Uskallatko sijoittaa pörssiosakkeisiin?

Anonyymi

Vai pidätkö säästösi mieluummin säästötilillä? Aamulehdessä oli että suomalaisten talletustileillä makaa 90 miljardia euroa. Toimittaja kirjoittaa että sillä turvaisi monen yrityksen kotipesän. Just joo! Ihmisten pitäis laittaa omat rahansa likoon että yrittäjät saisivat turvata oman rikastumisensa. Olisitko valmis laittamaan säästösi pörssissä pelaamiseen? Siinä voi rikasrua tai sitten menettää vaikka kaiken.

43

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uskallan ja olen sijoittanut jo vuosikymmeniä. Muutama hyvä sijoitus on pitänyt ns. pörssisalkun plussalla jo pitemmän aikaa. Osinkojakin on tullut ja tulee edelleen.

      Muutama huono sijoitus taas on pitänyt realismin mielessä: Hyväkin (mielestäni) yhtiö voi muuttua huonoksi sijoitukseksi.

      Toinen asia, jota en näytä osaavan, on spekulatiivinen (toivotaan, toivotaan) sijoittaminen. Ostin aikanaan muutamaa yhtiötä, joilla piti tulla käänne parempaan tai lunastus hyvällä preemiolla. Ei tullut eikä ole tullut vieläkään, vaikka myin ne pois tappiolla.

      • Anonyymi

        Just noin kuin "Uskallan ja olen sijoittanut jo …" Ihan kuin itse olisin kirjoittanut. Olen sijoittanut 1970-luvulta lähtien. Kyllä voitolla olen, mutta Nalleksi en ole päässyt. Vaatii osaamista ja tuuria, joita ei ainakaan minulla ihan aina ole.


    • Anonyymi

      Olen havainnut taloudellisessa kilpailussa niin paljon epärehellisyyttä, että en halua olla siinä mukana.

    • 70-luvun alkupuolelta lähtien. Ok:n rakentamisen vuoksi menivät vähät sijoitukset myyntiin saman vuosikymmenen puolella mutta heti kun helpotti, aloitin uudelleen.

      2008/2009 tapahtu katastrofi. Kun pörssit romahtivat olimme kiertelemässä Kiinan sisäalueita ja kansainvälistenkin hotellien nettiyhteydet olivat käsittämättömän hitaita ja törkeän kalliita. Olimme myös jonkin asteisessa uutispimennosa.

      Palattuamme kotiin olivat kurssit laskeneet reippaasti. Latin Amerika rahasto oli ainoa mojovasti voitolla ollut. Myin sen ja maksoin verot.
      Hämmästelin muutaman kuukauden ja arvelin kurssien ottaneen jo pohjakosketuksen joten merkitsin kolmea kotimaista yhtiötä.
      Ne riivatut jatkoivat laskuaan.
      Koko revohka merkitsi perhebudjettiimme 6-numeroisen summan tappiota jonka paikkaaminen kesti muutamia vuosia.

      Teen harvakseltaan harkittuja kauppoja mutta en kuvittele itseäni miksikään pörssiguruksi. Viime vuodet olen laskenut enemmän osinkojen kuin kurssinousujen varaan.

    • Anonyymi

      Tileillä käyttöä ja laskuja varten.
      Muu käteisenä kenkälaatikossa. Ei mitenkään mojovasti mutta laatikko täyttyy pikku hiljaa. Kenkälaatikossa sama korko kuin pankissa.

      • Anonyymi

        Hauska tuo kenkälaatikkovertaus. Ennen se oli sukanvarsi.


      • 60-luvun alun kuolinpesän selvitys. Työkaverini toinenkin vanhemmista oli kuollut ja jälkikasvu teki kuolinpesän inventariota.
        Inventarion yhteydessä löytyi sängyn alta, kenkälaatikosta, KOP:n ja silloisen Kaukaan osakekirjoja. Nehän olivat silloin paperilla ja niissä oli mukana irtileikattavat osinkolipukkeet.
        Kaveri kertoi muiden perijöiden väheksyneen arkkeja ja vaikka hän, kertomansa mukaan yritti ehdotella niiden pörssiarvon tarkistamista niin muut perikunnan jäsenet painostivat hänet hyväksymään osakekirjat nimellisarvostaan osaksi perintöä.

