Wikin prosentttiliike

Sain sähköpostin Wikipedialta: "Kuulut siihen 1%:in Wikipedian käyttäjistä jotka kantavat huolta että toiminta voi jatkua...jne".
Olin kuulemma joskus vuosia sitten lahjoittanut heille €20. (olin unohtanut autuaasti)
Pyysivät että uusisin tuon lahjoituksen nyt.
No olisihan se jo korkea aika :)

Muistan kun meille tuli oveltaovellemies kauppaamaan Otavan Pientä Tietosanakirjaa. Onneksi satuin olemaan kotona, sillä Äitini, tunnettu kitupiikki, tuskin olisi mokoaan haaskannut perheen kassasta penniäkään. Mutta myyjä oli melkoinen juippi ja huomasi heti mihin vedota, ja yhdessä solmitulla sanattomalla salaliitolla saimme sitten muden puhuttua ympäri...
Kun Sen jälkeen, kun 1 osa ilmestyi painosta, elämässäni on ollut tuskin yhtäkään päivää etten olisi avannut tietosanakirjaa. Huomasin heti, mihin se kelpaa; sen sisältämää faktatietoa kertakaikkiaan vain tarvitsee.

Tuo tapahtui 50- luvun alkuvuosina.

Pikku-Otava osoittautui sitten jo turhan pieneksikin, mutta onneksi kirjasto oli kilometrin päässä ja siellä oli se ISO :)
Kerrankin kävelin 20 asteen pakkasessa sinne, kun oli pakko. Kaverin kanssa oli tullut tenkkapoo kun kumpikaan ei tiennyt, miksi kupari johtaa sähköä paremmin kuin rauta...

Tietosanakirja kuuluikin sitten jokaisen kotini ja tilapäisenkin asumukseni kalustoon kuin keittiön pöytä ja ruokailuvälineet.
Kun Wikipedia ilmaantui, se yllättäen täytti nopeasti sen tarpeen. Kannoin sitten käytön puutteessa tonneja maksaneen Spectruminkin paperikeräykseen, kun sen myyntiarvokin oli pudonnut miinusmerkkiseksi.
Eikä päivääkään ole mennyt ettenkö olisi Wikiä tarvinnut.
Minä olen pelannut pelejä, katsellut nettipornoa, roikkunut sosiaalisessa mediassa, mutta yhteenkään niihin en ole addiktoitunut.
Mutta Wikipediasta olen riippuvainen, eikä se tunnu minkäänlaiselta rasitteelta.
Kun sai tuon mainitun sähköpostin, hellyin miltei kyyneliin, kun ajattelin, miten kiitollinen olen siitä, että tuollainen tiedonhankintakanava on olemassa. Miksi en todellakin osoittaisi kiitollisuuttani pienellä rahasummalla, esmes €20:llä.
Viestissä olikin linkkejä eri maiden sivuille, missä kukin voi tehdä oman lahjoituksensa.
Siinä oli yli 20 Euroopan maan nimet.
Mutta mita mita, Suomi loisti poissaolollaan. Ei löytynyt s:n eikä f:n kohdalta luettelosta.

Toista kanavaa myöten sitten selvisi, että sääntö-Suomen lainsäädäntä laittaa tässä hanttiin; viranomaisista ainakin Poliisihallinto mainittiin :(

Mutta eipä hätää; merkittävimmät naapurimaamme luettelossa ovat, ja koska Viro n niistä ainoa euro-maa, laiton lahjoituksen sitä kautta :)
Toivotan Wikipedialle pitkää ikää !

0

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Takaisin ylös

      Luetuimmat keskustelut

      1. Keitä täällä on??

        Kertokaa nimenne!! 🤔
        Ikävä
        110
        1074
      2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

        Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
        Ikävä
        82
        804
      3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

        Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
        Kotimaiset julkkisjuorut
        263
        593
      4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

        Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
        Kuhmo
        17
        585
      5. Mitä hyvää

        Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
        Ikävä
        65
        531
      6. Ei enää kauaa rakkaani

        Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
        Ikävä
        93
        521
      7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

        Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
        Ikävä
        26
        502
      8. Oletko miettinyt sitä

        Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
        Ikävä
        47
        491
      9. Mitä sanoisit

        juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
        Ikävä
        42
        457
      10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

        Vai mitä ajattelet...
        Ikävä
        47
        427
      Aihe