Teetin kyseisen testin FTD:ssä ja tuloksena oli haploryhmä, johon kuuluu noin 110 miljoonaa eurooppalaista. Onko testistä mitään muuta hyötyä?
Y-DNA67-testi
3
327
Vastaukset
Jos olet liittynyt (esim. samalla kun tilasit testin) Finland DNA -projektiin, katso sen tuloexcelistä paikkasi (vasemmalta DNA Results, Y-DNA). Sivut aukeavat hyvin hitaasti. Aluksi olet excelin lopun ryhmittelemättömissä. Katso sitten, miten adminit ovat sinut ryhmitelleet; "naapurisi" ovat voineet tehdä tarkempia testejä, ja saat siitä vihiä itsellesi. - Kohdasta my DNA, Y-DNA matches, näet lähiosumasi, esim. jos geneettistä etäisyyttä on 0, yhteys voi löytyä hyvällä lykyllä kirkonkirja-ajalta. Katso osumiesi sukupuita, onko tuttuja nimiä/ paikkakuntia. Ota yhteyttä näihin lähiosumiisi. Jos sinulla ei ole Y67-osumia; ei kannata upgradeta (korottaa) sitä Y111-testiksi. Uusia osumia tulee jatkuvasti. - Kohdasta my Projects liity haploryhmäsi omiin projekteihin - niitä voi olla useitakin. Projektien keskustelusivuilla voit kysyä neuvoa ja saat tietoa muilta. Eupedia.com:ssa on haploryhmistä karttoja ym. Palvelussa snpTracker voit hakea haploryhmien/ snppien reittejä.
Unohdin vielä: katso FTDNAn kotisivun alaosasta Public Haplotrees, Y-tree ja etsi sieltä oman haplosi paikka. Näet mistä maista teitä on. Samoin Yfull, YTree, jossa on myös ajoitukset: https://www.yfull.com/tree/ - perustuvat Big-Y -tietoihin.
snpTrackerin lisäksi on Mygrations-palvelu, josta voi testata haploryhmien reittejä https://phylogeographer.com/mygrations/- Anonyymi
En kuulu Suomi-projektiin, ja toisaalta siitä ei taitaisikaan olla paljon hyötyä, koska halporyhmä (R-M269) on yleinen Länsi-Euroopassa eikä niinkään Suomessa.
Yfullissa on pitkä lista mm. CTS- ja PF- alkuisia koodeja. Mitä me tarkoittavat?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857455- 965394
- 2574605
- 444505
- 623257
- 492685
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222358- 492323
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292322- 412184