Hamsteri ja allergia

Henkka

Tietääkö kukaan kuinka allergisoiva hamsteri on? Kannattaako esim. astmaatikon tai kissa-allergikon hankkia hamsteria?

7

1230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cf

      Valitettavasti jyrsijät ovat siitä allergisoivimmasta päästä, eikä hamsteri tee poikkeusta. Allergeenejä ovat sekä eläin itse että sen alusina käytetty puru... Sori vaan. :(

      Toisaalta, mahdollisuuksia on... Avomieheni on kissoille erittäin (ja koirille vähän) allerginen, mutta pystyy elämään gerbiileiden kanssa ilman mitään oireita (ja gerboja on lähes 20 - mutta ne ovat kaikki terraarioissa, joka pidättää esim. purupölyä häkkiä paremmin...). Samoin chinchillan väitetään olevan kohtuullisen allergiaturvallinen. Mitään karvaista eläintä EN kuitenkaan suosittele valmiiksi allergiselle/astmaattiselle ihmiselle. Teepä niin, että ennen kuin kävelet eläinkauppaan, menet lääkärille teettämään allergiatestin, jossa testautat kaiken, minkä kanssa voit joutua tekemisiin, jos hankit lemmikin: heinä, puru, pöly, hamsteri/gerbiili/chinchu/rotta... Oikeasti kannattaa! Säästää sekä eläimen että sen omistajan monelta murheelta...

      Muista testin jälkeenkin, että valmiiksi allergisella ihmisellä on "tervettä" suurempi riski allergisoitua muillekin aineille.

    • MR

      Itse olen koira, kissa, heinä ym. allergikko ja meillä oli hamsteri monta vuotta, kunnes kuoli vanhuuteen enkä saanut siitä oireita. En kylläkään nukkunut eläimen kanssa samassa huoneessa, mikä varmaan on hyvä asia.
      Parempi tietty käydä allergiatesteissä, ettei joudu luopumaan eläimestä. Allergiat ovat kurjia juttuja varsinkin jos on eläinrakas.

      • kaisu

        minut on todettu koiralle, hevoselle ja heinälle allergiseksi, mutta silti omistan kaksi marsua. eläimet eivät niinkään allergisoi, koska ne eivät ole isoja elukoita, jotka "pöllyttelisivät" hilsettään joka paikkaan. ainoat mistä jonkin verran oireita saan ovat purut ja tietysti heinät. näistäkin oikeastaan vain silloin kun niitä käsittelen. siksi jos nyt aiot hamsterin ottaa, suosittelen että joku toinen kuin sinä siivoaa häkin.

        jyrsijäthän eivät ole kovin pitkäikäisiä, joten helposti tulee ajatelleeksi että kyllä minä sen muutaman vuoden kestän vaikka allergia puhkeaisi. ne ovat kuitenkin hyvin helposti allergisoivia ja aika vaikeita sijoittaa uuteen perheeseen juuri lyhytikäisyytensä takia. kannattaa siis miettiä tarkkaan!


      • allerginen
        kaisu kirjoitti:

        minut on todettu koiralle, hevoselle ja heinälle allergiseksi, mutta silti omistan kaksi marsua. eläimet eivät niinkään allergisoi, koska ne eivät ole isoja elukoita, jotka "pöllyttelisivät" hilsettään joka paikkaan. ainoat mistä jonkin verran oireita saan ovat purut ja tietysti heinät. näistäkin oikeastaan vain silloin kun niitä käsittelen. siksi jos nyt aiot hamsterin ottaa, suosittelen että joku toinen kuin sinä siivoaa häkin.

        jyrsijäthän eivät ole kovin pitkäikäisiä, joten helposti tulee ajatelleeksi että kyllä minä sen muutaman vuoden kestän vaikka allergia puhkeaisi. ne ovat kuitenkin hyvin helposti allergisoivia ja aika vaikeita sijoittaa uuteen perheeseen juuri lyhytikäisyytensä takia. kannattaa siis miettiä tarkkaan!

        myös minulla on omia kokemuksia..
        olen allerginen siitepölylle, jyrsijöille, hevosille ja kissoille. itse kävin allergiatesteissä, ja tulokset olivat ikävät, varsinkin, kun testeihin menin varmistaakseni, etten olisi kanille allerginen.
        kania ei sitten hankittu, ja nykyään terraariossa omistan kaksi liskoa. allergia on todelle ilkeää, mutta se on hyväksyttävä. joten mene tosiaan ensin testeihin! voisit kirjoitella sitten tänne, että miten meni. ok?


    • possu

      Ei kannata ottaa!
      Varmasti tuo oireita...

    • Anonyymi

      Hei! Minulla ei ole siis mihinkään vastausta mutta kysymys on. Allergisoiko hamsteri vai hamsterin puru. Olen kuullut että puru allergisoi ja hamsteri ei! Onko tatta?

    • Anonyymi

      Moi! Meillä 1 on allerginen ja oon kuullut et puru allergisoittaisi enenenmän kuin hamsteri?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe