JÄLKI-ISTUNNOT KOULUAIKANA

Anonyymi

Kertokaa muistoja 1960- ja 1970-lukujen jälki-istunnoista.

45

174

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei ole kokemusta mutta kai siellä istuttiin.

• Sen verran niistä sitten oli hyötyä, kun ei niitä muista miksi siellä istuttiin. Ymmärsikö sitä silloinkaan, miksi.
        Tarvittiinko niihin paljon muuta syytä kuin että opettaja sai järjestettyä sillä tavoin itselleen ylityötunteja.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Sen verran niistä sitten oli hyötyä, kun ei niitä muista miksi siellä istuttiin. Ymmärsikö sitä silloinkaan, miksi.
        Tarvittiinko niihin paljon muuta syytä kuin että opettaja sai järjestettyä sillä tavoin itselleen ylityötunteja.

Jälki-istunnoista ei opettajille ole maksettu eri palkkiota. Tuo on oma ilkeämielinen tulkintasi. Yläasteella opettajat valvoivat vuorotellen ja kerralla oli monta oppilasta valvottavana. Sitten koko tapa lopetettiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Jälki-istunnoista ei opettajille ole maksettu eri palkkiota. Tuo on oma ilkeämielinen tulkintasi. Yläasteella opettajat valvoivat vuorotellen ja kerralla oli monta oppilasta valvottavana. Sitten koko tapa lopetettiin.

Njaa.
        No minähän en mitään yläastetta ole koskaan käynytkään. En peruskouluakaan.
        Muistelen nyt ihan kansakouluaikojani, eikä siellä suinkaan opettajat vuorotelleet, vaan aina siellä istui sama nakka jälkkärissä minun kanssani.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Njaa.
        No minähän en mitään yläastetta ole koskaan käynytkään. En peruskouluakaan.
        Muistelen nyt ihan kansakouluaikojani, eikä siellä suinkaan opettajat vuorotelleet, vaan aina siellä istui sama nakka jälkkärissä minun kanssani.

Sisareni syntyi 1960 ja hän oli meidän perheen ensimmäinen yläasteelle päässyt.
        Me vanhemmat lapset käytiin kansakoulua.

• Edelleen olen ylpeä niistä.
      Minua eivät typerykset lannista vieläkään. :)

H.

• Heitin toista oppilasta lumipallolla. Siitä ainoa jälki-istuntoni :).

• Anonyymi

-muistan seisseeni jonkun ei oman luokan takaosassa jälkkäriä, syystä en ole enää varma, voi olla et se oli se kun kaverin kanssa etuiltiin jonossa ja naisopettaja huomasi, määräsi hännille ja kohdalla sit pysäytti meidät ja alkoi kyseleen kuka miedän ope oli, ja meitä potutti hartaasti kaikki, ja tokaisimme vain; 'mitä se sulle kuuluu!'. Käytösnumerokin aleni hetkeksi tapauksen takia, oma ihan hyvä opettajamme paasasi naama punaisena käytöstapoja hurjille teineille....
      äijä-

• Ei kokemuksia.
      Ei jälki-istuntoa.

• Anonyymi

Eikös meidän yli 60 pitäis muistella paremminkin 50-lukua?
      Toinen vanhemmistani oli opettaja. En välitä muistella enää lapsuuttani erityisemmin. Luonto oli tärkeä itselleni jo silloin. Leikin joko yksin tai jonkun ikätoverin kanssa. Hyvällä mielikuvituksella varustettu viihtyy yksinkin.

• Anonyymi

Alakoulussa nauroin ääneen. Opettaja käski nousemaan ylös, olin liian hidas. Opettaja löi kynällä päähän. Jäin jälki-istuntoon. Hävetti kertoa kotona. Itkin ja kerroin.

• Anonyymi

Varastin penaalin ja siitä sai kuutena päivänä viikossa puolituntia jälkkää. Siinä seisoimme käytävässä toisen kanssa, joka oli väärentänyt koepaperiin vanhempansa nimen. Sanottiin, että joku maikka tulee ilmottamaan, kun puolituntia on kulunut.

No, eihän meitä kukaan tullut pois päästämään ja kuutena päivänä ”seisoimme” tunnin käytävässä, kun meillä oli niin hauskaa. Annoimme mielikuvituksen lentää ja piirtelimme käytävän seinät täyteen salaovia, joista sitten menimme milloin minnekin. Tunnin tultua täyteen lähdimme koteihimme. Ei meiltä kukaan jälkkäristä kysellyt, emmekä mekään puhuneet mitään, mutta niin vaan tuli tuplajälkkärit suoritettua.

• Anonyymi

Jälki-istunnoissa en ollut. Mieleen on jäänyt vain kansakoulun viidenneltä ja kuudennelta kun opettajalle kävin päivittäin ostamassa 2 askia klubia.
      Sekä tietysti kouluhammaslääkäri, remmiporassa hihna löi aina tyhjää ja pora juttui hampaaseen.

• Anonyymi

1970-luvulla olin aikuinen ja opiskelija, ei muistoja lapsuusvuosien jälki-istunnoista.
      Olin fiksu.

• Keskikoulun aikaan tuli kaksi kertaa istuttua. Koulun käytävän päädyssä, suuren ikkunan edessä oli paksu lämpöpatteri, jonka päällä usein istuskeltiin. Kerran oli istujia enempi, kuin siihen mahtui ja meikäläinen pompsautettiin siitä välistä pois. Yritin vauhdilla survoa itseni siihen muiden väliin, vauhtia oli vähän liikaa ja ikkuna säpäleinä. Jälkkärihän siitä tuli.
      Toinen jälkkäri tuli, kun heitin musiikkiluokkaan hajupommin ennen tunnin alkua. Kaverin ideahan se oli mutta kaveri itse meni puihin ja minoliä jouduin viemään suunnitelman loppuun. Muutama luokan tyttö sattui näkemään meikäläisen tulevan ulos luokkahuoneesta ja yksi heistä oli kielikello;( Oli muuten mahtava lemu.

• Anonyymi

Jälki-istunto oppikoulussa 1960-luvun loppupuolella. Kauheaa. Minä luokan kiltti 12-vuotias flicka söin karamellia koulutunnilla. Opettaja huomasi, ja määräsi minulle tunnin jälki-istuntoa, joka pidettiin lauantaina klo 16-17, joka oli koulun ns. yleinen jälki-istunto, jossa oli jälki-istuntolaisia eri luokilta, ehkä yhteensä noin 25-30 oppilasta. Jälki-istunnon valvoja oli ankara ope, joka sanoi: "Kädet pidettävä pulpetilla ! Ja jos silmälasit valuvat nenällä, niin niiden asentoa ei saa korjata !" ---Harmillinen asia, koska minä erittäin likinäköinen rillipää joudun pitämään laseja koko ajan. Jaaha, silmälasit valuivat nenällä, mutta eivät onneksi pudonneet. ---Jälki-istunto oli kauhea kokemus.

• Anonyymi

Itse muistan vain jälkiseisonnan. Oli sen verta kolvinokkamulkku yksi opotti, että ei antanut istua. Piti seisoa pulpetin vierellä.
        Siis minähän vedin koko koulun jälkiseisonta ennätykset rikki varmaan koko vuosisadalta. Ja niitä rikkonut ei liene kukaan.
        Mutta, se oli mukavaa, pysyä maineessa.

• Minun serkkupojallani oli pitkä tukka, jota tuohon aikaan ei katsottu hyvällä. Opettaja vaatii että hiukset pitää leikata, johon vanhemmat ja poika eivät suostuneet. En muista saiko jälki-istuntoa mutta ope hankki pojan pulpetin viereen seinälle ison peilin jotta poika sai "ihailla pitkää tukkaansa ", Oi noita aikoja.

• Anonyymi

Ollaankohan oltu samassa koulussa? Tavallaan oli kiva kun jälkkärit oli lauantai iltapäivänä, jos sattui olemaan kotiarestia niin pääsi vähän lauantaivapaalle :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ollaankohan oltu samassa koulussa? Tavallaan oli kiva kun jälkkärit oli lauantai iltapäivänä, jos sattui olemaan kotiarestia niin pääsi vähän lauantaivapaalle :)

Ainakin eräässä Varsinais-Suomen pikkukaupungissa jälkkärit pidettiin lauantaisin 16.00- alkaen.

• Anonyymi

Kamalia opettajia oli jotkut silloin. Varsinkin köyhien lapsia kohtaan. Muutenkin sai kärsiä kotona, kun oli väkivaltaa ja ei aina ruokaa, niin opettaja pilkkas siitäkin?

• Anonyymi

Sadismi ja luokkaerottelu ei ole hyväksyttävää, mutta entisajan opettajat olivat ylipäänsä ankarampia kuin nykyiset. Seminaari kasvatti siihen luultavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sadismi ja luokkaerottelu ei ole hyväksyttävää, mutta entisajan opettajat olivat ylipäänsä ankarampia kuin nykyiset. Seminaari kasvatti siihen luultavasti.

Pikakoulutettuja opettajia sodan jälkeen suuri osa.
        En ollut jälki-istunnossa.
        Pojat:
        Jotkut laitettiin käytävän kellon alle häpeämään.
        Suu pestiin saippualla, jos kiroili.
        Nykyisin pääsisi opettaja puhutteluun moisista rangaistuksista.
        Kait heikoimmat opettajat paukuttelivat karttakeppiä.
        Kuri oli.
        Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä alemman luokan opettaja, niin sen enempi niillä oli noussut pissa päähän siitä, että he ovat opettajia. Niin se tuppaa olemaan vieläkin.

Ei ne enää keskikoulun ja lukion opettajat niin paskantärkeitä olleet siitä tittelistään. Minä kävin keskikoulun sellaisessa koulussa, missä sinuteltiin opettajiakin ja lempinimillään vieläpä. Tietysti, jos häiritsi kovin pahasti tuntia (vaikka vihelteli), niin laitettiin jäähylle käytävään, osasipa lukea tai ei.

Lukion kahdella viimeisellä tuntui sitten taas jäykältä, kun rehtori oli päätänyt, että hänen koulussaan teitittelee opettajatkin oppilaitaan. Oikeastaan kätevää, kun meitä oli kolme samalla sukunimellä samassa luokassa, niin aina se meistä vastasi, joka sattui tietämään sen mitä kysyttiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Pikakoulutettuja opettajia sodan jälkeen suuri osa.
        En ollut jälki-istunnossa.
        Pojat:
        Jotkut laitettiin käytävän kellon alle häpeämään.
        Suu pestiin saippualla, jos kiroili.
        Nykyisin pääsisi opettaja puhutteluun moisista rangaistuksista.
        Kait heikoimmat opettajat paukuttelivat karttakeppiä.
        Kuri oli.
        Beng

Kyllä silloin opettajat tekivät/sanoivat paljon sellaista, mistä nykyaikana heidän uransa loppuisi lyhyeen.

Minulle jäi ikuisesti kauhuna mieleen, kun luokassa oli sellainen aika paksu ja hitaanpuoleinen poika. Kerran opettaja uhkasi ottaa taulun reunalta sen kynienteroituspuukon ja kaivaa pojalta laiskamadon pois.
        Voi herrantähe!! En minä sitä vitsiksi tajunnut vaan odottelin, että alkaako kohta veri lentää ja ruumiita tulla.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Mitä alemman luokan opettaja, niin sen enempi niillä oli noussut pissa päähän siitä, että he ovat opettajia. Niin se tuppaa olemaan vieläkin.

Ei ne enää keskikoulun ja lukion opettajat niin paskantärkeitä olleet siitä tittelistään. Minä kävin keskikoulun sellaisessa koulussa, missä sinuteltiin opettajiakin ja lempinimillään vieläpä. Tietysti, jos häiritsi kovin pahasti tuntia (vaikka vihelteli), niin laitettiin jäähylle käytävään, osasipa lukea tai ei.

Lukion kahdella viimeisellä tuntui sitten taas jäykältä, kun rehtori oli päätänyt, että hänen koulussaan teitittelee opettajatkin oppilaitaan. Oikeastaan kätevää, kun meitä oli kolme samalla sukunimellä samassa luokassa, niin aina se meistä vastasi, joka sattui tietämään sen mitä kysyttiin.

Johan oli keskikoulu jos kaikki eivät osanneet edes lukea :O

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johan oli keskikoulu jos kaikki eivät osanneet edes lukea :O

Tellukan käymän keskikoulun taso selittääkin sen, miksi nimimimerkin kirjoitukset ovat sellaisia kuin ovat.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tellukan käymän keskikoulun taso selittääkin sen, miksi nimimimerkin kirjoitukset ovat sellaisia kuin ovat.

kylmätotuus

"Tellukan käymän keskikoulun..."
        Suksi hevonkuuseen kivapuheinesi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tellukan käymän keskikoulun..."
        Suksi hevonkuuseen kivapuheinesi.

Olen pohtinut ankarasti käskyäsi pitkään, muttei se ole minulle auennut vieläkään.

Olisitko niin ystävällinen, että kertoisit minulle ensin, mikä on hevonkuusi ja missä niitä kasvaa?

Hiihtää osaan, mutta minulla ei ole hajuakaan siitä, miten ja millaisilla suksilla puuhun kiivetään.

Vaikuttaa siltä, että taitoni eivät riitä toteuttamaan toivettasi, joten tarvitsen sinulta rutkasti ohjeita, miten voin sen toteuttaa.

Jään odottamaan neuvojasi.

kylmätotuus

• Nurkkaan jouduin kyllä kerran, ihan ekaluokkalaisena, vissiin. Naurettavasta syystä, tosin, mutta se oli ajan henki. Nutturaniskainen lestaadiopettajattareni komensi nurkkaan kun minulta pääsi sekunnin mittainen pieni vihellys huulien välistä kun luin hiljaa tarinaa myyrästä. (Muut lapset, mukaan luettuina hänen omansa, toisella ja kolmannella luokalla, opettelivat vielä tavaamaan aapiskukkokirjasta ;)

• Anonyymi

Nyt täytyy muistaa kaksi eri asiaa.
      Jälki-istunto oli lievempi ja lyhytkestoisempi rankaisu muoto. Esimerkiksi koulutehtävien laiminlyönti, unohdus, jolloin jälki-istunnossa tentattiin asia uudelleen.
      Aresti, oli rajumpi rangaistus, aiheutui yleensä pahanteosta, saattoi kestää 2 tuntia per kerta ankarimmillaan. Siitä tuli maininta kotiin saakka.

• Anonyymi

Enpä pysty kertomaan, kun en ollut koskaan jälki-istunnossa.

• Anonyymi

Kansakoulun ekalla tai tokalla luokalla Taiviksessa sain muistaakseni tunnin jälki-istuntoa lauantaina. En muista syytä.
      Jälki-istuntoja ei valvottu ja alkoi heti koulupäivän jälkeen muistaakseni klo 13. Opettaja unohti, että olin koululla jälkkärissä ja poistui koululta eikä ketään muutakaan ollut enää koululla. Olin yksin luokassa enkä tietenkään uskaltanut poistua.

Illalla joskus 7:n maissa kotona alettiin ihmetellä missä olen ja soiteltiin pitkin korttelin ja ympäristön koteihin. Vanhemmat veljet kavereineen lähtivät etsimään ympäristöstä. Oli tavallista, että jäin koulun jälkeen pelaamaan fudista jonnekin kentistä missä oli porukkaa tai ajelemaan joukolla Hietsun rannoille tai Töölöön jne. unohtaen ruoka-ajat syöden sitten myöhemmin. Siihen aikaan ainakin pojat saivat liikkua hyvin vapaasti omia menojaan.

Joku lopulta keksi soittaa opettajalle kotiin ja pääsin pois joskus 8:n maissa illalla.
      Semmonen tapaus. Opettajan nimi oli…..

• Anonyymi

Silloisessa Kansakoulussani vietin yhden "jälkkärin" kirjoittamalla 300 sanaista "Ainetta" aiheesta: Miksi heitin kivellä oravaa, muuten istumisia tuomittiin luokan seinällä olleen "muikkaritaulun" täyttyessä "syytetyn" kohdalla esim 5 kpl muikkaria langetti tunnin vapausrangaistukseen koulutuntien päätyttyä viikon viimeisenä koulupäivänä. Perjantaina tai Lauantaina: ( Ennen viisipäiväistä työviikkoa.) Sattui kuitenkin myös että rehtorimme kutsuttiin paikalle esim, järjestyshäiriöitä rauhoittamaan, jolloin "vapausrangaistus" muunnettiin välittömästi kärsittyihin karttakepin iskuihin opetusvälinehuoneessa. Sieltä sitten rangaistut 3-4 luokkalaiset palasivat kyynelsilmin oppitunnille.

• Anonyymi

70-luvulla ala-asteella sain jälki-istuntoa kun en opetellut virsiä ulkoa. Koulumenestykseni johti nousuun kun opettaja vaihtui sairaasta uskovaisesta opettajasta normaaliin opettajaan mutta paljon oli jo pieleen mennyt. Vihasin uskonnon pakko syöttämistä. En ymmärtänyt huuhaa juttuja enkä ymmärrä vieläkään.

• Anonyymi

Taisin olla.

Syystä ei muistikuvaa. Meillä oli kansakoulussa vielä seminaariopettajia ja meininki sitämyöten. Ei net varsinaisesti häijyjä olleet, mutta touhu oli sotaa edeltäviltä ajoilta. Kerran muistan istuneeeni, omassa luokassa, omassa pulpetissa. Se oli enenpi häpeärangaistus, tavallaan jotenkin oudon tuntuista, ei siinä ainakaan mitään oppinut. Taidettiin sanoa laiskalle jäämiseeksi. Mä en ollut laiska ja siitä syystä ihmettelin, koska syy oli jokin muu.

=DW=

• Anonyymi

Kerran istuin kaksi tuntia ja sain käytöksen alennuksen kun piti kerätä ja prässätä 80 kasvia ja olin ottanut siskoni vanhoja kasveja muutaman. Minusta rangaistus oli hävytön!

• Anonyymi

Olisiko täällä äidin-kielen opetajia, jotka kertoisivat kuinka lyhennetään jälki-istunto? He kun hanakasti puuttuvat sanoihin.
      Saako käyttää lempparia jälkkäri vai onko se vaan jälki-ruoka?
      Miten olisi jäkäri? Jälppi? Jässis sentään? Mää sain jäbää kaksi tuntia?

• Anonyymi

Jälkkäri tietenkin, vaikka se tarkoittaa myös jälkiruokaa.
        Perustuu siihen, että välitunti on välkkäri ja villatakki villis.
        Terv. ei ulkkis, ei opeTaja

• Anonyymi

Olin joskus valvomassa jälki-istuntoja, aika hupaisaa puuhaa kun roolini koulussa oli tukea oppilaita. Olin liian lempeä vissiin tai sitten en. Ihminen tarvitsee ymmärtämistä ja empatiaa.

• Anonyymi

Niin. Oli sekä jälki-istunto, että aresti. Merkitykseltään kaksi eri asiaa.
      Muistakaa tuo.
      Aresti oli se ankarampi muoto. Määrä-aikainen tuomio esim tunti tai kaksi.
      Sitä tuli ylivilkkaudesta, pahanteosta jne.
      Jälki-istuntoa saatoit saada kun olit laiminlyönyt jonkun oppiaineen. Sen joutui suorittamaan jälki-istunnossa. Toinen vaihtoehto sille oli ns. ehdot - jopa luokalle jäänti.

• Anonyymi

Jälki-istunto oli koulussamme rangaistus joka suoritettiin kouluajan ulkopuolella istuen hiljaa liikkumatta valvoja opettajan kyylätessä ja jos peppu vaikka kutisi niin lisä istuntoa oli tiedossa. Arestia tuli pikkurikkeistä, silloin seistiin välitunti (tai useampi) käytävällä vaksin kopin edessä, silloin ulkoilu ei ollut niin terveellistä ;)

Kokemusta on molemmista.

• Anonyymi

Silloin 60-luvulla opettajissa oli ilkeitä ja ivallisia 😑

• Anonyymi

Hermoheikkoja psyykkisesti epävakaita 7 - 8 opettajaa kymmenestä.
        Sotavuodet kokeneita - melkein ymmärrettävää. Mutta olisi heidän pitänyt tajuta, että he opettavat ja kouluttavat lapsia, johon ei kuulu piilovittuilu, ivailu, näpäytykset, käsiksi käyminen ja väkivalta. Jälkeenkin päin olen ihmetellyt, miksi opettajia ei ole ilmiannettu kouluhallitukselle tai mihinkään instanssiin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hermoheikkoja psyykkisesti epävakaita 7 - 8 opettajaa kymmenestä.
        Sotavuodet kokeneita - melkein ymmärrettävää. Mutta olisi heidän pitänyt tajuta, että he opettavat ja kouluttavat lapsia, johon ei kuulu piilovittuilu, ivailu, näpäytykset, käsiksi käyminen ja väkivalta. Jälkeenkin päin olen ihmetellyt, miksi opettajia ei ole ilmiannettu kouluhallitukselle tai mihinkään instanssiin!

Onko jälki-istuntoja enää edes olemassa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1384
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1188
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      901
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      762
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      741
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60