Hamsteri ja allergia

Henkka

Tietääkö kukaan kuinka allergisoiva hamsteri on? Kannattaako esim. astmaatikon tai kissa-allergikon hankkia hamsteria?

7

1836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cf

      Valitettavasti jyrsijät ovat siitä allergisoivimmasta päästä, eikä hamsteri tee poikkeusta. Allergeenejä ovat sekä eläin itse että sen alusina käytetty puru... Sori vaan. :(

      Toisaalta, mahdollisuuksia on... Avomieheni on kissoille erittäin (ja koirille vähän) allerginen, mutta pystyy elämään gerbiileiden kanssa ilman mitään oireita (ja gerboja on lähes 20 - mutta ne ovat kaikki terraarioissa, joka pidättää esim. purupölyä häkkiä paremmin...). Samoin chinchillan väitetään olevan kohtuullisen allergiaturvallinen. Mitään karvaista eläintä EN kuitenkaan suosittele valmiiksi allergiselle/astmaattiselle ihmiselle. Teepä niin, että ennen kuin kävelet eläinkauppaan, menet lääkärille teettämään allergiatestin, jossa testautat kaiken, minkä kanssa voit joutua tekemisiin, jos hankit lemmikin: heinä, puru, pöly, hamsteri/gerbiili/chinchu/rotta... Oikeasti kannattaa! Säästää sekä eläimen että sen omistajan monelta murheelta...

      Muista testin jälkeenkin, että valmiiksi allergisella ihmisellä on "tervettä" suurempi riski allergisoitua muillekin aineille.

    • MR

      Itse olen koira, kissa, heinä ym. allergikko ja meillä oli hamsteri monta vuotta, kunnes kuoli vanhuuteen enkä saanut siitä oireita. En kylläkään nukkunut eläimen kanssa samassa huoneessa, mikä varmaan on hyvä asia.
      Parempi tietty käydä allergiatesteissä, ettei joudu luopumaan eläimestä. Allergiat ovat kurjia juttuja varsinkin jos on eläinrakas.

      • kaisu

        minut on todettu koiralle, hevoselle ja heinälle allergiseksi, mutta silti omistan kaksi marsua. eläimet eivät niinkään allergisoi, koska ne eivät ole isoja elukoita, jotka "pöllyttelisivät" hilsettään joka paikkaan. ainoat mistä jonkin verran oireita saan ovat purut ja tietysti heinät. näistäkin oikeastaan vain silloin kun niitä käsittelen. siksi jos nyt aiot hamsterin ottaa, suosittelen että joku toinen kuin sinä siivoaa häkin.

        jyrsijäthän eivät ole kovin pitkäikäisiä, joten helposti tulee ajatelleeksi että kyllä minä sen muutaman vuoden kestän vaikka allergia puhkeaisi. ne ovat kuitenkin hyvin helposti allergisoivia ja aika vaikeita sijoittaa uuteen perheeseen juuri lyhytikäisyytensä takia. kannattaa siis miettiä tarkkaan!


      • allerginen
        kaisu kirjoitti:

        minut on todettu koiralle, hevoselle ja heinälle allergiseksi, mutta silti omistan kaksi marsua. eläimet eivät niinkään allergisoi, koska ne eivät ole isoja elukoita, jotka "pöllyttelisivät" hilsettään joka paikkaan. ainoat mistä jonkin verran oireita saan ovat purut ja tietysti heinät. näistäkin oikeastaan vain silloin kun niitä käsittelen. siksi jos nyt aiot hamsterin ottaa, suosittelen että joku toinen kuin sinä siivoaa häkin.

        jyrsijäthän eivät ole kovin pitkäikäisiä, joten helposti tulee ajatelleeksi että kyllä minä sen muutaman vuoden kestän vaikka allergia puhkeaisi. ne ovat kuitenkin hyvin helposti allergisoivia ja aika vaikeita sijoittaa uuteen perheeseen juuri lyhytikäisyytensä takia. kannattaa siis miettiä tarkkaan!

        myös minulla on omia kokemuksia..
        olen allerginen siitepölylle, jyrsijöille, hevosille ja kissoille. itse kävin allergiatesteissä, ja tulokset olivat ikävät, varsinkin, kun testeihin menin varmistaakseni, etten olisi kanille allerginen.
        kania ei sitten hankittu, ja nykyään terraariossa omistan kaksi liskoa. allergia on todelle ilkeää, mutta se on hyväksyttävä. joten mene tosiaan ensin testeihin! voisit kirjoitella sitten tänne, että miten meni. ok?


    • possu

      Ei kannata ottaa!
      Varmasti tuo oireita...

    • Anonyymi

      Hei! Minulla ei ole siis mihinkään vastausta mutta kysymys on. Allergisoiko hamsteri vai hamsterin puru. Olen kuullut että puru allergisoi ja hamsteri ei! Onko tatta?

    • Anonyymi

      Moi! Meillä 1 on allerginen ja oon kuullut et puru allergisoittaisi enenenmän kuin hamsteri?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1278
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      939
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      106
      477
    Aihe