Miten voi olla mahdollista, että hoidettavalla joka ei ymmärrä omaa sairauttaan ja tilannettaan , on niin vahva itsemääräämisoikeus kuin nyt on?
Miten hoidettava voi itse päättää esim. terveydenhuollon palveluista: meneekö hän lääkärin vastaanotolle, inttervalliin, kuntoutukseen osastojaksolle tms. jos itse ei halua?
Ihmettelen myös sitä, että terveydenhoitohenkilökunta toistuvasti soittaa hoidettavalle verikokeiden ja muiden tutkimuten tulokset. Antaa tälle vastaanottoaikoja ja muuta. Hänen tiedoissaanhan on numeroni ja se, että hoidan hoidettavan asiat.
Nyt tulee jatkuvasti postissa maksuja peruuttamattomista vastaanotoista eikä hoidettava tiedä kuka on mistäkin soittanut ja milloin.
Mitä tehdä silloin kun hoidettava ei anna valtakirjaa apteekkiasioihin tai pankkiasioihin?
Mitä tehdä silloin kun hoidettava ei suostu pesulle, käyttämään vaippoja, ottamaan määrättyjä lääkkeitä ja muuta.
Hänen ei ole pakko jos ei halua.
Kuitenkin minä, omaishoitaja, olen velvollinen huolehtimaan hänestä. Minun on pakko paapoa ja hoitaa vaikka minulla ei hoitoviettiä olisikaan.
Minun on velvollisuus ja pakko heittää oma elämäni menemään hoidettavan oikkujen ja hyvinvoinnin vuoksi.
Omaishoidettavan itsemääräämisoikeus
Anonyymi
2
72
Vastaukset
- Anonyymi
Paljon olisi korjattavaa omaishoidon saralla.
Toivoton tilanne koska kukaan ei halua eikä ole kiinnostunut omaishoitajien jaksamisesta.
Omaishoitajalla ei ole oikeuksia, ainoastaan velvollisuus alistua. - Anonyymi
Niinhän se on, että kun puolisoista toinen sairastuu, se on molempien tauti. Hoitajaksi joutunut menettää oman elämänsä, jopa itsemääräämisoikeutensa. Mutta sairaalla itsemääräämisoikeus säilyy, maksoi mitä maksoi.
Itsellä monesti kävi mielessä ero. Onneksi tuli hoidettavan kuolema odottamatta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713518
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851536Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251269- 1581222
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192988- 35971
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16953Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk92794- 62745