On kaksi taulua, oppilas ja luokka.
Oppilas:
oppilas_id
oppilaan_nimi
Luokka:
luokka_id
luokan_nimi
luokkansa_priimus_id
Oppilas voi kuulua vain yhteen luokkaan.
Luokalla voi olla monta oppilasta, ja luokalla on aina luokkansa priimus, ts. luokalla on aina vähintään yksi oppilas.
Miten nuo pitäisi liittää?
Yksi-yhteen: luokkansa_priimus_id & oppilas_id
Yksi-moneen: luokka_id & oppilas_id
Meneekö oikein?
Ja mitä eroa on "identifying" ja "non-identifying" liitoksilla käytännössä? Onko mitään merkitystä tässä tapauksessa kumpaa käyttää?
Parin taulun liitoksesta kysymys
5
866
Vastaukset
- Anonyymi
Oppilas taulukossa ilmeisesti myös pitäisi olla sarake siitä mihin luokkaan hän kuuluu.
Priimus-tieto ilmeisesti pitäisi olla Oppilas taulukossa omana sarakkeenaan, ei Luokka taulukossa, sillä oppilastahan se tieto koskee. - Anonyymi
Eli pitäisi olla jotenkin näin, tai ainakin näin asian käsitän:
Oppilas:
oppilas_id
oppilaan_nimi
luokka_id
onko_priimus (ilmaistaan jollain kaksijakoisella tavalla; voisihan myös ajatella että Oppilas taulukossa olisi yksinkertaisesti oppilaan keskiarvo)
Luokka:
luokka_id
luokan_nimi - Anonyymi
Hyvä huomio! Tuosta oppilas-taulusta puuttui tosiaan luokka_id.
Mielestäni riittää, että luokkansa priimus on pelkästään luokka-taulussa, koska vain yksi oppilas voi olla kerrallaan luokkansa priimus. Priimuksen nimenhän saa selvitettyä sitten sopivalla kyselyllä.
Tämmöistä ehdottaisin nyt.
Oppilas:
oppilas_id
oppilaan_nimi
luokka_id
Luokka:
luokka_id
luokan_nimi
luokkansa_priimus_id
Yksi-yhteen: Luokka.luokkansa_priimus_id & Oppilas.oppilas_id
Yksi-moneen: Luokka.luokka_id & Oppilas.luokka_id- Anonyymi
Voi se varmaan noinkin mennä.
Kyllä se priimus tieto kannattaa luokka tauluun tallentaa eli siitä viittaus oppilas tauluun. Siten estät tilanteen, että luokalla olisi useampi priimus. "onko_priimus" kenttä oppilas taulussa ei estä mitenkään, ilman erillistä tarkistusta tietenkin, tallentamaan siihen sarakkeeseen useampaa piirmus oppilasta samalle luokalle. Luokka taulssa taas sama tieto esiintyy vain kerran eli viittaus aina korvataan automaattisesti uudella priimuksella.
Eli jos tieto on oppilas taulussa, joudut suorittamaan vähintään 2 operaatiota:
1) Nollaa mahdollinen vanha priimus.
2) Aseta uusi priimus,
Sivuhuomio: sarakkeiden nimissä ei yleensä käytetä taluun kanssa saman nimistä etuliitettä jos tieto liittyy luonollisesti tauluun. Se on tavallaan turhaa koska taulun nimi jo kertoo sen selvästi:
"Select id from luokka"
kertoo selvästi minkä id:t tässä haetaan.
Jos kyse on taas muun taulun id:stä eli viittauksesta (kuten esim. se priimus id) niin silloin on hyvä ja suositeltavaakin käyttää selvää etuliitettä, josta selviää mihin tauluun viitataan jne...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664