Koulu päättyi ja lapsenlapsi tuli onnellisin ilmein. Muistuu aika, jolloin itse palasin pitkän lukuvuoden jälkeen kesälomalle. Kertokaa muistoistanne.
Kokemuksistanne.
ILON JA RIEMUN PÄIVÄ! - LAPSEN LAPSELLE.
48
61
Vastaukset
- Anonyymi
Lapsen lapset ovat mukavia kakaroita!
- Anonyymi
Päättäjäispäivästä alkoi kesä ja vapaus. Ulkoleikkejä. Piilosta, laivaa, lentokonetta, kauppaa, nurkkanoitaa. Stipendi oli extraa, kun ei osannut odottaa. Juhlamekko sai voikukan renkuloita - salaa.
Mökkielämää sitten kun vanhemmilla oli lomaa, muutoin viikonloppuisin puolesta lauantaista sunnuntai-iltaan.
Siniset kesätossut. Rusketus.
BengOpettelin ratsastamaan hevosella kovin nuorena. Hevonen oli lauhkea ja osasi pitää pienen ratsastajan hyvin kyydissä.
- Anonyymi
arvo.e kirjoitti:
Opettelin ratsastamaan hevosella kovin nuorena. Hevonen oli lauhkea ja osasi pitää pienen ratsastajan hyvin kyydissä.
Haaveilin hevosella ratsastamisesta. Joku filmi musta ori oli kiehtova.
Tosiasiassa olen kerran ratsastanut ja pelkasin todella. Olisi pitänyt olla tarra takapuolessa, että olisi ollut varmempi olo. Pelkään noita kookkaita elämiä. Jouduimme yhtenä kesänä viemään evästä isälle mökkitalkoisiin hevoshaan kautta. Pelotti niin julmetusti.
Beng
Nyt alkaa länkkärisarjat tv:sta. Anonyymi kirjoitti:
Haaveilin hevosella ratsastamisesta. Joku filmi musta ori oli kiehtova.
Tosiasiassa olen kerran ratsastanut ja pelkasin todella. Olisi pitänyt olla tarra takapuolessa, että olisi ollut varmempi olo. Pelkään noita kookkaita elämiä. Jouduimme yhtenä kesänä viemään evästä isälle mökkitalkoisiin hevoshaan kautta. Pelotti niin julmetusti.
Beng
Nyt alkaa länkkärisarjat tv:sta.Eivät hevoset ihmisten kimppuun käy. Tottumuksesta rientävät ihmisen luokse mahdollisia makupaloja saadakseen.
- Anonyymi
Ei viitsi muistella niin kaukaisia, yli 50 vuoden takaa.
Nortin sytytin koulun rappusilla, päättyneet on päivät oppipoika olostain kunniaksi.
Kesätyöt odottivat ns nurkan takana. Ei ollut aikaa lepsuilla todistus kädessä.
Mutta paperilla pääsin myöhemmin jatkoon ammattiopintojen suhteen. Olin käsityöt taitava.- Anonyymi
No. Mökkiloma: tiilien kantamista, lautojen kantamista, sementtimyllyn veivaamista, maidon hakua pieneltä maatilalta v a r h a i n, tiskaamista jne. askarta. Kaikki työ piti tehdä, niin että se näytti työnteolta. Ei lööbailulta. Sehän oli myös kasvatusta tulevaan.
Beng
- Anonyymi
Liikuttavaa oli saada kuva tokaluokkalaisesta bleiseri päällä, kunniakirjat toisessa kädessä, toinen käsi näytti voiton ja rauhan merkkiä.
- Anonyymi
On se ilonpäivä monelle lapselle ....piitkä loma...saa pelata pleikkaria ..ja olla ulkona potkia palloa .. pyöräillä ja tehdä kaikkea kivaa....
Muistan kun odotin lapsena kesäloman alkua että pääsen isovanhempien kanssa junalla maalaistaloon....jossa hevonen ..kanoja ja muita eläimiä...samanikäinen serkkuni (poika) tuli myös ja kerran menttiin molemmat hevosen selkään ajelulle ja hevonen pudotti meidät pois ....kumartaen eteenpäin ..
Kivoja muistoja lapsuuden kesistä on ....
m-m Nuoruuteni koulusta muistan parhaiten kesä-työt ja rahan.
Innokas kalastaja olin myös.
Olen vielä aikuisenakin.
Kun teininä oli rahaa tarpeeksi, oli minulla 330cc.Jawa.
Kahdella sylinterillä.
Kyllä oli liikuntaa se.
-
Noh.
Koulu ei kiinnostanut yhtään.
Poimin Rusinat ja lopetin Keski-Kouluun.
Sitten taas töihin.
H.- Anonyymi
onpa harvinaine jawa, en kyllä ole ikinä nähnyt
njjj Anonyymi kirjoitti:
onpa harvinaine jawa, en kyllä ole ikinä nähnyt
njjj"Anonyymi"
Tunnustan ja antaudun.
Pitää olla 350cc.
H.- Anonyymi
Lapsellani on Jawa, vm- seiskytluvun alku.
Mielestäni pommi. Lamppu irronnut joskus liikenteessä ja sitä korjannut jossain liikenneympyrässä.
Minä olen kesäisin sydän paljolti syrjällään, kun hän sillä ajaa.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Lapsellani on Jawa, vm- seiskytluvun alku.
Mielestäni pommi. Lamppu irronnut joskus liikenteessä ja sitä korjannut jossain liikenneympyrässä.
Minä olen kesäisin sydän paljolti syrjällään, kun hän sillä ajaa.
BengItselläni oli Java ja siinä uutuudesta huonot ajovalo johdot - löivät oikosulkuun ja valot sammuivat varoituksetta. Kerran ajoin tieltä ulos valojen sammuttua.
- Anonyymi
Venäjänkieliset uutiset sanoi pari minuuttia sitten:
- 25.000 valmistui ylioppilaaksi
- ammattiin valmistuvia on yht. 80.000
Ylioppilas ei ole ammatti eli yht. 105.000. Ikäluokka on kuitenkin jotain kait 40 - 50.000. Kesätienestit kutsui yksitoistavuotiaasta kysytty lapsenvahti kun olin. Lomaa max 2-3vk kesässä. Ihana kun sai omaa itse tienattua rahaa. Ei ollu mopoa eikä skootteria. Ajokorttiin tienasin itse rahat ja sain sen 24,-vuotiaana kun piti alkaa kuskata esikoista päivähoitoon.
- Anonyymi
Minua on monesti hirvittänyt ajatus, kun olin kauppiaan tyttären lapsenvahtina. Kaiketi kuitenkin 10 täyttänyt olin. Vaunussa he8jasin pientä kaupan vieressä alamäkeen päin. Noin 20-30 metrin päässä kulki pikatie 6. Olin kaiketi tylsistynyt ja päästin vaunut irti ja nappasin sitten kiinni. Jos siinä siekkasoratiellä olisi tennari livennyt, niin ne vaunut olisivat posotelleet sinne pikatielle. Kauhukuva vaikka kohta 60 vuotta tapahtumista.
Anonyymi kirjoitti:
Minua on monesti hirvittänyt ajatus, kun olin kauppiaan tyttären lapsenvahtina. Kaiketi kuitenkin 10 täyttänyt olin. Vaunussa he8jasin pientä kaupan vieressä alamäkeen päin. Noin 20-30 metrin päässä kulki pikatie 6. Olin kaiketi tylsistynyt ja päästin vaunut irti ja nappasin sitten kiinni. Jos siinä siekkasoratiellä olisi tennari livennyt, niin ne vaunut olisivat posotelleet sinne pikatielle. Kauhukuva vaikka kohta 60 vuotta tapahtumista.
Säikähdit todella ja siitä jäi tunnemuistijälki. Hyvä kun oikeasti mitään ei tapahtunut.
Minä olin noin kymmenen vuotias myös ja vein yksi-ja kolmevuotiaita uimarannalle kärryillä . Äiti näki työpaikkansa ikkunasta että olimme menossa. Soitti lasten vanhemmille että tietääkö mihin ollaan matkalla. Lasten äiti oli kysynyt että onko siili mukana. Ja kun oli kuullut että on. Oli sanonut että sittehän ei mitään hätää😁- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Säikähdit todella ja siitä jäi tunnemuistijälki. Hyvä kun oikeasti mitään ei tapahtunut.
Minä olin noin kymmenen vuotias myös ja vein yksi-ja kolmevuotiaita uimarannalle kärryillä . Äiti näki työpaikkansa ikkunasta että olimme menossa. Soitti lasten vanhemmille että tietääkö mihin ollaan matkalla. Lasten äiti oli kysynyt että onko siili mukana. Ja kun oli kuullut että on. Oli sanonut että sittehän ei mitään hätää😁Kova luotto sulla lasten äidiltä 😊
Ja mikä ettei.
En muista sainko rahapalkkaa, mutta sain ainakin hedelmiä ja irtokarkkia pienessä kipossa. Anonyymi kirjoitti:
Kova luotto sulla lasten äidiltä 😊
Ja mikä ettei.
En muista sainko rahapalkkaa, mutta sain ainakin hedelmiä ja irtokarkkia pienessä kipossa.Tuohon aikaan 10-vuotiaana sai palkata vieraalle lapsenvahdiksi. Nykyään taitaisi lastensuojelu jo puuttua. Minä sain ihan rahapalkkaa. Eihän se paljoa ollut mutta hyvä mieli siitä jäi kun sai omaa rahaa. Oppi työntekoon jo hyvin nuoresta. Eläkettä on karttunut vasta 23-vuotiaana. On se niin vöörin😁
Eläkkeen karttuminen todella alkoi laillisesti 23 vuotiaasta. Lesken eläkkeisiin onneksi lisätään osa puolison eläkkeestä. Muuten kotiäidit jäisivät todella huonoille eläkkeille.
Miksi ammattiin ei enää valmistuta?
Jos joku valmistuu ammattiin, meneekö hän töihin saman-tien?
Useimmiten ei.
Tasa-arvoisesti koulutetuissa oppilaissa typerien osastossa on ihan sama piirre kuin aikoinaankin.
Istuvat ja ihmettelevät, miksi heitä ei haluta.
Ei palkkaa makseta.
Isi, Äiti auta!!
Vaan eivät he nykyään enää auta.
Isi ja äiti luovuttavat.
Onhan toisten maksama sossu sentään.
Sehän pakottaa jatkamaan myös typeryksien koulutusta.
Kaunistamaan tilastoa työttömistä ja syrjäytyneistä.
H.- Anonyymi
Niinpä. 50 luvulla konttasin juurikaspellolla ekat taskurahat itselleni.
- Anonyymi
En ole nyt aivan kärryillä että mistä puhe.....mutta esim. ammattilukiot olivat suosittuja lukioita kun valmisti samalla ammattiin...kesto neljä vuotta...viimeisenä vuotena paljon työn opettelemista...mutta niiden suosio joittenkin alojen kohdalla hiipui ...konelukio oli sellainen johon ei tullut paljoa oppilaita...mutta esim. ruoka ja kokkilukio on edelleen suosittu...
m-m - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole nyt aivan kärryillä että mistä puhe.....mutta esim. ammattilukiot olivat suosittuja lukioita kun valmisti samalla ammattiin...kesto neljä vuotta...viimeisenä vuotena paljon työn opettelemista...mutta niiden suosio joittenkin alojen kohdalla hiipui ...konelukio oli sellainen johon ei tullut paljoa oppilaita...mutta esim. ruoka ja kokkilukio on edelleen suosittu...
m-mPiti vielä sanoa että kaikilla oli työpaikka tiedossa koulun loputtua....harjoitusjaksojen jälkeen...
m-m - Anonyymi
Kokeista tuli mediaseksikkäitä. Ei se riittänyt, että joka kanavalla alkoivat ruokaa tehdä, vaan kokit lähtivät tekemään ruokaohjelmia mitä eksoottisempiin paikkoihin maailmalle.
Mulle olisi riittänyt Kati Nappa :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokeista tuli mediaseksikkäitä. Ei se riittänyt, että joka kanavalla alkoivat ruokaa tehdä, vaan kokit lähtivät tekemään ruokaohjelmia mitä eksoottisempiin paikkoihin maailmalle.
Mulle olisi riittänyt Kati Nappa :)Niinpä taisi tulla ....ja kaikilla mieskokeilla käsivarret tatuointeja täynnä ....hmm mistähän sekin juontaa..
m-m - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä taisi tulla ....ja kaikilla mieskokeilla käsivarret tatuointeja täynnä ....hmm mistähän sekin juontaa..
m-mJaa'a, mistäköhän juontaa, enpä tiedä. Duudsonien JP (en muista nimee) on tatuoitu yltäpäätä. Kaula ja päälakikin..Komea mies, mutta komeus häviää niihin tatskoihin. Toivottavasti jättää kasvonsa tatuoimatta.
Oppisopimus koulutus olisi hyväksi. Maamieskoulussa olin 4 tuntia päivässä työharjoittelussa, jolla maksoin koulutuskulut - yhteiskunnalle ei menoja tullut opiskelustani. Koulun jälkeen työllistyin heti.
N. 90% ammattiin valmistuvista uskoo työllistyvänsä kun heille tehdään kysely ennen valmistumista. 2v valmistumisen jälkeen tulee virallinen kysely. Työllistyminen on oppilaitoksille yksi rahoituksen peruste.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
N. 90% ammattiin valmistuvista uskoo työllistyvänsä kun heille tehdään kysely ennen valmistumista. 2v valmistumisen jälkeen tulee virallinen kysely. Työllistyminen on oppilaitoksille yksi rahoituksen peruste.
Valmistuminen on valtionavun peruste, ei työllistyminen.
Siis se loppututkinto.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Valmistuminen on valtionavun peruste, ei työllistyminen.
Siis se loppututkinto.
BengAijaa minulla on erilainen käsitys. Kyllä työllistymineki vaikuttaa. Eihän kannata järjestää sellaisia koulutuksia josta ei työllisty. Valtonavunkaan kannalta.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Aijaa minulla on erilainen käsitys. Kyllä työllistymineki vaikuttaa. Eihän kannata järjestää sellaisia koulutuksia josta ei työllisty. Valtonavunkaan kannalta.
No. Ei tuo näkemyksesi pidä paikkaansa.
Satun tietämään, kun lapseni valmistui nopeasti, niin oppilaitos sai valtion tuen varhemmin (ehkä se on jaksotettu, sillä muutoin opettajat näkisivät nälkää).
Kertaan: kaksi eri asiaa. Oppilaitoksen saama valtionapu tai yhteiskunnan kannalta 'kannattamaton' koulutus eli koulutetaan liikaa opetusohjelmiin eli aloille, missä ei ole työpaikkoja.
Yksilön kannalta mikään koulutus ei ole turhaa.
Silloin on, jos turhautuu työttömyydestä.
Nythän uudelle työministerille tämä on osahaaste.
Minun reseptini on täydennys- ja jatkokoulutus tai muuntokoulutus aloille, missä on kysyntää.
Sitten keräisin hyviä nuoria yksilöitä bussillisen ja veisin Veturitehtaalle tutustumiskierrokselle ja Veturitehtaan tehtävä olisi myydä perehdytys ja työpaikka nuorille!
Perehdytys ja palkka.
Beng Anonyymi kirjoitti:
No. Ei tuo näkemyksesi pidä paikkaansa.
Satun tietämään, kun lapseni valmistui nopeasti, niin oppilaitos sai valtion tuen varhemmin (ehkä se on jaksotettu, sillä muutoin opettajat näkisivät nälkää).
Kertaan: kaksi eri asiaa. Oppilaitoksen saama valtionapu tai yhteiskunnan kannalta 'kannattamaton' koulutus eli koulutetaan liikaa opetusohjelmiin eli aloille, missä ei ole työpaikkoja.
Yksilön kannalta mikään koulutus ei ole turhaa.
Silloin on, jos turhautuu työttömyydestä.
Nythän uudelle työministerille tämä on osahaaste.
Minun reseptini on täydennys- ja jatkokoulutus tai muuntokoulutus aloille, missä on kysyntää.
Sitten keräisin hyviä nuoria yksilöitä bussillisen ja veisin Veturitehtaalle tutustumiskierrokselle ja Veturitehtaan tehtävä olisi myydä perehdytys ja työpaikka nuorille!
Perehdytys ja palkka.
BengNo ehkä tällä koulutuspäälliköllä eknen kanssa asiasta keskustelin, oli sitten väärää tietoa. Sinä tietänet paremmin.
siilivain kirjoitti:
No ehkä tällä koulutuspäälliköllä eknen kanssa asiasta keskustelin, oli sitten väärää tietoa. Sinä tietänet paremmin.
Ja lisään vielä että valtionapua jakavat eivät ajattele yksilön kannalta vaan kokonaisuuksia, miltä lukemat tilastojen valossa näyttävät.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ja lisään vielä että valtionapua jakavat eivät ajattele yksilön kannalta vaan kokonaisuuksia, miltä lukemat tilastojen valossa näyttävät.
Opetusministeriö/opetushallitus/oppilaitokset
Työvoimaministeriö/Tekes ~ tv.toimistot
Kait nämä kaksi hallinnonalaa tekevät tilastoja ja vertailuja.
Menikö rahat hukkaan. Jos meni, tarvitaan kolmanneksi sosiaaliministeriötä, sosiaalihallitusta/sossua.
Onhan tässä yhtälö, jotta panostus olisi tuottavaa.
Beng
- Anonyymi
Koulun kesälomilla pellolla riitti kesätöitä, rikkaruohojen perkaamista, kasvimaan kastelua, lehmien laitumelle vientiä ja muuta. Rahaa ei saanut, mutta ei sitä mihinkään tarvinnutkaan.
Olin koululla katsomassa kun ylioppilaat lakitettiin. On ne niin kauniita nuoret, tytöt lonksottivat korkeakorkoisilla kengillään kokemattomasti ja nykivät pitsihameitaan.
Nyt vain jännäämään juhannukseen asti, miten pääsykokeissa kävi. - Anonyymi
Kyllä joskus huoletti kun omat lapset 10-12 vuotiaasta lähtien jäivät yksin kotiin koko päiväksi kun isän ja äidin täytyi olla töissä. Ei ollut heillä isovanhempia lähellä joiden luokse olisivat voineet mennä. Pienempänä he saivat olla päivähoidossa.
Omilla lapsenlapsilla on ollut parempi tuuri, heillä on toinen vanhempi koko lasten kesäloman kotona ja jommat kummat isovanhemmat lähettyvillä.
Hytinäx1Asumme paritalossa, jossa nuoremmat talon toista päätyä. Onneksi kaikki on paremmin, kuin sodan hävinneessä suomessa aikoinaan Karjalan perukoilla.
- Anonyymi
koskaan en unohda, uusia kenkiä kevätjuhliin kun sain, nahan tuoksu ja koko kesän ne jaloissa olikin..
- Anonyymi
Yhdet kengät muistan, kun heti ensimmäisenä päivänä mummolassa astuin kanankakkaan ja nahkaan jäi pysyvä käyntikortti.
Oman lapsen päättäjäiset olivat aina jotenkin liikuttavia.
Ala-asteen esitykset lakkiaiset sun muut.
Lapsenlapsen koulupäättäjäisiä ei vielä ole ollut. Pieni.
Aikanaan sitten.
Kevätjuhlaan menin äidin ompelemassa tädin vanhasta mekosta pienennetyssä mekossa, silloin se suututti kun muilla oli ostovermeet ja mulla vain kotona tehdyt, jälkeenpäin olen muistellut miten kaunis se hame olikaan, helmassa monta kerrosta ja kangas oli ohutta pitsimäistä.
Mutta oli onneksi uudet kesäkengät jalassa.
Heti seuraavana päivänä meidät pennut pantiin linja-autoon ja matkattiin mummolaan, Jyväskylästä lähdettiin ja jo ennen Vaajakoskea päästiin rapistelemaan eväspapereita.
Koko kesä siellä maalla oltiin, heti kun kynnelle kyettiin osallistuttiin talon töihin, sokerijuurikasta kitkettiin ja heinäpellolla haravoitiin ja ladossa tallottiin ja aina oli omat tiskivuorot ja muut vuorot, joista piti pitää huoli.
Vanhimpana sain pitää huolen vielä kaikista pikkuveljistäni, toimia erotuomarina tappeluissa ja urheilukilpailut oli melkein joka päivä, korkeutta hypättiin ja seivästäkin, vauhti oli aina alamäkeen.
Vanhempien oman aikaan sitten reissattiin Korkeasaaressa ja linnat oli meidän perheen suosikkikohteita kesäisin.
Syksyllä sitten taas mummolasta suoraan kouluun.Karjalan perukoilla koulumatkat olivat pitkät (12,5km) . Oli helpotus loma, jolloin ei tarvinnut vaeltaa kouluun.
- Anonyymi
Se on mukava asia kun vielä järjestetään kesäleirejä lapsille...nykylapsetkin pitävät tavallisista asioista kuten kalastus ...soutelu...ja luonnossa oleminen ja syöminen...aika vähän on lapsia näkynyt pihaleikeissä .. mutta jalkapallokentällä oli iso poika porukka urheiluseuran paidoissa...mikäs sen kivampaa....
m-m Tuosta ilonpaivästä tuli mieleeni, että
todistuksen mukaan palkittiin kympeillä,
jokaisesta kympistä sai kympin,
ja kun monelle sukulaiselleen sen paperin esiteli,
niin ihan hyvän tilin teki.
Mummolta veljeni kerran tinkasi ennen kun todistustaan esitteli, että saako varmasti jokaisesta kympistä kympin ja kun mummo lupasi,
tuli kymppi myös kymmenentä poissaolotunnista,
ennen poissaolotkin merkittiin todistuksiin.
Omilla lapsilla hyvä todistus palkittiin ilman kymppejäkin
todennäköisesti käytän samaa porkkanatekniikkaa myös omiin lapsenlapsiin aikanaan kun numerot todistuksiin ilmestyvät
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743990Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1963275Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473006Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle762657Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3792398- 1812072
- 781595
- 361576
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231408Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391392