Varma keino rikastua

Anonyymi

Taustaa: olen sijoittanut osakkeisiin nyt 30 vuotta. Alussa olin apina joka heitti tikkaa. Ei hyvä, tulokset oli aika vaatimattomia.

Sitten koitin olla nokkela ja sijoittaa rahastoihin, mutta pentele, siitä ei hyötynyt kuin rahastonpitäjä. Ei hyvä.

Sitten aloin miettimään että voiko parhaiten tuottavat osakkeet löytää. Ja, ensimmäistä kertaa sain indeksejä parempia tuloksia. Vuosia olen tuota metodiani käyttänyt ja indeksi on tullut lyötyä kalenterivuosittain kahdella - viidellä prosentilla. Ihan okei, mutta loppuu ihmiselämästä vuodet kesken ennenkuin rikastun.

Nyt olen onneksi keksinyt miten saa "pomminvarmaa" tuottoa 20 - 50 % vuodessa. Hajautus neljään - kahdeksaan parhaiten tuottavaan osakkeeseen ja ollaan noissa tuottolukemissa.

Ihan varmasti mietitte jo että äijähän horisee ihan ufojuttuja, mutta, eihän tuossa ole ongelmana enää kuin löytää ne tuottavimmat osakkeet.

No, mullahan on ollut jo toi indeksin lyövä menetelmä, mutta kaikki valitsemani osakkeet ei sittenkään tuottaneet tuolla metodilla indeksiä paremmin, siitä johtuen keskimääräinen tuotto jäi vain aavistuksen paremmaksi kuin indeksi.

Eli, tuosta pitäisi seuloa enää pois ne osakkeet, jotka ei tuota indeksiä paremmin. Ja nyt tullaan siihen asiaan, mitä ette millään usko. Tänään, itseasiassa eilen, olen keksinyt että miten ne osakkeet saa seulottua pois noista valinnoistani.

Kun tammikuussa 2020 avaan osakesäästötilin, ja varovainen tuotto-odotus on 25% vuodessa, pikainen excel pyöräytys kertoo että 50t euron pääoma kasvaa osakesäästötilillä 10 vuodessa 466t euroksi.

15 vuoden kuluttua siellä on 1,4 miljoonaa ja vaikka siitä joudun maksamaan verot, se riittää minulle eläkevuosiksi.

Tiedän tiedän, pidätte tätä ihan turhana horinana että ei ole mahdollista. Mutta ei se indeksinkään lyöminen pitänyt olla mahdollista, silti minä tein sen, vuodesta toiseen.

Nyt ei harmita kuin se, etten keksinyt kaikkea tätä aiemmin !!

Ja ei, en kerro teille miten tuo tehdään. Miettikää ja keksikää itse, mutta sen sanon, että se on mahdollista, eikä edes kovin vaikea asia.

29

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valtaosalle kuitenkin indeksirahastot ovat varmin tapa. Vain harva voittaa merkittävästi indeksin ja yleensä kyse on pelkästä onnesta. Se, että olet voittanut indeksin ei kerro siitä, että olet löytänyt varman menetelmän indeksin voittamiseksi. Valitsemalla osakkeet täysin satunnaisestikin on mahdollista voittaa indeksi, jos on onnea. Jos vaikka ostaisin yhtä penniosaketta, josta tulee jättifirma niin voittaisin indeksin ja tulisin rikkaaksi, mutta kyse olisi lähinnä lottovoittoon verrattavasta tuurista. Tästä syystä vain yhden henkilön otos on arvoton. Jos samaa menetelmää käyttäisi 100 ihmistä ja 90 heistä voittaa indeksni, voi menetelmä toimiakin. Ja silloinkin pienen pieni mahdollisuus, että kyse on sattumasta.

      Ja jos tuollainen menetelmä onkin olemassa, sitä ei kannata kertoa kenellekään. Nimittäin jos indeksin varmasti voittava menetelmä on olemassa ja ihmiset alkaisivat suuressa noudattaa sitä, ei sillä enää voikaan voittaa indeksiä. Itse asiassa, jos menetelmä tulisi oikein suosituksi, sillä häviäisi indeksille reilusti. Tämä on täysin loogista, jos mietit asiaa...

      • Anonyymi

        Kyllä kyllä, juuri sellaisia vastauksia kuin osasin odottaa. Kiitos siitä.

        En kertonut menetelmää, enkä edes vihjannut miten se toimii, joten en anna tuota mahdollisuutta muille, ellei nyt sitten joku tarkkasilmäinen / nero keksi nollainformaatiosta, että mistä on kysymys. Jos näin käy, suotakoon se hänelle / heille.

        Simulaatiot on aloitettu ja viimeistään vuodenvaiheessa, jos ja kun menetelmä on aukottomasti todettu toimivaksi, all in.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut rahostosäästämistä vuodesta 2010. Ensin meni 30€/kk ja 2013 lopusta 75€/kk välillä tietenkin joutui nostamaan rahaa, mutta kuitenkin. Tavallisen ihmisen rikastuminen on kiinni sinnikkyydestä ja tuurista. Ja silloin kun kurssi on huono, niin pitää vain malttaa. Myynti on viimeinen teko silloin kun menee huonosti

    • Anonyymi

      Ja tämä kertookin siitä, että tekstisi on vain horinaa. "Tänään, itseasiassa eilen, olen keksinyt että miten ne osakkeet saa seulottua pois noista valinnoistani." Et todellakaan voi tietää ennen kuin vasta vuosien päästä, onko tuo toiminut. Mikään matematiikka ei toimi tällä hetkellä niin hyvin, että voisi etukäteen poistaa kaikki huonot osakkeet.

      Todellisuudessa kaikkien numeroiden perusteella hyvä osake voi romahtaa alle vuodessa konkurssin partaalle tai jopa konkurssiin. Siihen riittää vain jokin epäonnistunut lanseeraus, yksi ainoa toimitusjohtajan lausunto, maailmantilanne jne. Mikään menetelmä ei näitä voi ennustaa.

      • Anonyymi

        "Et todellakaan voi tietää ennen kuin vasta vuosien päästä, onko tuo toiminut."

        Tuossa totuuden päästit suustasi. En myöskään voi tietää että nouseeko aurinko, ennenkuin se on noussut. Silti se on tähän asti noussut, jokainen aamu.

        "Mikään matematiikka ei toimi tällä hetkellä niin hyvin, että voisi etukäteen poistaa kaikki huonot osakkeet. "

        Ymmärrän ettet ymmärrä, kiitos kommentistasi. Kommenttiisi nimittäin sisältyy eräs seikka, jonka kanssa pystyy elämään. No, ei paljasteta liikaa.

        "Todellisuudessa kaikkien numeroiden perusteella hyvä osake voi romahtaa alle vuodessa konkurssin partaalle tai jopa konkurssiin. Siihen riittää vain jokin epäonnistunut lanseeraus, yksi ainoa toimitusjohtajan lausunto, maailmantilanne jne. Mikään menetelmä ei näitä voi ennustaa."

        Käykö noita äkillisiä konkursseja kuinka usein yrityksille, jotka tekevät nyt hyvää tulosta, mutta ovatkin seuraavan 3 kk päästä konkurssissa? Minä en tiedä ainakaan viimeisen 40 vuoden aikana yhtään tuollaista tapahtumaa suomalaisilla pörssiosakkeilla. Ehkä niitä alkaa kohta tulemaan suurissa määrin, kuka tietää, mitä vaan voi tapahtua.

        Jos nyt noin sattuisi käymäänkin, jos omistat kahdeksaa osaketta joista seitsemän tuottaa 25% vuodessa ja yksi menee konkurssiin, vuosituotto on vieläkin 9% plussalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Et todellakaan voi tietää ennen kuin vasta vuosien päästä, onko tuo toiminut."

        Tuossa totuuden päästit suustasi. En myöskään voi tietää että nouseeko aurinko, ennenkuin se on noussut. Silti se on tähän asti noussut, jokainen aamu.

        "Mikään matematiikka ei toimi tällä hetkellä niin hyvin, että voisi etukäteen poistaa kaikki huonot osakkeet. "

        Ymmärrän ettet ymmärrä, kiitos kommentistasi. Kommenttiisi nimittäin sisältyy eräs seikka, jonka kanssa pystyy elämään. No, ei paljasteta liikaa.

        "Todellisuudessa kaikkien numeroiden perusteella hyvä osake voi romahtaa alle vuodessa konkurssin partaalle tai jopa konkurssiin. Siihen riittää vain jokin epäonnistunut lanseeraus, yksi ainoa toimitusjohtajan lausunto, maailmantilanne jne. Mikään menetelmä ei näitä voi ennustaa."

        Käykö noita äkillisiä konkursseja kuinka usein yrityksille, jotka tekevät nyt hyvää tulosta, mutta ovatkin seuraavan 3 kk päästä konkurssissa? Minä en tiedä ainakaan viimeisen 40 vuoden aikana yhtään tuollaista tapahtumaa suomalaisilla pörssiosakkeilla. Ehkä niitä alkaa kohta tulemaan suurissa määrin, kuka tietää, mitä vaan voi tapahtua.

        Jos nyt noin sattuisi käymäänkin, jos omistat kahdeksaa osaketta joista seitsemän tuottaa 25% vuodessa ja yksi menee konkurssiin, vuosituotto on vieläkin 9% plussalla.

        Keksitkö tuon 3kk päästäsi? Nimittäin tekstissä oli puhe 1 vuodesta. Ja tuo on itse asiassa aika konservatiivista, koska yksi tulosvaroitus voi kevyesti romahduttaa kurssia yli 20 % tunnissa. Näitäkin on nähty jo kymmeniä kertoja aiemmin. Pahimmissa tapauksissa kurssi voi tipahtaa yli 50 % tunnissa.

        Mieti seuraavaa asiaa, kuinka moni oikeasti uskoi vuonna 2007, että Lehman Brothers (joka papereiden mukaan teki satumaista 6 miljardin euron voittoa 60 miljardin liikevaihdolla), voisi ilmoittaa itsensä konkurssiin vuoden 2008 lopussa? Näin kuitenkin tapahtui, virallisesti maailman kovimpia voittoja takova yritys katosi maailmasta alle vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksitkö tuon 3kk päästäsi? Nimittäin tekstissä oli puhe 1 vuodesta. Ja tuo on itse asiassa aika konservatiivista, koska yksi tulosvaroitus voi kevyesti romahduttaa kurssia yli 20 % tunnissa. Näitäkin on nähty jo kymmeniä kertoja aiemmin. Pahimmissa tapauksissa kurssi voi tipahtaa yli 50 % tunnissa.

        Mieti seuraavaa asiaa, kuinka moni oikeasti uskoi vuonna 2007, että Lehman Brothers (joka papereiden mukaan teki satumaista 6 miljardin euron voittoa 60 miljardin liikevaihdolla), voisi ilmoittaa itsensä konkurssiin vuoden 2008 lopussa? Näin kuitenkin tapahtui, virallisesti maailman kovimpia voittoja takova yritys katosi maailmasta alle vuodessa.

        Tarkennuksena vielä... Tuo 6 miljardia euron voitto 60 miljardin liikevaihdolla tapahtui siis vuonna 2007 ja vuonna 2009 Lehman Brothersia ei ollut enää olemasa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksitkö tuon 3kk päästäsi? Nimittäin tekstissä oli puhe 1 vuodesta. Ja tuo on itse asiassa aika konservatiivista, koska yksi tulosvaroitus voi kevyesti romahduttaa kurssia yli 20 % tunnissa. Näitäkin on nähty jo kymmeniä kertoja aiemmin. Pahimmissa tapauksissa kurssi voi tipahtaa yli 50 % tunnissa.

        Mieti seuraavaa asiaa, kuinka moni oikeasti uskoi vuonna 2007, että Lehman Brothers (joka papereiden mukaan teki satumaista 6 miljardin euron voittoa 60 miljardin liikevaihdolla), voisi ilmoittaa itsensä konkurssiin vuoden 2008 lopussa? Näin kuitenkin tapahtui, virallisesti maailman kovimpia voittoja takova yritys katosi maailmasta alle vuodessa.

        Vuosi on ikuisuus.

        Kauanko tarvitse klikataksesi kohdasta "myy"? Ei montaa sekuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosi on ikuisuus.

        Kauanko tarvitse klikataksesi kohdasta "myy"? Ei montaa sekuntia.

        Ongelma onkin ajoitus. Vaikka kurssi laskisi 10%, voi osake silti olla hyvä pitää. Ja taas osake, joka nousee 10%, kannattaa myydä. Ongelmana on, että tätä ei voi tietää kuin vasta jälkikäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksitkö tuon 3kk päästäsi? Nimittäin tekstissä oli puhe 1 vuodesta. Ja tuo on itse asiassa aika konservatiivista, koska yksi tulosvaroitus voi kevyesti romahduttaa kurssia yli 20 % tunnissa. Näitäkin on nähty jo kymmeniä kertoja aiemmin. Pahimmissa tapauksissa kurssi voi tipahtaa yli 50 % tunnissa.

        Mieti seuraavaa asiaa, kuinka moni oikeasti uskoi vuonna 2007, että Lehman Brothers (joka papereiden mukaan teki satumaista 6 miljardin euron voittoa 60 miljardin liikevaihdolla), voisi ilmoittaa itsensä konkurssiin vuoden 2008 lopussa? Näin kuitenkin tapahtui, virallisesti maailman kovimpia voittoja takova yritys katosi maailmasta alle vuodessa.

        "Keksitkö tuon 3kk päästäsi?"

        Joo

        "Nimittäin tekstissä oli puhe 1 vuodesta."

        Pistin kolme kuukautta, kun vuosi on ihan iäisyys. Eikä tuolla ajalla ole merkitystä. Ennenkuin konkurssi iskee, on minun osakkeet myyty jo moneen kertaan. Kuka käskee odottaa laput handussa noutajaa.

        "Ja tuo on itse asiassa aika konservatiivista, koska yksi tulosvaroitus voi kevyesti romahduttaa kurssia yli 20 % tunnissa."

        Niin, ja mihin tämä liittyy? Tämä taitaa liittyä siihen näkemykseen että ostat osakkeet ja haudot niitä loputtomiin.

        "Näitäkin on nähty jo kymmeniä kertoja aiemmin. Pahimmissa tapauksissa kurssi voi tipahtaa yli 50 % tunnissa."

        Ja kuinka todennäköistä tuo on? Jos pysytään suomalaisissa "isoissa" yrityksissä niin montako kertaa tuo on tapahtunut pörssin olemassaolon
        aikana? Ei pidä liioitella asioita sen mukaan, että jokin on mahdollista, vaan kannattaa miettiä sitä, mikä on todennäköistä.

        "Mieti seuraavaa asiaa,"

        No minäpä mietin.

        "kuinka moni oikeasti uskoi vuonna 2007, että Lehman Brothers (joka papereiden mukaan teki satumaista 6 miljardin euron voittoa 60 miljardin liikevaihdolla), voisi ilmoittaa itsensä konkurssiin vuoden 2008 lopussa?"

        En tiedä kuinka moni, eikä sillä ole mitään merkitystä ainakaan omalla kohdallani.

        Jos itselläni olisi ollut kyseisen firman osakkeita, olisin pistänyt ne myyntiin kauan ennenkuin oltiin konkurssissa. Okei, olisin menettänyt ehkä 50%, mutta mitä sitten? Jos hajautus on kahdeksaan osakkeeseen niin onhan tuo toki -6% kokonaisuudesta, mutta jos nuo 7 muuta osaketta tekevät 25% tuottoa vuodessa niin tuo -6% on hyttysen ininää.

        "Näin kuitenkin tapahtui, virallisesti maailman kovimpia voittoja takova yritys katosi maailmasta alle vuodessa."

        Sellasta sattuu, mutta ei silti pidä kadottaa kokonaiskuvaa tilanteesta ja halvaantua pelkotilojen vuoksi.

        Nämä vastaukset on just sitä mitä odotinkin, enkä voi kirjoittajia moittia. Kun ei ymmärrä mistä kirjoitan ja mitä tarkoitan ja mitä olen havainnut, tarjotaan perinteisiä vaihtoehtoja ja näkemyksiä ja kauhuskenaarioita, vaikka niille ei juurikaan ole vaikutusta menetelmääni.

        No tottakai jos koko pörssi kadottaa arvonsa niin onhan sillä merkitystä, mutta se vaikuttaa kaikkiin, käyttää sitten menetelmää jonka olen huomannut, tai ei käytä. Ihan sama jos meteoriitti pyyhkäisee maapallon olemattomiin niin osakkeet menettää arvonsa, mutta kuinka usein tuo on käynyt historian aikana? Ei kovinkaan usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keksitkö tuon 3kk päästäsi?"

        Joo

        "Nimittäin tekstissä oli puhe 1 vuodesta."

        Pistin kolme kuukautta, kun vuosi on ihan iäisyys. Eikä tuolla ajalla ole merkitystä. Ennenkuin konkurssi iskee, on minun osakkeet myyty jo moneen kertaan. Kuka käskee odottaa laput handussa noutajaa.

        "Ja tuo on itse asiassa aika konservatiivista, koska yksi tulosvaroitus voi kevyesti romahduttaa kurssia yli 20 % tunnissa."

        Niin, ja mihin tämä liittyy? Tämä taitaa liittyä siihen näkemykseen että ostat osakkeet ja haudot niitä loputtomiin.

        "Näitäkin on nähty jo kymmeniä kertoja aiemmin. Pahimmissa tapauksissa kurssi voi tipahtaa yli 50 % tunnissa."

        Ja kuinka todennäköistä tuo on? Jos pysytään suomalaisissa "isoissa" yrityksissä niin montako kertaa tuo on tapahtunut pörssin olemassaolon
        aikana? Ei pidä liioitella asioita sen mukaan, että jokin on mahdollista, vaan kannattaa miettiä sitä, mikä on todennäköistä.

        "Mieti seuraavaa asiaa,"

        No minäpä mietin.

        "kuinka moni oikeasti uskoi vuonna 2007, että Lehman Brothers (joka papereiden mukaan teki satumaista 6 miljardin euron voittoa 60 miljardin liikevaihdolla), voisi ilmoittaa itsensä konkurssiin vuoden 2008 lopussa?"

        En tiedä kuinka moni, eikä sillä ole mitään merkitystä ainakaan omalla kohdallani.

        Jos itselläni olisi ollut kyseisen firman osakkeita, olisin pistänyt ne myyntiin kauan ennenkuin oltiin konkurssissa. Okei, olisin menettänyt ehkä 50%, mutta mitä sitten? Jos hajautus on kahdeksaan osakkeeseen niin onhan tuo toki -6% kokonaisuudesta, mutta jos nuo 7 muuta osaketta tekevät 25% tuottoa vuodessa niin tuo -6% on hyttysen ininää.

        "Näin kuitenkin tapahtui, virallisesti maailman kovimpia voittoja takova yritys katosi maailmasta alle vuodessa."

        Sellasta sattuu, mutta ei silti pidä kadottaa kokonaiskuvaa tilanteesta ja halvaantua pelkotilojen vuoksi.

        Nämä vastaukset on just sitä mitä odotinkin, enkä voi kirjoittajia moittia. Kun ei ymmärrä mistä kirjoitan ja mitä tarkoitan ja mitä olen havainnut, tarjotaan perinteisiä vaihtoehtoja ja näkemyksiä ja kauhuskenaarioita, vaikka niille ei juurikaan ole vaikutusta menetelmääni.

        No tottakai jos koko pörssi kadottaa arvonsa niin onhan sillä merkitystä, mutta se vaikuttaa kaikkiin, käyttää sitten menetelmää jonka olen huomannut, tai ei käytä. Ihan sama jos meteoriitti pyyhkäisee maapallon olemattomiin niin osakkeet menettää arvonsa, mutta kuinka usein tuo on käynyt historian aikana? Ei kovinkaan usein.

        "No tottakai jos koko pörssi kadottaa arvonsa niin onhan sillä merkitystä, mutta se vaikuttaa kaikkiin, käyttää sitten menetelmää jonka olen huomannut, tai ei käytä. Ihan sama jos meteoriitti pyyhkäisee maapallon olemattomiin niin osakkeet menettää arvonsa, mutta kuinka usein tuo on käynyt historian aikana? Ei kovinkaan usein."

        Tai sitten vain sinun omistamasi yritykset menettää arvonsa eikä mikään muu? Tämäkin on täysin mahdollinen vaihtoehto, eli sinä menetät omaisuutesi, mutta mikään maailmassa ei silti muutu. Muista, olet vain satunnainen ihminen miljardien joukossa, et yhtään mitään muuta. Vaikka sinä menettäisit koko omaisuutesi, ei kukaan koko maailmassa asiaa edes huomaisi.

        Joka tapauksessa menetelmäsi on arvokas (jos tuo oikeasti toimii) vain silloin kukaan muu ihminen maailmassa ei sitä käytä. Jos kaikki käyttäisivät menetelmääsi, olisi teoreettisesti mahdotonta voittaa indeksiä, koska indeksi lasketaan juuri osakkeiden ostoista. Jos huomioidaan kulut, ei silloin ole mitään mahdollisuutta enää voittaa indeksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma onkin ajoitus. Vaikka kurssi laskisi 10%, voi osake silti olla hyvä pitää. Ja taas osake, joka nousee 10%, kannattaa myydä. Ongelmana on, että tätä ei voi tietää kuin vasta jälkikäteen.

        "Ongelma onkin ajoitus."

        Ei ole, ajallinen hajautus ja riittävän pitkä sijoitusaika poistaa tuon ongelman.

        "Vaikka kurssi laskisi 10%, voi osake silti olla hyvä pitää. Ja taas osake, joka nousee 10%, kannattaa myydä. Ongelmana on, että tätä ei voi tietää kuin vasta jälkikäteen."

        Olet tavallaan oikeassa, mutta kyllä jotakin voi päätelläkin. Löysin tuosta käyttämälläni "metodilla" itselleni laatiman ostolistan joka on päivätty 16.1.2010. Itselleni suosittelemat osakkeet ovat olleet seuraavat, perässä 10 vuodon muutos:

        Sampo Plc A 215%
        Orion Corporation B 186%
        Fortum Corporation 17%
        TeliaSonera AB 8%
        Nordea Bank AB (publ) FDR 17%
        Stora Enso Oyj R 165%
        UPM-Kymmene Corporation 307%
        Nokia Corporation -58%
        Neste Oil Corporation 749%
        Citycon 4%

        5 onnistumista ja 5 vähän heikompaa suoritusta. Vaikka olisin mennyt noilla valinnoilla 10 vuotta, olisi keskimääräinen vuosituotto ollut 10% ( osingot). Samassa ajassa pörssin keskimääräinen vuosituotto on ollut 4,7% ( osingot). Noista olisin myynyt huonoiten tuottavimmat osakkeet pois, sillä löysin suosituslistan syksyltä 2014, ja siinä on seuraavat valinnat, perässä viiden vuoden muutos:


        Sampo Plc A 11%
        Nokian Tyres Plc -8%
        Elisa Corporation 89%
        Kesko Corporation B 66%
        Konecranes Plc 34%
        Orion Corporation B 14%
        Neste Oil Corporation 481%
        UPM-Kymmene Corporation 79%

        Vähän samalla tavalla kuin 10 vuoden takaisessakin, puolet onnistuneita ja puolet vähän niin näin. Keskimäärinen vuosituotto kuitenkin 54% ( osingot)!! Pörssin vastaava samalta ajalta vain 5,4% ( osingot). Vaikka on selvää että suuri tuotto aiheutuu nesteen suuresta noususta, on kuitenkin viisi osaketta kahdeksasta noussut enemmän kuin pörssi keskimäärin. Vaikka neste poitettaisiin laskelmasta, jäljellejäävät osakkeet lyövät pörssin keskimääräisen tuoton samalta ajalta.

        Noissa jää täysin huomioimatta vielä se, että listan päivittyessä, huonompia valintoja päivittyy paremmiksi, joka osaltaan lisää tuottoa.

        Tämän hetkinen listani näyttää valinnoiksi:

        Sampo Plc A
        Nokian Tyres Plc
        UPM-Kymmene Corporation
        Tieto Corporation
        Kesko Corporation B
        Elisa Corporation
        Nordea Bank AB (publ) FDR
        Orion Corporation B
        Metso Corporation
        Stora Enso Oyj R
        Cargotec Oyj

        Kuten voi huomata, neste on pudonnut pois, se putosi listalta keväällä osingon maksun aikoihin.

        Nyt kun olen saanut menetelmääni hieman lisää tarkkuutta, joka siis pudottaa listalta vielä pois ne osakkeet, jotka jäävät oletettavasti keskimääräistä heikommiksi tulevaisuudessa niin tuosta listalta tullee "floppaamaan" tuotto-odotuksissa sampo, nordea ja nokian renkaat.

        Mikään kyseisistä yrityksistä ei ole mennyt konkurssiin, eikä ole ihan heti menossa. Ja vaikka menisikin, se putoaisi listaltani pois kauan ennenkuin konkurssi tapahtuu.

        Jos vielä väitätte että tuo on sattumaa ja onnenkantamoista, niin olette siihen oikeutettuja, mutta tuossa on se todistusaineisto motodistani, joka minulla on esittää.

        Ei täydellisiä valintoja, mutta kun listalta puuttuu täydelliset flopit ja mukana on pari kolme aika hyvääkin, ollaan jo aika hyvässä tilanteessa.

        Nonniin, kerroin jo liikaa, mutta etteköhän te tästä saa kuranheiton aikaiseksi. Minä jatkan tällä menetelmällä kyllä tästä eteenpäinkin.

        Ja, kun sitä kuitenkin sanotte että minun pitäisi siis olla jo miljonääri, niin aloitin sijoittamaan tuon listani mukaan tosissaan vasta vuoden 2014 paikkeilla. Sijoitin toki sitä aiemminkin, mutta valinnat oli sitä tikan heittoa.

        Toivotaan ettei tekstiin jäänyt pahoja virheitä, tässä pienessä ikkunassa tätä on vähän vaikea editoida ja nähdä kokonaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No tottakai jos koko pörssi kadottaa arvonsa niin onhan sillä merkitystä, mutta se vaikuttaa kaikkiin, käyttää sitten menetelmää jonka olen huomannut, tai ei käytä. Ihan sama jos meteoriitti pyyhkäisee maapallon olemattomiin niin osakkeet menettää arvonsa, mutta kuinka usein tuo on käynyt historian aikana? Ei kovinkaan usein."

        Tai sitten vain sinun omistamasi yritykset menettää arvonsa eikä mikään muu? Tämäkin on täysin mahdollinen vaihtoehto, eli sinä menetät omaisuutesi, mutta mikään maailmassa ei silti muutu. Muista, olet vain satunnainen ihminen miljardien joukossa, et yhtään mitään muuta. Vaikka sinä menettäisit koko omaisuutesi, ei kukaan koko maailmassa asiaa edes huomaisi.

        Joka tapauksessa menetelmäsi on arvokas (jos tuo oikeasti toimii) vain silloin kukaan muu ihminen maailmassa ei sitä käytä. Jos kaikki käyttäisivät menetelmääsi, olisi teoreettisesti mahdotonta voittaa indeksiä, koska indeksi lasketaan juuri osakkeiden ostoista. Jos huomioidaan kulut, ei silloin ole mitään mahdollisuutta enää voittaa indeksiä.

        "Tai sitten vain sinun omistamasi yritykset menettää arvonsa eikä mikään muu?"

        Mahdollista, mutta ei todennäköistä, eikä se tapahdu minuutissa.

        "Tämäkin on täysin mahdollinen vaihtoehto, eli sinä menetät omaisuutesi, mutta mikään maailmassa ei silti muutu."

        Tottakai se on mahdollinen vaihtoehto.

        Mutta ihmetyttää se ajattelutapa, jossa huomioidaan kaikki mahdollisuudet samanarvoisiksi. Vähän kuin se, että jos lähdet käymään lähikaupassa, on riskinä se, että jäät auton alle ja kuolet. Tuon mahdollisuuden vuoksi siirrät kauppaan menoa ja lopulta luovut siitä kokonaan, koska tuo mahdollisuus on olemassa.

        Vaikka aina on olemassa mahdollista että yritys menee konkurssiin, tai sen liikevaihto pienenee dramaattisesti, miettisin ennemminkin että onko mainitut asiat kuinka todennäköisiä.

        "Muista, olet vain satunnainen ihminen miljardien joukossa, et yhtään mitään muuta. Vaikka sinä menettäisit koko omaisuutesi, ei kukaan koko maailmassa asiaa edes huomaisi."

        Tiedostan asian myös sitä kautta että jos ja kun se henki erkanee jonakin päivänä minusta, bussit ja junat kulkee ihan niinkuin ennenkin, olen vain olematon hiukkanen tässä universumissa. Miten tämä liittyi aiheeseen, en tiedä.

        "Joka tapauksessa menetelmäsi on arvokas (jos tuo oikeasti toimii) vain silloin kukaan muu ihminen maailmassa ei sitä käytä."

        Olen ihan varma että tätä menetelmää käytetään. Todennäköisesti se mitä olen keksinyt, on jossakin sijoittajan oppikirjassa kerrottuna eikä asiassa ole mitään ihmeellistä. Käytännössähän kaikki mitä omaan mieleen tulee, on jo keksitty.

        "Jos kaikki käyttäisivät menetelmääsi, olisi teoreettisesti mahdotonta voittaa indeksiä, koska indeksi lasketaan juuri osakkeiden ostoista. Jos huomioidaan kulut, ei silloin ole mitään mahdollisuutta enää voittaa indeksiä."

        Tiedän kyllä. Eikä se indeksin lyöminen ole minulle mikään tarkoituksenhakuinen asia. Olen vaan törmännyt niin moneen kertaan siihen mielipiteeseen, että indeksien lyöminen on mahdotonta. No, etenkin kun indeksejä on niin montaa sorttia, että pitäisi ensimmäiseksi kertoa että minkä niiden lyömisestä puhutaan.


    • Anonyymi

      Milloin pääset vankilastasi?

    • Anonyymi

      Eikös pörssissämme ole 8 miljoonan markkina-arvoinen firma, jolla hallussa Pohjoismaiden suurin talkkiesiintymä. Kilpailija myytiin viime vuoden lopulla noin 500 miljoonalla eurolla. Otahan tuotakin salkkuusi.

    • Anonyymi

      Olet sijoittanut 30 vuotta. oletettavasti olet aloittanut joskus 30v paikkeilla, nuoremmat harvoin sijoittavat tai eivät ainakaan kolikoita suurempia rahasummia.

      Ensi vuonna sijoitat 50k€, jonka arvon kohotat 10 vuodessa lähelle puolta miljoonaa 10 vuodessa, eli kun olet virkeä seitsenkymppinen.

      Aiheen tärkein kysymys. Kenelle ajattelit jättää perinnön?

      • Anonyymi

        "Olet sijoittanut 30 vuotta. oletettavasti olet aloittanut joskus 30v paikkeilla, nuoremmat harvoin sijoittavat tai eivät ainakaan kolikoita suurempia rahasummia. "

        Aloitin pari vuotta päälle parikymppisenä, 180t mk oli silloin mitä sijoittaa. Se oli ihan valtava raha siihen aikaan. Outoa tuossa on se, että tein sen rahan kolmessa neljässä vuodessa ihan työnteolla. No, hyvinpalkattuja keikkahommia ja pienet menot kun asui vanhempien jääkaapin vaikutuspiirissä.

        "Ensi vuonna sijoitat 50k€, jonka arvon kohotat 10 vuodessa lähelle puolta miljoonaa 10 vuodessa, eli kun olet virkeä seitsenkymppinen."

        Enpäs olekaan vaan kuusikymppinen.

        "Aiheen tärkein kysymys. Kenelle ajattelit jättää perinnön?"

        Tavoitteena on se, että on mukavat eläkevuodet jotka on taloudellisesti turvattu, ja tilillä nolla euroa kun vetäsen viimisen hengenvedon.


    • Anonyymi

      Minä sijoitin 1200 euroa Bitcoiniin vuonna 2014. Nyt odottelen tässä rikastumista

    • Anonyymi

      Turhaa jaarittelua

      Lepään vasta haudassa.

      Pure Jenkki

    • Anonyymi

      Sannoo Dick

      Samboo ja jotain surahti takavasemmalta Sambooo

    • Anonyymi

      Mac Cook horjahti löi päänsä takilaan hohohooo
      Musta lippu tepesi kahtia, housut kintussa hohohoo

    • Anonyymi

      Huomasin, että Tulikiven hallituksen puheenjohtajana on sama Jyrki Tähtinen, joka aikoinaan neuvotteli PKC Groupin myynnin intialaiselle miljardöörille 571 miljoonalla eurolla. Sama Tähtinen neuvotteli Gasum-kaupan (510 miljoonaa euroa) ja Fingrid-kaupan (650 miljoonaa euroa). Nyt Tähtinen on neuvotellut Tulikiven talkkiesiintymän (pohjoismaiden suurin) myynnin. Tähtinen on satojen miljoonien eurojen mies, joten saa nähdä, millainen potti Suomussalmen talkkiesiintymästä on neuvoteltu. Varmaa on vain se, että tiedote asiasta tulee kuluvan kuukauden aikana (luvattiin vuoden 2019 alkupuoliskolla). Tulikiven markkina-arvo on vain 8 miljoonaa euroa.

      Linkit:
      https://www.borenius.com/people/jyrki-tahtinen/
      https://www.tulikivi.fi/konserni/hallitus_2019

      • Anonyymi

        Miksi et avaa aiheellesi omaa ketjua, otsikosta kaikki näkisivät miten tärkeästä asiasta on kysymys.

        Paljonko sinulla niitä tulikiven osakkeita on ostettuna? Ilmeisesti paljon ja niistä ei pääse eroon, kun ei ole ostajia.

        Pörssissä kauppa käy kuitenkin kuumana firman osakkeista, nytkin on kahden tunnin aikana vaihto ollut 152 euroa.


      • Anonyymi

        Voisin itsekin ottaa yhden tulikiven jos ilmaiseksi saan. Tosin mitään en sillä tee, mutta kuitenkin. Voihan sen laittaa vaikka kiukaalle lisukkeeksi jos ei muuta.


    • Anonyymi

      "Mikään matematiikka ei toimi tällä hetkellä niin hyvin, että voisi etukäteen poistaa kaikki huonot osakkeet. "

      Ihan ilman matematiikkaakin on nähtävissä, että pörssin hinnoittelu noudattaa usein tiettyjä ennalta arvattavia sääntöjä.

      Ennalta arvattavuus häiriintyy raaka-aineiden hintojen muuttuessa, tai jonkin muun merkittävän ulkoisen tapahtuman seurauksena. Mutta tiettyjä korrelaatioita on selkeästi nähtävissä.

      Jos noita oppii hyödyntämään, pärjää aivan varmasti paremmin kuin keskivertosijoittaja.

    • Huoh ... jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta niin ...

      Jos tällainen menetelmä olisi olemassa, niin miksei siitä ole missään kuultu? Toisaalta nimimerkki totesi ettei usko itse keksineensä mitään uutta. Niin tai näin, miksi siitä ei ole kuultu?

      Hahaa, vai mennäänkö salaliittoteorioihin? Kaikki rahastot tuntevat nimimerkin menetelmän ja hyödyntävät sitä tehdäkseen itselleen rankat tuotot. Ja julkisesti sanovat rahaston kurssin olevan pieni vaikka se oikeasti on huikea. Hahaa!!!!

      Jollei nimimerkki tuota/anna lisää lihaa luiden ympärille, tuomio on tyly: EI JATKOON!

      • Anonyymi

        Näitä asioita kyllä on tutkittu, hyvin paljon:

        https://www.youtube.com/watch?v=-_FDm8isCZI

        Että onko olemassa matemaattista kaavaa, jolla saisi pajatson tyhjennettyä. Videolla käsitellään yhtä sellaista ja löydetään ongelmakohtia. Useimmiten noissa varmaankin on ongelmana se, että jos se toimii tänään, se ei välttämättä toimi enää huomenna. Maailma muuttuu liiaksi.

        Ihan varmasti, ongelmista huolimatta, noilla on rahaakin tehty. Kyseessähän on vain siitä, miten tarkasti osataan olemassa oleva tilanne mallintaa matemaattisesti ja laatia sen mukaan ennusteet. Vähän kuin sääennusteet, ei nekään aina paikkaansa pidä, mutta pienet virheet ja epätarkkuudet ei vedä mattoa jalkojen alta.


    • Anonyymi

      Kannattaa poimia matalan markkina-arvon yritysten osakkeita, joilla on piilevää potentiaalia, jota ei ole vielä huomattu. Hyvä esimerkki on Tulikivi, jonka markkina-arvo on 8 miljoonaa euroa ja joka omistaa Pohjoismaiden suurimman talkkiesiintymän. Alle puolta pienemmän talkkiesiintymän omistava firma myytiin syksyllä 2018 noin 500 miljoonalla eurolla.

      • Anonyymi

        Kyllä sulla on epätoivonen projekti.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1575
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1222
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe