Liljankukka vai liljakukko?

Kellään hyvää kotikonstia millä saisi liljakukot vegeen mun päivänliljoista? Ensi tuttavuus ja olen avuton punaisen tuholaisen edessä. Yksi liljoista täynnä matoja ja muissa keikkuu punainen vihollinen. Liljat nupullaan, mutta kai ne nyt kuolee kaikki :(

9

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olin jo guuglannut.
      Luotan kuitenkin enemmän palstalaisten koottuun elämänkokemukseen ja tietoihin ja taitoihin puutarhanhoidosta, kuin johonkin netistä löydettyyn.
      Joka tapauksessa, kiitos vinkistä ja linkistä.
      Valkosipulia sitten, mutta tässä vaiheessa voi olla jo liian myöhäistä. Kukot ovat jo löytäneet liljani ja munineet munansa. Toukat syövät lehdet, nuput ja varret.

• Päivänliljoissani ei liljakukkoa ole näkynyt, ne kukkivatkin isoina tiiviinä tuppaina muiden kokoistensa seurassa , särkynyt sydän , iirikset ja kultapallot kavereinaan. Niistä olisi varmaan hankalaa kukkoja metsästää ainakaan nyppimällä. Ylpeyteni on paraatipaikalla olevan perennapenkin oranssinkeltaisen hehkuva tarhasarjalilja. Siinä on tanakat varret , joista lähtee lyhyitä lehtiä koko varren pituudelta, latvassa monta ylöspäinkatsovaa suurta kukkaa. En tarkkaa nimeä tiedä, sipulit on anoppini lapsuuskodistaan tuonut ja nyt ne kasvavat minulla. Nekin olivat kauan kukottomia, mutta ostin viereen ulkomaisia värililjoja, jotka kesän komeasti kukittuaan hiipuivat pois, mutta jättivät muistoksi punaiset kukot. Olen nyppinyt niitä jo varhain keväällä pienistä taimista, kun kirkkaan punaiset otukset näkyvät selvästi ja muu kasvillisuus on vielä pientä. Ne kyllä heittäytyvät maahan selälleen musta maha ylöspäin, mutta paperien laittaminen mullan päälle taimien ympärille auttaa jahdissa, ja aiemmin sainkin ne tässä vaiheessa pois, kun suihkuttelin lisäksi. Tänä keväänä liljat ehtivät kasvaa liian suuriksi ja kukot ehtivät tehdä toukkia ja toukat reikiä lehtiin. Suihkuttelin moneen keraan pesuainevedellä lehtiä varsinkin alapuolelta, nuput myös. Lehdet ehtivät aika kurjaan kuntoon, mutta kyllä ne nyt parhaillaan kukkivat eikä uusia punanuttuja ole nyt näkynyt.

Istutin kukot havaittuani näiden liljojen ympärille muutaman ylimääräisen samettiruusun, joita minulla muutenkin on aina perennapenkkien laitamilla ja kasvimaalla ( tosin kasvimaani on supistunut lähes olemattomiin) , niiden tuoksu karkottaa tuholaisia. Samasta asiasta on kyse kuin Tellukan laittamalla valkosipulikikalla, Valkosipulin kynsiä olen upottanut hedelmäpuiden juurille, karkottavat myös myyriä. Valkosipulivettä pitääkin kokeilla, jos liljakukot vielä ilmaantuvat. Mietin myös, pitäisikö sipulit nostaa syksyllä, vaihtaa multa siihen kohtaan ja istuttaa ihan jotain muuta. Voisikohan sipulit pestä ja istuttaa uuteen paikkaan, en hevillä muistorikkaista liljoistani luovu. Ruusujen kirvoja joudun suihkuttelemaan myös ja pikkulinnutkin auttavat siinä. Ennen harrastin paljon ystävien kanssa kasvinvaihtoa, nyt pitää olla tarkkana, ettei siirrä esimerkiksi lehtokotiloa ja vuohenputkea omaan puutarhaansa. Puutarhamyymälöiden ulkomaisiin taimiinkin olen alkanut suhtautua epäluuloisesti.

Varmasti löydät netistä näitä samoja niksejä, kaikkihan on jo keksitty ja sinne dokumentoitu. Mutta itsekin mielelläni otan vastaan suoraa henkilökohtaista , käytännössä koeteltua ja hyväksi havaittua informaatiota puutarhan hoidossa ja kokkauksessa.

Paloma on keksinyt ketjulle hienon otsikon, aivan kuin runoutta !

• Kiitos Ramoona juuri tällaista ensikäden tietoa olinkin ajatellut kun tein aloituksen. Kyllä nämä olivat varmaan jotain ulkomaalaisia liljoja, Lidlistä ostettuja, ja nyt kolmatta kesää. Kukkineet todella kauniisti, mutta nyt ovat suurelta osaltaan tuhoutuneet. Kävin suihkuttelemassa raidilla, mahdollisesti liian kovaa myrkkyä ja joudun laittamaan uusiksi myöhemmin koko kukkapenkin, missä ei nyt ole kovin suuri työ, koska siinä on vain paljon tulppaanien sipuleja ja sitruunamelissaa, muutama pienikokoinen ruusu. Suihkutin eilen mäntysuopaliuoksella ja sekin näkyi ainakin tainnuttaneet kukkoja, koska ne olivat selvästi huonommassa hapessa kuin eilen. Listin pari kolme ja laittelin paperia myrkytettyjen kasvien juurille.
      Olisikohan kuitenkin parempi leikata kokonaan pois nupullaan olevat liljat?

• Anonyymi

Voipi olla parempi kaivaa ylös liljojen sipulit kun niitä saastuneita kukkia ei tuon enemmän ole. ja hävittää ettei ole joka kesä samaa riesaa. Ulkomailta tuotujen kasvien mukana on levinnyt tappajaetanaakin nimeltä Espanjan siru etena, iljettävä jopa 15 cm limainen peto.

• Ei niitä ollutkaan kuin tusinan verran, mutta kukkoja näkyi vain noin puolessa niistä. Olen myrkyttänyt nyt kukot ja tarkkailen tilannetta muutaman päivän ja sitten päätän kaivanko ylös sipulit. En ollut ikimaailmassa edes kuullut mokomista kukoista! Inhottavia toukkia jotka käärivät itsensä omaan ulosteeseensa ja syövät liljat kokonaan. Yäk!
        Tappajaetanaa en ole nähnyt meidän pihalla olisko ilmasto liian kylmä?
        Ei enää ulkomaalaisia liljoja. Kotimaiset keisarinkruunut saavat kelvata.

• Anonyymi

P-ma: "Kävin suihkuttelemassa raidilla, mahdollisesti liian kovaa"
      "Kotimaiset keisarinkruunut saavat kelvata"

ympäristömyrkkyjä levittelet. Tämä on juuri niin työväenluokkaista
      Keisarinkukkiinkin voi tulla kukko

Raid puree erityisesti kissoihin (kissat ovat myös geneettisesti lähellä ihmistä) https://www.cuteness.com/article/feline-raid-flea-room-spray

Puhdista liljat mekaanisesti päivittäin. Kukko on helppo nähdä
      kun lähestyt sitä
      se pudottaa heti pienestäkin tuulahduksesta

siksi

kehitä laite haavi verkkotiheä alle, johon se putoaa
      ja listit ne paikalla mekaanisesti, niistä tulee punaista nestettä
      tämä tehdään päivittäin

sitten on eri asia jos on kapitalisti eli ympäristöihminen tai viljelee liljoja Hollannissa

Myös raid-firman osakkeeseen voi sijoittaa vaikkei tuotteita käyttäisikään melko tasaista tuottoa kun muut käyttävät
      https://www.nasdaq.com/symbol/jnj/stock-chart?intraday=off&timeframe=5y&splits=off&earnings=off&movingaverage=None&lowerstudy=volume&comparison=off&index=&drilldown=off

• Liljankukka lumivalkoinen
      sun kerran poimin mutta tiennyt en...
      Liljakukko verenpunainen,
      sun kerran tapoin mutta tiennyt en
      jäi kissaan raidalliseen
      naapurimme ulkoistettuun hoitoon eksyneen
      ympäristömyrkyn perimää
      ei unhoon se koskaan jää.
      Liljankukka avaa nuppuaan
      keltaista ja oranssia kukkaansa
      madot syöneet ovat ne .

Kuka söi toukat?
      En minä sanoi mustarastas.
      Iljettävää ulkomaalaista sapuskaa.
      Vain kotimainen ruoka kelpaa.

• Laulelin läpi tuon Paloman hauskan runoelman, mutta naurutta en loppuun asti päässyt 🤣))
      Luomuruokaan alan jo itsekin kannustamaan, mutta mökkipuutarhani keisarinkruunut muistissa ymmärrään huolenne. Itsessään ei nuo jäykkävartiset k.kruunut ole lempikukkiani, suuret unikot ja pionit sitä vastoin olivat. Lammen rannalla kurjenpolvet ja kullerotkin ,samoin kuin kaikki kivikko ja monimuotoiset mehikasvit ilahduttavat silmää, ja kaarevat kukkapenkit eritoten.

Jasmiinipensaan tuoksukin tulvii vielä mieleeni,..terveiseni ahkerille puutarhureille 🌷

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1364
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1168
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      732
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      699
    10. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      94
      673
    Aihe