Vaihdevuodet jatkuu ja jatkuu

Anonyymi

Olen 68v. nainen ja kyllästynyt vaihdevuosivaivoihini. Sairauksieni takia en voi enää käyttää hormonikorvaushoitoa. Käytin estrogeeniä pitkään ja se auttoi hyvin.. Nyt olen ahdistunut ja väsynyt kun valvon öisin kuumien aaltojeni vuoksi. Lisäksi ikäni on haasteellinen, tuntuu kuin kaikesta joutuisi luopumaan, jäljelle ei jää enää mitään elämisen arvoista. Sain lääkäriltäni ko. vaivoihin Seronil 20mg lääkityksen.. Pelottaa vähän syödä näitä lääkkeitä, pitääköhän niitä syödä loppuelämänsä? Lääkityksen alussa minulla oli vatsakipuja ja pahoinvointia, nyt sivuvaikutukset ovat vähentyneet. Olo on vähän turtunut ja tuntuu kuin nämä maiset murheet olisivat hiukan helpottuneet. Tosin hikoilen vielä öisin, ei ssri lääkitys ole poistanut minulta tätä vaivaa. Mutta jos vanheneminen olisi hiukan helpompaa lääkkeen avulla, niin miksen käyttäisi sitä? Haluaisin lukea onko muille määrätty vaihdevuosiin ko. lääkkeitä ja miten ne ovat auttaneet? Kiitos jos joku vastaisi.....

9 kommenttia

Vastaukset

  • Aika pitkä viesti. Voitko kirjoittaa tiivistelmän? Ei jaksa lukea noin pitkää sepustusta

    t:MatiasOskari

  • Onko sinullakin Matias Oskari naistenvaivoja? Voi, voi sentään....

    • Miehilläkin on vaihdevuodet. MatiasOskari on oikealla palstalla.

  • Ergotamin auttaa minua ja mikä hyvä siinä ettei ole hormoonilääkitys, koska minulle ei sovi hormoonihoito. Kysy lääkäriltä itse vaihtoehtoista lääkitystä

  • Ihminen on kokonaisuus. Uskon, että asia näkyy jo varsinaisena vaihdevuosi-ikänä. Kun nainen on uupunut työtaakan alla, fyysinen kunto on huono, teini-ikäiset kurittomia ja avioliitto rakoilee, niin selvähän on, ettei siinä hyvin voi.

    Tuskin sinullakaan kaikki johtuu vaihdevuosista, vaan perussairaudet voivat antaa samoja oireita tai pahentaa olemassa olevia.

    Oletko sen kuntoinen, että pystyisit käymään vaikka lenkillä? Liikunta oikeasti auttaa moneen vaivaan ja tehoaa vähintäänkin saman kuin mielialapilleri. Turruttamatta. Oma äitini on kokenut aivohalvauksen ja kävelee lukuisista sairauksista huolimatta nykyään tosi reippaasti. Paras esimerkki siitä, että "liike on lääke". Rollaattori lensi romukoppaan ja verenpaineet on kuin pikkuvauvalla. Ja on todella virkeä. Itselläni on sama tavoite. Kävellä pakoon vaihdevuosioireita.

    • Kiitos viestistäsi

      t:MatiasOskari

  • Olen aloittajan kanssa samanikäinen ja minulla on vielä kuumia aaltoja vaikka käytän Vagifemiä. Ystävättäreni neuvoi suhtautumaan kuumiin aaltoihin positiivisesti. Pitää miettiä näin: Enhän ole mistään kipeä, onko kuumuus niin vastenmielinen lainkaan, sehän on vain lämpöhumaus, ja hetken päästä ohi ja eihän se ole mitenkään vaarallinen. Ja ihme kyllä, se asennoituminen on ainakin minua auttanut. Odottelen ohimenoa rauhassa enkä tuskastu.
    Muuten vanhenemiseeni kuuluu ahdistus, outo syyllisyys, liiallinen asioiden vatvominen, huonounisuus ja joskus apeus. En usko että on vaihdevuosien kanssa mitään tekemistä, sitä vain on enemmän aikaa vatvoa kun ei enää jaksa puuhata niin paljon kuin nuorempana ja työelämässä. Kun on sellaisia päiviä, jolloin on mielenkiintoista menoa, niin vaivat ovat jossain piilossa, en ainakaan tiedosta niitä.
    Ilman muuta jos lääkkeestä on apua, niin kannattaa käyttää. Itsellä on niin sekavat (niin lisäksi kolotukset) oireet, että pitäisi varmaa syödä monenlaista pilleriä. Yli 90ksi elänyt isäni sanoi jäsenkivuistaan aikanaan: Eihän kannata särkylääkettä syödä jos kerran kivun kestää. Tästä lauseesta ammennan voimaa, olkoon se sitten jäsenkipua tai kipuilua yleensä elämästä. Voimia aloittajalle ja oikeita ratkaisuja!!

  • En itse ole vielä tuon ikäinen, mutta vauhdilla tulossa perässä, enkä tyttönen minäkään. Mitään sairauksia tai vaivoja mulla ei kuitenkaan ole, olisi kyllä, mutta olen kaikki hoitanut luonnonmukaisesti. Käyn säännöllisesti vyöhyketerapiassa, olen käynyt jo vuosia, se auttaa mm. nukkumaan paremmin, vatsa toimii hyvin ja varmaan edesauttaa ihan kokonaisvaltaisesti voimaan hyvin. Äitini on 9-kymppinen ja on myös käynyt vuosikymmeniä luontaishoidoissa ja pääsi alkuvuosina eroon kaikista lääkkeistä, joita oli mm. verenpaineeseen, kilpirauhasen vajaatoimintaa, sydämen rytmihäiriöihin. Nyt hänellä on taas muutaman vuoden ollut verenpainelääkitys.

    Lisäksi käyn säännöllisesti hierojalla ja energiahoidossa. Energiahoidon jälkeen on ihana olo päiväkausia, kuin pilvissä leijuisi. Joskus käyn ihan vaan hemmotteluhoidoissakin; kasvohoidossa, jalkahoidossa, kuumakivihieronnassa. Niistä tulee hyvä mieli ja saa rentoutua. Kotonakin teen kasvonaamioita ja jalkakylpyjä ja pistän miehen hieromaan jalkoja ja hartioita. Eihän mikään hoito yksinään ikuisesti riitä, pitää olla terveet elämäntavatkin, eli liikuntaa ja hyötyliikuntaa, hyvää ruokaa (oikeita rasvoja, ei paljon sokeria, kasviksia, kalaa) ja ruuasta saa nauttia, eli ruuan kuuluu olla herkullista, ilman mitään kolesterolivouhotuksia tms.

    Ja muitakin nautintoja on hyvä olla: mukavia harrastuksia, kulttuuria, hyvää musiikkia ja hyviä kirjoja, ystävien tapaamista ja perheen kanssa yhteistä aikaa, seksiä ja romantiikkaa, matkustelua, elokuvia, sopivasti viiniäkin, kauniita vaatteita ja koruja, kodin sisustamista, luonnossa liikkumista ja vaikka puiden halailua, kaikkea mistä nauttii ja mikä nostaa ilon pintaan, voi vaikka katsoa komedioita. Luontaistuotteistakin löytyy monenlaista apua, esim. aromaöljyistä löytyy piristäviä öljyjä, joita voi aromalampussa poltella. Ihan helpolla en itse lääkkeitä söisi, ne kun usein vievät ojasta allikkoon. Mutta saahan sitä niitä käyttää, joka haluaa. Itse sitä vaan pitää itsestään huolta pitää, eipä sitä kukaan muukaan tee. Hyvää jatkoa ja iloa elämään keskustelun avaajalle!

    • Ihminen ei ole koskaan täysin tyytyväinen ilman Jumalaa. Meidät on luotu palvomaan Jumalaa, rakastamaan Jumalaa eniten ja sen jälkeen lähimmäistämme yhtä paljon kuin itseämme. Vain silloin sielumme saa rauhan.

      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. -Joh.3:16

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.