Onkohan kellään ollut samanlaista ongelmaa että otsikon mukainen perämoottori vm 91 lataa yli 16 v.
Luulin että jännitteen säädin on rikki ja vaihdoin sen mutta vika vaan jatkuu.
Onko muita vaihtoehtoja kun laturi enään?
Johnsson 70 vro lataa yli 16 v
5
1936
Vastaukset
- Anonyymi
Onko siinä ihan oikeasti laturi ja säädin joiden pitäisi antaa alle 14V. Yleensä noissa vanhemmissa ei ole vaan lataus on toteutettu vähän eri tavalla ja silloin on ihan normaalia että antaa yli 16V kun akku on täysi eikä se pysty tasaamaan.
Jos on oikeasti lauturi säädin, niin ei se vika laturissa voi olla, jos erillinen säädin on siihen oikein kytketty eikä ole huonoja liitoksia. Selvitä onko koneessa lataussäädin vai pelkkä tasasuuntaaja. Pelkällä tasasuuntaajalla on 16-17V jännite täyskaasulla OK kun vain akku on ns. normaalikokoinen (50-70ah)
Vauhtipyörän alapuolella on muutama valopuola, joista vaihtosähkö tulee säätimelle tai tasurille.- Anonyymi
Tuollaisen siihen tänään vaihdoin, https://www.marineparts.fi/varaosat/peramoottorit/evinrude-johnson/moottorin-osia/tuotteet/jannitesaadin-evinrude-johnson-3-kaapelit-rec580795/
Ja ei muutosta latausjännitteeseen, mietin että voisiko johtua siitä ettei mitään sähkölaitteita ollut käytössä ja akku ihan uusi ja täyteen ladattu eli lataa mutta mikään ei kuluta akkua?0582399 0583408 Rectifier for EVINRUDE Johnson Outboards
Osanumeron perusteella tuo on pelkkä tasasuuntaaja, EI jännitteensäädin.
Allekirjoittaneellakin on kuitenkin, myös vanhoja koneita joissa on pelkkä tasasuuntaaja ja akku kestää silti vuosia, koska virta on aika pientä.
https://moottoriveneily.foorumi.eu/
- Anonyymi
Kannattaa ajaa valot päällä , ei akku ylilataudu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271316
- 1001003
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89944Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25917Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat298798- 95758
- 34658
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55613Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140599