Insinöörien alkupalkat

....

Mitä nuo insinöörien alkupalkat oikein tarkoittavat? Kai se palkka sitten myöhemmin kasvaa, koska eihän noilla n.2100-2400 euron palkoilla pärjää.

Kysyisin vielä rakennus ja kone-ja tuotantotekniikkalinjasta. Kummassa linjassa täytyy toimia enemmän kielten ja fysiikan parissa?

11

2608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimitusten johtaja

Alkupalkka seisoo ensimmäisessä valmistumisen jälkeen kirjoitettavassa työsopimuksessa.

Suurin osa suomalaisista pärjää varsin hyvin alle 2000 euron kuukausituloilla.

• Tasa-arvo

Kenenkään ei pidä saada alle keskiarvopalkan olevaa palkkaa, sillä se loukkaa ihmisarvoa. Tuollaiset tapaukset heti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen!

Konepuolella on hieman enemmän fysiikkaa. Riippuu tosin myös suuntautumisvaihtoehdosta; talonrakennustekniikan sv:ssa on melko paljon laskemista, mutta sekin jää kauas tuotekehityksen lujuuslaskennoista.
      Kieliä on saman verran.

Noi siis opiskeluvaiheessa, työelämästä en tiedä mitään :)

Palkka kasvaa, jos työnantajan mielestä työpanokseksi kattaa palkanmaksukulut. Huono insinööri ei tule koskaan saamaan tuon enempää, hyvä inssi voi saada jo lähtöpalkkana reilusti enemmän.

• Jukka

Nuo alkupalkat on amk-tutkinnosta ihan liikaa

• suoritettu, MUTTA

avomieheni tienaa 2200 e/kk. Ei se ole tutkinnosta kiinni vaan osaamisesta. Eli hänellä on tradenomin tutkinto kesken ja nyt töissä. Amis ja lukio takana.

Työpaikan sai ihan vaan tallentajan töitä hakemalla. Sitten sopimusta jatkettiin, mutta työtehtävät muuttuivat ja palkka nousi huomattavasti.

• se sitä

onnellista tilannetta, että insinöörikoulutuksella saisi töitä ja palkkaa maksettaisiin tuon verran.

Tosielämässä saat varautua työharjoitteluun työmarkkinatuella, jos ei valmistuessa ole hyvää työkokemusta.

• Ett sillee

Juu.. Oon ihmetelly noit "tilastopalkkoi"..

Mun eka työpaikka inssisuunnittelutoimistos oli viime vuoden ajan 1600e/kk.

Sit vaihoin mukavampaan työhön ja palkka laski viel jonku verran..

Ett siin teil tilastoo..

• IOL on asetanut suosituspalkat insinööriopiskelijoille. Mä en muista mitä se juuri valmistuneille oli mut mä oon opiskellu pari vuotta jaa oon aivan varma ettei mulle maksettais sen suosituksen mukaista palkkaa (joka ei ollu sama kun valmistuneella), eikä varmaan makseta sitä palkkaa vielä valmistumisen jälkeenkään, ellen ole saanut tosi hyvää työharjoittelupaikkaa. Eli täytyy olla hiton hyvä että saa hyvää palkaa ja harjoittelut on täytyny olla hyvässä paikassa...

• inssi
        eewie kirjoitti:

IOL on asetanut suosituspalkat insinööriopiskelijoille. Mä en muista mitä se juuri valmistuneille oli mut mä oon opiskellu pari vuotta jaa oon aivan varma ettei mulle maksettais sen suosituksen mukaista palkkaa (joka ei ollu sama kun valmistuneella), eikä varmaan makseta sitä palkkaa vielä valmistumisen jälkeenkään, ellen ole saanut tosi hyvää työharjoittelupaikkaa. Eli täytyy olla hiton hyvä että saa hyvää palkaa ja harjoittelut on täytyny olla hyvässä paikassa...

Nuo liiton suositukset ovat tosiaankin pelkkiä suosituksia. Tietysti joukossa on aina muutama yksilö, joka noihin summiin pääsee, mutta harvempi. Itse pääsin itseäni vastaavien insinöörien keskiliksalle vasta neljän työvuoden jälkeen, ja summa on saman verran kuin nuo liiton suositukset. Että silleen :)

• Eki

TEK eli tekniikan akateemisten liitto suosittaa vastavalmistuneelle dippainsseille 2945 euroa/kk. Tämä perustuu 2003-2004 toteutuneisiin palkkoihin. Taitaa tavallinen inssi jäädä vähän jälkeen, mutta mikäs ihme tuo on kun komeilevat koko maan työttömyystilastojen kärjessä.

• realisti

Taitavat olla aika optimistisia nuo suosituspalkat. Tosin palkoissa on varmaan aluekohtaisia eroja, esim. pohjoisemmassa asuntojen hinnat & vuokrat on paljon alhaisempia kuin etelässä. Mun mielestä AMK-inssi saa olla tyytyväinen, jos pääsee valmistumisen jälkeen ns. koulutusta vastaavaan työhön ja tienaa n. 2000e/kk. AMK:sta saa kyllä ne insinöörin paperit aika vähäisillä tiedoilla ja taidoilla. Osaamisesta maksetaan ei siitä tutkinnosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      49
      3103
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2934
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      50
      2810
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2628
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2528
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2510
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2291
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2178
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2068
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2062
    Aihe