        Vielä myöhään 70-luvulla leikattiin kuponkeja. Olin merkannut pankkia molempien lasteni nimiin. Säätelytalouden aikaan ei tullut yllätyksiä.
        Olin tallelokerolla leikkaamassa kuponkeja ja tenavani olivat kaltereiden toisella puolella kun annoin heille heidän kuponkinsa, kapeat, lyhyet liuskat ja kehoitin menemään kassalle jossa täti siirtää rahat heidän tileilleen.
        En ole koskaan ennen, enkä sen jälkeen nähnyt penskojani niin epäluuloisen näköisinä.


      • Anonyymi

        Oli minullakin kuponkeja, OKO ja Sampo ainakin. Kaukasta en ole omistanut, mutta nykyään Kaukas lienee osa UPM:n Köyhtyneitä Paperitehtaita.


      • Anonyymi
        flegu kirjoitti:

        60-luvun alun kuolinpesän selvitys. Työkaverini toinenkin vanhemmista oli kuollut ja jälkikasvu teki kuolinpesän inventariota.
        Inventarion yhteydessä löytyi sängyn alta, kenkälaatikosta, KOP:n ja silloisen Kaukaan osakekirjoja. Nehän olivat silloin paperilla ja niissä oli mukana irtileikattavat osinkolipukkeet.
        Kaveri kertoi muiden perijöiden väheksyneen arkkeja ja vaikka hän, kertomansa mukaan yritti ehdotella niiden pörssiarvon tarkistamista niin muut perikunnan jäsenet painostivat hänet hyväksymään osakekirjat nimellisarvostaan osaksi perintöä.

        Vielä myöhään 70-luvulla leikattiin kuponkeja. Olin merkannut pankkia molempien lasteni nimiin. Säätelytalouden aikaan ei tullut yllätyksiä.
        Olin tallelokerolla leikkaamassa kuponkeja ja tenavani olivat kaltereiden toisella puolella kun annoin heille heidän kuponkinsa, kapeat, lyhyet liuskat ja kehoitin menemään kassalle jossa täti siirtää rahat heidän tileilleen.
        En ole koskaan ennen, enkä sen jälkeen nähnyt penskojani niin epäluuloisen näköisinä.

        Lapsena oli kiva kun sai leikata osakekuponkeja. Muistan vain, että tuntui tosi oudolta ja kumpongit olivat kuin osakepelin rahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauska tuo kenkälaatikkovertaus. Ennen se oli sukanvarsi.

        Nii-in. Minulla on aito, vahva Niken laatikko. Sen sisältämät kengätkään ei olleet halpoja.


    • Anonyymi

      Kyllä uskallan, pankkitilillä rahoja kun ei kannata pitää, sielläkin ne ovat joidenkin pelinappuloina. Voitolla olen tällä hetkellä mukavasti. Vaatii tietenkin pitkäjänteisyyttä ja hiukan tuuriakin, mutta kiva on saada keväällä osingot tilille, sehän on osakkeiden arvonnousun lisäksi ihan helppoa rahaa.

      • Anonyymi

        Vuosia sitten minustakin tuli pörssi säästäjä lapseni innoittamana viellä enemmän, kun hän aamulla oli sijoittanut jotain ja ip- hihkaisi, että 8000,-mk tuli hetkessä!

        Silloisia KOP-n ja Nokian osakkeita oli ainakin ja sitten joku kehittyvä yritys, josta olin jo netonnut aikamoisen voiton, kunnes se alkoi hiipumaan, joten äkkiä myin ne pienellä voitolla, ja nyt on ko. yritys häipynyt maailman kartalta, tosin en muista edes nimeä.

        KOP:n osakkeet olin lahjoittanut jo lapsilleni, mutta he olivat teini iässä ja tiesivät niille rahoille parempaa käyttöä, joten myivät ne pois, josta olin silloin hieman katkera.

        Vaan, ans´olla, olikin onni onnettomuudessa, koska KOP: osakkeet romahti ja lapseni saivat silloisen "täyden" hinnan ja matkustelivat sitten niillä rahoilla.

        Loput osakkeistani lahjoitin tyttärelleni, koska en tunne itse hallitsevani tätä pörssi maailmaa, vaika on minulla edellen tili auki.


    • Anonyymi

      Kovasti yrittävät saada ihmisiä ostamaan osakkeita tai sijoitusrahastoja.
      Etenkin passiivisia indeksirahastoja jotka kieltämättä pitkässä juoksussa, kymmenien vuosien päästä voivat kerryttää muhkean potin korkoakorolle saattelemana.

      • Outoa että täälläkin yrittävät.
        Liekö kyseessä on yritys huijata vanhuksia...
        Tai sitten...mainostavat typeryksissään väärän ikäisille.

        H.


    • Anonyymi

      Ei pankissa
      käyttörahat tietysti parin kuukauden elinrahat tms.

      olen rollannut noin kolmanneksen salkusta kiinteistöihin
      en seiniin vaan sijoitusyhtiöihin maailmantalouden ongelmien takia

      joiden arvo nousee merkittävästi jos matumassat tulevat
      muuten ne ovat nuorten sekopäiden hoivatalotyyppejä joihin niitä viedään tarvittaessa

      Ei ole tarkoitus neuvota ketään mutta muistutan että vauraat usa-laiset eivät elä sosdemiassa
      vaan monet heistä rahoittavat itse elämänsä sijoittamalla sosiaaliturvansa ja verotus on
      sen takia alempi eli on jotain josta sijoittaa alussa

      lyhyellä noin vuoden sihdillä oletan että rykäisee vielä kerran ylös jotta Trump
      saa jotain konkreettista jolla saa työnnettyä itsensä toiselle kaudelle?

      • "Anonyymi"

        Suomessa 60 ihmiset ovat jo sijoittaneet turvansa.
        Turvansa jota kakaransa nyt uudella hallituksellaan ahnehtivat.
        Muistini mukaan Trump ei ole Suomessa?

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Suomessa 60 ihmiset ovat jo sijoittaneet turvansa.
        Turvansa jota kakaransa nyt uudella hallituksellaan ahnehtivat.
        Muistini mukaan Trump ei ole Suomessa?

        H.

        tottakai mutta kyse ei ole trumpista (kuvaamasi harha ökyrikkaista tulee sekomediasta Yle hesari ja tällaiset kun esim. BBC:ssä on talousohjelmaa mikrotaloudesta ympäri päivän Ylessä on joku demari keskustelemassa kansantaloudesta)

        eli siis tarkoitan ettei taviksen tarvitse seurata jotain Rinteen halitusta tai sen viidenkympin korotusta eläkkeisiin tai auton tai viinan veroja tai
        miettiä voiko ostaa vitamiineja vai menevätkö rahat hukkaan
        tai
        pääseekö lomalle Lissaboniin

        jokainen tietty tekee miten haluaa ja uskoo sosdemian turvaan ja elää sitten siinä seuraten hallitusneuvotteluja

        Trump on kiinteistösijoittaja
        mutta USAssa sijoittavat tavikset 2019, the top 10 percent of Americans owned an average of $969,000 in stocks. The next 40 percent owned $132,000 on average. For the bottom half of families, it was just under $54,000.


      • Anonyymi kirjoitti:

        tottakai mutta kyse ei ole trumpista (kuvaamasi harha ökyrikkaista tulee sekomediasta Yle hesari ja tällaiset kun esim. BBC:ssä on talousohjelmaa mikrotaloudesta ympäri päivän Ylessä on joku demari keskustelemassa kansantaloudesta)

        eli siis tarkoitan ettei taviksen tarvitse seurata jotain Rinteen halitusta tai sen viidenkympin korotusta eläkkeisiin tai auton tai viinan veroja tai
        miettiä voiko ostaa vitamiineja vai menevätkö rahat hukkaan
        tai
        pääseekö lomalle Lissaboniin

        jokainen tietty tekee miten haluaa ja uskoo sosdemian turvaan ja elää sitten siinä seuraten hallitusneuvotteluja

        Trump on kiinteistösijoittaja
        mutta USAssa sijoittavat tavikset 2019, the top 10 percent of Americans owned an average of $969,000 in stocks. The next 40 percent owned $132,000 on average. For the bottom half of families, it was just under $54,000.

        "Anonyymi"

        Anteeksi.
        Kuvaamani harha?
        Mikä se on?

        H.


      • Anonyymi

        tarkoitin sitä että harha että vain ökyrikkaat kansainvälisesti sijoittavat
        Katso Yleä
        siellä EI OLE YHTÄÄN SÄÄNNÖLLISTÄ OSAKEOHJELMAA jossa käytäisiin viikottainkaan läpi pörssin käyttäytymistä
        eli jälkipörssi-niminen on sellainen että muutama laiska standardilässyttäjä jollain demarilla ryyditettynä keskustelevat makrotaloudesta (eivät pörissistä) tai jostain halituksen sosiaalipaketista jne.

        tämä harhauttaa luulemaan että pörssissä sijoittavat rikkaat vaikka kaikissa vaikka Helsingin pörssin tilaisuuksia on villapaitakansaa
        mutta siis vähän kyllä

        toinen asia on ETTÄ KANSA EI EROTA HUIJAUSTA kun ei sijoita itse eli wincap ja bitcoin -jutut menevät joihinkin kuin häkä kun ei ymmärrä korkoa korolle periaatetta vaurastumisen taustavoimana


    • Anonyymi

      Hunkzilla on jokaviikoinen lottonsa, ja kiljuu riemusta kolme ja varanumero sattuu oikein.

    • Anonyymi

      Aloitin joskus yli parikymmentä vuotta sitten ostamaan pörssiosakkeita, Tykkään siitä, kun voi samalla seurata taloutta maailmanlaajuisesti. Se on kiinnostavaa. Ja sitten tulee osinkoa joka kevät. Saan siitä lisätuloa, etten ole pelkän eläkkeen varassa.Ja olen tietysti nk varmaan kaikki rutkasti voitolla kun on ollut 10 vuotta hyvä nousukausi. Mutta se ei kestä ikuisesti. Silloin kun on ollut taantumia olen vaan ostanut lisää, en ole pelästynyt. Aloitin ihan pienestä. Nyt on kohtuu iso potti.Harmi, kun pitää kuolla 10-20 v kuluttua. On se sen verran kiinnostavaa, että ei malttaisi nostaa kytkintä,

      • Anonyymi

        Mikä onkaan parempaa kuin asettua arkkuun omien seteleiden peittämänä, oikein käärinpuvuksi ommeltuina.
        Taivaassa tarvitaan mannaa.


      • Anonyymi

        Hah. Näin positiivisesti en ollut asiaa ajatellutkaan. Mutta näin ilmeisesti käy. Vaikeinta on laittaa rahaa menemään. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, kun on aikoinaan jäänyt takaraivoon.


    • Anonyymi

      Itse aloitin 1960- 70 vaihteessa sijoittamisen, nyt varallisuuteni on vajaa sata miljoonaa Euroa. Joitain osinkojakin kai tulee, en ole niitä enää vuosiin seurannut, ovat mitä ovat.
      Ongelmamme lienevät osin yhteneväiset, meillä on liikaa rahaa ja liian vähän aikaa rahojen kuluttamiseen, yritetään keksiä testamenttiin paras mahdollinen perijä, omalla kohdallani se /ne eivät ole mikään kohde suomenmaassa, vaan ihan jotain muuta.

      • Anonyymi

        Sinä " itse aloin 1960 - 70 vaihteessa "

        halooo,
        kun sinulla on vaikeuksia kuluttaa miljooniasi,
        lähetä lahjakasi ihmeessä muutama sata-tuhatta euroa minulle,
        olen peliriippuvainen, koneet vie kaikki pienen työ- eläkkeen rahat ,

        ruokaan ja lääkeisiin ei tahdo jäädä rahaa, apuuuwaaa,,,

        auta ihmeessä meikäläistä,
        tekisit todella hyvän palveluksen,
        lupaisin jopa hakeutumaan hoitoon peliriippuvvuden takia,
        jos sinä sen hoidon kusannat
        lahjoittamalla muutama satatuhatta euroa
        vanhan ja sairaan mummelin iloksi,
        muutenki osaan tuhlata rahaa, tykkään rahasta ku rahalla saa kaikkea kivaa, köyhyys tekee ihmisen hulluksi,,,
        ostelisin kekenlaista kivaa, uusia vaateita, uuden auton,
        ulkomaan matkoja en jaksa enään tehdä,
        mutta jos sinä olisit matka- kaverina voisin sinnekki lähteä,

        oi kun tuli iloinen mieli
        kun joku on osannu sijottaa rahansa oikein,
        sinä olet osannu, hyvä sinä,,,

        mutta sinä et osaa nyt mijooniasi tuhlata,
        joten lähetä ihmeessä minulle sievoinen summa,
        tekisit minut iki onnelliseksi,,,

        terv. peli hullu,,, pliriippuvainen,,,

        tervitsen kiireellisesti hoitoa,,, auta ,,,,
        muutenkin oon kuolemassa ,,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä " itse aloin 1960 - 70 vaihteessa "

        halooo,
        kun sinulla on vaikeuksia kuluttaa miljooniasi,
        lähetä lahjakasi ihmeessä muutama sata-tuhatta euroa minulle,
        olen peliriippuvainen, koneet vie kaikki pienen työ- eläkkeen rahat ,

        ruokaan ja lääkeisiin ei tahdo jäädä rahaa, apuuuwaaa,,,

        auta ihmeessä meikäläistä,
        tekisit todella hyvän palveluksen,
        lupaisin jopa hakeutumaan hoitoon peliriippuvvuden takia,
        jos sinä sen hoidon kusannat
        lahjoittamalla muutama satatuhatta euroa
        vanhan ja sairaan mummelin iloksi,
        muutenki osaan tuhlata rahaa, tykkään rahasta ku rahalla saa kaikkea kivaa, köyhyys tekee ihmisen hulluksi,,,
        ostelisin kekenlaista kivaa, uusia vaateita, uuden auton,
        ulkomaan matkoja en jaksa enään tehdä,
        mutta jos sinä olisit matka- kaverina voisin sinnekki lähteä,

        oi kun tuli iloinen mieli
        kun joku on osannu sijottaa rahansa oikein,
        sinä olet osannu, hyvä sinä,,,

        mutta sinä et osaa nyt mijooniasi tuhlata,
        joten lähetä ihmeessä minulle sievoinen summa,
        tekisit minut iki onnelliseksi,,,

        terv. peli hullu,,, pliriippuvainen,,,

        tervitsen kiireellisesti hoitoa,,, auta ,,,,
        muutenkin oon kuolemassa ,,,,,

        Yök
        Vastenmielistä, ei edes hauskaa.


      • Anonyymi

        En oikein jaksa uskoa, että ihminen jolla on varallisuutta satoja miljoonia kirjoittelisi tänne. Kyllä tämä on enemmän hieman askeettisemmin elävien ihmisten vertaistukea, kun yhtä äkkiä ollaan lähes täysi-ikäisiä. Varakkaita kyllä ja tyhjätaskuja mutta satojen miljoonien ihmiset istuu ihan muualla kesäiltana. Tai ainakin itse ajattelen, että jos olisi vaikka kymppitonni tuloa per kk, voisin harrastaa niin monia asioita etten ehtisi kirjoittaa ikäryhmäpalstalle.


    • Anonyymi

      Sillalailla sanoisi Tarvajärvi , potissa on sata miljoonaa.

    • Anonyymi

      "Tykkään siitä, kun voi samalla seurata taloutta maailmanlaajuisesti"

      NAPPIIN SANOTTU. Harva viitsii oikeasti seurata taloutta jos ei ole omia markkoja mukana pörssissä

      Valitettavasti sijoittamiseen tarvitaan hyvä englannin taito tai sitten jää suomalaisen etf-sijoituksen varaan mikä sekään ei ole huono ratkaisu https://www.arvopaperi.fi/uutiset/passiiviset-rahastot-menestyvat-suomen-osakemarkkinoilla/141f1e7e-23b6-469f-8f26-cdd174482625

      SITTEN tekee pahan virheen, jos levittää ympäristössään esim. sukulaisilleen ajatusta
      sijoittaminen on herrojen huijausta (Ylen Hesarin ja muun feikkilehdistön linja koska toimittajat ovat köyhiä pienipalkkaisia kateellisia viherpunaisia)

      Aina kannattaa yrittää, kasvattaa

      Buffett on pian 90 ja Munger yli 95 ja sijoitus sujuu mukavasti
      https://www.mhmarketingsalesmanagement.com/blogs/daily-business-news/warren-buffetts-political-payoff-thips-and-manufactured-housing/

    • Uskallan toki, se on hauska mielenkiintoinen harrastus, en siihen säästöjäni laita vain osinkotulot laitan jakoon ja olen pitkäaikaissijoittaja, sijoitan vuosikausiksi, lyhyitä nopeita voittoja en ole joutanut hakemaan.

      Se on harrastus , joka vaatii tietoa ja aikaakin, koska mitä paremmin tunnet yhtiön sitä paremmin osaat tehdä oikeita juttuja oikea-aikaisesti, koska aika usein ratkaisee.
      Harrastus on helppo aloittaa, ensin vain opiskelee termit ja netistäkin löytää vaikka miten paljon opastusta jos kiinnostaa. se on toisaalta asia, jos siitä vähän tietää, se innostaa jatkamaan.
      Ja vaikka unohtaisi pitkäksi aikaa koko jutun siellä ne osakkeet vain elävät omaa elämäänsä, joskus yllättyy iloisesti tai joskus pettyy pahanpäiväisesti.

      Olen ostanut, perinyt, saanut ja ostanut sukulaisiltakin osakkeita, vanhemmiltani sain kauppaosakkeita, jotka jaoin suoraan lapsilleni ja muuten tulee seurattua pankkeja, metsää, metallia.

      Pörssisijoittamisessa pitää luottaa itseensä, muitten hommiksi sitä en halua antaa, varsinkaan sen jälkeen kun uskoin parasta kaveriani ja sain takkiini win capitassa, silloin opin sen, että jos joku näyttää poikkeuksellisen hyvältä, pitää juosta ja lujaa. Koskaan ei kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin.

      Jokin aika sitten puhuttiin paljon jostain kansan kapitaalista, jossa näitä pankkitileillä nukkuvia miljoonia olisi saatu sijoittamiseen, en ole kuullut mitä hommalle kuuluu nyt.
      s-pankkikin markkinoi kiinteistösijoitustiliä, jonne voisi boonuksensa tällätä, onkohan täällä ketään, joka olisi sillä sijoituksella tehnyt tiliä,
      tuntui niiin ontuvalta kun sitä lanseerattiin , että sijoitetaan kiinteistöihin pikkupakkakunnilla ja tuloa olisi ollut sitten se mikä kulujen jälkeen jää, mutta kuluthan saa helposti kasvatettua vaikka miten suureksi.

      Eli kyllä monia kiinnostaa ihmisten tileillä lojuvat miljoonat.

    • Anonyymi

      USA:n työllisyysluvut juuri äsken
      jäivät jälkeen selvästi pieneksi 75 000 työpaikkaa toukokuussa
      tönäisi futuurit alas
      mutta ei kauheasti
      helpostus
      tietenkin Suomen kurssit värähtivät alaspäin

    • Anonyymi

      Laiskana naisena olen harrastanut varovaisen rahastosijoitusta. Välillä tuotto hyvääkin, vuoden vaihteessa pakkasella. Paniikkia ei saa tulla.
      Sitten kun tarvitsen johonkin, myyn. Tosi helppoa netissä. Hyvä tapa säästää pienesti.
      Tässä on se hyvä puoli, että pankki huolehtii sijoituksista. Minulle jää harkinta.
      Joo pientä kulua toki.

      Beng

      • Anonyymi

        Mutta sitten kun tulee maailmanlaajuinen notkahdus ja ilmoitus, ota rahat ja juokse, jalat ei saa olla terveyskeskuksessa, on meinaan kiire :)


      • Anonyymi

        Otan vain rahat ja pyöräilen niin perusteellisesti.

        Beng


    • Olen kohta 70v.
      Joten minulla ei ole mitään syytä sijoittaa enää.
      Tuhlata vain.

      H.

    • Anonyymi

      En suoraan osakkeisiin vaan rahastoissa ympäri maailmaa, ruotsalaiset rahastot hyvin on kulkeneet tasan 30 vuotta, välillä laskuja--tosin kun suuria ja hoitajat poistuu niin poistan myös, ostanut kuitenkin vähän takaisin.

      Tänään on kuitenkin vähän epävarmaa kun on kauppa-sotia.

      Noin 300000t/euroa kuitenkin netto.

      • Olen kohta 70v.
        Joten minulla ei ole mitään syytä sijoittaa enää.
        Tuhlata vain.

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        Olen kohta 70v.
        Joten minulla ei ole mitään syytä sijoittaa enää.
        Tuhlata vain.

        H.

        Kuinka noin nuori ihminen niin voi sanoa? Täytyy elämässä olla pelihengeä muutakin kuin Lotto.


      • Anonyymi

        Ja mitä teet noilla rahoilla? Toivottavasti satsaat itseesi ja hyvinvointiisi. Vai keräätkö lisää mammonaa?

        Kaipa siinä on jotain järkeä. Tosin, tuolla summalla tekisi niin sanotusti paljon hyvää sellaisille tahoille, joilla on hätä ja puute.


    • Anonyymi

      Mitkä säästöt? Kaikki menee, mitä tuleekin. Miksi ja mihin ihmeeseen säästäisin. Pahan päivän varalle? Noo, elämänasenteeni ei ymmärrä varautumista pahaan tai muuhun. Jos jotain tapahtuu, niin tapahtuu. TOimitaan sitten sen mukaisesti.

      Hetkessä elämistä ja elämästä nauttimista suosittelen muillekin. Osakesäästäminen...huh mikä sanakin. Mutta jokainen taplaa tyylillään ja elämänarvot on jokaisella omansa.

      • Anonyymi

        Kuka nauttii mistäkin.
        Järkevästi toteutettu, pitkäjännitteinen osakesäästäminen hoitaa itse itsensä.
        Ei tarvitse säästää koska säästöt kertyvät ilman lisäpanosta.

        Osingot ja halutessa osakkeiden arvonnousun realisointi antavat pelivaraa toteuttaa sitä mainostamaasi hetkessä elämistä.
        Päivittäinen kulutus on mitä on eikä siihen vaikuta säästöt mitään.

        Eräs entinen työkaverini toteuttaa tuota periaattasi. Silloin kunrahaa sattuu olemaan niin paikallinen pun on vakiopaikka. Kaupasta ostetaan sapuskat kalleimman mukaan ja kutsutaan koko suku syömään.
        Kesämökillä on lähikylän taksin numero. Silloin kunrahaa on ja kun juolahtaa mieleen niin soitetaan taksi muutaman kymmenen kilometrin päästä ja ajetaan samalle kylälle kylän ainoaan kapakkaan ja juodaan kaverin kanssa pari viskiä ja sitten takaisin. Tietenkin kaverille tarjotaan koko lysti.
        Pitkä ajat anus on auki kuin se tuuran putki.
        Missään vaiheessa heillä ei ole pelivaraa tehdä mitään hinnakkaampaa.
        Pienetkin taloyhtiöremontit rahoitetaan taloyhtiön lainalla joka tietenkin nostaa vastiketta.
        Mutta, kuka nauttii mistäkin.

        Minä olen tyytyväinen siihen, että voin toteuttaa milloin tahansa kohtuullisia mielitekojani. Matkustamiseen menee eniten. Enemmän kuin asumiseen tai mihinkään muuhun yksittäiseen kohteeseen.
        Yksi risteily saattaa maksaa muutaman kuukauden nettoeläkkeeni verran.
        Nyt varasin jouluviikon Roomassa mutta sehän onkin suhteellisen halpa.
        Sitä ennen vietän muutaman viikon Espanjassa. En tiedä vielä miten kauan.
        Toisena tulee terveydenhuolto. En viitsi roikkua missään hoitotakuu jonossa vaan hoidatan itseni yksityistä reittiä pitkin.

        En ole koskaan säästänyt mutta pienistä palkoistani jäi aina jotain kuluttamatta. Pörssi on hyvä kohde.

        Minulle liikkumavara, mahdollisuus impulsiivisiin ratkaisuihin, muihinkin kuin taksilla viskeille, antaa tiettyä turvallisuuden ja tyytyväisyyden tunnetta.

        Asumisesta. Menneiden lähivuosien taloyhtiön remontit maksoin kerralla.
        Katto-, piha-, julkisivu-, viemäri-, käyttövesi-, lämmitysjärjestelmärempat.
        Jos olisin laskenut ne taloyhtiön lainoihin niin vastike olisi noussut törkeäksi.
        Pieni hoitovastike on hyvänä tukena pieneläkeläisen asumisessa.
        Nimimerkki: Alle tonni


      • Anonyymi

        Minulla aika samanlainen periaate sijoittamisessa. Se hoituu aika itsestään ja on tuonut mukanaan taloudellisen riippumattomuuden. En tee juuri mitään, kunhan olen valinnut osakkeet suhteellisen järkevästi. Edelleen pitää olla korvat auki siitä mitkä tuulet puhaltaa milloin mistäkin ja olla ajan hermolla. Mutta se pitää myös virkeänä. Seuraan eri toimialoja ja niiden painotuksia. Mutta käytännössä mitä vähemmän tekee sen parempi. Saan myös niistä lisätuloa remontteihin, matkoihin ja pariin harrastukseen. Voisin hyvin tuhlata enemmän. Sijoittamisen aloittaminen hyvin vaatimattomasti on ollut hyvä päätös aikoinaan. Suosittelen kaikille nuoremmille joilla on aikaa vuosikymmeniä koota aika iso potti.


    • Anonyymi

      Koskaan ei ole ollut niin paljoa ylimääräistä rahaa että osakkeisiin ois ollu varaa sijoitella, ne vähät mitä olin saanu säästettyä pienestä palkasta meni lapsen koulutukseen ja myöhemmin lapsen muutettua omilleen olen sijoittanut elämyksiin ja nyt eläkekin niin pieni että elämyksiin edelleen sijoitan , kohta taas reissua
      pukkaa. Pankkitilille ei tarvitse jättää kuin tuhkausta varten rahat :)


      köyhämuteikipee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe