kun menneisyys painaa

Anonyymi

Varsinkin varhaisaamun tunteina, kun ei nukuta, rupean muistelemaan ikäviä asioita menneisyydestä.

Mieleen tulee muistikuvia tapahtumista, joissa toimin väärin ja joissa minua arvosteltiin ja jouduin pilkanteon kohteeksi. Pilkanteon kohteeksi tuli myös ulkonäköni.

Tulee mieleen myös tapahtumia, joissa minulle olisi voinut käydä myös huonommin.

Samoin olen kokenut, että työelämässä en pystynyt täyttämään vaatimuksia. Urallanikaan en noussut
juuri lainkaan.

Ulospääsyä tästä itsesyytösten maailmasta ei tunnu löytyvän. Taloudellisesti on kuitenkin mennyt kohtuullisen hyvin, mutta tuntuu, että sekin on tapahtunut vain hyvällä onnella.

Kokeeko joku muu jotakin vastaavanlaista?

81

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin huonosti ei voi koskaan mennä
      etteikö olisi voinut mennä vieläkin huonommin :DDD
      Ole siis tyytyväinen !

      Älä anna menneisyyden painaa enää.
      Päästä irti siitä.
      Niin moni muukin on joutunut tekemään.
      Jossitella voi loputtomiin, mutta nyt on nyt.

    • Anonyymi

      Eiköhän valtaosa ihmisistä elä saavuttamatta merkittävän suuria kuvioita urallaan? Ehkä emme näe silloista itseämme tai käytöstämme, olisiko se antanut aihetta 'latistamiseen' kohdallamme?

      En ole aikuisena tuollaisesta kärsinyt, lapsena sain tosin nenälleni, kun olin sen ansainnut.
      Joskus joutuu taaksepäin katsoessa toteamaan, etteivät vanhemmatkaan virheettömiä aina jaksaneet olla. Työ, ja sodanjälkeisten aikojen puute, painoivat varmaan päälle kasvattajillakin.

      Masennus taas, voi johtua syömistämme lääkkeistäkin, tai sitten mieli askartelee vielä, pätemisen tarpeessa olevan oman minän kypsymisvaiheessa.

    • Anonyymi

      Nyt nuoret ja jo lapset masennetaan, kun hoetaan ilmastonmuutosta. Kohta ei saa edes lihaa kasvava nuori syödä. Koko ajan hoetaan, miten miljardit ihmiset lähtee liikkeelle ja valtaa meidänkin maamme ja heidät pitää ottaa vastaan ja elättää. Jo nyt on syntyvyys laskenut radikaalisti, vain tulokkaat tekevät isoja lapsilaumoja. Lasten kontolle laitetaan järkyttäviä paineita, mitä kannattaa edes yrittää, kun maailma on tuhoutumassa. Suomalaisten elämän tämä nykyhallitus vetää tiukille, edes Saksassa ei hiiltä aiota kieltää. Muu maailma saastuttaa surutta, meillä verotetaan kuoliaaksi kaikki elinkeinotkin, ruoka ja kaikki muukin kallistuu. Mutta aina on varaa hakea lisää kuluttajia tänne lämpimistä maista, joissa on luonnonrikkauksia.

      • Anonyymi

        Tuollaiset mielipiteidensä kylväjäthän ne 'saastuttaakin' muiden mielet. Kun omat ajatukset ovat noin kielteisiä ja 'pimeitä' uskoo muidenkin olevan samassa jamassa!
        Noin toivottomalle: ei jatkoon!


      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitit, totuuden puhuit.

        Pååttåjät kilpailevat toinen toisensakanssa ilkeydessä suomalaisia kohtaan.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Hyvin sanottu ihmiset peloitellaan henkihieveriin tulevaisuuden uhkista. Maailmanloppua lähes povataan.


      • Anonyymi

        Älä, missä? En ole kuullutkaan, vaikka kuuntelen uutiset säännöllisesti, paritkin eri nimiset. Eiköhän se ole ihmisen omasta asenteesta kiinni, miten haluaa sieltä kerrottavat asiat ymmärtää. Tai tiedoista, tai näkemyksestä ja kokemuksesta tai ... - Nm. Vai onko mulla eri uutislähetys


    • Anonyymi

      Kaikilla ihminsillä on menneisyys,
      kaikilla ihmisillä on varmasti myös ollu vastoinkäymisiä, ehkä suuriaki,
      jostain syystä olen sovussa kaikkien pettymysten kanssa joita olen elämän varrella kokenu,
      niitä pettymyksiä on ollu heti lapsuudesa lähtien,
      mutta luullakseni olen saanu myös suurta rakkauttaa osakseni ihan lapsuudesta lähtien
      joten ilmeisesti meneisyydessä saamani suuren aidon rakkauden voimalla olen selvinny suuristakin elämän tuomista pettymyksistä,
      koko elämän mittainen avioki on päättyny puolison muuttaessa ijäisyyteen, senkin vaiheen elämästä olen asettanu paksun seinan taakse, suuremmin en muistele sen elämän kaikkia vaiheita, se oli senajan elämää taisteluineen,
      nyt vietän rahuhallista vanhuutta,
      usein itsekki haluis jos pois täältä, kivulias, uupunu vanhuus elämä ei oikein inspiroi ,
      rahan puutekki rajottaa elämän halukkuutta,
      rahan avulla olisi paljonki tekemistä,
      mutta köyhänä vanhana elämä on kurjaa,
      kun puoliso oli elossa elämä oli rikasta ja mielekästä,
      yksin vanhana elämä ei enää kiinosta,

      se lohtu kuitenkin on
      olen menneisyyden kanssa sinut,
      ei tarvi suuremmin murehtia meneisyyttä,
      oikea elämä oli meneisyydessä,
      nykyisyys on kivulias vanhuus,

    • Minä painin usein demonieni kanssa unissani. Ne pulpahtaa jostain kaukaisestakin menneisyydestä. Kuolleetkin herää henkiin ja esittää mielipiteitään, Aamulla kun herään niin pyrin jonkinlaiseen ratkaisuun, joka auttaisi pääsemään siirtymävaiheen yli unen maailmasta valveillaoloon. Joskus tuntuu kuin olisi uimassa jossain hyvin, hyvin syvässä vedessä . Lähes joka yö käsittelen menneisyyttä unissani ja joskus demonini jäävät voiton päälle ja menee tuntikausia ennen kuin saan häivytettyä ne kokonaan pois.

    • Anonyymi

      Minulla tuonkaltaiset ajatukset pyörivät Iltalypsyä ja nukahtaminen on joskus vaikeaa. Se itseni soimaaminen tuo häpeänaallon. Ei sen tarvitse iso asia olla. Yritän ajatella, että tuon tapahtuessa minulla oli vain siihen astisen elämän kokemusta. Nyt jos tuo tilanne tulisi olisin kokeneempi ja käyttäytyisin/sanoisin/ajattelisin toisin.
      Erityisherkkä ihminen kun olen, niin tunnen ja vaiston asiat voimakkaammin. Joku toinen ei olisi moksiskaan, tuskin edes huomannut tilannetta.
      Yritän ajatella, että jos tilanteessa on ollut muita ihmisiä he tuskin muistavat tapahtumaa, tuskin minuakaan.
      Sanotaan, että se on huonoa itsetuntoa. Itse pyrin ajattelemaan, että minulla oli ne eväät silloin nyt on nämä. Olen siis kehittynyt ihmisenä.

      Kaikkea hyvää aloittajalle, et ole tuntemistasi kanssa yksin.

      E.H.

    • Anonyymi

      Päästä jo irti menneisyydestä, jolle et enää voi mitään. Nauti elämästä ja unelmoi tulevasta. Unelmat ei maksa mitään ja aina niitä voi muuttaa, tilanteen mukaan. Nauti elämästäsi nyt, huomista ei vielä ole, joten turha murehtia huomista tai märehtiä mennyttä. Elä nyt!

    • Kuten kaikki kommentiijat ovat jo todenneet ei ole ihanaa mennyttä aikaa kellään. Elämä koostuu iloista ja suruista.

      On elettävä omanlaistaan tätä päivää ja ammennettava menneestä positiivisia asioita.

      Etsin alkuviikosta ylisen kaapista vanhoja valokuvia, sillä hukkasin blogistani kesömökkinihistoria osion. Löysin ihania muistoja. Valokuvat muustuttavat myös päiviä ja kokemuksia. joista jäi karvas maku.

      Meille naisille lie ollut aina ulkonäköpaineita, mutta nyt tuntuu, että miksi?

      Vanhoissa valokuvissa hymyilee kaunis nuori nainen muotikuteissa, tuore aviovaimo komean miehensä rinnalla, onnellinen äiti lapsia sylissään. Ihania muistoja, jotka pois pyyhkivät pahat ajat ja tyytymättömyyden itseensä ja ulkonäköönsä, huomaat olet aina ollut kaunis.

      Tänä aamuna olen tyytyväinen itseeni, olenko huomenna sitä en murehdi, eilinen oli hyvä päivä sillä se kului valokuva-ja videoprojekteissa, mitähän täänän 😊

      • Anonyymi

        Mitäköhän siitä seuraisi, jos olisimme aina yhtä nuoria ulkonäöltämme.???

        Mutta jos ihminen ei vanhentuisi/ ikääntyisi lainkaan???

        Ei siis tulisi ryppyjä, ei helttoja, ei roikkuvaa alamassua.

        Mutta entä sitten ?

        Maapallomme olisi aikoja sitten täyttynyt ihmisistä.


    • Anonyymi

      Uskomattoman itserakkaaksi voisi tulkita nyt korpikirjailijaa. Pahat ajatuksetko ovat liittyneet omiin ulkonäköpaineisiin? Ihan käsittämättömän itsekeskeistä ajattelua suoltaa nyt kainuulainen!
      Sairauden, tai leikkausten vuoksi "ulkomuotoaan" sureva nainen, antaa kuva pinnalliselta ja suorastaan kanamaiselta naiseläjältä !

      • Näin sinä haluat kommenttejani kärjistää, no, sillehän en voi mitään, että supistat naisiin kohdistuvat ulkonäköpaineet yksin omaan minuun.

        Olihan aloituksessakin maininta ulkonäköön kohdistuvasta.

        Olen tyytyväinen ulkonäkööni oli sanomani vaikka en ole aina ollut.


      • Anonyymi

        Kummallinen ajattelutapa sinulla ! Oletpa hapan.
        Eikö ihminen siis sinun mielestäsi saa muistella menneitä aikoja, jolloin asiat olivat hyvin ja oli onnellinen ?!
        Iloisten aikojen muisteluhan on melkeinpä välttämätöntä,
        kun nykypäivässä ilon aiheita ei enää ole niin paljon.
        Ihmisillä on oikeus tuntea edes joskus itsensä onnelliseksi !
        Ei ne toisten onnelliset hetket ole sinulta pois.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Näin sinä haluat kommenttejani kärjistää, no, sillehän en voi mitään, että supistat naisiin kohdistuvat ulkonäköpaineet yksin omaan minuun.

        Olihan aloituksessakin maininta ulkonäköön kohdistuvasta.

        Olen tyytyväinen ulkonäkööni oli sanomani vaikka en ole aina ollut.

        Minne se kehumasi kauneus on vuosien varrella kadonnut ? Kaikilla meillä oli mielestämme komea mies ja ihanat lapset. Jotkut meistä olimme olleet vuosikymmenet niin rakastettuja ja onnellisia, ettei liitto ole hajonnut. Joillakin ja suurimmalla osalla on sylissä jo lastenlapsia. Omat lapset on saaneet hyvän mallin avioliitosta. Olet tyypillinen luuseri joka elää täällä korvike elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallinen ajattelutapa sinulla ! Oletpa hapan.
        Eikö ihminen siis sinun mielestäsi saa muistella menneitä aikoja, jolloin asiat olivat hyvin ja oli onnellinen ?!
        Iloisten aikojen muisteluhan on melkeinpä välttämätöntä,
        kun nykypäivässä ilon aiheita ei enää ole niin paljon.
        Ihmisillä on oikeus tuntea edes joskus itsensä onnelliseksi !
        Ei ne toisten onnelliset hetket ole sinulta pois.

        Onnensa alleviivaus ja tuntemattomille palstalla todistelu on juuri sitä, mistä on puute. Kyllä se sanalasku paikkansa pitää, että siitä puhe mistä puute. Nuoret sällit puhuu reteesti naisista, joista ei ole mitään kokemusta. En todellakaan halua mitään tuollaisesta "onnesta", joka on palstahehkuttelun varassa, senkin ajan voisi käyttää perheensä parissa, mikäli sellainen sattuu olemaan ja kommunikaatio ja hellyys pelaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minne se kehumasi kauneus on vuosien varrella kadonnut ? Kaikilla meillä oli mielestämme komea mies ja ihanat lapset. Jotkut meistä olimme olleet vuosikymmenet niin rakastettuja ja onnellisia, ettei liitto ole hajonnut. Joillakin ja suurimmalla osalla on sylissä jo lastenlapsia. Omat lapset on saaneet hyvän mallin avioliitosta. Olet tyypillinen luuseri joka elää täällä korvike elämää.

        No, mikäpä hänessä. No, olkoon niin, ei muuta lisättävää kuin, että sut onnellinen luuseri korven kannon nokalla päivänkakkara kädessä. Rakastaa ei rakasta 😊


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Näin sinä haluat kommenttejani kärjistää, no, sillehän en voi mitään, että supistat naisiin kohdistuvat ulkonäköpaineet yksin omaan minuun.

        Olihan aloituksessakin maininta ulkonäköön kohdistuvasta.

        Olen tyytyväinen ulkonäkööni oli sanomani vaikka en ole aina ollut.

        Pakkohan se on ulkonäköönsä tyytyä kun kukaan ei sitä kanssasi halua vaihtaa. Vaikka miten paljon kuvia tänne suoltaisit.


    • Kyllä korpikirjailija totta puhuu.
      Noista vanhoista valokuvista katsoo aina kaunis, nuori nainen luottavaisena ja onnellisena hymyillen kameralle. Nekin kuvat joita itse hylki nuorena (jotain vikaa niissä oli…) esittävät nyt nuorta kaunotarta. Tai ainakin mukiinmenevää… tai ainakin nuorta …
      kyllä tietty turhamaisuus ja ulkonäköön kohdistuvat ajatukset ovat osa ihmisen (sekä naisen että miehen) tervettä, luonnollista ja hyväksyttyä tunneskaalaa.

      Nyt katson peiliin ja olen sitä mieltä että en koskaan ole ollut kauniimpi kuin nyt. En vain ole enää läheskään nuori, mutta en tosin vielä vanhakaan.

      • Anonyymi

        Jokainen muistossa säilyvä asia sisältää hyvää ja huonoa, tunteita, värejä... ei mieli niistä ikinä luovu. :) Tajunnan virtaa. Se että mieleen juolahtaa synkkiä asioita lienee vain sen merkki että olet ottamassa harppausta niiden asioiden yli.


      • Anonyymi

        Outsider tässä vastaa:

        - Niiiin, ennen olin nuori ja nätti, nyt enää vain nätti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Outsider tässä vastaa:

        - Niiiin, ennen olin nuori ja nätti, nyt enää vain nätti.

        Noinhan se menee, kun on terve itsetunto.
        Nuoruus ei pitäisi sinänänsä olla mikään itseisarvo.
        Minä olen nyt täysin vakuuttunut siitä että tätä paremmaksi minun ei enää tarvikaan tulla.


    • Anonyymi

      Hei. Lienee ihan normaalia muistella menneitä, etenkin aamuisin unien jälkeen.
      No, mietteet tulevat ja menevät. Ehkä kertaamalla muistoja , pidämme tärkeimpiä muistojamme elossa. On niissä hyvät puolensa ja toki murheelliset puolensa mutta niin on elämä. Aamupalan jälkeen yleensä arkiset asiat voittaa tunteet. Heh. Moi. :)

    • Anonyymi

      Kaikki aloittajan ajatukset vellovat mielessä. Lisäksi vielä - jos lapsi käyttäytyy vähän poikkeuksellisesti - alan miettiä mitä virhettä olen tehnyt. Sitten vatvon ja kadun ja vellon jonkin aikaa, mutta kas kummaa, se menee ohi. Luulen että ne vatvomiset tarvitsee. Huvittaa nuo ohjeistajat: älä murehdi. Kun mielelleen ei mitään voi, siellä päässä pyörii ikäviä ajatuksia, syytöksiä ja menneitä nöyryytyksiä, eikä sitä irti voi leikata. Aikansa pyörii. Onneksi on valoisiakin päiviä paljon, toivon aloittajallekin niitä. Minusta olet oikein normaali.

    • Anonyymi

      Liikunta, liikunta ja vielä liikunta antaa lihaksiin voimaa, antaa luonnon omaa huumetta endorfiinia. . Vatsa pelaa ja suolen toiminta on normaali.
      Mukavat makeat unet.

      • Voisikin olla ideaa jos lähtisimme jalkapallon lomassa iltakävelylle nyt kun yöt ovat valoisia ja sää lauhaa.
        Nukkuisin ehkä paremmin. Nyt pulpahtelee kaikkea menneen ajanpainolastia esiin enemmän tai vähemmän turhauttavana. Demoneilleni huutia!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Voisikin olla ideaa jos lähtisimme jalkapallon lomassa iltakävelylle nyt kun yöt ovat valoisia ja sää lauhaa.
        Nukkuisin ehkä paremmin. Nyt pulpahtelee kaikkea menneen ajanpainolastia esiin enemmän tai vähemmän turhauttavana. Demoneilleni huutia!

        Kun lihaksissa on voimaa,
        niin ei demonit soimaa.


    • Anonyymi

      On se vaan niin ihmeellistä, miten Luoja on antanut meille itsekullekkin erilaisen mielen . Niin tuiki erilaisen tavan suhteutua elämään ja tapahtumiin. On tuollaisia negatiivisia aloittajan kaltaisia ihmisiä ,jotka näkevät suurimman osan tapahtumista ikävinä ja syntipukkeja löytyy kaikkiin tapahtumiin mitä ovat kokeneet.
      Sitten on taas tällaisia kuin itse olen , lähes kaikki ikävät tapahtumat ,joita mahtuu jokaisen ihmisen elämään ja sairaudet ympärillä, ne pyyhkiytyy pois mielestä ja tuntuu kaiken aikaa ,miten hyvän elämän on saanut elää. Ei kai se mielenlaatu ole ihan itsestä kiinni. Hyvänä esimerkkinä voin sanoa sen ,kun olemme kumppanini kanssa viettäneet esim kesän samassa säässä ja olosuhteissa , niin toisen mielestä oli karsee sadekesä ja aina tuuli ja minun mielestä ihan mukavan leppeä tavallinen aurinkokesä tyyliin, mukava kun satoi ja sit taas paistoi.

    • Anonyymi

      Jos voisi täyttää päivänsä jollakin mukavalla tekemisellä ja puuhailulla, johon ajatukset automaattisesti keskittyisivät,
      ehkä ne kurjat ajatukset ja niitten alituinen päässäpyörittely väistyisivät
      pysyvämmin taka-alalle, kun niille ei ole niin paljon tilaa.
      Joutilaisuus on "vihollisemme" ?
      Ja joutilaisuus on pirun pitkäpiimäistä.

      • Anonyymi

        Mukavaa tekemistä, pah.
        Ei vanhalla tarvi olla mukavaa.
        Kun alkaa tekemään, niin se toiminta alkaa tuntumaan mukavalta :D

        Ota puntit käsiin ja ala nostella 🏋‍♀
        Sitä ennen siivoa kämppäsi, HUOLELLISESTI.


      • Anonyymi

        Kuntopyörällä polkemista silloin, kun ulkona ei voi pyöräillä.


    • Anonyymi

      Varmasti viinaisia yömyssyjä nää demonien vainoamat nauttivat sohvaperunoina. Viina.

      • Anonyymi

        Katkerat ihmiset kuin sinä haluaa vain pahentaa toisten oloja
        ja kohentaa omaa nälvimällä muita.


    • Sallitaanko päin vastaiset tuntemukset?

      Elämässäni on ollut muutamia sen laatuisia kämpsyjä, että tulos olisi voinut olla paljon pahempi, jopa kohtalokas.
      On myös niitä vaiheita jolloin, jostakin syystä, tapani hoitaa asioitani alkoi poikkeamaan vanhojen, hyvien kavereideni vastaavista. Polkumme erosivat mutta eivät näkymättömiin.

      20:n pinnassa harkitsin vakavasti muuttamista Kanadaan tai Autraliaan mutta juutuin Ruotsiin. Elämäni olisi muoroutunut toisenlaiseksi mutta olisiko tyydyttävämmäksi.

      Ammatillisesti olen torjunut muutaman houkuttelevan tuntuisen tarjouksen mutta aina olen löytänyt jonkin tekosyyn olla tarttumatta mahdollisuuteen.

      Ruotsin poikamiesajan kokemukseni vastakkaisesta sukupuolesta olivat sellaisia, että niiden jälkeen oli helppo juuttua tähän nykyiseen.
      Kaikki on ollut opiksi ja lopputuloksena oloonsa inhottavan tyytyväinen, hauras vanhus.

      • Anonyymi

        Flegu, tunnut olevan aika päättäväinen luonne ja sinnikäs salilla kävijä, kuten matkailijakin, mutta tapaatko/tapaatteko koskaan lapsianne, koska muistelen teillä niitä olevan.

        Mahdollisesti on myös jo lapsenlapsia, mutta aina te reissaatte kaksin ja vaimokin käy eläkeläisten harmaahapsissa ja tyttöjen matkoilla ulkomailla, mutta koskaan ei ole puhe teidän omista lapsista. Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Flegu, tunnut olevan aika päättäväinen luonne ja sinnikäs salilla kävijä, kuten matkailijakin, mutta tapaatko/tapaatteko koskaan lapsianne, koska muistelen teillä niitä olevan.

        Mahdollisesti on myös jo lapsenlapsia, mutta aina te reissaatte kaksin ja vaimokin käy eläkeläisten harmaahapsissa ja tyttöjen matkoilla ulkomailla, mutta koskaan ei ole puhe teidän omista lapsista. Miksi?

        Sinkku tyttäremme piipahtaa meillä harvakseltaan mutta vaimoni käy siellä useamman kerran vuodessa. Mainitsemani tyttöjen matkat ovat heidän keskeisiään. Olin aikanaan mukana mutta totesin intressieni poikkeavan heidän vastaavista.
        Kun naiset juoksevat tavaratalosta toiseen rättejä hypistellen, tunnen itseni sivulliseksi.
        Välimatkaa noin 300km.

        Poika perheineen, käsittäen rouvan ja kaksi lasta, vierailee meillä muutaman kerran vuodessa. Poika käy meillä myös lasten kanssa. Käymme siellä vaimon kanssa mutta useimmin vaimo käy siellä jonkin tapahtuman yhteydessä tai "kutsuttuna".
        Paras keikka oli kun vaimo sai soiton Espanjaan ja työkiireiden vuoksi kundi vaimoineen tarvitsi kodin hengetärtä joten vaimo meni muutamaksi viikoksi Kittilään Seutulasta Finnairilla.
        On onnessaan kun saa olla lastenlasten kanssa ja vielä tarpeen vuoksi.


    • Anonyymi

      Voi olla liian ankaran yliminän tai omantunnon vamma. Kristittynä voin vakuuttaa sinulle että pyydä menneisyyttä anteeksi Vapahtajta Jeesukselta Kritukselta. Pyydä myös voimaa unohtaa. Mennyt on mennyttä ja sitä ei takaisin saa. Jumalakin unohtaa ja sinulla on lupa tehdä myös niin.

      • Anonyymi

        Niin, puhut tuossa Jumalasta.

        Tänään on Johannes Kastajan päivä. Hän puhui Jumalan armosta.

        Hän oli syntynyt 24. 6. ja sai nimen Kastaja, koska hän kastoi ihmisiä Jordan virrassa. Kerrotaan hänen kastaneen myös serkkunsa, Jeesuksen.

        Herodes teloitutti Johannes Kastajan.


    • Anonyymi

      Eihän kaikki elämässä mene toiveiden mukaan. Pettymyksiä tulee.
      Rinnakkain voi olla menestystä ja menetystä.
      Taloudellisesti voi mennä hyvin, mutta vaikkapa avioliitto voi olla pelkästään yhteisen omaisuuden hoitamista ilman parisuhdetta ja intiimielämää.

    • Anonyymi

      Ohi on mennyt korvistani, että Johannes kastaja oli Jeesuksen serkku. Onko noin ?

      • Anonyymi

        ....että joku jaksaa tuotakin tosissaan pohtia....
        ...kun mitään jeesustakaan ei ollut olemassa siinä mielessä kuin moni uskoo...


    • Anonyymi

      Oletko masentunut?

      Masennuksen tavallisia oireita on juuri unettomuus, aamulla aikainen herääminen sekä juuri ikävissä asioissa piehtaroiminen.

      Iäkkäät ihmiset monestikin masentuvat aika ajoin, jolloin kannattaa hakea apua, mikäli ei muuten ajatukset ala menemään parempaan suuntaan.

      Aina masentunut ihminen ei tarvitse lääkkeitä. Puhuminen ammattiauttajan kanssa helpottaa paljonkin oloa.

    • Anonyymi

      Mie taas muistan iloiset asiat Etelä-Amerikkaa, Kauko-Itää ja Mauritiusta, tiedä vaikka siellä jälkikasvua ? :-*

      • Aijaa, sinä puhut "villikauran kylvämisestä".
        Merimiehen fantasioita.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Aijaa, sinä puhut "villikauran kylvämisestä".
        Merimiehen fantasioita.

        Ei ne oo mithään fantasioita, Nielsenillä 70-luvulla ;-* (Per-kel)


    • Anonyymi

      Auttajaksi ei useinkaan sovi oma aviopuoliso, joka juuri saattaa olla tällaisen masennuksen syy.

    • Anonyymi

      Itselläni on ollut tosi hieno elämä. Yleensä nukahdan hyvin, mutta joskus herään enkä saa uudelleen unen päästä kiinni. Ihmeellistä on, että uneni usein liittyvät työelämään, eivät esim. ihmissuhteisiin. Olen peruspositiivinen, mistä lie johtuu?

      • Anonyymi

        MItä tarkoitat hienolla elämällä ? Ylellistäkö ? Kaikessa menestynyt ja onnistunut ? Itselläni on ollut tarpeeksi hyvä elämä iloineen ja suruineen. Rahasta on ollut tiukkaa, onneksi me puolisoina olemme kaikesta selviytyneet rakkauden voimalla ja saadaan iloita lasten ja lastenlasten hyvinvoinnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MItä tarkoitat hienolla elämällä ? Ylellistäkö ? Kaikessa menestynyt ja onnistunut ? Itselläni on ollut tarpeeksi hyvä elämä iloineen ja suruineen. Rahasta on ollut tiukkaa, onneksi me puolisoina olemme kaikesta selviytyneet rakkauden voimalla ja saadaan iloita lasten ja lastenlasten hyvinvoinnista.

        Ei todellakaan ylellistä, mutta täyttä elämää iloineen ja suruineen. On ollut rakkauksia, ovat päättyneet kumppanin kuolemaan. On lapsia, lapsenlapsia ja bonussellaisia. Olemme nykykumppanin kanssa elämään tätä hetkeä, koska kumpikin on kokenut, että seuraavaa yhteistä ei ole.


    • Anonyymi

      Muuan joogan opettaja antoi yksinkertaisen neuvon: kun ikävät asiat pyörivät mielessäsi, sysää ne pois itsestäsi voimakkaalla puhalluksella.

    • Anonyymi

      Kannattaisi pyrkiä lisäämään endorfiinien (eli endomorfinien, sisäsyntyisten morfinien) tuotantoa. Endorfinit ovat elimistön aikaansaamia hormoneja. Ne lisäävät mielihyvän tunnetta ja vähentävät kipua.

      Endorfineja tuottaa elimistö yön aikana. Niden syntymistä edistävät myös mm. pitkäaikainen liikunta, nauraminen, mielimusiikin kuuntelu, tanssi, seksi, eräät mausteet ja auringonpaiste.

      • Anonyymi

        Olen siis tehnyt aivan oikein, kaikkea tuota nauttinut runsaasti ja ilolla.

        ❤️💃🎼🌞🍀👙💍🐶🦋🌹🍒🍓🥕🥑⛸🏸🚴‍♀️🎻✈️⛵️🏝❤️


    • Anonyymi

      Kuoltuaanhan, siirryttyään rajan yli henkimaailmaan, ihminen joutuu käymään läpi eletyn elämänsä, tosin enkelinsä kanssa, kuolinhetkestä syntymään. Hyvähän sitä, elettyä on tutkiskella, ajatuksella, jo eläessään.

      • Anonyymi

        Henkimaailmat ja enkelit. Elämän läpikäyminen. Humpuukia.


      • Anonyymi

        Ihmiset, joilla ei ole henkeä, ovat "humpuukia". - Nm. Revi siitä


    • Anonyymi

      "Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Jos menneitä täytyy oikeasti märehtiä yötä myöten, kannattaa etsiä itselleen hyvä ammattilainen ja puhua asiat pahki. - Nm. Keskity olennaiseen

    • Anonyymi

      Aloittajalle:
      Älä "pode" menneisyyttäsi, sinä olet ihan yhtä kunnollinen hyvä ihminen
      kuin muutkin, et ole vain tainnut saada tunnustusta ja kiitosta keltään, että olet.

      Muut ovat olleet sinuun ihan tyytyväisiä, mutta sinä itse taidat vaatia itseltäsi liikaa.
      Et ole yksin ajatuksinesi, useampi kuin luuletkaan on myöhemmin tyytymätön aikaansaannoksiinsa,
      vaikka on ollut ihan kelvollinen ja hyvä.

      Monikin voi miettiä mitä olisi pitänyt tehdä toisin,
      mutta se on turhaa.
      Menneet ratkaisut on tehty parhain päin sen tiedon pohjalta
      mikä meillä silloin on ollut.
      Ei niitä jälkeenpäin ole syytä katua.
      Ei meillä ole kristallipalloa, että näkisimme tulevaisuuteen,
      mitä jostain päätöksestämme mahdollisesti seuraa
      ja olemmeko päätöksiimme myöhemmin tyytyväisiä.

      Jälkiviisaus on turhinta lajia viisautta.

      Ota ihan rennosti !
      Mielenrauhaa sinulle !

      • Anonyymi

        "Jälkiviisaus" on kuitenkin paree kuin ei viisautta lainkaan. Jo ihan senkin takia, että voi / saa nukkua yönsä rauhassa. - Nm. Erimielinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jälkiviisaus" on kuitenkin paree kuin ei viisautta lainkaan. Jo ihan senkin takia, että voi / saa nukkua yönsä rauhassa. - Nm. Erimielinen

        Sulla ei taida olla sen paremmin jälki- kuin muutakaan viisautta.
        Nm. Pidä "viisautesi" omana tietonasi.
        Ettet vaan olis T***kka nimimerkkeinesi ?
        Kirjoituksesi ovat tylyjä, ilkeitä tai tyhmiä.


      • Anonyymi

        Minusta sulla on juuri sellainen kommentti kuin minä minun suoria sanojani pidät. - Nm. Tutki omat tuotoksesi tarkemmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta sulla on juuri sellainen kommentti kuin minä minun suoria sanojani pidät. - Nm. Tutki omat tuotoksesi tarkemmin

        Tutki sinä omat "tuotoksesi". Juttusikin ovat sieltä ja sitä , mistä tuotoksesi.


    • Anonyymi

      Kaikki nuo endorfinin tuotantoa edistävät seikat ovat - kts. ketjun puheenvuoro 30.6.. klo 7.27 , itkemistä lukuunottamatta - ovat meikäläiselle omakohtaisia jo viikkotasolla.

      Niinpä meikäläisellä meneekin lujaa eivätkä vaivat paina. Edes tällä 70 -palstalla ei tee mieli ruikuttaa eikä ilkeillä kenellekään, ei myöskään niille, jotka esiintyvät omalla nikillään. .

      Hui-hai!

    • Anonyymi

      Epäonnistumisen tunteisiinko tässä nyt kiinnitetään suhteetonta huomiota, jos ap hetkellisesti aamuyön tunteina kaivelee tunteitaan.
      On neuvoja psykiatrille, endorfiinien ja serotoonien lisäämisestä alkaen!

      On jälleenpunottu aikansa kuluksi, kärpäsestä härkäsen kestävä punos!

    • Anonyymi

      kun menneisyys ei paina
      eikä enää kiinosta,
      vituttaa vaan tämä loppuelämä sairauksineen,
      kipeenä ei tulevaisuuskaa kiinosta,

    • Anonyymi

      Ei paina, ja miksi märehtiä menneitä, kun se täs nykyisyydessäkin on ihan tarpeeksi puremista..
      Tietysti jos tunnilla on murhia ja muuta lähimmäisen kaltoin kohtelua, on syytäkin miettiä tekemisiään.
      pirmiina

    • Anonyymi

      Mennyt on mennyttä. Sille et enää voi mitään.
      Tulevaisuus on tuntematonta. Sattuma näyttelee siinä suurta osaa.
      Elä siksi nykypäivää ja tätä hetkeä, sitä mitä koet tässä ja nyt.

      Näin kokee tai ainakin yrittää kokea asian nimim. havumetsäin mies..

    • Anonyymi

      On sellainen sanonta: Vain psykopaatti ei kadu.
      Siis olkaamme iloisia niistäkin hetkistä jolloin vatvomme ja kadumme menneisyyden tekoja. Ja toivotaan että ne pysyvät vain hetkinä, muuten sitten valoisampaa pohtimista.

    • Anonyymi

      Toisaalta on sellainenkin sanonta: Sitä saa mitä tilaa! Sietäisi aloittajan miettiä sitäkin .

      • Anonyymi

        Ja vielä vaan lisäät suolaa aloittajan haavoihin!
        Vai sitä saa mitä tilaa. Kuule, aina vaan ei itse voi päättää siitä, mitä tilaa ja saa.

        Sydämetöntä tekstiä sulta todellakin!


      • Eikös "tähän ikään" kuulu tuo mitä kuvasit aloittaja ? Että käydään läpi elettyä elämää, tehdään siitä jonkinlainen tilinpäätös.

        Se tietysti tuntuu pahalta, jos näkee eletyn elämän vain epäonnistumisten sarjana. Vaikka mennyttä ei "kannata" surra, minusta sitä on hyvä surra, koska se vapauttaa ja auttaa ilon löytämisessä.

        Mainitsit aloittaja, että taloutesi on kunnossa. Se on paljon ja todistaa minusta jo aika suurta elämänhallintaa. Se tarjoaa myös riittävän turvallisuuden juuri noiden asioiden käsittelyyn mistä kerroit. Voit vaikka halutessasi hakea ammattiapua tai etsiä elämääsi virkistystä muista asioista - kun se ei ole rahasta kiinni..))

        Ei vanhuus minustakaan kivaa ole, sitä vain on pakko sietää ja ne onnen hetket mitä elämä kuitenkin vielä tarjoaa, ovat syvältä koskettavia. Ne voivat yllättää silloinkin ja ehkä juuri silloin kun ei niitä odota.
        Vaikka elämä ei aina ole kivaa, se on kuitenkin mielenkiintoista, eikö vain ?


      • Anonyymi

        Kylläpä olisikin ihanaa, jos kaikki menisi niinkuin suunnittelisi,
        saisi aina mitä tilaisi !
        Tuskin kukaan on ongelmia ja vaikeuksia tilannut itselleen.
        Joskus voi mennä päin hemmettiä jonkun kylmän, sydämettömän ja itsekkään
        ihmisen takia.
        Niitä näkyy kirjoittelevan täälläkin.
        "Sattuma" voi elämän varrella myös puuttua peliin mitä karmeimmallakin tavalla.
        Elämässä ei aina mene niinkuin Strömsöössä.

        Aloittajalle sympatiaa ja mielenrauhaa toivotan !


      • Anonyymi

        Jos antaa "mennä päin hemmettiä jonkun kylmän, sydämettömän ja itsekkään ihmisen takia", niin mitä se kertoo siitä ihmisestä, joka antaa mennä päin hemmettiä, mäntyä ja prinkkalaa toisten ihmisten ominaisuuksien takia? - Nm. Oma moka


    • Anonyymi

      Menepä aloittaja reippaisiin eläkeläisten tansseihin Itä-Suomessa. Niissä kyllä endorfiinin taso nousee.

    • Anonyymi

      Joskus tulee kyyneleet.

      • Anonyymi

        Nii-in, vaikka luulisi ettei niitä millään voi enää riittää. - Nm. Ei menneisyyden takia


    • Anonyymi

      Kyllä tanssi piristää.
      Voihan tietysti mennä yksin reippailemaan luontoonkin. Kyllä sekin sentään ikävystyttävän aviopuolison seuran voittaa.

    • Anonyymi

      Illalla jos ryyppää, varmasti aamuyöstä alkaa menneisyys vaivata jos mokannu. Morkkis sen tekee, kun on juomatta jonkin aikaa viinaa, nukkuu hyvin ja herää iloisena.

      • Anonyymi

        Ei tartte ryypätä.
        Kyllä menneet painaa ilmankin.
        Ei tartte olla mokauksiakaan menneisyydessä.
        Ei etukäteen tiedä onko joku ratkaisu oikea.
        Voi vain harmittaa ja katua, jos teki väärän ratkaisun
        vaikka ei tulevaisuuteen voi nähdä,
        onko joku ratkaisu väärä vai oikea.


    • Anonyymi

      Minulla tulee ryypiskelystä, en syytä muita, enhän edes tunne. Korjasin edellistä viestiäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe