Ilmaa kierrättävä liesituuletin

Taloyhtiössämme ei saa asentaa hormistoon liesituuletinta. Onko ilmaa kierrättävä, suodattimella varustettu liesituuletin hyvä ja toimiva ratkaisu? Järin suurta kokkaustoimintaa emme harrasta.

6

2482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suodattimella varustettu vehje ei poista käryjä ihan yhtä tehokkaasti kuin ulos puhaltava, mutta on silti noin 63,7 kertaa parempi ratkaisu kuin ei liesituuletinta lainkaan.

      Vaihtoehtona on myös nyk. poistokanavaan liitettävä liesikupu eli vehje, missä ei ole puhallinta. Sen imuteho on heikko (yleensä 20 l/s eli 1/4...1/5 osa liesituulettimen ilmavirrasta), kun kon. poistossa on ns. tehostusjakso (oikeasti normaaliteho) päällä… mikä DDR -tyylin keskuskello-ohjauksessa voi olla esim. klo 7-8, 12-13 ja 16-18. Muina aikoina ilmavirta on aivan itkettävä/naurettava/olematon (tarpeeton yliviivataan).

    • Anonyymi

      Varsinkin näin kesähelteillä on myös huomioitava, että kierrättävä/suodattava liesituuletin ei poista ruoanlaitosta aiheutuvaa kosteutta. Kosteus kannattaa poistaa ilmanvaihtoa tehostamalla (jos mahdollista) tai ikkunatuuletuksella.

      InsinööriX

    • Anonyymi

      liesituulettimessa on myös hiilisuodattimia, ainakin on llut. NE ovat täysin turhia.

      Minulle selvitettiin täydellisesti, että aktiivihiilisuodattimessa ei olle tehoja ja syy. Aktiivihiilisuodin pitäisi olla käyttöön saakka olla umpiopakattu, täysin ilmatiivis, jos sitä ei ole , suodin toimii koko ajan jo kaupassa ja matkalla ollessa. Suodin/aktiivihiili ei lainkaan tiedä, koska sen pitäisi alkaa toimimaan, se alkaa toimimaan heti kun saa happea, siis ilmaa .

      jatkuu heti

      • Anonyymi

        > Aktiivihiilisuodin pitäisi olla käyttöön saakka olla umpiopakattu

        Kyllä ne muovipussiin on pakattu ja toimii aikansa. Joihinkin malleihin pystyy vaihtamaan pelkät "aktiivihiilipavut" suodattimen sisälle. Näitä myydään tiiviisiin 1 kg muovipurkkeihin pakattuina.

        Ongelma on lähinnä siinä, että vähemmän ahkeran kokkaajankin pitää vaihtaa suodatin/aktiivihiilet kerran vuoteen ja nämä suodattimet ja jopa erikseen ostettava suodatinmateriaali ovat aika hinnakkaita. Ahkeralla kokkaajalla vaihtotarve varmaan pari kertaa vuodessa.

        Silti tämäkin on parempi kuin ei mitään tai liesikupu, jonka imuteho on käytännössä 0 niitä muutamaa poikkeustuntia (tehostusjakso) lukuun ottamatta.


    • Anonyymi

      jatkuu
      minulla itsellä oli ensin liesituulettimessa sellainen vaihtoehto, että hellan päällä oli iso reikä joka johti WC; n kaappiin, kaapissa oli yksi hyllynväli täynnä "tyynyn sisälmystä" jonka vaihdoin 2 x vuodessa. (wc oli myös ikkuna).

      kylppärirempan jälkeen laitoin liesituulttimen poistoilman tulemaan liesituulettimen ja sen päällä olevan yläkaapin väliin samalla lailla tyynyn sisuksia.
      liesituulettimessa on myös toinen vaihtoehto että puhaltaisia heti etureunasta vain hiilisuodattimen jälkeen ulos.
      Minulla on hiilisuodattimen tilalla eli siinä ,,ennen puhaltajan siipiä 3 cm suodatinkangasta, eikä tietystikkään sitä hiilisuodinta.

      Ja vielä yksi näkökulma täydellistä systeemiä varten.
      Liesituuletin pitäisi olla riittävän alhaalla jotta imee ja riittävän ylhäällä jotta on tilaa.
      Jos nyt remppaisin, laittaisin kyllä hellan viereisiin yläkaappien sivuun jotkut levyt jotka voisi laskea alas kun keittää. Ne levyt olisi myös lisää paloturvallisuutta vanhanmallisissa helloissa.

      Vaikka se lika ja tuoksu leviää tasaisesti koko huoneeseen, on se hienoa jos ei leviä, pysyy asunto siistimpänä.
      Rukakin maistuu paremmalta, jos ei haistele sitä tuoksua ruoanvalmistusajan. Sen takia ruoka maistuu paremmalta ulkona.

    • Anonyymi

      Oon asunut tuollaisessa uudessa talossa jossa oli liesikupu mutta ei säätöä. Jos paistoi mitään rasvaisempaa niin piti luututa keittiön lattia jälkeenpäin, rasva kun leijaili maahan...

      Näitä on rakenneltu viime vuosina vuokrataloihin jossa on menty kaikessa halvimman mukaan, tuo oli VVO:n talo.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3260
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2842
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2666
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2618
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2496
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2335
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1793
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1737
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1610
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1466
    Aihe