Äidinkieli

Anonyymi

Olen menossa lukioon ja pelottaa äidinkieli, sillä olen todella huono siinä ":D"

Päättötodistuksessa oli 8, joka on yksi huonoimmista numeroistani. En vain osaa kielioppia, pilkkuja ja yhdyssanoja. Motivaatiota on, mutta miten voin oikeasti kehittää osaamistani?

5

<50

Vastaukset

• Katso ensin, miten äikkä sujuu lukiossa. Jos tulee ongelmia, puhu opettajan kanssa.

• Voin kertoa sinulle, että aloituksessasi ei ole yhtään yhdyssanavirhettä. Tälläkin palstalla monet lukiota päättämässä olevat kirjoittavat huomattavasti surkeampaa suomea kuin sinä.

Äidinkielen opiskelu ei ole lukiossa sillä tavalla kielioppipainotteista, että tunneilla päntättäisiin infinitiivejä ja partisiippeja. Kielikorvasi on aivan tarpeeksi hyvä lukiota varten. Lakkaa murehtimasta!

• Lukiolainenkin voi opiskella omaehtoisesti jonkin oikeakielisyysoppaan. Lisäksi kannattaa lukea kaunokirjallisuutta, mikä parantaa sekä oikeakielisyyttä että sanavarastoa.

Ei sen kummempaa tarvita.

• Ei 8 ole huono arvosana. Aivan varmasti pärjäät lukiossa, kyllä siellä on sinua äikässä paljon huonompiakin. Kieliopin taitosi varmasti kehittyvät lukiossa. Sitäpaitsi suurin osa kursseista on jotain muuta kuin äikkää. Itsekin nostin äikän arvosanaa lukiossa kasista ysiin. :)

• YTL:n tilastojen valossa on pitkästä matematiikasta huomattavasti helpompi saada L kuin äidinkielestä. Tätä taustaa vasten äidinkielen opiskeluun kannattaa suhtautua vakavasti, mutta ei sitä pelätä tarvitse. Kaikki tarvittava opetetaan.

Äidinkielen arvosana ja kirjoittamisen osaaminen usein on se, mihin yliopistoon tai korkeakouluun pääsy kaatuu. Sitä ei moni uskoisi. L pitkästä matematiikasta ei paljon merkitse, kun äidinkieli on A, B tai C ja kirjallinen esitys surkeaa.

Aloittaja kuitenkin näyttää jo nyt kirjoittavan paremmin kuin jotkut ylioppilaat. Ei tarvitse pelätä.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 175 pakolaista tulossa Suomeen

Sisäministeriö vahvisti IL:n tiedot: Suomi ottaa Välimeren pakolaisleireiltä enintään 175 alaikäistä tai yksinhuoltajaperheiden jäseniä https://www.il
      Maailman menoa
      230
      4138
    2. Suomeen tarvitaan minimipalkkalaki

Suomesta on tulossa yhä enmmän kurjien palkkojen ja nollatuntisopimusten maa. "Kansainvälisen kilpailukyvyn" nimissä erityisesti sisämarkkinoilla toim
      Maailman menoa
      151
      3195
    3. Taas on yksityisautoilija paha ihminen

Taas on yksityisautoilija paha ihminen Traficomin tutkimus: ”Polttoaineen tulisi maksaa ainakin 2,26 euroa litralta, jotta autoilijat alkaisivat vähe
      Maailman menoa
      114
      1141
    4. Miten mä voin olla ihastunut vieläkin, vaikka mennyt yli kolme vuotta.

Tunsin jotain erittäin harvinaista vetovoimaa meidän välillä ja tiedän sun myös tunteneen. Myöhäistähän se enää on miettiä ja jos elämäntilanteeni oli
      Ikävä
      33
      747
    5. MOT mustamaalaa ja valehtelee.

Olen hetken jo katsellut näitä YLEN MOT ohjelmia ja olen huomannut kuinka paljon he antavat väärää tietoa ihmisille. Väärän informaation antamiseen r
      Yhteiskunta
      25
      585