Massey Ferguson-135

Anonyymi

Kertoisiko joku seikkaperäisesti, Työvaiheittain ja johto-kytkentöineen oikeaoppisen tavan vaihtovirtalaturin vaihtamisen tasurin tilalle. Varsinkin noiden entisten johtojen osalta. Miten tuon Amppeerimittarin kohdalla toimitaan? pitääkö siitä johdot napsia irti?
Kumpi parempi vaihtoehto: Laturilta johto akulle vai Startin napaan?.
Myös johtojen mm2 vois laitella.
Jos joku Fergun läpikotaisin tuntema henkilö tekisi selkeän työjärjestyksen "järkevään järjestykseen niin se palveleisi meitä MF-135 omistajia ,, joita on paljon.
Terv. Jo etukäteen kiitollinen.

19

2885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uuden laturin mukana tulee kytkentäohjeet. Helpot!

    • Tervehdys MF 135 omistajat.

      Kertokaapa aluksi miksi haluatte asentaa vaihtovirtalaturin .?

      Alkuperäisasennus on

      Lucas C40 laturi teho 11A
      Lugas RB 108 lataussäädin.
      Akku 12 V 130AH

      Tällä yhdistelmällä jos lisävalot on ledejä pärjää esim talviaikana paremmin kun yhdelläkään vaihtovirtalaturilla.

      Tarkoittaa sitä että latausjännite säädetään talveksi niinkuin ohjeissa on talviasentoon säätimestä.

      Monien vaihtovirtalaturien säätöjännite on talveksi liian pieni.
      Niitäkin voi virittää mutta on hankalampaa.

      On erittäin helppo tehdä

      Myös vaihtovirtalaturin asennus on helppo neuvoa jos joku välttämättä haluaa.

      • Anonyymi

        Se onkin totta, että tehontarve on nykyisin huonompi selitys jos ledeihin on siirrytty. Toki DC laturissa hiilet kuluu nopeammin kun epätasainen kollektori ja koko latausvirta kulkee hiilien kautta. Viidessä vuodessa menee helposti hiilet... no onhan siinä aikaa vaan AC laturi saattaa pyöriä traktorissa 20v samoilla hiilillä.

        Museopelit on oma juttunsa.

        Juutinraumaa


    • Anonyymi

      Niin,, mitä niille vanhoille amppeerimittarin johdoille tehdään?

      • Laturin valmistaja tyyppinumero ja teho mitä olis tarkoitus laittaa alkuperäisen tilalle.
        Kaikki onnistuneen asennuksen tiedot lähtee siitä.


      • Niin, sitten toinen järkevä vaihtoehto on asentaa traktoriin kiinteä ylläpitolaturi.
        Teho täytyy olla vähintään 10A . esim 130AH akulle.
        Lyijyakun jälkivarausvirta on oltava 7-10% akun AH määrästä 20 C lämpötilassa
        Lisäksi säätöjännite täytyy nousta kun ilmat kylmenee.
        Se voi olla kiinni 24/7 ympäri vuoden.
        Aina on akku täynnä kun lähtee.
        Pienillä ajoilla esim lumityöt akku riittää vaikka ei lataiskaan aivan viimeisen päälle.
        Esim täälläpäin on sellaisia laitettu.
        On paljon pieniä traktoreita pikku ajoissa kaikkien ammattien harjoittajilla.


      • Anonyymi

        Luin ohjekirjaa enkä löytänyt ohjetta kesä / talvi säädöstä, saisiko siihen neuvoja, kiitos etukäteen. S


      • Mistäs kirjasta katselit.

        Ohjeet on Lucas korjaamokäsikirjassa kyseisille laturille ja säätimille.

        Onko sinulla yleismittaria jolla voi mitata tasajännitteitä.


      • Anonyymi
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Laturin valmistaja tyyppinumero ja teho mitä olis tarkoitus laittaa alkuperäisen tilalle.
        Kaikki onnistuneen asennuksen tiedot lähtee siitä.

        Valeo: 14V-33 A. Näyttää sille, että alkuperäiseen kysymykseen ei täältäkään saa mitään vastausta. Samat jutut joissa aletaan tyrkyttämään tuhansia erilaisia vaihtoehtoja. Vielä kerran. Kun uusi virtalukko asennetaan merkkilampun kautta,, ja hehkulle menevä johto paikoilleen ym. ym. siis nuo perusasiat::. Vielä kerran?? Jätetäänkö vanha AMPPEERIMITTARI toiminnan ulkopuolelle?. Ja pitääkö sen johdot irrottaa tai napsia pois. Voisitte muutenkin selvittää (uuden virtalukon kytkentöjä) Napakohtaisesti , nehän on numeroitu helpottaa sepustusta.


      • Hei

        Jokainen kirjottaa anonyyminä

        Ei saa selvää kuka milloinkin kirjoittaa

        Lähetä sähköpostiosoite

        Tulee selvää miten tehdään.


      • Anonyymi
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Hei

        Jokainen kirjottaa anonyyminä

        Ei saa selvää kuka milloinkin kirjoittaa

        Lähetä sähköpostiosoite

        Tulee selvää miten tehdään.

        Uuden keskustelun aloittaja kysyy?. Joku voi siihen antaa vastauksen jos haluaa ja osaa. Ei se sen vaikeampaa ole.


    • Anonyymi

      Mielestäni ei ole mitään järkeä rekuta vanhojen tasavirtalaturien kanssa, kun voi vaihtaa sen murheettomaan vaihtovirtapeliin. Jos haluaa jatkuvaa rassaamista koneen kanssa on tasavirtavehkeet hyviä, mutta jos haluaa koneen lataavan ilman "huoltoja" ja säätöjä vaihda edulliseen tarvike vaihtovirtalaturiin. Ei niitä tasavirtalucaseja konevalmistajat aikanaan huvin vuoksi ACRiin vaihtanut, se oli kehityshyppy.

      • Lucas ACR latureita ei ole ollut myynnissä enää valovuosiin.
        On vaan niiden tarvikekopioita.
        Halvoissa vaihtovirtalatureissa ei ole mitään toimintaa säätimellä suhteessa ympäristön lämpötilaan.

        Jännitesäädön nosto tasavirtalaturissa talveksi lisää kiistatta
        akkuun menevää latausvirran määrää Amppeereina jos laturin teho riittää kulutuksen yli. Led työvalot. Ajovalot.

        Mf 135 vakiolaturi on täysin suljettu siksi siitä voi ottaa vain 11A tehoa. RB 108 vakiosäädin

        Myynnissä olevat korvaavat jäähdytetyt tasavirtalaturit Voi kestää jopa 25A tehon.
        Silloin täytyy säädin vaihtaa sopivaan RB340 tyyppiin.

        Aina kulkee parina tasavirtavehkeissä.
        Laturi
        Tuuletin
        Säädin

        Talvisäätö ei saa koskaan unohtua kesäksi. Akku kiehuu silloin. Räjähdysvaara.

        Niinkuin aiemmin sanoin jos pikkuajoa pihassa vaan on lumitöitä. Ylläpitolaturi asennus on järkevin.
        Laturi toimii van tuulettimen hihnan kiristimenä.

        Antaa kaikkien kukkien kukkia.


    • Anonyymi

      Uusi virtalukko jossa :
      1- Syöttö :Mitkä johdot kytketään tähän napaan?
      2- Sytytys: mitkä tähän napaan
      3-Hehkutulppa :Tämä selvä
      4- Starttimoottori ?( Erillinen Solenoidi)
      Mihin V-lukon napaan herätevirta kytketään?
      Siis kyseessä vaihtovirtalaturi.

      • Anonyymi

      • Kokeillaanko näin lähtiskö etenemään.

        Katsotaan nykykytkentää ensin.

        Haluatko polttoainemittarin toimimaan Nykykytkennässä polttoainemittari herää kun laturi alkaa lataamaan.
        Kirjoitit Starttimoottori ?( Erillinen Solenoidi)
        Millainen rakenne ja mikä startti
        Alkuperäinen rakenne on CAV CA 45 C tai D mallin käynnistin varustettuna Lucaksen käynnistimen ohjausvirran apusolenoidilla joka on välttämätön virtalukon ja vaihteiston turvakytkimen keston takia.
        Apusolenoidin ohjausvirta kulkee vaihteiston varmuuskytkimen kautta.

        Virtalukon alkuperäinen kytkentä
        Lucas virtalukko
        1=Ruskea syöttö tulo amppeerimittarilta.
        2 = Ruskea/vihreä lähtö hehkutulpalle. Heti vieressä oltava
        15 A sulake. Tulpan ottama virta kun kaikki on ok on 13A

        3= Valkea/sininen lähtö vaihteiston varmuuskytkimen kautta
        käynnistimen ohjausvirran apusolenoidille.
        Vanhimmissa malleissa ei käynnistimen apusolenoidia ole
        silloin ohjausvirta menee vaihteiston varmuuskytkimen
        läpi suoraan startin solenoidille.

        Sitten on näiden sekakytkentöjä. Käynnistimen valmistaja
        on kuitenkin koko ajan vaatinut apusolenoidin käyttöä
        käynnistimen herätinvirran ohjauksessa.

        Jos haluaa kestävän ja toimintavarman rakenteen se on
        hyvä olla aina käynnistinmoottorien ohjauksessa.
        Suurimmassa osassa Traktoreita muita työkoneita ja autoja
        sitä ei edelleenkään ole. Virtalukkoja saa sitten uusia.

        Kerrotko näistä sitten jatketaan esim amp mittarista
        lataussäätimestä ja vanhasta laturista , sekä uuden
        kytkennästä.


      • Anonyymi
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Kokeillaanko näin lähtiskö etenemään.

        Katsotaan nykykytkentää ensin.

        Haluatko polttoainemittarin toimimaan Nykykytkennässä polttoainemittari herää kun laturi alkaa lataamaan.
        Kirjoitit Starttimoottori ?( Erillinen Solenoidi)
        Millainen rakenne ja mikä startti
        Alkuperäinen rakenne on CAV CA 45 C tai D mallin käynnistin varustettuna Lucaksen käynnistimen ohjausvirran apusolenoidilla joka on välttämätön virtalukon ja vaihteiston turvakytkimen keston takia.
        Apusolenoidin ohjausvirta kulkee vaihteiston varmuuskytkimen kautta.

        Virtalukon alkuperäinen kytkentä
        Lucas virtalukko
        1=Ruskea syöttö tulo amppeerimittarilta.
        2 = Ruskea/vihreä lähtö hehkutulpalle. Heti vieressä oltava
        15 A sulake. Tulpan ottama virta kun kaikki on ok on 13A

        3= Valkea/sininen lähtö vaihteiston varmuuskytkimen kautta
        käynnistimen ohjausvirran apusolenoidille.
        Vanhimmissa malleissa ei käynnistimen apusolenoidia ole
        silloin ohjausvirta menee vaihteiston varmuuskytkimen
        läpi suoraan startin solenoidille.

        Sitten on näiden sekakytkentöjä. Käynnistimen valmistaja
        on kuitenkin koko ajan vaatinut apusolenoidin käyttöä
        käynnistimen herätinvirran ohjauksessa.

        Jos haluaa kestävän ja toimintavarman rakenteen se on
        hyvä olla aina käynnistinmoottorien ohjauksessa.
        Suurimmassa osassa Traktoreita muita työkoneita ja autoja
        sitä ei edelleenkään ole. Virtalukkoja saa sitten uusia.

        Kerrotko näistä sitten jatketaan esim amp mittarista
        lataussäätimestä ja vanhasta laturista , sekä uuden
        kytkennästä.

        Poistin tasavirtalaturin ja jännitteensäätimen. Tilalle laitoin (Ulsson Ellös) vaihtopaketin. Ihme kyllä sain homman heti toimimaan. Ainut homma vielä,, Kytkin entisen syötön uudelle virtalukolle.. Taitaa kiertää ampeerimittarin kautta. Mutta mittari ei kyllä näytä mitään? Johdot tulee ja lähtee siitä kaksiosaisesta lattaliittimestä. Se erillään oleva oli ilm. säätäjälle menevä. Nyt joutilas.
        Työntelee ravakasti virtaa akulle. Ison nipun napsin vanhoja kovettuneita johtoja roskiin. Suosittelen lämpimästi Vaihtovirtalaturia noiden reuhkojen tilalle.
        Virtalukolta heräte turvakytkimen kautta laturille. Syötön kiinnitin Startille. (siihen johon akulta tulee virta).


    • Virtalukolta heräte turvakytkimen kautta laturille. ??????????

      Hei
      En tiedä kuka kirjoitellee. Yllä oleva on villi teksti.

      Missäs latauksen merkkivalo?
      Toimiiko polttoainemittari. Entä alla olevat.

      Mf 135 kytkinkaavioissa jotka on käyttöohjekirjoissa ei näy kulutuskytkentöjä ollenkaan.
      Ajovalot
      Vilkut
      Parkit
      Kojetauluvalo
      Äänimerkki
      Työvalot ja niin ed.

      • Anonyymi

        Tuli ajatusvirhe;; Siis tietenkin ,,,,se turvakytkimen johto Startin heräte-ruuvin alle.
        Laturilta heräte valon kautta virtalukon 2:seen. Edellinen omistaja repinyt polttoainemittarin mittarin johdot pois. neuvotko kytkennän?
        Valot pelaa. Vilkut pelaa. Työvaloja ei ole. Polttimoita pitää uusia.
        Homma kesken. Vielä: Selvyyden välttämiseksi::: Latausvirtajohto (Ei syöttö) Siihen Startin "voimajohon" kanssa samaan. . Hyvä kun joku oikoo. Ei tuo terminologia ole samaa luokkaa kun Ammatti-ihmisillä.;)) Kiitos "tiisseliukko".
        Voisit kysymysten ja arvuuttelujen sijaan joskus myös antaa ohjeita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      162
      2651
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1786
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1679
    4. 79
      1321
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1085
    6. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      991
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      986
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      890
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      873
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      838
    Aihe