Itsestään tummuvat

silmälasit

Onko kenelläkään kokemuksia yhdistetyistä aurinkolaseista ja silmälaseista? Siis sellaisista, joiden linssit tummuvat valoisuuden mukaan. Itsellä on molemmissa silmissä -3,5 näkö ja en pärjää ilmän silmälaseja ollenkaan. Piilolasit eivät sopineet minulle. On myös hankalaa vaihtaa aurinkolaseja ja tavallisia silmälaseja.

7

9083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Nuo voivat olla hyvä vaihtoehto yleislaseiksi. Huomaa kuitenkin, että itsestääntummuvat lasit eivät kirkkaimmallaankaan ole niin valoa läpäisevät kuin tavalliset lasit ja kirkastuvat hitaammin kuin tummuvat. Siksi ongelmia voi olla autoillessa esim. tunneliin ajaessa päivällä (eivät kirkastu tarpeeksi nopeasti) ja yöllä eli "tavalliset" lasit saattavat itsetummuvien lisäksi autoilevilla tarpeen (riippuen toki siitä, millaisia reittejä ajaa ja mihin päiväsaikaan ajaa).

      • hankkinut

        Optikko sanoi, että tämäntyyppiset lasit eivät ole hyvät aurinkolaseina autoillessa, koska ultraviolettisäteily ei pääse auton lasien läpi, jolloin lasit eivät tummu. Joten lasit ovat todella käytännölliset ulkoiluun ym. mutta autoiluun tarvitaan eri lasit. Mutta hyvät "varalasit" erityisesti aurinkoiseen vuodenaikaan. Tosin kalliit..


    • silmälasit

      Itselläni on itsestään tummuvat silmälasit -7.5 arvoilla. Olen tyytyväinen laseihini, etenkin keväällä jolloin aurinko paistaa ja on muutenkin kirkasta. On kätevää ettei tarvitse kantaa kaksia laseja tai erillisiä lärpyttimiä mukana, vaan lasit tummuvat häikäisyn mukaan. Ainoa huono puoli on lasien tummuminen myös pilvisellä säällä tai sateella - tämä seikka on hyvä tietää ennen lasien hankintaa. Silmälasit ovat sikakalliit, mutta kokonaishinnassa itsestään tummuvien linssien hinta on kohtuullinen. Aion hankkia itsestään tummuvat silmälasit myös seuraavalla kerralla.

      • kysymys vielä

        Muutama kysymys sinulle, jos viitsit vastata. Kuinka lasit toimivat autoillessa eli tummuvatko ne vai eivät auringonpaisteen mukaan? Voiko laseja käyttää normaalisti sisällä työskennellessä vai ovatko ne tummemmat kuin tavalliset silmälasit? Onko sateella lasien tummuminen suurta/haittaavaa?
        Kiitos, jos viitsit vastata. Olivat tosiaan sikakalliit.. tai no mihin sitä vertaa.(itsellä maksoi kaikkineen 500E). En ole vain saanut laseja vielä. Olen vain onnistunut hajottamaan yhdet vahvuuksilla olevat aurinkolasit tässä "vaihtorumbassa" Tosi hankala kun täytyy vaihtaa tavalliset lasit esim. kaupassa.


      • silmälasit, osa 2
        kysymys vielä kirjoitti:

        Muutama kysymys sinulle, jos viitsit vastata. Kuinka lasit toimivat autoillessa eli tummuvatko ne vai eivät auringonpaisteen mukaan? Voiko laseja käyttää normaalisti sisällä työskennellessä vai ovatko ne tummemmat kuin tavalliset silmälasit? Onko sateella lasien tummuminen suurta/haittaavaa?
        Kiitos, jos viitsit vastata. Olivat tosiaan sikakalliit.. tai no mihin sitä vertaa.(itsellä maksoi kaikkineen 500E). En ole vain saanut laseja vielä. Olen vain onnistunut hajottamaan yhdet vahvuuksilla olevat aurinkolasit tässä "vaihtorumbassa" Tosi hankala kun täytyy vaihtaa tavalliset lasit esim. kaupassa.

        Silmälasini tummuvat auringonpaisteen mukaan - täysin kirkkaalla tummuvat täysin, jos on pilvisempää, silloin vähemmän tummuutta. Yhtenä miinuksena voin mainita, etteivät lasit ole tarpeeksi "tummat" kirkkaalla auringonpaisteella - saisivat nimittäin olla.

        Itse käytän laseja myös työskennellessäni ja lasit vaalenevat muutaman minuutin kuluttua sisälle tultaessa. Linssit eivät ole täysin kirkkaat vaalentuessaan, mutta itseäni se ei haittaa koska ero on niin pieni ettei sitä katsellessa huomaa.

        Pilvisen sään vaikutus linssien tummumiseen on myös henk.kohtainen asia - minua tummuminen ei häiritse, eikä siihen välttämättä kiinnitä edes huomiota, koska värit ym näkee tarkasti. Mutta kuten sanottu, jokainen kokee asiat eri tavalla, ja jotakin voi häiritä linssien tummuminen sateella tai pilvisellä säällä, joten kannattaa varautua siihen.

        Omat lasini maksoivat 790 € viime vuoden kesäkuussa, joten hinta on aikamoinen! Toisaalta ne ovat myös moniteholasit, mikä nosti hintaa.

        Itse olen kaikesta huolimatta tyytyväinen laseihini, varsinkin näin keväällä auringon paistaessa kirkkaasti lumihangelle. Eikä myöskään tarvitse vaihtaa laseja sisälle ja ulos mentäessä - itse pärjään hyvin näillä yksillä laseilla.


    • Anonyymi

      Viime viikolla sain tummvat lasit eilen oli ulkona vähän lumitöissä lähdimme autoilemaan katsoin peilistä niin minulla oli aurinkolasit päässä täysin tummat. Aurinko ei paistanut yhtään hangesta otti säteilyn ja tummuivat täysin .tänään sama juttu vähän lumitöitä ja taas lasit tummuivat. En tiennyt että lasit tummuvat vaikkei ole aurinkoakaan. Hangesta ottaaa säteilyn ja tummuvat. Onneksi sain ultrasuojan puoleen hintaan koko lasit maksoivat reilusti alle tonnin koska kaikki oli puoleen hintaan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia että tummuvat hangesta vaikkei aurinkoa ole yhtään

    • Anonyymi

      Minulla on toiset itsestään tummuvat lasit ja olen tyytyväinen niihin.mutta olen havainnut että välillä tummua häviää hitaammin,voiko olla että toimivuus heikkenee lasien vanhetessa??🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe