Katoaako lääkkeitä vai mistä on kysymys ?

Anonyymi

Olen äimänkäkeneä,
muutama päivä sitten katsoin että lääkkeet riittää kuun-vaihteen yli,
nyt homasinki verenpainelääke olikin yllättäin loppunu,

onko muisti alkanu heittää,
huolestuttaa suuresti,

miksi luulin että lääkkeet riittää ensiviikkoon,
voinko todella nähdä asioita väärin ????????????????????
apuwaaaa,,, olen kohta hukassa,

55

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muisti todennäköisesti pettää, mutta se on hyvä kun sen vielä itse huomaa,
      sitten tulee se vaihe, kun ei enää muista mitä on unohtanut tai että jotain pitäis muistaa.
      Terveyskeskuksessa tehdään ensimmäinen muistitesti ja voi saada lääkitystä,
      jonka sanotaan hidastavan muistin huononemista.
      Sen voi saada laastarinakin, joka vaihdetaan päivittäin,
      jos vaan muistaa.

      Jos ensimmäsien muistitestin tulos antaa aihetta, saa yleensä lähetteen geriatrille ja päänkuvaan.

      Eli tilaa aika terveyskeskukseen. Sieltä voi muuten hoitaja tulla kotiinkin tekemään muistitestin. Testi on yksinkertainen ja vaivaton.

      • Anonyymi

        muistan sen jokunen päivä sitten että lääkkeet riittää kuunvaihteen yli,
        ylläty yllätys ei riittänykkää laatikko oliki nyt aamulla tyhjä
        hämmästyin kaihistuin enkö todella muista asiaa oikein,

        no,
        jos ja kun muistini alkaa heittämään, en huoli minkäänlaista muistia säilyttävää lääkitystä,
        kuolen mieluummin mahdollisimman pian,

        se ameriikkalainen politiikka heti suomeen,
        siellä lääkäri saa määrätä kuolettavan lääkityksen sitä haluavalle sairaalle,
        kun potilas itse on siinä kunnossa
        että itse voi ottaa lääkkeen kun katsoo lähtönsä ajankohtaiseksi,

        tämä sekoilu on kauheeta, kun alkaa epäileen muistiaan,


    • Anonyymi

      On ihan älytöntä olla kaikkea tarvitsemaansa lääkitystä vastaan !
      Ei yhtään nopeuta kuolemaa vaikka ei söisi muistilääkettä.

      Elämä sen sijaan muuttuu vaikeammaksi jos ei älyä hoitaa itseään.
      Järki käteen nyt !

      • Anonyymi

        Niin, se elämän vaikeammaksi muuttuminen kun ei koske likikään niin paljon sitä muistamatonta itseään kuin läheisiä. Kyllä niitä lääkkeitä kannattaa ottaa jos tilanne on se että muistisairaus iskee. Ainakin sitä sanotaan että lääkkeet hidastavat muistisairauden etenemisstä. Itsellä 2 muistisairasta ihan lähipiirissä ollut jo monta vuotta. Kyllä on raskasta omaisena olo, kun muistinsa menettänyt ei muista viittä minuttia asiaa josta on puhuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se elämän vaikeammaksi muuttuminen kun ei koske likikään niin paljon sitä muistamatonta itseään kuin läheisiä. Kyllä niitä lääkkeitä kannattaa ottaa jos tilanne on se että muistisairaus iskee. Ainakin sitä sanotaan että lääkkeet hidastavat muistisairauden etenemisstä. Itsellä 2 muistisairasta ihan lähipiirissä ollut jo monta vuotta. Kyllä on raskasta omaisena olo, kun muistinsa menettänyt ei muista viittä minuttia asiaa josta on puhuttu.

        Jos tuolla alottajalla on edes alkava muistisairaus. Pikemminkin tuntuu olevan turhaa hysteriaa asian tiimoilta. Ihan kuin ei nuorempanakin saattanut erehtyä, unohtanut jonkun nimen tai vastaavaa! Luonnollisia asioita, hajamielisillä varsinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se elämän vaikeammaksi muuttuminen kun ei koske likikään niin paljon sitä muistamatonta itseään kuin läheisiä. Kyllä niitä lääkkeitä kannattaa ottaa jos tilanne on se että muistisairaus iskee. Ainakin sitä sanotaan että lääkkeet hidastavat muistisairauden etenemisstä. Itsellä 2 muistisairasta ihan lähipiirissä ollut jo monta vuotta. Kyllä on raskasta omaisena olo, kun muistinsa menettänyt ei muista viittä minuttia asiaa josta on puhuttu.

        joooo,,,, on kokemusta muistisairrasta ihmisestä,

        kysymys kuuluuki :
        kuka haluaa kymmenen / parikymmentä vuotta elää muistisairaana hyvä kalliin muisti-lääkkeen varassa,
        kun ihmisestä ei ole mitään entistä ihmistä jäljellä,
        on vain täydellinen idiootti, torso, tyhjyyteen tuijottava laiha kuori lähinnä muistuttaa jo luurankoa,

        hohoijaa, kun väsyttää,,,
        se kaikki on nyt takanapäin,

        mutta
        kun ajattelen sitä elettyä aikaa elettyä elämää ,
        se on mustaa räiskettä , elämän myrskyä täynnä,
        lähinnä paha painajaisuni,

        tietenkin pitkän avion aikana oli myös ihania aikoja,
        mutta kokonaisuutena katsottuna elämä oli paha painajaisuni,
        johtuneeko tuo ajaus nyt siitä että olen itse vakavasti sairas,
        teen kuolemaa, sekoilen, väsyn, uupus on helvtillistä,
        avuttomuus ja vanhuus painaa päälle,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joooo,,,, on kokemusta muistisairrasta ihmisestä,

        kysymys kuuluuki :
        kuka haluaa kymmenen / parikymmentä vuotta elää muistisairaana hyvä kalliin muisti-lääkkeen varassa,
        kun ihmisestä ei ole mitään entistä ihmistä jäljellä,
        on vain täydellinen idiootti, torso, tyhjyyteen tuijottava laiha kuori lähinnä muistuttaa jo luurankoa,

        hohoijaa, kun väsyttää,,,
        se kaikki on nyt takanapäin,

        mutta
        kun ajattelen sitä elettyä aikaa elettyä elämää ,
        se on mustaa räiskettä , elämän myrskyä täynnä,
        lähinnä paha painajaisuni,

        tietenkin pitkän avion aikana oli myös ihania aikoja,
        mutta kokonaisuutena katsottuna elämä oli paha painajaisuni,
        johtuneeko tuo ajaus nyt siitä että olen itse vakavasti sairas,
        teen kuolemaa, sekoilen, väsyn, uupus on helvtillistä,
        avuttomuus ja vanhuus painaa päälle,

        Ei muistilääke elämän pituuteen vaikuta mitään,
        mutta voi tehdä elämän hitusen helpommaksi,
        jos muisti ei ala rappeutua nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se elämän vaikeammaksi muuttuminen kun ei koske likikään niin paljon sitä muistamatonta itseään kuin läheisiä. Kyllä niitä lääkkeitä kannattaa ottaa jos tilanne on se että muistisairaus iskee. Ainakin sitä sanotaan että lääkkeet hidastavat muistisairauden etenemisstä. Itsellä 2 muistisairasta ihan lähipiirissä ollut jo monta vuotta. Kyllä on raskasta omaisena olo, kun muistinsa menettänyt ei muista viittä minuttia asiaa josta on puhuttu.

        Muistisairaan kanssa tulee myös helposti riitaa, kun se muistaa asiat väärin ja inttää ja inttää.
        Merkityksettömissä asioissa antaa tietysti periksi
        mutta on asioita joilla on merkitys muistisairaalle itselleenkin,
        miten saat hänet uskomaan, kun hänen muistinsa kertoo ihan asioita.


    • Anonyymi

      Kun on noin huono muisti....
      Muistathan muitenkin sen, minne pitää kaikista asioistasi valittaa!!!!

      Otatko tupla-annostelulla lääkkeesi?
      Tuplana ainakin muistat valittaa, kolinan ja rapistelut, nyt sitten muisti.
      Minullakin voi olla muistissa heikkoutta, mutta en musita kenelle pitää valittaa!

    • Anonyymi

      Muisti pettää,
      lääkkeitten kulutuksen voi laskea apteekin kuitin perusteella ja purkissa olevan lääkemäärän perusteella,
      alottjalta ei ole kadonnut lääkkeitä tietämättömiin,
      on laskettu kulutsus,
      valitettavasti muisti petti pahemman kerran,

      on pieni järkytys ( voi olla suuriki järkytys ) huomata oma vanhuutensa
      ja oma muistamattomuutensa,

    • Anonyymi

      Siksi varmaankin lääkärit pelkäävät vanhuksia ja vanhusten hoito koetaan hankalaksi,
      kun vanhukset muistaa väärin
      ja väittää kivenkovaan asioita väärin
      huonon muistinsa takia,
      itse tiedostan tuon vaikeuden omalla kohdallana,
      muisti todellakin pettää,
      se aiheuttaa suurta huolta itselle,
      kaikenlaista epävarmuutta selviytymisen takia,
      jopa ahdistusta
      kun vanhaksi tuleminen pelottaa,

    • Anonyymi

      70 ihmisiä pelottaa vanhaksi tuleminen ?
      70v on jo kyllä vanha iältään. Minä en petä itseäni.
      Vaikka olen melko hyvässä kunnossa, kuulun vanhuksiin iältäni.
      Noin 70 v on aika "yleinen kuolemanikäkin".
      Minulta on mennyt ikäisiäni 69-72 vuotiaita läheisiä ja ystäviä viisi
      kahden vuoden sisään.
      Aika yksin nyt taivallan.
      Joka toinen 70v täyttänyt vain ehtii täyttää 80v.
      kertoo tilasto.
      Yli 90v ikäisiä on noin 35000 enää.

      • Anonyymi

        Dementian tunnusmerkki on että luulee itseään entiseksi muistiltaalkin.
        On hyvä tunnustaa ikänsä ja olla realisti.


      • Anonyymi

        Kaikki iäkkäät eivät ole dementoituneita, mutta monilla muisti prakaa. Mutta niin se prakaa nuoremmillakin, jotta mitä siitä numeroa tekemään.

        Toiseksi; jos on joku sairaus, joka on dementoinut, niin iän, realismin ja kaiken mahdollisen tunnustaminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. - Nm. Tiedä mistä puhut ennen kuin puhut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki iäkkäät eivät ole dementoituneita, mutta monilla muisti prakaa. Mutta niin se prakaa nuoremmillakin, jotta mitä siitä numeroa tekemään.

        Toiseksi; jos on joku sairaus, joka on dementoinut, niin iän, realismin ja kaiken mahdollisen tunnustaminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. - Nm. Tiedä mistä puhut ennen kuin puhut

        Vanhuus on elämän vaarallisinta aikaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki iäkkäät eivät ole dementoituneita, mutta monilla muisti prakaa. Mutta niin se prakaa nuoremmillakin, jotta mitä siitä numeroa tekemään.

        Toiseksi; jos on joku sairaus, joka on dementoinut, niin iän, realismin ja kaiken mahdollisen tunnustaminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. - Nm. Tiedä mistä puhut ennen kuin puhut

        Muistin prakaaminen on eläkeikäisellä dementian alku.
        Ei siihen nuoria kuole.
        Jotkut eivät elä niin kauan, että dementia ehtii pahemmin haitata elämää.
        2/3:lla on haittaa, vaikka eivät itse myönnä.
        Miksi se on niin vaikea myöntää ?
        Alussahan sen itsekin yleensä huomaa.
        Pahetessa ei enää tajua itse.


      • Anonyymi

        Ei ole, kaikki iäkkäät eivät sairastu niihin sairauksiin, jotka dementoivat. Dementoivaan sairauteen voi sairastua myös suhteellisen nuori, ei välttämättä lähelläkään eläkeikää oleva. Silloin sairaus vie nopeammin loppuun kuin iäkkään dementoiva sairaus.

        Hyvin harva, oli vanha tai nuorempi, huomaa - tai hyväksyy - itse asian tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Sikäli huono juttu, että nykylääkkeillä taudin kulkua pystyttäsiin hidastamaan. - Lue tarkasti, koeta käsittää, vain onko sulla ... - Nm. Luki-luki


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistin prakaaminen on eläkeikäisellä dementian alku.
        Ei siihen nuoria kuole.
        Jotkut eivät elä niin kauan, että dementia ehtii pahemmin haitata elämää.
        2/3:lla on haittaa, vaikka eivät itse myönnä.
        Miksi se on niin vaikea myöntää ?
        Alussahan sen itsekin yleensä huomaa.
        Pahetessa ei enää tajua itse.

        Kerropa nyt, kun hupsimaan olet alkanut, että minkä ikäisenä siihen dementiaan tarkalleen sairastuu?

        Wikipedialta:

        "Dementiaa esiintyy tavallisimmin vanhoilla ihmisillä, mutta sitä saattaa esiintyä jopa alle 35-vuotiailla.

        Tavallisimmat dementiaa aiheuttavat sairaudet ovat Alzheimerin tauti, vaskulaariset dementiat sekä aivovammat. Yleisin aiheuttaja on Alzheimerin tauti, josta johtuu 65–75 prosenttia keskivaikeista ja vaikeista dementioista. Muita aiheuttajia tai taustatekijöitä ovat muun muassa Parkinsonin tauti, lihaskipuja aiheuttava aivo-selkäydintulehdus eli krooninen väsymysoireyhtymä, HIV, kuppa, Lymen borrelioosi, Huntigtonin, Creutzfeldt-Jakobin taudit), Lewyn kappale -tauti[, hoitamaton alkoholismi ja eräiden lääkeaineiden tai huumeiden pitkäaikainen käyttö[.
        Myös eräiden ravintoaineiden, kuten jodin tai niasiinin, puute voi aiheuttaa dementiaa."


    • Anonyymi

      Kunhan et vain napsi niitä naamaasi enemmän kuin laki - ja resepti - sallii. - Nm. Ei tavatonta

    • Anonyymi

      Eikö lääkkeet ole netissä????

    • Anonyymi

      Aloittajan kannattaa hankkia lääkäriltään tuplaresepti, että vierailevalle Dementiallekin riittää lääkkeet, koska vanhana lääkärinä arvelen tämän vieraan käyvän hänellä useinkin kylässä.

      • Anonyymi

        hups kauhistus, ei ny sentään,


      • Anonyymi

        Vanhalle lääkärille näyttää dementia tulleen ihan asumaan eikä vain vierailulle. - Nm. Lääkitse luonnollisemmin


    • Päiväyksestä päätellen se kuun vaihde on jo ohi.

      Miten ihminen voi jättää niin viime tippaan lääkkeensä, ettei painu heti hankkimaan uusia, jos on niin vähissä, että vain seuraavaan viikkoon riittää.

      • Anonyymi

        halooo, siksi justiin kun kyseinen ihminen EI huomannu tilannetta,,,

        siksihän vanhuus pelottaa,
        tulee huono muisti,
        ei muista tarkistaa lääkkeitten määrää,,,,,
        vanhus on kammottavaa aikaa
        kaikkeinta pahin aika koko ihmisen elämässä,


      • Anonyymi kirjoitti:

        halooo, siksi justiin kun kyseinen ihminen EI huomannu tilannetta,,,

        siksihän vanhuus pelottaa,
        tulee huono muisti,
        ei muista tarkistaa lääkkeitten määrää,,,,,
        vanhus on kammottavaa aikaa
        kaikkeinta pahin aika koko ihmisen elämässä,

        No sillä hetkellä, kun oli luulevinaan, että ne riittää seuraavaan viikkoon, niin miksi ei kälppässyt heti paikalla apteekkiin.
        Vai eikö muistanut missä apteekki on?

        Miksi muuten huonomuistisuus liitetään just vanhuuteen?
        Jotkut kuolevat muistisairauteen jo nuorelle iällä, kun taas hyvinkin vanhoilla on täysi kontrolli omista lääkkeistään.

        Minulla kyllä on varminta olla dosetti, kun en aina varmaksi muista, että jokos minä otin lääkkeeni. Ja niin se on ollut jo parikymmentä vuotta, eikä muistisairauteni ole siitään pahentunut.
        Onneksi näillä palstoilla on niitä lääkevartijoita; "entäs lääkkeet", "ota lääkkees". Silloin on hyvä tarkistaa dosetista, että jokos ne on otettu, ettei tule otettua yliannosta.

        Olisikohan aloittajalle käynyt just se, että on mennyt ottamaan lääkkeen aina, kun Suomi24:n amatöörilääkärit ovat etänä siihen yllyttäneet.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No sillä hetkellä, kun oli luulevinaan, että ne riittää seuraavaan viikkoon, niin miksi ei kälppässyt heti paikalla apteekkiin.
        Vai eikö muistanut missä apteekki on?

        Miksi muuten huonomuistisuus liitetään just vanhuuteen?
        Jotkut kuolevat muistisairauteen jo nuorelle iällä, kun taas hyvinkin vanhoilla on täysi kontrolli omista lääkkeistään.

        Minulla kyllä on varminta olla dosetti, kun en aina varmaksi muista, että jokos minä otin lääkkeeni. Ja niin se on ollut jo parikymmentä vuotta, eikä muistisairauteni ole siitään pahentunut.
        Onneksi näillä palstoilla on niitä lääkevartijoita; "entäs lääkkeet", "ota lääkkees". Silloin on hyvä tarkistaa dosetista, että jokos ne on otettu, ettei tule otettua yliannosta.

        Olisikohan aloittajalle käynyt just se, että on mennyt ottamaan lääkkeen aina, kun Suomi24:n amatöörilääkärit ovat etänä siihen yllyttäneet.

        heh heh,, olet hauska höpöttäjä,


        eräski meidän ikäisellä vanhuksella oli toetti lääkeille,
        hän täytti tosettiaan ahkerasti
        kuinkas kävikään
        hän söi samana päivänä ainki kolekertaa tarvitsemansa sydän läkkeet, hän eli vain noin 1 ,1/2 vuotta sen jälkeen kun huomattiin ettei hän muistanu oliko jo ottanu sinäpäivänä lääkkeensä,
        johtui siitä kun kun hän oli keksiny täyttää tosettinsa valmiiksi taas ensiviikkoa varten,
        juu kyllä vanhuus on vaarallista aikaa, ja muisti heikkenee vääjäämättä, harva meistä on enään täysijärkinen muistinsa suhteen, se joka eniten väittää muistisa terveyttä voiki olla kaikkein huonomuistisin todellisuudessa,
        dementikko nimittäin EI itse huomaa omaa muistinheikkenemistä, hän kuvittelee olevansa oikein terävä ,,,,,
        sori, mutta totuus on tämä,,,
        hyvä jos olet vielä täysissä sielun ja ruumiin voimissa,
        mutta suurin osa meidänikäsistä on jo monisairaita,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        heh heh,, olet hauska höpöttäjä,


        eräski meidän ikäisellä vanhuksella oli toetti lääkeille,
        hän täytti tosettiaan ahkerasti
        kuinkas kävikään
        hän söi samana päivänä ainki kolekertaa tarvitsemansa sydän läkkeet, hän eli vain noin 1 ,1/2 vuotta sen jälkeen kun huomattiin ettei hän muistanu oliko jo ottanu sinäpäivänä lääkkeensä,
        johtui siitä kun kun hän oli keksiny täyttää tosettinsa valmiiksi taas ensiviikkoa varten,
        juu kyllä vanhuus on vaarallista aikaa, ja muisti heikkenee vääjäämättä, harva meistä on enään täysijärkinen muistinsa suhteen, se joka eniten väittää muistisa terveyttä voiki olla kaikkein huonomuistisin todellisuudessa,
        dementikko nimittäin EI itse huomaa omaa muistinheikkenemistä, hän kuvittelee olevansa oikein terävä ,,,,,
        sori, mutta totuus on tämä,,,
        hyvä jos olet vielä täysissä sielun ja ruumiin voimissa,
        mutta suurin osa meidänikäsistä on jo monisairaita,

        Se on juuri se, että kun muisti pettää ja sen varassa toimii,
        tulee tehtyä hassuja ja huonoja juttuja.

        Järjen kulku ei varsinaisesti mene "vialle".
        Järki vaan tekee päätöksiä sen huonon muistin pohjalta.
        Kun ei kaikkea muista, tulee tehdyksi vääriä ja epäjohdonmukaisia päätöksiä.

        Huonomuistinen kyllä saattaa muistaa että pillerit on otettava,
        mutta ei muista milloin.

        Dosettikaan ei aina auta, koska aina ei muista mikä päivä on tai vuorokaudenaikakaan.
        Ottaa uudet pillerit vaikka on jo ottanut,
        koska voi yht'äkkiä ajatella (luulla), että on jo ilta tai huominen,
        vaikka vasta tunti sitten otti pillerin.

        Muistisairas ei toimi loogisesti. Ei huomaa edes katsoa kelloa.

        Päivätorkut voi sotkea. Tuttavani luuli usein herätessään päiväunilta,
        että on aamu ja luuli unohtaneensa ottaa iltapillerit,
        nappasi ne ja aamupillerit perään. Joskus oli parempia päiviä.

        Kun muisti alkaa satunnaisestikin pätkiä,
        se voi haitata tosi paljon ja ihminen alkaa tuntea turvattomaksi
        ja epävarmaksi. Se voi herättää ihmisessä kauhua kun ei uskalla enää luottaa
        itseensä. Muistisairaudelle ei voi itse mitään, se on useimpien meidän kohtalo
        jonkinasteisina.

        Muistisairas tarvitsee paljon ymmärrystä, lempeyttä ja huolehtimista joka tuo turvallisuudentunnetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri se, että kun muisti pettää ja sen varassa toimii,
        tulee tehtyä hassuja ja huonoja juttuja.

        Järjen kulku ei varsinaisesti mene "vialle".
        Järki vaan tekee päätöksiä sen huonon muistin pohjalta.
        Kun ei kaikkea muista, tulee tehdyksi vääriä ja epäjohdonmukaisia päätöksiä.

        Huonomuistinen kyllä saattaa muistaa että pillerit on otettava,
        mutta ei muista milloin.

        Dosettikaan ei aina auta, koska aina ei muista mikä päivä on tai vuorokaudenaikakaan.
        Ottaa uudet pillerit vaikka on jo ottanut,
        koska voi yht'äkkiä ajatella (luulla), että on jo ilta tai huominen,
        vaikka vasta tunti sitten otti pillerin.

        Muistisairas ei toimi loogisesti. Ei huomaa edes katsoa kelloa.

        Päivätorkut voi sotkea. Tuttavani luuli usein herätessään päiväunilta,
        että on aamu ja luuli unohtaneensa ottaa iltapillerit,
        nappasi ne ja aamupillerit perään. Joskus oli parempia päiviä.

        Kun muisti alkaa satunnaisestikin pätkiä,
        se voi haitata tosi paljon ja ihminen alkaa tuntea turvattomaksi
        ja epävarmaksi. Se voi herättää ihmisessä kauhua kun ei uskalla enää luottaa
        itseensä. Muistisairaudelle ei voi itse mitään, se on useimpien meidän kohtalo
        jonkinasteisina.

        Muistisairas tarvitsee paljon ymmärrystä, lempeyttä ja huolehtimista joka tuo turvallisuudentunnetta.

        Höpö höpö noita juttuja ilman ajatusta! kaikillako olisi sama muistisairaan kohtalo? ?
        Onhan niitä, jotka kuolla kupsahtavat siltä sesomaltaan! Tai nukkuessaan. Että se siitä puheenvuorosta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri se, että kun muisti pettää ja sen varassa toimii,
        tulee tehtyä hassuja ja huonoja juttuja.

        Järjen kulku ei varsinaisesti mene "vialle".
        Järki vaan tekee päätöksiä sen huonon muistin pohjalta.
        Kun ei kaikkea muista, tulee tehdyksi vääriä ja epäjohdonmukaisia päätöksiä.

        Huonomuistinen kyllä saattaa muistaa että pillerit on otettava,
        mutta ei muista milloin.

        Dosettikaan ei aina auta, koska aina ei muista mikä päivä on tai vuorokaudenaikakaan.
        Ottaa uudet pillerit vaikka on jo ottanut,
        koska voi yht'äkkiä ajatella (luulla), että on jo ilta tai huominen,
        vaikka vasta tunti sitten otti pillerin.

        Muistisairas ei toimi loogisesti. Ei huomaa edes katsoa kelloa.

        Päivätorkut voi sotkea. Tuttavani luuli usein herätessään päiväunilta,
        että on aamu ja luuli unohtaneensa ottaa iltapillerit,
        nappasi ne ja aamupillerit perään. Joskus oli parempia päiviä.

        Kun muisti alkaa satunnaisestikin pätkiä,
        se voi haitata tosi paljon ja ihminen alkaa tuntea turvattomaksi
        ja epävarmaksi. Se voi herättää ihmisessä kauhua kun ei uskalla enää luottaa
        itseensä. Muistisairaudelle ei voi itse mitään, se on useimpien meidän kohtalo
        jonkinasteisina.

        Muistisairas tarvitsee paljon ymmärrystä, lempeyttä ja huolehtimista joka tuo turvallisuudentunnetta.

        Minussa ei herättänyt mitään kauhua, nauratti vain, kun 24 vuotta sitten heräsin kerran päiväunilta ja luulin, että on aamu.
        Olin jo valmiina lähtemään liikkeelle, kun aloin katsomaan, että miten se tuo aurinko niinkuin paistaa ihan väärästä ikkunasta. Ei minulla silloin kuitenkaan ollut mitään lääkkeitä vielä. Jos olisi ollut, niin kenties olisin napannut huuleeni.

        Kyllä minulla vielä ainakin muisti pelaa sen verran, että muistan sisäänkirjautumissalasanani, ettei tarvitse Anonyymiksi heittäytyä. Nimenikin muistan, ellen sitten muistelekin väärin olevani joku muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö noita juttuja ilman ajatusta! kaikillako olisi sama muistisairaan kohtalo? ?
        Onhan niitä, jotka kuolla kupsahtavat siltä sesomaltaan! Tai nukkuessaan. Että se siitä puheenvuorosta!

        Muistisairaus on useimpien kohtalo jos ei kuolla kupsahda johonkin muuhun sitä ennen.


    • Anonyymi

      Tänäänkin miulla oli kateissa lompakko ja kännykkä. Kukakohan niitä oikein piiloon jemmaa vaikka asun yksin kolmen lukon takana.
      Ei Halosen pressa-aikana unskalle tälläistä tapahtunut.

      • Anonyymi

        Viha mieliset henget ovat vierailleet, he jotka ovat valossa tai he jotka kulkevat luulevat olevan eläviä.


      • Minäpä luulen, että ne ovat ne kaikkien kiroamat populistit, ne natsit, olleet asialla. Niitä kun kuulostaa pyörivän joka paikassa


      • Tellukka kirjoitti:

        Minäpä luulen, että ne ovat ne kaikkien kiroamat populistit, ne natsit, olleet asialla. Niitä kun kuulostaa pyörivän joka paikassa

        Tunnustaudun natsiksi = kansalliseksi sosialistiksi.
        Suomi ja suomalaisuus ensin = nat osuutta.
        Yhteiskunnan ohjaus on tarpeen monessakin toiminnossa = si osuutta.
        Tuosta huolimatta en ole käynyt kähveltämässä kännykkää enkä lompakkoa, muistaakseni!


      • flegu kirjoitti:

        Tunnustaudun natsiksi = kansalliseksi sosialistiksi.
        Suomi ja suomalaisuus ensin = nat osuutta.
        Yhteiskunnan ohjaus on tarpeen monessakin toiminnossa = si osuutta.
        Tuosta huolimatta en ole käynyt kähveltämässä kännykkää enkä lompakkoa, muistaakseni!

        Nehän olikin vain jemmattu piiloon ...


    • Lähimmäisen kontrollia.

      On tunnustettava, että aivan lähimuisti pätkii. Jos jostakin syystä jätän vaikkapa avainnipun tavallisuudesta poikkeavaan paikkaan niin jopa menee päätellen etsittäväksi. Yms.
      Vaimoni on ilkeämielisesti sanonut, että minä lahoan yläpäästä nopeammin kuin alapäästä.
      Tarkoitanee sitä, että jalat vievät nopeammin kuin nuppi pystyy seuraamaan.
      Nuorena vastaavaa tapahtui riittävässä juoppeessa.

      • Ei kai tuollaista hajamielisyyttä voi vielä muistinmenetyssairauden oireena pitää?

        Jos niin olisi, niin kyllä lapsillanikin pitäisi olla dementia jo paljon pitemmällä.
        Oli ikuinen kysymys meidän perheessä, että "mihin mä laitoin mun ..."


      • Anonyymi

        Niiih, se että unohtaa avaimensa, silmälasinsa tms. johonkin, ei tarkoita muuta kuin että on ollut huolimaton niitä säiöön pannessaan, ei ole ajatellut asiaa, eikä siksi muista.

        Mutta jos unohtaa kokonaan avainten olemassaolon tai että omistaa okulaarit, niin sitten ollaan jo sillä toisella tiellä, josta aiheesta tämä ketju kohisee. - Nm. Asioilla on eroa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niiih, se että unohtaa avaimensa, silmälasinsa tms. johonkin, ei tarkoita muuta kuin että on ollut huolimaton niitä säiöön pannessaan, ei ole ajatellut asiaa, eikä siksi muista.

        Mutta jos unohtaa kokonaan avainten olemassaolon tai että omistaa okulaarit, niin sitten ollaan jo sillä toisella tiellä, josta aiheesta tämä ketju kohisee. - Nm. Asioilla on eroa

        Kiitoksia lohdullisesta kommentista!

        Okulaarit ovat pahimmat. Molemmista silmistäni leikattiin kaihit vajaa 20 vuotta sitten. Samassa yhteydessä korjattiin -6 diopterin likinäköisyyteni ja voi unohtaa käyttämäni silmälasit.
        Nyt, viimeisen vuoden aikana on kaukonäköni heikentynyt sen verran, että lasit auttavat joissakin tilanteissa mutta en kuskaa niitä mukanani.
        Mihin perkeleeseen minä viimeeksi ne jätin?
        Raivostuttavaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiih, se että unohtaa avaimensa, silmälasinsa tms. johonkin, ei tarkoita muuta kuin että on ollut huolimaton niitä säiöön pannessaan, ei ole ajatellut asiaa, eikä siksi muista.

        Mutta jos unohtaa kokonaan avainten olemassaolon tai että omistaa okulaarit, niin sitten ollaan jo sillä toisella tiellä, josta aiheesta tämä ketju kohisee. - Nm. Asioilla on eroa

        Olen ikäni unohdellut esim. talonrakennushommissa työkaluja hetkeksi milloin minnekin yms., ja nykyisin kun esim. silmälaseja ei koko aikaa tarvitse, kyllä nekin katoilevat. Rillejä onkin hyvä olla useammat. Mutta että en koe tämän varsinaista dementiaa tms. edelleenkään olevan, yhden sortin kohellusta vain.


      • Anonyymi

        Mukavaa, jos se lohdutti. Kun itse unohdan jotain, kelaan päässä / mielessä läpi mitä olen tehnyt, missä ollut ja koska viimeksi olen hävinnyttä tavaraa tarvinnut. Auttaa usein löytämisessä. - Nm. Sama pää kesät, talvet


    • Anonyymi

      Palstan ammattivastaaja jolle itsellensäkin on kaikki puhuttu tapahtunut ja siitä syystä hän tietää mistä kaikki johtuu ja kuinka hoituu asiat päiväjärjestykseen!

      Hurraa! Täällähän on oikea "Leelia" lepotuolissa antamassa viisaita ajatuksia tyhmille joilla muisti pätkii, tai vaikka muistaisikin, ohjeita tulee.

      • Anonyymi

        Tuon on muuten tyypillistä muistisairaalle.
        Se kimmastuu ja suuttuu, jos asiasta vähänkään puhuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon on muuten tyypillistä muistisairaalle.
        Se kimmastuu ja suuttuu, jos asiasta vähänkään puhuu.

        Yleensä muistisairas hieman närkästyy, jos joku tuttu tai hänen sukulaisensa hänen muistiaan vähän arvostelee. Mutta ei siitä kannata huomauttajan mitään välittää, koska yleensä huomautettava ei puolen minuutin päästä muista koko asiaa lainkaan vaan alkaa utelemaan kyseiseltä arvostelijalta että mistäs kaukaa tämä vieras on tulossa juttelemaa mukavia ja muistelemaan menneitä ja että kukas se edellinen olikaan, joka hänen edesmennyttä Mustiaan arvosteli. Tämä Musti oli ollut hänen koiransa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä muistisairas hieman närkästyy, jos joku tuttu tai hänen sukulaisensa hänen muistiaan vähän arvostelee. Mutta ei siitä kannata huomauttajan mitään välittää, koska yleensä huomautettava ei puolen minuutin päästä muista koko asiaa lainkaan vaan alkaa utelemaan kyseiseltä arvostelijalta että mistäs kaukaa tämä vieras on tulossa juttelemaa mukavia ja muistelemaan menneitä ja että kukas se edellinen olikaan, joka hänen edesmennyttä Mustiaan arvosteli. Tämä Musti oli ollut hänen koiransa.

        Niin just.
        Ja sitten "muistisairauspotilas" nauraa mielessään arvostelijan "mitäsminäsanoin"ilmeelle.


    • Anonyymi

      Muistiaan voi kehittää. Nuorena unohtamin asioita. Nykyään elämä järjestelmällistä ja varmaa
      Virheistään oppinut.

      Muisti hyvä.

    • Anonyymi

      Onko sillä enää mitää väliä muistaako vai ei ja mitä muistaa,
      vituttaa jo tämä kivulias loppuelämä,
      loppuelämä on helvettiä,
      mitään ei enään jaksa,
      ulkonaki 30 asteen helle,

      • Anonyymi

        Veit jalat suustani :)
        Ja ottaa päähän joissakin asioissa, että kun ihminen oppii muistamaan
        niin miksi ei opi unohtamaan myös - asioita joita ei halua muistaa tai muistella.

        PS. Sydänoireinen tukehtuu näissä helteissä.
        23 astetta on terveellinen max lämpötila sydänoireiselle
        lääkärien mukaan.


    • Anonyymi

      Ei katoamininen ole sairautta, vaan henget voivat olla matkassa siis kuolleet tai he jotka eivät ole valossa niin sanotut kummitukset. Tuskin turhaa selittää näkyy suomen historiassa oikeuksissa joissa ei ole päätöstä.

      • Anonyymi

        Ei ole olemassa henkiä,
        se on saletti,


        on vain krsitinusko kolmiyhteinen jumala jeesus kristus ja pyhähenki, siis totuus ja vain totuus,


        kaikki muu on valhetta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa henkiä,
        se on saletti,


        on vain krsitinusko kolmiyhteinen jumala jeesus kristus ja pyhähenki, siis totuus ja vain totuus,


        kaikki muu on valhetta,

        Hyvin on sinutkin aivopesty kristuksen verellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on sinutkin aivopesty kristuksen verellä.

        Sinulla on vain raha--kirkko joka pesee ja juo viiniä---olet apina!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on sinutkin aivopesty kristuksen verellä.

        Miten niin, perustele JOS osaat,

        tiesitkö


        TOTUUS EI PALA TULESSAKAAN,

        jos käsität vähääkään,



        niin kaikilla asioilla ON TOTUUS OLEMASSA,

        voitko väittää vastaan, jos väität kuten edellisessä komentissasi teit
        OLET harvinaisen tyhmä ihmiseksi,

        kaikki järkevät älykkäät, viisaat, ihmiset tietää mitä TOTUUS merkistee,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on sinutkin aivopesty kristuksen verellä.

        Tämän veripesun on havaittu pahimmillaan aiheuttavan pahanlaatuista dementiaa, varsinkin kirkon ja lahkojen suorittamien kovakouraisten pesujen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe