Vattenfallin mainos huijaa

Vattenfallin TV-mainos väittää että Vattenfall ei käytä fossiilisia energialähteitä.
Kuitenkin Vattenfallilla on 12 suurta kivihiilivoimalaa Saksassa, Puolassa ja Hollannissa. Vattenfall tuo sähköä em. maista vaikka Suomessa omistaa nyt vain vesivoimaa. Ostaa myös fossiilista energiaa muilta tuottajilta suomesta

Lisäksi pahoja ongelmia ydinvoimaloissa:

Saksassa Vattenfall omistaa 67 % Brunsbüttelin ydinvoimalasta (E.ON 33 %) ja 50 % Krümmelin ydinvoimalasta (E.ON 50 %). Vattenfallin Saksan ydinvoimalan ongelmat kesäkuussa 2007 johtivat ydinvoimasta vastaavan johtajan Bruno Thomausken erottamiseen heinäkuussa 2007. Vattenfall sulki Brunsbüttelin voimalan kahdeksi päiväksi 28.6.2007 ylikuormituksen vuoksi. Käynnistysvaiheessa ilmeni ongelmia. Viranomaisille Vattenfall kertoi niistä vasta 6.7.2007, vaikka viranomaiset tiedustelivat toimien onnistumista jo aiemmin. Vattenfallin epäillään pantanneen tietoja myös toisen reaktorinsa tulipalosta. Ongelmien vuoksi Saksan Vihreä puolue vaati, että Vattenfallin tulisi menettää ydinvoimalalupansa.[3] Vattenfallin Hampurin ydinvoimalassa oli vakavia puutteita turvallisuudessa kesällä 2009.

Ekovalo

7

4194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No niinpä. Mistäpä me tavalliset kuluttajat välttämättä tietäisimme asioiden taustoja.

Minä sain tarjouksen Vattenfallilta kahden vuoden määräaikaisesta sähkösopimuksesta (Vattenfall IlmastoMix). Tällaista tarjottiin eilen:
      3,8 e/kuukausimaksu, 6,3 senttiä päiväsähkö ja 5,3 senttiä yösähkö.

Aiemmin minulla oli saman firman kahden vuoden määräaikaissopimus, jossa:
      2,6 e/kuukausimaksu, 4,67 senttiä päiväsähkö ja 3,67 senttiä yösähkö

Kuulostaako tuo IlmastoMix-sopimus hirveän kalliilta?
      Mistähän voisi tietää kannattaako ottaa määräaikainen sopimus?
      Jatkuuko sähkön hinnan nousu yhtä rankasti tästä eteenpäinkin?

• Anonyymi

@Anonyymi: Mainitsemasi hinnat ovat hieman keskitasoa kalliimmat, mutta hinnannousu on linjassa sähkömarkkinoiden yleiseen kehitykseen. Sähkön markkinahinta on noussut lähinnä päästöoikeuksien vuoksi (=hiilen hintaan lisätään keinotekoisesti päästölisä).

Kuluttajat ovat hieman hakoteillä tuosta hinnanmuodostumisesta. Määräaikaisen sopimuksen hinta muodostuu sähköyhtiön riskiarviosta sopimuskauden markkinakehityksestä. Määräaikainen sopimus on kuluttajalle turvallinen, koska sähkömarkkinoiden kehityksestä johtuvat hinnanmuutosriskit kohdistuvat sähköyhtiöön eivätkä kuluttajaan. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on usein kalliimpi ja sen hinta vaihtelee markkinoiden mukaan.

Kuluttajan ei hirveästi kannata alkaa taktikoimaan määräaikaisen sopimuksen solmimisen ajoittamisessa, koska väitän että sähköyhtiöllä on suurempi ammattitaito arvioida tulevaisuuden hinnankehitystä. Jos jotain haluaa tehdä niin kannattaa esim. ottaa sähkötarjouksia vastaan jo muutamaa kuukautta ennen nykyisen sopimuksen loppumista ja valita näistä sitten sen mieleisimmän.

Itse tuohon vihreyteen: sähköyhtiön tarjoama sähkö ostetaan pääasiassa suoraan pörssistä, jolloin voidaan määritellä millä tuotannolla sähkö on tuotettu. Yhtiön investoinnit esim. saastuttaviin laitoksiin eivät vaikuta sopimusten vihreyteen vaan ovat sijoitus siinä kuin esim. arvopaperit.

Lisäksi usein unohdetaan ettei vihreää sähköä vielä riitä kaikille. Toisekseen vihreät sopimukset ovat ainakin osaltaan muodissa paitsi eettisyysnäkökulman, myös vihreä sähkön hinnan vuoksi. Tällä hetkellä halvinta sähköä saa tuuli- ja vesivoimasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

@Anonyymi: Mainitsemasi hinnat ovat hieman keskitasoa kalliimmat, mutta hinnannousu on linjassa sähkömarkkinoiden yleiseen kehitykseen. Sähkön markkinahinta on noussut lähinnä päästöoikeuksien vuoksi (=hiilen hintaan lisätään keinotekoisesti päästölisä).

Kuluttajat ovat hieman hakoteillä tuosta hinnanmuodostumisesta. Määräaikaisen sopimuksen hinta muodostuu sähköyhtiön riskiarviosta sopimuskauden markkinakehityksestä. Määräaikainen sopimus on kuluttajalle turvallinen, koska sähkömarkkinoiden kehityksestä johtuvat hinnanmuutosriskit kohdistuvat sähköyhtiöön eivätkä kuluttajaan. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on usein kalliimpi ja sen hinta vaihtelee markkinoiden mukaan.

Kuluttajan ei hirveästi kannata alkaa taktikoimaan määräaikaisen sopimuksen solmimisen ajoittamisessa, koska väitän että sähköyhtiöllä on suurempi ammattitaito arvioida tulevaisuuden hinnankehitystä. Jos jotain haluaa tehdä niin kannattaa esim. ottaa sähkötarjouksia vastaan jo muutamaa kuukautta ennen nykyisen sopimuksen loppumista ja valita näistä sitten sen mieleisimmän.

Itse tuohon vihreyteen: sähköyhtiön tarjoama sähkö ostetaan pääasiassa suoraan pörssistä, jolloin voidaan määritellä millä tuotannolla sähkö on tuotettu. Yhtiön investoinnit esim. saastuttaviin laitoksiin eivät vaikuta sopimusten vihreyteen vaan ovat sijoitus siinä kuin esim. arvopaperit.

Lisäksi usein unohdetaan ettei vihreää sähköä vielä riitä kaikille. Toisekseen vihreät sopimukset ovat ainakin osaltaan muodissa paitsi eettisyysnäkökulman, myös vihreä sähkön hinnan vuoksi. Tällä hetkellä halvinta sähköä saa tuuli- ja vesivoimasta.

Kröhöm, halvin sähkö on ydinvoimaa, joka on myös päästöiktään samaa luokkaa tuulen kanssa, tuotantolaitoksien koko elinkaarenajalta mitattuna😉

• Anonyymi

• Anonyymi

Vertailussa n.viikko sitten vattenfallin sähkötarjous oli edullisin.
      Omak.talo,3x25A,s-lämmitys,kulutus 14 kW noin vuodessa.
      Tarjottiin 2 vuotista kiinteä hintaista ilmasto mix(otsikon mukainen).
      5.45 kWh
      Perusmaksu 0.00
      -valitsin tämän.

• Anonyymi

@Anonyymi: tuo taitaa olla räätälöity tarjous, jotka ovat aina hyvin rajoitettuja. Energiaviraston sivuilla tarjoavat 5,79 snt ja 3 e.

• Anonyymi

Nyt Vattenfall tarjoaa perusmaksu 0,00e/kk ja energia 5,25 snt/kWh 24 kk ajan. IlmastoMix kyseessä, Kilpailuttaja.fi kautta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe