Parin taulun liitoksesta kysymys

Anonyymi

On kaksi taulua, oppilas ja luokka.

Oppilas:
oppilas_id
oppilaan_nimi

Luokka:
luokka_id
luokan_nimi
luokkansa_priimus_id

Oppilas voi kuulua vain yhteen luokkaan.
Luokalla voi olla monta oppilasta, ja luokalla on aina luokkansa priimus, ts. luokalla on aina vähintään yksi oppilas.

Miten nuo pitäisi liittää?

Yksi-yhteen: luokkansa_priimus_id & oppilas_id
Yksi-moneen: luokka_id & oppilas_id

Meneekö oikein?

Ja mitä eroa on "identifying" ja "non-identifying" liitoksilla käytännössä? Onko mitään merkitystä tässä tapauksessa kumpaa käyttää?

5

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oppilas taulukossa ilmeisesti myös pitäisi olla sarake siitä mihin luokkaan hän kuuluu.
      Priimus-tieto ilmeisesti pitäisi olla Oppilas taulukossa omana sarakkeenaan, ei Luokka taulukossa, sillä oppilastahan se tieto koskee.

    • Anonyymi

      Eli pitäisi olla jotenkin näin, tai ainakin näin asian käsitän:

      Oppilas:
      oppilas_id
      oppilaan_nimi
      luokka_id
      onko_priimus (ilmaistaan jollain kaksijakoisella tavalla; voisihan myös ajatella että Oppilas taulukossa olisi yksinkertaisesti oppilaan keskiarvo)

      Luokka:
      luokka_id
      luokan_nimi

    • Anonyymi

      Hyvä huomio! Tuosta oppilas-taulusta puuttui tosiaan luokka_id.

      Mielestäni riittää, että luokkansa priimus on pelkästään luokka-taulussa, koska vain yksi oppilas voi olla kerrallaan luokkansa priimus. Priimuksen nimenhän saa selvitettyä sitten sopivalla kyselyllä.

      Tämmöistä ehdottaisin nyt.

      Oppilas:
      oppilas_id
      oppilaan_nimi
      luokka_id

      Luokka:
      luokka_id
      luokan_nimi
      luokkansa_priimus_id

      Yksi-yhteen: Luokka.luokkansa_priimus_id & Oppilas.oppilas_id
      Yksi-moneen: Luokka.luokka_id & Oppilas.luokka_id

      • Anonyymi

        Voi se varmaan noinkin mennä.


      • Kyllä se priimus tieto kannattaa luokka tauluun tallentaa eli siitä viittaus oppilas tauluun. Siten estät tilanteen, että luokalla olisi useampi priimus. "onko_priimus" kenttä oppilas taulussa ei estä mitenkään, ilman erillistä tarkistusta tietenkin, tallentamaan siihen sarakkeeseen useampaa piirmus oppilasta samalle luokalle. Luokka taulssa taas sama tieto esiintyy vain kerran eli viittaus aina korvataan automaattisesti uudella priimuksella.
        Eli jos tieto on oppilas taulussa, joudut suorittamaan vähintään 2 operaatiota:
        1) Nollaa mahdollinen vanha priimus.
        2) Aseta uusi priimus,

        Sivuhuomio: sarakkeiden nimissä ei yleensä käytetä taluun kanssa saman nimistä etuliitettä jos tieto liittyy luonollisesti tauluun. Se on tavallaan turhaa koska taulun nimi jo kertoo sen selvästi:
        "Select id from luokka"
        kertoo selvästi minkä id:t tässä haetaan.
        Jos kyse on taas muun taulun id:stä eli viittauksesta (kuten esim. se priimus id) niin silloin on hyvä ja suositeltavaakin käyttää selvää etuliitettä, josta selviää mihin tauluun viitataan jne...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe