Lainhuudatussotku

"Esko, 67, osti tontin ja rakensi sille kotinsa - painajainen alkoi, kun omistaja vuosien takaa ilmaantui vaatimaan maata itselleen: ”Menetin 50 000 euroa ja lapsille lupaamani tontin”
Tänään klo 11:24
Lainhuudatussotku aiheutti häädön ja 50000 euron kulut invalidille"

Tämä on ihme juttu.
Mitenkä voi olla kaksi lainhuudatusta samasta tontista.

Meidankin poppoolle mielenkiintoinen aihe, kun
ollaan mökkikaupoilla.

Eikö mihinkään voi enää luottaa.

Olen ymmärtänyt, että ostajan on se lainhuudatus tehtävä.

Mitenkä se menee läpi, jos tontilla on jo omistaja ja virallinen lainhuudatus tehty.
Myyjä myy siis tuplana saman paikan?

Kuka tässä pöljäilee.
Myyjä, ostaja vai viranomaiset?

18

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko möhli.
      Ei mies saa toimia naisellisesti.
      Joutui ressukka rulla-tuoliinkin.
      Näkäjään kohta joutuu vaihtamaan leveänpään.

      H.

    • Anonyymi

      Lainhuuto.

      Kyllähän se on ostajan asia, sen tekemättä jättäminen tekee periaatteessa tehdyt kaupat mitättömiksi. Siitä seuraa suuret sotkut. Aika paljon kaikenlaisia suusanallisiakin kauppoja, joita aletaan riitelemään pitkienkin aikojen päästä. eikä se pelkkä kauppakirja sinällään ole mikään takuu mistään.

      Nämät on lainoppineitten asioita, mä perehtynyt asiaan vain omakohtaisesti. Mulla perintötontti, rajankäynti ja maanmittaus -95, lainhuudot mulle -96. Rajanaapuri vaihtui 2005 ja siitä alkoi rajariidat. Liian pitkä asia selittää, mutta uus rajanaapuri koitti ja koittaa kai edelleen keikata mun maita. Rajapyykkejä hukattu jne. Noh, onneksi olin kuvannut aikanaan pyykit, maasto, kartat, asiakirjat, pinta-alat on mun puolella. Pottujunkkari vaan alkoi riiteleen, eik voi mitentenkää tietenkään myöntää oleenasa väärässä. Tosi iso sotku, joka tosin sitten aiheutti ongelmia ja sanktioita niille itelleen.

      Mutta lainhuudon yli hankala kävellä, Po. tapauksessa kai jonkinlainen erikoinen virkamieshässäkkä, jota koittavat peitellä ja siks yks loispummieläkeläinen kusessa. Mun käsityksen mukaan kyse hilkuista, ei miljoonista. Mutta jos jollakin halu sitten niittenkin perään, se on tollasta.

      Sellaistahan elämä.

      =DW=

      • Anonyymi

        Jos ei ostettuaan heti lainhuudata, joku toinenhan voi ottaa kiinnityksiä ja lainaa. Kuis shit?

        Beng


    • Anonyymi

      Eikö riitä kun metsä vastaa jos sinne huudetaan - minun tontti minun talo! Miksi lakia vaivata.
      Ja se on siinä.

    • Anonyymi

      Eikös kiinteistökaupan yhteydessä tulisi aina vaatia myyjältä lainhuutotodistus, siitä voi todeta kiinteistöön viimeksi tehty lainhuuto ja mahdollinen vireillä oleva lainhuutohakemus. Ei pidä ostaa kiinteistöä ilman tuota paperia.

      • Anonyymi

        Niinhän se olisi virallisesti. Mutta oikotie onneen on suomalaisen suora kaista seurauksia ajattelematta.


      • Anonyymi

        Tarkoittanet rasitustodistusta. Pläntti on voitu kiinnittää lainaa vasten. Kuka lainan maksajaksi?
        Kiinnitysten siirto..

        Beng


    • Anonyymi

      jos lainhuudatus on tehty manttaaliaikaan, niin tontin rajat saattaa olla missä vaan
      njj

      • Anonyymi

        onkohan viellä 50 luvulla ollut manttaali mittäyksikkönä, joillakin perukirjoituksen tekijöillä, en tiedä
        njjj


      • Anonyymi

        Termi manttaali liittyy ainoastaan verotukseen, ei se määritellyt pinta- alaa tarkasti eikä liity kiinteistön rajojen merkitsemiseen mitenkään. Tuo määritelmä oli käytössä ylipäätään joskus 1800- luvulla.
        Ja muuten, kun puhutaan 50- luvusta, sehän voi tarkoittaa mitä vaan vuosisataa, että vähän tarkennusta mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Termi manttaali liittyy ainoastaan verotukseen, ei se määritellyt pinta- alaa tarkasti eikä liity kiinteistön rajojen merkitsemiseen mitenkään. Tuo määritelmä oli käytössä ylipäätään joskus 1800- luvulla.
        Ja muuten, kun puhutaan 50- luvusta, sehän voi tarkoittaa mitä vaan vuosisataa, että vähän tarkennusta mukaan.

        joo sillälailla
        njjj


        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwitsM-r1_fiAhUntYsKHZ42ADwQFjAFegQIAxAB&url=https://www.minilex.fi/a/osuusluku-nautinta-ja-manttaali-toimivat-jakotoimituksen-jakoperusteina&usg=AOvVaw0_a8k26NP2qxOYwsKzP95Z


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä, ja miten monta manttaalia itse omistat? Montako neliömetriä, aaria tai hehtaaria on manttaali?

        ei ole pinta-ala, vaan maa-alueen arvo käyttötarkoituksen mukaan.
        Se toimii eräänlaisena mittayksikkönä, jonka mukaan osakkaiden osuus jaettavaan tilaan lasketaan. Jakoperusteita ovat osuusluku, nautinta sekä manttaali. Omistamani manttaalin lahjoitin velipojalle, jonka jälkeen jako vasta suorittettiin, oli jäänyt jakamatta, ja rajat, ja alueet siirtyi
        njjj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä, ja miten monta manttaalia itse omistat? Montako neliömetriä, aaria tai hehtaaria on manttaali?

        Nyt oli pakko katsoa Wikistä, mikä/tai mitä on manttaali. Joku laulukin on, jossa mainitaan tuo manttaali.

        siis tässä;
        "Manttaali (ruotsin sanasta mantal ’miesluku’) oli Ruotsin valtakunnassa käytetty veroyksikkö, jonka pohjalta laskettiin maatilojen verotus.

        1500-luvulla manttaali tarkoitti ensin yhtä normaalikokoista tilaa. Luku mittasi tilan verotusvoimaa, ja se määräsi verosuoritukset, jotka tilan tuli tehdä. Lukua ositettiin murto-osiin tilan koon suhteessa: pieni tila saattoi olla puolen manttaalin tila, vielä pienempi neljännesmanttaalin tila ja niin edelleen. Tilan jakaminen osiin tai sen väkiluvun pieneneminen vaikuttivat lopulta myös tähän yksikköön.

        Myöhemmin, 1600-luvulla, otettiin käyttöön tuotantoarvoon perustuva laskenta. Yksi manttaali ei tämän takia vastannut enää mitään tiettyä pinta-alaa. Kun arvo oli määritetty, manttaalilukua ei enää muutettu tuoton muuttuessa, mutta tilan jakaminen pienempiin pienensi manttaalilukua vieläkin murto-osiin.

        Manttaaliosa oli Suomessa käytössä suurelta osin vielä 1800-luvulle asti, mutta 1900-luvun verotuksessa sillä ei ollut enää käytännön merkitystä. Kiinteistöjen manttaaliluvut kuitenkin edelleen laskettiin kiinteistötoimituksissa, ja tilojen osuudet yhteisistä alueista, esimerkiksi vesialueista, määrättiin yleensä manttaalin perusteella.[3] Vuoden 1906 eduskuntauudistukseen saakka manttaalit toimivat maaseudulla myös valtiollisen äänioikeuden perustana talonpoikaissäädyn edustajia säätyvaltiopäiville valittaessa. Äänioikeutettuja olivat manttaaliin pantua maata omistaneet ja henkilön käytössä olleiden äänien määrä oli manttaalimäärän mukainen.[4]

        Vuodesta 1997 alkaen manttaalia ei enää ole määrätty, ja esimerkiksi osuudet yhteisiin alueisiin jakautuvat yleensä pinta-alojen perusteella.[3] Aiemmin kiinteistörekisterissä olleet tiedot manttaalista ja osaluvusta on kuitenkin säilytettävä edelleen rekisterissä.[5]

        Lähteet
        Luovankylän historia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt oli pakko katsoa Wikistä, mikä/tai mitä on manttaali. Joku laulukin on, jossa mainitaan tuo manttaali.

        siis tässä;
        "Manttaali (ruotsin sanasta mantal ’miesluku’) oli Ruotsin valtakunnassa käytetty veroyksikkö, jonka pohjalta laskettiin maatilojen verotus.

        1500-luvulla manttaali tarkoitti ensin yhtä normaalikokoista tilaa. Luku mittasi tilan verotusvoimaa, ja se määräsi verosuoritukset, jotka tilan tuli tehdä. Lukua ositettiin murto-osiin tilan koon suhteessa: pieni tila saattoi olla puolen manttaalin tila, vielä pienempi neljännesmanttaalin tila ja niin edelleen. Tilan jakaminen osiin tai sen väkiluvun pieneneminen vaikuttivat lopulta myös tähän yksikköön.

        Myöhemmin, 1600-luvulla, otettiin käyttöön tuotantoarvoon perustuva laskenta. Yksi manttaali ei tämän takia vastannut enää mitään tiettyä pinta-alaa. Kun arvo oli määritetty, manttaalilukua ei enää muutettu tuoton muuttuessa, mutta tilan jakaminen pienempiin pienensi manttaalilukua vieläkin murto-osiin.

        Manttaaliosa oli Suomessa käytössä suurelta osin vielä 1800-luvulle asti, mutta 1900-luvun verotuksessa sillä ei ollut enää käytännön merkitystä. Kiinteistöjen manttaaliluvut kuitenkin edelleen laskettiin kiinteistötoimituksissa, ja tilojen osuudet yhteisistä alueista, esimerkiksi vesialueista, määrättiin yleensä manttaalin perusteella.[3] Vuoden 1906 eduskuntauudistukseen saakka manttaalit toimivat maaseudulla myös valtiollisen äänioikeuden perustana talonpoikaissäädyn edustajia säätyvaltiopäiville valittaessa. Äänioikeutettuja olivat manttaaliin pantua maata omistaneet ja henkilön käytössä olleiden äänien määrä oli manttaalimäärän mukainen.[4]

        Vuodesta 1997 alkaen manttaalia ei enää ole määrätty, ja esimerkiksi osuudet yhteisiin alueisiin jakautuvat yleensä pinta-alojen perusteella.[3] Aiemmin kiinteistörekisterissä olleet tiedot manttaalista ja osaluvusta on kuitenkin säilytettävä edelleen rekisterissä.[5]

        Lähteet
        Luovankylän historia

        Ja se yksi normaalikokoinen tila oli pinta- alaltaan paljonko?


    • Anonyymi

      Amatöörit asialla. Ostajan pitää vaatia ihan tuore lainhuudatustodistus.
      Suupuheisiin ei pidä luottaa. Laki on niin kuin se on kirjoitettu. Onneksi.

    • Anonyymi

      -mulla julkisen kaupanvahvistajan ja maistraatis tehty kauppa 1,1ha alueestamaamaineen ja puineen . - vanhoil llla rakennuksiei pal arvoa olekoska kukaatn ei paikasta ja alueesta vuosikymmeniin pitäny huolta -yleinen kaatopaikka seutukunnaan juopporentuille-- sukuni rähisi ja puukotti mua - samalla kun veivät mun pankkipaperit - jaksavatte varmaan taas talvet löhölla espanjan rantamailla . Mun mielestä suomi on vain suuri ihmissikala - naisiin alati kohdistuva vv -juuri sitä luokkaa .

    • Anonyymi

      Entäs jos on kyse määräalasta ja päätila velkojen takia joutuu vasaran alle? Määräalan ostaja on oletettavasti kroisos.

      Beng

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe