Olemme rakentamassa pientä puista pihavajaa (180 cm x 125 cm, harjakorkeus reilut 2 m), mutta vajan perustuksista on nyt tullut epäselvyyksiä että mikä olisi järkevintä.
Vaja on kooltaan vain noin kaksi neliötä. Maaperä on multaa ja alla savimaata. Onko liioittelua kiinnittää tuo 70cm -1 m ruuvipaaluilla (alle suojakangas ja 10 cm soraa)? Vai kannattaisiko kaivaa kuoppa, laitata suojakangas, täyttää maa (millä?) ja vaja betonilaattojen päälle? Voiko se tällöin kaatua tuulessa, entä meneekö vinoon heti ensi talven routien jälkeen?
Meille on suositeltu nyt molempia tapoja varsin painokkaasti, mutta itseä tietysti kiinnostaa ankkuroida vaja lujasti ja niin, ettei sitä tarvitsisi tunkilla korjailla ihan joka kesä.
Pienen pihavajan perustus
6
1954
Vastaukset
- Anonyymi
Minä tein vähän isomman leikkimökki -89 käytännössä siten että laitoin lecaharkot maahan vaateriin ja rakensin mökin niiden päälle. Hyvin on pysynyt paikallaan. Nykyään se mökki toimii varastona.
Taloni piha on entistä peltoa.- Anonyymi
Tee kelluva eli maata pois noin 15 senttiä, salaoja pohjalle, pohja tasaiseksi, laudoista kehikko, niittaa kankaat laudoitukseen, täytä kehikko sepelillä, rakenna vaja pesubetonilaattojen päälle (neljä 50x50) pultaten nämä ala-vasoihin, itse olen vielä laittanut 40x40 laatat suurempien päälle ja pultannut kiinni (painoa kokonaisuudella noin 200 kiloa), rakenna vaja ala-vasojen päälle.
On ollut pystyssä noin 7 vuotta eikä pahimmatkaan myrskyt ole heiluttanut sitä vajan pysyessä suorassa.
Ei aina ole pakko tehdä sitä suurinta duunii vaan vähemmälläkin pärjää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tee kelluva eli maata pois noin 15 senttiä, salaoja pohjalle, pohja tasaiseksi, laudoista kehikko, niittaa kankaat laudoitukseen, täytä kehikko sepelillä, rakenna vaja pesubetonilaattojen päälle (neljä 50x50) pultaten nämä ala-vasoihin, itse olen vielä laittanut 40x40 laatat suurempien päälle ja pultannut kiinni (painoa kokonaisuudella noin 200 kiloa), rakenna vaja ala-vasojen päälle.
On ollut pystyssä noin 7 vuotta eikä pahimmatkaan myrskyt ole heiluttanut sitä vajan pysyessä suorassa.
Ei aina ole pakko tehdä sitä suurinta duunii vaan vähemmälläkin pärjää.Minkähän ihmeen takia laattojen pitää olla pesubetonia, eikö tavallinen kelpaisi?
- Anonyymi
Tuollainen parin neliön kanikoppi pysyy pystyssä vaikka oikein yrittäisi rakentaa sen päin mäntyä. Turhaa vaivaa ei kannata nähdä, ellei sitten halua harrastella.
- Anonyymi
Ruuvipaalut vaan tuollaiselle kopperolle, mitä siinä enempiä pähkäilemään. Jollain betonilaatoilla pilaa koko homman.
Naapurissani venäläiset tekin pienen rakennuksen betonilaatoilla ja nyt kaatuu koko koppero. Ruuvipaaluilla rakennus olisi ryhdissään ja helppo korjata, jos alkaa kaatuilemaan. - Anonyymi
Ruuvipaalusi voit korvata kiepillä 110 mm salaojaputkea.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303441Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs81484Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131453Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241235Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34873Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht241861- 60859
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66844Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.122818Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲97798