Lempiruoka?

Anonyymi

51

1053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Koskaan en tiedä aamulla
      mitä tulen syömään päivällä tai illalla.
      Kyllä se siitä kirkastuu päivän mittaan
      - aina on eineksiäkin kaapeissa - hätävarana.
      Eli mitään erityistä lempiruokaa ei ole.
      Se saattaisi olla vaikka sellainen, jota tulen syöneeksi vaan kerran pari vuodessa.

• Anonyymi

Voi äly ja välähdys! Kuinkahan pitkä prosessi on ollut tuon tuotteen kehittely. Saipahan ainakin ilmaista mainosta, joten uteliaita ostajia myös.

Eipä ole aikoihin ollut mitään lempiruokaa. Ehkä pitäis vähän skarpata tuon monipuolisuuden saamiseksi.

• Anonyymi

Silli ja uudet perunat tähän aikaan vuodesta. Lempiruoka vaihtelee vuodenaikojen mukaan, samaa ruokaa en välitä ympäri vuoden syödä.

• Anonyymi

tosi tuoretta merenkurkun karisiikaa, ei maistu mudalta, kotimaisuus on vähän,
      kun ei tiedä ovatko uineet ruotsin puolelta
      njjjjj

• "Yksin-kertaisesti sitten:

Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Keväisin Peruna.
      1-2 kertaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

H.

• Anonyymi

kokeile soosiksi koskenlaskija juokseva savupekonia
        njjj

• Anonyymi

No onpas tosiaan helppo ja kätevä makaroonilaatikko :)
      Melkein yhtä helppo, kuin jos keittäisi valmiiksi kahvi tai teeveden ja pakastaisi sen, niin olisi sitten helppoa ottaa valmis keitetty vesi pakastimesta, sulattaa se ja kiehauttaa :)

Makaroonilaatikko on muuten munkin yks lempiruoka.
      Itse teen sen hieman erimoisesti, kuin tavallisen perinteisen reseptin mukaan.
      Ja siitä tulee suurnmoisen hyvää.

Kiikutin äsken taas ruokalautasen tänne yläkertaan ja putkahdin palstalle. Tuossa lautasella on silakkalaatikkoa. Näkkileipää juustolla ja juomaksi vettä.
      Aivan kerrassaan hyvää. Silakkalaatikko on myös mun herkkua.

Heikunkeikku

• Anonyymi

joo helppo on ei tarvitse kuin sekoittaa ruskistettu jauheliha
        keitettyjen makaroonien sekaan, ja kaataa munamaito päälle
        njjj

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joo helppo on ei tarvitse kuin sekoittaa ruskistettu jauheliha
        keitettyjen makaroonien sekaan, ja kaataa munamaito päälle
        njjj

Jep. Tuo on se perinteinen makaroonilaatikko.
        Sinä, joka tämän tästä omia ruokaohjeita anneskelet palstalle ja vinkkejä jos joitakin, olen pannut salaa merkille, että melkein jokainen tahi peräti ihan kaikki vinkit, ovat olleet miun maun mukkaisia. Sun kielesi nystyrät aistivat sopivat suhteet, sopivat makusekoitukset ja mitä täs vielä hehkuttaisin:)

Niin noh, tietysti VOI olla niin, että sulla on noukkas edessä keittokirja, josta lueskelet ohjeita ja vetäset niitä sitten ruokaketjuihin. Muka ominas väläyksinäs :)
        Tai googlettelet aktiivisesti:)

Joka tapauksessa vaikutat hyvin kokkimaiselta tyypiltä. Ellet peräti ole kokki?
        Tai sitten itseoppinut lahjakkuus.
        Ei voi tietää. On niin monia eri vaihtoehtoja.:)

No joo, kun nyt oot tollanen, niin annan erinomaisen hurmaavan ihanan makaroonilaatikon ohjeen. Ilmatteeks annan, ihan totta.
        Jos yhden kerran teet mun ohjeella, niin se tekee sitten niin, että sen kommin et tavallista makaroonilaatikkoa tee. Vaikka onhan tavallinenkin hyvää, mut mul´ on parempaa :)
        En käytä munamaitoa laisinkaan.

Siis ohje:

Vetäse kattilan pohjalle vain vähän vettä. Pudota sinne kasvisliemikuutio. Päräytä makaroonipussillinen makaroonia veden sekaan. Oota vain hieman aikaa. Lisää ruokakermaa pari-kolme purkkia. Kohta makaroonit kystä ja kyllä, imeneet kasvisiemikuutioveden ja kerman itseensä.

Pilko sipuli ja ruskista se jauhelihan kanssa kivan ruskeaksi. Mausta kasvisliemikuutiomurenoilla JA valkopippurijauheella, jota saa laittaa aika runsaasti. ( en käytä pelkkää suolaa laisinkaan).

Okei nyt ollaan jo hyväs mallis.

Sekoita makaroonit ja jauheliha plät plät ja sen jälkeen lisää Mozzarella juustoraastetta aika aimosti. Jos tuotos vaikuttaa liian kuivahkolta, niin voi pläjäyttää vielä lisssää löylyä eli kermaa.

Tällää vuokaan ja päälle ripotellaan korppujauhoa, että tulee krapsakka, jopa kovahko pinta laatikon päälle.

Uuniin ja oottelua.

Tulee hurrrrjan hyvää.

Ole hyvä ohjeesta:)

Annan sen käyttöön myös muille palstalaisille.
        Kun nyt oon ruvennut antamaan, niin annetaan sitte kaikille:)

Heikunkeikku

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä, joka tämän tästä omia ruokaohjeita anneskelet palstalle ja vinkkejä jos joitakin, olen pannut salaa merkille, että melkein jokainen tahi peräti ihan kaikki vinkit, ovat olleet miun maun mukkaisia. Sun kielesi nystyrät aistivat sopivat suhteet, sopivat makusekoitukset ja mitä täs vielä hehkuttaisin:)

Niin noh, tietysti VOI olla niin, että sulla on noukkas edessä keittokirja, josta lueskelet ohjeita ja vetäset niitä sitten ruokaketjuihin. Muka ominas väläyksinäs :)

No joo, kun nyt oot tollanen, niin annan erinomaisen hurmaavan ihanan makaroonilaatikon ohjeen. Ilmatteeks annan, ihan totta.
        Jos yhden kerran teet mun ohjeella, niin se tekee sitten niin, että sen kommin et tavallista makaroonilaatikkoa tee. Vaikka onhan tavallinenkin hyvää, mut mul´ on parempaa :)

Siis ohje:

Vetäse kattilan pohjalle vain vähän vettä. Pudota sinne kasvisliemikuutio. Päräytä makaroonipussillinen makaroonia veden sekaan. Oota vain hieman aikaa. Lisää ruokakermaa pari-kolme purkkia. Kohta makaroonit kystä ja kyllä, imeneet kasvisiemikuutioveden ja kerman itseensä.

Pilko sipuli ja ruskista se jauhelihan kanssa kivan ruskeaksi. Mausta kasvisliemikuutiomurenoilla JA valkopippurijauheella, jota saa laittaa aika runsaasti. ( en käytä pelkkää suolaa laisinkaan).

Sekoita makaroonit ja jauheliha plät plät ja sen jälkeen lisää Mozzarella juustoraastetta aika aimosti. Jos tuotos vaikuttaa liian kuivahkolta, niin voi pläjäyttää vielä lisssää löylyä eli kermaa.

Tällää vuokaan ja päälle ripotellaan korppujauhoa, että tulee krapsakka, jopa kovahko pinta laatikon päälle.

Uuniin ja oottelua.

Tulee hurrrrjan hyvää.

Heikunkeikku

Sivusta.

Luin jostain ja alkanut tekeen silleen. Suotta keittää makarooneja, raakana vuokaan. Lihaliemeen. Toimii hiton hyvin, kiinteenpää ja maukkaanpaa. Jauhelihan vois laittaa samoin, mutta sitten ei tule hyvää, maku ja suutuntuma ei hyvä.

Mullakin kyllä pitkä rivi keittokirjoja ja useimmiten nykyisin tsekkailen reseptejä netistä. Noin käytännössä otan reseptit suuntaa ja ideoita antavina. Ruuanlaitto mun mielestä sinällään luovaa työtä. Joskus onnistuu paremmin, joskus ei. Esimerkiksi lämpimät voileivät näkkileivästä . ei ollut kovin hyvä idea, eikä appelsiininkuori risotto :D

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis ohje:

Uuniin ja oottelua.

Tulee hurrrrjan hyvää.

Heikunkeikku

joo kuulostaa hyvältä juustoa ruokakermaa, ja lihalientä, ei voi
        olla muuta kuin hyvää.
        Yksi köyhänmiehen kalakukko, paistaa muikkuja tai silakkafileitä
        ja pekonia, vaihtoehtona kypsää savukylkeä, lado ne reissumiehen väliin, ja uuniin niin kauvaksi aikaa, että ruisleipä on mukavan rapeaa
        njjj

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sivusta.

Luin jostain ja alkanut tekeen silleen. Suotta keittää makarooneja, raakana vuokaan. Lihaliemeen. Toimii hiton hyvin, kiinteenpää ja maukkaanpaa. Jauhelihan vois laittaa samoin, mutta sitten ei tule hyvää, maku ja suutuntuma ei hyvä.

Mullakin kyllä pitkä rivi keittokirjoja ja useimmiten nykyisin tsekkailen reseptejä netistä. Noin käytännössä otan reseptit suuntaa ja ideoita antavina. Ruuanlaitto mun mielestä sinällään luovaa työtä. Joskus onnistuu paremmin, joskus ei. Esimerkiksi lämpimät voileivät näkkileivästä . ei ollut kovin hyvä idea, eikä appelsiininkuori risotto :D

=DW=

=DW=

Ruuanlaitto on yks taiteen laji. Jos niinku alkaa viimesen päälle yrittämään:)
        Minä oon aina tykännyt ruuanlaitosta. Ja nimenomaan maustamisesta. Parasta tulee, kun ensteks maustaa pikkusen, sitte maistaa, sitte taas sitä maustetta lisätään ja sitäkin ja sitte maistetaan. Sen jälkeen vähän tuota ja hippu sitä, jonka jälkeen taas maistellaan. Lopuksi maustetaan viimesen silauksen, kun edelliset mausteet ovat asettuneet. Ja toki lopun lopuksi taas maistellaan. Nam.
        Kun ja jos maisteluita on tehnyt oikein monasti, niin nälkä on kivasti lähtenyt ja muille voi tarjota herkku-herkkua ja itse sitten voi hieman vähemmästi syödä, kun enin nälkä on mennyt maisteluissa:)

Makaroonilodjuun ei kyllä passaa raaka jauheliha, kuten sanoit. Ruskistuksessa tulee se hienoinen silaus, joka tekee ruuasta maukkaan.
        Jauhelihan ja muiden lihojen ruskistuksissakin on eroja. Niiku tarkkaa puuhaa sekin homma:) Jos ruskistus menee kiireessä plörinäksi, niin koko ruoka on pilalla:)

Hernekeittoon laitan raakaa jauhelihaa, siis jos teen hernekeittoa med jauheliha. Ruskistettu jauheliha hernekeitossa muuttaa hernekeittomaisen fiilingin, että ei sitä niin tehä:)

Heikunkeikku

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joo kuulostaa hyvältä juustoa ruokakermaa, ja lihalientä, ei voi
        olla muuta kuin hyvää.
        Yksi köyhänmiehen kalakukko, paistaa muikkuja tai silakkafileitä
        ja pekonia, vaihtoehtona kypsää savukylkeä, lado ne reissumiehen väliin, ja uuniin niin kauvaksi aikaa, että ruisleipä on mukavan rapeaa
        njjj

"njjj"
        Kuulostaa hyvältä tuo köyhänmiehen kalakukko. Saattaapi olla, että joskus teen.
        Jotain olisko kymmenisen vuotta sitte äidyin grilliin tälläämään semmosen leivän, jossa oli kaks siivua hapanlimppua ja niiden välis amerikan pekonia. Sopivasti grillasin krappevaksi, tummahkoksi ja sisus sulahteli iloisesti leivän poskille. Oli hiton hyvää. Niin yksinkertainen, mutta tosi hyvää.

Heikunkeikku

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"njjj"
        Kuulostaa hyvältä tuo köyhänmiehen kalakukko. Saattaapi olla, että joskus teen.
        Jotain olisko kymmenisen vuotta sitte äidyin grilliin tälläämään semmosen leivän, jossa oli kaks siivua hapanlimppua ja niiden välis amerikan pekonia. Sopivasti grillasin krappevaksi, tummahkoksi ja sisus sulahteli iloisesti leivän poskille. Oli hiton hyvää. Niin yksinkertainen, mutta tosi hyvää.

Heikunkeikku

Olen opetellut kalakukon tekoa sekakaloista. Ahventa jne.
        No ruistaikinasta tuli pari numeroa liian pieni. Aina tuli reikä ja kalaa pullahti ulos, ellen sanoisi ui ja otti silavaa mukaansa.
        No jotenkin sen paistelin.
        Äitini teki mahdottovan hyvää sekakukkoa. Nam.
        Minä en.

Beng
        Herkkuni: naudan maksapihvi perunamuuselon ja puolukoiden kera. Saa olla sipulirenkaita, sellaisia kuultavia, sulavia. Niin tätä en tee itse, koska pyörtyisin paloja paistellessa. Tämän tekee ravintola. Muistaakseni Lehtovaara oli mm. kuulu tästä 70-luvulla vielä, siellä siis. Turussa on yksi ravintola, jossa viikkolistaan kuuluu tätä. Nam.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ruistaikinasta tuli pari numeroa liian pieni. Aina tuli reikä ja kalaa pullahti ulos, ellen sanoisi ui ja otti silavaa mukaansa.
        Minä en.

Beng
        Herkkuni: naudan maksapihvi perunamuuselon ja puolukoiden kera. Saa olla sipulirenkaita, sellaisia kuultavia, sulavia. Niin tätä en tee itse, koska pyörtyisin paloja paistellessa. Tämän tekee ravintola. Muistaakseni Lehtovaara oli mm. kuulu tästä 70-luvulla vielä, siellä siis. Turussa on yksi ravintola, jossa viikkolistaan kuuluu tätä. Nam.

Zetor

Erinomaiset maksapihvit. Erinomaiset paistetut silakat. Kun pitsaa ja kepappia saa vähän joka kioskista, tollanen ravintola, missä perussettiä alkaa olemaan harvinainen.

Toi siis tsadissa. Oulun Sarkassa muistaakseni myös listalla maksapihvit jne.

Sitä olen miettinyt, miks kukaan ei kokeile maksapihvihampurilaista. Noin periaatteessa vois olla hyväkin idea. Pitää joskus ostaa makkaran sijasta maksaa grillattavaksi ja kokeilla itse.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis ohje:

Uuniin ja oottelua.

Tulee hurrrrjan hyvää.

Heikunkeikku

En usko, että tuosta tulee yhtä kiinteää kuin munamaidolla. Mutta kokeilen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En usko, että tuosta tulee yhtä kiinteää kuin munamaidolla. Mutta kokeilen.

Hei sinulle, joka päätät kokeilla.
        Kyllä siitä kiinteää tulee. Kun on jäähtynyt, niin jos tulee hinku vetästä myöhemmin naamaan pala tätä lootaa, niin hyvin voi veitsellä leikata sopivan palan ja kylmiltään syödä.
        Ehkä tuo mozzarella juustoraaste sitoo? Laitan sitä sopivan paljon, koska on namskutaraaraa:)

Makaroni imeytetään lähinnä siihen kermaan, koska vettä laitetaan niin vähän.

Kokeile ja jos viitsit, niin vetäsehän kommentti, että kannattiko kokeilla.
        Ruskistettuun jauhelihaan laita sitten reilusti valkopippuria ja älä unhoita sipulia. Tarkkaa touhua tää ruuanlaitto :)

Heikunkeikku

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en.

Beng

Äitini ohje maksaan;

Ensin haudutetaan sipulirenkaat makeiksi, kullanruskeiksi.
        Vehnäjauhoihin sekoitetaan suolaa ja valkopippuria, siinä käännellään naudan tai vasikan maksaviipaleet, paistetaan voissa pannulla. Kaadetaan päälle kuohukermaa ja ne esikypsennetyt sipulit, annetaan ihan hetki kiehahtaa.
        Nautitaan perunamuussin ja puolukkahillon kera. On perheeni suosikki.

Äitini kanssa samassa talossa asui ahkerasti pilkillä käyvä mies. Hän sai saaliikseen paljon pikkuahvenia, joita sitten toi äidilleni. Hän teki niistä kyllä maailman parasta kalakukkoa. Terveisiä äidille, sinne jonnekin tähtitaivaalle.

"korento"

• Anonyymi

Älkääpäs nyt, onhan ostajia jopa valmiiksi keitetyille kananmunille tai perunoillekkin.
      Näille "uus-avuttomille" paljonkin tuotteita tänäpäivänä tarjolla.

• Anonyymi

Keitetyistä kananmunista.

Mä aina joskus ostan keitettyjä kananmunia, kaupan salmonellapaarista. Tuleehan niille aika järjetön kilohinta, mutta jos tekee mieli salaattia, kertyy sillekin hintaa, kun ostaa ainekset himaan ja tekee ite. Ok, jotain tomaatteja voi ostaa kappaleittain, mutta just kananmunia ei myydä kuin monipakkauksissa, eikä kaalta voi ostaa sataa grammaa.

"Uusavuttomuus" oikeastaan tarkoittaa yhteiskunnan ja kulttuurin muutosta. Ei kukaan ole kokki syntyessään ja sinkkutaloudessa iteasiassa aika hankalaa kokata vaan itelleen. Se on turhauttavaa. Tekases itelle pippuripihvi,siihen soossi, valkosipulipotut, salaatti ja päälle tiramisu. Suunnalleen sama duuni, kuin tehdä isollekin porukalle, melkein sama määrä tiskiä. Ja just toi annoskoko tekee tarvikkeiden hankkimisen hankalaksi, etenkin maustaminen on millimetrihommaa.

Mua lähinnä huvitti tuon mainitun tuotteen markkinastategia, kyseessähän lähinnä mausteseos, ei einesruoka.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keitetyistä kananmunista.

Mä aina joskus ostan keitettyjä kananmunia, kaupan salmonellapaarista. Tuleehan niille aika järjetön kilohinta, mutta jos tekee mieli salaattia, kertyy sillekin hintaa, kun ostaa ainekset himaan ja tekee ite. Ok, jotain tomaatteja voi ostaa kappaleittain, mutta just kananmunia ei myydä kuin monipakkauksissa, eikä kaalta voi ostaa sataa grammaa.

"Uusavuttomuus" oikeastaan tarkoittaa yhteiskunnan ja kulttuurin muutosta. Ei kukaan ole kokki syntyessään ja sinkkutaloudessa iteasiassa aika hankalaa kokata vaan itelleen. Se on turhauttavaa. Tekases itelle pippuripihvi,siihen soossi, valkosipulipotut, salaatti ja päälle tiramisu. Suunnalleen sama duuni, kuin tehdä isollekin porukalle, melkein sama määrä tiskiä. Ja just toi annoskoko tekee tarvikkeiden hankkimisen hankalaksi, etenkin maustaminen on millimetrihommaa.

Mua lähinnä huvitti tuon mainitun tuotteen markkinastategia, kyseessähän lähinnä mausteseos, ei einesruoka.

=DW=

Sinkkutalous tekee asiaa ymmärrettävämmäksi, mutta silti: Kuuden munan pakkaus säilyy hienosti muutaman viikon ja voihan niitä keitellä tai paistella aamiais- ruoaksikin.

Meillä kolmen hengen taloudessa 10kpl kenno ei oikein viikoksi riitä.
        Tai toisenlaiset kulutustottumukset kyseisen tuotteen kohdalla.
        Perunat keitellään tai höyrytetään ihan itse.

Tuosta markkinahenkilöiden uusimmasta "innovaatiosta" en usko talouteemme "hittiä" syntyvän, kokeilun asteelle saattaa kerran pari kyllä.

• Anonyymi

Makaronilaatikko ei ole kuulunut vuosikymmeniin suosikkiruokiini. En ole koskaan tehnyt makaronilaatikkoa ja tuskin enää teenkään.
      Kesällä siikli ja silli on parasta. Syksyllä ja talvella lempiruokia ovat esim. kukkakaaligratiini, paistinkala (mikä tahansa) perunoiden kanssa, sienikeitto ...

• Anonyymi

Omituista. 50 vuoteen (kouluruokailussa viimeksi) en ollut syönyt siskonmakkarasoppaa, satuinpa sopivasti miniän keittämälle...sen jälkeen tullut usein tehtyä itsekkin ja se vaan maistuu - kerrassaan mainiolle!

Sitä vaan, että miksipä et kokeilisi, jos niinkin pitkä väli jo on?

• Anonyymi

Sinulle viestini, joka ei ole koskaan tehnyt makaroonilaatikkoa:)

Nyt se viesti:

Mitäs jos kokeilisit mun reseptilläni:)
        Okei, ei oo pakko.

En enää kysy mun pojan perheeltä, että mitä tekisin heille ruuaksi, koska vastaus on kuitenkin ma-ka-roo-ni-laa-tik-koa.

Tuosta vois päätellä, että en osaa tehdä mitään-mitään muuta ruokaa, mutta koska kuiteskin muutkin ruuat "menöö", niin oon tullut tulokseen, että epä-perinteinen makaroonilaatikko on pareet ku se perinteinen munamaitojuttu.

Mitä kukkakaaliin tulee, niin Rrrrrrakastan kukkakaalia. Rautapataan kun tällää kukkakaalin paloja ja ruskistaa sopiviksi, niin ah, voi ah ovat toden totta namskutaraaraa.

Ja edelleen mitä kalaan tulee, niin voi voi. Kaikki kala käy. Olen horoskoopissakin kalat, että kyllä kaloissa löytyy.

Heikunkeikku

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulle viestini, joka ei ole koskaan tehnyt makaroonilaatikkoa:)

Nyt se viesti:

Mitäs jos kokeilisit mun reseptilläni:)
        Okei, ei oo pakko.

En enää kysy mun pojan perheeltä, että mitä tekisin heille ruuaksi, koska vastaus on kuitenkin ma-ka-roo-ni-laa-tik-koa.

Tuosta vois päätellä, että en osaa tehdä mitään-mitään muuta ruokaa, mutta koska kuiteskin muutkin ruuat "menöö", niin oon tullut tulokseen, että epä-perinteinen makaroonilaatikko on pareet ku se perinteinen munamaitojuttu.

Mitä kukkakaaliin tulee, niin Rrrrrrakastan kukkakaalia. Rautapataan kun tällää kukkakaalin paloja ja ruskistaa sopiviksi, niin ah, voi ah ovat toden totta namskutaraaraa.

Ja edelleen mitä kalaan tulee, niin voi voi. Kaikki kala käy. Olen horoskoopissakin kalat, että kyllä kaloissa löytyy.

Heikunkeikku

Onko muuten kenellekkään tuttu sellainen kun "makaroonimössö" jota keitetään ylipitkään,,lisätään vaan tarvoittaessa vettä; Makaroonikin turpoaa kolminkertaiseksi !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko muuten kenellekkään tuttu sellainen kun "makaroonimössö" jota keitetään ylipitkään,,lisätään vaan tarvoittaessa vettä; Makaroonikin turpoaa kolminkertaiseksi !

Noup, ei oo tuttua tommonen.
        Makaroonivelliä äitee teki, kun pieni olin. Se oli hyvää. Sokeria sopivasti, että oliko se sitten enemmän jälkiruoka, kuin "oikeaa ruokaa".
        Minäkin tein aikanani lapsille makaroonivelliä ja siitä innostuneena nuorin lapseni (oon muuten tän jo aikasemmin tänne kirjottanut) opiskeluaikanaan soitti ja kysyi, miten sitä ihanaa makaroonivellä tehdään. Neuvoin.
        Olin pakahtua nauruun, koska poika lähetti viestin hetkeä myöhemmin, että "voiko makaroonivelliä syödä haarukalla ja veitsellä?".
        Viesti oli huvittava. Poika oli kumonnut "vellin" lautaselle ja se oli kumoutunut kokonaisena klönttinä :) Myöhemmin poika sanoi, että se näytti lautasella ihan aivoilta:)))

Vastasin tekstiviestiin, että Kyllä, kyllä makaroonivelliä voi syödä haarukalla ja veitsellä:)

Heikunkeikku

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mössö tuttua.

Nuorena ja enenpi pa-persoonana tuli tuli turhankin tutuksi. Suosikki oli tosin riisimössö. Ideahan oli, keitellään jotain kattilassa ja lisäillään mitä nyt sattui löytymään. Valkosipuli ja muut mausteet toki maksoi, mutta niistähän se maku tuli.

Kokkailu on kiintoisaa, pitääpi olla idearikas. Viiteten johonkin aiempaan kirjoitukseeni, onnistuu joko hyvin, tai ei. Lämpimät näkkileipäleivät, tai appelsiinirisotot ei olleet kovin hyviä ideoita.

Mutta mössö oli tavallaan takuuvarmaa murkinaa, aina se tuli lapettua naamariin ja joskus oli jopa hyvääkin. Hmm, riisimössöä kai vois kutsua risotoksi ja makaroonimössöä pastaksi :D

=DW=

• Anonyymi

Salaatit ovat lemppariruokiani, mutta entisen duunin smetanalohi on niiin suoraan taivaasta, että ehkä se myös. Ja vaikka en ole mikään lihafani, niin saman paikan punkkupaisti on samaisesta paikasta kotoosin. - Nm. Rakastan ruokaa(kin)

• Anonyymi

Pidän lähiruoasta, huomioiden eri vuodenajat.

Nyt juuri maistuvat herkullisilta uudet perunat, kermaviilikastikkeen ja erilaisten kraavi- , ja savukalojen kanssa. lisätilpehöörinä hölskytyskurkut, ja vanhanajajan "mummon saladi". Mansikat kermajäätelön kera.

Siitä ei menu parane.

• Anonyymi

Jos on joskus tullut katsotuksi Masterchef Australia -ohjelmaa, niin mieleen on jäänyt yksi perusteema: " Keep it simple".

Monesti yksinkertaiset maut ovat parhaita.

• Anonyymi

Perinteisesti tehty jauhelihakastike on ollut lapsuudesta lähtein suosikki. Saman mieltymyksen ovat perineet lapseni. Aina kun tulevat käymään, tarjoan tätä ihanuuttaa spagetin kera

• Anonyymi

Minulle tuli kerran miesvieras lounaalle. Kysyin, että onko ruokatoiveita. Hän sanoi: "Jos saisin kunnon vanhanajan jauhelihakastiketta." Lienee Helsingin herroille harvinaista herkkua.

Niinpä tein sen kaiken taitoni likoon pannen. Kun hän sitä sitten söi, hän sanoi: "Tämä on niin hyvää, että voisin syödä tätä lusikalla." "Mukava kuulla, ole hyvä vaan!" Ja niinpä sitte hain lusikan.

• Anonyymi

Onpa hyviä kirjoituksia. Eilen tuli otettua Leijonaa ja nyt on paistettava pekonia ja kananmunia. Lähtee kone käyntiin

• Anonyymi

Aloitus oli oikein kiva, mutta, mutta, minulla ei useinkaan ole makaroonia, saati jauhelihaa, joten voisikohan nuo sörsselit sekoittaa vaikka piimään, koska joku oli tuolla kirjoittanut piimävellistä. Toisaalta ei ole sekään tuttu ruoka minulle.

Sen harvan kerran, kun olen yrittänyt laittaa makaroonilaatikkoa, niin ei maistu minulle, ei edes toisten tekemä, vaikka syönhän minä vaikka pieniä kiviä, joka tarkoittaa sitä, että en ole millenkään allerginen.

• Anonyymi

Rupes tänään tekemään älyttömästi joulukinkkua. Nyt vaan hakuhommiin, niin saa kinkun uuniin.

• Anonyymi

Mummon lihapullat kastikkeessa sekä muusatut perunat.

• Anonyymi

Happamassa vuohenmaidossa lilluvat jakkihärän nenärustot.Nam!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Happamassa vuohenmaidossa lilluvat jakkihärän nenärustot.Nam!

Saako tuon herkun raaka-aineet täältä Savosta?

Jos jakkihärän nenärustoja on myynnissä näillä leveyksillä, niin kerro oitis, mistä niitä voin ostaa.

Voisikohan jakkihärän nenärustot korvat Ayshire sonnin nenärustolla? Mitä olet mieltä?

Tunnustelin omaa nenärustoani ja totesin, ettei siinä lihaa ainakaan ole juuri nimeksikään, mutta kaiketi jakkihärän nenärustosta löytyy jotain syötävääkin.

Jotenkin liha yhdistettynä maitoon (happamaankin) ei oikein nostata vettä kielelleni. Olisikohan joku muu vaihtoehto maidon sijalle mahdollinen?

Lilluminenkaan ei kuulosta hyvältä.

Voi sentään, ei tästä sapuskasta taida tullakaan namiskaani.
        Eihän sitä kuitenkaan voi tietää. Reseptiä täytyy kyllä muuttaa ja jäänkin odottamaan, mitä muutoksia siihen ehdotat.

kylmätotuus

• Anonyymi

Kyllä "Mummon muusi ja lihapullat" varsinkin Atrian eines-loodana erinomaiset,
        hintakaan ei päätä huimaa, jos tarjouksessa 0,99

• Anonyymi

Hyviä ideoita tuli, pitää lukea vielä uudestaan, ja ehkä jopa avata linkki :)

Mutta mutta: se kirjoitetaan makaroni.
      Ja toinen saman sarjan korjaus: hormoni.
      Niinku hyväntahtoisena vinkkinä vaan.

Antaa palaa!

• Anonyymi

Mutta mutta: Kansantajuisesti sama: Makarooni.
        Ja: Hormooni.
        Korjaus sinulle: Harmooni kirjoitetaan Harmoni.

Niinku.

• Anonyymi

Noh, Janssonin kiusaus, makaronlaatikko ja paistinperunat.

Aikoinaan tuleva susivaimoni toi tenavat hoitoon minulle, koska itsellä oli vapaa ja tulevalla vaimolla töitä.

Hetken mietin, että mitä nuo ipanat syö.

Tulin siihen tulokseen, että makaroniloota on varmin valinta.

Noh, kossi tuumasi äidilleen, että minä teen paljon parempaa lootaa kuin äitinsä.

T: T. S.

• Anonyymi

Lentävä Jacob ruotsalainen makaroniloora
      1 grillattu broileri
      150 g pekonia
      2 dl kermaa
      1 dl ranskankermaa
      1 dlcili tai ketsuppikastiketta
      2 banaania
      0,5 pähkinöitä, ja 400 g makaroonia keitettyjä

paloittele broileri, sekoita kerma ketsuppi ranskankerma kaada sekaan
      broilerien ja suikaloitujen banaanien päälle lemmitä uunissa puolisen tuntia 225 ja lisää lopuksi pähkinät päälle
      njjjj

• "Anonyymi"

Pashaa!
        Kerma-Ketsuppi muistuttaa Islantilaisesta, mädätetystä Haista.
        Muutenkin on reseptisi kuin pitkän illan viettoinen oksennus.

H.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Pashaa!
        Kerma-Ketsuppi muistuttaa Islantilaisesta, mädätetystä Haista.
        Muutenkin on reseptisi kuin pitkän illan viettoinen oksennus.

H.

joo makaroonit voi syödä erikseen, tai korvata riisillä
        purkki hernekeittoon kun raastaa lopuksi sipulia, niin hyvää tulee
        njj

• Anonyymi

• Anonyymi

Nämä ruokajutut on niin makuasioita ...tuli mieleen kun pojan luona tein jauheliha-makaroni seosta ....pikkumies sanoi en tykkää ..tässä on joku outo mauste... ja minä luulen että se outo mauste oli liika suola ....en ole käyttänyt koskaan sormisuolaa ja taisi vähän lipsahtaa...
      Itse käytän tavallista jodioitua suolaa sirotepurkista ...no jos haluaa maksaa siitäkin noin 40kertaisen hinnan ...niin sitten ....
      mimmimum-..mi

• Anonyymi

Ei kukaan takertunut tuohon 40 kertaiseen hintaan....minusta siinä painovirhepaholainen ... mutta niin se Google sanoi ...siihen pitää uskoa .
        mimmimum-..mi

• Anonyymi

Tulin kirjoittaneeksi juuri tuosta makaronilaatikosta, mutta sen sanon, että oli ruoka mikä tahansa, niin jos se on hyvin tehty, niin johan on hyvää.
      En voi sanoa mitään määrättyä ruokaa, että just se on lempiruokaa, koska hyvin tehdyt ruuat ovat kerrassaan hyviä. Keitot kuitenkin viehättää, sekä hyvät kastikkeet.
      Ketjussa mainittiin maksa. Se on kerrassaan hyvää. Sillä erolla, että vain siten tehtynä, kuin minä haluan:)
      Makukysymyksiä tottahan toki.
      Minulle passaa lihat ja kalat, mutta en ole viehättynyt broileriin ja muihin kanoihin.
      Eikä lammaskaan viehätä.

Että tämmösiä makujuttuja sanoskelin.
      Heikunkeikku

• Anonyymi

joo on ne kanat vähän, niin kuin tuo hunkzsin annos tuossa profiilissa
        näyttää ihan islantilaisen haista syöneen sonnalta.
        hyvä värikäs esillepano saa ruuan maistumaan hyvältä
        njjj

• Olen kaikkiruokainen ja joskus jokin ruoka maistuu paremmalta suussani ja joskus joku ei niin hyvältä, mutta kaikki menettelee.

Makaronilaatikko on helppoa hyvää, vaivattomasti valmistuvaa ruokaa isolle porukalle. Just viikonloppuna kun oli lapsiruokailijoita, niin tein makaronilaatikkoa ja hyvin upposi kaikille.

Teen sen puolestatoista pussillisesta ruismakaroneja, pari pakettia naudanjauhelihaa, ainakin kolme porkkanaa silppuan tehosekoittimella pieneksi silpuksi ja kolme tomaattia samoin,
      nyt silppusin sipulin ja valkosipulinkynnetkin sekaan,
      liemeksi keitän lihalientä,
      olen luopunut munamaidoista ja juustoista, vaikka tiedän, että niillä laatikosta saisi erilailla hyvää.

Hyvää perusruokaa, ilman mitään teollisia juttuja.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe