Hei,
Jäin miettimään MyHeritagen DNA-testin jälkeen täyssisarukseni saamaa tulosta etelä-italialainen, jota itse en saanut. Minulla oli tulos kiinalainen (pieni prosentti), muutoin suomalainen.
Siirsin oman datani Gedmatchiin, ja esim Eurogenes K13 -testin tuloksessa näkyy lähinnä suomalaista ja joitain uralilaisia kansoja Venäjällä (ei siis mitään Itä-Aasiaa). Single population shering arvioi etäisyyden noin 16 La Branaan (Espanjaan?). Mietin voiko se olla samaa mitä sisaruskellani näkyi MyHeritagella, vai voiko se vain olla jokin, joka kaikilla suomalaisilla näkyy? Kun katsoin MDLP-projekteja, aika monessa se arvioi noissa mixed mode population sharing toiseksi etnisyydeksi baski (Ranska/Espanja). Millaisia tuloksia olette saaneet? Ovatko nämä saamani tulokset jotain, jota melkein kaikilla on?
Ja tuo MyHeritage, luuletteko, että sen etnisyyslaskuria tullaan parantamaan vielä? Kun esim. ei erottele tarkemmin Venäjää ja nuo eskimo/inuiitti muut hämärät pikkuprosentit....
Gedmatchin etnisyyslaskurit
3
1195
Vastaukset
Eurogenes K13:n tekijä on jakanut Pohjois-Euroopan kahteen osaan, pohjoisatlanttisiin ja balttilaisiin. Siksi suomalaiset saavt sieltä keskimäärin puolet balttia. - Haun kohtaan "etnisyys" ei tarvitse laittaa mitään.
Eurogenes 36 on parempi, siellä on Fennoskandia. Itse sain sieltä valtaosan tätä Fennoskandiaa ja pienet siivut itäeurooppalaista, pohjoisatlanttista, amerikanintiaania, Volga-Uralia ym etnisyyttä, osa näistä siis kymmenientuhansien vuosien takaa.
Eurogenes 36:sta saadut eri ryhmien tulokset voi kirjoittaa tälle sivulle, painaa Valider-painiketta ja katsoa mitä sieltä tulee: https://gen3553.pagesperso-orange.fr/ADN/similitude.htm
Joku oli löytänyt MH:ta seuraavan kirjoituksen: https://blog.myheritage.fi/2018/07/uusi-jarjestelma-dna-osumien-suodattamiseen/ "Jos MyHeritage arvioi sinun olevan esim. 1,2% italialainen, mutta sinulla ei ole yhtään italialaista osumaa, jolla olisi vähintään 10% italialaisuutta, silloin luultavasti arvioitu italialainen etnisyytesi on väärä positiivinen. Muistathan, että etnisyysarvio on nimensä mukaisesti juuri sitä – arvio – ja siinä saattaa olla epätarkkuuksia". - Elikkä toivon mukaan korjaavat näitä etnisyysarvioitaan - pieni sälä pois tms; aiheuttavat joillekin ikävää epätietoisuutta (onko jokin isoäiti muhinoinut eskimon kanssa?). Nämä pikku%:t voivat olla siis todella kaukaa tai ihan vaan kohinaa. Jos on vaikka brittitulosta, se ei tarkoita että jokin esi-isä olisi sieltä, vaan että yht. esi-isä on elänyt paritujatta vuotta sitten esim. Saksassa tai Skandinaviassa.Katsoin nyt Gedmatchista muinais-DNA-osumiani (Archaid DNA matches). Kohtaan Upper Segment Threshold Limit kannattaa laittaa oletuksen (0,5 centimorgania) sijaan esim. 1-3 cM, niin näkee tulokset selvemmin. La Brana ei itselläni noussut esiin, sen sijaan LKB Stuttgart, Loschbour, Lux., Unkari, Siperia ja Pohjois-Venäjä sekä (!) Clovis, Montana. Samantapainen palvelu; https://mytrueancestry.com/ Mutta kun vertailuissa ei ole vielä mukana näytteitä Suomesta, niin tulokset ovat mitä ovat. Toivottavasti saadaan tuonne tulevat tulokset Valkeakosken Toppilanmäen ja Janakkalan miehistä.
- Anonyymi
Jep, mulla näkyy vielä, kun laittaa 2 cM, La Brana. Myös nuo mainitsemasi tulokset. Kuitenkin tuo La aBrana on nini pieni, että jo 3 cM ei näytä enää...
Mutta mielenkiintoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181831Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse531122Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16956TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi14927Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki74910- 45790
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84781- 69762
Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä18752