Olen menossa lukioon ja pelottaa äidinkieli, sillä olen todella huono siinä ":D"
Päättötodistuksessa oli 8, joka on yksi huonoimmista numeroistani. En vain osaa kielioppia, pilkkuja ja yhdyssanoja. Motivaatiota on, mutta miten voin oikeasti kehittää osaamistani?
Äidinkieli
5
509
Vastaukset
- Anonyymi
Katso ensin, miten äikkä sujuu lukiossa. Jos tulee ongelmia, puhu opettajan kanssa.
- Anonyymi
Voin kertoa sinulle, että aloituksessasi ei ole yhtään yhdyssanavirhettä. Tälläkin palstalla monet lukiota päättämässä olevat kirjoittavat huomattavasti surkeampaa suomea kuin sinä.
Äidinkielen opiskelu ei ole lukiossa sillä tavalla kielioppipainotteista, että tunneilla päntättäisiin infinitiivejä ja partisiippeja. Kielikorvasi on aivan tarpeeksi hyvä lukiota varten. Lakkaa murehtimasta! - Anonyymi
Lukiolainenkin voi opiskella omaehtoisesti jonkin oikeakielisyysoppaan. Lisäksi kannattaa lukea kaunokirjallisuutta, mikä parantaa sekä oikeakielisyyttä että sanavarastoa.
Ei sen kummempaa tarvita. - Anonyymi
Ei 8 ole huono arvosana. Aivan varmasti pärjäät lukiossa, kyllä siellä on sinua äikässä paljon huonompiakin. Kieliopin taitosi varmasti kehittyvät lukiossa. Sitäpaitsi suurin osa kursseista on jotain muuta kuin äikkää. Itsekin nostin äikän arvosanaa lukiossa kasista ysiin. :)
- Anonyymi
YTL:n tilastojen valossa on pitkästä matematiikasta huomattavasti helpompi saada L kuin äidinkielestä. Tätä taustaa vasten äidinkielen opiskeluun kannattaa suhtautua vakavasti, mutta ei sitä pelätä tarvitse. Kaikki tarvittava opetetaan.
Äidinkielen arvosana ja kirjoittamisen osaaminen usein on se, mihin yliopistoon tai korkeakouluun pääsy kaatuu. Sitä ei moni uskoisi. L pitkästä matematiikasta ei paljon merkitse, kun äidinkieli on A, B tai C ja kirjallinen esitys surkeaa.
Aloittaja kuitenkin näyttää jo nyt kirjoittavan paremmin kuin jotkut ylioppilaat. Ei tarvitse pelätä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019