Gedmatchin etnisyyslaskurit

Anonyymi

Hei,
Jäin miettimään MyHeritagen DNA-testin jälkeen täyssisarukseni saamaa tulosta etelä-italialainen, jota itse en saanut. Minulla oli tulos kiinalainen (pieni prosentti), muutoin suomalainen.

Siirsin oman datani Gedmatchiin, ja esim Eurogenes K13 -testin tuloksessa näkyy lähinnä suomalaista ja joitain uralilaisia kansoja Venäjällä (ei siis mitään Itä-Aasiaa). Single population shering arvioi etäisyyden noin 16 La Branaan (Espanjaan?). Mietin voiko se olla samaa mitä sisaruskellani näkyi MyHeritagella, vai voiko se vain olla jokin, joka kaikilla suomalaisilla näkyy? Kun katsoin MDLP-projekteja, aika monessa se arvioi noissa mixed mode population sharing toiseksi etnisyydeksi baski (Ranska/Espanja). Millaisia tuloksia olette saaneet? Ovatko nämä saamani tulokset jotain, jota melkein kaikilla on?

Ja tuo MyHeritage, luuletteko, että sen etnisyyslaskuria tullaan parantamaan vielä? Kun esim. ei erottele tarkemmin Venäjää ja nuo eskimo/inuiitti muut hämärät pikkuprosentit....

3

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eurogenes K13:n tekijä on jakanut Pohjois-Euroopan kahteen osaan, pohjoisatlanttisiin ja balttilaisiin. Siksi suomalaiset saavt sieltä keskimäärin puolet balttia. - Haun kohtaan "etnisyys" ei tarvitse laittaa mitään.
      Eurogenes 36 on parempi, siellä on Fennoskandia. Itse sain sieltä valtaosan tätä Fennoskandiaa ja pienet siivut itäeurooppalaista, pohjoisatlanttista, amerikanintiaania, Volga-Uralia ym etnisyyttä, osa näistä siis kymmenientuhansien vuosien takaa.
      Eurogenes 36:sta saadut eri ryhmien tulokset voi kirjoittaa tälle sivulle, painaa Valider-painiketta ja katsoa mitä sieltä tulee: https://gen3553.pagesperso-orange.fr/ADN/similitude.htm
      Joku oli löytänyt MH:ta seuraavan kirjoituksen: https://blog.myheritage.fi/2018/07/uusi-jarjestelma-dna-osumien-suodattamiseen/ "Jos MyHeritage arvioi sinun olevan esim. 1,2% italialainen, mutta sinulla ei ole yhtään italialaista osumaa, jolla olisi vähintään 10% italialaisuutta, silloin luultavasti arvioitu italialainen etnisyytesi on väärä positiivinen. Muistathan, että etnisyysarvio on nimensä mukaisesti juuri sitä – arvio – ja siinä saattaa olla epätarkkuuksia". - Elikkä toivon mukaan korjaavat näitä etnisyysarvioitaan - pieni sälä pois tms; aiheuttavat joillekin ikävää epätietoisuutta (onko jokin isoäiti muhinoinut eskimon kanssa?). Nämä pikku%:t voivat olla siis todella kaukaa tai ihan vaan kohinaa. Jos on vaikka brittitulosta, se ei tarkoita että jokin esi-isä olisi sieltä, vaan että yht. esi-isä on elänyt paritujatta vuotta sitten esim. Saksassa tai Skandinaviassa.

    • Katsoin nyt Gedmatchista muinais-DNA-osumiani (Archaid DNA matches). Kohtaan Upper Segment Threshold Limit kannattaa laittaa oletuksen (0,5 centimorgania) sijaan esim. 1-3 cM, niin näkee tulokset selvemmin. La Brana ei itselläni noussut esiin, sen sijaan LKB Stuttgart, Loschbour, Lux., Unkari, Siperia ja Pohjois-Venäjä sekä (!) Clovis, Montana. Samantapainen palvelu; https://mytrueancestry.com/ Mutta kun vertailuissa ei ole vielä mukana näytteitä Suomesta, niin tulokset ovat mitä ovat. Toivottavasti saadaan tuonne tulevat tulokset Valkeakosken Toppilanmäen ja Janakkalan miehistä.

      • Anonyymi

        Jep, mulla näkyy vielä, kun laittaa 2 cM, La Brana. Myös nuo mainitsemasi tulokset. Kuitenkin tuo La aBrana on nini pieni, että jo 3 cM ei näytä enää...
        Mutta mielenkiintoista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe