Sähköpyörästäni katosi laturi niin tilasin netistä 40V/2A-laturin joka näiltä osin vastaa alkuperäistä. Liitin vain ei sovi. Pyörässäni on RCA-liittimen tapainen liitin, johon testasin niin RCA-johto sopii. Kuorin ostamani laturin johdon niin sisällä menee ohuet musta ja valkoinen kaapeli. Ajattelin kuoria jonkun kaksikaapelisen RCA-johdon ja juottaa laturin johtoon kiinni. Miten päin johdot tulee RCA:ssa mennä? Onko sillä väliä tuleeko maa ympärille vai keskipinniin käytettäessä verkkovirtaa? Ja kun en jaksaa purkaa valmista RCA-liitintä niin mistä sen edes tietää kumpi johto menee kumpaan? Onko tiettyjä värikoodeja? Onko tämmöisessä omassa kolvauksessa vaaransa?
Laturiin RCA-liitin
24
1071
Vastaukset
- Anonyymi
Useammin plussa on keskellä mutta eiköhän yleismittarilla selviä. Se että RCA sopii ei tarkoita sitä että se johtaa sähköä väärässä liittimessä.
Tossa kun lähtee latureita yhdistelemään niin ei tiedä että mitä ohjauselektroniikkaa laturissa tulisi olla että se kestää käyttöä. Ottaako sähköpyörä sen mitä tulee ja laturin kuuluu rajoittaa virtaa ja kestääkö silloin uusi laturi sitä. Latausjohdoissa voi mennä myös tietty pulssi että pyörä tietää millä laturilla sitä ladataan.
Voi toimia tai sitten ei.
Meikä-- Anonyymi
Siis eihän siinä latausliittimessä verkkovirtaa kulje, vaan tasajännitettä, joten polariteetin pitää ehdottomasti olla oikein päin vakavien seurauksien välttämiseksi.
- Anonyymi
Tietenkin niin että laturin ja - tulevat vastaaviin napoihin pyörän liittimessä. Värit eivät merkkaa mitään.
- Anonyymi
Jos haluaa yleismittarilla mitata , kumpi piuha menee katkaistussa rca-kaapelissa liittimen ulkokuoreen, sen saa mitattua esim. vastusalueella tai diodialueen piipparilla. Rca-kaapelihan onkin usein diodikaapelia, jossa maakarvana on se uloimmainen suojaverkko. Kahden A:n virroilla se alkaa lämmetä kummasti ja piuhaan jää niin paljon jännitehäviötä, ettei akku täyty. Voi se sulaa oikosulkuunkin, kun muovilaatu ei oikein kestä lämpöä.
- Anonyymi
Tuolla ainakin sanotaan että valkoinen on positiivinen ja musta negatiivinen:
https://www.youtube.com/watch?v=Hwtt4vPkATQ
Jossain ainakin sanottiin että kunhan jännite ja virta täsmää niin mikä vaan laturi käy. Mutta oikeaa liitintä ei löydä (cinch/rca). Verkkokaupan Go Zero Pedelec-pyörän laturin ovat niiden mukaan "ei saatavilla". Eikö RCA-kaapelitkin ole jotain kuparijohtoa että kaipa ne sähköä johtaa.- Anonyymi
voi olla tehty niinkin että laturi on pelkkä virtalähde jollain virralla ei ole väliä kunhan sitä tulee min 2A
Kuparijohto johtaa kyllä toki sähköä tunnetulla ominaisvastuksella mutta sopiiko liittimet keskenään yhteen niin että johtaa on ihan eri asia.
Jos et saa napaisuutta selville niin sitten arvailemalla ja kokeilemalla voi osua mutta ite kyllä luottaisin yleismittariin ja jos pyörän polariteetti ei ole selvillä niin purkaisin sen verran että näkisin mihin johdot menee piirilevyllä.
Meikä-
- Anonyymi
Miten yleismittarilla selviää napaisuus? Mittailemalla jännitettä ja kokeilemalla että mittari herjaa väärää napaisuutta? Jännitekynällä sekä musta että valkoinen on jännitteellinen, ilmeisesti näin DC kuuluukin olla. Pyörässä kerran on RCA-mallinen liitin niin eikö se keskipinni ole pakko olla plussa.
- Anonyymi
Noilla taidoilla sinun itse ei kannata tehdä sille mitään. Pyydä jotain sähköstä ja elektroniikasta ymmärtävää katsomaan sitä.
- Anonyymi
Taidan luovuttaa, ei sitä laturia saa tehtyä. Voihan olla että RCA-liittimet ei kestä 2A-virtaa vaikka liittimen itse rakentaisinkin. Kai se pitää vaan pyörä heittää mäkeen kun sopivaa laturia ei saa.
Tämmöinen oli laturi, joku RCA-tyyppinen liitin siinä oli:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58269/fssfv/GZR-Stealth-Pedelec-Plus-Charger-laturi- Anonyymi
Näyttää olevan ihan spesiaalilaturi latausvalvonnalla, en lähtisi kokeilemaan tavallisella virtalähteellä.
- Anonyymi
No tuosta linkistä käy ilmi, että 36V on nominaalijännite ja 42V latausjännite. Tästä laskee äkkiä, että 10 kpl 3.6V litium-kennoa sarjassa? Nyt jos laturisi on 40V tyyppiä, et pääse lähellekkään täyden latauksen jännitettä, eli vaaraa ei pitäisi olla. Myöskään tuossa ei mene mitään signaali-johdinta, joten täytyy olla ja - navat liittimellä vain joten se on pelkkä virtalähde. Jos avaat virtalähteen, voit saada sen jopa 42V:hen asti, jolloin saat akut täyteen(Tätä jännitettä ei saa ylittää!).
Voit tietysti varmistaa vielä akun johdotuksen, että ne ovat todella sarjassa: Jos siellä on paljon elektroniikkaa, niin sitten se voi vaatia tuon latausjännitteen noston 42V:hen, ennen kuin suostuu lataamaan. Vähän epäilen kuitenkin tuota, koska on halvempaa tehdä akku tyhmänä ja ladata sitä varovaisesti normi litium-jännitteellä.
Tarkasti ottaen 3.6V kennon max. latausjännite saa olla 4.1V ja vastaavasti 3.7V:n 4.2V. Mutta tuossa on kymmenen sarjassa joten ero hukkuu häviöihin? - Anonyymi
Siellä kotelon sisällä on siis jotain tämän kaltaista:
http://www.honcell.com/products/models/id/2201.html
Eli voit halutessasi ostaa sopivan kotelon ja vaikka tehdä isomman akun pyörääsi valitsemalla tehokkaamman kennon.
Tuo näyttäisi toimivan speksin mukaan CC(constant current) 0.2C moodissa, eli ottaa 2A virtaa ja luottaa siihen, että virtalähde rajoittaa virran tuohon. (Eli tuossa yllä meni vähän pieleen arvaukset, nähtävästi jännitteen ei tarvitse tarkasti olla 42V vaan mikä tahansa riittävä toimittamaan 2A on OK!.) Tämän jälkeen hienosäätöä täpötäyteen CV(constant voltage) moodissa eli pitämällä latausjännite 4.2V:ssä ja odottamalla, että virta putoaa riittävän pieneen arvoon.
Akku-pakissa pitäisi olla PCM(protection circuit module), joka estää ylilatauksen ja säätää tuon latauksen kohdilleen.
- Anonyymi
Yleismittari näyttää vaikka 12,5V jännitettä kun punainen johto on plussassa ja musta miinuksessa. Jos käännät mittajohdot ristiin niin eli punaisen miinuspotentiaaliin niin yleismittari näyttää miinusmerkin edessä, eli -12,5V
Kuten sanoin niin usein plussa on keskellä ja ympäröivä on miinus. Joskus uloin ympäröinti on häiriönsuojavaippa eikä mahdollisesti tarkoitettu muuhun kun vaipan maadoittamiseen. Olen tosin nähnyt moneen kertaan ainakin DC-liittimiä joissa miinus on keskellä.
Jos meinaat nakata pyörän kuitenkin mäkeen niin mitä häviät että kokeilet sitten vaikka saada johdot arvailemalla oikein?? Toki noiden litiumien kanssa saa vähän kattoa mitä patentteja keksii ettei pala pyörä tai koko talo.
Tuossakin laturissa on jotain ohjauselektroniikkaa mutta ei välttämättä tarkoita sitä ett pyörä sitä vaatisi toimiakseen.
Meikä- - Anonyymi
Niin se laturi minkä ostin on tämä:
https://www.akkula.fi/10s-42V-Li-Ion-akkulaturi
Tuon pitäisi siis korvata Verkkokaupan laturi. Ainoa että tuossa on 5,5*2,1 DC -liitin. Mistä saisi tämmöisen Verkkokaupan laturissa olevan liittimen? Mikä vaan RCA näyttäs käyvän mutta uskaltaako RCA:ta käyttää sillä eikö se ole tarkoitettu signaalille eikä välttämättä kestä virtaa?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58269/fssfv/GZR-Stealth-Pedelec-Plus-Charger-laturi- Anonyymi
Etkö voi ostaa tuollaista sopivaa DC-liitintä vaikka Partcosta ja vaihtaa polkupyörän päähän sopivan liittimen laturille?
Jos tuo systeemi tässä tapauksessa toimii niin että kaikki latauksenvalvonta on akkupaketissa ja laturin elektroniikka vain näyttää ledeillä varaustilaa pelkän virran ja jännitteen mukaan, niin varmaan toimii sun RCA-patentti jos liitin ottaa kontaktia ja voi se vähän kuumua…
Ite kyl laittasin fillariin laturille sopivan liittimen, sen jälkeen kun olisin varmistunut että akku ja laturi on keskenään yhteensopivat. Yleismittarin käyttöä on syytä opetella sen verran että jännite- ja johtavuusmittaus onnistuu.
Meikä-
- Anonyymi
Ei vaan taida saada mistään semmoista adapteria joka muuttaisi pyörän pään sopivaksi DC-liittimelle. Tuskin on Partcossa.
- Anonyymi
Tilaa tuosta sopiva johto laturiisi
https://www.aliexpress.com/item/RCA-plug-connector-for-E-bike-charger-etc/32599012009.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilaa tuosta sopiva johto laturiisi
https://www.aliexpress.com/item/RCA-plug-connector-for-E-bike-charger-etc/32599012009.htmlSaako tuollaisesta laturista sitten kuoria auki, että johdon voisi vaihtaa? Tahtovat olla hitsattuja ultraäänellä umpeen. Joskus ne saa halkeamaan saumoistaan puristamalla sivuista ruuvipenkin avulla. Piirilevy kylläkin vioittuu helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saako tuollaisesta laturista sitten kuoria auki, että johdon voisi vaihtaa? Tahtovat olla hitsattuja ultraäänellä umpeen. Joskus ne saa halkeamaan saumoistaan puristamalla sivuista ruuvipenkin avulla. Piirilevy kylläkin vioittuu helposti.
Voi liittää sokeripalalla vanhaan johtoonkin, jos ei haluan aukaista laturia.
- Anonyymi
Näytti tuossa laturimainoksessa olevan eri liitinvaihtoehtoja, joten olisi heti kannattanut tilata sopiva.
- Anonyymi
Tuossa Aliexpressin linkissähän tuo oikea laturinliitin on. Ainoa vaan että toimitus voinee kestää viikkoja joten ehtineekö sähköpyörää paljon enää tänä kesänä sitten käyttääkään.
Mittasin yleismittarilla töpseli seinässä niin Akkulan laturi antaa toisesta päästä 42v ja valkoinen johto on plus ja musta johto on miinus. Pyörästä irrotin akun ja mittasin latausliittimestä niin näyttää vielä jotain voltin kymmenyksiä ja keskikohta on plus ja reunusta on miinus. Eli ei kun sokeripalalla laturiin oikea liitin kiinni niin se on siinä. Kunhan jännite ja virta vastaavat toisiaan niin ei nyt yhden akun lataus ole mitään rakettitiedettä...- Anonyymi
Jos se litiumakku on ajettu tyhjäksi, ei sitä kovin monta kuukautta passaa tyhjänä pitää, on kohta akku entinen. On niissä kyllä suojapiirit ettei voi ihan tyhjäksi akkua ajaa. Kannattaa antaa akulle tekohengitystä laturista, ihan vaan johdon päillä liittimeen viritettynä.
- Anonyymi
Latasin tunnin työntämällä pelkät johdot akun napoihin. Laturiin syttyi kyllä punainen valo latauksen merkiksi. Puoli tuntia kesti ajoa. Koitin ladata uudestaan ajon jälkeen niin löi kipinöitä kun kiinnittelin johtoja akkuun vaikkei ollut laturin johto seinässäkään. Liekö vaarallista?
- Anonyymi
Ainahan laturin konkkiin jää senverran virtaa että kipinän saa aikaiseksi.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031545
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781194- 881117
- 1391016
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt580975Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras1937Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8882- 20860
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9694Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8660