Ulkokissaa ei päästetä ulos

Anonyymi

Vanhempieni kotiin muutti viime syksynä kissa, jonka entinen omistaja kuoli. Omistaja oli vanhempieni tuttu ja siksi kissa siirrettiin vanhemmilleni. Kissa oli entisessä kodissaan suurimman osan ajasta ulkona vapaana, mutta vanhempieni luona sitä ei päästetty heti. Kuitenkin nyt kun olen alkanut ehdotella, että kissa voitaisiin jo päästää, eivät vanhemmat siihen suostu. Olen yrittänyt selittää, että kissa kärsii kun joutuu olemaan sisällä, mutta vanhempani pelkää, ettei se palaa tai että se jää auton alle ( kissa on vanha ( yli 12 v.) ja ollut koko elämänsä ulkokissana, joten uskon että osaa kyllä varoa autoja). Olen vienyt kissaa muutamia kertoja kesän aikana valjaissa ulos, sillä kissa selvästi haluaa ulos. Kissa istuu päivät pitkät ikkunan vieressä ja haistelee rakosellaan olevasta ikkunasta ilmaa. On yrittänyt myös kammeta ikkunaa enemmän auki. Lisäksi kissa on kaapinut ulko-ovea useasti. Vanhempani eivät kuitenkaan suostu päästämään kissaa ulos enkä itse voi päättää asiasta. En oikein tiedä miten tässä pitäisi toimia, sillä vanhempani eivät ota puheitani kissasta korviinsa.

200

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Unohdin vielä mainita, että kissa pissailee paikkoihin mihin ei pitäisi, mutta osaa kuitenkin käydä laatikolla. Kissa on tunnetusti ollut aina sellainen, että se pissailee osoittaakseen mieltään ( jos sitä on esim. kohdeltu huonosti). Mietin, voisiko pissailu liittyä siihen, että se joutuu olemaan sisällä.

      • Anonyymi

        Kissat ei osoita mieltä,se on lauskan ja vastuuttoman omistajan harhakuva.Kissa hakeutuu pissalle pehmeälle kuten sängylle,kun sillä on virtsiitti ja pissaaminen on kivuliasta.Ulos jättäminen ei sairauteen auta,vaikka silloin ei pissi sänkyyn,ulkonkin pissavika vaivaa ja pahenee vaan.
        Mieti auttaako itelles pissavikaan ulkona kyhjöttely? Pedon tai auton saaliiksi joutuminen lopettaa toki kärsimyksen ,mutta ei välttämättä heti.


      • Anonyymi

        Lue Helena Telkänrannan kirja: Matka kissan mieleen. Sen pohjalta ajattelen, että kissa on hämillään ja kärsii elinpiirin hajaannuksesta ja muutoksesta. Minä tarjoaisin rauhaa turvallisuutta ja omaa rauhaa kissalle. Sen pitää prosessoida muutos, ja saada rauha tottua elämänmuutoseen. Ulkokissalle luonnonhiekkaa kaupan hiekan sekaan, vähän männyn neulasiakin.

        1970-luvulla uskottiin, korostan sanaa uskottiin, että eläimillä ei ole tunteita. Nooh, sekin tieteen totuus on muuttunut.

        Tieteellisen ajattelun periaate on, että jos jotain asiaa ei ole tutkittu tieteen vaatimien kriteerien mukaan, niin sitä ei ole olemassakaan, paitsi sen jälkeen kun se tutkimuksella todistetaan olemassa olevaksi. Ei se tieteellinen tietokaan totuutta varmista. Tämä pohjustuksena sille, että kissan mieltä pitäis yrittää ymmärtää , eikä pelkästään kuunnella papukaijoja, jotka osaavat toistaa kaikenlaista ymmärtämättä kuitenkaan itse yhtään mitään.

        Otin erään 87v. mummon kissan hänen aivoinfarktinsa jälkeen. Kissa oli asunut 7 vuotta sisäkissana sulkeutuneen (ehkä lievästi autistisen) mummon kanssa. Aluksi pidin kissaa yksin omassa huoneessa yläkerrassamme. Hänellä oli siellä stereot. Soittelin alussa erilaista musiikkia. Laulu Njeprille kohtasi kissan tunnetilan, ja saimme yhteyden.

        Lopulta elämä voitti ja kissa nukkui kissojemme ja minun viekussa. Opettelimme yhdessä piha-alueen, jolla se pysyi, mitä nyt välillä poikkesi naapurin mummolla. Kutsuessani sitä, kissa ilmestyi parin minuutin sisällä rappusille.

        Terveisin Kissahifistelijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissat ei osoita mieltä,se on lauskan ja vastuuttoman omistajan harhakuva.Kissa hakeutuu pissalle pehmeälle kuten sängylle,kun sillä on virtsiitti ja pissaaminen on kivuliasta.Ulos jättäminen ei sairauteen auta,vaikka silloin ei pissi sänkyyn,ulkonkin pissavika vaivaa ja pahenee vaan.
        Mieti auttaako itelles pissavikaan ulkona kyhjöttely? Pedon tai auton saaliiksi joutuminen lopettaa toki kärsimyksen ,mutta ei välttämättä heti.

        Ei muuten pidä paikkaansa, että kissa olisi aina sairas, jos sisälle pissailee. Useamman kissan ja vielä useamman vuoden kokemuksella sanon


    • Anonyymi

      Vanhempasi tekevät ihan oikein.
      Ja kissa lääkäriin siltä varalta että sillä on tulehdus koska pissailee

    • Anonyymi

      Kissa ei OSAAVAROA AUTOJA. VANHENPASI TEKEVÄT VIISASTI,KUN EIVÄT LASKE KISSAA Ilmeisesti ilman valvontaa yksin ulos, joutumasta kymmeniin vaaroihin.

      • Anonyymi

        Lisäys.
        lisäksi on lainvastaista päästää kissaa valvomattaa yksin ulos.


      • Anonyymi

        Sinun ei pidä ottaaa kissaa. Huoli on valtava vapaana kulkevasta kissasta.
        Jos oma kissani Soolo olisi karkuteillä, niin hälyyttäisin varmaan puoli valtakuntaa etsimään sitä. Onneksi Soolo on ulkona aina valjaissa. Ei oikein pidä niistä, mutta nyt on jo paremmin alkanut tottumaan niihin.


      • Anonyymi

        NIILLE. jotka laskevat kissansa ulos ilman valvontaa, suosittelen kuuntelemaan laulun
        POIKA VARJOISLLA KUJALLA.
        ei äiti häntä kiellä, vaikka vaarat vaani tiellä, ei isä konsanaan, neuvojansa anna milloinkaan jne


    • Anonyymi

      Vanhempani asuvat Lapin maaseudulla, jossa ei autoja kovin kulje. Lisäksi heidän ison pihansa ympäri kulkee korkea aita, jonka kiinni ollessa kissa ei siitä yli eikä ali pääse. Vanhempani eivät kuitenkaan suostu edes siihen, että aita pidettäisiin kiinni kissan ollessa ulkona.

      Virtsakivet eivät tule kyseeseen, sillä kissalla oli tarkastus pieni aika sitten, jolloin todettiin sen olevan täysin terve, joten pissailu ei niistä johdu. Itse ainakin miettisin enemmän kissan henkistä terveyttä. Kissa on kuulemma vilkas ja leikkisä, mutta vanhempieni kodissa se ei osoita halua muuhun kuin ikkunan vieressä istumiseen.

    • Anonyymi

      Onneksi olkoon, vanhempasi vaikuttavat viisailta ja vastuunsa tuntevilta kissanomistajilta.

      Sietäisi sinunkin ottaa oppia heiltä.

      Lisätietoa lakien mukaisesta ja asiallisesta kissojen pitämisestä saat poliisin ylijohdon lausunnosta SMDno/2009/2437 ( linkki lausuntoon http://www.dewi.info/wp-content/uploads/2018/01/Vastaus-kirjeeseen-kissan-vapaana-pidosta.pdf ).

      Alun perin kyse oli kissojen pitämisestä vapaana taajamassa, mutta yhtä lailla kissoja koskevat lait ovat voimassa myös taajaman ulkopuolella.

      -

    • Anonyymi

      En puhu tässä lakisäädöksistä vaan kissan terveydestä. Vaikka laki selkeästi asettaa rajat kissan ulkona pitämiseen, kuinka monien ihmisten kissat silti ovat ulkona vapaana? En väitä, että se olisi vastuullista, mutta haluaisin mielipiteitä siitä, että tämä kyseinen kissa ei ole sopeutunut sisätiloihin, vaikka on ollut jo lähes vuoden sisällä, eikä pääse ulos kuin harvoin ( korkeintaan kerran kuukaudessa) kun kotona käynnin lomassa joskus vien sen valjaissa. Luulisin, ettei kovin moni voisi sanoa sen olevan hyväksi kissalle.

      • Anonyymi

        Jos vanhempasi eivät osaa huolehtia kissasta niin, että sillä on hyvä olla, mutta kuitenkin lakien mukaisesti, niin sehän on ihan toinen ongelma. Ongelmasi ei siis todellakaan ole se, ettei kissa pääse jolkottamaan vapaasti henkensä kaupalla, vaan se, ettei kissasta osata huolehtia. Ole hyvä ja yritä ymmärtää oikea ongelma sen sijaan, että jankkaat joka kommentissa laittomasta vapaana liikkumisesta.

        P.S. Ulkotarha olisi kova juttu!


      • Anonyymi

        Ei tässä sinun puhumisillasi ole merkitystä. Lait ovat voimassa täysin sinun puhumisistasi riippumatta.

        Olisi hyvä ymmärtää myös se, että toisten ihmisten mahdollinen laiton käytös ei mitenkään voi antaa sinulle tai vanhemmillesi lupa rikkoa lakia.

        Jos kissa ei sopeudu sisätiloihin, on parempi etsiä sille sellaiset uudet omistajat, jotka kykenevät järjestämään lailliset ja turvalliset olosuhteet ulkoiluun, tai äärimmäisessä tapauksessa lopettaa eläin tuskattomasti ja nopeasti.

        Sinäkin lienet lehdistä lukenut ja uutisista kuullut, miten kurjasti yksinäisille ja ilman valvontaa ulkoileville kissoille usein käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vanhempasi eivät osaa huolehtia kissasta niin, että sillä on hyvä olla, mutta kuitenkin lakien mukaisesti, niin sehän on ihan toinen ongelma. Ongelmasi ei siis todellakaan ole se, ettei kissa pääse jolkottamaan vapaasti henkensä kaupalla, vaan se, ettei kissasta osata huolehtia. Ole hyvä ja yritä ymmärtää oikea ongelma sen sijaan, että jankkaat joka kommentissa laittomasta vapaana liikkumisesta.

        P.S. Ulkotarha olisi kova juttu!

        Tuosta ulkotarhasta aiemmin jo mainitsinkin jos et sattunut huomaamaan. Kerroin, että vanhempieni pihassa on aitaus, mistä ei kissa pääse yli. Vaihtoehto ei kuitenkaan sekään käynyt heille ja ilman perusteluja jäi sekin vastaus. Tämänkin sanoin jo aiemmin mutta meni näköjään ohi sinulta.

        Mutta yleisesti suurimmalle osalle tässä keskustelussa: En ole väittänytkään, että puheillani olisi merkitystä siinä miten laki on säädetty. En ole missään vaiheessa sanonut, että kissaa pitäisi pitää vapaana lakia vastoin. Olin unohtanut kyseisen lakimuutoksen ja sen takia nimen omaan aloin puhumaan vanhempieni pihassa olevasta aitauksesta.

        Mutta ei sillä. Asia on kuitenkin loppuun käsitelty, sillä en saa vanhempieni mieltä muuttumaan, enkä voi vaikuttaa heidän päätöksiinsä. Täältä hain vastausta lähinnä siihen, etteikö kissalle olisi haittaa siitä, että sen elämän tyyli muuttuu radikaalisti tällä tavoin, mutta ihmiset kiinnittävät ilmeisesti huomiota enemmän niihin asioihin, joita itse en keskustelun aloittajana aja takaa. Kiitos kuitenkin vastauksista. Näillä mennään.


      • Anonyymi

        "Vanhempieni pihaa ympäröi aita" "Vanhempieni pihassa on aitaus"

        Minusta aikalailla sama asia.
        En maininnut missään vaiheessa, että pihassa olisi tarha. Puhuin aidasta/aitauksesta. Kannattaisi varmaan itse kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä lukee.

        Ja muutenkin oliko tuollaisesta asiasta tarpeellista ilmoittaa, sillä onko sillä väliä jos kissa sen aidan sisällä kuitenkin pysyisi? (Oleelliset aiheet)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vanhempieni pihaa ympäröi aita" "Vanhempieni pihassa on aitaus"

        Minusta aikalailla sama asia.
        En maininnut missään vaiheessa, että pihassa olisi tarha. Puhuin aidasta/aitauksesta. Kannattaisi varmaan itse kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä lukee.

        Ja muutenkin oliko tuollaisesta asiasta tarpeellista ilmoittaa, sillä onko sillä väliä jos kissa sen aidan sisällä kuitenkin pysyisi? (Oleelliset aiheet)

        WTF?!?!?!

        "Tuosta ulkotarhasta aiemmin jo mainitsinkin jos et sattunut huomaamaan."

        EN SATTUNUT HUOMAAMAAN. Mutta sen satuin huomaamaan, että vellit ja muussit on edelleen pahemman kerran sekaisin eikä näistä kahdesta saa aikalailla samaa asiaa leivottua sitten millään. Ei muuten edes käytännössä, jos tiedät yhtään, mikä ulkotarhan idea on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        WTF?!?!?!

        "Tuosta ulkotarhasta aiemmin jo mainitsinkin jos et sattunut huomaamaan."

        EN SATTUNUT HUOMAAMAAN. Mutta sen satuin huomaamaan, että vellit ja muussit on edelleen pahemman kerran sekaisin eikä näistä kahdesta saa aikalailla samaa asiaa leivottua sitten millään. Ei muuten edes käytännössä, jos tiedät yhtään, mikä ulkotarhan idea on!

        Anteeksi nyt, mutta sanoin noin ihan sen takia, koska onko sillä jotain väliä, että onko se tarha vai aitaus, jos se on silti paikka, missä kissa voi olla ulkona.

        En edes ymmärrä miksi auot päätäsi tuosta asiasta, sillä se ei ole mitenkään oleellista onko kyseessä tarha vai aitaus vai ihan mikä vain kunhan kissa vain voi oleilla siinä ulkona. Tämä on vain turhaa kinastelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi nyt, mutta sanoin noin ihan sen takia, koska onko sillä jotain väliä, että onko se tarha vai aitaus, jos se on silti paikka, missä kissa voi olla ulkona.

        En edes ymmärrä miksi auot päätäsi tuosta asiasta, sillä se ei ole mitenkään oleellista onko kyseessä tarha vai aitaus vai ihan mikä vain kunhan kissa vain voi oleilla siinä ulkona. Tämä on vain turhaa kinastelua.

        Sillä on todellakin väliä, onko kyseessä pihan ympäri kulkeva aita vai pomminvarma, katollinen ulkotarha, johon kissalla on täysin vapaa pääsy esim. avoimesta ikkunasta.

        Älä jatka länkyttämistä asiassa, joka on TÄYSIN sinun aikaansaannostasi. SINÄ aloittaa aukomaan päätäsi siitä, etten minä sattunut huomaamaan puhetta tarhasta, vaikka tosiasiassa sellaista ei kukaan lukutaitoinen olisi voinut huomatakaan. SINÄ siis olit se, jolle sanavalinnat ja käsitteiden erottaminen toisistaan tuotti alunperin ongelmia ja aloitit siitä länkyttämään. Että osuipahan tämäkin TAAS omaan nilkkaasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä on todellakin väliä, onko kyseessä pihan ympäri kulkeva aita vai pomminvarma, katollinen ulkotarha, johon kissalla on täysin vapaa pääsy esim. avoimesta ikkunasta.

        Älä jatka länkyttämistä asiassa, joka on TÄYSIN sinun aikaansaannostasi. SINÄ aloittaa aukomaan päätäsi siitä, etten minä sattunut huomaamaan puhetta tarhasta, vaikka tosiasiassa sellaista ei kukaan lukutaitoinen olisi voinut huomatakaan. SINÄ siis olit se, jolle sanavalinnat ja käsitteiden erottaminen toisistaan tuotti alunperin ongelmia ja aloitit siitä länkyttämään. Että osuipahan tämäkin TAAS omaan nilkkaasi!

        Voi herranjestas kun ihmoset haastavat riitaa. Olen jo kahteen otteeseen vihjaillut, että tämän keskustelun voisi jo lopettaa, sillä tästä ei ole mitään hyötyä. En ymmärrä miksi vain jatkat ja jatkat vänkäämistä jostakin tarha-asiasta kun ei siinä ole mitään pointtia. Keskustelun alkuperäinen tarkoitus oli tuoda esille se, että ulkoelämään tottunut kissa jää nalkkiin sisälle loppuelämäkseen. Ei se onko vanhempieni pihassa tarha vai aitaus.

        ps. Caps lock ei ole tarpeellinen. Ymmärrän vallan hyvin ilmankin ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi herranjestas kun ihmoset haastavat riitaa. Olen jo kahteen otteeseen vihjaillut, että tämän keskustelun voisi jo lopettaa, sillä tästä ei ole mitään hyötyä. En ymmärrä miksi vain jatkat ja jatkat vänkäämistä jostakin tarha-asiasta kun ei siinä ole mitään pointtia. Keskustelun alkuperäinen tarkoitus oli tuoda esille se, että ulkoelämään tottunut kissa jää nalkkiin sisälle loppuelämäkseen. Ei se onko vanhempieni pihassa tarha vai aitaus.

        ps. Caps lock ei ole tarpeellinen. Ymmärrän vallan hyvin ilmankin ;)

        Pfff!

        Hyvä vitsi! Mitäs sitten aloitit vänkäämään ja länkyttämään asiasta, jolla ei NYT yhtäkkiä olekaan mitään väliä? 🤣 Eipä tietenkään ole, kun jäit kiinni verekseltään siitä, että syyttelet muita omista aikaansaannoksistasi. Minkä muuten teit TAAS jatkaessasi itse länkytystä, joka on sinusta yhtäkkiä pointitonta ja muistuttaessasi, ettei aidan ja tarhan erolla ole väliä, vaikka nimenomaan itse aloitit niistä vänkäämään. HEH HEH!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pfff!

        Hyvä vitsi! Mitäs sitten aloitit vänkäämään ja länkyttämään asiasta, jolla ei NYT yhtäkkiä olekaan mitään väliä? 🤣 Eipä tietenkään ole, kun jäit kiinni verekseltään siitä, että syyttelet muita omista aikaansaannoksistasi. Minkä muuten teit TAAS jatkaessasi itse länkytystä, joka on sinusta yhtäkkiä pointitonta ja muistuttaessasi, ettei aidan ja tarhan erolla ole väliä, vaikka nimenomaan itse aloitit niistä vänkäämään. HEH HEH!

        En alkanut vänkäämään niistä. Mainitsin vain, että olin jo aiemmin maininnut aitauksesta, joka oli ilmeisesti sinulta mennyt ohi. Itse aloit vääntämään siitä, että olin sekoittanut tarhan ja aitauksen (vaikka mainitsin tarhan vain kerran, ja senkin vain ilmaistakseni mistä puhun).

        Mutta et voi itsekään väittää, että tässä keskustelussa olisi jotain pointtia, sillä ei ole. Tämä kina on aivan turhaa, sillä tämä alkaa menemään vain sanaharkaksi siitä kumpi on oikeassa. Toivon että minun ei tarvitse enää selittää asian laitaa sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En alkanut vänkäämään niistä. Mainitsin vain, että olin jo aiemmin maininnut aitauksesta, joka oli ilmeisesti sinulta mennyt ohi. Itse aloit vääntämään siitä, että olin sekoittanut tarhan ja aitauksen (vaikka mainitsin tarhan vain kerran, ja senkin vain ilmaistakseni mistä puhun).

        Mutta et voi itsekään väittää, että tässä keskustelussa olisi jotain pointtia, sillä ei ole. Tämä kina on aivan turhaa, sillä tämä alkaa menemään vain sanaharkaksi siitä kumpi on oikeassa. Toivon että minun ei tarvitse enää selittää asian laitaa sinulle.

        Juu ei, minulle ei tarvitse tilanteen kulkua selittää, mutta SINULLE se ei ole auennut vieläkään. Tavaa seuraava:

        1. Minä mainitsin, että ulkotarha voisi olla hyvä idea.
        2. Sinä aloitit ulisemaan siitä, miten minä en ollut sattunut huomaamaan sinun jo maininneen ulkotarhasta. Tosiasiassa olit maininnut vain pihan ympäri kulkevasta AIDASTA. Nämä ovat EDELLEENKIN kaksi täysin eri asiaa.
        3. Minä älähdin takaisin, ettet todellakaan ollut maininnut mitään ulkotarhasta, sillä et todellakaan ollut.
        4. Yhtäkkiä sinusta sillä ei ole mitään väliä, onko kyse aidasta vai tarhasta. Paitsi että todellakin on vapaan ulkoilun kannalta.

        Kaikki tapahtui tismalleen tuossa järjestyksessä. Minulta ei siis todellakaan mennyt puhe aidasta ohi, mutta kun se ei ole lähellekään sama asia kuin ulkotarha. Siksi kehoitin harkitsemaan ulkotarhaa, joka on, toisin kuin aita, erittäin hyvä idea. Ja siitähän sinä sitten pelihoususi typeryyttäsi revit, kun "en ollut sattunut huomaamaan" sinun jo puhuneen asiasta, vaikka et todellakaan ollut. HEH HEH!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei, minulle ei tarvitse tilanteen kulkua selittää, mutta SINULLE se ei ole auennut vieläkään. Tavaa seuraava:

        1. Minä mainitsin, että ulkotarha voisi olla hyvä idea.
        2. Sinä aloitit ulisemaan siitä, miten minä en ollut sattunut huomaamaan sinun jo maininneen ulkotarhasta. Tosiasiassa olit maininnut vain pihan ympäri kulkevasta AIDASTA. Nämä ovat EDELLEENKIN kaksi täysin eri asiaa.
        3. Minä älähdin takaisin, ettet todellakaan ollut maininnut mitään ulkotarhasta, sillä et todellakaan ollut.
        4. Yhtäkkiä sinusta sillä ei ole mitään väliä, onko kyse aidasta vai tarhasta. Paitsi että todellakin on vapaan ulkoilun kannalta.

        Kaikki tapahtui tismalleen tuossa järjestyksessä. Minulta ei siis todellakaan mennyt puhe aidasta ohi, mutta kun se ei ole lähellekään sama asia kuin ulkotarha. Siksi kehoitin harkitsemaan ulkotarhaa, joka on, toisin kuin aita, erittäin hyvä idea. Ja siitähän sinä sitten pelihoususi typeryyttäsi revit, kun "en ollut sattunut huomaamaan" sinun jo puhuneen asiasta, vaikka et todellakaan ollut. HEH HEH!

        "sinä sitten pelohoususi typeryyttäsi revit" Kukakohan tässä on repinyt pelihousunsa. Itse ainakin pyrin puhumaan rauhallisesti ja KOHTELIAASTI. Ja juuri niin kuin sanoin aiemminkin: puhuin yleisesti paikasta missä kissa voisi olla ulkona. Aitaus, tarha, ihan sama. Sinä taas aloit jauhamaan siitä, kuinka puhuin ensin aitauksesta ja sitten tarhasta ja jostain kumman syystä siitä syntyi kauhea vääntö.

        Ja sanon nyt jo vaikka kuinka monennen kerran, että tällä keskustelulla ei kerta kaikkiaan ole pointtia, joten lopetan nyt tähän. Olen sitä mieltä, että en ollut tässä se osapuoli joka haastoi riitaa joten voin hyvillä mielin lopettaa ja antaa asian olla mitä ikinä sanotkaan tämän jälkeen. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sinä sitten pelohoususi typeryyttäsi revit" Kukakohan tässä on repinyt pelihousunsa. Itse ainakin pyrin puhumaan rauhallisesti ja KOHTELIAASTI. Ja juuri niin kuin sanoin aiemminkin: puhuin yleisesti paikasta missä kissa voisi olla ulkona. Aitaus, tarha, ihan sama. Sinä taas aloit jauhamaan siitä, kuinka puhuin ensin aitauksesta ja sitten tarhasta ja jostain kumman syystä siitä syntyi kauhea vääntö.

        Ja sanon nyt jo vaikka kuinka monennen kerran, että tällä keskustelulla ei kerta kaikkiaan ole pointtia, joten lopetan nyt tähän. Olen sitä mieltä, että en ollut tässä se osapuoli joka haastoi riitaa joten voin hyvillä mielin lopettaa ja antaa asian olla mitä ikinä sanotkaan tämän jälkeen. Kiitos.

        No kun ei. Muiden syyttely kieroon katsomisesta ei ole kohteliasta käytöstä nähnytkään. Vastaan länkyttäminen on vielä epäkohteliaampaa ja riidan haastamista oikein olan takaa, kun sinulle mainitaan omasta mokastasi. Tässä vaiheessa olisit voinut itse perääntyä ja pyytää anteeksi sitä, että menit väittämään jo puhuneesi ulkotarhasta, vaikka et ollut. Mutta kun ei, länkytys senkun jatkui. Kaltaisesi ihminen ei tietenkään ymmärrä tehneensä mitään väärää, vaikka jokaiselle lukutaitoiselle osuutesi on TÄYSIN selvää. Että näin!


      • Anonyymi

        Huoh miks haastaa riitaa tollasesta ku alottaja on kysyny iha eri asiaa. Alottajaltaki vähä tyhmää lähtee mukaan tohon mut oikeesti... Siis tyyppi puhu yleisesti paikasta missä kissa voi olla mut miks alkaa riiteleen siitä onko se tarha vai joku muu. Ok en oo osallinen tähän mut suomi on vapaa maa ja halusin sanoo mielipiteeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh miks haastaa riitaa tollasesta ku alottaja on kysyny iha eri asiaa. Alottajaltaki vähä tyhmää lähtee mukaan tohon mut oikeesti... Siis tyyppi puhu yleisesti paikasta missä kissa voi olla mut miks alkaa riiteleen siitä onko se tarha vai joku muu. Ok en oo osallinen tähän mut suomi on vapaa maa ja halusin sanoo mielipiteeni.

        Älä heitä bensaa liekkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh miks haastaa riitaa tollasesta ku alottaja on kysyny iha eri asiaa. Alottajaltaki vähä tyhmää lähtee mukaan tohon mut oikeesti... Siis tyyppi puhu yleisesti paikasta missä kissa voi olla mut miks alkaa riiteleen siitä onko se tarha vai joku muu. Ok en oo osallinen tähän mut suomi on vapaa maa ja halusin sanoo mielipiteeni.

        Kas kun sillä on aika iso merkitys. Vai sovitaanko, että ollaankin kaikki puhuttu hevosista ja niiden oikeudesta tarhaan? Älä tule väittämään puhuneesi jostain, mistä et ole puhunut, niin kaikki on hyvin. Älä ainakaan säksätä vastaan, jos jäät siitä kiinni.

        On aivan yksi hailee, mistä aloittaja alunperin kysyi. Minä vastasin kysymykseen ensimmäisessä kommentissani. Sittemmin olen väitellyt aloittajan kanssa päivänselvästä asiasta, JONKA HÄN ALOITTI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun sillä on aika iso merkitys. Vai sovitaanko, että ollaankin kaikki puhuttu hevosista ja niiden oikeudesta tarhaan? Älä tule väittämään puhuneesi jostain, mistä et ole puhunut, niin kaikki on hyvin. Älä ainakaan säksätä vastaan, jos jäät siitä kiinni.

        On aivan yksi hailee, mistä aloittaja alunperin kysyi. Minä vastasin kysymykseen ensimmäisessä kommentissani. Sittemmin olen väitellyt aloittajan kanssa päivänselvästä asiasta, JONKA HÄN ALOITTI.

        Mä en nyt tähän riitaan halu mukaan nii aika turha vastata mulle. Kunhan sanoin mielipiteen eikä se sun puheista muutu. Riitaa saa haastaa mutta kaikki siihen ei vastaa vaikka jotkut ehkä jopa vois toivoo et vastais


      • Anonyymi

        Hauska juttu sinänsä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä sinun puhumisillasi ole merkitystä. Lait ovat voimassa täysin sinun puhumisistasi riippumatta.

        Olisi hyvä ymmärtää myös se, että toisten ihmisten mahdollinen laiton käytös ei mitenkään voi antaa sinulle tai vanhemmillesi lupa rikkoa lakia.

        Jos kissa ei sopeudu sisätiloihin, on parempi etsiä sille sellaiset uudet omistajat, jotka kykenevät järjestämään lailliset ja turvalliset olosuhteet ulkoiluun, tai äärimmäisessä tapauksessa lopettaa eläin tuskattomasti ja nopeasti.

        Sinäkin lienet lehdistä lukenut ja uutisista kuullut, miten kurjasti yksinäisille ja ilman valvontaa ulkoileville kissoille usein käy.

        Ei muuten ole laitonta! Lueppa ensin sitä lakia kissan ulkoilusta.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Heh, ihmiset on kovia tappelemaan

    • Anonyymi

      Pihalla on aita, josta kissa ei pääse yli eikä ali...

      Vanhempasi pelkäävät kuitenkin, että se jää auton alle tai ei enää palaa kotiin...

      Ehkä tuon ongelman voisi jotenkin ratkaista...

      • Anonyymi

        Ilmaisin asian ehkä sekavasti, mutta autopelko oli siinä kohtaa, kun ehdotin kissan päästettäväksi ulkokissaksi vapaana. Sen jälkeen ehdotin, että aita pidettäisiin kiinni kissan ollessa ulkona. Tämä ei kuitenkaan jostain syystä käynyt.


    • Anonyymi

      Kyllä se tottuu sisällä elämään jos sillä on virikkeellinen elämä.
      Sitä tosin en ymmärrä, että jos se aidattu piha kerran on pomminvarma, ettei kissa pääse yli eikä ali pois pihasta mitenkään, niin miksei vanhemmillesi se sovi että saisi pihalla ulkoilla :s, minusta tuossa ei olisi mitään ongelmaa jos se kissa sillä pihalla 100% pysyisi eikä voisi karata.
      Muistakaa siruttaa ja rekata kissan siru.

      • Anonyymi

        Haluaisinpa nähdä aidan, josta ei kissa jotakin kautta halutessaan yli/ali mene. Kyllä aidatullakin pihalla aina sen verran joutuu vahtimaan karkaamisen tai ainakin petolintujen ja muun vastaavan takia, etten minä itsekään moiseen ryhtyisi. Samalla vaivalla kissaa ulkoiluttaisi jo valjaissakin, kun kerran joka tapauksessa on melkein läsnä oltava. Tarhan sen sijaan voi rakentaa niin hyväksi, ettei kissan tulemista ja menemistä tarvitse mietiskellä yhtään.


      • Anonyymi

        Aita on kyllä varma. Jos ei 100% niin ainakin 99%. Talon entiset omistajat ovat rakennuttaneet sen nimen omaan kissoja varten (aita kaareutuu sisään päin ylöspäin mentäessä, joka estää kiipeämisen). Vanhempani ovat pitäneet koiria aitauksessa, mutta kissoja eivät päästä. En saanut perusteluja, mutta veikkaan halumattomuuden johtuvan pihan suuresta koosta, jolloin silmälläpito on vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aita on kyllä varma. Jos ei 100% niin ainakin 99%. Talon entiset omistajat ovat rakennuttaneet sen nimen omaan kissoja varten (aita kaareutuu sisään päin ylöspäin mentäessä, joka estää kiipeämisen). Vanhempani ovat pitäneet koiria aitauksessa, mutta kissoja eivät päästä. En saanut perusteluja, mutta veikkaan halumattomuuden johtuvan pihan suuresta koosta, jolloin silmälläpito on vaikeaa.

        Jos silmälläpito on vaikeaa, niin sitten se on. Sittenhän siihen ei kukaan täysijärkinen rakasta lemmikkiä laske kokeilemaan onneaan. Vanhempasi ovat aivan oikeassa, joten lopeta nyt jo hyvä ihminen. Kissoja voi pitää hyvin ihan lakien mukaisesti, ja niinhän niitä tulisikin pitää. Jollei onnistu, niin lienee aika alkaa miettimään josko kissan olisi parempi olla kodissa, jossa onnistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos silmälläpito on vaikeaa, niin sitten se on. Sittenhän siihen ei kukaan täysijärkinen rakasta lemmikkiä laske kokeilemaan onneaan. Vanhempasi ovat aivan oikeassa, joten lopeta nyt jo hyvä ihminen. Kissoja voi pitää hyvin ihan lakien mukaisesti, ja niinhän niitä tulisikin pitää. Jollei onnistu, niin lienee aika alkaa miettimään josko kissan olisi parempi olla kodissa, jossa onnistuu.

        Vanhempani eivät vie kissoja valjaissa ulos. Tiedän sen vaikka olenkin ehdottanut sitä. Korkeintaan kissa pääsee kerran tai pari ulos ja sen jälkeen innostus hiipuisi.

        Tässä vaiheessa en kyllä yritäkään saada ratkaisua ongelmaan, sillä se ei ole minun päätettävissä. Ihmisten mielipiteitä tässä vaiheessa lähinnä luen.

        Kiitos kuitenkin kaikille niille vastauksista, joilla oli jotakin ehdotuksia/ajatuksia ongelman suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhempani eivät vie kissoja valjaissa ulos. Tiedän sen vaikka olenkin ehdottanut sitä. Korkeintaan kissa pääsee kerran tai pari ulos ja sen jälkeen innostus hiipuisi.

        Tässä vaiheessa en kyllä yritäkään saada ratkaisua ongelmaan, sillä se ei ole minun päätettävissä. Ihmisten mielipiteitä tässä vaiheessa lähinnä luen.

        Kiitos kuitenkin kaikille niille vastauksista, joilla oli jotakin ehdotuksia/ajatuksia ongelman suhteen.

        Kuten sanottua; jos kissan hyvä pito on liikaa vaadittu, niin ehkäpä sitä ei silloin pitäisi kontollaan pitää. Pääsevätkö koirat remmilenkille vai pyörivätkö vain siinä pihassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanottua; jos kissan hyvä pito on liikaa vaadittu, niin ehkäpä sitä ei silloin pitäisi kontollaan pitää. Pääsevätkö koirat remmilenkille vai pyörivätkö vain siinä pihassa?

        Pihassa lähinnä pyörivät paitsi kun itse olen kotona. Piha on kuitenkin aika suuri niinkuin jo sanoinkin. Asia ei kuitenkaan ole minun päätökseni, enkä tohdi ehdottaa vanhemmilleni, että luopuisivat eläimistä, kun en itsekään voi mitään niistä ottaa tässä elämän tilanteessa.


    • Anonyymi

      Siis onko tuo ap ihan tosissaan? Senat meni ilmiselvästi sakaisin eikä siitä pääse mihinkään. Eikö siitä kannattaisi ottaa mukisematta vastuu eikä alkaa sössöttämään. :D Eikä itsessään ole tietenkään mitään vikaa. :'D

    • Anonyymi

      Mitä tietoja nyt keskustelun sählän keskeltä sain niin olisihan se kissa ihan hyvä päästää sinne ulos vaikka siinä aitauksessa, jos se kerran käyttäytyy noin sisällä. Eihän se eläin siitä sisälläolosta ilmeisesti nauti. Jos pihassa on vaikea pitää sitä silmällä, voisiko aluetta rajata jotenkin lisää ja antaa kissan olla ulkona kun vanhempasi ovat myös pihalla istuskelemassa? Tottahan sitä pitää ajatella kissan hyvinvointia ensin. Jos aitauksessa on jokin hyvin pieni todennäköisyys karkaamiselle tai muulle onnettomuudelle, voittaako se sen faktan, että kissalla olisi huono olla jatkuvasti sisällä. Valitaan pienempi paha. Tämä on minun ehdotukseni.

      • Anonyymi

        Ja vielä edelliseen: Niitä uusia omistajia olisi kyllä varmaan ihan hyvä tuossa tapauksessa harkita.


    • Anonyymi

      Onko näillä ihmisillä jotain kasautumia mitä ne tulee purkamaan tänne anonyymin turvin?:'D Herran jestas tääki mikä alkaa haastaan riitaa jostain helkutin kissatarhasta. Onko sillä nyt nii väliä? Oh no :''DD

      • Anonyymi

        Kissatarhalla sinänsä ei ole väliä. Sillä kuitenkin on väliä, että väitetään pokkana kirjoittaneensa kissatarhasta, vaikka ei varmana pidä paikkaansa. Vielä enemmän on väliä sillä, että siitä vasta riemu repesi kun kerrotaan, että nyt puhuit palturia. Oliko tämä pienelle mielellesi liikaa käsitettäväksi? Yritä nyt ihmeessä unohtaa se kissatarha ja mieti oikein kovasti mistä oikeesti kiikasti kun kerran noin paljon kiinnostaa yrittää vaivata hernettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissatarhalla sinänsä ei ole väliä. Sillä kuitenkin on väliä, että väitetään pokkana kirjoittaneensa kissatarhasta, vaikka ei varmana pidä paikkaansa. Vielä enemmän on väliä sillä, että siitä vasta riemu repesi kun kerrotaan, että nyt puhuit palturia. Oliko tämä pienelle mielellesi liikaa käsitettäväksi? Yritä nyt ihmeessä unohtaa se kissatarha ja mieti oikein kovasti mistä oikeesti kiikasti kun kerran noin paljon kiinnostaa yrittää vaivata hernettä.

        Hei ei tarvi ruveta haukkuu :DD Mä vaan laitoin sit viä omanki viestini tähän soppaan vaikka ei näköjään ois kannattanu kun heti tullaan päälle tuuppaan omia näkemyksiään niiku mikkäki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei ei tarvi ruveta haukkuu :DD Mä vaan laitoin sit viä omanki viestini tähän soppaan vaikka ei näköjään ois kannattanu kun heti tullaan päälle tuuppaan omia näkemyksiään niiku mikkäki

        Sinulla on oma epärelevantti näkemyksesi kun taas minä perustan jutun faktatietoon. Siinä on vissi ero. Jos lähdet näkemyksiäsi tuumailemaan niin tuumaile sitten edes paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on oma epärelevantti näkemyksesi kun taas minä perustan jutun faktatietoon. Siinä on vissi ero. Jos lähdet näkemyksiäsi tuumailemaan niin tuumaile sitten edes paremmin.

        Ok sovitaan että oot täydellisesti oikeessa jos se saa sut onnelliseks :DD Mee hyvillä mielin nukkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on oma epärelevantti näkemyksesi kun taas minä perustan jutun faktatietoon. Siinä on vissi ero. Jos lähdet näkemyksiäsi tuumailemaan niin tuumaile sitten edes paremmin.

        Minulla Soolokissa ei ole koskaan vapaana ulkona. Valjaiden kanssa on yritetty, mutta se ei pidä niistä. Kuitenkin vaikuttaa elämäänsä tyytyväiseltä. Lasitetulle parvekkeellle pääsee nauttimaan auringonpaisteesta, jos hyvä sää on mennä sinne. Soolo on kaikki 8 vuotta ollut aina terve ja iloinen, mutta hyvin määrätietoinen, joskus vaaativakin.


        Soolon ei koskaan tarvitse olla yksin, koska onhan minulla koirakiin ja sOOLO JA tOUHO OVAT PARHAITA YSTÄVIÄ KESKENÄÄN. mOLEMMAT olivat juuri rokotuksessa ja eläinlääkäri kehui nitä hyvinhoidetuksi. Minulle ne ovat kaikki kaikessa ja en tiedä miten kestäisin, jos jompikumpi sairastuisi .


    • Anonyymi

      En tiedä pystyisikö keskusteluja lukitsemaan jos rekisteröityisi, mutta jos pystyisi olisi tosiaan pitänyt rekisteröityä. Minusta asia on jo aikalailla käsitelty ja sain vastauksia myös ALKUPERÄISEENKIN viestiini. Joten ihmiset voisitteko jättää tämän riidan aiheen ja jatkaa elämäänne normaaliin tapaan. En halua aiheuttaa närää :)

    • Anonyymi

      Kissa on vanhempiensa omaisuutta ja silloin he tekevät päätökset. Et sinä, eikä sinulla ole asiassa sananvaltaa. Sitä paitsi vanhempasi ovat aivan oikeassa pitäessään kissan sisällä.

    • Anonyymi

      Olen ketjun alkuunpanijan kanssa täysin samaa mieltä. Kissa on yli 12 vuotias ja aina juossut ulos ja sisään täysin vapaasti ja kaiken mukaan kaikki toiminut hyvin koska kissa on tullut "korkeaan ikään". Kissan elinikä on noin 20 vuotta. Kissalle on tullut omat tapansa jotka tulee kaikille ja vaikea muuttaa mitä vanhemmaksi tulee. Surullista tässä on se että kissan alkuperäiset omistajat kuolivat ja kissa sai uuden kodin ja uudet omistajat, mikä sinänsä on hieno asia. Kuitenkin kissa ehkä tuntee joutuneensa "vankilaan" koska ei enään tapojensa mukaan enään pääsekään vapaasti ulos ja sisään mihin on tottunut. Käsittääkseni kissan entinen ja tämä nykyinen kotipaikka ei ole vilkkaan liikenteen tuntumassa vaan rauhallisemmalla maaseudulla. Myöskin tätä nykyistä kotialuetta ympäröi aitaus jossa on suljettava portti. Loistavaa ja turvallista ulkoilua senioorikissalle kotipihalla. Valjaissa kulkemiseen pitää opettaa pienestä alkaen että kissat oppivat siihen. Voisihan nykyiset omistajat olla kissan kanssa pihalla kun päästävät kissan ulos pihaalueelle. Luultavasti kissa saa jonkinasteisen masennuksen koska ei enään pääse vapaasti liikkumaan ulkona. Kaikkea hyvää kissalle ja uudelle kodille sekä monta onnellista tulevaa kissanvuotta vielä,

      • Anonyymi

        Tämä. Hyvä että sentään joku on samaa mieltä kanssani. Harmi vain, että tilanne on edelleen sama enkä itse voi siihen vaikuttaa.


      • Anonyymi

        Vanha,yli kymmenen vuotias kissa taatusti nauttii että saa olla turvassa sisällä.Muistaa taatusti kun on paennut saalistajiaan,petoja ja vaaroja ulkona.Sillä on ollut hyväätuuria, kun on viellä hengisdä.Olisi typeryyttä vaarantaa sen henki taas heitteillejättämällä.

        Meille tuli entinen ulkokissa.Ei edes ulos halunnut.Kun on ulkona kovia kokenut,ei sitä enää kaipaa.
        Luuletko että ulkona on kissalla aina rauhallista ja niiin ihanaa?

        Kylmät talviset pakkasyöt,supikoirien,kettujen,ilvesten,huuhkajien jne. saalistami a henkensäedessä pakenimen ei ole nautinnollista,monien ulkokissojen elämä päättyy siihen.Lisäksi on liikenne,auton ruhjomaksi joutuu paljon kissoja,vain onnekkaimmat menehtyvät heti,loput kituvat piiloissaan kunnes menehtyvät.

        Kannattaa huolehtia kissasta lakien mukaan.Kissan hylkääminen, ja heitteillejättö on laissa kiellettyä,koska se on kissalle hengenvaarallista.
        Arvostakaa kissan elämää,älkää vaarantako tahallisesti kissan henkeä.Ja kissat kiittää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha,yli kymmenen vuotias kissa taatusti nauttii että saa olla turvassa sisällä.Muistaa taatusti kun on paennut saalistajiaan,petoja ja vaaroja ulkona.Sillä on ollut hyväätuuria, kun on viellä hengisdä.Olisi typeryyttä vaarantaa sen henki taas heitteillejättämällä.

        Meille tuli entinen ulkokissa.Ei edes ulos halunnut.Kun on ulkona kovia kokenut,ei sitä enää kaipaa.
        Luuletko että ulkona on kissalla aina rauhallista ja niiin ihanaa?

        Kylmät talviset pakkasyöt,supikoirien,kettujen,ilvesten,huuhkajien jne. saalistami a henkensäedessä pakenimen ei ole nautinnollista,monien ulkokissojen elämä päättyy siihen.Lisäksi on liikenne,auton ruhjomaksi joutuu paljon kissoja,vain onnekkaimmat menehtyvät heti,loput kituvat piiloissaan kunnes menehtyvät.

        Kannattaa huolehtia kissasta lakien mukaan.Kissan hylkääminen, ja heitteillejättö on laissa kiellettyä,koska se on kissalle hengenvaarallista.
        Arvostakaa kissan elämää,älkää vaarantako tahallisesti kissan henkeä.Ja kissat kiittää!

        Aloittajan aloitusviestistä ymmärsin, että kissa on yrittänyt useasti kammeta ikkunaa auki ja on raapinut ulko-ovea. Mistähän se viestii, ei ainakaan siitä, että kissa nauttisi olostaan sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan aloitusviestistä ymmärsin, että kissa on yrittänyt useasti kammeta ikkunaa auki ja on raapinut ulko-ovea. Mistähän se viestii, ei ainakaan siitä, että kissa nauttisi olostaan sisällä.

        Aloittaja ei ilmeisesti pidä seuraa kissalle,eikä järjestä sille jahtaamisleikkejä sisällä vaikka pitäisi.Kissa ahdistuu,kun joku vain vierestä tuijottaa.


      • Anonyymi

        Eihän aloittaja edes ymmärtääkseni asu samassa taloudessa? Hänhän puhuu vanhempiensa kissasta.


    • Anonyymi

      Menetin rakkaan ystäväni auton alle sunnuntaina. Ulkoa löydetty,n. 1 vuotias, oli kylmä,otimme sisään, vaikka arka oli..saimme hänet 2 :ksi vuodeksi. En tiennyt kissoista juuri mitään (sielunelämä) mutta kavereitahan meistä tuli. Vaikka ulos meni, aina kotia tuli jalkojeni viereen nukkumaan.
      Monta kertaa hiiren toi sisään jolloin juttelin että "hyvä tyttö mutta ei" Ikinä en korottanut ääntä ystävääni kohtaan.
      Yritän ajatella, että ystäväni eli hyvän elämän. Olen itkenyt jo monta päivää. Tyhjä olo ilman rakasta ystävääni.
      Moraalisaarnaa en tarvitse tässä vaiheessa.
      Haluaisin uuden kissan vaikkei kukaan korvaakaan ystävääni.
      Tällä kertaa otan pennun joka tottuu olemaan sisällä. Ostan valjaat ja käytän ulkona päivittäin.

      • Anonyymi

        Juu,tosiaan järkevää järjestää turvallinen ulkoilu.Ulkona on liian paljon vaaroja kissoille,kun ne ei omassa pihassa pysy.
        Meidän kissa kävi myös alkuun ulkona,mutta joutui muiden kissojen raatelemaksi.Joten järjestettiin ulkoilu niin,ettei jätetty yksin ulos.Vieraat,puolivillitkin ulkokissat tulivat silti pihalle.Niin loukutettiin niitä,ja vietiin löytöeläintaloon.Niillä oli monenlaista sairautta,tarttuvaakin ja osa villejä.Ei niitä kukaan kotiinsa hakenut,ihmisten hylkäämiä olivat
        Oma kissa eli 19 vuotta.Kesällä ulkoili kanssamme, mutta talvella ei halunnut.Kissamme oli pelokas muiden kissojen hyökkäysten vuoksi,ja pysyi pihallamme kun olimme itse ulkona,ei jätetty koskaan vahtimatta.En ole ottanut uutta,olis uudesta kissassa niin kova vahtiminen,jos huolehtii ettei pihasta karkaa.


    • Anonyymi

      Ja rakkautta :-)

    • Anonyymi

      Ja sellaiset valjaat että on pidemmät kuin kaupan tarjolla olevat.

    • Anonyymi

      Jos ulos haluaa kissan päästää vie valjaussa,tai tekee turvallisen aitauksen johon pääsee sisältä.
      On lakien vastausta,vastuutonta ja vaarallista kissalle jättää se yksin ulos kuljeksimaan.Kissa voi tosiaan karata,kadota,jäädä autojen tai petojen raatelemaksi.Ulkokissa,oppii hetkessä sisäkissaksi,siitä todisteena tuhannet löytöeläintaloista uusiin koteihin annetut kissat.Jos omistajalle on tärkeää kissan ulkoilu,sen voi järjestää aitauksella.Jos haluaa paljon tilaa kissalle ulos,tekee suuren aitauksen,helppoa ja kissalle turvallista.Vain mielikuvitus on rajana, miten viihtyisän aitauksesta haluaa tehdä.

    • Anonyymi

      Pistä aitauksen portti kiinni ja päästä kissaparka pihalle. Ei kissaa saa vangita sisälle, kyseessä on eläinrääkkäys. Eikä tuon ikäinen kissa edes kovin kauas halua mennä, se vaan haluaa haistella ulkoilmaa ja nukkua heinikossa.

      • Anonyymi

        Laitappa linkkiä lakipykälästä joka todistaa väitteesi eläinrääkkäyksestä.

        Kissaa ei saa lakien mukaan hylätä,eikä jättää heitteille.
        Jos kissa asuu sisällä omistajiensa kanssa noista kumpikaan ei täyty.
        Kissanpitopaikallekkin on määräykset,mutta luultavasti sisällä talossa on kissalle lakien mukaisesti riittävästi tilaa.
        Parempihan se kissan on sisällä elellä, kun lakien vastasesti ulkona.Sisällä omistaja näkee jatkuvasti kissan terveystilanteen,ja pystyy tarvittaessa viemään lääkäriin kun oireet huomaa.
        Ulos jätettynä kissa voi karata, huuhkaja voi napata.Jos karkaa ja jää autonalle, ei omistaja kitivaa kissaa välttämättä löydä.

        Kissa on lemmikkieläin, ja siitä on omistajan huolehdittava 24/7.

        Aloittajan tapauksessa vaikuttaisi että kissa on hyvissä ja vastuullisissa käsissä, ja siitä huolehditaan lakienmukaan.Se on kissan etu.

        Voitte karkulaisista ja muista kadonneiden kissojen etsintä ja löytö palstoilta katsoa miten käy karanneille,kadonneille ja löytyneille.Yleensä ne kadonneet on ulkokissoja jotka karkaa,jonnekkin...


      • Anonyymi

        Meidän lähellä tiellä raidallinen kissa kanssa varmaan haisteli aikansa ulkoilmaa, sitten auto osui,lopuksi makasi heinikossa.Joku sen keräsi, ja vei löytöeläintallon sirunlukuun.Oliko se mielestäsi hyvä että se ulkoili yksin?


      • Anonyymi

        Ns. kissatalot eivät luovuta kissaa henkilölle, joka ei sitoudu pitämän kiissaa sisäkissana.


    • Anonyymi

      Viisas ratkaisu. Yksi kissa jäi auton alle äskettäin eikä ollut pienintäkään mahista väistää kun tuli täysin puskista eteen ja 80 oli vauhtia.

    • Anonyymi

      Vanhuus ja viisaus.Ymmärrät kun ikää tulee ja havahdut ulkokissojen kärsimyksiin.Se yksin vahtimatta ulkoilu ei ole laillista,eikä kissalle turvallista,monet kuolee kärsien.

      • Anonyymi

        Eihän ihmisillekään ole turvallista liikkua. Milloinkaan ei tiedä jääkö auton alle ylittäessään suojatietä. Vaikka itse ajaisi autoa liikennesääntöjen mukaisesti, niin silti saattaa tulla kolari ja menehtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ihmisillekään ole turvallista liikkua. Milloinkaan ei tiedä jääkö auton alle ylittäessään suojatietä. Vaikka itse ajaisi autoa liikennesääntöjen mukaisesti, niin silti saattaa tulla kolari ja menehtyy.

        Kissa on lemmikkieläin josta omistaja on aina vastuussa.Lakien mukaan omistajan on estettävä kissansa karkaaminen kaikin keinoin.Helpointa se on aitaamalla tai tarhaamalla .
        Vahinkoja tietysti voi sattua,lemmikki voi karata .Mutta ei sen henkeä saa tietenkään tietoisesti vaarantaa.

        Ei kannata edes ottaa mitään lemmikkiä, jos ei kykene huolehtimaan niistä lakien mukaan.Se on lemmikkien etu,että niitä ottavat vain vastuulliset ihmiset.

        Kannattaa opiskella lakipykälät, jotka koskevat eläintenpitoa,ja pitopaikkoja.

        Jos kissa ilmestyy vieraaseen pihaan se on
        aina lakien vastausesti heitteillejätettyy tai hylätty,ja se kannattaa ottaa kiinni löytöeläintaloon kuljetusta varten.Säästyy pihastaan kissan ulosteiden siivoamiselta,ja omistaja saa lunastaa hoitomaksuavastaan karkurinsa takaisin.
        Loukutus on helpoin ja tehokkain tapa kerätä irtokissat pihasta.Loukku ei satuta kissaa, ja löytöeläintalossa kissa saa kaiken tarvitsemansa Ruokaa,suojaa ja uuden kodin,jos entinen omistaja ei sitä kaipaile.


      • Anonyymi

        Ei kannata ottaa kissaa, mikäli sillä ei ole mahdollisuutta elää lajityypillisesti.


    • Anonyymi

      Hei . kissa joka on tottunut kulkemaan ulkona niin hänen pitää myös päästä käymään ulkona. jos et itse voi viedä ulos niin yritä tehdä jotain asialle...

      • Anonyymi

        Kissalle pitää järjestää tietysti turvallinen aitaus,jos haluaa sen ulkoilevan turvallisesti.
        On vastuutonta,ja kissalle vaarallista jättää se yksin ulos vaaroihin.Laki kieltää siksi kissan hylkäämisen ja heitteillejätön.Kissa on lakien vastausesti heitteillejätetty,jos se kuljeksii ulkona ilman omistajan valvontaa.
        Ei pidä yllyttää muita rikkomaan lakeja ja vaarantamaan kissansa henkeä.


    • Anonyymi

      Päästä kissa van ulos, jos katoaa niin ei sille mitään voi. Harvoin sattuu mitään ja syöhän sudet kalliita koiriakin.

      • Anonyymi

        Mietin tässä, että miksi sinä haluaisit että kissa päästetään ulos vaaraan?
        Vihaatko kissoja,ja toivot sille pahaa?
        Sen käsityksen sain kirjoituksestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin tässä, että miksi sinä haluaisit että kissa päästetään ulos vaaraan?
        Vihaatko kissoja,ja toivot sille pahaa?
        Sen käsityksen sain kirjoituksestasi.

        Me kahlitsemme eläimen, että eläin on yksin meitä varten, Tälläinen omistaja tuntee vahvaa egoa, kun eläin on täysin hänen armoillaan.

        Samoin tuntee mustasukkainen ihminen ja haluaa hallita puolisoaan. Siksi kissalle on parempi olla vapaana vaikka vaaroja ympärillä.

        Jokaisella luonnon eläimellä on vaara kuolla mutta elää silti omaa elämäänsä. Onko se kuolema sen parempi omistajan hallinnassa kuin satunnaisena luonnossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kahlitsemme eläimen, että eläin on yksin meitä varten, Tälläinen omistaja tuntee vahvaa egoa, kun eläin on täysin hänen armoillaan.

        Samoin tuntee mustasukkainen ihminen ja haluaa hallita puolisoaan. Siksi kissalle on parempi olla vapaana vaikka vaaroja ympärillä.

        Jokaisella luonnon eläimellä on vaara kuolla mutta elää silti omaa elämäänsä. Onko se kuolema sen parempi omistajan hallinnassa kuin satunnaisena luonnossa?

        Et ymmärtä,kissa on lemmikki eikä se kuulu suomen luontoon tappamaan rauhoitettujakin eläimiä,eikä vieraiden nurkkiin ulostamaan.
        Jos,ei kykene pitämään lemmikkiään itsellään,ei sellaista pidä edes ottaa.
        Se on naapureille ja luonnoneläimille julma teko.Vai onko mielestäsi oikeutettua,päästää kissa ulostamaan naapuruston lasten leikkipaikat ja kasvimaat?
        Onko sinusta hyvä,että kissat tappavat pikkulintuja,ja syövät niiden poikaset jo pesistään?
        Niin kävi västäräkinpoikasille.

        On tosiaan itsekästä ottaa kissa,ja antaa sen tuhota vieraiden omaisuutta ja tappaa lintuja.Ei kissoja ole pakko ottaa, jos ei pysty pitämään niitä pois luonnosta,ja vieraan omistamalta maalta.

        Yksin ulos jätetty kissa on ympäristölleen pelkkä riesa.Ja jos jollain naapurilla on hiiriä,hän huolehtii niistä eroon ilman vieraiden kissoja.Jolaisella on konstinsa.Kissan on pysyttävä vain omistajabsa pihassa,siitä pitää huolehtia sen omistajan.


      • Anonyymi

        Laitontakin tuo olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtä,kissa on lemmikki eikä se kuulu suomen luontoon tappamaan rauhoitettujakin eläimiä,eikä vieraiden nurkkiin ulostamaan.
        Jos,ei kykene pitämään lemmikkiään itsellään,ei sellaista pidä edes ottaa.
        Se on naapureille ja luonnoneläimille julma teko.Vai onko mielestäsi oikeutettua,päästää kissa ulostamaan naapuruston lasten leikkipaikat ja kasvimaat?
        Onko sinusta hyvä,että kissat tappavat pikkulintuja,ja syövät niiden poikaset jo pesistään?
        Niin kävi västäräkinpoikasille.

        On tosiaan itsekästä ottaa kissa,ja antaa sen tuhota vieraiden omaisuutta ja tappaa lintuja.Ei kissoja ole pakko ottaa, jos ei pysty pitämään niitä pois luonnosta,ja vieraan omistamalta maalta.

        Yksin ulos jätetty kissa on ympäristölleen pelkkä riesa.Ja jos jollain naapurilla on hiiriä,hän huolehtii niistä eroon ilman vieraiden kissoja.Jolaisella on konstinsa.Kissan on pysyttävä vain omistajabsa pihassa,siitä pitää huolehtia sen omistajan.

        Olipa vastenmielinen kirjoitus, josta eläinviha paistoi läpi.


    • Anonyymi

      Yks pahuksen kissanvangitsija vastaa jokaiseen kommenttiin heitteillejätöstä, vaaroista ja kauheasta lopusta. Joopa joo. Sama vankilanpitäjä keksii auton alle jääneitä kissoja useampaan viestiin. Hoitoonhan tuollaisen "ihmisen" tulisi hakeutua.
      Mun kolme kattia ulkoilevat täysin vapaasti, niin kuin vanhuuteen kuolleet edellisetkin kaksi. Vanhin kolmikosta käy ulkona lähinnä saunan terassilla nukkumassa päivisin, nuoremmat seikkailevat pelto-ojien varsilla. Elävät siis täyttä onnellista kissanelämää. Kissan kuuluu saada ulkoilla vapaasti ja viettää lajityypilleen ominaista onnellista elämää.

      ps. Ei muuten hiiret tunge tölliin syksyllä.

      • Anonyymi

        Toivottavasti kattisi sattuvat tulemaan minua vastaan.


      • Anonyymi

        Ja mitähän sitten meinaat? Loukuttaa ja viedä löytöeläinpalveluun? Ihmiset jotka tekevät sitä selvästi kesyille ulkokissoille, toimivat niin vain piruuttaan, jotta omistajat saavat sitten maksaa mukavan summan hakiessaan kissansa. Kissa osaa palata itsekin kotiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitähän sitten meinaat? Loukuttaa ja viedä löytöeläinpalveluun? Ihmiset jotka tekevät sitä selvästi kesyille ulkokissoille, toimivat niin vain piruuttaan, jotta omistajat saavat sitten maksaa mukavan summan hakiessaan kissansa. Kissa osaa palata itsekin kotiinsa.

        Mitä sitten?

        Piruuttaanhan te ääliöt kissojen HEITTEILLEjättäjätkin ette huolehdi lemmikeistänne, vaan tungette niitä syyttömien riesaksi.

        Jos saa kissansa vielä löytölästä takaisin, kannattaa olla hyvillään. Monien kissat vain katoavat.


      • Anonyymi

        Hoidon tarpeessa on hän, joka ei viitsi huolehtia kissastaan, vaan päästää sen vapaasti häiriköimään luonnossa ja syyttömien ihmisten riesaksi.

        Jokaisella on oikeus alueeltaan ottaa kiinni siellä olevat rauhoittamattomat eläimet ja vieraat lemmikit.


      • Anonyymi

        Sellaiselle asuinalueelle ei kannata ottaa kissaa lemmikiksi.
        Kissalla on oikeus lajityypilliseen elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitähän sitten meinaat? Loukuttaa ja viedä löytöeläinpalveluun? Ihmiset jotka tekevät sitä selvästi kesyille ulkokissoille, toimivat niin vain piruuttaan, jotta omistajat saavat sitten maksaa mukavan summan hakiessaan kissansa. Kissa osaa palata itsekin kotiinsa.

        Huono on koti kissalla, jos se vieraan maille tuppautuu.Apua tarvitsee,ja paras apu on loukutus löytöeläintalolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaiselle asuinalueelle ei kannata ottaa kissaa lemmikiksi.
        Kissalla on oikeus lajityypilliseen elämään.

        Niin,asuinalue ei vaikuta,vaan miten on huolehtinut ulkoilun ja estänyt karkaamisen.Omalla pihalla on sen kissan pysyttävä.Karmeita kohtaloita kokevat kissat jotka karkaavat autoteille ja vieraille pihoille.Koirat voivat tappaa,voi jäädä vangiksi ulkorakennukseen tai joutua luonnoneläinten tai autojen raatelemiksi.Kissalle on karmeaa jos omistajansa on välinpitämätön,eikä huolehdi sille turvallista ulkoilua.Vierast ihmisetkin voi olla vaaraksi kissalle.Tarhaaminen ja aitaaminen on kissalle parasta.Hyvin ja asianmukaisesti hoidettu kissa ei kuljeksi koskaan vieraiden nurkkiin,vaan pysyy kotonaan omistajansa ilona.


      • Anonyymi

        "Mun kolme kattia ulkoilevat täysin vapaasti, niin kuin vanhuuteen kuolleet edellisetkin kaksi. Vanhin kolmikosta käy ulkona lähinnä saunan terassilla nukkumassa päivisin, nuoremmat seikkailevat pelto-ojien varsilla. Elävät siis täyttä onnellista kissanelämää. Kissan kuuluu saada ulkoilla vapaasti ja viettää lajityypilleen ominaista onnellista elämää."

        Mikähän siinä on kun juuri lemmikkien omistajista löytyy niin paljon sellaisia, joita lait eivät koske.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mun kolme kattia ulkoilevat täysin vapaasti, niin kuin vanhuuteen kuolleet edellisetkin kaksi. Vanhin kolmikosta käy ulkona lähinnä saunan terassilla nukkumassa päivisin, nuoremmat seikkailevat pelto-ojien varsilla. Elävät siis täyttä onnellista kissanelämää. Kissan kuuluu saada ulkoilla vapaasti ja viettää lajityypilleen ominaista onnellista elämää."

        Mikähän siinä on kun juuri lemmikkien omistajista löytyy niin paljon sellaisia, joita lait eivät koske.

        Moneen muuhunkin asiaan liittyen löytyy ihmisiä "joita lait eivät koske". Lainrikkojia on eri tasoisia ja pankkiryöstäjää ei voi verrata esimekriksi piraattielokuvien katselemiseen. Ulkokissan pitäminen ei myöskään ole pahimmasta päästä. Tuskinpa maailmassa on yhtäkään ihmistä, joka ei olisi tietoisesti joskus toiminut lainvastaisesti asiassa, joka ei ole niin vakava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moneen muuhunkin asiaan liittyen löytyy ihmisiä "joita lait eivät koske". Lainrikkojia on eri tasoisia ja pankkiryöstäjää ei voi verrata esimekriksi piraattielokuvien katselemiseen. Ulkokissan pitäminen ei myöskään ole pahimmasta päästä. Tuskinpa maailmassa on yhtäkään ihmistä, joka ei olisi tietoisesti joskus toiminut lainvastaisesti asiassa, joka ei ole niin vakava.

        "Lainrikkojia on eri tasoisia ja pankkiryöstäjää ei voi verrata esimekriksi piraattielokuvien katselemiseen. Ulkokissan pitäminen ei myöskään ole pahimmasta päästä. "

        Piraattielokuvat ja ulkokissan pito ovatkin saman tapaisia rikkomuksia. Yksittäinen voi tuntua siltä ettei vaikuta mihinkään, eikä paljon vaikutakaan, mutta kun piraattien harrastajia alkaa olla miljoonia niin vakavuusaste nousee. Täsmälleen sama homma ulkokissan kanssa.


      • Anonyymi

        "Kissan kuuluu saada ulkoilla vapaasti ja viettää lajityypilleen ominaista onnellista elämää."

        Lemmikkikissan lajityypillinen elämä ei ole mahdollista Suomessa. Lemmikkikisaasat polveutuvat afrikanvillikissasta ja ovat paremminkin aavikkoeläimiä.

        Ja kun Suomen laki lisäksi kieltää kissan päästämisen vapaaksi, niin lopettakaa nyt ihmeessä laittomuuteen yllyttely!


    • Anonyymi

      Sellaista aluetta ei suomessa olekkaan jossa saisi pitää kissaa lakien vastaisesti heitteillejätettynä tai hylättynä!

      Joten lopettakaa laiton, typerä ja vastuuton tahallinen kissojen hengen vaarantaminen.

      • Anonyymi

        Miksi kissa ei saisi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kissa ei saisi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään?

        Eihän sitä kukaan kieltänyt,muiden pihoille vain et saa päästää eikä rauhoitettuja eläimiä tappaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kissa ei saisi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään?

        Saako metsästysterrierini mielestäsi toteuttaa lajityypillistä käytöstään kohdatessaan alueellani irtokissan?
        Minä ku oon estelly,ja onnistunu viellä siinä.


    • Anonyymi

      Tämä on minusta niin typerää, että ihmiset valittaa täällä heitteillejätöstä. Vaikka sillä termillä ulkokissan pitämistä kutsuttaisiinkin, ei se sitä millään tavalla kuvaile. Meidän kissasisaruksemme ovat kaikki ulkokissoja ja ovat eläneet jo yli 14 vuotiaiksi koko elämänsä terveinä. Ei ole heitteillejättöä, jos kissat voivat halutessaan palata sisään ja saavat kaiken ruokansa omistajalta. Kun asuinalue on riittävän hiljainen, kuten maaseudulla, en näe mitään ongelmaa ulkokissan pitämiseen. Turha vastata, että laki kieltää sen, sillä maailmassa on melkoisen paljon asioita, mitä laki kieltää ja mitä suurin osa ihmisistä silti tekee. Jos kissa on ollut koko pitkän elämänsä ulkokissana ja tottunut kulkemaan vapaana, ei se sille hyvää tee, että se vangitaan kokoaikaisesti sisälle.

      • Anonyymi

        Niin,suuri osa heitteillejättäjistä puolustelee tekosiaan milloin milläkin.
        Totuus on laiskuus huolehtia lemmikistä lakien mukaan.Eivätkä he oikeasti arvosta kissaa lemmikkinä,kun vaarantavat sen.Säästäähän siinä heitteillejätöllä myös kissanhiekkakuluissa,kun kissa ulostaa naapureiden pihoissa.
        Heitteillejättöjiä asuu paljon kerros,rivi ja ok taloissa joissa alle tuhannen neliön tontteja.Niillä ei kissa viittä minuuttia vahtimatta ja estelemättä sen kulkua pysy.On kurjaa seurata tuota touhua,kun kissansa kiertelee talvisinkin ovilla sisään pyytämässä.Yhden neljän vanhan ulkokissan elämä taas päättyi muutama viikko sitten ennenaikojaan lähitielle.Niitä menehtyneitä raukkoja täällä muutamia vuodessa näkyy.Ehkä se oli parempi,kuin kituuttaa ulkona säällä kuin säällä.Surullisia kohtaloita...kissa parat.

        Minulla ei ole mitään ongelmia pitää lemmikkejäni lakien mukaan.Se on tietysti lemmikeille parhaaksi.Saavat ulkoilla ja liikkua halujensa mukaan,ja olla sisällä jos siltä tuntuu.Kaikki on omistajasta kiinni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin,suuri osa heitteillejättäjistä puolustelee tekosiaan milloin milläkin.
        Totuus on laiskuus huolehtia lemmikistä lakien mukaan.Eivätkä he oikeasti arvosta kissaa lemmikkinä,kun vaarantavat sen.Säästäähän siinä heitteillejätöllä myös kissanhiekkakuluissa,kun kissa ulostaa naapureiden pihoissa.
        Heitteillejättöjiä asuu paljon kerros,rivi ja ok taloissa joissa alle tuhannen neliön tontteja.Niillä ei kissa viittä minuuttia vahtimatta ja estelemättä sen kulkua pysy.On kurjaa seurata tuota touhua,kun kissansa kiertelee talvisinkin ovilla sisään pyytämässä.Yhden neljän vanhan ulkokissan elämä taas päättyi muutama viikko sitten ennenaikojaan lähitielle.Niitä menehtyneitä raukkoja täällä muutamia vuodessa näkyy.Ehkä se oli parempi,kuin kituuttaa ulkona säällä kuin säällä.Surullisia kohtaloita...kissa parat.

        Minulla ei ole mitään ongelmia pitää lemmikkejäni lakien mukaan.Se on tietysti lemmikeille parhaaksi.Saavat ulkoilla ja liikkua halujensa mukaan,ja olla sisällä jos siltä tuntuu.Kaikki on omistajasta kiinni

        "Heitteillejättäjät" ei ole mielestäni sama asia kuin ulkokissan pitäjät. Eri asia on, jos kissaa pidetään ulkona alueella, jossa on enemmän esim. liinennettä. Lisäksi mainitsin viestissäni, että kissani saavat kulkea sisään ja ulos milloin haluavat, meillä on nimittäin kissanluukku. Kissan huono hoito on ihan eri asia. En pidä sopivana, että kissa ei pääse halutessaan sisään, varsinkin talvella. Se on kuitenkin mielestäni hyvä, että kissa pääsisi ulos halutessaan, jos koti sijaitsee sopivalla alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Heitteillejättäjät" ei ole mielestäni sama asia kuin ulkokissan pitäjät. Eri asia on, jos kissaa pidetään ulkona alueella, jossa on enemmän esim. liinennettä. Lisäksi mainitsin viestissäni, että kissani saavat kulkea sisään ja ulos milloin haluavat, meillä on nimittäin kissanluukku. Kissan huono hoito on ihan eri asia. En pidä sopivana, että kissa ei pääse halutessaan sisään, varsinkin talvella. Se on kuitenkin mielestäni hyvä, että kissa pääsisi ulos halutessaan, jos koti sijaitsee sopivalla alueella.

        Sinun mielipiteelläsipä ei sattumoisin ole merkitystä.

        Laki on yksiselitteinen kissan HEITTEILLEjättämisen suhteen.

        Ilman välitöntä valvontaa omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella oleva kissa on kiistatta HEITTEILLÄ.

        Kannattaa sinunkin pitää mielessä, että olet rikollinen eläinrääkkääjä ja pervo, kun et viitsi huolehtia kissoistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Heitteillejättäjät" ei ole mielestäni sama asia kuin ulkokissan pitäjät. Eri asia on, jos kissaa pidetään ulkona alueella, jossa on enemmän esim. liinennettä. Lisäksi mainitsin viestissäni, että kissani saavat kulkea sisään ja ulos milloin haluavat, meillä on nimittäin kissanluukku. Kissan huono hoito on ihan eri asia. En pidä sopivana, että kissa ei pääse halutessaan sisään, varsinkin talvella. Se on kuitenkin mielestäni hyvä, että kissa pääsisi ulos halutessaan, jos koti sijaitsee sopivalla alueella.

        Sinulla on oikea asenne ja toiminta kissanpitoon. Kissan kuuluu päästä kulkemaan vapaasti ulos ja sisään, eikä mihinkään aitaukseen vaan pelto-ojien varsille jyrsijöitä jahtaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielipiteelläsipä ei sattumoisin ole merkitystä.

        Laki on yksiselitteinen kissan HEITTEILLEjättämisen suhteen.

        Ilman välitöntä valvontaa omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella oleva kissa on kiistatta HEITTEILLÄ.

        Kannattaa sinunkin pitää mielessä, että olet rikollinen eläinrääkkääjä ja pervo, kun et viitsi huolehtia kissoistasi.

        Ei tainnut löytyä enään järkeviä argumentteja kun piti alentua haukkumaan. Noh kaikki omalla tavallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielipiteelläsipä ei sattumoisin ole merkitystä.

        Laki on yksiselitteinen kissan HEITTEILLEjättämisen suhteen.

        Ilman välitöntä valvontaa omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella oleva kissa on kiistatta HEITTEILLÄ.

        Kannattaa sinunkin pitää mielessä, että olet rikollinen eläinrääkkääjä ja pervo, kun et viitsi huolehtia kissoistasi.

        Vai että pervo :'DD Huhhuh nyt osui kyllä pahaan paikkaan. Jokatapauksessa pidän kiinni mielipiteestäni ja jatkan tätä "eläinrääkkäystä" eli annan kissojeni kulkea ulkona halutessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että pervo :'DD Huhhuh nyt osui kyllä pahaan paikkaan. Jokatapauksessa pidän kiinni mielipiteestäni ja jatkan tätä "eläinrääkkäystä" eli annan kissojeni kulkea ulkona halutessaan.

        Teepä sinä niin.

        Muista sitten olla vinkumatta, kun joku toinen päättää tehdä lopun eläinrääkkäyksestäsi!

        Eräänä päivänä niin on käyvä, ellet ajoissa korjaa tapojasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielipiteelläsipä ei sattumoisin ole merkitystä.

        Laki on yksiselitteinen kissan HEITTEILLEjättämisen suhteen.

        Ilman välitöntä valvontaa omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella oleva kissa on kiistatta HEITTEILLÄ.

        Kannattaa sinunkin pitää mielessä, että olet rikollinen eläinrääkkääjä ja pervo, kun et viitsi huolehtia kissoistasi.

        Ihan pakko vielä lisätä edelliseen. Sinun mielestäsi en siis huolehdi kissoistani? Miksi kissani sitten syövät säännöllisin väliajoin täällä sisällä laadukasta kissanruokaa, nukkuvat iltapäivisin sohvalla ja niille on järjestetty puhtaat hiekkalaatikot? Ulkokissa ei automaattisesti tarkoita sitä, että kissa on olemassa vain omistajan iloksi ja saa saalistaa itse ruokansa ja nukkua kylmässä pakkasessa (en silti väitä että tällaisia tapauksia ei olisi, mutta se johtuu vain ihmisen laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä). Meillä kissojen olot ovat muuten samanlaiset kuin sisäkissoilla, mutta lisäyksenä on se, että kissat saavat kulkea ulos ja sisään milloin haluavat eli toisin sanoen kissojen elämä on monipuolisempaa kun ulkoa löytyy virikkeitä, kuten pieniä jyrsijöitä. Lisäksi kissani saavat luultavimmin roimasti enemmän liikuntaa kokoaikaisiin sisäkissoihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan pakko vielä lisätä edelliseen. Sinun mielestäsi en siis huolehdi kissoistani? Miksi kissani sitten syövät säännöllisin väliajoin täällä sisällä laadukasta kissanruokaa, nukkuvat iltapäivisin sohvalla ja niille on järjestetty puhtaat hiekkalaatikot? Ulkokissa ei automaattisesti tarkoita sitä, että kissa on olemassa vain omistajan iloksi ja saa saalistaa itse ruokansa ja nukkua kylmässä pakkasessa (en silti väitä että tällaisia tapauksia ei olisi, mutta se johtuu vain ihmisen laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä). Meillä kissojen olot ovat muuten samanlaiset kuin sisäkissoilla, mutta lisäyksenä on se, että kissat saavat kulkea ulos ja sisään milloin haluavat eli toisin sanoen kissojen elämä on monipuolisempaa kun ulkoa löytyy virikkeitä, kuten pieniä jyrsijöitä. Lisäksi kissani saavat luultavimmin roimasti enemmän liikuntaa kokoaikaisiin sisäkissoihin verrattuna.

        Virikettähän se on heitteillejättäjän mielestä kai autokin osuessaan.Tai kun kissa pakenee henkensäedestä luonnon petoja kuten ilvestä,huuhkajaa,sutta,kettua tai supikoiraa.
        Kissalla joka kulkee heitteillä on aina,huono ja vastuuton omistaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on oikea asenne ja toiminta kissanpitoon. Kissan kuuluu päästä kulkemaan vapaasti ulos ja sisään, eikä mihinkään aitaukseen vaan pelto-ojien varsille jyrsijöitä jahtaamaan.

        Kohta alkaa metsästys,älkää päästäkö muiden maille mirrejänne.
        Luvallisesti, alueella metsästävä koira ei erota kissaa riistasta.
        Eli,varmistakaa omilla toimillanne,että kissanne pysyy vain pihassanne.Niin kissa on turvassa ja tallessa.Se on omistajan tehtävä,huolehtia omasta lemmikistään siellä tykönään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Heitteillejättäjät" ei ole mielestäni sama asia kuin ulkokissan pitäjät. Eri asia on, jos kissaa pidetään ulkona alueella, jossa on enemmän esim. liinennettä. Lisäksi mainitsin viestissäni, että kissani saavat kulkea sisään ja ulos milloin haluavat, meillä on nimittäin kissanluukku. Kissan huono hoito on ihan eri asia. En pidä sopivana, että kissa ei pääse halutessaan sisään, varsinkin talvella. Se on kuitenkin mielestäni hyvä, että kissa pääsisi ulos halutessaan, jos koti sijaitsee sopivalla alueella.

        Heitteillejättäjä on,jos ei vahdi kissansa ulkoiluja tai jos kissa ei pysy omalla pihalla.

        Nykyään voi tehdä tarhan,aidata pihaa,valjastella tai ostaa pihavahdin.Vaihtoehdoissa löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan pakko vielä lisätä edelliseen. Sinun mielestäsi en siis huolehdi kissoistani? Miksi kissani sitten syövät säännöllisin väliajoin täällä sisällä laadukasta kissanruokaa, nukkuvat iltapäivisin sohvalla ja niille on järjestetty puhtaat hiekkalaatikot? Ulkokissa ei automaattisesti tarkoita sitä, että kissa on olemassa vain omistajan iloksi ja saa saalistaa itse ruokansa ja nukkua kylmässä pakkasessa (en silti väitä että tällaisia tapauksia ei olisi, mutta se johtuu vain ihmisen laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä). Meillä kissojen olot ovat muuten samanlaiset kuin sisäkissoilla, mutta lisäyksenä on se, että kissat saavat kulkea ulos ja sisään milloin haluavat eli toisin sanoen kissojen elämä on monipuolisempaa kun ulkoa löytyy virikkeitä, kuten pieniä jyrsijöitä. Lisäksi kissani saavat luultavimmin roimasti enemmän liikuntaa kokoaikaisiin sisäkissoihin verrattuna.

        Huolehtimiseen kuuluu merkittävänä osana myös se, että eläimen ulkoilua valvotaan ja ettei eläintä päästetä HEITTEILLE kulkemaan.

        Onko sinusta mukava joka kerta jännittää, tulevatko kissasi vielä tänäkin päivänä ehjinä ja terveinä kotiin?

        Voi olla, että touhu onnistuu pitkäänkin, mutta entä sitten, kun jotakin sattuu?

        Oletko silloin ylpeä itsestäsi?


      • Anonyymi

        Asun hiljaisella alueella, jossa ei ole naapureita lähellä ja omalla pihatiellämme ei muita autoja kulje kuin omiamme. Yli 10 vuoden kokemuksella tiedän, että kissamme eivät lähde hortoilemaan vaan pysyttelevät pihapiirin lähettyvillä. Metsästyskoirista ei ole vaaraa, sillä lähimmät alueet, joilla metsämiehiä voisi mahdollisesti olla, ovat peltojen toisella puolella, enkä edes ole koskaan havainnut niissä metsästäjiä. Luuletteko tosissanne, että kissat tosiaan halajaisivat ulos jos ne siellä joutuisivat henkensä edestä pakenemaan jatkuvasti muita eläimiä? Jos kissamme tuntisivat olonsa ulkona turvattomaksi ja toteaisivat, että on parempi pysyä sisällä, en usko, että ne pitäisivät kiinni ulkoilustaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun hiljaisella alueella, jossa ei ole naapureita lähellä ja omalla pihatiellämme ei muita autoja kulje kuin omiamme. Yli 10 vuoden kokemuksella tiedän, että kissamme eivät lähde hortoilemaan vaan pysyttelevät pihapiirin lähettyvillä. Metsästyskoirista ei ole vaaraa, sillä lähimmät alueet, joilla metsämiehiä voisi mahdollisesti olla, ovat peltojen toisella puolella, enkä edes ole koskaan havainnut niissä metsästäjiä. Luuletteko tosissanne, että kissat tosiaan halajaisivat ulos jos ne siellä joutuisivat henkensä edestä pakenemaan jatkuvasti muita eläimiä? Jos kissamme tuntisivat olonsa ulkona turvattomaksi ja toteaisivat, että on parempi pysyä sisällä, en usko, että ne pitäisivät kiinni ulkoilustaan.

        Lakien rikkoja on kautta aikojen selitelleet rötöksensä itsellee oikeutetuiksi milloin mitenkin,ei se siitä silti laillista tee.
        Kissan hylkääminen ja heitteillejättö on lailla kiellettyä.Koska,se on kissalle hengenvaarallista.Ilves,huuhkaja tai susi voi napata.Turhaan keksit selityksiä,muut tietää lait.
        Ja minulla on kokemusta kissanpidosta,sekä tietoa miten ulkokissoille voi käydä 50 vuoden ajalta.Karmeita kohtaloita,kitumista ja niin turhia kuolemia .
        Kissoja menehtyy jatkuvasti vain enemmän vastuuttoman kissanpidon vuoksi,vaikka luulisi ihmisten niistä jotain oppivan.Monet haluavat kokeilla miten heidän kissansa pärjäisi,ja vaarantavat sen hengen sitten tahallisesti ja tietoisena vaaroista.Niin on ihminen julma ja sydämmetön,kissat maksavat siitä kokeilusta sitten hengellään.Ja kuolevat ennenaikojaan hirveisiin onnettomuuksiin😿


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakien rikkoja on kautta aikojen selitelleet rötöksensä itsellee oikeutetuiksi milloin mitenkin,ei se siitä silti laillista tee.
        Kissan hylkääminen ja heitteillejättö on lailla kiellettyä.Koska,se on kissalle hengenvaarallista.Ilves,huuhkaja tai susi voi napata.Turhaan keksit selityksiä,muut tietää lait.
        Ja minulla on kokemusta kissanpidosta,sekä tietoa miten ulkokissoille voi käydä 50 vuoden ajalta.Karmeita kohtaloita,kitumista ja niin turhia kuolemia .
        Kissoja menehtyy jatkuvasti vain enemmän vastuuttoman kissanpidon vuoksi,vaikka luulisi ihmisten niistä jotain oppivan.Monet haluavat kokeilla miten heidän kissansa pärjäisi,ja vaarantavat sen hengen sitten tahallisesti ja tietoisena vaaroista.Niin on ihminen julma ja sydämmetön,kissat maksavat siitä kokeilusta sitten hengellään.Ja kuolevat ennenaikojaan hirveisiin onnettomuuksiin😿

        Luuletko, että vasta 10 vuotta kissan omistaja, joka luule tietävänsä kaiken, kuuntelee sinua.
        ps. Olen kanssasi täysin samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin,suuri osa heitteillejättäjistä puolustelee tekosiaan milloin milläkin.
        Totuus on laiskuus huolehtia lemmikistä lakien mukaan.Eivätkä he oikeasti arvosta kissaa lemmikkinä,kun vaarantavat sen.Säästäähän siinä heitteillejätöllä myös kissanhiekkakuluissa,kun kissa ulostaa naapureiden pihoissa.
        Heitteillejättöjiä asuu paljon kerros,rivi ja ok taloissa joissa alle tuhannen neliön tontteja.Niillä ei kissa viittä minuuttia vahtimatta ja estelemättä sen kulkua pysy.On kurjaa seurata tuota touhua,kun kissansa kiertelee talvisinkin ovilla sisään pyytämässä.Yhden neljän vanhan ulkokissan elämä taas päättyi muutama viikko sitten ennenaikojaan lähitielle.Niitä menehtyneitä raukkoja täällä muutamia vuodessa näkyy.Ehkä se oli parempi,kuin kituuttaa ulkona säällä kuin säällä.Surullisia kohtaloita...kissa parat.

        Minulla ei ole mitään ongelmia pitää lemmikkejäni lakien mukaan.Se on tietysti lemmikeille parhaaksi.Saavat ulkoilla ja liikkua halujensa mukaan,ja olla sisällä jos siltä tuntuu.Kaikki on omistajasta kiinni

        Kissasi karkaa vielä jonakin päivänä, koska se ei saa toteuttaa lajityypillistä elämää. Surullista.....


      • Anonyymi

        "Tämä on minusta niin typerää, että ihmiset valittaa täällä heitteillejätöstä. Vaikka sillä termillä ulkokissan pitämistä kutsuttaisiinkin, ei se sitä millään tavalla kuvaile."

        Tällä lailla se on määritelty: Heitteillä oleva eläin tarkoittaa lemmikkieläinten suojelua koskevan yleissopimuksen ensimmäisen artiklan 5 kohdan mukaan joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa.


        "Ei ole heitteillejättöä, jos kissat voivat halutessaan palata sisään ja saavat kaiken ruokansa omistajalta."

        Heitteillejättöön ei liity kissan halut mitenkään vaan kysymys on siitä onko kissa jonkun ihmisen hallinnassa. Tarkoittaa että kissa on joko sisällä, omalla tontilla varmassa aitauksessa tai valjaissa.


    • Anonyymi

      Kissan onneksi vanhempasi huolehtivat siitä etkä sinä.

    • Anonyymi

      Täällä maaseudulla kaikki pitävät kissoista, omista tai muiden kateista. Meilläkin käy useampi vieras katti syömässä ja ovat kaikki tervetulleita. Kulkevat avoimesta ovesta tai talvella luukusta.
      Naapurit tykkää isosti jos näkevät mun katin hiiri tai myyrä suussa tontillaan. Leikkisästi olenkin sanonut laittavani laskun jyrsijöiden poistosta.

      • Anonyymi

        Meillä naapurit loukutti porukassa kissoja,siinä meni monien lemmikit samalla.Olisi yksi halunnut korvausta auton pelleistä,kuviakin oli kissoista.
        Parempi ettei kissaa ota,kun ei muut niistä pidä.Nyt oon talvet loukuttanu hiiriä,toimii sekin.Ja on huoleton,kun ei tarvitse kuunnella naapurien jatkuvaa valitusta kissoista.Mietinnässä lemmikki on,mutta kissa se ei ole.


      • Anonyymi

        Maalla, tykätään vieraiden lemmikeistä ,kunhan ne pysyvät poissa muiden nurkista.


    • Anonyymi

      Kirjoitin tänne jo aiemmin rakkaan Ystäväni poismenosta pikkuisen jäätyä auton alle.
      Suru on vieläkin raastavaa ja koti on tyhjä.
      Silti tiedän, että rakkautta piisaisi ihan varmasti toisillekin kissuille...
      Mutta niinkuin sanoin, sisäkissoiksi nuoresta iästä saakka ja ulkoilutus valjaissa ja ehdoton kissakaveri (mielummin samasta pentueesta)ja tietysti leikittäisiin aina kuin mahdollista :-).
      Kysyisin, miten hyvin kissat oppivat valjaisiin ja siihen että yleensä ulos ei voi mennä, kestääkö tällaisessa opettelussa kauaa pienelle kissulle ja että tajuaa sisälläkin olevan virikkeitä kun kaikenlaisia leikkejä leikkisimme ja leluja ym.
      Kiitos etukäteen vinkeistä.

      • Anonyymi

        Jos mahdollista,tee katettu suuri aitaus jossa kiipeily ja makuumökkejä kisut viihtyy.Luukusta kulkevat halutessaan tarhailemaan,eikä tarvitse miettiä onko vieraan pihalla tai jääkö autojen alle.Helppoa,ja kissat viihtyy.Rotukissa,kaunis ja niitä arvostetaan.Voi kun arvostaisitte maatiaisiannekin muutaman satasen tarhan verran.Ei tarvitsis niiden kitua teiden varsilla autojen vuoksi,ja talvipakkasissa kun jätätte ne ulos.


      • Anonyymi

        Voi,surullista.Vahinkoja voi käydä,vaikka olisikin tarkkana.
        Sinulla on hyvä suunnitelma,ja kannattaakin valmiiksi miettiä.Tuo aitaus on ok,tai aidata pihaa jos se mahdollista,mutta vaativaa.Pitää aidan yläosan olla liukasta peltiä tai pleksiä ettei kiipeä yli .Korkeuttakin oltava,ettei hyppää.
        Viihdykkeenä kissalle on hyvä olla kiipeilypuu,pingispallot on monien suosikkeja.Jos mahdollista niin kaveri,ja leikattuja tietysti molemmat.
        Jos ulkoiluttaa valjaissa,oltava sellaiset jotka pysyy päällä.Ja jos kahta valjastelee,hyvä olla aputaluttaja.Kissat kun ei lenkkeile kuten koirat,se ei ole niinkään liikuntaa,vaan hiippailua,tarkkailua ja tutkimista.
        Toivottavasti löydät sopivan kissan/t.Rotukissat on myös ihania,niillä persoonalliset luonteet.Mutta,ei pidä kissojenkaan kohdalla tukea pentutehtailua,eli rekkaamato ta rotukissaa ei kannata ottaa.Muutenkin kannattaa valita pentu vastuullisesta paikasta.Eli emän oltava hyvin hoidettu,rokotettu ja madotettu.Enkä ottais paikasta,joka jatkuvasti pennuttaa,sehän on tehtailua.
        Löytöeläintalot kannattaa myös pitää mielessä,siellä pelastettavia raukkoja riittää.
        Onnea etsintään.


    • Anonyymi

      Kissat jotka karkaavat kotoaan ja lähtevät vaeltamaan ovat yleensä leikkaamattomia sekä uros että naaraskissoja. Heillä kun on se vietti joka aktivoituu pari kolme kertaa vuodessa. Jos leikattu kissa karkaa kotoaan johtuu se siitä että kissa tuntee tulleensa laiminlyödyksi, kohdellaan huonosti, ei saa tarpeeksi syödäkseen taikka on stressattu, silloin kissa ei enään tahdo tulla takaisin lainkaan vaan villiintyy. Leikattu ja hyvin pidetty kissa pysyttelee koti-ja pihapiirissään ja perheen läheisyydessä kaikista mieluiten. Kissat rakastavat asua maalla, saavat vapaasti liikkua ja tutkia heinikossa näkyvää liikehdintää, kissat ovat uteliaita luonnostaan. Kyllä kissasta näkee milloin kissa on onnellinen. Maalla kissat parhaiten saavat elää lajityypillistä elämää. Kautta aikojen on kissa ollut itsenäinen hiirenmetsästäjä, suotakoon se hänelle jos kerta mahdollisuus siihen on silloin kissa on omassa onnellisessa elementissään. Kyllä kissa pysyy kotonaan jos viihtyy siellä.

      • Anonyymi

        Meillä,leikattu kissa karkasi .Ensin pysyi vuosia kotona,ja lähistöllä aina.Haettiin kun hävisi.Syy oli että alueella oli agressiivinen leikattu suurempi narttu,joka ajoi sen aina pois alueelta.Ei saanut olla rauhassa,reviirikiistoja.Ainut vaihtoehto aitaus,ja nyt kaikki hyvin.Vieras kissa kyrätään pois kun nähdään.Ja suunnitteilla on sen loukutus.Käy häiriköimässä pihalla aitauksella.Kurjaa kun omalla pihallakin häiriköi.


      • Anonyymi

        Koirani on myös vapaana pihallamme,vahtii ja ottaa tunkeilevat kissat pihasta jos vaan saisi kiinni.
        Koira on pihaa vahtiessaan elementissään,suomme sen hänelle,saa toteuttaa saalistusvaistoaan ja pitää pihan tyhjänä tunkeilijoista.Jyrsijät kaivelee ja napsii myös.Kyllä terriereistä on moneksi😁


    • Anonyymi

      Kiitos teille. En voi laittaa aitausta koska vuokrarivitalo ja ruohonleikkaajat eivät pääsisisi siten terassilleni jos olisi aidattu.

      • Anonyymi

        Kissa ei ole hyvinvoiva, jos se ei saa toteuttaa lajityypillistä elämää. Kissaa ei ole tarkoitettu vangittavaksi sisälle . Monille sisäkissoille tulee mielenterveysongelmia ja joutuvat syömään mielialalääkkeitä. Kissoilla pitää olla paljon erilaisia virikkeitä ja mikä sen virikkeellisempää kuin löytää hiiri viipeltämässä nurmikolla ja saalistaa se. Sen ruoassa ei ole mitään lisäaineita vaan se on ekologista ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissa ei ole hyvinvoiva, jos se ei saa toteuttaa lajityypillistä elämää. Kissaa ei ole tarkoitettu vangittavaksi sisälle . Monille sisäkissoille tulee mielenterveysongelmia ja joutuvat syömään mielialalääkkeitä. Kissoilla pitää olla paljon erilaisia virikkeitä ja mikä sen virikkeellisempää kuin löytää hiiri viipeltämässä nurmikolla ja saalistaa se. Sen ruoassa ei ole mitään lisäaineita vaan se on ekologista ruokaa.

        Minä ihmettelin, kun meitin kissa tuli kotiin viikon reissulta ja eläinlääkärin määräämä reseptilääkepurkki hampaissa- Se oli mielialalääke.

        Pitää ostaa sille eläinkaupasta muutama hiiri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissa ei ole hyvinvoiva, jos se ei saa toteuttaa lajityypillistä elämää. Kissaa ei ole tarkoitettu vangittavaksi sisälle . Monille sisäkissoille tulee mielenterveysongelmia ja joutuvat syömään mielialalääkkeitä. Kissoilla pitää olla paljon erilaisia virikkeitä ja mikä sen virikkeellisempää kuin löytää hiiri viipeltämässä nurmikolla ja saalistaa se. Sen ruoassa ei ole mitään lisäaineita vaan se on ekologista ruokaa.

        No minä myrkytän ulkorakennuksissa jyrsijöitä,eli mitään hyvää safkaa se ei ole vaikka viellä liikkuiskin.
        Lajityypillisyys,ei tarkoita pelkkää hiiren saalistusta.Saalistustilanteita voi järjestää ilman saastuneita jyrsijöitäkin.Nykyään on tarjolla vaikka mitä lelujakin jne.
        Se tarkoittaa myös hyviä oloja,lämpöä 18 aina ja turvallinen alue.Eli ei teitä,eikä pääsyä vieraan alueelle jossa voi lähteä henki kun voi olla vaaroja.Loukku ei oo vaara,mutta rotanvällä on kurja jos saa jalkaansa,voi murtumia tulla.Eli ei vieraan ulkorakennuksiin missään nimessä saa päästää.Siellä voi olla muitakin vaaroja,jäädä oventaa viikoiksi,tai mennä vaikka aukinaisesta ovesta autoon,ja eksyä jos poistuu ties missä sieltä autosta
        Eli ,parasta on pitää itsellä,hylkäämättä ja heitteillejättämättä.


    • Anonyymi

      Jätä ovi raolleen. Sinne se sitten menee "vahingossa" ja palaa jos palaa.
      Kissat on sellasia. Meidän kissa on välillä 1kk poissa ja sitten tullaan taas niinkun olisi eilen lähtenyt.

      • Anonyymi

        Miksi haluat et kissa karkais ja katoais?
        Monilta on karannu iäksi.Ne hyvällä tuurilla pääsee löytöeläintaloon,ja sieltä vastuulliseen kotiin,tai sitten kituvat luonnossa,sateissa,pakkasissa nälissään.Talvi tulee kohta,kissat ei kylmästä pidä.Kissat on kotoisin alkujaan lämpimistä maista.
        Ja ne on ihmisten lemmikkejä jotka nauttii elämästä takkatulen äärellä omistajansa seurassa.Ei niitä saa hylätä yksin ulos vaaroihin.Vain julmat ja sydämmettömät tekee niin,lakiki sen kieltää.Koska se on kissalle hengenvaarallista.Älkää vaarantako kissojen henkeä,se on julmaa ja vastuutonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi haluat et kissa karkais ja katoais?
        Monilta on karannu iäksi.Ne hyvällä tuurilla pääsee löytöeläintaloon,ja sieltä vastuulliseen kotiin,tai sitten kituvat luonnossa,sateissa,pakkasissa nälissään.Talvi tulee kohta,kissat ei kylmästä pidä.Kissat on kotoisin alkujaan lämpimistä maista.
        Ja ne on ihmisten lemmikkejä jotka nauttii elämästä takkatulen äärellä omistajansa seurassa.Ei niitä saa hylätä yksin ulos vaaroihin.Vain julmat ja sydämmettömät tekee niin,lakiki sen kieltää.Koska se on kissalle hengenvaarallista.Älkää vaarantako kissojen henkeä,se on julmaa ja vastuutonta.

        Sisäkissoillakin on paljon vaaran paikkoja. Se voi pureskella sähköjohtoja, pudota korkealta avonaisesta ikkunasta, pudota parvekkeelta.
        Sekä sisä- että ulkokissalla on vaaranpaikkoja.
        Tiedän erään tosi vanhan ulkokissan, joka eli lähes kolmekymmentä vuotiaaksi. Asuinympäristöllä on siis suuri merkitys kissalle.


    • Anonyymi

      Puolet puhuvat täällä siitä, kuinka ulkokissan pitäminen on laitonta. Minusta kissan mielenterveys on tärkeämpi asia. Sehän masentuu ja tuntee olonsa vangituksi kun joutuu yli 10 vuoden ulkoilun jälkeen elämääm täyspäiväisesti sisätiloissa. Aloittajan mukaan kissan käyttäytyminen on muuttunut sisälle siirtyessä ja se yrittää usein ulos. Ei viesti siitä, että kissa olisi onnellinen. Tahdotteko mieluummin, että kissa elää masentuneena kurjasti sisällä, mihin se ei ole elämässään tottunut vai että se sen sijaan olisi onnellinen ja saisi mennä ulos milloin haluaa toteuttamaan lajityypillistä elämäänsä sen pienen riskin kanssa, että joku peto sen sieltä nappaisi, kun kerran aloittaja ei asu auto-alueella? Kyllä kissalla on sisälläkin riskinsä vaaratilanteisiin, etenkin entisellä ulkokissalla, joka on yleensä vilkkaampi. Kaikkialla on vaaroja, mutta ulkoilun vaarat ovat pienempi paha kun verrataan siihen, että kissan mielenterveys kärsii.

      • Anonyymi

        Höpötystä.

        On omistajan tehtävä huolehtia lemmikistään ja sen turvallisuudesta sekä järjestää eläimelle järkevää toimintaa niin, ettei eläin pitkästy.

        Ei millään muotoa mahdotonta, kyse on vain henkilön viitseliäisyydestä ja kyvystä välittää lemmikistään.

        ON HELPPOA päästää eläin HEITTEILLE ja kuvitella, että niin on muka hyvä.

        Mutta virikkeisten ja viihtyisien olosuhteiden luominen niin, ettei eläintä tarvitse päästää HEITTEILLE, vaatii hieman enemmän mielikuvitusta ja vaivan näkemistä.

        Sellaiseen eivät eläinrääkkääjä-ääliöt kykene.

        Siksi kissoja juoksee niin paljon HEITTEILLÄ.


      • Anonyymi

        Nämä on näitä vihaisia caps lock kirjoittelijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä on näitä vihaisia caps lock kirjoittelijoita.

        Minun ei tulis mieleenkään jättää lemmikkiäni heitteille.
        Koska,tiedän et se voi siksi menehtyä,se voi siksi kadota,karata tai kitua jossain loukkaantuneena.Ka minä,olisin omistajana siitä vastuussa,ja sen aiheuttanut kun kissan vastuuttomasti ulos päästin.Mulla ei olis sydäntä tehdä niin omalle lemmikille,se olis munmielestä tosi julmaa ja välinpitämätöntä.En voi tehdä niin omille lemmikeille, koska mun pitää huolehtia,että niillä on kaikki aina hyvin,ja että ne on turvassa vaaroilta.
        Ja kaikki, vieraat ihmiset pitäs mua ihan paskana lemmikinomistajana, jos näkisisivät lemmikkini heitteillejätettyinä.En oo semmonen ihminen,enkä halua pitää lemmikkejä huonosti enkä lakienvastasesti.
        Omistajan tärkein velvollisuus,on huolehtia lemmikeistään lakien mukaan,ja huolehtia että ne eivät karkaa hänen luotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun ei tulis mieleenkään jättää lemmikkiäni heitteille.
        Koska,tiedän et se voi siksi menehtyä,se voi siksi kadota,karata tai kitua jossain loukkaantuneena.Ka minä,olisin omistajana siitä vastuussa,ja sen aiheuttanut kun kissan vastuuttomasti ulos päästin.Mulla ei olis sydäntä tehdä niin omalle lemmikille,se olis munmielestä tosi julmaa ja välinpitämätöntä.En voi tehdä niin omille lemmikeille, koska mun pitää huolehtia,että niillä on kaikki aina hyvin,ja että ne on turvassa vaaroilta.
        Ja kaikki, vieraat ihmiset pitäs mua ihan paskana lemmikinomistajana, jos näkisisivät lemmikkini heitteillejätettyinä.En oo semmonen ihminen,enkä halua pitää lemmikkejä huonosti enkä lakienvastasesti.
        Omistajan tärkein velvollisuus,on huolehtia lemmikeistään lakien mukaan,ja huolehtia että ne eivät karkaa hänen luotaan.

        Sinun ei olisi kannattanut hankkia kissaa lemmikiksi, kun se ei voi elää lajityypillistä elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun ei olisi kannattanut hankkia kissaa lemmikiksi, kun se ei voi elää lajityypillistä elämää.

        Sinä näköjään lajityypillisuuteesi vedoten heitteillejätät ja tahallisesti vaarannat kissan hengen laeista piittaamatta Mitä se kertoo sinusta?
        Ei ole hyvä ja vastuullinen sellainen ihminen joka niin tekee.Sinunlaisten ei pitäs ottaa mitään lemmikkiä,sillä sinunlaistes lemmikkejä muut joutuu pelastamaan luonnosta ja pihoistaan 20 000 vuodessa.Se on karmea kohtalo kissalle,kun joutuu sinunlsistes käsiin.Ne kituu kärsii ja menehtyy ennenaikojaan.Vain tuurilla, joku sinnittelee pidempään.
        Kissa on lemmikkieläin joka ei kuulu suomen luontoon.Yksinään vieraan maalla tavatut kissat pitää kiinniottaa,ja kuljettaa löytöeläintalolle,jo ennenkun niille käy joku vahinko.Kissa on peto, joka tappaa luonnoneläimiä.
        Huolehdi sinäkin kissasta kuten lait määrää.Sen lajityypillisen elämän voi,ja kuuluu omistajan tarjota omalle lemmikilleen.Lajityypillisyyteen vedoten ei voi siis päästää kissaansa ulostamaan vieraan kasvimaille,lastenleikkipaikoille,ja menehtymään liikenteen ruhjomana.
        Jos sinulla ei ole mahdollista omalla alueellasi pitää lemmikkiäsi,ja huolehtia ettei se sieltä karkaa,sitä ei pidä edes ottaa.
        Kissa on heitteillejätettynä pelkkä riesa naapureille, ja ylimääräinen luonnoneläinten tappaja.
        Suositeltavaa on irtokissojen loukutus,koska vikahan ei ole kissan,eikä sitä siksi saa satuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä näköjään lajityypillisuuteesi vedoten heitteillejätät ja tahallisesti vaarannat kissan hengen laeista piittaamatta Mitä se kertoo sinusta?
        Ei ole hyvä ja vastuullinen sellainen ihminen joka niin tekee.Sinunlaisten ei pitäs ottaa mitään lemmikkiä,sillä sinunlaistes lemmikkejä muut joutuu pelastamaan luonnosta ja pihoistaan 20 000 vuodessa.Se on karmea kohtalo kissalle,kun joutuu sinunlsistes käsiin.Ne kituu kärsii ja menehtyy ennenaikojaan.Vain tuurilla, joku sinnittelee pidempään.
        Kissa on lemmikkieläin joka ei kuulu suomen luontoon.Yksinään vieraan maalla tavatut kissat pitää kiinniottaa,ja kuljettaa löytöeläintalolle,jo ennenkun niille käy joku vahinko.Kissa on peto, joka tappaa luonnoneläimiä.
        Huolehdi sinäkin kissasta kuten lait määrää.Sen lajityypillisen elämän voi,ja kuuluu omistajan tarjota omalle lemmikilleen.Lajityypillisyyteen vedoten ei voi siis päästää kissaansa ulostamaan vieraan kasvimaille,lastenleikkipaikoille,ja menehtymään liikenteen ruhjomana.
        Jos sinulla ei ole mahdollista omalla alueellasi pitää lemmikkiäsi,ja huolehtia ettei se sieltä karkaa,sitä ei pidä edes ottaa.
        Kissa on heitteillejätettynä pelkkä riesa naapureille, ja ylimääräinen luonnoneläinten tappaja.
        Suositeltavaa on irtokissojen loukutus,koska vikahan ei ole kissan,eikä sitä siksi saa satuttaa.

        mutta, mutta....lajityypillisyys vaatii heitteillejätön ja mahdollisuuden auton allejäämisen pitkine kärsimyksineen.Siksi niitä teillä näkyy.Ne on lajityypillisesti hoidettuja .Kissa ei ole keskiössä,vaan itsekeskeinen omistaja on se tärkein.Hänen ei pidä joutuman vaivautumaan,miettimään tai haaskaaman
        ainakaan rahaa aitaukseen.Siksi,lajityypillisyys ja heitteillejättö seurauksena.Ja kissoja otetaan uusia, kun entinen jää matkanvarrelle.Se on älykkyydestä kiinni, se eläimen pito.Ei eläimen,vaan ihmisen.Ei voi ihmiseltä vaatia, sitä mitä ei ole kehittynyt.Empatiaa, ymmärrystä,ei ole kaikilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä näköjään lajityypillisuuteesi vedoten heitteillejätät ja tahallisesti vaarannat kissan hengen laeista piittaamatta Mitä se kertoo sinusta?
        Ei ole hyvä ja vastuullinen sellainen ihminen joka niin tekee.Sinunlaisten ei pitäs ottaa mitään lemmikkiä,sillä sinunlaistes lemmikkejä muut joutuu pelastamaan luonnosta ja pihoistaan 20 000 vuodessa.Se on karmea kohtalo kissalle,kun joutuu sinunlsistes käsiin.Ne kituu kärsii ja menehtyy ennenaikojaan.Vain tuurilla, joku sinnittelee pidempään.
        Kissa on lemmikkieläin joka ei kuulu suomen luontoon.Yksinään vieraan maalla tavatut kissat pitää kiinniottaa,ja kuljettaa löytöeläintalolle,jo ennenkun niille käy joku vahinko.Kissa on peto, joka tappaa luonnoneläimiä.
        Huolehdi sinäkin kissasta kuten lait määrää.Sen lajityypillisen elämän voi,ja kuuluu omistajan tarjota omalle lemmikilleen.Lajityypillisyyteen vedoten ei voi siis päästää kissaansa ulostamaan vieraan kasvimaille,lastenleikkipaikoille,ja menehtymään liikenteen ruhjomana.
        Jos sinulla ei ole mahdollista omalla alueellasi pitää lemmikkiäsi,ja huolehtia ettei se sieltä karkaa,sitä ei pidä edes ottaa.
        Kissa on heitteillejätettynä pelkkä riesa naapureille, ja ylimääräinen luonnoneläinten tappaja.
        Suositeltavaa on irtokissojen loukutus,koska vikahan ei ole kissan,eikä sitä siksi saa satuttaa.

        Vanhus-kissamme haluaa ulos ja naukuu sisälle. Se ei siis ole heitteillä vaan saa syödä niin paljon kuin jaksaa ja juotavaa on tarjolla. Harjailen sitä ja se on tyytyväinen oloonsa. On ihanaa seurata kesäisin, kun se loikoilee pihalla ja nauttii olostansa. Tulee aina näyttämään hiiri-saalistaan. Talvisin se käy pikaisesti ulkona ja hetken päästä naukuu takaisin sisälle. Sillä on oma suosikki paikka, missä se löhöilee.

        Lähistöllä ei ole lasten hiekkalaatikoita eikä valaistuja latuja. Alue on siis kissoille suotuisa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhus-kissamme haluaa ulos ja naukuu sisälle. Se ei siis ole heitteillä vaan saa syödä niin paljon kuin jaksaa ja juotavaa on tarjolla. Harjailen sitä ja se on tyytyväinen oloonsa. On ihanaa seurata kesäisin, kun se loikoilee pihalla ja nauttii olostansa. Tulee aina näyttämään hiiri-saalistaan. Talvisin se käy pikaisesti ulkona ja hetken päästä naukuu takaisin sisälle. Sillä on oma suosikki paikka, missä se löhöilee.

        Lähistöllä ei ole lasten hiekkalaatikoita eikä valaistuja latuja. Alue on siis kissoille suotuisa

        Jos vahdit että pysyy vaan omalla maalla niin kaikkihan on ok.Jos et, se ei ole ok,ja kissa on heitteillejätetty lakien vastaisesti kulkiessaan vieraan mailla.
        Kissan haluaminen on ihmisen vastuulla.Kissa voi haluta, juosta tielle missä autot sen liiskaa.Ei riitä kissan ymmärrys,omistajalla pitäs ymmärryksen riittää että huolehtii omistaan lakien mukaan.Laissa ei määritellä hiekkalaatikkoja, vaan kissan on pysyttävä omistajansa alueella.Vieraan maille ei saa päästää.Ja siitä on omistajan myös huolehdittava että vaan omalla maalla myös pysyy!Jotkut vahtii,toiset aitaa,oma valinta miten siitä suoriutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhus-kissamme haluaa ulos ja naukuu sisälle. Se ei siis ole heitteillä vaan saa syödä niin paljon kuin jaksaa ja juotavaa on tarjolla. Harjailen sitä ja se on tyytyväinen oloonsa. On ihanaa seurata kesäisin, kun se loikoilee pihalla ja nauttii olostansa. Tulee aina näyttämään hiiri-saalistaan. Talvisin se käy pikaisesti ulkona ja hetken päästä naukuu takaisin sisälle. Sillä on oma suosikki paikka, missä se löhöilee.

        Lähistöllä ei ole lasten hiekkalaatikoita eikä valaistuja latuja. Alue on siis kissoille suotuisa

        Tätä on turha edes yrittää selittää, sillä kohta joku tulee pätemään, että se on lainvastaista, joku peto voi syödä kissan tai että se jää auton alle ja näin.

        ps. Olen samaa mieltä kanssasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhus-kissamme haluaa ulos ja naukuu sisälle. Se ei siis ole heitteillä vaan saa syödä niin paljon kuin jaksaa ja juotavaa on tarjolla. Harjailen sitä ja se on tyytyväinen oloonsa. On ihanaa seurata kesäisin, kun se loikoilee pihalla ja nauttii olostansa. Tulee aina näyttämään hiiri-saalistaan. Talvisin se käy pikaisesti ulkona ja hetken päästä naukuu takaisin sisälle. Sillä on oma suosikki paikka, missä se löhöilee.

        Lähistöllä ei ole lasten hiekkalaatikoita eikä valaistuja latuja. Alue on siis kissoille suotuisa

        Omistajan yksinkertaisuudesta kertoo, jos kuvittelee naapurin alueen ja luonnon olevan kissalleen suotuisa ulkoilupaikka.

        Tarkista kartoista tonttisi rajat, ja katso että kissa siellä pysyy.
        On olemassa aitaa, ja näkymätyömiä aitauksia,niillä onnistut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä on turha edes yrittää selittää, sillä kohta joku tulee pätemään, että se on lainvastaista, joku peto voi syödä kissan tai että se jää auton alle ja näin.

        ps. Olen samaa mieltä kanssasi

        Sehän viellä puuttus, et ittensä kanssa riitelis XD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistajan yksinkertaisuudesta kertoo, jos kuvittelee naapurin alueen ja luonnon olevan kissalleen suotuisa ulkoilupaikka.

        Tarkista kartoista tonttisi rajat, ja katso että kissa siellä pysyy.
        On olemassa aitaa, ja näkymätyömiä aitauksia,niillä onnistut.

        Mutta,pitääkö se kissa heti viedä löytöeäintaloon kun naapuri teki niin?
        Tai luulen et oli se,koska sanonut kissoosta ennenkin.Ei kiva etsiä,ja löytölästä hakea.Vois edes kysellä ensin,ettei tarvitsis hakea ja maksella.Eli jos näät kissan,kysy naapurustosta onko jonkun,ja jos ei niin Sitten vasta viette,kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta,pitääkö se kissa heti viedä löytöeäintaloon kun naapuri teki niin?
        Tai luulen et oli se,koska sanonut kissoosta ennenkin.Ei kiva etsiä,ja löytölästä hakea.Vois edes kysellä ensin,ettei tarvitsis hakea ja maksella.Eli jos näät kissan,kysy naapurustosta onko jonkun,ja jos ei niin Sitten vasta viette,kiitos.

        Löytöeläin talo tarvitsee tuloja ja minä ainakin kuljetan aina irtokissat sinne.

        Kehoitan muitakin tekemään samoin. Niin tämä systeemi pyörii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytöeläin talo tarvitsee tuloja ja minä ainakin kuljetan aina irtokissat sinne.

        Kehoitan muitakin tekemään samoin. Niin tämä systeemi pyörii.

        Ok,kiitos vinkistä.Pitää tehdä niin,jos se on parastapa.
        Vien sinne vaikka myös kissanruokaa,niin että saavat kissat herkutella.On jotenkin noloa,viedä vaan kissoja heidän hoidettaviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhus-kissamme haluaa ulos ja naukuu sisälle. Se ei siis ole heitteillä vaan saa syödä niin paljon kuin jaksaa ja juotavaa on tarjolla. Harjailen sitä ja se on tyytyväinen oloonsa. On ihanaa seurata kesäisin, kun se loikoilee pihalla ja nauttii olostansa. Tulee aina näyttämään hiiri-saalistaan. Talvisin se käy pikaisesti ulkona ja hetken päästä naukuu takaisin sisälle. Sillä on oma suosikki paikka, missä se löhöilee.

        Lähistöllä ei ole lasten hiekkalaatikoita eikä valaistuja latuja. Alue on siis kissoille suotuisa

        Säästäähän siinä lopetuskuluissa kun se lopulta jää reissulleen.Hiekassa,ruuassa,hoidossa,huolehtimisessa,sirutuksessa,rokotuksissa,eläinlääkärikuluissa.Sellaistahan se on,ei haluja sijoittaa kissaan,joka voi kuolla tai kadota vaikka jo tunninpäästä.Siinä rahat menee hukkaan,mielummin ne laittaa johonkin tärkeään,vaikka olueen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhus-kissamme haluaa ulos ja naukuu sisälle. Se ei siis ole heitteillä vaan saa syödä niin paljon kuin jaksaa ja juotavaa on tarjolla. Harjailen sitä ja se on tyytyväinen oloonsa. On ihanaa seurata kesäisin, kun se loikoilee pihalla ja nauttii olostansa. Tulee aina näyttämään hiiri-saalistaan. Talvisin se käy pikaisesti ulkona ja hetken päästä naukuu takaisin sisälle. Sillä on oma suosikki paikka, missä se löhöilee.

        Lähistöllä ei ole lasten hiekkalaatikoita eikä valaistuja latuja. Alue on siis kissoille suotuisa

        Niin luuli aikoinaan muuan Hyrre-kissankin omistaja.

        Mutta huonosti kävi.


    • Anonyymi

      Älä turhahuolehdi,parempi on hyvä hoito kissalle.
      Kissa on lajina lemmikki, jota ei saa hylätä eikä heitteillejättää.

      • Anonyymi

        Niin eikä pitää vankina. Kissa stressaantuu, kun se ei saa olla ulkona mielipuuhissaan,. En aja pois naapurin kissaa pihaltamme, koska sillä on hyvä olla. Se käy minua tervehtimässä ja näyttämässä saalistaan. Ihana kissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eikä pitää vankina. Kissa stressaantuu, kun se ei saa olla ulkona mielipuuhissaan,. En aja pois naapurin kissaa pihaltamme, koska sillä on hyvä olla. Se käy minua tervehtimässä ja näyttämässä saalistaan. Ihana kissa...

        Meidän naapurin kissa löyty tieltä,tai paremminkin vaan runsaasti sen karvatuppoja.Ehkä auto ylitti,ja pedot vei,ei ole senjälkeen näkynyt.Onnellinen tuskin kerkes olla, vajaa kaksvuotta eli ulkonkissana.
        Ehkä ne kohta ottaa taas uuden ulkokissan.Tuota aikaisempi niillä eli reilusti yli neljä vuotta.Sen kuulemma tappoi ilves,ei kukaan nähnyt,mutta nahka oli pellonlaidalta löytynyt.
        He on omistajina varautuneet sihen,et joku onnettomuus voi kissalle käydä,niin kertoivat kun se oli tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän naapurin kissa löyty tieltä,tai paremminkin vaan runsaasti sen karvatuppoja.Ehkä auto ylitti,ja pedot vei,ei ole senjälkeen näkynyt.Onnellinen tuskin kerkes olla, vajaa kaksvuotta eli ulkonkissana.
        Ehkä ne kohta ottaa taas uuden ulkokissan.Tuota aikaisempi niillä eli reilusti yli neljä vuotta.Sen kuulemma tappoi ilves,ei kukaan nähnyt,mutta nahka oli pellonlaidalta löytynyt.
        He on omistajina varautuneet sihen,et joku onnettomuus voi kissalle käydä,niin kertoivat kun se oli tapahtunut.

        Älä ala nipottamaan, onnellisiahan nuo ovat olleet,joskus ehkä hiirenkin nähneet.Kun ovat ulkoilmassa saaneet olla,varmasti lajityypillistä onnekasta elämää.Ja tuskin on kovasti kärsineet, jos noin pieneksi paloiksi menivät.Ei muuten satu jos on palasina,kun hermoradat ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ala nipottamaan, onnellisiahan nuo ovat olleet,joskus ehkä hiirenkin nähneet.Kun ovat ulkoilmassa saaneet olla,varmasti lajityypillistä onnekasta elämää.Ja tuskin on kovasti kärsineet, jos noin pieneksi paloiksi menivät.Ei muuten satu jos on palasina,kun hermoradat ei toimi.

        Luultavammi oli omistaja valinta, kissoiltaha ei kysytä .Ne vaan jätetään ulos kun itse lähdetään töihin.Silloin ei ovet aukene,eikä yölläkää.Näky jälkinä aamusin lumessa talvisin meidän pihas,kun kissit oli etsineet sisäänpääsyä.
        Miksi ne kiertäs talvela muitte pihois, jos kotona ovet aukenis?
        Kohta se talvi taas tulee, ja kissoile kurjat oltavat.Suomen luonto ei sääli,eikä naapureila ole lämpimiä rakennuksia kun navetat on tyhjätty.Täytyy miettiä tuota loukutusta, jos vielä kisuja näkkyy.Talvella toki näkkee jälistäkin,että onko liikettä ollu pihaassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eikä pitää vankina. Kissa stressaantuu, kun se ei saa olla ulkona mielipuuhissaan,. En aja pois naapurin kissaa pihaltamme, koska sillä on hyvä olla. Se käy minua tervehtimässä ja näyttämässä saalistaan. Ihana kissa...

        Sinä höpiset lajityypillisyydestä, ja ettei saa vangita.
        No, kerroppa missä sitä kissaa sitten pidetään.Naapurin pihako se on sinun mielestä kissalle onni ja autuus sekä lajityypillisen elämän apaja?

        Pystytkö ymmärtämään, että naapuri ei halua kissaa sinne?
        Ei halua ollenkaan, ei vahingossakaan.Kun on omia koiria, joille siellä järjestää virikettä.Toki kissojen jahtaaminen niille koirille olis mieleen,mutta onko se miestäsi lajityypillistä enää sitten kun koira saa kiinni?
        Missä paikassa,kenen alueella sitä lajityypillistä,vangitsematonta kissanelämää mielestäsi vietettäisiin?
        Onko kissa silloin itsellä,jonkun muun alueella,vai monien muiden omistamilla alueilla?
        Mietin,et voisko soveltaa koiralle.Kun nenin tykkäis ihan porukassa juoksennella koko naapuruston alueella.Voishan niitä vislata kotiiin välillä, jos haluais nähdä että mitä niille kuuluu ja ovatko saalista saaneet.
        Jos alkais lajityypillisesti vangitsematta koiria pitämään,ni mietin et kai se on ok kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ala nipottamaan, onnellisiahan nuo ovat olleet,joskus ehkä hiirenkin nähneet.Kun ovat ulkoilmassa saaneet olla,varmasti lajityypillistä onnekasta elämää.Ja tuskin on kovasti kärsineet, jos noin pieneksi paloiksi menivät.Ei muuten satu jos on palasina,kun hermoradat ei toimi.

        Onnellista on olla auton alla tai ilveksen raatelemana?

        On sinulla mielipiteet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavammi oli omistaja valinta, kissoiltaha ei kysytä .Ne vaan jätetään ulos kun itse lähdetään töihin.Silloin ei ovet aukene,eikä yölläkää.Näky jälkinä aamusin lumessa talvisin meidän pihas,kun kissit oli etsineet sisäänpääsyä.
        Miksi ne kiertäs talvela muitte pihois, jos kotona ovet aukenis?
        Kohta se talvi taas tulee, ja kissoile kurjat oltavat.Suomen luonto ei sääli,eikä naapureila ole lämpimiä rakennuksia kun navetat on tyhjätty.Täytyy miettiä tuota loukutusta, jos vielä kisuja näkkyy.Talvella toki näkkee jälistäkin,että onko liikettä ollu pihaassa.

        Tämä on taas tätä yleistystä kun luullaan, että kaikki ulkokissat joutuvat kykkimään pakkasessa ja odottamaan sisäänpääsyä monia tunteja. En väitä, etteikö sellaisia tapauksia olisi, mutta se vain johtuu ihmisen välinpitämättömyydestä ja se taas on aivan eri aihe. Monet ulkokissat pääsevät sisään milloin haluavat esimerkiksi kissanluukun (kuten omamme) tai ikkunan kautta, eli eivät joudu olemaan ulkona jos eivät tahdo. Ulkokissojen omistaja ei ole yhtäkuin ihminen, joka ei jaksa panostaa eläimeen ja antaa sen kärsiä nälässä ulkona. Kuten aiemmin mainitsin, se liittyy vain ihmisen laiskuuteen ja huonoja kissanomistajia on sisäkissojenkin kanssa. Hyvät ulkokissojen omistajat antavat kissoilleen säännöllisesti sisällä ruokaa ja järjestävät niille puhtaat hiekkalaatikot myös sisälle (ja mahdollisesti uloskin). On vain yleistystä, että kaikkien ulkokissojen omistajat hoitavat kissojaan huonosti, huonot olot voivat olla sisäkissallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on taas tätä yleistystä kun luullaan, että kaikki ulkokissat joutuvat kykkimään pakkasessa ja odottamaan sisäänpääsyä monia tunteja. En väitä, etteikö sellaisia tapauksia olisi, mutta se vain johtuu ihmisen välinpitämättömyydestä ja se taas on aivan eri aihe. Monet ulkokissat pääsevät sisään milloin haluavat esimerkiksi kissanluukun (kuten omamme) tai ikkunan kautta, eli eivät joudu olemaan ulkona jos eivät tahdo. Ulkokissojen omistaja ei ole yhtäkuin ihminen, joka ei jaksa panostaa eläimeen ja antaa sen kärsiä nälässä ulkona. Kuten aiemmin mainitsin, se liittyy vain ihmisen laiskuuteen ja huonoja kissanomistajia on sisäkissojenkin kanssa. Hyvät ulkokissojen omistajat antavat kissoilleen säännöllisesti sisällä ruokaa ja järjestävät niille puhtaat hiekkalaatikot myös sisälle (ja mahdollisesti uloskin). On vain yleistystä, että kaikkien ulkokissojen omistajat hoitavat kissojaan huonosti, huonot olot voivat olla sisäkissallakin.

        Minusta ,eläinsuojelun ja viranomaisten mielestä omistaja on huono ja välinpitämätön jos hän rikkoo lakeja kissanpitotavoillaan,antaa kissalle tilaisuuden mennä tielle tai muidenalueille.
        Tuo viranomaisten mielipide on usein ollut lehdissä.Nyt vaan ootellaan että sirutuspakko tulis,ja lakien rikkojat saatas sakotettua..inusta tuohon aittaisi myös löytöpalkkio,20€/ kissa.Auttaisi saamaan kissat pois luonnosta johon ne ei kuulu.Osa ihmisistä ei vaan ymmärtä et mikä on laillista ja kissalle parasta.Ovat juuttuneet vanhoihin, huonoksi todettuihi kissanpitotapoihin.
        Joka vuosi 20 000 kissaa löytöeläintaloissa siitä väärästä kissan pitotavasta kertoo,ja todella monet kissat odottaa sitä pelastajaa tuolla jossain.Sekä lisäksi monet ehtii menehtyä kun auttamaan ei ajoissa keritä.
        Suomessa kissa, on vähiten arvostettu lemmikki.Se näkyy runsaina määrinä löytöeläintaloilla, ja kissojen halpoina hintoina.
        Kissaa pitäisi arvostaa kuten 1000€ rotukissaa tai koiraa.Ei niitä kohdella niin julmasti ja välinpitämättömästi kuin halpoja kissoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta ,eläinsuojelun ja viranomaisten mielestä omistaja on huono ja välinpitämätön jos hän rikkoo lakeja kissanpitotavoillaan,antaa kissalle tilaisuuden mennä tielle tai muidenalueille.
        Tuo viranomaisten mielipide on usein ollut lehdissä.Nyt vaan ootellaan että sirutuspakko tulis,ja lakien rikkojat saatas sakotettua..inusta tuohon aittaisi myös löytöpalkkio,20€/ kissa.Auttaisi saamaan kissat pois luonnosta johon ne ei kuulu.Osa ihmisistä ei vaan ymmärtä et mikä on laillista ja kissalle parasta.Ovat juuttuneet vanhoihin, huonoksi todettuihi kissanpitotapoihin.
        Joka vuosi 20 000 kissaa löytöeläintaloissa siitä väärästä kissan pitotavasta kertoo,ja todella monet kissat odottaa sitä pelastajaa tuolla jossain.Sekä lisäksi monet ehtii menehtyä kun auttamaan ei ajoissa keritä.
        Suomessa kissa, on vähiten arvostettu lemmikki.Se näkyy runsaina määrinä löytöeläintaloilla, ja kissojen halpoina hintoina.
        Kissaa pitäisi arvostaa kuten 1000€ rotukissaa tai koiraa.Ei niitä kohdella niin julmasti ja välinpitämättömästi kuin halpoja kissoja.

        Kuten aiemmin jo sanoin, kissan omistajan välinpitämättömyys on eri aihe ja eläinrääkkäystä. Ulkokissan pitäminen vääränlaisella alueella on vastuutonta, mutta jos asuinalue sijaitsee paikalla, jossa ei ole naapureita eikä liikennettä lähellä, en näe ongelmia jos kissan olot ovat muutenkin kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta ,eläinsuojelun ja viranomaisten mielestä omistaja on huono ja välinpitämätön jos hän rikkoo lakeja kissanpitotavoillaan,antaa kissalle tilaisuuden mennä tielle tai muidenalueille.
        Tuo viranomaisten mielipide on usein ollut lehdissä.Nyt vaan ootellaan että sirutuspakko tulis,ja lakien rikkojat saatas sakotettua..inusta tuohon aittaisi myös löytöpalkkio,20€/ kissa.Auttaisi saamaan kissat pois luonnosta johon ne ei kuulu.Osa ihmisistä ei vaan ymmärtä et mikä on laillista ja kissalle parasta.Ovat juuttuneet vanhoihin, huonoksi todettuihi kissanpitotapoihin.
        Joka vuosi 20 000 kissaa löytöeläintaloissa siitä väärästä kissan pitotavasta kertoo,ja todella monet kissat odottaa sitä pelastajaa tuolla jossain.Sekä lisäksi monet ehtii menehtyä kun auttamaan ei ajoissa keritä.
        Suomessa kissa, on vähiten arvostettu lemmikki.Se näkyy runsaina määrinä löytöeläintaloilla, ja kissojen halpoina hintoina.
        Kissaa pitäisi arvostaa kuten 1000€ rotukissaa tai koiraa.Ei niitä kohdella niin julmasti ja välinpitämättömästi kuin halpoja kissoja.

        Kissojen arvostusta on yritetty nostaa, mutta ei ole onnistuttu.Niitä saa ilmaiseksi, ja ylimääräisille kissoille ei tahdo ottajia löytyä.Jos hinta on korkea, alkaa ostaja miettiä.Jos hinta sama kun koirasta,se vaikuttaa kumman ihminen ottaa kun voi valita.Ennen kun lapset pyys lemmikkiä, ni kissa oli halpa hankinta.Ja tiedän että niiden annetaan siksikin kulkea vapaana,kun niihin kyllästytää.Ei omistaja muuten juttelis,ettei voi mitään jos jotain sattuu.Sisäsiisteys ongelma usein syynä ulkokissaksi päätymisessä, vaikka se ei paranna virtsatulehdusta tai kiviä..o et keksii että kissa protestipissaa,ja päästävät sitten ulos.Eläinlääkärissä käyttäminen maksaisi, siinä haluavat tinkiä.
        Raha, on aina syynä kun kissaa pidetään huonosti ja heitteillä.Ei haluta maksaa aitauksesta.Ei myöskään ole haluja viettää sitä omaa aikaa kissan touhuja ulkona talutellen ja seuraillen.Siksi heitteillejättö, se ei maksa mitään, ja kissa on poissa sotkemasta sisältä.
        Kyllä minä olen sitä mieltä, että ulko kissa,on köyhän lemmikki.Rikkaammat hommaa rotukissaa ja rotukoiraa lemmikiksi, ja pitää niitä hyvin ja vastuullisesti.
        Pistäkääpä merkille ihmisten elinolot,ja lemmikki valinnat,niin huomaatte yhtälön.Ja jos lemmikkinä on kissa, niin rikkaammat hoitaa ne paremmin kun ne köyhemmät.Raha ja varallisuus ratkaisee miten lemmikkiä hoidetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten aiemmin jo sanoin, kissan omistajan välinpitämättömyys on eri aihe ja eläinrääkkäystä. Ulkokissan pitäminen vääränlaisella alueella on vastuutonta, mutta jos asuinalue sijaitsee paikalla, jossa ei ole naapureita eikä liikennettä lähellä, en näe ongelmia jos kissan olot ovat muutenkin kunnossa.

        "Ulkokissan pitäminen vääränlaisella alueella on vastuutonta, mutta jos asuinalue sijaitsee paikalla, jossa ei ole naapureita eikä liikennettä lähellä, en näe ongelmia jos kissan olot ovat muutenkin kunnossa."

        Ensimmäinen lause oikein. Vääränlainen alue sitä vastoin ymmärretty väärin. Vääriä alueita ovat kaikki paikat, joissa kissa ei ole ihmisen valvonnassa. Se ei riipu naapureista tai liikenteestä, jos kissa pääsee vapaasti yksin liikkumaan muualla kuin omistajan pihapiirissä, se on heitteille jätetty ja heitteille jättö on laissa kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on taas tätä yleistystä kun luullaan, että kaikki ulkokissat joutuvat kykkimään pakkasessa ja odottamaan sisäänpääsyä monia tunteja. En väitä, etteikö sellaisia tapauksia olisi, mutta se vain johtuu ihmisen välinpitämättömyydestä ja se taas on aivan eri aihe. Monet ulkokissat pääsevät sisään milloin haluavat esimerkiksi kissanluukun (kuten omamme) tai ikkunan kautta, eli eivät joudu olemaan ulkona jos eivät tahdo. Ulkokissojen omistaja ei ole yhtäkuin ihminen, joka ei jaksa panostaa eläimeen ja antaa sen kärsiä nälässä ulkona. Kuten aiemmin mainitsin, se liittyy vain ihmisen laiskuuteen ja huonoja kissanomistajia on sisäkissojenkin kanssa. Hyvät ulkokissojen omistajat antavat kissoilleen säännöllisesti sisällä ruokaa ja järjestävät niille puhtaat hiekkalaatikot myös sisälle (ja mahdollisesti uloskin). On vain yleistystä, että kaikkien ulkokissojen omistajat hoitavat kissojaan huonosti, huonot olot voivat olla sisäkissallakin.

        "Hyvät ulkokissojen omistajat antavat kissoilleen säännöllisesti sisällä ruokaa ja järjestävät niille puhtaat hiekkalaatikot myös sisälle (ja mahdollisesti uloskin). "

        Kumma kun se tärkein aina meinaa unohtua: Hyvät ulkokissojen omistajat järjestävät kissan ulkoilun niin ettei kissa pysty pääsemään pois omistajan pihapiiristä.


    • Anonyymi

      Ei kannata päästää.Tiedän kissoja jotka on kodin vaihdon ja totuttelun jälkeen lähteneet kuitenkin hakemaan entistä kotia Vaikea löytää ,jo niin käy.

      • Anonyymi

        Toi on yleistä, et vaikka kissalla olis uusi koti.Se lähtee entiseen kotiin .Uuden kodin lähellä voi olla vieraita kissoja,jotka kyörää sen pois.Tiedän myös tapauksen jossa kissa karkas.Se oli läheltä, niin meni entiseen kotiin.Siellä vaan oli jo omistajat vaihtuneet.Ni kissa haettiin takas,ja pidettiin sisällä ettei karkaa.Se on tietysti pettymys sille ottajalle, kun ei voikkaan ulos päästää.Tai jos kissa pääsee,lähtee matkoihinsa eikä palaa.Voihan olla, että osa ns.löytökissoista on noita karkuteille lähteneitä kodinvaihtajia jotka ei oo perille löytäneet.Se on kurjaa , jos ei ole enää kenenkään huolehdittavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on yleistä, et vaikka kissalla olis uusi koti.Se lähtee entiseen kotiin .Uuden kodin lähellä voi olla vieraita kissoja,jotka kyörää sen pois.Tiedän myös tapauksen jossa kissa karkas.Se oli läheltä, niin meni entiseen kotiin.Siellä vaan oli jo omistajat vaihtuneet.Ni kissa haettiin takas,ja pidettiin sisällä ettei karkaa.Se on tietysti pettymys sille ottajalle, kun ei voikkaan ulos päästää.Tai jos kissa pääsee,lähtee matkoihinsa eikä palaa.Voihan olla, että osa ns.löytökissoista on noita karkuteille lähteneitä kodinvaihtajia jotka ei oo perille löytäneet.Se on kurjaa , jos ei ole enää kenenkään huolehdittavana.

        Niin,parempihan se on kissasta huolehtia,niinhän aloittajan vanhemmat tekeekin.Lapsipolo vain ei ymmärtä kissan parasta.Ulos jos jättää, voi olla entinen kissa.Kun lähtee omille teilleen, tai menehtyy näkyvästi tielle.Ainahan niiden kohtaloa ei tiedetä,kun häviävät näkymättömiin.Ja voihan niitä joku vuodenkin päästä löytöeläintalolle viedä, jos oikean ihmisen nurkkiin apua pyytämään ilmestyy.Mutta onko omistaja silloin enää etsimässä,kyselemässä kissaansa löytöeläintalolta?
        Vai joko on uuden ottanut onneaan kokeilemaan?
        Kissojen kohtalot ovat karmeita, kunnes omistajat alkavat niistä välittää,ja arvostaa kuten koiria.Kukaan ei tonnin hintaista elukkaa työpäiväksi yksinään ulos ilman aitausta jätä.Koska,pelkäävät sen katoavan,karkaavan tai varastettavan.Kissan kohdalla ajatukset on erit,kun hinta ja arvo on eri.

        Eläinrakkaus mitataan yhä rahassa joka on eläimen hankintahinta,se näkyy halvoissa kissoissa.

        Jättäisitkö pihallesi yksin heitteille 1000€ rotukissan,tai rotukoiran?
        Mikset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin,parempihan se on kissasta huolehtia,niinhän aloittajan vanhemmat tekeekin.Lapsipolo vain ei ymmärtä kissan parasta.Ulos jos jättää, voi olla entinen kissa.Kun lähtee omille teilleen, tai menehtyy näkyvästi tielle.Ainahan niiden kohtaloa ei tiedetä,kun häviävät näkymättömiin.Ja voihan niitä joku vuodenkin päästä löytöeläintalolle viedä, jos oikean ihmisen nurkkiin apua pyytämään ilmestyy.Mutta onko omistaja silloin enää etsimässä,kyselemässä kissaansa löytöeläintalolta?
        Vai joko on uuden ottanut onneaan kokeilemaan?
        Kissojen kohtalot ovat karmeita, kunnes omistajat alkavat niistä välittää,ja arvostaa kuten koiria.Kukaan ei tonnin hintaista elukkaa työpäiväksi yksinään ulos ilman aitausta jätä.Koska,pelkäävät sen katoavan,karkaavan tai varastettavan.Kissan kohdalla ajatukset on erit,kun hinta ja arvo on eri.

        Eläinrakkaus mitataan yhä rahassa joka on eläimen hankintahinta,se näkyy halvoissa kissoissa.

        Jättäisitkö pihallesi yksin heitteille 1000€ rotukissan,tai rotukoiran?
        Mikset?

        En jättäisi mitään kissaa heitteille. Päästäisin kissan heti sisälle lepäämään, kun se haluaisi tulla sisälle. Rotukissaa en hankkisi ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En jättäisi mitään kissaa heitteille. Päästäisin kissan heti sisälle lepäämään, kun se haluaisi tulla sisälle. Rotukissaa en hankkisi ollenkaan.

        Mitä jos, kissa ei tulisikaan itse sisälle,ja huomaisit että se mielestäsi haluaa jäädä ulos?
        Jätätkö sen silloin ulos yksin, vai mitä tekisit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin,parempihan se on kissasta huolehtia,niinhän aloittajan vanhemmat tekeekin.Lapsipolo vain ei ymmärtä kissan parasta.Ulos jos jättää, voi olla entinen kissa.Kun lähtee omille teilleen, tai menehtyy näkyvästi tielle.Ainahan niiden kohtaloa ei tiedetä,kun häviävät näkymättömiin.Ja voihan niitä joku vuodenkin päästä löytöeläintalolle viedä, jos oikean ihmisen nurkkiin apua pyytämään ilmestyy.Mutta onko omistaja silloin enää etsimässä,kyselemässä kissaansa löytöeläintalolta?
        Vai joko on uuden ottanut onneaan kokeilemaan?
        Kissojen kohtalot ovat karmeita, kunnes omistajat alkavat niistä välittää,ja arvostaa kuten koiria.Kukaan ei tonnin hintaista elukkaa työpäiväksi yksinään ulos ilman aitausta jätä.Koska,pelkäävät sen katoavan,karkaavan tai varastettavan.Kissan kohdalla ajatukset on erit,kun hinta ja arvo on eri.

        Eläinrakkaus mitataan yhä rahassa joka on eläimen hankintahinta,se näkyy halvoissa kissoissa.

        Jättäisitkö pihallesi yksin heitteille 1000€ rotukissan,tai rotukoiran?
        Mikset?

        Lemmikkissä ja pienessä lapsessa on se yhtäläisyys, että kummatkaan eivät ymmärrä omaa parastaan.Siksi aikuisen on tehtävä järkevät päätökset niiden ouolesta.Vaikka lemmikki haluaisi olla ulkona vapaasti, aikuinen ymmärtää ettei se ole lemmikille turvallista.Ja järjestää sille turvallisen ulkoilun.Sama on pienten lasten kanssa, ei niitäkään voi jättää yksin ulos vahtimatta kuljeksimaan.
        Tuuriin ei pidä luottaa.Pitää siis järjestää ne turvalliset tilat ulkoiluun lemmikeille ja myös pienille lapsillekkin.Aikuisella ei pitäisi olla sen järjestämisessä ongelmaa, mutta joillakin silti on.Ehkä tuo raha, on sitten se mikä vaikuttaa,ettei kissoista oikeasti välitetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos, kissa ei tulisikaan itse sisälle,ja huomaisit että se mielestäsi haluaa jäädä ulos?
        Jätätkö sen silloin ulos yksin, vai mitä tekisit?

        Kun kutsun kissaa nimeltä niin silloin se tulee juoksemalla sisälle. Annan sille ruokaa ja maitoa. Sen jälkeen alkaa lepotauko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kutsun kissaa nimeltä niin silloin se tulee juoksemalla sisälle. Annan sille ruokaa ja maitoa. Sen jälkeen alkaa lepotauko.

        Tarkkana saa olla, ettei karkaa.Meillä onnistui hyvin vanhan kissan ulkoilu.Oli ulkona kun itsekkin,ja kutsuttiin sisälle kun itsekkin mentiin.Yksi irtokissa tuppasi sotkemaan kuvioita,tuli kissamme kimppuun.Ja peräkanaa tapellen juoksivat pois.Kyllä oli hakemista kissassa silloin,mutta irtokissa loukutettiin.Niin loppui ne ongelmat.Nuorta kissaa kannattaa ulkoiluttaa vaöjaissa,vanhempi voi pysyä muutenkin.Mutta on hyvä tarkkailla, ettei mitään häirikköelukoita ilmesty pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kutsun kissaa nimeltä niin silloin se tulee juoksemalla sisälle. Annan sille ruokaa ja maitoa. Sen jälkeen alkaa lepotauko.

        Ei maitoa kissoille,niillä on intoleranssi.
        Piimä,kermaviili käy, ja vettä aina juomaksi.Tietysti laatu märkäruokaa.Nappulat aiheuttaa virtsatulehdusta.Ja maito vatsanväänteitä ja ripulia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maitoa kissoille,niillä on intoleranssi.
        Piimä,kermaviili käy, ja vettä aina juomaksi.Tietysti laatu märkäruokaa.Nappulat aiheuttaa virtsatulehdusta.Ja maito vatsanväänteitä ja ripulia.

        Kissamme on juonut maitoa jo kymmeniä vuosia, joten edelleenkin annetaan sille maitoa. Kun kissa haluaa maitoa, niin se menee jääkaapin viereen ja alkaa maukua. Se haluaa kalaa ruoaksi ja tietenkin erilaisia lihapaloja. Olemme tarjonneet vettäkin, mutta se ei juo sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissamme on juonut maitoa jo kymmeniä vuosia, joten edelleenkin annetaan sille maitoa. Kun kissa haluaa maitoa, niin se menee jääkaapin viereen ja alkaa maukua. Se haluaa kalaa ruoaksi ja tietenkin erilaisia lihapaloja. Olemme tarjonneet vettäkin, mutta se ei juo sitä.

        Kissa,eiaomaa parastaan ymmärrä.Voi syödä ja juoda sopimattomia , omistajan on ymmärrettävä mitä voi antaa.Aikuinen,sen ymmärtää.
        Maito aiheuttaa kissalle vatsanväänteitä/ripulia,en itse tahallisesti aiheuttais lemmikille moista.
        On ihmisiä,jotka ei ymmärrä ollenkaan lemmikin parasta,ei vaikka eläinsuojelu,eläinlääkärit ja viranomaiset asiasta hänelle kuinka sen kertoisivat.Kaikilla ei ole ajatusmailma samalla tasolla.Lemmikit,ne raukat siitä sitten kärsii.


    • Anonyymi

      Ostakaa kisulle gps panta! sitten voitte seurata kisun liikkeitä älypuhelimella ihan reaaliajassaki omalle kissalleni ostin powerista TRACTIVE cat merkkisen pannan ja on ollut erinomainen nyt tiedän kissani reviirin ja voin tarkastaa aina missä menee ja onko ollut epäilyttävän kauan yhdessä kohdin esim. tien vieressä. Tietysti panta pitää saada välillä lataukseen mutta jos kissa saa olla vapaasti ulkona lukuunottamatta muutamaa lataustuntia ei liene kovin paha kidutus :D
      Ps. Ja kyllä kissani on leikattu ei missään nimessä leikkaamattomia ulos ja kissalla ulkona lämpöeristetty suoja ruokineen ja vesineen ne pitää varmistaa aina ja anteeksi jos joku tulkitsee tämän powerin tai tractive cat seuranta laitteen mainostamiseksi.

      • Anonyymi

        Olisi aika kyllä kätevä. Olen myös lukenut kissanluukusta, joka aukeaisi vain omalle (sirutetulle) kissalle kun tunnistaa sirun, eikä vieraat kissat pääsisi sisään.


      • Anonyymi

        Miten se panta estää mielestäsi autonallejäännin, vieraan pihaan paskomisen?
        Pannallakin,kissa on lakien vastaisesti heitteillejätetty ,ja kulkee edelleen vaaroissa...
        Sinuna laittaisin pantarahan aitauksen tekoon,silloin kissa on turvassa ja tallessa.Tarhaan pääsy luukusta,eikä tarvitse muistaa latailla.Ja kunnollinen tarha, on myös lakien mukainen.
        Tarhassa oleva kissa saa nauttia ulkoilusta,mitä suurempi tarha sen parempi kissalle.Tarhassa kissa ei joudu petojen,vieraiden ihmisten tai autojen ruhjomaksi.Eikä karkaa tai katoa.Se on kissalle turvallisinta ja parasta,ja sehän on tärkeintä,ettei kissan henki vaarannu,eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se panta estää mielestäsi autonallejäännin, vieraan pihaan paskomisen?
        Pannallakin,kissa on lakien vastaisesti heitteillejätetty ,ja kulkee edelleen vaaroissa...
        Sinuna laittaisin pantarahan aitauksen tekoon,silloin kissa on turvassa ja tallessa.Tarhaan pääsy luukusta,eikä tarvitse muistaa latailla.Ja kunnollinen tarha, on myös lakien mukainen.
        Tarhassa oleva kissa saa nauttia ulkoilusta,mitä suurempi tarha sen parempi kissalle.Tarhassa kissa ei joudu petojen,vieraiden ihmisten tai autojen ruhjomaksi.Eikä karkaa tai katoa.Se on kissalle turvallisinta ja parasta,ja sehän on tärkeintä,ettei kissan henki vaarannu,eikö?

        Saakohan kerrostalojen pihaan rakentaa tarhoja lemmikkejä varten? Piha-alueethan on aika pieniä...


    • Anonyymi

      Palatakseni vielä kissa-aitaus asiaan, voiko rivitalon terassille laittaa kissa-aitauksen (vuokra-asunto) vai pitääkö asuntotoimistolta pyytää lupa vai miten se menee? Nyt 2 kissaa olen ottamassa ja sisäkissoiksi-sitä surua, että nämä uudet ystävät joutuisivat auton alle en enää kestä.
      Valjaat tosiaan ostan molemmille ja yritän kaikkeni että näillä pikkuisilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Se vain tuntuu niin...oudolta, että verrattuna Ystäväni (jäi auton alle) elämää ja selvästi näki kuinka oli hyvä köllötellä esim. auringossa ja tuoda niitä hiiriä näytille... Kiitos vielä mopo-pojille jotka ilmoittivat (pikkuisella oli tunnistus panta) asiasta. Ystäväni tuhka on kirjahyllyssäni muistuttamassa miten vaarallinen tie ja autot voivat olla.

      • Anonyymi

        Kyllä pitää lupa olla.Olen nähnyt kyllä vuokrakämpissäkin verkotettuja takapihoja koirille,ja ns kissa aitauksia.Se tuo kivan lisän susäkussan elämään,kun pääsee seuraamaan lintuja yms.ulkona.Ja saa kauniina päivinä löhötä auringon paisteessa.Ja mikä parasta,ilman vaaroja.
        Kysäse lupa,ja suunnittele tarhaa vasta sitten.Kannattais tehdä sellainen,joka on helppo purkaa,ja ottaa mukaan,jos muuttaa.Eli, ensin se verkko kiinni puuelementteihin,joista kasaat tarhan.


    • Anonyymi

      Eilisessä elokuvassa Armomurhaaja, oli hyvä totuus, kun tyttö kysyi kärsiikö hänen sairas kissansa pienessä asunnossa? Eläinystävä mies sanoi, että kissan normaali reviiri on noin 4km kanttiinsa, disainkiipeilypuut ja iltarapsuttelut eivät korvaa vapautta liikkua ulkona! Olin aikeissa ottaa sisäkissan, mutta tuo juttu sai silmäni avautumaan, ja itsekkyyteni kuriin!

      • Anonyymi

        "Eläinystävä mies sanoi, että kissan normaali reviiri on noin 4km kanttiinsa, disainkiipeilypuut ja iltarapsuttelut eivät korvaa vapautta liikkua ulkona".

        Suomessa ei saa päästää kissaa kulkemaan omin päin. Eikä suomessa edes ole kissalle lajityypillistä luontoa.

        Silti jotkut haluavat pitää kissaa itsellään lemmikkinä ja samalla elämässä "lajityypillistä elämää".

        Se nyt vain ei ole mahdollista. Pitää joko luopua "lajityypillisestä" tai olla hankkimatta kissoja. Ei siinä muuta vaihtoehtoa ole.


      • Anonyymi

        Sinun järjenjuoksusi mukaanko sairas kissa ei kärsi isossa asunnossa, tai yksin ulkona?
        Loppuuko kärsimys,kun omistaja ei näe sairaan kissansa kärsivän?

        Kissalle ei voi tarjota reviiriksi vieraan omistamaa aluetta.Se pitäisi olla omaa aluetta,ja aidattu niin,ettei kissa sieltä karkaa.Vieraan alue,on varmasti vieraan lemmikkien reviiriä jo!
        Onko kellään aidattuna , omaa aluetta 4km kanttiinsa, kissansa käytössä?

        Kaikenmailman höperöjä selityksiä sitä ihmismieli keksiikin, kun päämääränään on vain kissa raukan laiton heitteillejättö.
        Tuolla lailla varmasti ajattelevat ne 20 000 (jokavuosi) löytöeläintalolle päätyneen kissan omistajat.Jotka eivät viitsi edes niitä lemmikkikissojaan sieltä takaisin hakea.Varsinaista kissarakkautta päästää kissa laittomasti ulos vaaroihin, hyi olkoon -_-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eläinystävä mies sanoi, että kissan normaali reviiri on noin 4km kanttiinsa, disainkiipeilypuut ja iltarapsuttelut eivät korvaa vapautta liikkua ulkona".

        Suomessa ei saa päästää kissaa kulkemaan omin päin. Eikä suomessa edes ole kissalle lajityypillistä luontoa.

        Silti jotkut haluavat pitää kissaa itsellään lemmikkinä ja samalla elämässä "lajityypillistä elämää".

        Se nyt vain ei ole mahdollista. Pitää joko luopua "lajityypillisestä" tai olla hankkimatta kissoja. Ei siinä muuta vaihtoehtoa ole.

        Jos sinun mielestä lajityypillisyys on heitteillejättön salliminen,on parempi ettet ota mitään lemmikkiä.


      • Anonyymi

        Eläinystävämies, on kyllä harhaanjohtava nimitys miehelle, joka ei ole tietoinen suomen laeista XD Ei siis pidä sekoittaa todellisuutta ja elokuvaa.
        Todellisessa elämässä kissan hylkääminen ja heitteillejättö on kielletty.
        Kissan omistaja voi taitojensa ja varallisuutensa mukaan järjestää kissan olot miten parhaaksi näkee.Mutta,kissaa on pidettävä vain siellä omalla , omistamallaan alueella, muiden alueille ei saa ikinä päästää.Eli vahtimisen on oltava tarkkaa, ja jatkuvaa ;)


    • Anonyymi

      Kannattaa huomioida,että ULKOKISSA on aina LAKIEN VASTAISESTI pidetty kissa!

      Aloittajan tapauksessa vanhemmat toimivat oikein, kun eivät päästä kissaa lakien vastaisesti heitteille.Kissan HEITTEILLE jättl,ja HYLKÄÄMINEN on suomen laissa kielletty.(metsästyslaki)

      Kissaa voi omistaja halutessaan ulkoiluttaa valvotusti,valjaissa tai tarhassa.
      Se,on kissalle parasta,ja ovat laillisia tapoja ulkoiluttaa kissaa.

    • Anonyymi

      Pensaassa kissa saa helposti punkkeja joten ymmärettävä syy.

      • Anonyymi

        Punkit varmasti se pienin paha.Isompi ongelma on autot, ja naapurien metsästysintoiset koirat, joita kissa ei ymmärtäisi varoa.Niihin,ei auta punkkipanta,ellei kissa ole siitä tukevasti kiinni taluttajansa käsissä, jotta karkaaminen naapurustoon niin estyy.


    • Anonyymi

      Nyt, kun saitte taas luetella ton mantranne, selvennän oivallustani:
      En ota sisä- enkä ulkokissaa!!!! Tämän asian hokasin! Kissa ei ole onnellinen sisällä, eikä turvassa ulkona! Joten kissojen pitokielto kaikille!!!

      • Anonyymi

        Kissalle voi rakentaa turvallisen suuren aitauksen jonne se pääsee itsenäisesti kissanluukustaan kulkemaan.Se tosin vaatii rahallista panostamista kissan hyvinvointiin,ja ehkä juurikin kehittyneempää oivallustaitoa ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissalle voi rakentaa turvallisen suuren aitauksen jonne se pääsee itsenäisesti kissanluukustaan kulkemaan.Se tosin vaatii rahallista panostamista kissan hyvinvointiin,ja ehkä juurikin kehittyneempää oivallustaitoa ;)

        Miten kissa pääsee kulkemaan aitaukseen kissanluukusta, kun se asuu kerrostalossa. Siksipä ei saisi olla niin itsekäs, että ostaa kissan, joka ei voi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kissa pääsee kulkemaan aitaukseen kissanluukusta, kun se asuu kerrostalossa. Siksipä ei saisi olla niin itsekäs, että ostaa kissan, joka ei voi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään.

        Eihän kissoja tarvitse ostaa.

        Niitä saa ilmaiseksi jokainen, joka vain huolii.

        Mm. siitä systä kissoja kohdellaan niin kelvottomasti ja pidetään HEITTEILLÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kissa pääsee kulkemaan aitaukseen kissanluukusta, kun se asuu kerrostalossa. Siksipä ei saisi olla niin itsekäs, että ostaa kissan, joka ei voi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään.

        Mikä SINUN mielestä on sitä lajityypillistä käytöstä?
        Luulempa,että vähän eri kun eläinsuojelussa kertotut,mutta ootetaan vastaustasi.
        Laissa,määritellään hylkääminen ja heitteillejättö.Ja tosiaan eviralla kerrotaan millainen on kissan pitopaikan oltava kooltaan ja olosuhteiltaan.Kyllä kerrostalo asunto nuo eviran määritelmät täyttää .Käyppä ihan itse tsekkaamassa.Virikkeitä,ja muuta voi laittaa,mutta ei niitä mielestäni missään laissa määrätä.
        Linkitä tänne,jos jossain laissa siitä vaatimus on olemassa.Sillähän se selviää,kun kerrot mistä tietos on peräisin.Omilla olettamuksilla,ja mielipiteillä ei ole mitään merkitystä kissanpidossa.Lait ja säädökset sen määrittelee,miten niitä pidetään.


    • Anonyymi

      Ulkokissan pito on aina lakien vastaista kissanpitoa.
      Muistakaa vahtia,että kissanne pysyy pihapiirissänne,laitkin vaatii sen.Ja se on kissan etu,ettei sitä päästetä vaaroihin.
      Lait on kissan parasta ajatellen laadittu.

    • Anonyymi

      kannattaa tehdä rikosilmoitus. Kysymyksessä on kaltoinkohtelu, eläinsuojelurikos. Kissan lajityypillisyys huomioiden ns. sisäkissoja ei lakien mukaan voi ollakaan.

      • Anonyymi

        Soita eläinsuojeluyhdistykseen, tai ihan kaupungille/ ja ota selkoa kissan pitoa koskevista laeista.Jos et niitä netistä osaa kerran lukea.

        Metsästyslaissa se mainitaan...kissaa ei saa hylätä, eikä jättää heitteille.Lue sieltä, niin lukutaitoiset tekis.
        Järjestyslaissa mainitaan että kissaa koskee samat lait kuin koiraa.Poikkeuksena, ettei kissaa ole pakko kytkeä.Mutta käytännössä lakien noudattaminen ilman aitaamista tai kissan kytkentää on monille mahdotonta.Kissa ei pysy itsestään omalla pihalla pysy, vaan lähtee naapureihin ja teille.
        Omistajan vastuu on huolehtia, ettei kissansa poistu hänen pihastaan.Se on omistajan tärkein tehtävä.Eli, voi tarjota kissalleen sitä ulkoilumahdollisuutta vain siellä omassa pihassaan.
        Ei ole kyse siitä, että mitä mieltä naapurit on kissoista.Vaan siitä, että kissan omistajan velvollisuus on vahtia, ettei kissansa poistu hänen omalta pihaltaan.Naapureille ei saa olla kissasta mitään haittaa, eikä kissaa saa heidän alueelleen päästää.
        Kissaa voi toki valvotusti ulkoiluttaa muuallakin, kun on itse mukana vahtimassa, mutta ei vieraan mailla.
        Miten sinä olet itse lakien vaatimasta velvollisuudestasi huolehtinut?
        Miten estät kissasi karkaamisen muiden alueille?

        Minusta helpoin tapa on ollut aitaaminen .Ei tarvitse kokoajan vahtia, kun aita estää karkaamisen, ja kissa saa ulkoilla itsenäisesti ja turvallisesti.Samalla aita estää petojen ja koirien menon kissan luo.Vajaat ovat hyvä lisä, ulkoilla muilla alueilla.Kun ikää kissalle tulee, voi vapauksia antaa sille enemmän, kun kissa pysyy pihassa .Karkaamisia ei ole ollut.
        En kyllä jätä koiraakaan vahtimatta pihalle työpäiväksi, ja muutenkaan.Itse kun ollaan pihalla, se kulkee siellä mukana.Eli iha samalla lailla on kissa meille tärkeä kuin koirakin.Ja vastuullusesti molemmista huilehditaan.
        Molemmat lähtis varmasti toteuttamaan itseään kylille, ja vieraan pihoille, jos ne vahtimatta jätettäis.


      • Anonyymi

        Mistä laista kyse???

        Kannattaa tietysti kertoa, ja linkitä jos osaat.
        Tuota mainitsemaa lakiasi, ei meinaan ole suomalaisille viellä missään koskaan julkaistu.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Minun kissani käy mökillä ulkona, ei lähde pihapiiristä mennkään, löhöilee mieluummin sisällä kesälläkin. Mitä nyt käy pöllyyttämässä kukkapenkkini kasvit pitkin ja poikin kun ei oikein pidä hiekkalaatikosta.
      On entinen kulkuri jota omistaja ei huolinut vaikka hänet löysin. Jäi sitten ilokseni.
      Kaupungissa käymme yhdessä lenkillä. Siinä lähellä on metsäpolku, kissaa ei tarvitse pitää valjaissa, se seuraa minua muutaman metrin päässä. Ollaan harrastettu tätä jo vuoden päivät, hyvin on mennyt.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe