Sporsters ei sittenkään pikku pyörä!

Anonyymi

Sporters tehtiin aikoinaan kilpapyöräksi kun sen aikaiset panheadit ja sittemmin shovelit eivät olleet oikeita siihen hommaan. Sportershan ei sen aikaisista kuutioista juurikaan eronnut, vaihteisto oli ropattu kangen kanssa samaan lohkoon...
Ja ns. esi dynathan oli käytännössä sama vehje kuin Rautapää vain pitemmällä rungolla ja sohvelin koneella....
Nyt hän koneen koot ovat jo siellä lähempänä kahtalitraa kun sitä ennen isoarskakin ajoi 1300cc Fatboylla :)
Kapeampiahan sporsteri on ainakin nykyiset mutta näihinkin on laitettu isompaan tankkia ja leveämpää keulaa...., niin myydyin mallikin sporsters on,?’

Mitä mieltä ukot olette?

46

<50

Vastaukset

  • 1340cc Evo oli H-D:n moottori T-800 mallilla, eli Arskalla, ja se moottori oli käytössä kun minä opiskelin kaiken olennaisen moottoripyöräilystä Bike ja MP-lehdistä. Eli minulle se on se tavallaan oikea moottori, se oli myös jo kohtuu kestävä kun vertaa aiempiin malleihin.

    Sen jälkeen tuli legendaariset 88 kuutiotuumaa omaava moottori johon sitten ympättiin eri versioissa jo tasapainoitus akseleitakin vähän reilummin ja tavallaan Evon aitous oli menetetty siinä kun lähdettiin mukavuuden tielle aitoa H-D henkeä unhoittaen.

  • Tuo taitaa olla suomalaisten omia höpinöitä, että sporsteri olisi naisten pyörä;)

  • Porsteri on hyvä pyörä.

  • Omistan Roadking 1340cc evo koneella, ihmettelin kun ei pääse kunnolla rekoista ohi ja kaverin Suzuki 650cc SV kulkee jo 2 vaihteella kovempaa? Luulin että tässä on vikaa mutta huollossa selvisi totuus, painoa pyörässä yli 400kg ja jotain 70hv koneessa!! Nyt ei tarvitse ajossa jännittää muuta kuin perille pääsyä ilman vikoja.

    • Onhan tuo ihan hullua,nimittäin se,että TUO ON TOTTA ! Ja vaikka kuinka sanotaan,että väännöllä noita ajetaan.... Niin eipä vaan ajeta. Ohituskiihtyvyydet noilla alitehoisilla on ihan yhtä huonot kuin kiihdytykset paikaltaankin. Nuhapumppuja ! Tosin 1800cc Brakeout malli alkaa olla niillä rajoilla ,että riittää. V-Rod jo melko hyvinkin,mutta se taas ei olekaan oikea Harrikka ja muutenkin ihan kauhea ajoasento ja ulkonäkö.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Onhan tuo ihan hullua,nimittäin se,että TUO ON TOTTA ! Ja vaikka kuinka sanotaan,että väännöllä noita ajetaan.... Niin eipä vaan ajeta. Ohituskiihtyvyydet noilla alitehoisilla on ihan yhtä huonot kuin kiihdytykset paikaltaankin. Nuhapumppuja ! Tosin 1800cc Brakeout malli alkaa olla niillä rajoilla ,että riittää. V-Rod jo melko hyvinkin,mutta se taas ei olekaan oikea Harrikka ja muutenkin ihan kauhea ajoasento ja ulkonäkö.

      VROD taisi voittaa maailman rumimman pyörän tittelin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      VROD taisi voittaa maailman rumimman pyörän tittelin.

      Mielestäni V-Rod on hieno.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Onhan tuo ihan hullua,nimittäin se,että TUO ON TOTTA ! Ja vaikka kuinka sanotaan,että väännöllä noita ajetaan.... Niin eipä vaan ajeta. Ohituskiihtyvyydet noilla alitehoisilla on ihan yhtä huonot kuin kiihdytykset paikaltaankin. Nuhapumppuja ! Tosin 1800cc Brakeout malli alkaa olla niillä rajoilla ,että riittää. V-Rod jo melko hyvinkin,mutta se taas ei olekaan oikea Harrikka ja muutenkin ihan kauhea ajoasento ja ulkonäkö.

      XL1200V eli seventy two vakiona pikku ranneliikkeellä kuudesta autosta ohitse.,Kiihtyy ihan tarpeeksi, vakiona.


  • heh.tais olla autot parkissa sitten : ) , 72:n jälkeen on mannaa ajaa isolla customilla , hieno peli parkissa mutta ei tuo mikään ajajan pyörä ole ominaisuuksiltaan ja tankin kooltaan , no menee siinä ku joku virago jossa varmaan parempi jousitus yms.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Näinhän se on.

      https://youtu.be/A2dA-krVCfI

      Hyvää kesää Harrikkakateellisille parkkeerattuihin autoihinsa.

      Niin ja näyttää honda monkeyltä yli 160cm sen alla!! Ja vikoja riittää ja jos ajat yli 100km/h esim 1/2 h niin alkaa mutterit tippua ja peilit irtoilla.


    • 72;ssa on painoa vain 250kg polttoaineen kanssa.100kg kevyempi kuin joku street glide.1200 kuutiota siirtää isonkin sedän kevyesti paikasta toiseen.Tankin saa vaihdettua tai sitten sivulaukkuun varakannu mukaan niin alkaa tulla pituutta matkalle.Toisaalta huoltoasemakin on keksitty.Järkeäkin voi käyttää.


  • Niin, onhan spåra ” kiukkusempi” kuin BT ... en usko että HD on mikään muoviluoti, kilpapyörä ajatus on jäänyt noista

    • HD on fiilispyörä ja sellaisena omaa luokkaansa.


  • HD tarjoaa miellyttävimmän äänimaailman suorilla putkilla, jota kaikki kadulla kulkevat kääntyvät katsomaan. Sytytystä muuttamalla, bensiinin saa räjähtämään pakoputkessa, joka ei onnistu tusinajapseilla.

    Monessa videossa vanhat HD:t jättävät, japsi moottoripyörät kiihdytyksissä. Onhan HD:n luotettavuuskin omaa luokkaansa. Jopa 30-luvun pyöriä on edelleen liikenteessä, kenties kaksi sotaa läpikäyneenä omistajiensa kanssa.

    • Olisikohan YT kuvaajat hd:n omistajia? Ei kannata kokeilla oikeassa elämässä! Tekniikka on hd:ssa vieläkin 30-luvun pyörien tasolla..

      Tuossa alla vähän TM-testi faktaa:
      Suorituskykymittaukset
      Noin 10 000 km:n kohdalla oli aika tehdä suorituskykymittaukset. Ensin mentiin Viaber Oy:n tehomittauspenkkiin. Harrikan uudelle, osittain nestejäähdytetylle moottorille ei ilmoiteta tehoja julkisesti missään, mutta CoC-todistuksessa kerrotaan tehoksi 64 kW eli 87 hevosvoimaa. Mittasimme testin alkutehoksi 62,8 kW.

      Tämäntyyppisten moottoripyörien ostajille suorituskyky ei ole kaikki kaikessa, mutta mittasimme kiihtyvyydet aivan normaalisti. Välin 0–100 km/h Harrikka kiihtyy autoihin verrattuna ihan hienosti, 6,1 sekuntia ei ole mitenkään huono arvo. Neljäsataa metriä sujuu kuitenkin prätkälle verkkaiseen 14,5 sekuntiin, ja loppunopeus 150 km/h kertoo jo jotain tehon puutteesta.

      Jokainen Harrikka-kuljettaja muistaa mainita, että vaikka tehoa ei juuri ole, löytyy vääntöä vähintään pienen kylän verran. Väärin.

      Moottorille mittaamamme 136 Nm on melkein 1,7 litran iskutilavuudelle todella vähän. Henkilöautoissa päästään yleensä lähelle 100 newtonmetriä litralla, ja moottoripyörissä huidellaan selvästi rajan yli. Harrikan tulos on 80 Nm/l, ja senkin riittävyyttä vastaan taistelee kuljettajan kanssa helposti yli 500 kiloon nouseva massa. Vääntömyytin kumoavat myös ohituskiihtyvyysmittaukset. Harrikka kiihtyy paremmin kuin perheauto, mutta jos sitä verrataan johonkin muuhun matkapyörään, niin kylmää kyytiä on luvassa.

      Teimme viime kesänä matkapyörävertailun, jossa yksi osallistuja oli BMW R 1200 GS Adventure. Se on painava ja kookas matkapyörä 1 170-kuutioisella moottorilla. Se kipittää nelosvaihteella 60–120 km/h 114 metrin matkalla. Harrikka ottaa 202 metriä. Viitosvaihteella BMW kuluttaa 120 metriä, Harrikka 279 metriä. Kuutosvaihteella tilanne vain huononee. BMW:llä matkaa palaa 142 metriä, Harrikalla uskomattomat 378 metriä.

      Ei ihme, että moni testikuljettaja kirjasi ajopäiväkirjaan maininnan: ”Missä se vääntö on?” tai ”Missä tehot?”


  • Typerää verrata HD:ta katupyöriin !

    Jos nyt vielä Sporstereista puhutaan, niin perus jamppa ei ulkonäköisesti pysty eroittaa perus Dynaa ja 1200xl Sporsteria. Eikä siinä eroa olekkaan kuin rungon (väliputki)erillisen lootan vuoksi pituudessa ja 100cm3;)
    Mutta hyviä vehkeitä on, eikä muutoinkaan HD ole maailman suurin MP

    • No onhan se Dyna paljon isompi istut satulaan ja kokeileppas istua kahdestaan sportsterin kyytiin - jos kyytiläinen on muuta kuin hentoinen tyttönen, niin ei tule mitään. Onhan niissä vetohihnakin aivan eri puolella pyörää ja toisaalta 1200+100cm3 Dynaa ei taida olla olemassakaan...


    • Anonyymi kirjoitti:

      No onhan se Dyna paljon isompi istut satulaan ja kokeileppas istua kahdestaan sportsterin kyytiin - jos kyytiläinen on muuta kuin hentoinen tyttönen, niin ei tule mitään. Onhan niissä vetohihnakin aivan eri puolella pyörää ja toisaalta 1200+100cm3 Dynaa ei taida olla olemassakaan...

      1340, eli 1300 kuutioo, tosin niitä pyöristetään 1400cc;) noissa on ollut 80-90-luvulla siis bigtwin koneissa , sitä aikaisemmin ne oli 1200cc sohveleja, juu sporaa on monen kokoista mm.pienempi malli, shovellin aikakauden renkaat yms oli samoja ironheadin kanssa... totta Dynan satula voi olla leveämpi kun laatikko on siinä kohdilla, mutta muutoin ei HD tietäjä pitäisi samana pyöränä, tosin Dyna on alunperin tehty pienemmäksi mitä softail, ja on näitä jälkeen päin rakenneltu vaikka minkä näköiseksi.
      Viimeiset Dynat tais olla suurempia, eikös niissä ollut kuitenkin TC kone..


    • Anonyymi kirjoitti:

      1340, eli 1300 kuutioo, tosin niitä pyöristetään 1400cc;) noissa on ollut 80-90-luvulla siis bigtwin koneissa , sitä aikaisemmin ne oli 1200cc sohveleja, juu sporaa on monen kokoista mm.pienempi malli, shovellin aikakauden renkaat yms oli samoja ironheadin kanssa... totta Dynan satula voi olla leveämpi kun laatikko on siinä kohdilla, mutta muutoin ei HD tietäjä pitäisi samana pyöränä, tosin Dyna on alunperin tehty pienemmäksi mitä softail, ja on näitä jälkeen päin rakenneltu vaikka minkä näköiseksi.
      Viimeiset Dynat tais olla suurempia, eikös niissä ollut kuitenkin TC kone..

      Tuo Evo koneinen 1340 Dyna on aika marginaalilaite esim. tällä hetkellä 5 kpl nettimotossa myynnissä - kaikki muut on 1400/88 tai 1600/96 kuutioisia - 1500:ia ei taida olla olemassakaan kuin nelosen matikalla tehdyissä pyöristyksissä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuo Evo koneinen 1340 Dyna on aika marginaalilaite esim. tällä hetkellä 5 kpl nettimotossa myynnissä - kaikki muut on 1400/88 tai 1600/96 kuutioisia - 1500:ia ei taida olla olemassakaan kuin nelosen matikalla tehdyissä pyöristyksissä.

      Hyvä, kirjoitusta tulee ja asiaa;) pikkasen on mullakin tullut virheitä kirjoiteltua mutta ei mitään näitä tulee puolin ja toisin.
      1999 tuli tuo 88 TC kone, ainakin mitä wikipedia väittää, ja siitä sitten kuutiot vain kasvoi. 88 on 1350, eli tämän voi pyöristää 1400;)


    • Anonyymi kirjoitti:

      Hyvä, kirjoitusta tulee ja asiaa;) pikkasen on mullakin tullut virheitä kirjoiteltua mutta ei mitään näitä tulee puolin ja toisin.
      1999 tuli tuo 88 TC kone, ainakin mitä wikipedia väittää, ja siitä sitten kuutiot vain kasvoi. 88 on 1350, eli tämän voi pyöristää 1400;)

      No ei nyt satu millään..Itse 88TC Dynan omistaneena tilavuus on 1450cc.
      Kahdeksan vuoden ajokokemus kyseisestä laitteesta riitti.

      Nykyisin tallissa vanhempi japsi ja britti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      No ei nyt satu millään..Itse 88TC Dynan omistaneena tilavuus on 1450cc.
      Kahdeksan vuoden ajokokemus kyseisestä laitteesta riitti.

      Nykyisin tallissa vanhempi japsi ja britti.

      Juu, sori meni numerot sekasin eli 88TC on 1450, eli pyöristäessä 1500 ....


    • Anonyymi kirjoitti:

      Juu, sori meni numerot sekasin eli 88TC on 1450, eli pyöristäessä 1500 ....

      No ei satu ei - tuo 88 on siis 1442 cm3 ja pyöristyy edelleen 1400:ksi.

      Ethän sinä voi ensin pyöristää 1442 -> 1450 ja todeta, että nythän tämä uusi luku pyöristyy ->1500. Eihän tällä logiikalla pyöristämistä kannata tuohon lopettaa, koska tuo 1500 voidaan litratasolla puhuttaessa pyöristää -> 2000 eli kappas siinähän meillä onkin 2-litran HD.

      1500cm3 koneista ei edelleenkään HD:llä ole. Seuraavaksi isompi on siis 96 kuutiotuumainen joka taas pyöristyy 1600:ksi.

      Parempi oliskin puhua kuutiotuumista.


    • Miksi, emme asu amerikassa! Parempi olisi puhua hevosvoimista muuta niistä ei voi puhua kun niitä hd:ssa ei ole.


    • Anonyymi kirjoitti:

      No ei satu ei - tuo 88 on siis 1442 cm3 ja pyöristyy edelleen 1400:ksi.

      Ethän sinä voi ensin pyöristää 1442 -> 1450 ja todeta, että nythän tämä uusi luku pyöristyy ->1500. Eihän tällä logiikalla pyöristämistä kannata tuohon lopettaa, koska tuo 1500 voidaan litratasolla puhuttaessa pyöristää -> 2000 eli kappas siinähän meillä onkin 2-litran HD.

      1500cm3 koneista ei edelleenkään HD:llä ole. Seuraavaksi isompi on siis 96 kuutiotuumainen joka taas pyöristyy 1600:ksi.

      Parempi oliskin puhua kuutiotuumista.

      Pilkun-nussimista,,aikalailla monessa pärrässä kuutiotilavuus jotakin aivan muuta kuin se yleisesti käytetty: Otetaanpa esimerkki vaikka näin: Todellinen tilavuus 736cc - tuollaista kyllä nimitetään seiskapuolikkaaksi.

      Tai 588cc - on 600cc puhekielessä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Pilkun-nussimista,,aikalailla monessa pärrässä kuutiotilavuus jotakin aivan muuta kuin se yleisesti käytetty: Otetaanpa esimerkki vaikka näin: Todellinen tilavuus 736cc - tuollaista kyllä nimitetään seiskapuolikkaaksi.

      Tai 588cc - on 600cc puhekielessä.

      Kyllä 736cc pyöristyy 50cc tarkkuudella 750:ksi ja 588cc -> 600:ksi.

      MUTTA, jos 1442cc pyöristetään 50cc tarkkuudella niin siitä tulee 1450:nen. 1500cc koneellista siitä ei saa mitenkään - tai voihan sitä tietysti vaikka mitä itselleen uskotella...


    • Anonyymi kirjoitti:

      Miksi, emme asu amerikassa! Parempi olisi puhua hevosvoimista muuta niistä ei voi puhua kun niitä hd:ssa ei ole.

      No, kuuleppas ei se auttaisi nyt mitään, katoppas kun me tässä vähän niinkuin moottoriniskutilavuuksista keskusteltiin ja iskutilavuutta ei mitata hevosvoimilla missään päin maailmaa. Hevosvoimat ovat ihan eri juttu - hevosvoimilla mitataan tehoa ja 1 hevosvoima vastaa sellaista voimaa, mikä tarvitaan nostamaan 75 kilon paino sekunnissa metrin korkeuteen.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyllä 736cc pyöristyy 50cc tarkkuudella 750:ksi ja 588cc -> 600:ksi.

      MUTTA, jos 1442cc pyöristetään 50cc tarkkuudella niin siitä tulee 1450:nen. 1500cc koneellista siitä ei saa mitenkään - tai voihan sitä tietysti vaikka mitä itselleen uskotella...

      Kahtoppa nettimotoa, niin siellä niitä pyöristyksiä näkee;)

      Ja mitä keskustelua luin, itse olit laittamassa 1400cc jo aikaisempiin malleihinkin;)


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kahtoppa nettimotoa, niin siellä niitä pyöristyksiä näkee;)

      Ja mitä keskustelua luin, itse olit laittamassa 1400cc jo aikaisempiin malleihinkin;)

      Lueppas ajatuksella, niin huomaat, ettei virhettä ollut ainakaan minun kommenteissani - tiedä sitten mihin lopulta viittasit :).

      Nettimoton ilmoituksiin nuo tiedot on kyllä kirjoitettu joko vahingossa tai tarkoituksella (haluan uskoa, että vahingossa) hyvin usein aivan miten sattuu. Sinänsä kyllähän se hieman ihmetyttää, kun pyörää pitkäänkin pitäneet eivät tunnu tietävän pyöränsä tarkkaa kuutiotilavuutta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Lueppas ajatuksella, niin huomaat, ettei virhettä ollut ainakaan minun kommenteissani - tiedä sitten mihin lopulta viittasit :).

      Nettimoton ilmoituksiin nuo tiedot on kyllä kirjoitettu joko vahingossa tai tarkoituksella (haluan uskoa, että vahingossa) hyvin usein aivan miten sattuu. Sinänsä kyllähän se hieman ihmetyttää, kun pyörää pitkäänkin pitäneet eivät tunnu tietävän pyöränsä tarkkaa kuutiotilavuutta.

      Eiköhän se epätietoisuuden syy ole sama kuin miksei tiedetä kilometrejä tai milloin huollot on tehty...

      Eli annetaan positiivisempi kuva kuin mitä todellisuus olisi, paljon ajettu, huoltamaton ja pieni kuutioinen pyörä karkoittaa helposti ostajat.

      Toisaalta sanon myös esim H-D:n kohdalla että isompia viritys sarjoja löytyy joten oikeat kuutiot voivat olla yli vakion.


    • Jutustelija1 kirjoitti:

      Eiköhän se epätietoisuuden syy ole sama kuin miksei tiedetä kilometrejä tai milloin huollot on tehty...

      Eli annetaan positiivisempi kuva kuin mitä todellisuus olisi, paljon ajettu, huoltamaton ja pieni kuutioinen pyörä karkoittaa helposti ostajat.

      Toisaalta sanon myös esim H-D:n kohdalla että isompia viritys sarjoja löytyy joten oikeat kuutiot voivat olla yli vakion.

      Toisaalta, jos tuollaiseen "puolivalmisteeseen" haksahtaa, esimerkiksi käytettynä ei voi enää millään todentaa esimerkiksi todellisia ajomääriä koska HD on varmaankin se räpelletyin - osat vaihtuvat kulloisenkin omistajan omien mielikuvien perusteella? Todellinen ä ä r i harvinaisuus on orggiskuntoinen HD.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Toisaalta, jos tuollaiseen "puolivalmisteeseen" haksahtaa, esimerkiksi käytettynä ei voi enää millään todentaa esimerkiksi todellisia ajomääriä koska HD on varmaankin se räpelletyin - osat vaihtuvat kulloisenkin omistajan omien mielikuvien perusteella? Todellinen ä ä r i harvinaisuus on orggiskuntoinen HD.

      Juu, ei esimerkiksi tuolta nettimotosta pääsääntöisesti löydy pyöriä joilla olisi ajettu yli 60 tuhannen kilometrin vaikka olisi miten vanha. Siihen asti kilometrit kertyy ja siihen tyssää.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Toisaalta, jos tuollaiseen "puolivalmisteeseen" haksahtaa, esimerkiksi käytettynä ei voi enää millään todentaa esimerkiksi todellisia ajomääriä koska HD on varmaankin se räpelletyin - osat vaihtuvat kulloisenkin omistajan omien mielikuvien perusteella? Todellinen ä ä r i harvinaisuus on orggiskuntoinen HD.

      Yleensä kaikki jälkikäteen tehdyt muutokset ovat nimenomaan niitä mitkä vikoja aiheuttavat ja vaativat korjausta.

      Harvemmalla (=tuskin kenelläkään) itsekseen muutoksia tekevällä on mitään käsitystä esimerkikisi ohjauskulman muutosten tai perän laskemisen vaikutuksista ajo-ominaisuuksiin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      No onhan se Dyna paljon isompi istut satulaan ja kokeileppas istua kahdestaan sportsterin kyytiin - jos kyytiläinen on muuta kuin hentoinen tyttönen, niin ei tule mitään. Onhan niissä vetohihnakin aivan eri puolella pyörää ja toisaalta 1200+100cm3 Dynaa ei taida olla olemassakaan...

      Minä vien kyydissä mielummin neitokaisia kuin isoja karvaisia äijiä:).... ja ei se ukko sinne evo dynaankaan sen paremmin mahdu;)


    • Anonyymi kirjoitti:

      Minä vien kyydissä mielummin neitokaisia kuin isoja karvaisia äijiä:).... ja ei se ukko sinne evo dynaankaan sen paremmin mahdu;)

      Onhan se evo dynakin paljon isompi kuin sportster. Ja ei kai missään kaks ukkoo aja samalla pyörällä.


  • onko muilla öljyn valmistajilla 1930 luvun laatuisia öljyjä myynnissä, alkaa jo ottaa päähän ostaa belray tai hd öljyjä? Delvak on jo liian hyvää 2017 vuosimallin harlikkaan.

    • En ymmärtänyt kysymystä - Delvak... "1930 luvun laatuisia" ???????


    • Taitaa öljyjen ihmettelijä itse ajella traktorilla kun Delvac:ia käyttää.


    • Delvac on liian hyvä laatuista"tarkoittaa juoksevaa" harrikkaan, pitää olla semmosta kiisseliä että pysyy sisällä jonku tunnin!


    • Anonyymi kirjoitti:

      Delvac on liian hyvä laatuista"tarkoittaa juoksevaa" harrikkaan, pitää olla semmosta kiisseliä että pysyy sisällä jonku tunnin!

      Ei "öljyn juoksevuus" ole mikään laadun mittari - kaukana siitä.


  • Sporsteri on tyttöpyörä , mies mopon kuskina näyttää naurettavalta !

    • Mikä oli Elviksen pyörä?


    • Eikö sillä ollut triumph? Se on tosi pyörä.


    • Max.170 senttisellä kuljettajalla on mittasuhteet vielä ok - pitemmillä pyörä jää suhteettoman pienen näköiseksi, mutta näinhän se on muillakin vastaavan kokoisilla pyörillä, esimerkiksi tuolla mainitulla triumpilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eikö sillä ollut triumph? Se on tosi pyörä.

      Olet oikeassa siinä, että Elviksellä tosi pyörä todellakin kyseessä eli aito Harley-Davidson vm 1956, eikä mikään triumpfhi.


Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.