Hamsteri ja allergia

Henkka

Tietääkö kukaan kuinka allergisoiva hamsteri on? Kannattaako esim. astmaatikon tai kissa-allergikon hankkia hamsteria?

7

1836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cf

      Valitettavasti jyrsijät ovat siitä allergisoivimmasta päästä, eikä hamsteri tee poikkeusta. Allergeenejä ovat sekä eläin itse että sen alusina käytetty puru... Sori vaan. :(

      Toisaalta, mahdollisuuksia on... Avomieheni on kissoille erittäin (ja koirille vähän) allerginen, mutta pystyy elämään gerbiileiden kanssa ilman mitään oireita (ja gerboja on lähes 20 - mutta ne ovat kaikki terraarioissa, joka pidättää esim. purupölyä häkkiä paremmin...). Samoin chinchillan väitetään olevan kohtuullisen allergiaturvallinen. Mitään karvaista eläintä EN kuitenkaan suosittele valmiiksi allergiselle/astmaattiselle ihmiselle. Teepä niin, että ennen kuin kävelet eläinkauppaan, menet lääkärille teettämään allergiatestin, jossa testautat kaiken, minkä kanssa voit joutua tekemisiin, jos hankit lemmikin: heinä, puru, pöly, hamsteri/gerbiili/chinchu/rotta... Oikeasti kannattaa! Säästää sekä eläimen että sen omistajan monelta murheelta...

      Muista testin jälkeenkin, että valmiiksi allergisella ihmisellä on "tervettä" suurempi riski allergisoitua muillekin aineille.

    • MR

      Itse olen koira, kissa, heinä ym. allergikko ja meillä oli hamsteri monta vuotta, kunnes kuoli vanhuuteen enkä saanut siitä oireita. En kylläkään nukkunut eläimen kanssa samassa huoneessa, mikä varmaan on hyvä asia.
      Parempi tietty käydä allergiatesteissä, ettei joudu luopumaan eläimestä. Allergiat ovat kurjia juttuja varsinkin jos on eläinrakas.

      • kaisu

        minut on todettu koiralle, hevoselle ja heinälle allergiseksi, mutta silti omistan kaksi marsua. eläimet eivät niinkään allergisoi, koska ne eivät ole isoja elukoita, jotka "pöllyttelisivät" hilsettään joka paikkaan. ainoat mistä jonkin verran oireita saan ovat purut ja tietysti heinät. näistäkin oikeastaan vain silloin kun niitä käsittelen. siksi jos nyt aiot hamsterin ottaa, suosittelen että joku toinen kuin sinä siivoaa häkin.

        jyrsijäthän eivät ole kovin pitkäikäisiä, joten helposti tulee ajatelleeksi että kyllä minä sen muutaman vuoden kestän vaikka allergia puhkeaisi. ne ovat kuitenkin hyvin helposti allergisoivia ja aika vaikeita sijoittaa uuteen perheeseen juuri lyhytikäisyytensä takia. kannattaa siis miettiä tarkkaan!


      • allerginen
        kaisu kirjoitti:

        minut on todettu koiralle, hevoselle ja heinälle allergiseksi, mutta silti omistan kaksi marsua. eläimet eivät niinkään allergisoi, koska ne eivät ole isoja elukoita, jotka "pöllyttelisivät" hilsettään joka paikkaan. ainoat mistä jonkin verran oireita saan ovat purut ja tietysti heinät. näistäkin oikeastaan vain silloin kun niitä käsittelen. siksi jos nyt aiot hamsterin ottaa, suosittelen että joku toinen kuin sinä siivoaa häkin.

        jyrsijäthän eivät ole kovin pitkäikäisiä, joten helposti tulee ajatelleeksi että kyllä minä sen muutaman vuoden kestän vaikka allergia puhkeaisi. ne ovat kuitenkin hyvin helposti allergisoivia ja aika vaikeita sijoittaa uuteen perheeseen juuri lyhytikäisyytensä takia. kannattaa siis miettiä tarkkaan!

        myös minulla on omia kokemuksia..
        olen allerginen siitepölylle, jyrsijöille, hevosille ja kissoille. itse kävin allergiatesteissä, ja tulokset olivat ikävät, varsinkin, kun testeihin menin varmistaakseni, etten olisi kanille allerginen.
        kania ei sitten hankittu, ja nykyään terraariossa omistan kaksi liskoa. allergia on todelle ilkeää, mutta se on hyväksyttävä. joten mene tosiaan ensin testeihin! voisit kirjoitella sitten tänne, että miten meni. ok?


    • possu

      Ei kannata ottaa!
      Varmasti tuo oireita...

    • Anonyymi

      Hei! Minulla ei ole siis mihinkään vastausta mutta kysymys on. Allergisoiko hamsteri vai hamsterin puru. Olen kuullut että puru allergisoi ja hamsteri ei! Onko tatta?

    • Anonyymi

      Moi! Meillä 1 on allerginen ja oon kuullut et puru allergisoittaisi enenenmän kuin hamsteri?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe