Kuulin juuri että hoivakodieesa olevilla hoitajilla ei ole aikaa eikä taitoa vanhusten hammashygieniasta huolehtimiseen. Mitä päättelemmä tästä. Potatetaano kaikki hampaat hyvissä ajoin ennen kuin pääsemme hoiville. Ei ole ainakaan infketioriski eikä riski sydänsairauksille ja verenkierrolla. Kaikki vaan suloisesti hampaattomina hymyilemään. Tekareita vaihdellen :).
Hampaiden poistattaminen
53
50
Vastaukset
MInä olen 70v.
Minulla on 3 alkuperäistä Hammasta jäljellä.
Mitä päättelemme tästä?
H..No tuosta päätellen sulla on kuitenkin hampaita? Vaikka kolme alkuperäistä. Lähteekö ne loput irti vai onko ruuvattu. Paha juttu jos ruuvilla kiinni. Riski hönkäilylle pesemättömin hanpain hoitokodissa.
Soseutettukin ruoka maistuu ihan hyvältä :).siilivain kirjoitti:
No tuosta päätellen sulla on kuitenkin hampaita? Vaikka kolme alkuperäistä. Lähteekö ne loput irti vai onko ruuvattu. Paha juttu jos ruuvilla kiinni. Riski hönkäilylle pesemättömin hanpain hoitokodissa.
Soseutettukin ruoka maistuu ihan hyvältä :).Ai niin. Ja mullapa on yksi maitohammas josta en millään raskisi luopua :).
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ai niin. Ja mullapa on yksi maitohammas josta en millään raskisi luopua :).
Onko se hammaskeiju rasiassa...se maitohammas....
Pikkumies pyytää aina minua pesemään hampaansa ...ei pese itse ja sanoo aina että kieli kanssa....minä en ole kyllä koskaan kovalla harjalla pesemään kieltäni....
mimmimum-..mi Anonyymi kirjoitti:
Onko se hammaskeiju rasiassa...se maitohammas....
Pikkumies pyytää aina minua pesemään hampaansa ...ei pese itse ja sanoo aina että kieli kanssa....minä en ole kyllä koskaan kovalla harjalla pesemään kieltäni....
mimmimum-..miMinun maitohanpaani on kyllä vielä suussa :). Pikkumies on viisas. Tietää että hammashygieniaan kuuluu myös kileen ja poskien limakalvojen puhdistus.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Minun maitohanpaani on kyllä vielä suussa :). Pikkumies on viisas. Tietää että hammashygieniaan kuuluu myös kileen ja poskien limakalvojen puhdistus.
Eikös se ole aika erikoista että aikuisella maitohammas säilynyt...olen kyllä kuullut et jollakin on ...
Minä en pysty kovalla harjalla pesemään kieltä ....saati sitten poskien limakalvoja...oikein itseäkin sattuu kun poika pyytää pesemään pyörivällä sähköharjalla...miksi se ei satu.. onko sekin tottumiskysymys...
Eikös se ole aika erikoista että aikuisella maitohammas säilynyt...olen kyllä kuullut et jollakin on ...
Minä en pysty kovalla harjalla pesemään kieltä ....saati sitten poskien limakalvoja...oikein itseäkin sattuu kun poika pyytää pesemään pyörivällä sähköharjalla...miksi se ei satu.. onko sekin tottumiskysymys...
mimmimum-..miNo en tiedä onko erikoista. EI mulla ole ollu viisaudenhampaitakaan. Siksikö näin tyhmäksi jääny😁
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No en tiedä onko erikoista. EI mulla ole ollu viisaudenhampaitakaan. Siksikö näin tyhmäksi jääny😁
Ole vaan onnellinen siitä asiasta ettei ole ollut viisaudenhampaita....melkein kaikilla jotka olen tuntenut on ollut vain pelkkää harmia niistä....
Ole vaan onnellinen siitä asiasta ettei ole ollut viisaudenhampaita....melkein kaikilla jotka olen tuntenut on ollut vain pelkkää harmia niistä....
mimmimum-..miJoo aika usealla ne on jouduttu leikkaamaan.
- Anonyymi
Miksi näiltä hoitokotien asukkailta täytyy viedä kaikki omatoimisuus. Voishan he itsekin pestä hampaansa. Eri asia jos on kädet halvaantuneet niin silloin vois auttaa, mutta muuten kyllä asukas itse muistaa miten hampaat pestiin.
Hytinäx1Eiköhän se nykyisin ole niin että omatoimisuus on jo mennyt ja syy sille että on hoitokotiin joutunut /päässyt. He kaikki tarvitsevat vähintään ohjausta ja jos sitä ei saa jääpi hammaskalusto usien hoitamatta.
"asukas itse muistaa miten hampaat pestiin."
Ei muuten useinkaan muista siinä vaiheessa kun asuu ympärivuorokautisessa hoidossa.- Anonyymi
Olen ollut kesätöissä dementiaosastolla jossa osa asukkaista oli käveleviä, osa rollaattoriln kanssa liikkuvia, osa halvaantuneita jotka nostettiin pyörätuoleihinsa. Kaikkien aamuherätysten yhteydessä vietiin he, jotka pääsivät liikkumaan, aamupesulle ja vaatteitten vaihtoon. Ja he kaikki pesivät hampaansa kätensä, ja kasvonsa itse kun olivat käyneet pöntöllä ja kaikkia heitä tietenkin tuli ohjata toimiinsa, sitä vartenhan me hoitohenkilökunta olimme siellä.
He jotka olivat halvaantuneita, heillä kaikilla oli tekohampaat jotka me hoitohenkilökunta pesimme aamuin illoin. Yöksihän ne otettiin pois asiakkaalta etteiolisi tapahtunut onnettomuutta nukkuessa.
Se oli hyvin opettavainen kesätyö kaikinpuolin ja totesin että vanhusten hoito ei ole alani ja että sille alalle on mieshoitajista huutava pula ajatellen miesasukkaita ja työyhteisöä joka on naisvaltainen.
Hytinäx1 Anonyymi kirjoitti:
Olen ollut kesätöissä dementiaosastolla jossa osa asukkaista oli käveleviä, osa rollaattoriln kanssa liikkuvia, osa halvaantuneita jotka nostettiin pyörätuoleihinsa. Kaikkien aamuherätysten yhteydessä vietiin he, jotka pääsivät liikkumaan, aamupesulle ja vaatteitten vaihtoon. Ja he kaikki pesivät hampaansa kätensä, ja kasvonsa itse kun olivat käyneet pöntöllä ja kaikkia heitä tietenkin tuli ohjata toimiinsa, sitä vartenhan me hoitohenkilökunta olimme siellä.
He jotka olivat halvaantuneita, heillä kaikilla oli tekohampaat jotka me hoitohenkilökunta pesimme aamuin illoin. Yöksihän ne otettiin pois asiakkaalta etteiolisi tapahtunut onnettomuutta nukkuessa.
Se oli hyvin opettavainen kesätyö kaikinpuolin ja totesin että vanhusten hoito ei ole alani ja että sille alalle on mieshoitajista huutava pula ajatellen miesasukkaita ja työyhteisöä joka on naisvaltainen.
Hytinäx1Hyt
Kommentoin tuota tekohammasosastoa.
Kummallakaan omaisistani ei ole tekohampaita.
Hampaiden pesu on silloin vähän erillaista illalla ja aamulla.
Säännöissä sanotaan, että hammashygienia kuuluu perushoitoon.
Hoitajat vievät pyörätuolipotilaan kylppäriin ja ovat mukana kokoajan opastamassa.
Ei siitä muuten tule yhtään mitään.
Itse olen jeesamassa omaistani, kun vierailen siellä, kaksikertaa viikossa.
Hammaslääkäreiden ja hygienistin tilaaminen on omaisten asioita.
Ja myös kuljetusten.
Kelan invataksi 25€/yhteen suuntaan.
Ei ole ihan helppoa viedä halvaantunut asukas hammaslääkärille ja nostaa hänet hammaslääkärituoliin.
Viimeksi lähti kaksi hoitajaa nostolaitteen kanssa invataxilla omaiseni kanssa.
Porissa on KEHRÄ-niminen hoito.
Eli kaikki mahdollinen hoidetaan kerralla.
Aikaa ei katsotaAnonyymi kirjoitti:
Hytinäx1Totta- Luulenkin että että hammasproteesien huoltaminen ei olekaan se ongelma vaan ongelmakohta useinkin on siinä kun ja jos vanhuksella on omat hampaat tai osa hampaista omia. Nämä vielä suussa kiinni olevat hampaat jäävät usein pesemättä.
2lesken kirjoitti:
Hyt
Kommentoin tuota tekohammasosastoa.
Kummallakaan omaisistani ei ole tekohampaita.
Hampaiden pesu on silloin vähän erillaista illalla ja aamulla.
Säännöissä sanotaan, että hammashygienia kuuluu perushoitoon.
Hoitajat vievät pyörätuolipotilaan kylppäriin ja ovat mukana kokoajan opastamassa.
Ei siitä muuten tule yhtään mitään.
Itse olen jeesamassa omaistani, kun vierailen siellä, kaksikertaa viikossa.
Hammaslääkäreiden ja hygienistin tilaaminen on omaisten asioita.
Ja myös kuljetusten.
Kelan invataksi 25€/yhteen suuntaan.
Ei ole ihan helppoa viedä halvaantunut asukas hammaslääkärille ja nostaa hänet hammaslääkärituoliin.
Viimeksi lähti kaksi hoitajaa nostolaitteen kanssa invataxilla omaiseni kanssa.
Porissa on KEHRÄ-niminen hoito.
Eli kaikki mahdollinen hoidetaan kerralla.
Aikaa ei katsotaMeillä päin hammaslääkäri kalustoineen ja avustajineen tuodaan halvaantuneen luo. Niin on paljon helpompaa.
Olin 17v kun vanhempani ennakoivat tulevan ja tyhjennyttivät yläleukani yleislääkärillä. 5:n sarjoissa. Ensimmäinen maksoi 5mk ja seuraavat 1mk/kpl.
Isäni tuttavan tuttava kelloseppä teki tekarit 20mk:n korvauksella. Teknikolla ne olisivat maksaneet 200mk.
Rikkinäisten paikkausarvio oli 70mk.
Olin koko kesäloman, 3kk töissä tiilitehtaalla vuorotyössä tiiliä latomassa. Ansaitsin noin 350mk/kk nettona koska en maksanut veroa.
Palkastani en saanut pitää markkaakaan.
Alapuolella on vielä täysi varvi mutta joukossa on 3 3 implanttia.
Olen mm. parjatun punaisen lihan syöjä ja täydellä kalustolla on mukavampi jauhaa liha sulatuskuntoon.siilivain kirjoitti:
Minun ekalla poikakaverilla oli tekarit ylhäällä ja oli tuolloin noin 20v.
Oli muuten pirullinen tilanne 17v heppu ja ensin kesällä 1kk suu tyhjänä kun piti odottaa ikenien kuivamista.Sen jälkeen suussa kellosepän lonksuvat tekokalut jotka lensivät aivastaessa ulos jos ei pannut kättä eteen.
Kyllä oli tyttötuttavuuden hieromisessa kynnys korkealla.flegu kirjoitti:
Oli muuten pirullinen tilanne 17v heppu ja ensin kesällä 1kk suu tyhjänä kun piti odottaa ikenien kuivamista.Sen jälkeen suussa kellosepän lonksuvat tekokalut jotka lensivät aivastaessa ulos jos ei pannut kättä eteen.
Kyllä oli tyttötuttavuuden hieromisessa kynnys korkealla.Voin kuvitella :D.
- Anonyymi
Miten onnistuit luomaan sanahirviön potatetaano?
- Anonyymi
Hiuksiani voisin poistattaa. Niitä on liikaa ja tuuheasti. Tukka pois ja linnaan vanhainkotiin asumaan. Jonkinlaisia vankiloitahan ne ovat hienostonimeltä palvelutalot. Mitä palvelua siellä on jos ei hampaitakaan pestä?
Vaippoihin en ala, mieluummin hyppäänm ikkunasta ensimmäisestä kerroksesta nurmikolle.Palvelukoti on astetta vankilanpi. Hiukset kannattaa leikkauttaa lyhyiksi
tai kokonaan pois. Tai vaihtoehto niin pitkät et saa helposti kanttinauhalla ponnarille.
Luulisi että oilla hinnoilla mitä palveluista joutuu maksamaan siihen automaattisesti kuuluisi hammashygienia. Mihin lähihoitajakoulutus on menossa jos hampaidenhoitoa ei opeteta vai onko se sellainen toiminto joka priorisoidaan pois kun jostain pitää tinkiä?- Anonyymi
Mutta jos se peräsuoli tai pissipuoli pettää, niin sänkyynkö hän sitten laskee tarpeensa ?
Olen kuullut, että ne vaipat ovat nykyään niin untuvan pehmeitä ja pyllyyn sopivia, ja aamupissalle ei ole kiirus, kun voi laskea alleen :)) Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos se peräsuoli tai pissipuoli pettää, niin sänkyynkö hän sitten laskee tarpeensa ?
Olen kuullut, että ne vaipat ovat nykyään niin untuvan pehmeitä ja pyllyyn sopivia, ja aamupissalle ei ole kiirus, kun voi laskea alleen :))Vaippaan vaippaan.Välillä sänky kastuu mutta vaihdetaan puhdasta. Pää-asia että on kuivat yllä :). Suurin osa nykyvanhuksita häpeää sitä jos alapää falksaa, niin kauan kun ymmärtää hävetä.
- Anonyymi
Aloittaja on aiheellisella asialla. Seuraan yhden muistisairaan hoivakodissa eloa. Hän osaa kyllä pestä hampaansa - vielä, mutta usein huomaan että suu löyhkää. Ei ilmeisesti muista pestä, jos kukaan ei huomauta. En oikein sitten minäkään voi lempeästi kehotella hampaan pesulle, kun käyn yleensä 13 - 15 aikaan. Terveenä oli hyvin tarkka, käytti hammasväliharjoja ja huolehti suustaan kaikin tavoin.
Sen verran tein, että pyysin läheistänsä viemään hänen hammaslääkärille, menevät tämän kuun lopussa ja sen myötä varmaan hygienistille.Hienoa että osallistuit hänen suunsa hyvinvointiin. Hampaat voi pestä milloin vain, pää-asia että tulee pestyksi huolellisesti edes kerran päivässä. Ja jos on omaisia omaisten tehtävä on huolehtia siiä että vanhus pääsee säännöllisesti vähintään suuhygienistille. Tosin itse käyttäisin läheistäni hammaslääkärissä kerran vuodessa. Niin pitkään kuin mahdollista.
- Anonyymi
Kävin kevään aikana erään muistisairaan kanssa viisi kertaa hammaslääkärissä. Pahimmat otettiin pois, ja paremmat paikattiin. Hampaiden pesu ja siitä huolehtiminen ei näy oikein onnistuvan.
- Anonyymi
Että eläköön vaan vanhuus ja "pitkäikä"! Ei ole iloa kenellekään!
Anonyymi kirjoitti:
Kävin kevään aikana erään muistisairaan kanssa viisi kertaa hammaslääkärissä. Pahimmat otettiin pois, ja paremmat paikattiin. Hampaiden pesu ja siitä huolehtiminen ei näy oikein onnistuvan.
Hienoa että osallistuit. Muistisairaan hammashoidossa on haasteensa ja sen totetuttaminen vaatii miettimistä ja joskus joudutaan tyytymään kompromissiin. Pääsia että asiaan kiinnitetään huomiota ja että ymmärretään sen kuuluvan osaksi hyvää hoitoa.
Anonyymi kirjoitti:
Että eläköön vaan vanhuus ja "pitkäikä"! Ei ole iloa kenellekään!
Eipä heitetä kintaita tiskiin vaan pidetään asioita tapetilla :).
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Eipä heitetä kintaita tiskiin vaan pidetään asioita tapetilla :).
Kuka haluaa elää toisen ihmisen elämää? Hampaidenpesusta lähtien! Mielenkiintoista! Varsinkin kun tietää vanhustenhampaidenhoidon yleensäkin. Ei ole järkeä!
Anonyymi kirjoitti:
Kuka haluaa elää toisen ihmisen elämää? Hampaidenpesusta lähtien! Mielenkiintoista! Varsinkin kun tietää vanhustenhampaidenhoidon yleensäkin. Ei ole järkeä!
Miten nii elää toisen elämää?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Miten nii elää toisen elämää?
Tehdä kaikki, kun ei itse enää pysty. Sehän on toisen ihmisen elämän elämistä. Sitten siihen muutama tyyppi vielä lisää, niin ompa ihme, ettei ole innokkaita vanhuksen elämän eläjiä.
Anonyymi kirjoitti:
Tehdä kaikki, kun ei itse enää pysty. Sehän on toisen ihmisen elämän elämistä. Sitten siihen muutama tyyppi vielä lisää, niin ompa ihme, ettei ole innokkaita vanhuksen elämän eläjiä.
No ei todellakaan vaan se on toisen ihmisen avustamista niin että hän kykenisi elämään elämäänsä.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No ei todellakaan vaan se on toisen ihmisen avustamista niin että hän kykenisi elämään elämäänsä.
"Kykenisi elämään elämäänsä!" Toisten tekemänä! Ei se ole enää mitään "avustamista". Ikää on silloin liikaa, jos ei enää itse pysty asioita tekemään, jotka joskus on tehnyt itse.
Anonyymi kirjoitti:
"Kykenisi elämään elämäänsä!" Toisten tekemänä! Ei se ole enää mitään "avustamista". Ikää on silloin liikaa, jos ei enää itse pysty asioita tekemään, jotka joskus on tehnyt itse.
Kammottava mielipide.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Kammottava mielipide.
Kun oikein mietit, niin huomaat, että ainoastaan realismia!
Anonyymi kirjoitti:
Kun oikein mietit, niin huomaat, että ainoastaan realismia!
Ei minusta. Enkä ymmärrä ollenkaan mielipidettäsi. Vanhuksille tulee taata mukava oli niin kauan kuin henk7 pihisee, jopa saattohoidossa huolehditaan suun hygieniasta. Tai tulisi huolehtia. Kipeä suu ja likaiset hampaat aiheuttavat epämukavaa oloa, kipuja ja viime kädessä muita sairauksia.
- Anonyymi
Olen käynyt aiemmin kahta vuodepotilasta katsomassa , joilta molemmilla dekarit oli otettu pois suusta.
Hieman oudon näköiseksi menee suunseutu.Tiedätkö syyn siihen miksi ne oli otettu pois. Joskus syynä voi olla epäsopivat. painavat proteesit tai väljät ja uusia ei jostain syystä ole katsottu aiheelliseksi hankkia.
- Anonyymi
He olivat osittain halvautuneita, ja heitä avustettiin ruokailussa tai oikeastaan syötettiin.
Anonyymi kirjoitti:
He olivat osittain halvautuneita, ja heitä avustettiin ruokailussa tai oikeastaan syötettiin.
Niin niin.mutta tiesitkö syyn miksi tekarit olivat pois suusta?
- Anonyymi
Sitä en tiedä, ja en tosin kysynyt henkilökunnalta. Toisaalta, tulee mieleen turvallisuus, ettei potilas makuulla mökellä niitä kurkkuunsa.
Tekarit pöydällä helpottaa myös henkilökuntaa, kun ei tarvitse niitä pestä ja puunata. Anonyymi kirjoitti:
Sitä en tiedä, ja en tosin kysynyt henkilökunnalta. Toisaalta, tulee mieleen turvallisuus, ettei potilas makuulla mökellä niitä kurkkuunsa.
Tekarit pöydällä helpottaa myös henkilökuntaa, kun ei tarvitse niitä pestä ja puunata.Kyllä se tekareiden suuhun laittaminen tai suussa pitäminen kuuluisi lähteä vanhuksen tarpeesta, ei hoitajien. Voihan olla että hampaat vat liian väljät, eivät pysy suussa, hiertävät jne.
- Anonyymi
Päätavoite. Nähdä hanpaslääkäri ja kuolta hanpaattomana.
- Anonyymi
-kukahan lie kylän ilo talojen pitäjäeukkojen seuraava rusikoinnin kohde - jos joku taas on onnistunut paljastamaan noi kansainvälisten huumeliigojen bisneskuviot suomalaisilla maaseutukylillä?
- Anonyymi
-onhan taas johannes kastajanäiväkin tulossa ja nykyisiäkin vallanpitäjiä on kirkkonäytelmissä miellytettävä irstailla tansseilla - mitäpahaa muuten on kauniissa naisvartaloissa - toki erilaisia kuin pelloilla vaeltavat kanat tai lehmät ja sonnit ?
- Anonyymi
Ei siellä hoivakodeissa mitään hampaita tarvita enään. Menevät ne vellit alas kurkusta vaikka litkimällä, jopa ilman hampaitakin.
Puhutko kokemuksen syväööä rinta-äänellä :). Meidän äiti söi eilen siellä savustettua lohta, uusi perunoita, italiansalaattia ja vihersalaattia. Vielä illemmalla grillatun makkaran päälle. Niiden jauhamiseen tarvittiin kyllä hyvää kalustoa suussa.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Puhutko kokemuksen syväööä rinta-äänellä :). Meidän äiti söi eilen siellä savustettua lohta, uusi perunoita, italiansalaattia ja vihersalaattia. Vielä illemmalla grillatun makkaran päälle. Niiden jauhamiseen tarvittiin kyllä hyvää kalustoa suussa.
Ruokalistasta päätellen olet käynyt ruokailuttamassa äitiäsi Waldorf Astoriassa Dubaissa;-DDD
Anonyymi kirjoitti:
Ruokalistasta päätellen olet käynyt ruokailuttamassa äitiäsi Waldorf Astoriassa Dubaissa;-DDD
Ei kun vanhainkodilla oli kesäjuhlat. Oikein livemusiikin kanssa. Kiva ilta :).
- Anonyymi
Monia kulta päällisiä kai pitää poistaa ja myydä---kun on aika.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064928Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413259Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192306Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371422Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121251- 761217
- 731180
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311148Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059