Oletko käynyt auttamassa yksinäistä kotonaan asuvaa vanhusta?

Anonyymi

Millaisia kokemuksia?

Minä olen. Tein sitä työnä jonkin aikaa... sen aikaa, kun selkäni kesti.

Aika toivoton olo tuli siitä työstä.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tein sitä 7 vuoden aikana puolipäiväisenä kunnan ammattilaisena. Viidyin siinä, kyllä minusta oli hauskaa vanhusten ilahduttua tullessani, ja voimia kun oli laitoin huushollit kuntoon saunotin ,ja valmistin ostamani ruuat.

      Oli tietenkin eriluonteisia, komentelua yrittäviä, niinkuin ihmisissä aina on, mutta viihdyin kyllä roolissani, ja olihan heidän elämäntarinoitaan kiva kuunnella työn lomassa! "Hoidossa oli tuolloin 6-7 vanhusta vuoden kierrossa.

      Tuo vanhustyö vaatii ennenkaikkea tervettä järkeä, kärsivällisyyttä, huumorintajua ja inhimillisyyttä!

      Minulla taas sydänoireet varoittelivat liiasta työmäärästä, joten katsoin 7 vuoden riittävän sillä alalla. Mukavat muistot jäi siitäkin elämänvaiheesta!

      • Anonyymi

        Olen ollut vähän yli kolme vuotta auttamassa kotonaan asuvaa vanhusta, joka sattuu olemaan äitini. Järkeä on, mutta ei enää kärsivällisyyttä, huumorintajua eikä inhimillisyyttä!


    • Anonyymi

      Tuo läheinen suhde onkin haastava, onkohan kuultu äidin ja tyttären olevan samoilla linjoilla ? Jo vanhuksen on lähes mahdotonta uskoa 'munan' tietävän paremmin kuin 'kanan', joten ihme että jaksoit noinkin kauan!

    • Anonyymi

      Raskasta on hoitaa muistirappeutunutta ihmistä, joka luulee olevansa ainoa viisas maailmassa ja joka luulee, että eletään 30-50-lukuja ja että asiat tehdään niinkuin silloin.
      Sitä pitää vain yrittää sietää, ihminen ei voi huomata omaa muuttumistaan, kun aivot ei pelaa,
      ei sille mitään mahda.

    • Anonyymi

      Siinä tehdään vanhuksen ehdoilla työt, huom! hänen kotonaan. Se kuuluu hänen ihmisoikeuksiinsa, hän kun on aivan syytön omaan tilaansa. Yleensä joustavuudella tulee toimia ja vanhuksen toiveita kuunnella, silloin voi olla jopa mukaviakin hetkiä yhdessä.

    • Anonyymi

      Ruotsista--olivat auttaneet hänellä ei ollut sähköä siis ei mitään, hän kuoli tuli esille oli multi miljonääri---kuka peri -- valtio.

    • Anonyymi

      Minulla oli muutama autettava, varsinkin yksi, jota olisi pitänyt opastaa itse tekemään. Ei saanut itse siivotuksi aivan perusjuttuja. Pölyä oli kauheasti. Ei imuroinut, Ei pyyhkinyt kostealla. Ei pessyt ikkunoita. Ei siivonnut kylpyhuonetta.
      Olisi tarvinnut opastusta ja kehotusta tehdä itse sen, mitä voi ja sitten apua siihen. mihin v ä l t t ä m ä t t ä tarvitsee.
      Minusta vanhusten auttamisen tarkoitus ei saa olla, että kaikki avustaja tekee ja vanhus vaan möllöttää, vaikka kykenisi itsekin paljon tekemään elämisensä ja asumisensa eteen.

    • Useiden vuosien ajan kävin auttamassa äitiäni hänen sinnitellessään omakotitalossaan.
      Mikään tekemäni ei ollut riittävän hyvää eikä oikea-aikaista.
      Tyytymätön yrmyily ja keljuilu olivat palkkani. Jälkeen päin inhottaa, että passasin niinkin paljon ja aivan liian pitkään.

    • Anonyymi

      Minä autoin myös äitiäni, mutta sisaret mollas koko aja, ja piti olla heidän käskyn alla. Olin liian kiltti ja uskoin heitä, haukkuivat vielä kaiken päälle.

    • Anonyymi

      Voimani ja aikani ovat menneet vanhemapani auttamiseen.
      Mitä saan ?
      Halveksuntaa, vähättelyä, syytöksiä, tyytymättömyyttä,
      kaikki on väärin tehty, mutta "muuta ei voi odottakaan noin kelvottomalta ihmiseltä" kuulen tavan takaa.

      60 ketjussa joku oli tehnyt aloituksen otsikolla
      "Miksi vanhat ovat niin vittumaisia?"

      Nii-in, miksi ?

    • Anonyymi

      Tuo vanha hokema, laps tuo leivän tullessaan, on jäänyt päälle. " Samoin syyllistäminen, "kun minä hoidin ja pesin ja putsasin sinut, on sinun vuorosi nyt !
      Ei, ei luonto niin toimi,...ihan pelkkää itsekkyyttä, niin kuin sanonnalla: "Antaa tulla lunta tupaan, kyllä lapset sen lakaisee"!
      sillähän ennen monilapsiset äidit ylvästeli suurellisesti,,,,eivät muusta ymmärtäneet toisin, itse saman kokeneena.
      OI aikoja oi tapoja, vaan se oli silloin ja nyt on nyt!

    • Anonyymi

      Se on se "neljäs ikä" ihmisellä, jos tarpeeksi vanhaksi elää,
      kun aivot ja ajattelu rappeutuu "kerros kerrokselta"
      ja itsekritiikki ja itsekontrolli häviää
      ja kaikki vanha katkeruus tulee pintaan.
      Sen kohteeksi voi joutua kuka vain sattumalta
      eteen tuleva mutta se voi kohdistua vain yhteen
      läheiseenkin.
      Usein takana on Lewyn kappale tauti.
      Se voi olla vuosia piilevänä ja sitä on vaikea tunnistaa.
      Alzheimer jossain vaiheessa voi teettää samaa.

      Samantapaista ilkeää töksäyttelyä saa joskus lukea
      täälläkin. Geriatrisesti sairaitten kanssa tekemissä ollut
      tunnistaa oireet helposti.
      Näiltä ihmisiltä "kuolee" myös huumorintaju.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      301
      3341
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1818
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1303
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1123
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1004
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      936
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe