Kuinka usein vaihdetaan vaihteistoon öljyt Lynx 650 kelkassa, vai onko siinä edes öljyjä siellä ?
Missä mahd. tyhjennys tulppa ?
Lynx vaihteisto öljy
11
17068
Vastaukset
- Keväällä
Ajon jälkeen,proppu pohjassa.
- Pate
Pitää vaihtaa sitten, mikä on tilavuus ja käykä esim. 10-30W moottoriöljy ???????
- W85-90
Pate kirjoitti:
Pitää vaihtaa sitten, mikä on tilavuus ja käykä esim. 10-30W moottoriöljy ???????
Öljy saisi olla paksumpaakin. Jotain W85-90. Synteettinen on pakkasella notkeampaa, ja ajo alkaa helpommin, eikä suotta rasita paikkoja, kun ne ovat kovin rasitettuja ajon alussa muutenkin.
Öljynvaihto kannattaa tehdä usein, ja "kuumana". Sillä samalla öljyn seassa tulee metallihiukkasia pois vaihteistosta. Niitä syntyy, kun rattaat pyörivät keskenään.
Tuo metallisilppu sitten pikkuhiljaa hio laakerikuulista kovapinnan pois, ja kohta menee laakeri. Sitten menee, yleensä välihammasratas, pois kohdaltaan ja hampaat haukkaa tyhjää, mennen rikki. Ne ovat tosikalliita.
Siksi onkin hyvä vaihtaa laakerit tiivistettyihin jo hyvissä ajoin, muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Laakerit maksavat vain murto-osan hampaiden hinnasta! - taito
Pate kirjoitti:
Pitää vaihtaa sitten, mikä on tilavuus ja käykä esim. 10-30W moottoriöljy ???????
onkohan mulla hätä, ku öljyjä ei ollu vaihdettu 2500km:iin ja neljään vuoteen? öljy oli aika mustaa ja pientä metallihiukkasta jonkun verran. kelkka on vielä pakillinen!
- Näyttää
taito kirjoitti:
onkohan mulla hätä, ku öljyjä ei ollu vaihdettu 2500km:iin ja neljään vuoteen? öljy oli aika mustaa ja pientä metallihiukkasta jonkun verran. kelkka on vielä pakillinen!
Ennustajan elämä ei ole helppoa!
Tuskin puhdas öljy ainakaan huonommin voitelee, kuin vanha likainen "terva".
Positiivinen puoli asiassa on se, että öljyä "on". Eli laatikko ei ole tyhjä!
Vaikka hyvä öljy onkin kallista, on remontti vielä monta kymmentä kertaa kalliimpaa.
Siitä voi laskea ihan omalla menetelmällä, mikä kannattaa.... - Pate
W85-90 kirjoitti:
Öljy saisi olla paksumpaakin. Jotain W85-90. Synteettinen on pakkasella notkeampaa, ja ajo alkaa helpommin, eikä suotta rasita paikkoja, kun ne ovat kovin rasitettuja ajon alussa muutenkin.
Öljynvaihto kannattaa tehdä usein, ja "kuumana". Sillä samalla öljyn seassa tulee metallihiukkasia pois vaihteistosta. Niitä syntyy, kun rattaat pyörivät keskenään.
Tuo metallisilppu sitten pikkuhiljaa hio laakerikuulista kovapinnan pois, ja kohta menee laakeri. Sitten menee, yleensä välihammasratas, pois kohdaltaan ja hampaat haukkaa tyhjää, mennen rikki. Ne ovat tosikalliita.
Siksi onkin hyvä vaihtaa laakerit tiivistettyihin jo hyvissä ajoin, muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Laakerit maksavat vain murto-osan hampaiden hinnasta!Muistelin, että samat öljyt on ollu viimeset kymmenen vuotta, ellei enemmänkin. Mutta eipä ole ajettu kuin parisataa / vuosi.
Pitää nyt vaihtaa...
Tyhjennystulppako on siis pohjapanssarin alla, vai ? - Maksaa
Pate kirjoitti:
Muistelin, että samat öljyt on ollu viimeset kymmenen vuotta, ellei enemmänkin. Mutta eipä ole ajettu kuin parisataa / vuosi.
Pitää nyt vaihtaa...
Tyhjennystulppako on siis pohjapanssarin alla, vai ?Öljytila pieni 0.5 litraa.Ajanmittaan kondensoituu vettä ja kun öljymäärä on pieni vesiprosentti voi olla melkoinen.proppu ei ole pohjapanssarin alla vaan vaihdelootan alla.
- Pate
Maksaa kirjoitti:
Öljytila pieni 0.5 litraa.Ajanmittaan kondensoituu vettä ja kun öljymäärä on pieni vesiprosentti voi olla melkoinen.proppu ei ole pohjapanssarin alla vaan vaihdelootan alla.
Sukulainen onkin vaihtanut pari vuotta sitten > sen jälkeen ajettu n. 300km, eli ei tarvii vielä vaihtaa.
- 650
Vanha asia mutta vielä pari kysymystä: missä tuo roppu sijaitsee ? Ainakaan minun sormet ei laatikon alle mahdu.. Entä mikä jousikuormitteinen luukku / nippa laatikon mannessa on ? Ja vielä, mikä mahtaa olla 17mm mutterikanta joka on laatikon kyljessä aika alhaalla. Tuntuu pyörivän kuin olis jousikuormitteinen ( pyörii työkalulla mutta ei ole jengoja..)
- Jvp
Mikähä mahtaa olla aikana tiiättekö lynx 535 eteen pai raksuttaa vähän taakse päin ei
- harva.tuntuu.tietävän
Moottori ja peräöljyjen viskositeetti vertailu - lyhyt oppimäärä.
Viskositeetit asia ymmärretään lähes aina väärin, moottoriöljyjen SAE viskositeettia ei voi suoraan verrata perä- ja vaihteistoöljyjen viskositeettiin. Merkinnät on aikoinaan tehty tuollaisiksi siksi, että jo viskositeettimerkinnästä erottaa mihin ko. öljy on tarkoitettu.
Menee kutakuinkin näin:
SAE 90 peräöljy vastaa juoksevuudeltaan n. SAE 40-50 viskositeetin moottoriöljyä
SAE 85 peräöljy vastaa n. SAE 30
SAE 80 peräöljy vastaa n. SAE 20
SAE 75 peräöljy vastaa n. SAE 10-15
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432508
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1112406- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821169