Moottoripyörän huollot

Anonyymi

Huollatteko itse prätkänne? Itse aloitteleva motoristi ostin ensimmäisen prätkäni keväällä ja kohta olisi ensimmäinen huoltokirjan mukainen määräaikainen huolto. Huoltoon kuuluu esim. Ilmansuodattimen ja öljyjen vaihto. Osaan tehdä huollon itse, mutta mietin vain, että menettääkö pyörä arvoaan jos huollan itse? Tällä hetkellä prätkässä on täysi merkkihuollon huoltokirja.

11

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hifistelijänä on kiva pitää huoltokirja täytenä, mutta jos osaat itse tehdä ja hyväksyt ettei ostajat usko huoltoja tehdyn kun myyt. Tai et välitä siitä. Niin kun itse tekee niin saa varmasti hyvän.

    • Anonyymi

      Kun olet uran alussa niin luultavasti pyöräkin vaihtuu melko taajaan, silloin kannattaa tuo leima hakea , pikkuhuolto ei paljoa maksa ja vaihtotilanteessa saat sen hinnan sitten osittain takasin parempana hyvityksenä ja kelpaa paremmin vaihdokiksi .

      • Anonyymi

        Joo, teen näin! Tiedustelin jo ensimmäisen määräaikaishuollon hintaa, 208€ koko paketti parin tunnin huollosta. Ostan uuden pyörän kuitenkin 1-2 vuoden päästä.


    • Anonyymi

      Oletko kova kun sanot "prätkä" ? Juotko myös "bisseä" ?

    • Anonyymi

      Ei sähköpyörässä tarvitse mitään huoltaa..

    • Tokihan huollot on hyvä osata tehdä itse. Olen nyt ottanut koneen kokonaan auki vuoden parin välein ja vaihtanut tarvittavat laakerit. Ja useamminkin jos on tarvetta ilmaantunut. Opettelin kampiakselin rihtaamisen niin ei tarvitse maksaa pitkää penniä ammattimiehelle. En usko, että 200 eurolla ostetun IC:n arvo on tästä laskenut. Kärkien säätäminen ja latausongelmien selvittäminen, vaihteiston simmaaminen, kampiakselin rihtaus, kaasuttimen puhdistus ja säätö, vaijereiden juottaminen, paperitiivisteiden teko ja tavanomaiset sähkötyöt ovat aivan tavanomaisia askareita, jotka motoristin on hyvä opetella tekemään itse.

      • Museo tai vanhemmalla muuten ajavalle tee-se-itse on oikea tapa lähes aina, uudemmmat voi vielä loogisesti hoitaa merkkiliikkeessäkin.

        Vanhemmissa työnmäärä ja hinta on kova ja kun itse pieteetillä tekee niin tulee priimaa.


      • Anonyymi

        No sinä oletkin oikea moottoripyöräilijä. Mutta nämä nykylaitteet vaativatkin toisenlaista kalustoa huollon/korjaamisen suhteen, yleisintä taitaa olla tietokoneen kytkeminen mopon sieluun josta alkaa tarvittavien komponenttien vaihtamisen etsiminen! Myös havainnut erikoistyökalujen tarpeen, ts. ilman moisia ei juurikaan mitään enää pysty edes tekemään.
        Tarkoituksellista? Kukaties.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinä oletkin oikea moottoripyöräilijä. Mutta nämä nykylaitteet vaativatkin toisenlaista kalustoa huollon/korjaamisen suhteen, yleisintä taitaa olla tietokoneen kytkeminen mopon sieluun josta alkaa tarvittavien komponenttien vaihtamisen etsiminen! Myös havainnut erikoistyökalujen tarpeen, ts. ilman moisia ei juurikaan mitään enää pysty edes tekemään.
        Tarkoituksellista? Kukaties.

        Toivottavasti vähentää virittämistä yms.


      • Trollausmielellähän minä noita osin kirjoittelin.

        Vaan kyllä se nykyvehkeissäkin sinänsä pitää paikkansa, että jos intoa on, niin huoltopuolta kannattaa miettiä. Pyöränsä tekniikan tuntemisesta ei ole muuta kuin hyötyä, vaikkei nykyaikaisiin vehkeisiin kovin paljoa voi käyttäjä välttämättä tehdä. Ja se on selvä, ettei kalliiseen ja hienostuneeseen tekniseen vehkeeseen kannata huonosti tehdä mitään huoltoja. Toisin on nuo minunkin harrastamat kämäiset puoli vuosisataa vanhat kaksitahdit, jotka ei maksa mitään.


    • Anonyymi

      Kyllä itse tulee huollettua. Isommat rempontit tietysti liikkeeseen. Täältä saa varaosia moottoripyöriin edullisesti https://mpvaraosat.fi
      Varsinkin ketju- ja hammasrataspaketit edullisia. Tulee suoraan saksanmaalta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      290
      3244
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2494
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe