Osaako arvon raati antaa vinkkiä potkurin valintaan?
Vetolaite:Mercruiser Alpha1 gen2 1.45välityksellä.
Moottori:Mercruiser 260 pikkuvireillä imusarja kaasutin ~300hv.
Vene: Cris Craft 245 n.2100kg.
4-Lapaisella 4 1/4×17 Rosterilla nousee plaaniin hitaasti 2henkeä kyydissä, huiput 68km/h 4150rpm.
Matkavauhti 3200rpm 54km/h.
3-Lapaisella 15x17 Alumiinilla nousee plaaniin hyvin, huiput 62km/h4800 rpm RUOPII yläkierroksilla.
Mikä olisi sopiva potkuri kyseiseen komboon, ohjeistus koneen sopiville huippukierroksille on 4200-4600rpm.
Voisiko 14x19 toimia?
Plaaniin suht hyvin ja huiput saisi olla70km/h tietämillä jos saisi kiertämään tuonne 4400rpm.
Potkurin Valinta 260 Mercruiseriin
4
324
Vastaukset
- Anonyymi
Kokeile vaan noita. Kokeilemalla selviää että alkuperäinen on yllättäen aika hyvä...toki kro.inkiiltävänä parempi kunnes joku pöllii sen.
Noilla heppamäärillä pitäisi kyllä päästä noin 40 solmuun. Toisaalta sinulla on jo nyt ihan kiva matkanopeus, eli päässä laskettuna noin 27 solmua.
P.s. Opettele nyt ensialkuun veneilyssä käytettävät yksiköt!4-lapainen teräspotkuri on laskurin mukaan ihan ok. Voisit yrittää saada kokeiluun 3-lapaisen teräspotkurin samalla 17" nousulla ja isolla halkaisijalla,
https://moottoriveneily.foorumi.eu/Ja sitten on tämä vanha nyrkkisääntö :
"The lower pitch makes the engine reach maximum rpm at slower speeds. ... Lowering the pitch will increase rpm and vice versa. For example, going from a 23 pitch to a 21 pitch will increase engine rpm by about 400 revolutions. The trick is to find a prop that delivers acceptable acceleration and top speed."
Siis yhden tuuman muutos nousussa aiheuttaa moottorin kierrosluvun muutoksen 200 RPM. Ellet harrasta vesihiihtoa niin en tekisi mitään. Jos sinulla on mahdollisuus kokeilla (ostamatta sitä potkuria) eri nousuja niin tämän säännön mukaan niin kokeile 15x19, 3 lapainen.
Minulla on koneena Volvo V-8, 5 L ja tehoa 225 hp, 4400 RPM. Siitä huolimatta potkurina on 14x21 ja ajan kierroksilla 3000-3200 RPM. Plaaniinnousu on hidasta mutta en harrasta vesihiihtoa joten sillä ei ole väliä. Tätä on jatkunut 19 vuotta ja kone ei näytä kärsineen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä782287Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1361464- 1331452
- 1521169
- 1081003
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten372921Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683