Tunnustaa pitää että kotimaanmatkailua on tullut harrastettua ihan liian vähän.
Mieleen tulee usein että tuota ja sitäkin tuttavaa, ystävää tai työkaveria olisi kiva käydä moikkaamassa, siellä entisessä kotikaupungissa tai peräti vähän tuntemattomammassa paikassa mihin ovat ystävät usein asumaan sattuneet. Eipä ole tullut rattia käänneltyä vaikkapa Keski-Suomeen päin, missä olen asunut useita vuosia. Entinen poikaystäväkin varmaan edelleen asustaa kotipuolessaan Hämeessä, eipä ole tullut edes soiteltua sen jälkeen kun lopetettiin varsinainen seurustelu. Ystävyys toki jäi, mutta eipä ole kummankaan tullut otettua yhteyttä. Ja entäs vaikka Suomen Turku, jossa asustaa sekä sukulaisia että koulukavereita ja jopa entisiä työkavereita...
Voi herranpieksut tätä laiskuutta! Tänä kesänä varmaan, josko ensi viikolla? Melkein hävettää kun näköjään käyn ulkomailla useammin kuin kotimaan sightseeingeillä, vaikka ulkomaille suuntaankin ehkä kerran vuodessa vaan. Ja autokin on pihassa ja kortti tallella. Pah.
Oletko sinä ollut reippaampi ja käynyt muuallakin kuin lähikaupassa viime aikoina?
Kotimaanmatkailu avartaa myös?
30
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ota ihmeellä suunta Hämeeseen, ja käy vanhaa sulhoa moikkaamassa! Verestätte vierekkäin vanhoja aikoja, ja mitä jos vielä koittais.
- Anonyymi
Avartaa lompakkoa
Pitkät välimatkat, kalliit yösijat, kallis ruoka. Ei ole ihme ulkomaanmatkojen suosio. Mulla ei ole aikoihin ollut yleensäkään matkustushaluja, tälle vuosikymmenelle kai yks kotimaan kaupunkimatka. Olen kulkenut ja asustellut eri puolilla suomea, nähty paljonkin. Jotenkin kuitenkin kiinnostais joku sopeva kaupunkiloma jossain. Hö joskus puolileikilään mietittiin, että hotelliviikonloppu tsadissa. Kun en edes muista, milloin olisin viimeksi keskustassa käynyt.
Noh, pöndellä tulee luuhattua paljon, en miellä sitä matkailuksi, en oikein lomailuksikaan.
Ihmisiin saa nykyisin hyvin pidettyä yhteyksiä ilman tapaamisia. Aikanaan kertyi kilometrejä, kun kierteli kylästelemässä. Viimeks kun käytiin konserttimatkalla Tampereella, en ottanut tuttuihin yhteyttä, vaikka niitä paljon siellä vielä onkin. Oli ihan kiintoisaa katella parit päivät entisen kotikaupungin meininkiä, kuin turistina.
Että pitänee tässä joskus miettiä hotelliviikonloppua tsadissa, ois näppärä matkustaakkin paikallisjunalla. Hmm, milloin se tuska olikaan....
=DW=- Anonyymi
Mitä olet työkses tehny, kun kulkenut pitkin Suomee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä olet työkses tehny, kun kulkenut pitkin Suomee?
No, nuorempana tuli enemmän reissattua. Mikään kauppamatkustaja en ollut :D
Kun kartan levittää niin 'melkein' joka paikassa olen käynyt, tai ainakin lähellä. Viimeksi oli kiva reissu Ahvenanmaalle, mutta siitäkin on jo pari-kolme vuotta.
- Anonyymi
se perinteinen, alkaa porista , kolista, lapista, lopuksi kaikki alas merenkurkusta
njjj Olen kierrellyt Suomea ristiin rastiin viimeisenkin kymmenen vuoden aikana. Olen tehnyt muistelomatkoja ja etsinyt uusia paikkakuntia. Korvestä Rovaniemelle Posion kautta takas. Tampereelle sieltä alas Helsinkiin länteen Turkuun ja itään Kotkaan. Joensuusta Kiteelle ja käännös kohti Seinäjokea. Ensi viikonlopun vietän Savon pääkaupungissa Kuopiossa.
- Anonyymi
Joskus olen lukenut katkeria ja kiukkuisia kirjoituksia siitä, kun lomalaiset tuppaavat kylään. Viipyvät viikon, syövät ja juovat kyläpaikan tarjoajan laskuun. Joku saattaa jopa kahvipaketin viedä tuliaisiksi.
En kyläile, mutta matkustelen tuntemattomiin paikkoihin omatoimilomille.- Anonyymi
Joop
"Kyläily" voi olla melkoinen vitutuksen aihe. Aikanaan kun asuttiin ulkomailla, kyläilijäitä kävi yllättävän paljonkin. Täyshoito, matkaoppaan ja tulkin tehtävät, kuljetusten järjerjesteleminen jne, kaikki ilmaiseksi tietenkin.
Noh, kosto elää. Meillä ei ollut silloin asuntoa suomessa, suottapa sitä rahaa kalliisiin hotelleihin tuhlaamaan, eikun kylään vaan :D
Sittemmin kyläilykulttuuri rauhoittunut huomattavasti.
Mä olen onnistunut mökillä pitää varani, ei änkeä täyshoidokkeja. Hyvin usein mökkiläiset noituu just sitä, kun ei lomalla saa olla rauhassa ja puuhailla omia askareitaan. Jos esim on jokin perikunnanmökki, missä nyt kulkee ties mitä sukulaisia kavereineen ja niillä vieraita, voi olla aika junailemista, että saa joskus olla itekseenkin.
Kyllähän vieraat on usein kivoja, mutta hankalampi paikka sanoa "ei", jos yksinkertaisesti ei ole ole kalenterissa tilaa, tai ei jaksa sitä touhua. Sitä pitää nykyaikana sopia hyvissä ajoin vierailut, ihmisillä kiireensä ja menonsa, sekä kotonaan, että mökillään.
Sitäpaitsi, aikanaan jotenkin tunsi velvollisuudekseen pitää yllä kontakteja ja suhteita kaikkialle ja ramppasi vieraissa. Nykyisin tekniikka helpottaa paljon sitä osastoa. Ja säästyy itelläkin rahaa, kun ei tarvi matkustella.
=DW=
- Anonyymi
Nojoo, tuskin entisistä heiloista aloitan, ja tuskin lopetankaan :D)
Koska itse pidän ylläreistä, niin siksi olisi hauskaa ajaa töräyttää pihaan ja tervehtiä että heippa pitkästä aikaa. Ne vastaanoton ilmeet olisivat ehkä kaikkein mielenkiintoisimpia. Aina varaisin yöpaikan jostain muualta - en yhtään haluaisi nukkua jonkun entisen työkaverin seslongilla. Ja vierailutkaan ei saisi olla pitkiä, tunti-pari korkeintaan.
Eniten kiinnostaa keskisuomalainen kaupunki, jossa asuin melkein kymmenen vuotta. Olisi kiva käydä entisellä työpaikalla (ehkä 2 'vanhaa' siellä vielä) ihan muina naisina. Katsastamassa onko näyttelyhallit nykyisin missä mallissa. Loppujen lopuksi harvaan entiseen työkaveriin yrittäisin ottaa yhteyttä, vaikka osoitteet ja numerot muistaisinkin tai kaivelisin jostain. Edellisestä käynnistä on toistakymmentä vuotta, silloinkin taisin moikata silmästä silmään vain yhtä tai kahta tuttua. Hotskussa kaupungin keskustassa asuin, ja jos sinne menen niin sama homma taas. Katselen kaupungin tapahtumasivuja ja kypsyttelen ideaa.
Seuraavaksi eniten kiinnostaisi ruskaretki Lappiin. Vaan sinne olisi hyvä saada kaveri. Aikas huonokuntoisia ja muutenkin laiskoja retkeilemään on nämä lähipiiriläiset :(
Meidän mökki on saaressa, eli sinne ei luojan kiitos ketään ulkopuolisia tunge. Jo koordinaatit on ulkopaikkakuntalaisille turhan hankalat, lukollisia portteja ja venematka päälle.
(aloittaja)- Anonyymi
Entisistä duunimestoista.
Niissä suhtautuminen on kuin vakoojaan, jos muualla samantyyppisissä duuneissa. Sinällään duunikaverit suhtautuu ok, mutta pomoporras karsastaa. Epäilevät jotain vakoilureissua tms.
Mulla on jonkin verran duunipuolelta tuttuja kamuja. Joskus ollaan yhteyksissäkin joittenkin kanssa. Mutta ei se kovin vapaata keskustelua ole, kun jossain vaiheessa juttu kääntyy duuneihin.
Mä olen aikoinaan aina joskus piipahtanut entisissä duunimestoissa pikaisesti visiitillä. Aika epätoivotun henkilön olo tulee. Siviilissä ei niin hankalaa. Nykyisin, kun tavallaan erilaiset toimenkuvat, ei senkään vertaa haittaa, ei kilpailla samoista töistä.
Ota ihmeessä yhteyttä entisiin, hyviin, duunikamuihin. Älä mene duunipaikalle.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entisistä duunimestoista.
Niissä suhtautuminen on kuin vakoojaan, jos muualla samantyyppisissä duuneissa. Sinällään duunikaverit suhtautuu ok, mutta pomoporras karsastaa. Epäilevät jotain vakoilureissua tms.
Mulla on jonkin verran duunipuolelta tuttuja kamuja. Joskus ollaan yhteyksissäkin joittenkin kanssa. Mutta ei se kovin vapaata keskustelua ole, kun jossain vaiheessa juttu kääntyy duuneihin.
Mä olen aikoinaan aina joskus piipahtanut entisissä duunimestoissa pikaisesti visiitillä. Aika epätoivotun henkilön olo tulee. Siviilissä ei niin hankalaa. Nykyisin, kun tavallaan erilaiset toimenkuvat, ei senkään vertaa haittaa, ei kilpailla samoista töistä.
Ota ihmeessä yhteyttä entisiin, hyviin, duunikamuihin. Älä mene duunipaikalle.
=DW=Tuskin menenkään ihan toimistoon asti. Mutta em. työpaikka sattui olemaan sellainen, että siellä järjestetään jatkuvasti erilaisia tapahtumia ja näyttelyitä. Niissäkään en ole käynyt herran aikoihin.
Olen tässä tehnyt (ihan kutsuttuna) lähtöä viimeisimpään työpaikkaani, tässä ihan lähellä. Enpä ole saanut aikasiksi, vielä. Kumma juttu, koska työpaikka oli periaatteessa ihan mukava ja viihdyin siellä eläkeikään saakka.
(aloittaja)
Olen toki, käynyt aika kaukanakin kotoa,
mutta kotimaan matkailu on myös avartavaa.
Sukulaisissani vain piipahtelen, en jää vaivoiksi asti,
vuoroin vieraissa periaate on ihan hyvä juttu.
Joutilaana suostun milloin koiran vahdiksi milloin kotimieheksi,
silloin tulee pitempiä oleiluja ja ehtii paremmin tutustumaan paikkakuntaan.
Yksi sukulaiseni asuu lähellä pääkaupunkiseutua ja silloin tulee museot ja näyttelyt kierrettyä.
Tykkään kaikenlaisista massatapahtumista ja kesäaikaan niitä riittää,
joka pitäjässä on markkinoita ja messuja, teatteria ja vaikka mitä.
Ensi viikolla jos selviäisi Vaasaan, siellä on Strömsöön puutarhapäivä, sinne olisi kiva päästä., viikonloppuna oman pitäjän kulttuurpäivät,
sinne nyt ainakin sukellan.
Kesäisin tulee joskus runsaudenpula, kun noita viikonloppuja on niin vähän suomen kesässä ja monet mielenkiintoiset tapahtumat sattuvat samoihin aikoihin.- Anonyymi
Olen vissiin outo kun en yhtään tykkää massatapahtumista ja ruuhkista. Mitä enemmän tapahtumaan on menossa/tulossa ihmisiä, sitä varmemmin pysyn sieltä pois. Ihmispaljous pikemminkin 'ahistaa' kuin on kivaa. Enkä usko että syynä on mikään trauma, koska olen asunut Nykissäkin ja tottunut ihmispaljouteen. Kesäteatterit tms. on toki mieleisiä, mutta minnekään kesämarkkinoille en lähde. Samaa sälää siellä enimmäkseen myydään kuin halpakaupoissa. Omassa kaupungissa on hyvä kukka- ja tuoretori.
Rauhaisa matkailu ihan omalla aikataululla on mukavaa. Nyt vanhempana olen osallistunut joillekin bussimatkoille, lähinnä kotimaassa. Ne on olleet ihan hauskoja, aina porukassa on ollut kivoja ihmisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen vissiin outo kun en yhtään tykkää massatapahtumista ja ruuhkista. Mitä enemmän tapahtumaan on menossa/tulossa ihmisiä, sitä varmemmin pysyn sieltä pois. Ihmispaljous pikemminkin 'ahistaa' kuin on kivaa. Enkä usko että syynä on mikään trauma, koska olen asunut Nykissäkin ja tottunut ihmispaljouteen. Kesäteatterit tms. on toki mieleisiä, mutta minnekään kesämarkkinoille en lähde. Samaa sälää siellä enimmäkseen myydään kuin halpakaupoissa. Omassa kaupungissa on hyvä kukka- ja tuoretori.
Rauhaisa matkailu ihan omalla aikataululla on mukavaa. Nyt vanhempana olen osallistunut joillekin bussimatkoille, lähinnä kotimaassa. Ne on olleet ihan hauskoja, aina porukassa on ollut kivoja ihmisiä.Ei toi mitenkään erikoista ole.
Mä myöskään en viihdy massatilaisuuksissa. Joitakin ahdistaa yksinäisyys, toisia liika ihmismäärä. Sinällään, itekkin asunut miljoonakaupungissa ja saatan nykyisinkin käyttää junaa. Siis tollanen ei ahdista. Mutta suuret festarit ei oikein innosta ja toisekseen bussimatkustus ei oikein iske. Kun liikaa jengiä ja puskevat iholle, ei ehkä tule paniikkikohtausta, mutta olo tulee epämiellyttäväksi. Jotenkin pitää olla fyysistä välimatkaa ja hajurakoa :D
Sellanenkin ilmeni. sen verran hyvin tupakoinut, ei viitsi oikein oopperassa, tai teatterissa käydä. Siis kun alkaa yskittämään ja pitää sitten luikkia vaivihkaa välillä tupakille. Tollaset istumapaikkapileet ei ahdista muuta kuin keuhkoja.
=DW=
- Anonyymi
Kun kaipaan suomea, jos kaipaan, se on äkkiä nähty. Levittää kotimaan kartan keittiön pöydälle ja silmäilee kera aamukahvin.
Sitten kaipaakin jonnekin muualle. Samalla rahalla mitä menisi kotimaassa. - Anonyymi
Olen vuosia sitten luopunut kesämökistä, joten kun pääsin eläkkeelle, päätin ottaa kotimaan haltuun kaupunki kerrallaan. Niinpä olen joka kesä vuokrannut jostakin kaupungista kalustetun asunnon ja tutustunut kaupunkiin ja sen ympäristöön. En koko kesää vieraalla paikkakunnalla vietä, vaan aina välillä käyn myös kotona ja palaan sitten taas kesäasuntoon jatkamaan tutustumista paikkoihin ja maisemiin. Eihän tuo kaikkein halvinta huvia ole, mutta tosi antoisaa ja kesä kuluu mukavasti kun on muutakin kuin samoja polkuja tallattavana.
Hyvä idea,
mutta miten löydät ne asunnot,
ihanko vain netin tai lehti-ilmoitusten kautta
vai jonkun vuokrausjärjestön kautta ?
Opiskelijat näkyvät vuokraavan asuntojaan kesäajaksi,
ne usein sijaitsevat keskeisellä paikalla ja eivät halua luopua hyvästä kämpästä kun taas syksyllä palaavat.- Anonyymi
maissii kirjoitti:
Hyvä idea,
ne usein sijaitsevat keskeisellä paikalla ja eivät halua luopua hyvästä kämpästä kun taas syksyllä palaavat.Airbnb
Hyvin suosittua nykyisin. Itellä ei kokemuksia, ketkä käyttäneet, olleet tyytyväisiä. Hinnoista ei tietoa KVG.
=DW= - Anonyymi
maissii kirjoitti:
Hyvä idea,
ne usein sijaitsevat keskeisellä paikalla ja eivät halua luopua hyvästä kämpästä kun taas syksyllä palaavat.Esim. tori.fi:ssa opiskelijat ilmoittelevat paljon kesän ajaksi tyhjiksi jäävistä asunnoista, sieltä niitä löytyy. Olen myös itse laittanut toriin ilmoituksen, että haluan vuokrata kesäasunnon, hyvin toimii molemmin päin. On myös muita sivuja mistä voi etsiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Airbnb
Hyvin suosittua nykyisin. Itellä ei kokemuksia, ketkä käyttäneet, olleet tyytyväisiä. Hinnoista ei tietoa KVG.
=DW=Airbnb tulee kalliiksi jos koko kesän viettää ko. asunnossa.
Oman kunnan rajoja ei ole kuukausiin ylitetty. Mutta nyt kesällä sitten on vuorossa taas kotimaanmatkailua ja majoitukset pääosin on jo varattuna.Paljon on Suomenmaata vielä näkemättä.
- Anonyymi
On ihmisiä, jotka eivät ole ylittäneet oman kunnan rajoja ikunaan.
- Anonyymi
1eero
Minä olen viimeaikoina tykästynyt kotinurkissa pyörimiseen, mitä sitä lähteä minnekkään kun kuitenkin on reissusta mukava palata kotia, koti on paras paikka.
Mökkillä niiku nytten se riittää, vai mitä siilivain vain. Anonyymi kirjoitti:
On ihmisiä, jotka eivät ole ylittäneet oman kunnan rajoja ikunaan.
Voip olla. Oma valinta tai siten ei.
Anonyymi kirjoitti:
1eero
Minä olen viimeaikoina tykästynyt kotinurkissa pyörimiseen, mitä sitä lähteä minnekkään kun kuitenkin on reissusta mukava palata kotia, koti on paras paikka.
Mökkillä niiku nytten se riittää, vai mitä siilivain vain.Minäkin olen kotihiiri :). Koti on paras paikka ja sen pihapiiri. Mutta kiva joskus käydä vähän kauempanakin , mutta kuten sanoitkin mukavaa kotio aina palata. Tänä kesänä otamma siskon kanssa äidin mukaan ja käymme kunnostamassa hänen äitinsä haudan.
Mulla ei ole muuta mökkiä kuin tämä kotimökki. Siinä on mökkiä ihan riittävästi, kun ei aikoinaan ole tullut hankittua.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Minäkin olen kotihiiri :). Koti on paras paikka ja sen pihapiiri. Mutta kiva joskus käydä vähän kauempanakin , mutta kuten sanoitkin mukavaa kotio aina palata. Tänä kesänä otamma siskon kanssa äidin mukaan ja käymme kunnostamassa hänen äitinsä haudan.
Mulla ei ole muuta mökkiä kuin tämä kotimökki. Siinä on mökkiä ihan riittävästi, kun ei aikoinaan ole tullut hankittua.Möin mökkiosuuteni joitakin vuosia sitten kun jäin yksin, kuitenkin oon täällä entisellä mökillä veljen kanssa, tuo venekkin pitäis laittaa.
Ei mökkiä välttämättä tarvii omakotitalossa asuva, tyttärellä Vantaalla omakotitalo,välillä hötkyilee ostavansa mökin mut oon toppuutellu koska ei paljon kerkiäisi siellä olla.
1eero Anonyymi kirjoitti:
Möin mökkiosuuteni joitakin vuosia sitten kun jäin yksin, kuitenkin oon täällä entisellä mökillä veljen kanssa, tuo venekkin pitäis laittaa.
Ei mökkiä välttämättä tarvii omakotitalossa asuva, tyttärellä Vantaalla omakotitalo,välillä hötkyilee ostavansa mökin mut oon toppuutellu koska ei paljon kerkiäisi siellä olla.
1eeroTotta. Ok-talossa ja pihassa on laittamista. Jos ois vielä mökki ei tietäis kumpaa laittaa :). Ja lähes maalla kun asuu niin oma vakimökki on lähes nii kuin kesämökki. Vesi vaan puuttuu :).
Kesällä on kesäharrastukset ja touhut. Suomen kesä on niin lyhyt ainakin näillä korkeuksilla jotta kesämökkikausi ei ole kuin nelisen kuukautta vuodessa.
- Anonyymi
Kotimaassa on kaunista katseltavaa. Olen tehnyt kaupunkimatkoja itään ja länteen , luoteeseen, lounaaseen ja kaakkoon.
Oulu on pohjoisin, missä aikuisena käynyt. Lapsena sopulitelttamatkailua Lappiin.
Nykyisin kaupungeissa on monenmoista häppeninkiä mm. kesäteatteria ja näyttelyitä.
Huomaa sen,,miten monet kaupungit ovat 90-luvun laman jälkeen ovat vaurastuneet.
Beng
Vielä ei ole suunnitelmia, kas kun tuo kesä tulee ensin. - Anonyymi
Jos asutte kerrostalossa
toivon
että talonne täyttyy airbnb-turisteissa jotka ryyppäävät ja meluavat kaiket yöt ja oksentavat hissiin eikä niitä vastuuseen saa koska ne vaihtuvat viikottain jopa päivittäin ja hukkaavat avaimet joten ne ovat yleisessä jaossa julkisiin tiloihin ja portaikkoihin jotka täyttyvät matkalaukuista
saatte kokemusta tästä uudesta hyvin toimivasta, hyvin suosittua nykyisin ketkä käyttäneet, olleet tyytyväisiä
olkaa tekin - Anonyymi
Ei ole autoa eikä edes ajokorttia ja pienellä eläkkeellä nykyään kituutan mutta sentään silloin tällöin pääsee reissuunkin kun sitkeästi säästää, ulkomaille en suuntaa kuin korkeintaan Virossa pikaisesti käyn mutta kotomaata kierrän ja pyrin käymään joka kerta eri paikassa Onneksi bussimatkat nykyään halpoja, junalla en tykkää matkustaa kun maisemat tylsiä verraten bussimatkoihin. Täällä kotosuomessa on niin helppo matkustaa yksinkin kun sitä reissukaveria ei ole :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse93772SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2063682Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1303382Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713362Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit222237Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251778- 341555
- 321481
- 921423
- 151343