Kesäkukat mielessä

Joko ootte hakenee puutarhalta kesäkukkia? Mullakkait jo syyhyttäis sormia iskeä kädet kesäkukkamultaan. Viikonloppuna vosi kruiailla puutarhalle nautiskelemaan kukkaloistosta. Valinnanvaikeus mitä tänä vuonna astioihin laittaisi.

74

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puutarhoilta voisi hakea, jos olisi mielenkiintoa (luotan luontoon).
      Näet puutarhojen kasvit ovat ehken kestävämpiä kuin markettien ja tokmannien edustoilla telineissä tarjolla olevat ihmetykset.
      Mökillä en ehdi tänä(kään) kesänä viettää aikaa niin perusteellisesti, että istuisin ihailemaan jotain yhden kesän mahdollista kukka loistoa.
      Siellä on kasvillisuutta omasta takaa, ympäriinsä. Enemmän kiinnostusta on, että sauna toimii (ja miksi ei toimisi) ja terassillani on kahvia, pullaa ja tupakkia.
      Ruohokin saa rehottaa aikansa. Miksi sitä nylkeä alvariinsa.

      • Nii....................Toiset tykkää luonnontilassa olevasta pihasta ja toiset sitten siitä että nurmi on leikattu ja kukkia on istutettu amppeleihi ja astioihin. Makuasioita :).
        Se ei sulje pois saunaa eikä kahvia, tupakin kylläkin :)


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Nii....................Toiset tykkää luonnontilassa olevasta pihasta ja toiset sitten siitä että nurmi on leikattu ja kukkia on istutettu amppeleihi ja astioihin. Makuasioita :).
        Se ei sulje pois saunaa eikä kahvia, tupakin kylläkin :)

        Tänään. Lämmitin saunan. Leikkasin nurmi-kot. Siivosin mökin. Keitin kahvia. Ja poltin parikin tupakkia.


      • Leppoisa päivä sulla.


    • Anonyymi

      Tänä vuonna tosi myöhässä oli kesäkukkien hankinta. Meni sunnuntaina toista tuntia puutarhalla valkatessa mitä ostaisi runsaudenpaljoudesta johtuen. En ollut yhtään hahmotellut etukäteen mitä värejä tai kukkia istuttaisi.
      Siellä oli muutama lajike jotka merkitty hyönteisystävällisiksi, ei tainnut sattua mukaan kun en vielä ole nähnyt yhtään hyönteistä noissa istutuksissa.
      Täälläpäin on jo maanviljelijät niittäneet ensimmäisen heinäsatonsa.
      Hytinäx1

      • Mulla on aina rajapyykkinä tuo kesäkuun kymmenes, sen jälkeen näillä korkeuskilla voi olla lähes varma että ei einää rotaa maassa tai hallaa öisin. Kuuluu kesäelämyksiin menä puutarhalle nautiskelemaan ja katsomaan kukkien väriloistoa. Mula on tietyt kestosuosikit joita laitan joka vuosi. Jotain uutta tulee myös kokeiltua vuosittain.

        Enää ei ole mahdollisuutta mennä heinärintuulsiin plkemaan heiniä kuten lapsena. Vai poljetaanko paalattavat ensin?


      • siilivain kirjoitti:

        Mulla on aina rajapyykkinä tuo kesäkuun kymmenes, sen jälkeen näillä korkeuskilla voi olla lähes varma että ei einää rotaa maassa tai hallaa öisin. Kuuluu kesäelämyksiin menä puutarhalle nautiskelemaan ja katsomaan kukkien väriloistoa. Mula on tietyt kestosuosikit joita laitan joka vuosi. Jotain uutta tulee myös kokeiltua vuosittain.

        Enää ei ole mahdollisuutta mennä heinärintuulsiin plkemaan heiniä kuten lapsena. Vai poljetaanko paalattavat ensin?

        siis rintuuksiin polkemaan.


    • Anonyymi

      Luonnon kukat.

      Horsma, voikukka, koiranputki. Helppohoitoisia ja kauniita. Toki niittyleinikki, päivänkakkara, kielo jne myös kukoistaa.

      Mä pidän luonnon kukista, ei oikein pelakuut ja muut rehut kiinnosta. Pöndellä tahtovat kasvaa liiaksikin, kaivoin ruiskun esiin. pitää kulkupaikkoja pruutata roundupilla. Pitää mehiläisille ja ötökoille olla kuitenkin elintilaa, että siinäpähän kukat kukkikoot.

      Kaupunkissa ymmärrän istutus-kesäkukat paremmin. Petonin keskellä pieni vihreys oikein mukavaa. Pöndellä pitäis mun mielestä pärjätä ilman. Ja pärjääkin, vaikka pottujunkkarien mielestä kaikkien paikkojen pitäis olla mustalla mullalla.

      Hyvä nokkosvuosi näytää muuten olevan tulossa.

      =DW=

      • Joo voikukasta, koiranputkesta ja vuohenjuuresta en niin välitä, varsinkaan kun ne leviää kukkaenkkiin. Rounupia etenkin voikukalle saa näyttää ja silti häviää joka kesä sodan. Kyllä maallakin sopii luonnonkukkien lisäksi istutettavat kukat ruukkuihin ja amppeleihin.


      • siilivain kirjoitti:

        Joo voikukasta, koiranputkesta ja vuohenjuuresta en niin välitä, varsinkaan kun ne leviää kukkaenkkiin. Rounupia etenkin voikukalle saa näyttää ja silti häviää joka kesä sodan. Kyllä maallakin sopii luonnonkukkien lisäksi istutettavat kukat ruukkuihin ja amppeleihin.

        Ja nokkosista en välitä.


      • siilivain kirjoitti:

        Ja nokkosista en välitä.

        Nokkosesta saa tosi hyvää luonnonmukaista lannoitetta ja luonnonmukaista torjuntaa öttiäisiä vastaan.

        Haisee tekeytyessään tosi pahalta,


      • maissii kirjoitti:

        Nokkosesta saa tosi hyvää luonnonmukaista lannoitetta ja luonnonmukaista torjuntaa öttiäisiä vastaan.

        Haisee tekeytyessään tosi pahalta,

        Kasvakoon rauhassa tuolla pihan petällä😁


      • siilivain kirjoitti:

        Kasvakoon rauhassa tuolla pihan petällä😁

        Miksi hyljeksitte nokkosia? Kevätkesällä nuoret nokkoset kannattaa kerätä talteen (paikasta, jossa ei ole myrkytetty millään), huuhtoa, ryöpätä, ja pakastaa pieniin pussukoihin. Niissä on enemmän rautaa ja muita hivenaineita kuin pinaatissa.

        Voi käyttää ihan samoin kuin pinaattia, nokkosletut ovat herkkua.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Miksi hyljeksitte nokkosia? Kevätkesällä nuoret nokkoset kannattaa kerätä talteen (paikasta, jossa ei ole myrkytetty millään), huuhtoa, ryöpätä, ja pakastaa pieniin pussukoihin. Niissä on enemmän rautaa ja muita hivenaineita kuin pinaatissa.

        Voi käyttää ihan samoin kuin pinaattia, nokkosletut ovat herkkua.

        En ole kuuteenkymmeneen vuoteen kohta syöny nokkosta jotn en taida aloittaa nytkään. Rautavarastoni ovat ihan hyvät ilman niitäkin :). Ja INR seilaa.


      • siilivain kirjoitti:

        En ole kuuteenkymmeneen vuoteen kohta syöny nokkosta jotn en taida aloittaa nytkään. Rautavarastoni ovat ihan hyvät ilman niitäkin :). Ja INR seilaa.

        Ei se mitään, niiden päälle ymmärtävätkin vain todelliset kulinaristit.

        Niiden nokkosten pitää olla ihan nuoria versoja, joiden varsi vielä hento ja pehmeä.

        Älä ihmeessä syö!


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Ei se mitään, niiden päälle ymmärtävätkin vain todelliset kulinaristit.

        Niiden nokkosten pitää olla ihan nuoria versoja, joiden varsi vielä hento ja pehmeä.

        Älä ihmeessä syö!

        Joo ei ole kiinnostusta nokkosiin ollut koskaan. Juuri nousin ruokapöydästä ja söin kotimaisia uusia pottuja. Ah että maistui uudeelta potulta toisin kuin espanjalaiset tai ruotsalaisetkaan.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Miksi hyljeksitte nokkosia? Kevätkesällä nuoret nokkoset kannattaa kerätä talteen (paikasta, jossa ei ole myrkytetty millään), huuhtoa, ryöpätä, ja pakastaa pieniin pussukoihin. Niissä on enemmän rautaa ja muita hivenaineita kuin pinaatissa.

        Voi käyttää ihan samoin kuin pinaattia, nokkosletut ovat herkkua.

        Nokkosia on helppo kuivata
        pitkin talvea voi sitten murskata ja lisätä moniin muihin ruokiin.
        Joskus jos ei ole aavistustakaan , mitä ruokaa laittaisi,
        teen nokkoskeittoa, sen kun maustaa mieleisekseen ja
        keitettyä kananmunaa siivuttaa pinnalle.

        Se uppoaa mummoille kuin häkä hyvän leivän kera,
        eikä huolen häivää sen päivän menusta.

        Yleensä käytän vain nokkosen lehtiä, paitsi jos on oikeita babynokkosia.

        Nokkonen on metka kasvi, ikivanha perinteinen, pitkäkuituisena helppoa kehrätä ja entisaikojen palttinapaidan materiaali,
        ja viholaissäkkejäkin tehtiin nokkosesta.
        keväällä huomasin jonkun opiston kurssivallikoimassa
        nokkoslangan kehruukurssin, taitaa olla perinteen elvytystä.


      • maissii kirjoitti:

        Nokkosia on helppo kuivata
        pitkin talvea voi sitten murskata ja lisätä moniin muihin ruokiin.
        Joskus jos ei ole aavistustakaan , mitä ruokaa laittaisi,
        teen nokkoskeittoa, sen kun maustaa mieleisekseen ja
        keitettyä kananmunaa siivuttaa pinnalle.

        Se uppoaa mummoille kuin häkä hyvän leivän kera,
        eikä huolen häivää sen päivän menusta.

        Yleensä käytän vain nokkosen lehtiä, paitsi jos on oikeita babynokkosia.

        Nokkonen on metka kasvi, ikivanha perinteinen, pitkäkuituisena helppoa kehrätä ja entisaikojen palttinapaidan materiaali,
        ja viholaissäkkejäkin tehtiin nokkosesta.
        keväällä huomasin jonkun opiston kurssivallikoimassa
        nokkoslangan kehruukurssin, taitaa olla perinteen elvytystä.

        Kiitos viestistäsi. Mukavaa huomata, että joku muukin arvostaa nokkosia. Itsekin teen ihan nuorista nokkosista keittoa ihan samalla ohjeella kuin pinaatista. Ja tietenkin munanpuolikkaat kuuluvat lautaselle. Hyvää kuin mikä!


      • maissii kirjoitti:

        Nokkosia on helppo kuivata
        pitkin talvea voi sitten murskata ja lisätä moniin muihin ruokiin.
        Joskus jos ei ole aavistustakaan , mitä ruokaa laittaisi,
        teen nokkoskeittoa, sen kun maustaa mieleisekseen ja
        keitettyä kananmunaa siivuttaa pinnalle.

        Se uppoaa mummoille kuin häkä hyvän leivän kera,
        eikä huolen häivää sen päivän menusta.

        Yleensä käytän vain nokkosen lehtiä, paitsi jos on oikeita babynokkosia.

        Nokkonen on metka kasvi, ikivanha perinteinen, pitkäkuituisena helppoa kehrätä ja entisaikojen palttinapaidan materiaali,
        ja viholaissäkkejäkin tehtiin nokkosesta.
        keväällä huomasin jonkun opiston kurssivallikoimassa
        nokkoslangan kehruukurssin, taitaa olla perinteen elvytystä.

        Ja niitä syötäväksi tulevia nokkosia ei kerätä mistään teiden varsilta, pölyisistä paikoista. Itse keräsin niitä omalta pihalta marjapensaiden alta, käsineet kädessä saksilla leikkasin koriini, olivat juuri sellaisia beibi-nokkosia.

        Kuullostaa mielenkiintoiselta tuo kurssi. En osaa kutoa kangasta, mutta niitäkin kursseja on, joissa senkin taidon voisi opetella.


    • Nurmikolla kasvaisi kyllä luonnonkukkiakin, kevätesikoita, lemmikkejä, voikukkaa jne mutta Lego ajaa ne matalaksi, Minä olen ostanut nyt ne kesäkukat mitkä aion ostaa; orvokit, petuniat,pelargoniat ja kylvänyt runsaasti kiipeilijöitä, kuten krassia ja ruusupapua seinää vasten. Auringonkukkia olenmyös kylvänyt, kuten joka vuosi. Kaikki kasvaa ja kukkii. Lego on ripustanut mun narukeinun omenapuun oksaan. Siellä istun ja katselen kun kultsi harventaa porkkanamaataan. Minä dokumentoin tapahtumaa.

      • Itsekylvämien kasvua on ihana seurata.


      • Anonyymi

        Mun kultsi on hyvä ja uuttera kyntötöissä. Oikein muhevaksi ja kosteaksi aikaansaa. Onneks ei idä enää.❤️❤️Ihan vaan huvin vuoksi😌


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mun kultsi on hyvä ja uuttera kyntötöissä. Oikein muhevaksi ja kosteaksi aikaansaa. Onneks ei idä enää.❤️❤️Ihan vaan huvin vuoksi😌

        Jep. Joillakin se tuo sama levy soi vauvasta muoriin tai vaariin. Jotenki tuntuu et jääny kehitys tuonne navanalustasolle.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Jep. Joillakin se tuo sama levy soi vauvasta muoriin tai vaariin. Jotenki tuntuu et jääny kehitys tuonne navanalustasolle.

        Kyllä ne navan alustat tahtoo pyöriä mielimaailmassa kehdosta hautaan. Jotkut vaan korppuuntuu ja rupsahtaa liian aikaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne navan alustat tahtoo pyöriä mielimaailmassa kehdosta hautaan. Jotkut vaan korppuuntuu ja rupsahtaa liian aikaisin.

        Joo ja kaikki eivät puhu niistä toisille ja varsinkaan tuntemattomille.


    • Anonyymi

      Totta kai pihakukat olla pitää. Toiseen kohtaan paistaa vain aamuaurinko muutaman tunnin, siihen laitan valkoisen riippupelargonian. Toiseen kohtaan paahtaa iltapäiväaurinko, siihen laitan riippukarjalanneidon ja nimen omaan sen kirkkaan oranssin, ei sitä haaleanpää väriä. Se on tarkka valinta, joka johtuu siitä että olen aluksi tässä asuessani kokeillut, mitkä kukat pysyvät kauniina pitkään. Ainakin petunia menee ihan sortittomaksi roikoksi ja toiset eivät kestä paahdetta juuri ollenkaan. Värissäkin olen aika tarkka.
      Nyt juuri vielä kukkii Rhodo ja mansikat. Muutamien luonnonkukkien annan kukkia, joku sininen, jonka nimeä en tiedä ja ukonnauris ja repäisen sitten pois. Tulevat taas ensi kesänä uudestaan. Ja sitten on vielä oranssia kukkaa just nyt pukkaava pensas, mikä lie. Ja jalosireenikin kukkii. Tuossa vähän kauempana on kohta, jossa kasvaa luonnonkukkia ja olen sinne sekaan istutellut milloin mitäkin ostokukkaa. Joskus nypin seiltä pitkiä heiniä ja voikukat pois, muuten rehottaa. On tässä mitä tuijottaa ja silmä lepää.

      • Totta. Kesällä pitää nauttia väreistä.


    • Anonyymi

      On lasitettu partsi, niin tekokukat kestää siellä kaikkein parhaiten.

      • Nykyisin on laadukkaisiin tekokukkia.


      • Anonyymi

        Nyt on niin kova helle, että meinaavat pelargoniat paistua, vaikka pitää lasitukset auki.

        Haudoille hankin ja istutin kukkaset. Nyt pitää käydä ahkerasti kastelemassa.


    • Anonyymi

      Kesäkukkia: orvokkeja, pelakuita , surfinaa ja hortensia. Ovat olleet jo jonkin aikaa. Enempi perennoja.
      Vuohenjuuria, isolehtisiä oikein kiitettävästi. Leinikkiäkin.
      Leinikkien olen antanut joskus kukkia perennojen keskellä.
      Välillä nitistän ne.

      Beng
      Ulkona aika pätsi. Puh. Ja huh. Pyörällä olisi ollut vilipoisempaa.

      • Anonyymi

        Tykkään aniliineista Gini-Liisoista, mutta ne ovat kauheita juoppoja.
        Jos ei kastele, ne rupsahtavat.

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tykkään aniliineista Gini-Liisoista, mutta ne ovat kauheita juoppoja.
        Jos ei kastele, ne rupsahtavat.

        Beng

        Minun suosikkejani ovat petuniat ruukussa yhdessä globelioiden kanssa. Niistä saa ihania väriyhdistelmlä ja k6kkivat koko kesän.


      • Anonyymi

        Metsässä, silmieni alla, kukkivat kielot ja leinikit. Luonnon lahja meille kulkeville.


    • Pari viikkoa sitten jo hain 20 annansilmää tuohon tuulimyllyn ympärille, kaksi lumihiutaletta grillikatoksen räystäältä roikkumaan ja viisi pelargoniaa kuistin ikkunoille. Lisäksi on siemenistä lähtien itse kasvatettuna 21 miljoonakelloa kuudessa amppelissa jo kukkivina ja 24 nyt puolen metrin korkuista samettiruusua kahdessa padassa ja kahdessa pienemmässä ruukussa nuppuvaiheessa.
      Lisäksi kasvihuoneen kahdeksan tomaattia, kuusi kurkkua ja kolme paprikaa, alkoi loppukeväästä olla ikkunoiden edessä ruuhkaa.

      • Sai. Sullahan on siellä oikea kukkaloisto.


      • Sinä, oikea viherpeukalo! Peukku sulle. Nyt helteellä riittää kasteltavaa. Mutta vanha sanonta: "Työ tekijänsä palkitsee,"


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Sinä, oikea viherpeukalo! Peukku sulle. Nyt helteellä riittää kasteltavaa. Mutta vanha sanonta: "Työ tekijänsä palkitsee,"

        Kiitos peukusta;) Juu, niin palkitsee. Loppukesästä taitaapi olla tomaatti pääruokana. Pikkuhiljaa sitä näköjään viherpeukalokin paranee, ei ole aiemmin ollut jo näin kesäkuun alussa sellaista määrää tomaatin raakileita. Kurkkua saan varmaan syödä parin viikon päästä.
        Vaikka noita kesäkukkia on, niin kaikkein komein on kuitenkin tuo tarha-alpi, sitten kun se kukkii. Tuommoinen metri kerta puoltoista pehko, siinä eräskin keltainen kukinto.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Kiitos peukusta;) Juu, niin palkitsee. Loppukesästä taitaapi olla tomaatti pääruokana. Pikkuhiljaa sitä näköjään viherpeukalokin paranee, ei ole aiemmin ollut jo näin kesäkuun alussa sellaista määrää tomaatin raakileita. Kurkkua saan varmaan syödä parin viikon päästä.
        Vaikka noita kesäkukkia on, niin kaikkein komein on kuitenkin tuo tarha-alpi, sitten kun se kukkii. Tuommoinen metri kerta puoltoista pehko, siinä eräskin keltainen kukinto.

        Kaikki puutarhatyöt ovat sielunravintoa, tekevät hyvää niin mielelle, kuin ruumiillekin.

        Suren, ettei minulla ole enää puutarhaa, ennen oli kaksikin. Kaupunkikodissa, ja toinen kesätorpalla. En tiedä palkitsevampaa työtä, kuin puuhastelu puutarhassa.
        Toinen ehkä leipominen, kun saa nähdä kättensä tulokset. Ja maistella. Keittää päiväkahvit, istua puutarhaan, ja vain nauttia.


    • Anonyymi

      Eilen juoksin kukasta kukkaan - ruohonleikkuria työnnellen. Voikukkia meni muutama syötiksi.
      Enemmän ihmettelin muutamaa harvaa itikkaa, yrittivät yrittivät, en antanut. Mikä helevetin pakkomielle niillä on yrittää iskeä takaapäin? Vaikka itse pyörisi ympyrää, ja yrittäisi kopsaista, ne inisevät tuolla takaraivon ja selän puolella koko ajan.

      • Anonyymi

        Aika inha ääni nukkumaan mennessä.
        Juuri kun on melkein tutilullaa, niin mitä.
        Iiiiiiiiiiiiiiii-iiiiiiiiiiiiii- ja taas iiiiiiiiiiiiii-iiiiiiiiiiii.
        Laitat valot ja verenimijää ei näy missään.
        Unisin silmin zuumaus on epätarkkaa.
        Keksin. Laitoin sitruunat, 2, molemmin puolin sänkyä.
        Ei pistoksia.
        Jahka sitruunat kypsyvät entisestään.....

        Beng


      • Minäkin olen oikein itikoiden herkkupyydys, saan ne kaikki kimppuuni.

        Minua naurattaa se telkkarin mainos, jossa mies ja vaimo pirtissä. Kuuluu hyttysen ininää, ja vaimo huitaiseen veitsellä. Se jaksaa minua joka kerta naurattaa.


      • Anonyymi

        Minäkin nuorena juoksin kukasta kukkaan tuolla maailman rannoilla.- Nykyään jo lenkillä meinaa lenkillä "kärlkramppi" kiusata :( (Per-kel)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin nuorena juoksin kukasta kukkaan tuolla maailman rannoilla.- Nykyään jo lenkillä meinaa lenkillä "kärlkramppi" kiusata :( (Per-kel)

        Siis ranta-alpeissa ja rantakukissa.
        Eikö tuo kramppi hidasta juoksua? Ilmanvastus?

        Beng


    • Anonyymi

      Salaatit haen aamuisin terassin ruukusta. Petuniat ovat kaidelaatikossa, verenpisara roikkuu ampellissa ja orvokit parkkipaikalla. Perennoista minulla on vain vain tulppaanit koristekaivon ympärillä ja palavarakkauspenkki erikseen sekä yksi pionipensas. Äitienpäiväruusut ruukussa hyttysteltan edessä ja nyt minä menen ristikoita täyttämään ja aamukahville telttaan.
      Terv. Miljoona

      • Minun kesäkukkasuosikkejani ovat myös ruusupegoniat, punainen tai valkoinen. Kukkii koko kesän. Tänä vuonna tutustun Hopeaputoukseen. Laitan sitä pariin ämpäriin ja ruukunreunuskasviksi toisen kaveriksi. Katsotaan miten selviytyy, jääkö yhden kesän kokeiluksi.

        Pioneja mullakin perennapenkissä ja muutamaa muutakin lajiketta joiden nimeä en muista. Olen myös suurimman osan perennapenkeistä hävittänyt koska ei-toivotut kasvit valtasivat niitä ja haluan tehdä kesällä muutakin kuin puristella perennapenkkejä.


      • Siis putoukset amppeliin, ei ämpäriin😂


      • siilivain kirjoitti:

        Siis putoukset amppeliin, ei ämpäriin😂

        Putoukset oli loppuunmyyty. Pikkasen otti pattiin. Ja ei tietoa milloin tulee lisää. Muŕrrrrrrrrr. Häytyykö tyytyä murattiin


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Putoukset oli loppuunmyyty. Pikkasen otti pattiin. Ja ei tietoa milloin tulee lisää. Muŕrrrrrrrrr. Häytyykö tyytyä murattiin

        Voisiko niitä tilata postitse joltain puutarhalta?

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko niitä tilata postitse joltain puutarhalta?

        Beng

        Joo voi olla että nitä saa niinkin. Kieretelen vielä paikkakunnan kukkamyymätlät ja puutarhatkin jospa josstain löytyis.


    • Näyttää taas perennakukinta nopealta,
      kielot ja kurjenpolvet ja iirikset ovat parhaillaan kukassa ja lemmikkejä on monessa paikassa pitkin pihaa, valkoisina ja vaaleansinisinä,
      puista hevoskastanja kukkii ja naapurissa syreenit.
      Orvokkeja on padassa ja kun niiden kukinta on ohi , padan valtaa siihen on siemenestä laittamani samettiruusut.
      Amppeleissa on monenmoista, eniten odotan hajuhernettä kukkimaan.

      • Meillä ihan kohta kukassa lumipalloheisi. Nauhukset kasvattavat vartta vielä.


    • Anonyymi

      Kesäkukkia on tuotu pihan betonirenkaisiin .....makuja on niin monenlaisia...mutta jos minulta kysyttäisiin niin istuttaisin niihin reunalle jotain riippuvaa ...lobeliaa...tai jopa kukkivien lisäksi pehmentämään murattia ...
      Itse olen jo yhden neilikan kuolettanut parvekkeella ....kun olin poissa muutaman päivän ....pitää siihen ostaa jotakin...
      mimmimum-..mi

      • Mulla oli kerran kukkia vanhoissankottikärryissä joihin oli tehty rälläkällä reikä pohjaan. Kyllähän sitä yhden kesä katteli😁.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Mulla oli kerran kukkia vanhoissankottikärryissä joihin oli tehty rälläkällä reikä pohjaan. Kyllähän sitä yhden kesä katteli😁.

        Just tuollaiset ideat on mukavia... Mun yksi tuttuni laittoi vanhan polkupyörän niiden portinpieleen ja paljon kesäkukkia siinä...
        mimmimum,..mi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just tuollaiset ideat on mukavia... Mun yksi tuttuni laittoi vanhan polkupyörän niiden portinpieleen ja paljon kesäkukkia siinä...
        mimmimum,..mi

        Juu tuo pyörän uusioläyttökin on kiva idea. Ja yksi tuttava toi potkurin pihalle kesäksi ja laittoi siihen kukkia. Kiva idea sekin. Mielikuviteu vain rajana.


    • Anonyymi

      Itse asiassa on: löytyisiköhän jostain vaaleanpunainen runko-Marketta. - Nm. Sävy sävyyn

      • No ei taida löytyövaaleampunaista rungollista


      • Jis löydät nin kerrohan


      • Anonyymi

        Jos siinä yhressä kasvitarhassa, johon menen kesäkukkaostoksille, ei ole sellaista, niin en löydä, koska tuskin ehdin / jaksan ruveta kiertelemään kaikkialla. Viime jouluna näin jossain vaaleanpuneisen joulutähden. - Nm. Ihastuin ikihyviksi


    • Mulla on astiassa mehitähtiä. Menstyneet siinä jo yli talvienkin kolme vuotta. Nyt astia on niin täynnä että en tiedä mitä sille tekisin. Tai mihin kasvit laittaisin.

      • Anonyymi

        Onko sinulla yhtään pihamaata ? tee pieni kivikkotyhmä, johon laitat nuo mehitähdet ja lisäät jotain pientä kukkivaa, vaikka hopeahärkkiä ja patjarikkoa. Voi sellaisen tehdä laakeaan ruukkuun tai laatikkoon parvekkeellekin. Käytä laihaa multaa , ei kovin paksusti, hiekkaa voi olla seassa ja kastele vain vähän. Pienet kesäkukatkin käy seuraksi, vaikka samettiruusut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla yhtään pihamaata ? tee pieni kivikkotyhmä, johon laitat nuo mehitähdet ja lisäät jotain pientä kukkivaa, vaikka hopeahärkkiä ja patjarikkoa. Voi sellaisen tehdä laakeaan ruukkuun tai laatikkoon parvekkeellekin. Käytä laihaa multaa , ei kovin paksusti, hiekkaa voi olla seassa ja kastele vain vähän. Pienet kesäkukatkin käy seuraksi, vaikka samettiruusut.

        Joo kiitos häytynee kokeilla nyt kun käyn puutarhalla.


    • Anonyymi

      Partsille ostin kolme vaaleanpunaista "mustasilmäsusannaa"
      kaksimetriseen köynnösritilään kasvamaan.
      En ole ollut mieltynyt keltakukkaiseen, eli minulla ei ole koko lajia ollut koskaan,
      tätä punaista väriä ei ole tullut vastaan ennen.

      Lasitetulle partsilleni paahtaa aurinko 8 tuntia päivässä, lämpömittarin asteikko ei riitä, loppuu 40:een ja se on aina 40 astetta aurinkoisina päivinä, kuin sauna.

      Ihme ja kumma, köynnös ei ole milläänsäkään.
      Ei repsahda eikä rupsahda paahteessa ja rehottaa, kasvaa ainakin viisi senttiä päivässä ja vaaleanpunaista tummasilmäistä kukkaa pukkaa parikymmentä päivässä.

      Kastelua helteellä vaatii kukka kuin kukka.

      • Minulla on usein ollut se keltainen mustasilmäsusanna, ei valkoistakaan. Huomasin myös tuon uuden vaaleanpunaisen vaihtoehdon mutta taitaa tänä vuonna jäädä hankkimatta.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Minulla on usein ollut se keltainen mustasilmäsusanna, ei valkoistakaan. Huomasin myös tuon uuden vaaleanpunaisen vaihtoehdon mutta taitaa tänä vuonna jäädä hankkimatta.

        Jopa on jengillä rehuja.
        Missä ihmeen välissä hoituu keittiö- ja siivoushommat, lastenlasten kaitseminen ja netissä istuminen tuntitolkulla.
        Jotkut käyvät vielä työssäkin.
        En oikein usko tätä kaikkea tällä istumisella.
        Nuohan vaatii täyspäiväisen ja täyspäisen puutarhurin.
        Tännehän voi silti suoltaa mitä skeidaa
        tahansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jopa on jengillä rehuja.
        Missä ihmeen välissä hoituu keittiö- ja siivoushommat, lastenlasten kaitseminen ja netissä istuminen tuntitolkulla.
        Jotkut käyvät vielä työssäkin.
        En oikein usko tätä kaikkea tällä istumisella.
        Nuohan vaatii täyspäiväisen ja täyspäisen puutarhurin.
        Tännehän voi silti suoltaa mitä skeidaa
        tahansa.

        Lisäys
        06.04.22 15:19
        Kirjoittaa 2lesken
        Ja ihmettelee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa on jengillä rehuja.
        Missä ihmeen välissä hoituu keittiö- ja siivoushommat, lastenlasten kaitseminen ja netissä istuminen tuntitolkulla.
        Jotkut käyvät vielä työssäkin.
        En oikein usko tätä kaikkea tällä istumisella.
        Nuohan vaatii täyspäiväisen ja täyspäisen puutarhurin.
        Tännehän voi silti suoltaa mitä skeidaa
        tahansa.

        No niin näyttää voivan, skeidaa siis ja toisten pienten elämänilojen mitätöintiä. Toiset ne vaan ehtii tehdä kaikenlaista. Ja nauttivat siitä maailmanmurheiden keskellä. Otappa opiksi😁.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin näyttää voivan, skeidaa siis ja toisten pienten elämänilojen mitätöintiä. Toiset ne vaan ehtii tehdä kaikenlaista. Ja nauttivat siitä maailmanmurheiden keskellä. Otappa opiksi😁.

        Ja kyllä tuossa ikkunalaudalla nytkin kurkottelee mustasilmäsusannan verso kohti valoa. Ihan ite siemenistä kasvatettu. Toivottavasti jaksaa kesään asti, ulkona nimittäin tuiskuaa lumi ihan kuin keskitalvella ikään.
        Siilivain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin näyttää voivan, skeidaa siis ja toisten pienten elämänilojen mitätöintiä. Toiset ne vaan ehtii tehdä kaikenlaista. Ja nauttivat siitä maailmanmurheiden keskellä. Otappa opiksi😁.

        Siis tämän lirjoittaja Siilivain.
        Miksi muuten nostatte vanhoja aloituksia esiin? Eikö paukut riitä omiin ja tuoreisiin
        Siilivain?


    • Anonyymi

      Ei syyhytä ei, ei ole koskaan kiinnostanut mullassa möyriminen vaikka kymmeniä vuosia asuttiin omakotitalossa, jossa on iso piha. Jotain kesäkukkia ostin ja istutin ruukkuihin mutta siihen jäi. Mökillä ei ole kuin pari kukkaa ruukussa ja se riittää, mieluummin luen, loikoilen ja uin. Ja teen hyvää ruokaa.

      ELi kukin tyylillään, onhan ne kauniita ne kukat mutta ei vain ole minun juttuni!

      • Ano 17:59
        Olen ikäni asunut kerrostalossa.
        Ei siellä opittu puutarhanhoitoa.
        Mökki oli vanhemmillani kallioisella saarella.
        Ei sielläkään kukkia ollut.
        Asun nyt rivarissa ja minulla on tuossa patio.
        Ensimmäistä kertaa elämässäni ostin jotain kranssinsiemeniä.
        Olin niiden kanssa jo ihan hukassa.
        Multaa, purkkeja ja lisää jotain kelmua ja ties mitä.
        Miten ne laitetaan. Ja koska. Apua
        Netti esiin.
        Jos saisin niillä kukilla väliaidan peittoon olisin ihka onnellinen.
        Toivottavasti ei jää haaveeksi.


    • Anonyymi

      Jospa vielä kesä Ukrainan jälkeen .........Slava Ukraini !

      Libertador

    • Anonyymi

      Ei ole tontia istutaa kesäkukkia ,sen enempää ei kesämökkiä. Parvekeleni paahtaa aurinko koko aika.Nousuta laskun ja lasitukset auki.Silti se on todella kumma.Sisällä pieni asunto aina kesät 32 astetta lämintä.Ei saa ristivetoa. Joten sitä viettä hellekesät ulkona, Nautii luonon kukista luonossa.Oneksi Itä-Helsinki on meren rantaa mielin määrin varjopaikoineen.Meri tuli parasta myös huonoille keuhkoille. terv. vanha nainen 69v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe