miten autan lastani?

äiti

Lapseni joutui pahaan riitaan isänsä kanssa ja isä läimäisi kerran naamalle kun poika ei lopettanut uhoamistaan ja kiroamistaan useista pyynnöistä huolimatta. Lapsi alkoi huutamaan ja sitä sitten jatkui ja jatkui... ja viimein lapsi uhkasi tappaa isänsä. silloin isä nakkasi lapsen ulos yön selkään. tiedän, että lapseni oli ystävänsä luona sen yön.

tiedän, ettei isä tehnyt oikein läimäyttäessään, mutta lapsella on ollut jo pidempään tosi paha asenneongelma (ei sääntöjä, ei toisten huomioon ottamista, ei kunnioitusta eikä käytöstapoja) joten tavallaan ymmärrän, että isä jo hermostui. me kaikki olemme eläneet sietokyvyn rajoilla tämän nuoren kanssa.

ja se, että lapsi uhkasi tappamisella oli viimeinen pisara, isän paras ystävä on aikanaan tapettu. se oli ja on kova pala isälle edelleenkin.

millä saan tilanteen rauhoitettua niin, että lapseni voi tulla kotiin. isä sanoo, ettei halua enää lasta kattonsa alle.

minne lapsi voi mennä siksi aikaa, että isä rauhoittuu?

kiitoksia kaikille vastaajille etukäteen.

13

2073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki

      koko porukka hakemaan asiantuntija-apua.

    • Huolestuttavaa

      Et kertonut lapsesi ikää. Oletteko pohtineet mikä häntä vaivaa. Keskustelua? Entä onko koulussa ongelmia. Sanokaa lapsellenne että ette enää pärjää ja aiotte hakea asiantuntija apua. ja tosissaan kannattaa hakea apua tuollaisessa tilanteessa. Muuten tilanne vain pahenee. Aina ei vanhempien keinot riitä. Mutta pää-asia on että ette jää odottelemaan että kyllä se siitä rauhottuu. Pojalla on paha olla ja hän tarvitsee apua.

    • toinen äiti

      Hei, kysyt miten voisit auttaa lastasi.
      Vastaus on tässä, et mitenkään, jos miehesi ei ensin auta itseään.
      Minkäänlainen tilanne ei anna miehellesi oikeutta lyödä lastaan, olkoon riita minkälainen tahansa. Ja huomaa vielä, että lapsesi uhkasi isäänsä vasta kun miehesi oli läimäyttänyt.

      Kyllä se tilanne pitää ratkaista niin, että miehesi aikuisena tekee aloitteen välien korjaamiseksi, lapsihan tuntee tällä hetkellä, ettei hänen isänsä rakasta, eikä välitä hänestä.

      Täytyy olla aika kova ihminen, joka lapsensa yön selkään laittaa oli tilanne mikä hyvänsä.

      Kunnioituksesta vanhempia kohtaan voisin sanoa, että kunnioitus on ansaittava, ei se ole itsestäänselvyys.

      Et kerro minkä ikäinen lapsi on, rajat on tietenkin jossain määrin oltava, mutta myös oma rauha, mahdollisuus tehdä asioita itse, niinkuin haluaa, kaikki on neuvoteltavissa.

      Käyppä lukemassa kohdasta kasvatus sellai´sen otsikon kohdalta kuin uhma.

      En halua syyllistää ketään, mutta usein auttaa paljon, kun itsekin sinne peiliin välillä katsoo.

      • äiti

        Otapa vaikka perheneuvolaan yhteyttä. Saatte apua lapsellenne sekä koko perheelle.
        Ymmärrän kyllä, että isä voi hermostua totaalisesti, vaikka väkivalta ei olekaan sallittua.
        Jos tilanne on jo paha ottakaa yhteyttä sosiaalityöntekijään ja hän etsii lapselle paikan perhekodista. Eihän hän voi kaverillaankaan olla pitkään. Pojalla on varmaan itsellään nyt tosi paha olla, tarvitsisi teitä vanhempia kovasti.
        Usein pienikin aika perhekodissa saa lapsen huomaamaan kodin merkityksen sekä vanhempien lapsen merkityksen. Perhekodin henkilökunta auttaa avaamaan solmut pojan ajatuksissa.


      • noinkaan

        Itselleni kävi noin nuoruudessa, eli aloin isottelemaan ja provosoin faijaani kunnolla. No, avokasta tuli ja aiheesta. Tapauksesta ei jäänyt mitään traumoja, eli sitä sain mitä tilasin. No niin, nyt joku sanoo että tässä näkee mitä lyöminen aiheuttaa, suojelee isäänsä ja syyllistää itseään yms. Enpä usko että isäni on asiasta ylpeä, mutta eipä muuttanut välejämme mitenkään, eli välit ovat hyvät (kuten tilanteen jälkeenkin). Lähinnä yritän sanoa ettei noista jutuista kannata tehdä suurempaa numeroa kuin ne itse asiassa ovatkaan. Elämässä välillä käy noin, monille se vaan tulee yllätyksenä esim. ravintolassa, että kun tarpeeksi ärsyttää niin joku oikeasti lyö.


      • joojoo

        Eikös sen lapsenkin ole ansaittava vanhempiensa kunnioitus?


      • Anonyymi
        noinkaan kirjoitti:

        Itselleni kävi noin nuoruudessa, eli aloin isottelemaan ja provosoin faijaani kunnolla. No, avokasta tuli ja aiheesta. Tapauksesta ei jäänyt mitään traumoja, eli sitä sain mitä tilasin. No niin, nyt joku sanoo että tässä näkee mitä lyöminen aiheuttaa, suojelee isäänsä ja syyllistää itseään yms. Enpä usko että isäni on asiasta ylpeä, mutta eipä muuttanut välejämme mitenkään, eli välit ovat hyvät (kuten tilanteen jälkeenkin). Lähinnä yritän sanoa ettei noista jutuista kannata tehdä suurempaa numeroa kuin ne itse asiassa ovatkaan. Elämässä välillä käy noin, monille se vaan tulee yllätyksenä esim. ravintolassa, että kun tarpeeksi ärsyttää niin joku oikeasti lyö.

        Tappamisella uhkaaminen,omaa vanhempaa kohtaan ei ole pikkujuttu.
        Itse kerran kokenut. Pelännyt tätä nykyään yli kolmekymppistä lasta siitä lukien.
        Katkaisi itse välit useita vuosia sitten. Syy oli se,että kerroin hänelle,hänen ajavan autolla,johon oikeudet ovat minulla ja sisaruksillani,pappansa kuolinpesän auto.
        Ajattelin,että olkoon ja miettiköön,kun eräs kerta tuli ihmisjoukossa lähistölleni katsomaan minua,huomaanko hänet.
        Ignoorasin.
        En enää halua omalta lapseltani uhkailuja,enkä sitä että että puuttuu omaisuuteen mihin hänellä ei ole juridista oikeutta. En puhu kahvikupeista tms.
        Ei normaalia ole että syyttä suuttuu,tuollaisessa tilanteessa,järkitapa ois myöntää hairahdus ja edes kysyä lupaa omistajilta saako auton kokonaan käyttöön,eikä vaan jonkun yhden peesatessa ottaa se itselleen,vaikkei edes ole osakas tms saapa mitään.
        Olen tietysti ollut murheellinen. Vaan eivät nämä helppoja asioita olekaan.


    • minä

      no laita se äijä mäjelle!!!! mikä äiti sä oikeen oot kun kattot vierestä ku aikunen mies hakkaa tenavaa. lapsi on aina lapsi. josko nyt näyttäisi lapselles että välität ja raksasta häntä niin tilanne rauhottuu.
      teidän "asenneongelma" on se jota kutusut isäksi.
      rakkauden kaipuuseen on paha juttu mennä hakkaamaan.

    • Äiti ja nejäkertaa

      järkyttävää, jos minun lasteni isä vaikka vaan kämmenellä löisi synnyttämääni lasta olisi hän entinen mies ja isä. EI ole sellaista aihetta että lyömään tarvitsee isän mennä ja ajaa yönselkään?? Hyi kun mulle tuli paha olo. Voi muksu parka olepa minkäikäinen tahansa. Vaikka sääli olisi sairautta säälin tätä muksua.

    • tyttönen vain

      Jos isä ja poika eivät mahdu saman katon alle ennen kuin tilanne on rauhoittunut, isän olisi syytä häipyä. Kun päästät lapsen/nuoren seilaamaan omillaan, se on selkein tapa sanoa "en välitä". Vaikka tuskin sitä tarkoitit. Saa riidellä, huutaa, mököttää, kiristää, lahjoa, uhkailla, mutta EI saa tehdä kodista paikkaa, jonne ei uskalla tulla. Kotona pitää aina voida olla ja kotiin pitää aina saada tulla!

      • ...on...

        ...sellainen paikka isälle, jossa täytyy pelätä lastensa uhkailuja? Tietysti äidin pitää laittaa silloin mies menemään. Sitten ei ole äidillä enää miestä riitelemään lapsen kanssa. Sitten se koti onkin paikka, jossa äiti pelkää lapsensa uhkailuja... Home sweet home...


      • tyttönen vain
        ...on... kirjoitti:

        ...sellainen paikka isälle, jossa täytyy pelätä lastensa uhkailuja? Tietysti äidin pitää laittaa silloin mies menemään. Sitten ei ole äidillä enää miestä riitelemään lapsen kanssa. Sitten se koti onkin paikka, jossa äiti pelkää lapsensa uhkailuja... Home sweet home...

        No höh. Uhmainen teini höläyttää jotain tyhmää isän lyötyä häntä, ja tämän jälkeen aikuisen ihmisen pitäisi muka olla kotonaan peloissaan? Ei kai sentään, osasihan tuo mies aikaisemminkin turvautua väkivaltaan, miksei uudestaankin.

        Lasta EI voi heittää pihalle. Jos häntä ei saa pidettyä kotona turvassa, soittaa sitten jollekin sosiaaliviranomaiselle tai muulle vastaavalle, mutta lasta EI saa heittää pihalle. Miehen sen sijaan voi väliaikaisesti tarvittaessa (!) pistääkin, koska hänellä pitäisi olla aikuisen edellytykset selvitä pari päivää muualla kun tilannetta selvitetään.


    • Jos käy niin...

      Minusta teidän olisi parasta mennä perheneuvolaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe