Päälle puhuminen

nyt meni hermot

Tuttava/ystäväpiiriini kuuluu pari ihmistä, joilla on tosi ärsyttävä tapa puhua toisen puheen päälle ja jatkuvasti keskeytellä, ettei saa itse sanottua mitään loppuun, he oikein korottavat ääntä jos ei ole noteeraavinaan keskeytystä. Miten ihmeessä suhtautua moiseen käytökseen, kun kanssakäyminen niin koettelee hermoja, tekemisissä on kuitenkin määrätyistä syistä oltava. Kuinka saisi loukkaamatta toisen huomaamaan typerän ja epäkohteliaan tavan?

18

10981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomaavainen

      Tai korota itse ääntäsi ja puhu asiasi loppuun.

    • Mummu

      ja nämä eivät ole edes tuttavia, vaan työelämän piirissä tavattuja ihmisiä. Etenkin puhelimessa heidän kanssaan on joskus oikeasti vaikea puhua, kun alkavat vain puhua päälle.

      • elina

        Että mulla on tuttavapiirissä sellaisiakin ihmisiä, joilta ei saa suunvuoroa muuten kuin kerta kaikkiaan keskeyttämällä, eli puhumalla päälle. Ovat hyvin itseään täynnä olevia tyyppejä ja selittävät aivan uskomattoman pitkästyttävästi jotain moskaa. Jos niistä haluaa päästä eroon on pakko keskeyttää.


    • tuttu ongelma

      Mulla on joskus vähän samaa ongelmaa.
      On varmasti totta mitä tuossa joku kirjoitti, että vika voi olla myös siinä, että puheenvuoroa ei saa jos ei keskeytä.
      Minä oon kylmän viileesti keskeyttänyt sen toisen sanomalla 'älä keskeytä' ja jatkanu samaan hengenvetoon omaa puhumistani. On toiminu ihan kohtuullisen hyvin.

    • ...

      Pyyda hanta kohteliaasti odottamaan.
      Esim: "Odotatko hiukan kunnes lopetan."
      Nuo ihmiset eivat itse huomaa kuinka epakohteliasta se on. Voit kahdenkesken sanoa siita hanelle myohemmin, muiden kuulematta.

      • ...

        poikaystävälläni on hyvin ärsyttävä kaveri, joka myös puhuu ja puhuu ja puhuu omista olemattomista asioistaan, niin ettei poikaystäväni saa suunvuoroa lainkaan...aluksi se nauratti minua, kun poikaystäväni yritti moneen kertaa aloittaa omaa lausettaan, mutta tämä kaveri vaan jatkoi puhumistaan.Nykyään ei kyllä enää naurata...Tekisi mieli huutaa siinä vieressä, et anna nyt s..tana toisillekin puheenvuoro...Siis todella raskas ihminen! Sama juttu, kun ne puhuu puhelimessa.Puhelut on aina tosi pitkiä, ja poikaystäväni ehtii väliin sanoa juu tai jaa, muuten tämä kaveri käy yksinpuhelua siellä toisessa päässä...

        En tajua miten sillä on edes yhtään kaveria, mä en ainakaan sen juttuja vois kovinkaan pitkiä aikoja yhteenmenoon kuunnella


      • Attention

        ..ja ihan syvältä. Mun perheessä on sama juttu eli kun mä yritän sanoa jotain niin joko äiti, sisko tai veli puhuu päälle. Se on todella inhottavaa, tulee semmonen olo ettei ne välitä mun jutuista yhtään. Vielä kun huomenna on äitienpäivä niin taas käy samoin, yleensä oon onnistunut hiljentämään ne tokaisemalla topakalla äänensävyllä "hiljaa ku mä oon äänessä!".


      • Amalia
        ... kirjoitti:

        poikaystävälläni on hyvin ärsyttävä kaveri, joka myös puhuu ja puhuu ja puhuu omista olemattomista asioistaan, niin ettei poikaystäväni saa suunvuoroa lainkaan...aluksi se nauratti minua, kun poikaystäväni yritti moneen kertaa aloittaa omaa lausettaan, mutta tämä kaveri vaan jatkoi puhumistaan.Nykyään ei kyllä enää naurata...Tekisi mieli huutaa siinä vieressä, et anna nyt s..tana toisillekin puheenvuoro...Siis todella raskas ihminen! Sama juttu, kun ne puhuu puhelimessa.Puhelut on aina tosi pitkiä, ja poikaystäväni ehtii väliin sanoa juu tai jaa, muuten tämä kaveri käy yksinpuhelua siellä toisessa päässä...

        En tajua miten sillä on edes yhtään kaveria, mä en ainakaan sen juttuja vois kovinkaan pitkiä aikoja yhteenmenoon kuunnella

        Heh, itse olen pari kertaa tehnyt tuttavuutta puheliaan miehen kanssa. Mies puhuu koko ajan taukoamatta, yleensä siis kertoo itsestään. Ei puhettakaan, että saisi suuvuoroa. Sitten yhtäkkiä hän kysyy: "Miksi sinä olet niin hiljainen, miksi et kerro itsestäsi mitään?" Yleensä tuossa vaiheessa en enää välitä kertoa itsestäni mitään. Jos taas yritän kertoa, hän keskeyttää kertomukseni heti alkuunsa...

        Ei tuollaisen kanssa viitsi tehdä enempää tuttavuutta.


      • vaihtelee
        Amalia kirjoitti:

        Heh, itse olen pari kertaa tehnyt tuttavuutta puheliaan miehen kanssa. Mies puhuu koko ajan taukoamatta, yleensä siis kertoo itsestään. Ei puhettakaan, että saisi suuvuoroa. Sitten yhtäkkiä hän kysyy: "Miksi sinä olet niin hiljainen, miksi et kerro itsestäsi mitään?" Yleensä tuossa vaiheessa en enää välitä kertoa itsestäni mitään. Jos taas yritän kertoa, hän keskeyttää kertomukseni heti alkuunsa...

        Ei tuollaisen kanssa viitsi tehdä enempää tuttavuutta.

        "Sopivan" pituinen tauko keskustelussa on eri ihmisille eri pituinen. Voi olla, että mies on pitänyt taukoja puheessaan antaakseen sinulle suunvuoron. Tauot eivät ehkä sinulle kuitenkaan ole olleet niin pitkiä, että olisit kokenut ne tauoiksi.

        Kun et ole annettuihin vuoroihin tarttunut, hän on saattanut kokea, ettei sinulla ollut mitään sanottavaa. Tällöin hän on vaivaantuneisuuden tunteen välttämiseksi täyttänyt ne omalla puheellaan, jotta tauosta ei tulisi häiritsevän pitkä.

        Omassa perheessäni, jossa vanhemmat ovat suurista puheliaista perheistä, ovat keskusteluun syntyvät tauot melko lyhyitä. Puolisoni taas on pienestä perheestä, jossa kaikki ovat olleet hiljaisempia. Hän koki pitkään, ettei saanut suun vuoroa minun sukuni seurassa. Hän taas valitti minun usein keskeyttävän, mutta olin luullut hänen jo lopettaneen puhumisen.

        Sama ilmiö muuten tulee esiin usein esim. Etelä-Euroopan maissa: Suomalaiset eivät meinaa saada suun vuoroa ja eteläeurooppalaiset välttelevät noloja hiljaisuuksia.


      • Sama tilanne...
        Attention kirjoitti:

        ..ja ihan syvältä. Mun perheessä on sama juttu eli kun mä yritän sanoa jotain niin joko äiti, sisko tai veli puhuu päälle. Se on todella inhottavaa, tulee semmonen olo ettei ne välitä mun jutuista yhtään. Vielä kun huomenna on äitienpäivä niin taas käy samoin, yleensä oon onnistunut hiljentämään ne tokaisemalla topakalla äänensävyllä "hiljaa ku mä oon äänessä!".

        Enpä sitten kauhesti kerro omista asioistani kun aina kun jonkun jutun aloittan, niin joku puhuu päälle, ja minä lopetan siinä vaiheessa puhumisen. Ajattelen, etteivät minun asiani kiinnosta heistä ketään, koska huutokilpaan en lähde.


      • ulkosuomalainen
        vaihtelee kirjoitti:

        "Sopivan" pituinen tauko keskustelussa on eri ihmisille eri pituinen. Voi olla, että mies on pitänyt taukoja puheessaan antaakseen sinulle suunvuoron. Tauot eivät ehkä sinulle kuitenkaan ole olleet niin pitkiä, että olisit kokenut ne tauoiksi.

        Kun et ole annettuihin vuoroihin tarttunut, hän on saattanut kokea, ettei sinulla ollut mitään sanottavaa. Tällöin hän on vaivaantuneisuuden tunteen välttämiseksi täyttänyt ne omalla puheellaan, jotta tauosta ei tulisi häiritsevän pitkä.

        Omassa perheessäni, jossa vanhemmat ovat suurista puheliaista perheistä, ovat keskusteluun syntyvät tauot melko lyhyitä. Puolisoni taas on pienestä perheestä, jossa kaikki ovat olleet hiljaisempia. Hän koki pitkään, ettei saanut suun vuoroa minun sukuni seurassa. Hän taas valitti minun usein keskeyttävän, mutta olin luullut hänen jo lopettaneen puhumisen.

        Sama ilmiö muuten tulee esiin usein esim. Etelä-Euroopan maissa: Suomalaiset eivät meinaa saada suun vuoroa ja eteläeurooppalaiset välttelevät noloja hiljaisuuksia.

        Minulle on joskus huomautettu omassa perhepiirissä, että puhun toisten päälle. Tämä tapa on tullut minulle asuttuani parisen kymmentä vuotta Keski-Euroopassa. Meillä sitä ei pidetä mitenkään epäkohteliaana. Maassa maan tavalla, ymmärrän, että suomalaiset eivät pidä siitä, mutta itse en ainakaan voi sille mitään. Tapa on tullut jäädäkseen minulle.


      • Anonyymi

        Vitun "tolkku*"' paras kin/!!!


      • Anonyymi

        Kun olet itse selvinpäin ja kaveri humalassa luurin toisessa päässä niin se on vaikeaa. Parin keskeytyksen jälkeen kun huudat vitutustasi eikä sekään välttämättä auta niin uuuuhhhh, ehhaanaa


    • fff

      Se vähän riippuu oikeastaan tilanteesta, jos joku pitää puhetta niin ei sitä keskeytetä, mutta taas tavallisessa keskustelussa pöydässä tai puhelimessa se on usein tehokastakin kun voi tavallana kommmentoida väliin ja antaa kommentoinnin jälkeen toinen voi aivan hyvin jatkaa omaa juttuaan. Yritän sanoa että jos toinen kertoo esimerkiksi kuinka hän kävi Etelä-Afrikan matkallaan timanttikaivoksilla, niin voit väliin kommentoida tyyliin "aah.. olen kuullutkin että siellä on timantteja" ja sen jälkeen antaa toisen jatkaa kertomusta.

      ymmärsitte varmaan pointin?

    • bengali

      Oma kokemukseni tuttavaperheessä kun aloitan kertomaan jotain omaan kokemukseeni perustuvaa juttua, niin muutaman sanan jälkeen joku toinen alkaa puhumaan aivan toisesta aiheesta.Tätä on jatkunut lähes joka kerta heillä vieraillessamme(vaimoni hyvät ystävät). Olen yrittänyt puhua lyhyesti ja suht nopeasti, ettei kukaan ennättäisi keskeyttää. Koen tämän erittäin loukkaavaksi ja itseni välillä ulkopuoliseksi. Niinpä viimeksi päällepuhumisen jälkeen poistuin paikalta kun ei juttuni kiinnostaneet.

    • violette

      On tosi rasittavaa, jos toinen alkaa puhua päälle. Harrastuspiirissä uusi "vetäjä", joka piti sisäänajaa asioihin, alkoi muutaman lauseen jälkeen puhua päälle. Tämä toistui koko ajan, puhelimessa, kokouksissa, kaikkialla. Hän ei malttanut kuunnella ketään eikä mitään loppuun, vaan keskeytti koko ajan. Niin siinä sitten kävi, ettei hän malttanut omaksua myöskään mitään, vaan vuoden kuluttua hänet piti erottaa tehtävästä. Hän oli myöskin aina oikeassa, kaikessa, eikä ottanut mistään vastuuta. Huh, millainen tyyppi. Varmaan keskeyttämisestä voi oppia pois, sillä se on muita kohtaa todella epäkohteliasta ja -kunnioittavaa.

    • nettimatti

      Luin yhden psykologin arvion jossa hän sanoi että päälle puhuminen on sukua tyrannialle. Itse uskon että narsistinen ihminen tekee myös tätä.

    • jhjjjhjhj

      Olkoon yhden psykologin arvio, mutta arvio ei ole varmastikaan yleispätevä! Minusta on heikon itsetunnon osoitus, jos loukkantuu siitä, että ei ehdi puhumaan rauhassa loppuun, kun toinen keskeyttää tai puhuu päälle heittääkseen välikommentin. Keskutelutyylini on mikä on ja ehdottomasti minulle oikea, siis räiskyvä, iloinen, huumorintajuinen, nopeatempoinen ja avoin. Tapanani ei ole loukkaantua, vaikka joku sanoisi "Suu kiinni!" Sen sijaan loukkaannun, kun rauhallinen tyyppi alkaa väittämään tapaani kommunikoida vääräksi ja epäkohteliaaksi ja mököttää vielä päälle! Hänellä on ongelma, iso ongelma, tarve käyttää hiljaista valtaansa ja oikeuttaa se ainoaksi sopivaksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe