airac.net

Rappe

Pikaselauksella on löytänyt juttua http://airac.net laitteista. Onko kellään kokomusta heidän laitteistaan? Täysin eri tekniikka kuin näissä yleisimmissä laitteissa (ristivirta ja pyörivät vehkeet).

Paljon näyttää olevan hyviä puolia. Hinta taas vähän koholla. Firman nettisivut on vähän out of date hintojen osalta, mutta soittamalla sain mailiini uusista koneista hintatietoja.

Esim. pienin 100l/s kone 2500e ja pykälää suurempi 200l/s kone 4150e.

Mitä vastaa näihin hyviin puoliin muiden koneiden omistajat? Ks. linkki
http://airac.net/pahkinankuori.htm

Myös Tekniikan Maailma kirjoittanut aiheesta. http://airac.net/TM%2013%20(color).pdf

Ei vaan löydy tältä palstalta kommentteja eli onko jotain pielessä? Onko esim. tuo 4150e liian rouhea hinta noista hyvistä ominaisuuksista.

Sain esim. VTT:n tekemän tutkimuksen eri ilmastointilaitteiden hyötysuhteista ja siellä ristivirta vehkeiden tulos oli talvella 0% ja kesällä 50%. Pyörivissä se oli 20-85%. Ja näissä AC air vehkeissä yli 90% koko ajan. Kuulemma tutkimusta ei saanut julkaista, koska tietty valtamerkki oli sen saanut kiellettyä. En sitten tiedä onko tuossa perää.

Ottakaa kantaa!!!

Tiedättekö muita valmistajia, jotka tekee "vaihtuva ilma" systeemejä?

16

6385

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talkkari vaan

Eriasia taasen on totuus. Referenssejä katsellessani huomion, mukamas vaikeiden kohteiden kohdalla ristiriitaa; mitenköhän sen "tekee" niin erinomaiseksi mm. sairaalassa, jossa toki tarvitaan erikoisratkaisuja. No. ne erikoisratkaisut eivät johdu koneen erinomaisuudesta, vaan SUODATUSTEKNIIKASTA. Paljon lupaa, uskokoon ken haluaa, minä en.

• Rappe

Talkkari vaan --> Jos nyt kuitenkin keskitytään ihan okt vertailuihin, eikä sairaaloihin :) Ja mielellään olisin kuullut hieman perusteluita, että _miksi_ et usko.

• Talkkari vaan
        Rappe kirjoitti:

Talkkari vaan --> Jos nyt kuitenkin keskitytään ihan okt vertailuihin, eikä sairaaloihin :) Ja mielellään olisin kuullut hieman perusteluita, että _miksi_ et usko.

Toki asiaa puhut, mutta jos "paukuttelevat" erikoiskohteillaan totuudensiementä tulisi löytyä. Mielestäni on eri asia puhua aidasta ja aidan vieruksesta. Eipä kyllä ole vakuuttanut minua, mutta täytyypä ottaa yhteyttä arken tarkemmin ko. firmaan, ja kysellä.

• lämmöntalteenottomuoto, siis massavaraaja, on ollut käytössä energentin lto-laitteesssa jo vuosikymmeniä. Ero Energenttiin on ilmavirtojen ohjauksessa vuorotellen kennojen kesken. Energentissä on pellistö, airacissa pyörivä pelti, jossa reiät. Muuten järjetelmä lämmöntalteenottomielessä on sama ja kaikki mitä liittyy erinomaiseuuteen vaativissa kohteissa on täyttä huuhaata, esim uima-allastilojen ilmanvaihtoon koje ei sovellu, koska se palauttaa kosteutta, joten ilman kosteutta ei voida ko kojeella hallita. Eli jos yritetään kuivata, voi se toteuttaa vain pudottamalla hyötysuhdetta.

Airac oli syksyllä finnbuild-messuilla, jossa se mm väitti että laitteen hyötysuhde on yli 100%. Kyseinen väite vei lopunkin uskottavuuden.

Airacin mainosteksti sisältää myös harhaanjohtavaa tietoä. Esim väittämät roottorin toiminnasta, että "se toiselta sivulta on lämmin ja toiselta viileä" ja toisaalta "läpillä saattaa esiintyä alipaine-, ylipaine- tai kondenssiongelmia" osoittavat, että kyseessä on pelkkää myyntimiesten panettelua. Roottorin massa lämpotilojen suhteen on täysin vastaava kuin paikallan olevan massan, samoin esiintyy täysin samat ali/ylipaineongelmat läpillä kuin reikäpellillä.
      Pahalta tuntuu, että alalle on tullut näitä 25 vuotta sitten niin valitettavan tuttuja piirteitä.

• Rappe

Voisitko R_oi (ja miksei muutkin) kuitenkin kertoa minulle mikä kolmesta järjestelmästä on paras valinta Oulun korkeudelle rakennettavaan 198m2 Jämerä taloon. Seinät 500mm suurharkosta. Lämmitysmuoto: Vesikiertoinen lattialämmitys kaukolämmöllä.

Koetan tässä listata hyviä puolia Airac:n vehkeestä
        1. Hyötysuhde kohdallaan verrattuna muihin
        2. Ei tarvitse suodattimien kanssa pelleillä (kai)
        3. Eikä se jäädy.
        4. Väittäävät, ettei ole kondenssivesiongelmia
        5. Kesällä viilennys kaupan päälle
        6. Väittäävät, ettei kerry bakteereja jne.
        7. Automaattinen ilman kostutus talvella ja kuivatus kesällä

Eli mitkä on ne huonot puolet?

• Rappe kirjoitti:

Voisitko R_oi (ja miksei muutkin) kuitenkin kertoa minulle mikä kolmesta järjestelmästä on paras valinta Oulun korkeudelle rakennettavaan 198m2 Jämerä taloon. Seinät 500mm suurharkosta. Lämmitysmuoto: Vesikiertoinen lattialämmitys kaukolämmöllä.

Koetan tässä listata hyviä puolia Airac:n vehkeestä
        1. Hyötysuhde kohdallaan verrattuna muihin
        2. Ei tarvitse suodattimien kanssa pelleillä (kai)
        3. Eikä se jäädy.
        4. Väittäävät, ettei ole kondenssivesiongelmia
        5. Kesällä viilennys kaupan päälle
        6. Väittäävät, ettei kerry bakteereja jne.
        7. Automaattinen ilman kostutus talvella ja kuivatus kesällä

Eli mitkä on ne huonot puolet?

Kyseessä on yliampuva mainosteksti, kuten esim näistä "viisauksista" voinee päätellä:"

- Perustuu ainutkertaiseen kosteuden ja lämmön hallintaan. Varaava vastavirtaperiaate. Kaksi lämmöntalteenottokennoa toimivat kuten keuhkot; ne ovat vuoroin lämpimät ja viileät sekä kuivat ja kosteat. Kosteus ei tiivisty vedeksi vaan ohueksi kosteuskalvoksi, joka puhdistaa kennon haihtuessaan."

tai "Vuotuinen hyötysuhde - SPF, SEER jne. – kaksi kertaa parempi tavanomaiseen verrattuna "

Mietitäämpä:
        - Kun vesi haihtuu pinnalta, puhdistaako se kennon?

- Onko vuotuinen hyötysuhde kaksikerta parempi kuin esim levysiirtimen 40%:in nähden saadaan 40 2x40 = 120%, roottorin 80%:in nähden saadaan 80 2x80=240% ...

Suosittelen teksteihin vähän kriittistä tarkastelua. Asioita on käsitelty minusta aivan turhan lennokkaasti, on itse asiassa kirjoiteltu täyttä paskaa.

1. Hyötysuhde: sama kuin roottorin
        2. Kyllä varmaasti tarvii, niisähän on suodatinkotelot irralliset.
        3. Ei jäädykään, ainoastaan vesi niissä jäätyy. Tosin tasailmavirroilla ja normaalikäytössä jää myöskin sulaa poistoilmavaiheessa.
        4. Ei ehkä olekaan, ei muissakaan ole.
        5. Kuten muissakin ltolaitteissa.
        6. Tyhmää väittää tuollaista.
        7. Kuten muissakin varaavissa ltolaitteissa.

Ylläolevasta huolimatta en pidä laitetta huonona, ainoastaan sen epäasiallista markkinointia.

Kohteena olevaan rakennukseen suositelen jotain varaavaa ltojärjestelmää, roottorilla tai massavaraajalla varustettua. Levysiirrintä en suosittele kenellekään.

• Mistähän tuo jatkuvasti yli 90% tulee?. Airacin omalla sivulla "korvausilman" lämpötila heti lto:n jälkeen on esim "sisälämpötilalla" 21C ja ulkolämpötilalla 0C 17C josta laskettuna saadaan tuloilman lämpötilahyötysuhteeksi 17/21*100 = 81%. Messuilla Airac esitteli VTT:n tuloksia, mutta testi oli jollain taskukokoisella palikalla mitattu.
      Sama hyötysuhde saadaan helposti esim roottorilla.

Väite jäätymättömyydestä pitää tietysti paikkansa; kenno ei jäädy, siinä olevasta vedestä ei tosin ole sanottu sanaakaan.

Voisivat edes käyttää oikeaa terminologiaa, vaikka eivät tekniikan ihmisiä olekaan.

• Rappe

No tuota, onko ne Airac:n luvut sitten täyttä potaskaa? Ja miksi siinä VTT:n testissä ristivirtavehkeet saa nollan asteen alapuolella 0% hyötysuhteen. Onko sekin puppua? Olen itse täysin tietämätön näissä asioissa. Pitäisi löytää se _oikea_ tieto palstan jutuista ja mainosmiesten teksteistä. Taitaa olla Impossible mission ;)

Kertokaapa mulle nyt perusteineen millaisen koneen hankin :) Ei tahtos tehdä tollon työtä.

• Rappe kirjoitti:

No tuota, onko ne Airac:n luvut sitten täyttä potaskaa? Ja miksi siinä VTT:n testissä ristivirtavehkeet saa nollan asteen alapuolella 0% hyötysuhteen. Onko sekin puppua? Olen itse täysin tietämätön näissä asioissa. Pitäisi löytää se _oikea_ tieto palstan jutuista ja mainosmiesten teksteistä. Taitaa olla Impossible mission ;)

Kertokaapa mulle nyt perusteineen millaisen koneen hankin :) Ei tahtos tehdä tollon työtä.

Airacin luvut ovat varmaan lähellä oikeaa. Kuitenkaan ei minusta anna luotettavaa kuva, että samasta laitteesta annetaan monenlaisia hyötysuhdelukuja. Uskottavin on se mikä on alhaisin.

En ole nähnyt VTT:n kyseistä testiä, mutta kyseessä saattaa olla levysiirtimen hyötysuhde huurteensulatustilanteessa, jolloin tuloilma on seis ja ulkoilma tulee jostain vuotoilmana.

Huurteensulatuksen esiintymistiheyksistä ja niistä esitettyjä kokemuksia voi etsiä aikaisemmista viestiketjuista.

• Rappe
        R_oi kirjoitti:

Airacin luvut ovat varmaan lähellä oikeaa. Kuitenkaan ei minusta anna luotettavaa kuva, että samasta laitteesta annetaan monenlaisia hyötysuhdelukuja. Uskottavin on se mikä on alhaisin.

En ole nähnyt VTT:n kyseistä testiä, mutta kyseessä saattaa olla levysiirtimen hyötysuhde huurteensulatustilanteessa, jolloin tuloilma on seis ja ulkoilma tulee jostain vuotoilmana.

Huurteensulatuksen esiintymistiheyksistä ja niistä esitettyjä kokemuksia voi etsiä aikaisemmista viestiketjuista.

Vastauksesi olivat asialliset......kiitos niistä. Se nimittäin ei näillä palstoilla ole itsestään selvyys ;)

Jos jollakin on lisättävää niin pistäkää pikaisesti tekstiä tulemaan.

Tällä hetkellä koetan miettiä, että otanko esim. Enerventin pyörivan vai Airac:n vehkeen. Ristivirtalaitteet on suljettu pois.

Suosituksia tulemaan. Vertailua noiden kahden välillä voi pistää tähän jatkoksi.

• Nimetön
        Rappe kirjoitti:

Vastauksesi olivat asialliset......kiitos niistä. Se nimittäin ei näillä palstoilla ole itsestään selvyys ;)

Jos jollakin on lisättävää niin pistäkää pikaisesti tekstiä tulemaan.

Tällä hetkellä koetan miettiä, että otanko esim. Enerventin pyörivan vai Airac:n vehkeen. Ristivirtalaitteet on suljettu pois.

Suosituksia tulemaan. Vertailua noiden kahden välillä voi pistää tähän jatkoksi.

Minulla ei ole kokemusta kummastakaan laitteesta, mutta olen harkinnut 20 vuotta vanhan ristivirtauskennolla oleva Kair-koneen vaihtamista uuteen.
        Lähetin Airac'ille lokakuussa pyynnön laitteen mittakuvasta ja kysymyksen minulle sopivasta laitteesta. Vastausta en ole vielä saanut, joten jos asiakaspalvelu on tätä luokkaa unohda koko laite.
        Minä ainakin aion hankkia Enerventin ja laittaa sen tuloputkiin lisäsuodattimet helposti luoksepäästävään paikkaan

• Rappe
        Nimetön kirjoitti:

Minulla ei ole kokemusta kummastakaan laitteesta, mutta olen harkinnut 20 vuotta vanhan ristivirtauskennolla oleva Kair-koneen vaihtamista uuteen.
        Lähetin Airac'ille lokakuussa pyynnön laitteen mittakuvasta ja kysymyksen minulle sopivasta laitteesta. Vastausta en ole vielä saanut, joten jos asiakaspalvelu on tätä luokkaa unohda koko laite.
        Minä ainakin aion hankkia Enerventin ja laittaa sen tuloputkiin lisäsuodattimet helposti luoksepäästävään paikkaan

Ainakin minulle puhelimessa oikein mielellään kertoivat tuotteesta ja maileihinkin vastasivat. Liekkö mennyt oikeaan paikkaan mailisi?

• kesti
        Rappe kirjoitti:

Ainakin minulle puhelimessa oikein mielellään kertoivat tuotteesta ja maileihinkin vastasivat. Liekkö mennyt oikeaan paikkaan mailisi?

Lähetin useamman sähköpostin kysyäkseni lisätietoja ja muistaakseni ainakin jokin postilaatikko oli täynnä. Parin kuukauden kuluttua taisin sitten saada vastauksen. Tämä toimitusjohtaja (muistaakseni) lupasi palata asiaan jonkin Aasian matkansa jälkeen. Siitä on jo vuoden verran aikaa.

• Rappe
        kesti kirjoitti:

Lähetin useamman sähköpostin kysyäkseni lisätietoja ja muistaakseni ainakin jokin postilaatikko oli täynnä. Parin kuukauden kuluttua taisin sitten saada vastauksen. Tämä toimitusjohtaja (muistaakseni) lupasi palata asiaan jonkin Aasian matkansa jälkeen. Siitä on jo vuoden verran aikaa.

Tuon uskon pitävän paikkaansa. Ei ole markkinointiin ja myyntiin panostettu. Ilmeisesti toimeentulo ollut riittävää aiemmin. Jokin aika sitten hänen kanssaan keskustelin niin asiaan tulossa ehkä muutos. Myynti ja markkinointi eri hepuille. Saapa nähdä miten käy.

Itse heidän koneensa otin. Katsotaan sitten vajaan vuoden päästä, että toimiko. Maatyöt alkaa kun vaan nuo lumet sulas :)

• sergei3

kanssa tällä tyypillä ei ole mitään tekemistä, olevinaan "Juristi Kajaanissa",voi helvetti;mikä on sen tausta (kuka avvaimo),talousrikokset??

• gergoi
        Rappe kirjoitti:

Tuon uskon pitävän paikkaansa. Ei ole markkinointiin ja myyntiin panostettu. Ilmeisesti toimeentulo ollut riittävää aiemmin. Jokin aika sitten hänen kanssaan keskustelin niin asiaan tulossa ehkä muutos. Myynti ja markkinointi eri hepuille. Saapa nähdä miten käy.

Itse heidän koneensa otin. Katsotaan sitten vajaan vuoden päästä, että toimiko. Maatyöt alkaa kun vaan nuo lumet sulas :)

tämä firma on täysin perseestä, tj:n avovaimo omistaa ja se on samalla silmälasikehysfirman tj, huijareita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      406
      3130
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      130
      1728
    3. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      20
      1451
    4. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1410
    5. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      34
      1121
    6. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      62
      1109
    7. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      84
      1104
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      1043
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      155
      1000
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      209
      920
    Aihe