Kannattaako perustaa latauspiste taloyhtiöön?

Anonyymi

Kannattaako sähköautojen latauspiste perustaa kerrostaloyhtiöön jonka lähellä on useita eri huoltamoita?

13

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kannata, parempi on puhua autoilijat ympäri käyttämään polttomoottoriautoja kun bensa-asemia on ympäristössä useita.

    • Anonyymi

      Kannattaako sitä täältä kysellä, kysy niistä huoltamoista

      • Anonyymi

        Jospa olisi kokemusta ja näkemystä joillain. Ja perusteluja.


      • Anonyymi

        Kannattaa kysellä joka paikasta.


    • Anonyymi

      Vähän asian vierestä, mutta jos paikkakunnalla on yksikin pikalatauspiste, niin silloin taloyhtiö voi kieltäytyä järjestämästä sähköautoilijalle latauspistettä talon parkkipaikalle. Yhdenvertaisuus muihin autoileviin osakkaisiin täyttyy tässä tapauksessa.

      • Anonyymi

        ^kiitokset, toit onnistuneesti tyhmyytesi julki.

        Pikalataus ei ole fiksua jatkuvaan käyttöön, koska se lyhentää akkujen käyttöikää. Sähköverkonkin kannalta on ongelmallista, jos autoja lataillaan pääasiassa päivällä. Joten yölataus. Ja sehän tosiaan onnistuu parhaiten oman asunnon parkkipaikalla.

        Tässä mielessä latauspisteiden rakentaminen on mielekästä. Tosin rahaa siinä palaa -> kannattaako moiseen ryhtyä? Parin latauspisteen lisääminen voi myöhemmin muuttua ongelmaksi, kun näille olisi enemmänkin ottajia. Jos tolpat ovat kovinkin elämää nähneitä (ja parkkipaikka muutoinkin), niin sitten kaikki kertarysäyksellä kuntoon? Jos paikkoja rakennetaan vain muutama, ne olisi varmaan syytä myydä osakkeina tai periä niistä korkeampaa vuokraa, ettei muut asukkaat joudu maksumiehiksi. Koko parkkipaikkaa upgreidattaessa kaikki hyötyvät (koska tällainen vaikuttaa myös asuntojen arvoon, vaikkei kaikilla sähköautoa olisikaan).

        Periaatteessa ulkovalaisimien, tolppien ym. käyttöikä on 30 vuotta, mutta taloyhtiöissä sinnitellään museokaman kanssa "koska maksaa". Asuin itsekin taannoin talossa, jonka pihalla 1 lampputolppa kaatui omia aikojaan, ruostuttuaan juuresta poikki. Eihän siinä muutoin vikaa, mutku joku voi jäädä alle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^kiitokset, toit onnistuneesti tyhmyytesi julki.

        Pikalataus ei ole fiksua jatkuvaan käyttöön, koska se lyhentää akkujen käyttöikää. Sähköverkonkin kannalta on ongelmallista, jos autoja lataillaan pääasiassa päivällä. Joten yölataus. Ja sehän tosiaan onnistuu parhaiten oman asunnon parkkipaikalla.

        Tässä mielessä latauspisteiden rakentaminen on mielekästä. Tosin rahaa siinä palaa -> kannattaako moiseen ryhtyä? Parin latauspisteen lisääminen voi myöhemmin muuttua ongelmaksi, kun näille olisi enemmänkin ottajia. Jos tolpat ovat kovinkin elämää nähneitä (ja parkkipaikka muutoinkin), niin sitten kaikki kertarysäyksellä kuntoon? Jos paikkoja rakennetaan vain muutama, ne olisi varmaan syytä myydä osakkeina tai periä niistä korkeampaa vuokraa, ettei muut asukkaat joudu maksumiehiksi. Koko parkkipaikkaa upgreidattaessa kaikki hyötyvät (koska tällainen vaikuttaa myös asuntojen arvoon, vaikkei kaikilla sähköautoa olisikaan).

        Periaatteessa ulkovalaisimien, tolppien ym. käyttöikä on 30 vuotta, mutta taloyhtiöissä sinnitellään museokaman kanssa "koska maksaa". Asuin itsekin taannoin talossa, jonka pihalla 1 lampputolppa kaatui omia aikojaan, ruostuttuaan juuresta poikki. Eihän siinä muutoin vikaa, mutku joku voi jäädä alle...

        Sähköautot ovat suunniteltu nimenomaan pikalataukselle, hidaslataus on tarkoitettu vain hätäratkaisuksi. Tällaisia hidaslatuspaikkoja voidaan taloyhtiöissä yleensä rakentaa muutamia ilman suurempaa sähköremonttia. Mutta jos lähistöllä on yleinen latauspiste, ei niiden rakentamiselle ole perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot ovat suunniteltu nimenomaan pikalataukselle, hidaslataus on tarkoitettu vain hätäratkaisuksi. Tällaisia hidaslatuspaikkoja voidaan taloyhtiöissä yleensä rakentaa muutamia ilman suurempaa sähköremonttia. Mutta jos lähistöllä on yleinen latauspiste, ei niiden rakentamiselle ole perusteita.

        > Sähköautot ovat suunniteltu nimenomaan pikalataukselle, hidaslataus on tarkoitettu vain hätäratkaisuksi.

        Tattis vaan, mutta tyhmyyden julkituontiin riittää 1 kerta.

        Pikalataus mallia mode 3 tai 4 (up to 22 / 100 kW) on tarkotettu tien päällä tehtäväksi. Jatkuvalla syötöllä käytettynä tämä voi lyhentää akkujen elinikää. Samoin se kaikein hitain Mode 1 lataus 6 A virralla tavallisesta töpselistä on vain "äärimmäinen hätävara". Perusvaihtoehto pitäisi olla Mode 2, millä isommatkin akut saa täyteen yön aikana.

        Nimenomaan näitä Mode 2 latauspisteitä tarvitaan asuintaloihin, koska huoltoasemilta ja kauppakeskuksista alkaa jo löytyä "välitankkausmahdollisuus" pitkän matkan tekijöille.

        Mode 2 on tarpeen myös lataushybrideille, joilla akusto riittää vain parinkymmenen km ajoon. Nämä kuuluu "tankata" yöllä kotiparkissa mielellään myös työpaikan päässä, jolloin työn ja kodin väli saadaan parhaimmillaan sahattua kokonaan sähköllä. Ei kukaan jaksa aamuin illoin käydä ½ h pikalatauksessa huoltoasemalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Sähköautot ovat suunniteltu nimenomaan pikalataukselle, hidaslataus on tarkoitettu vain hätäratkaisuksi.

        Tattis vaan, mutta tyhmyyden julkituontiin riittää 1 kerta.

        Pikalataus mallia mode 3 tai 4 (up to 22 / 100 kW) on tarkotettu tien päällä tehtäväksi. Jatkuvalla syötöllä käytettynä tämä voi lyhentää akkujen elinikää. Samoin se kaikein hitain Mode 1 lataus 6 A virralla tavallisesta töpselistä on vain "äärimmäinen hätävara". Perusvaihtoehto pitäisi olla Mode 2, millä isommatkin akut saa täyteen yön aikana.

        Nimenomaan näitä Mode 2 latauspisteitä tarvitaan asuintaloihin, koska huoltoasemilta ja kauppakeskuksista alkaa jo löytyä "välitankkausmahdollisuus" pitkän matkan tekijöille.

        Mode 2 on tarpeen myös lataushybrideille, joilla akusto riittää vain parinkymmenen km ajoon. Nämä kuuluu "tankata" yöllä kotiparkissa mielellään myös työpaikan päässä, jolloin työn ja kodin väli saadaan parhaimmillaan sahattua kokonaan sähköllä. Ei kukaan jaksa aamuin illoin käydä ½ h pikalatauksessa huoltoasemalla.

        Mitään pienintäkään syytä sähköauton lataukseen ei tällä hetkellä ole. Fossiiliset polttoaineet kun ovat aivan yhtä ympäristöystävälliset kun suurelta osin uudistattomasta energiasta tuotettu sähkö. Voihan autoilu siirtyä henkilöautojen osalta sähkökäyttöiseksi muutaman vuosikymmenen sisällä, se tosin vaatii kahden uuden ydinvoimalan rakentamisen siihen mennessä!


      • Anonyymi

        Nyt vaaditaankin jämäkkyyttä taloyhtiöiden hallituksissa, että torpataan heti alkuunsa kyselyt sähköautojen lataamiseksi. Jos yhdellekin antaa luvan, on silloin kaikille muillekin annettava sama mahdollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^kiitokset, toit onnistuneesti tyhmyytesi julki.

        Pikalataus ei ole fiksua jatkuvaan käyttöön, koska se lyhentää akkujen käyttöikää. Sähköverkonkin kannalta on ongelmallista, jos autoja lataillaan pääasiassa päivällä. Joten yölataus. Ja sehän tosiaan onnistuu parhaiten oman asunnon parkkipaikalla.

        Tässä mielessä latauspisteiden rakentaminen on mielekästä. Tosin rahaa siinä palaa -> kannattaako moiseen ryhtyä? Parin latauspisteen lisääminen voi myöhemmin muuttua ongelmaksi, kun näille olisi enemmänkin ottajia. Jos tolpat ovat kovinkin elämää nähneitä (ja parkkipaikka muutoinkin), niin sitten kaikki kertarysäyksellä kuntoon? Jos paikkoja rakennetaan vain muutama, ne olisi varmaan syytä myydä osakkeina tai periä niistä korkeampaa vuokraa, ettei muut asukkaat joudu maksumiehiksi. Koko parkkipaikkaa upgreidattaessa kaikki hyötyvät (koska tällainen vaikuttaa myös asuntojen arvoon, vaikkei kaikilla sähköautoa olisikaan).

        Periaatteessa ulkovalaisimien, tolppien ym. käyttöikä on 30 vuotta, mutta taloyhtiöissä sinnitellään museokaman kanssa "koska maksaa". Asuin itsekin taannoin talossa, jonka pihalla 1 lampputolppa kaatui omia aikojaan, ruostuttuaan juuresta poikki. Eihän siinä muutoin vikaa, mutku joku voi jäädä alle...

        Mitäs jos ruvettaisiin kaikki upgreidaamaan.


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mitään pienintäkään syytä sähköauton lataukseen ei tällä hetkellä ole. Fossiiliset polttoaineet kun ovat aivan yhtä ympäristöystävälliset kun suurelta osin uudistattomasta energiasta tuotettu sähkö. Voihan autoilu siirtyä henkilöautojen osalta sähkökäyttöiseksi muutaman vuosikymmenen sisällä, se tosin vaatii kahden uuden ydinvoimalan rakentamisen siihen mennessä!

        > Mitään pienintäkään syytä sähköauton lataukseen ei tällä hetkellä ole. Fossiiliset polttoaineet kun ovat aivan yhtä ympäristöystävälliset

        Kusettaja hus pois. Sinun idiotismisi tiedetään eikä typeryyksiäsi kaivata tähänkään ketjuun.


    • Anonyymi

      Poljettava laturi olisi paras ratkaisu. Sähköauton omistaja voisi polkea yöt generaattoria, mikä lataisi sähköauton aamuun mennessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      249
      14351
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      148
      3817
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      128
      3722
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      1492
    5. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      369
      1464
    6. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      14
      1356
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      48
      1263
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1011
    9. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      45
      928
    10. En pystynyt vaan vastaamaan...

      Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔
      Ikävä
      93
      783
    Aihe