Miten pikanäppäin pois?

Anonyymi

Volume ylös (f11) ja koneen sammutusnappi (f12) ovat vierekkäin. Joskus tulee huidottua väärin ja kone sammuu vahingossa. Voisiko tuon f12-näppäimen toiminnon saada jotenkin pois?

13

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Avaa settings editor ja muuta sieltä mitä kyseinen näppäin tekee.

    • Anonyymi

      Myy pois se tietokone, ennen kuin säret sen huitomalla sinne tänne.

    • Anonyymi

      Säädä volume graafisesta käyttöliittymästä asianomaisesta säätimestä niin ei tarvitse viritellä.

    • Anonyymi

      Eikö kukaan osaa auttaa? Tämä siis näppäimistön FN-lisänäppimien toiminto.

      • Anonyymi

        Windowsissa asenna Autohotkey eli

        en.wikipedia.org/wiki/AutoHotkey

        ja uudelleenohjelmoi sillä kyseisen näppäimen toiminta joksikin muuksi. Voit valita toiminnaksi että ei tehdä mitään. Mikä tahansa näppäin on tuolla tunnistettavissa ja uudelleenohjelmoitavissa.

        Noiden Fn nappuloiden uudelleenohjelmointi on hieman mutkikkaampaa mutta pitäisi onnistua. Hakusanoiksi allaolevat:
        Autohotkey Fn


    • Jos haluat F12-näppäimen muuntaa oletusasetuksesta mykäksi no function -näppäimeksi, niin joudut tekemään rekisteriisi pienen muutoksen. Luo tiedosto alla olevien ohjeiden mukaan ja aja se tuplaklikkauksella rekisteriisi. Käynnistä tietokone uudelleen, jotta F12-näppäin muuttuu mykäksi.

      Kopioi alla olevat rivit Muistio -ohjelmaan ja tallenna tiedosto (muoto: Kaikki tiedostot) esim. nimellä: dead_f12.reg

      Windows Registry Editor Version 5.00

      [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Keyboard Layout]
      "Scancode Map"=hex:00,00,00,00,00,00,00,00,02,00,00,00,00,00,58,00,00,00,00,00

      • Jos haluat F12-näppäimen muuntaa mykästä no function -näppäimestä takaisin oletusasetuksen, niin joudut tekemään rekisteriisi pienen muutoksen. Luo tiedosto alla olevien ohjeiden mukaan ja aja se tuplaklikkauksella rekisteriisi. Käynnistä tietokone uudelleen, jotta F12-näppäin palaa oletusasetukseensa.

        Kopioi alla olevat rivit Muistio -ohjelmaan ja tallenna tiedosto (muoto: Kaikki tiedostot) esim. nimellä: relive_f12.reg

        Windows Registry Editor Version 5.00

        [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Keyboard Layout]
        "Scancode Map"=-


      • Anonyymi
        Faktantarkistus kirjoitti:

        Jos haluat F12-näppäimen muuntaa mykästä no function -näppäimestä takaisin oletusasetuksen, niin joudut tekemään rekisteriisi pienen muutoksen. Luo tiedosto alla olevien ohjeiden mukaan ja aja se tuplaklikkauksella rekisteriisi. Käynnistä tietokone uudelleen, jotta F12-näppäin palaa oletusasetukseensa.

        Kopioi alla olevat rivit Muistio -ohjelmaan ja tallenna tiedosto (muoto: Kaikki tiedostot) esim. nimellä: relive_f12.reg

        Windows Registry Editor Version 5.00

        [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Keyboard Layout]
        "Scancode Map"=-

        Ehkä rekisterin pieni muotoinen mukkaaminen on helpointa komentokehotteesta käsin.

        Aloittaa luomalla varmuuskopion:
        REG SAVE HKLM\Software\MySubkey C:\RegKeyBackup.hiv /y

        Ja koska vituksi meni kuitenkin, palauttaa vanhan takaisin:
        REG RESTORE HKLM\Software\MySubkey C:\RegKeyBackup.hiv

        Pidäppä nyt oppitunti, jossa tuo sinun haluamasi muutos toteutetaan komentokehotteesta käsin.


      • Faktantarkistus kirjoitti:

        Jos haluat F12-näppäimen muuntaa mykästä no function -näppäimestä takaisin oletusasetuksen, niin joudut tekemään rekisteriisi pienen muutoksen. Luo tiedosto alla olevien ohjeiden mukaan ja aja se tuplaklikkauksella rekisteriisi. Käynnistä tietokone uudelleen, jotta F12-näppäin palaa oletusasetukseensa.

        Kopioi alla olevat rivit Muistio -ohjelmaan ja tallenna tiedosto (muoto: Kaikki tiedostot) esim. nimellä: relive_f12.reg

        Windows Registry Editor Version 5.00

        [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Keyboard Layout]
        "Scancode Map"=-

        Helpotetaan aloittelijaa vielä niin, että voit imuroida valmiit scriptit sivulta

        https://tuuletus.net/lataamo/dead_or_alive_f12.php

        Pura lataamasi pakattu zip.
        Aja dead_f12.reg niin saat häiritsevän F12:n mykäksi.
        Aja relive_f12.reg niin saat F12:n palautettua oletukseensa, eläväksi taas.

        Skriptien ajo rekisteriin tapahtuu helpoiten joko tuplaklikkaamalla tiedostoa tai klikkaamalla tiedoston nimeä kerran hiiren kakkospainikkeella ja valisemalla avautuvasta valikosta Aja sovelluksessa Rekisterieditori.


      • Anonyymi
        Faktantarkistus kirjoitti:

        Helpotetaan aloittelijaa vielä niin, että voit imuroida valmiit scriptit sivulta

        https://tuuletus.net/lataamo/dead_or_alive_f12.php

        Pura lataamasi pakattu zip.
        Aja dead_f12.reg niin saat häiritsevän F12:n mykäksi.
        Aja relive_f12.reg niin saat F12:n palautettua oletukseensa, eläväksi taas.

        Skriptien ajo rekisteriin tapahtuu helpoiten joko tuplaklikkaamalla tiedostoa tai klikkaamalla tiedoston nimeä kerran hiiren kakkospainikkeella ja valisemalla avautuvasta valikosta Aja sovelluksessa Rekisterieditori.

        Hyvä rehellisen miehen sivusto.


    • Anonyymi

      Kiitos nimimerkille Faktantarkistaja tarkoista ohjeista.

      Unohtui mainita että käytössäni on Ubuntu, jossa ei käsittääkseni ole tuollaista rekisterijärjestelmää.

      Ubuntun pikavalinnoissa ei tunneta FN-näppäintä ilmeisesti lainkaan. Siellä on vain Super, Shift, Alt ym. lisänäppäimet.

      Edellisessä näppäimistössäni ei ollut tätä ongelmaa, koska siinä oli äänenvoimakkuuden säätöön omat näppäimensä. Tässä uudessa joutuu käyttämään apuna FN-näppäintä.

      • Anonyymi

        Varo ettei cd-asema tuhoudu linuxin ruhjoessa sitä.


    • Anonyymi

      Ubuntussa on mahdollista uudelleenmääritellä äänenvoimakkuuden säätönappulat. Toiminto löytyy näppiksen shorkuttien asetuksista kohdasta äänet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe