Kun ei enää jaksa

Anonyymi

Naapurimaamme kohtalotoverit ovat viimeisenä keinonaan lukinneet ovet, että hoidettavaa ei voida enää tuoda kotiin.

Keino on äärimmäinen, mutta ymmärrän.

26

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko tuosta lehtijuttua vai mistä sait tuollasen tiedon?

      • Anonyymi

        Hoitolaitoksen henkilökunta on ollut tekemisessä usean tällaisen tapauksen kanssa. Yksi heistä on läheiseni.


      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta.
        Tämä touhu räjähtää vielä silmille ellei aleta ottaa tosissaan omaishoitajien todella surkeaa asemaa.
        Liitto on pahin riesa, mitkään todelliset omaishoitajien ongelmat ei näitä suojatyöpaikoissaan löhöäviä kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Tämä touhu räjähtää vielä silmille ellei aleta ottaa tosissaan omaishoitajien todella surkeaa asemaa.
        Liitto on pahin riesa, mitkään todelliset omaishoitajien ongelmat ei näitä suojatyöpaikoissaan löhöäviä kiinnosta.

        Olisipa joku joka tekisi Kansalaisaloitteen omaishoitajien aseman parantamiseksi. Sillä omaishoitajuus ainakin saisi hivenen näkyvyyttä.


      • Anonyymi

        Tehdään yhdessä.

        Aloitetaan täällä listaamalla asioita, joihin vedotaan.


    • Anonyymi

      Tämä ovien lukitseminen on ollut lähellä toteutua meilläkin.

    • Anonyymi

      Omaishoitajan on tärkeä nukkua kunnon yöunet, että jaksaa hoitaa läheistään, minulle sanotaan.

      Mites nukut, kun huoli omaisesta painaa?

      Minulla on unilääkkeet, vahvat Melatoniinit, Mirtazapiinit, Heinixit, Paratabsit... mutta uni tulee, jos tulee vasta aamuyön tai oikeastaan varhaisen aamun tunteina.
      Ole siinä sitten virkeämä aamulla. Terveyskeskuksessa sain neuvon: Nuku aamulla! Heh, heh!

      Lääkäri ehdotti viinilasillista iltaisin, mutta omaishoitajahan ei saa käyttää alkoholipitoisia aineita. Papereissa pitää lukea: Ei käytä alkoholia.

      Onko teillä pitkään matkan raatajilla vinkkejä nukkumiseen?

      • Anonyymi

        Helppoa sivullisten on huudella neuvoja, nuku kunnolla.
        On ne viisaita, omasta mielestään.


      • Anonyymi

        <<Mites nukut, kun huoli omaisesta painaa?<<

        Anteeksi nyt, mutta mikä hiton huoli, jos on huolehdittu - pesty, pissatettu, vaipat vaihdettu ja syötetty ja nukkuu tyytyväisenä kuin pieni lapsi?

        <<Lääkäri ehdotti viinilasillista iltaisin, mutta omaishoitajahan ei saa käyttää alkoholipitoisia aineita. Papereissa pitää lukea: Ei käytä alkoholia.<<

        Minä en hoidettavan puolisoni kanssa ole nähnyt edes lääkäriä viiteen vuoteen, joten onneksi ei ole tuollaisia papereita, joissa tuollaista lukisi.

        Olen oppinut rytmittämään päiväuneni nyt hänen kanssaan, ja sitten kun tulee yön hiljainen heti, niin ei riitä välttämättä viinilasi, ottan oikein kunnon totin ja nautin hiljaisuudesta ja hetken yksinolosta - kuten nyt.


      • Anonyymi

        <<Onko teillä pitkään matkan raatajilla vinkkejä nukkumiseen?<<

        Jotta ihminen nukahtaa, on aivoista erityttävä määrättyä ainetta verenkiertoo. Tuo aine erittyy vain, jos hengitysfrekvenssi on määrätyllä tasolla, siis määrätyn hidas. Tähän perustuvat nukahtamislääkkeet.

        Eli kun menet sänkyyn, on tärkeintä ajatella hengitystä ja saada se riittävän harvaksi. Kannattaa aloittaa jopa niin, että jaksoittain pidättää hengitystä niin pitkään kuin pystyy, otta välillä henkeä vähän ja taas pidättää, kunnes saa hengitysksen mahdollisimman rauhalliseksi ja tasaiseksi.

        Nukahtaminen ei ole kiinni todella mistään muusta kuin hengitystiheydestä - tosin tämä tieteellinen faktatieto on lääkefirmojen kannalta niin epäedullinen, ettei se ole julkisesti saatavissa.


      • Anonyymi

        Kun olen kertonut tämän tiedon niille, jotka ovat kärsineet unettomuudesta, niin en tiedä ketään, jota se ei olisi auttanut.

        Riittää kun tietää perussyyn ja lopun voi hoitaa itse. Vielä kerran: nukahtamiseen tarvittavan aivohormoonin erittyminen liittyy hengitystiheyteen. Ei mihinkään muuhun.

        Vain hengitystiheyden hidastuminen saa aikaan kyseisen aineen erittymisen verenkiertoon, jotta nukahtaminen on edes mahdollista.

        Olen ammatti-ihminen ja tieto liittyy neurobiologiaan.


      • Anonyymi

        Jos omaishoitajalta edellytetään raittiutta, orjuudesta päässee aloittamalla ryypiskelyn? Sitten tietysti menee hankalaksi, jos sekä hoidettava että hoitaja juopottelevat.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eroa minäkin aikoinaan ajattelin. Olin jo ihmisraunio. Sitten tuli kuitenkin kuolema väliin ja vapautti minut hoitotaakasta. Hyvä niin.

        En yhtään ihmettele, että joku tai useakin keksii lukita ovet. Ymmärrän hyvin.

        Kun et voi enää auttaa etkä pelastaa toista, pelasta edes itsesi!

        Nämä on sellaisia asioita, ettei niitä ymmärrä eikä usko sellainen, joka ei ole ollut samassa liemessä.

        Kaikki hymistely ja kehuminen arvokkaasta työstä on turhaa, se ei auta, kun voimat on loppu. Silloin tarvitaan vapautus omaishoidosta. Tämä on niin totinen tosi.


      • Anonyymi

        Kyllä se näin on. Ja onko typerämpää lausetta, kun joku huudahtaa, että miten ihmeessä sinä jaksat! Olen näiltä selkääntaputtajilta tähän kysynyt, että kerropa, että mitä teen, kun en enää jaksa? Eivät ole osanneet vastata.


    • Anonyymi

      Mullakin oli monisairas avopuoliso hoidettavana, kauan. Viime syksynä hoito loppui, en jaksanut enää fyysisesti ja henkisesti. Hän meni niin huonoon kuntoon, että laitos oli ainoa vaihtoehto.
      Sitten kuolema vei hänet.
      Olihan sitä ns"saattohoitoa" ollut vuosikausia.

      Päätin, että nyt elän vaan itseäni varten. Teen mitä haluan. Sairastan parantumatonta syöpää itse.
      Toivon, että saisin elää edes vähän aikaa ja nauttia elämästä, vanhalla iällä. Olen yli 70 v.
      Mulla on ihana uusi suhde.

      • Anonyymi

        Onnittelut uudesta ihanasta suhteesta!

        Älä kuitenkaan nyt enää sido itseäsi uuteen omaishoitajuuteen, vaikka mikä tulisi! Nauti niin kauan kuin nautittavaa on, sitten päästä irti!

        Tai ehkä toivotaan, että sait itsellesi hoitajan, jos oikein huonot päivät koittavat.


    • Anonyymi

      Kiitos edelliselle!

      Kunhan nyt ensin tutustutaan.
      Varmaan molemmat haluaa pitää oman pesänsä.
      En missään nimessä halua enää kenenkään hoitajaksi.
      Enkä itse toisen "riesaksi,"
      Mutta mitään ei pidä vannoa, että ei ikinä.
      Elämä on arvaamatonta.
      Jos oikein tykkää toisesta, niin on valmis vaikka mihin.

      Katsotaan mitä elämällä on annettavaa
      Mutta on uskomaton tunne. Voi jutella asioista ja mennä minne huvittaa.

      Omaishoitajana kun oli niin yksin, kaikki pyöri hoidettavan ympärillä.
      Mutta onneksi jaksoin, olin päättänyt, että hoidan niin kauan kun kotona pärjätään.
      Ja niin tein.

      • Anonyymi

        Sydämelliset onnittelut edelliselle.
        Elä ja nauti täysillä vapaudesta.

        Saahan olla onnellinen toisen puolesta?


    • Anonyymi

      Saa olla onnellinen.

      Olemmehan kaikki olleet hoidettavia lapsena.Itse en ollut edes 18 v omaishoitajana.

      Minä suoritin vain velvollisuuteni.

    • Anonyymi

      Olen uuden suhteen alkuhuumassa.
      Mutta oma terveys huolettaa.
      Ettei uusi tuttavuus kokisi pettymystä. Kaikesta on kyllä puhuttu ja mitään salaamatta. Se puhuminen meillä olikin alun alkaen se yhdistävä juttu.
      Molemmat ollaan avoimia.
      Tuntuu aivan uskomattomalle.

      Hoidettava oli hirvittävän mustasukkainen; en saanut edes siskoni kanssa puhua puhelimessa.
      Tuntuu jälkikäteen pahalle millaista elämä oli. Mutta se on ollut ja mennyt.
      Onneksi osaan ajatella positiivisesti.

      Voimia jokaiselle

      • Anonyymi

        Avoimuus, rehellisyys, toisen kunnioitus ja arvostus.
        Nämä on niitä kantavia peruspilareita hyvälle suhteelle.
        Ikäihmisiä joita meistä omaishoitajista suurin osa on, meistä jokaisella on jotain vaivoja, hyvässä suhteessa ne on kuitenkin toisarvoisia.
        Tämä nyt on vaan mun vanhassa päässäni kuvitelma hyvälle suhteelle.

        Hyvää päivänjatkoa kaikille.


    • Anonyymi

      Pääasia että hoitaa asiansa hyvin. Se riittää.Samalla voi opiskella omaishoitajuutta.

    • Anonyymi

      Vertaistuki!!

      Vertaistukea markkinoidaan kaiken pelastavana ja ongelmat korjaavana ratkaisuna omaishoitajien loppuunpalamiseen.
      Todellisuudessa vertaistuki ei ongelmia korjaa eikä niitä poista.

      Vertaistuki ei ole kuin puoskarointia.
      Miksi ongelmia ei korjata, miksi niitä on niin vaikea ja vastenmielistä nostaa esiin ja tuoda julkisuuteen?

      • Anonyymi

        No vertaistuessa on sellainen ongelma, että me emme kaikki koe tekemiämme asioita samalla tavalla.

        Esimerkiksi itse koen vain kotini ja puolisoni tärkeänä, enkä edes kaipaa yksin menemistä, mutta kaipaan jaksamista ja selviämistä. Ja toivoisin, että pystyisimme vielä yhdessä liikkumaan.

        Samassa tilanteessa toinen jaksaa fyysisesti ja selviää, mutta kaipaa henkistä - vaikkapa salasuhdetta. Ja minun asiani on ymmärtää, että se on hänelle aivan yhtä tärkeä kuin minulle joku hänen mielestään tyhmä, oma juttuni.

        Me olemme itsellemme tärkeitä niillä keinoilla, joilla me parhaiten selviämme siitä, että mistä meidän pitää selvitä. Tähän ei pysty edes olemaan vertaistukea - ei yhteinen voivottelu johda mihinkään.

        Mutta itse olen kokenut tärkeänä esimerkiksi tukemisen apuvälineiden ja hoitotapojen kannalta - ihmiset esimerkiksi turhaan pinnistävät viimeiseen asti ymmärtämättä vaippojen käytön psykologista apua, kun elämä alkaa pyörimään pelkän vessan ympärillä.

        Varsinkin miehille tilanne on äärettömän vaikea, mutta kun naisväki sanoo, että - perhana - vaipat on keksitty sitä varten, niin kun apu tulee, niin taas mennää hetken ilman stressiä.

        Tärkeintä on stressin vähentäminen ja kaikki mahdolliset neuvot ja avut, jotka tässä toimivat.

        Ei jokainen omaishoitaja ole samassa tilanteessa oman henkisen jaksamisensa kanssa, vaan mekin olemme yksilöitä.


      • Anonyymi

        Nimenomaan minun ongelma on ollut se, että koska olen niin omistautunut itse omalle sänkyyn hoidettavalle puolisolleni, niin muut samassa tilanteessa olevat ajattelevat, että tuomitsen heidän tavan toimia toisin. En missään nimessä, ei minun asia ole olla hyväksymässä tai hylkäämässä tai sanomassa, että mikä on oikea tai väärä tapa jaksaa tässä elämäntilanteessa. Tämä on vain minulle se minun tapani, mutta jokainen joutuu joka tapauksessa kesimään sen oman tavan selvitä. Ja mehän selviämme ja se on tärkeintä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe