Liputussäännöt prkl

Anonyymi

Loppuun kaluttu aihe kenties. Mutta miksi edelleen kikkaillaan sen lipun kanssa klo 21? Eikö vain voitaisi olla kuin muut että lippu on aina ylhäällä 24/7? Oikein kyrsi kun eilen Rödhamnissa yksi Nauticat-Merikarhuäijä kilautti laivakelloaan klo 21, stnan Quasimodo. Sveduilla ja sakuilla näkyy olevan lippu aina päällä.

140

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No miksi kikkailet? Minä en ainakaan kikaile. Lippu ylös kun lähden kotisatamasta ja se laskee vasta kun palaan kotisatamaan. Olen toiminut näin jo kymmenisen vuotta. Ei ole kukaan tullut vielä urputtamaan ja jos tulee, se on hänen ongelmansa.

    • Anonyymi

      Vaikutat kouluja käymättömältä nakilta.
      Voit pitää lippua läpi vuoden ylhäällä ja mitäs niitä laitasuojiakaan nostelemaan.

    • Anonyymi

      Minusta perinteet ja niihin perustuvat käytännöt ovat mukava pieni kytkös merenkulkuun ja sen historiaan. Toki olen myös suorittanur asepalvelujseni laivastossa, joten asia on tuttu.
      Kukin liputtakoon kuten haluaa, mutta älköön vaatiko perinteen lopettamista sen perusteella ettei itse ymmärrä sitä

      Ruotsinsalmen matruusi

    • Anonyymi

      Yksi vaihtoehto on olla liputtamatta lainkaan. Mikään ei siihen velvoita.

    • Anonyymi

      Meidän paatissa on lippu kellon ympäri ollut jo vuosikaudet. Ihan kiusalla jotta saa nuo sääntöpellet stressata ja raivota itsensä meidän lippumme kanssa ennenaikaiseen hautaan.

    • Anonyymi

      Liputussäännöt eivät ole laki, joten niissä ei ole mitään pakottavaa.
      Säännöillä on usein historialliset syyt ja jos ne syyt eivät ole enää olemassa, niin säännöt ovat vanhentuineita.
      Sama pätee tavoille, tavat muuttuvat ja ohjeet seuraavat perässä.

      Aina on niitä, jotka tekevät asioita ensimmäisenä ja aina on niitä, jotka haraavat vastaan eikä kyse ole vain omasta tekemisest vaan myös siiitä, mitä muut saavat tehdä.

      Onneksi ei tarvitse pelätä, että jumalalat suuttuvat, jos vanhoja tapoja ei noudata, kuten asia oli keskiajalla.

      • Anonyymi

        "Säännöillä on usein historialliset syyt ja jos ne syyt eivät ole enää olemassa, "

        Näinhän on juuri tapahtunut tämän liputussäännön osalta. Liputussääntö meille tulee Tsaarin laivaston tavasta laskea lippu klo 21. Kun Suomi itsenäistyi, vanheni tämä sääntö. Koska en kumarra Venäläisiä enkä vaali Tsaarin aikaa, niin en myöskään noudata tsaarin aikaisen Venäjän laivaston tapoja vaan mielummin vaikka Ruotsin laivaston. Näin ollen nostan lipun kun lähden kotisatamasta ja lasken sen vasta kun saavun kotisatamaan.

        Te tsaarin laivaston perinteen vaalijat noudattakaa tsaain määräyksiä ja laskekaa lippu tasan klo 21. Ja jos olette NJK:n saaressa, muistakaa että ensin laskee saaren lippu (merkkisoitosta) ja heti perään veneen lippu. Tulee penaltia jos tätä proseduuria ei noudata.

        Mutta kukin tyylillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Säännöillä on usein historialliset syyt ja jos ne syyt eivät ole enää olemassa, "

        Näinhän on juuri tapahtunut tämän liputussäännön osalta. Liputussääntö meille tulee Tsaarin laivaston tavasta laskea lippu klo 21. Kun Suomi itsenäistyi, vanheni tämä sääntö. Koska en kumarra Venäläisiä enkä vaali Tsaarin aikaa, niin en myöskään noudata tsaarin aikaisen Venäjän laivaston tapoja vaan mielummin vaikka Ruotsin laivaston. Näin ollen nostan lipun kun lähden kotisatamasta ja lasken sen vasta kun saavun kotisatamaan.

        Te tsaarin laivaston perinteen vaalijat noudattakaa tsaain määräyksiä ja laskekaa lippu tasan klo 21. Ja jos olette NJK:n saaressa, muistakaa että ensin laskee saaren lippu (merkkisoitosta) ja heti perään veneen lippu. Tulee penaltia jos tätä proseduuria ei noudata.

        Mutta kukin tyylillään.

        Ruotsissakin lippu lasketaan 21 ja nostetaan 8, mutta harvempi ruotsalaisvene tuota noudattaa. Ei siis ole vain Venäjältä tuleva perinne.


    • Anonyymi

      varsinkin seuranlipun kanssa ei ole niin väliä miten roikottaa tangossa. onhan noi muiden kerhojen ym prismojen ja shellien liput aina tangossa.

      • Anonyymi

        Kyllä minulla ihan se Suomen virallinen lippu on tangossa 24/7. Kuulun kyllä laiturikerhoon, mutta seuran lippua, viiriä tai tarraa minulla ei ole (näkyvissä). Ainoa asia joka kielii laiturikerhoon kuulumisesta on katsastustarra. Sen liimaaminen kun on pakollista, voi menettää laituripaikan jos sitä ei liimaa vaikka vene olisi katsastettu. Ainakin tälläisiä uhkalappuja on veneeseeni kiinnitetty kun ei ollut kyseistä tarraa liimattuna (vaikka kerholla oli tieto katsastuksesta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla ihan se Suomen virallinen lippu on tangossa 24/7. Kuulun kyllä laiturikerhoon, mutta seuran lippua, viiriä tai tarraa minulla ei ole (näkyvissä). Ainoa asia joka kielii laiturikerhoon kuulumisesta on katsastustarra. Sen liimaaminen kun on pakollista, voi menettää laituripaikan jos sitä ei liimaa vaikka vene olisi katsastettu. Ainakin tälläisiä uhkalappuja on veneeseeni kiinnitetty kun ei ollut kyseistä tarraa liimattuna (vaikka kerholla oli tieto katsastuksesta).

        "voi menettää laituripaikan jos sitä ei liimaa vaikka vene olisi katsastettu"

        Kertoo ihan kaiken noista pellekerhoista. Sairasta!


      • Tosin pursiseuran lippu on lain mukaan täysin rinnasteinen viralliseen Suomen kansallislippuun eli lipunhäpäisyä koskeva sinänsä typerä pykälä koskee myös sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla ihan se Suomen virallinen lippu on tangossa 24/7. Kuulun kyllä laiturikerhoon, mutta seuran lippua, viiriä tai tarraa minulla ei ole (näkyvissä). Ainoa asia joka kielii laiturikerhoon kuulumisesta on katsastustarra. Sen liimaaminen kun on pakollista, voi menettää laituripaikan jos sitä ei liimaa vaikka vene olisi katsastettu. Ainakin tälläisiä uhkalappuja on veneeseeni kiinnitetty kun ei ollut kyseistä tarraa liimattuna (vaikka kerholla oli tieto katsastuksesta).

        Tuo kuulostaa niin uskomattomalta, että olisit voinut kertoa, mikstä kerhosta on kyse.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Tosin pursiseuran lippu on lain mukaan täysin rinnasteinen viralliseen Suomen kansallislippuun eli lipunhäpäisyä koskeva sinänsä typerä pykälä koskee myös sitä.

        Lipun häpäisy tarkoittaa perusmuodossaan sen turmelemista.

        Myös paikalleen asetetun lipun poisottaminen luvatta on lipun häpäisemistä, joten nämä liputusaktiivit, jotka poistavat yöksi salkoihin ”unohtuneita lippuja” saattavat syyllistyä rikokseen.

        Liputusajankohdat koskevat vain virastoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lipun häpäisy tarkoittaa perusmuodossaan sen turmelemista.

        Myös paikalleen asetetun lipun poisottaminen luvatta on lipun häpäisemistä, joten nämä liputusaktiivit, jotka poistavat yöksi salkoihin ”unohtuneita lippuja” saattavat syyllistyä rikokseen.

        Liputusajankohdat koskevat vain virastoja.

        Ko. lainkohdassa on myös "tai käyttää sitä epäkunnioittavasti", jollaiseksi ylösalaisin laitto voitaneen katsoa. Hyvä huomio sinulta tuo luvaton poisottaminen, selvästi sellaiset "aktivistit" syyllistyvät rikokseen.

        Olet oikeassa myös siinä, että mitään yksityishenkilöitä koskevaa lainsäädäntöä liputusajoista ei ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla ihan se Suomen virallinen lippu on tangossa 24/7. Kuulun kyllä laiturikerhoon, mutta seuran lippua, viiriä tai tarraa minulla ei ole (näkyvissä). Ainoa asia joka kielii laiturikerhoon kuulumisesta on katsastustarra. Sen liimaaminen kun on pakollista, voi menettää laituripaikan jos sitä ei liimaa vaikka vene olisi katsastettu. Ainakin tälläisiä uhkalappuja on veneeseeni kiinnitetty kun ei ollut kyseistä tarraa liimattuna (vaikka kerholla oli tieto katsastuksesta).

        Joku reppana saa hetken kokea vallantunnetta, surullista. Tarrat pitäisi jo lopettaa ihan ympäristötekona. Samalla voisi sitten lakkauttaa DDR-sukupolven muutkin viranomaisleikit.


    • Anonyymi

      Jee, mä taidankin nyt hankkia sellaisen lakanankokoisen perälipun, jota swedut harrastaa, ja annan olla ylhäällä kunnes värit lähtee. Ilmoitan sitten tälle kulttuuripalstalle.

    • Anonyymi

      Aikas makeeta kun kellon kilauttaminen kyrsii niin, että siitä oikein kirjoittaa nettiin. Taidan hankkia tuollaisen kellon....

      • Anonyymi

        Valtaosa idiooteista nauttii muiden ärsyttämisestä, on muuten ainoa syy, miksi en kerhoihin kuulu - niihin tuntuvat hakeutuvan pääsääntöisesti idiootit !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa idiooteista nauttii muiden ärsyttämisestä, on muuten ainoa syy, miksi en kerhoihin kuulu - niihin tuntuvat hakeutuvan pääsääntöisesti idiootit !

        Valtaosa idiooteista on sitä mieltä, että kaikki muut ovat idiootteja.


    • Anonyymi

      Liputussääntö on hieno perinne. Sen noudattaminen ei ole pakollista, mutta osoittaa jonkinlaista sivistyneisyyttä. Vastaavasti säännöllisesti noudattamatta jättäminen sen puutetta. Vähän niinkuin äänekäs röyhtäily ja piereskely ravintolassa.

      Ovathan seurojen liputkin tsaarin vallan ajalta, varsin sopivaa siis noudattaa tsaarin laivaston käytäntöä.

      Kyllä tykinlaukaus Maarianhaminan länsisatamassa pistää vauhtia ruotsalaisiinkin, jotka kiltisti käyvät poimimassa lippunsa.

      • Anonyymi

        Ei siinä mitään hienoa ole. Se on vain typerää hienostelun halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään hienoa ole. Se on vain typerää hienostelun halua.

        Useimmissa tapauksissa päälleliimattua hienostelua.


      • Anonyymi

        Joka elokuu pursiseurani kommodori lähettää paheksuvan sähköpostin liputustavastani ja liitteenä spl:n liputusohje. Saapa nähdä koska potkivat kerhosta lippuvirheen vuoksi :D

        Minulla siis on perälippu ylhäällä yötä päivää aina kun vene on asuttu ja kotisatamassakin se on esillä jos olen esim veneellä hommailemassa jotain.


    • Anonyymi

      Sanottakoon pykälissä mitä tahansa, minusta Suomen lippu on Suomen lippu. Jos siihen lisätään jonkinlaisten kerhojen logoja tms, se ei enää sitä ole. Liputan aina kun olen veneessä - tällä hetkellä kerholipulla. Se, että noudattaa jotakin vanhaa tapaa koska jotkut muutkin, ehkä edes tietämättä miksi, ei nyt liene mikään sivistyneisyyden mittari.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä linkki liputusohjeeseen, jotta kaikki tietäisivät miksi ja miten lippua käytetään:

        https://spv.fi/wp-content/uploads/2017/01/Liputusohje-12.pdf

        Sillälailla.... aion edelleenkin pitää lippua peräharuksessa, vaikka suruliputus tai lipputervehdys ”ei ole mahdollusta”.... vainajia tulee kyllä kuljetettua veneessä varsin harvoin.



      • Anonyymi

        Vaivaudut ilmeisesti kuitenkin käyttämään perälippua, joten osaa tuosta ohjeesta jo noudatat. Miksi ihmeessä ?

        Tässä keskustelussa näkyy sama trendi kuin politiikassa. Osaamattomuutta, tietämättömyyttä, ymmärtämättömyyttä ja idioottimaista käytöstä ei enää häpeillä ja piilotella, vaan niistä ollaan jopa ylpeitä.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Sillä "ohjeella" voit pyyhkiä mitä lystäät. Sen arvo on nolla.

        Tuo nyt oli taas vakio 10-14. Ohje ei tietenkään ole pakottava, sehän onkin ohje, ei sääntö. Ohjeena se arvo ei ole lähelläkään nollaa.


    • En ole tällä kaudella kertaakaan laskenut lippua yöksi. Lippu on aina ylhäällä, kun vene on poissa kotisatamasta.

      • Anonyymi

        Ja kotipihalla on lippu tangossa vuoden ympäri yötä päivää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kotipihalla on lippu tangossa vuoden ympäri yötä päivää.

        Mahdetaanko laivoissa laskea lippu yöksi?


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Mahdetaanko laivoissa laskea lippu yöksi?

        Ei ainakaan silloin kun ovat liikkeellä. Eikä niitä lasketa liikkeellä olevissa veneissäkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan silloin kun ovat liikkeellä. Eikä niitä lasketa liikkeellä olevissa veneissäkään.

        Eipä taideta laskea laiturissakaan.


    • Anonyymi

      Lippuohjeiden noudattaminen on hieno perinne ja kuvastaa yhteisön sitoutumista yhteisiin symboleihin ja sääntöihin. Parhaimmillaan se on toiminut myös yhteisenä merkkinä ilta-ajan alkamisesta ja sataman rauhoittamisena. Mieleen muistuu hienoja hetkiä, kun Suomenlinnan ja Naantalin kirkon tornista on soitettu iltasoitto, jonka jälkeen alukset ovat laskeneet lippunsa.

      Jokainen kippari on tietysi vapaa päättämään, kuinka toimii - varsinkin jos ei kuulu mihinkään seuraan. Niissä yleensä edellytetään lippusääntöjen noudattamista. Itselleni lippusääntöjen noudattamatta jättäminen on merkki kipparin joko asiantuntemattomuudesta tai haluttomuudesta sitoutua yhteiseen purjehduskulttuuriin.

      • Anonyymi

        Se voi myös olla merkki kipparista, joka ei keksi enää yhtään syytä noudattaa jotakin ikivanhaa tapaa. Joka ei ota purjehduskulttuuria annettuna vaan määrittelee kulttuurinsa itse. Pysyvää on vain muutos. Tuskin viihtyisin kauaa veneseurassa, jossa edellytetään lippusääntöjen noudattamista. Minun veneilyssäni ne eivät näyttele mitään osaa. Voisin myös sanoa lippusääntöjen kanssa nysväämisen näyttävän koomiselta ja idioottimaiselta käytökseltä. Mutta en sano, pitää nyt sen verran suvaitsevuutta löytyä - jos niiden noudattamisesta tulee hyvä mieli niin mikäs sen hienompaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se voi myös olla merkki kipparista, joka ei keksi enää yhtään syytä noudattaa jotakin ikivanhaa tapaa. Joka ei ota purjehduskulttuuria annettuna vaan määrittelee kulttuurinsa itse. Pysyvää on vain muutos. Tuskin viihtyisin kauaa veneseurassa, jossa edellytetään lippusääntöjen noudattamista. Minun veneilyssäni ne eivät näyttele mitään osaa. Voisin myös sanoa lippusääntöjen kanssa nysväämisen näyttävän koomiselta ja idioottimaiselta käytökseltä. Mutta en sano, pitää nyt sen verran suvaitsevuutta löytyä - jos niiden noudattamisesta tulee hyvä mieli niin mikäs sen hienompaa.

        Aiemmin yritin pitää siitä huolta, mutta usein se unohtui yöksi ylös, johtuen 4-lapsisen perheen kiireistä. Koin tekeväni enemmän hallaa lipulle, kun jatkuvasti epäonnistuin liputussäännön noudattamisessa, joten päätin alkaa noudattaa toista liputussääntöä, jossa lippua ei kuulu yöksi ottaa pois.


      • Anonyymi

        "Lippuohjeiden noudattaminen on hieno perinne ja kuvastaa yhteisön sitoutumista yhteisiin symboleihin ja sääntöihin"

        Minkä yhteisön. Pienen Suomen pienen piirin purjehdusyhteisön sääntöihin vai koko maailman purjehdusyhteisän sääntöihin. Olemme täällä perä-pohjolassa aika yksin tämän Tsaarin ajan perinteen kanssa. Ei sitä muualla maailmassa tunneta. Varsinkin noissa vanhoissa perinteisissä purjehdusmaissa (Englanti, Ranska ja USA joka nousi 1800-luvulla purjehdusmaaksi).


      • "kuvastaa yhteisön sitoutumista yhteisiin symboleihin ja sääntöihin"

        Mistähän yhteisöstä mahdat puhua?


    • Anonyymi

      Jos ”yleiseen purjehduskulttuuriin” sitoutuminen on sitä, että mölistään omista kryssimissaavutuksista juovuspäissään sitloodassa, jumputetaan musaa ja riekutaan laiturilla tai kellonsoitolla annetaan komento että lippu-lepo-lippu-laske , en halua sitoutua siihen. Mä taidan tehdä niin että ostan ylikokoisen Suomen lipun ja pidän sitä reissussa 24/7. Katsastustarran liimaan mastoon niin seuran laituripoliiseilla ei ole sanomista. Jos eksyn seuran saareen, sitten viiri saalingin alle.

      Kehitystä ei tapahdu jos perinteitä ei joskus rikota.

      • Anonyymi

        Mikään manitsemistasi asioista ei kuulu hyvään purjehduskulttuuriin, johon liputussäännön noudattaminen kuuluu. Ei edes kellon soitto, jos se tapahtuu satamassa vierailevan veneen toimesta. Se voidaan ymmärtää helposti väärin, kuten yllä voi huomata.

        Katsoisin kuitenkin, että satamanpitäjän järjestämät iltasoitot tai tykinlaukaukset siihen kuuluvat. Tällöin kyseessä on sataman tapa. Jos se ei miellytä, voi mennä muualle.

        Kehitystä voi olla moneen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään manitsemistasi asioista ei kuulu hyvään purjehduskulttuuriin, johon liputussäännön noudattaminen kuuluu. Ei edes kellon soitto, jos se tapahtuu satamassa vierailevan veneen toimesta. Se voidaan ymmärtää helposti väärin, kuten yllä voi huomata.

        Katsoisin kuitenkin, että satamanpitäjän järjestämät iltasoitot tai tykinlaukaukset siihen kuuluvat. Tällöin kyseessä on sataman tapa. Jos se ei miellytä, voi mennä muualle.

        Kehitystä voi olla moneen suuntaan.

        Tuo satamanpitäjän iltasoitto on ihan hauska tapa "julistaa" hiljaisuus satamaan. Lipunlaskuun en sen silti koe liittyvän. Olenpa ollut ankkurissa paikassa. jossa toistakymmentä venettä (itse asiassa juuri tämänhetkisessä paikassa) ja yhdestä soi iltasoitto klo 22 jollakin puhaltimella. En tiedä soittajan tarkoitusperiä mutta en pannut lainkaan pahakseni - hetken päästä joku heppu souti luokseni ja kysyi olinko se minä - no en ollut mutta käsitin että oli tulossa kiittämään eikä vetämään kölin alta.


      • Anonyymi

        On totta, että iltasoittoa ei ”tarvitse” lipunlaskuun yhdistää. Mutta poikkeuksetta soitot ja laukaukset ovat olleet klo 21, joten yhteyttä on hieman vaikea olla ajattelematta..

        Mitä muuta hyvään purjehduskulttuuriin kuuluu liputussäännön lisäksi ? Esim. rantautumisessa auttaminen (ottaa keulaköydet vastaan), satamassa tilan järjestäminen saapuville veneille ja se, että myötäiseen ajava antaa tilaa kryssivälle etuajo-oikeudesta riippumatta.


      • Anonyymi

        " Mä taidan tehdä niin että ostan ylikokoisen Suomen lipun ja pidän sitä reissussa 24/7. Katsastustarran liimaan mastoon niin seuran laituripoliiseilla ei ole sanomista. Jos eksyn seuran saareen, sitten viiri saalingin alle. "

        Tervetuloa joukkoon. Ostin 20% liputusohjetta suuremman Suomen sinisristilipun ja se on ylhäällä reisussa 24/7. Katsastustarra näkyy laiturille ja seuran viirin laitan näkyviin vain kun käyn seuran saaressa. Edellisestä käynnistä tosin on jo useita vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Mä taidan tehdä niin että ostan ylikokoisen Suomen lipun ja pidän sitä reissussa 24/7. Katsastustarran liimaan mastoon niin seuran laituripoliiseilla ei ole sanomista. Jos eksyn seuran saareen, sitten viiri saalingin alle. "

        Tervetuloa joukkoon. Ostin 20% liputusohjetta suuremman Suomen sinisristilipun ja se on ylhäällä reisussa 24/7. Katsastustarra näkyy laiturille ja seuran viirin laitan näkyviin vain kun käyn seuran saaressa. Edellisestä käynnistä tosin on jo useita vuosia.

        Tällä mennään, minäkään en ole käynyt seuran saaritukikohdissa kohta kymmeneen vuoteen. Laituripoliisille voin todeta, että kenties haluat lipputangon persuksiisi.

        Terkut sateisesta Mariksen länsisatamasta. Lippu rohkeasti ylhäällä.

        T: Ketjun aloittaja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On totta, että iltasoittoa ei ”tarvitse” lipunlaskuun yhdistää. Mutta poikkeuksetta soitot ja laukaukset ovat olleet klo 21, joten yhteyttä on hieman vaikea olla ajattelematta..

        Mitä muuta hyvään purjehduskulttuuriin kuuluu liputussäännön lisäksi ? Esim. rantautumisessa auttaminen (ottaa keulaköydet vastaan), satamassa tilan järjestäminen saapuville veneille ja se, että myötäiseen ajava antaa tilaa kryssivälle etuajo-oikeudesta riippumatta.

        Sikäli kuin mitään "hyvää purjehduskulttuuria" on edes olemassa jotain merkitsevänä käsitteenä, niin luettelemistasi asioista ainoastaan se keulaköysien vastaanotto on jotain, jota voi pitää sellaiseen kuuluvana. Muut luettelemasi asiat joko eivät ole siinä relevantteja tai ovat suorastaan sen vastaisia, kuten tuo ehdottamasi väistämissääntöjen rikkominen. Sellaisen ehdottaminen on jopa suorastaan vaarallista, sillä liikennesääntöjen idea on juuri siinä, että kaikki noudattavat niitä ja jokainen voi olettaa muiden niin tekevän eli ennakoida toisen liikkeet sääntöjen perusteella.


      • Anonyymi

        10-14, sävyero on melkoinen väistämissääntöjen rikkomiselle ja tilan antamisella toiselle alukselle, mitä anonyymi mielestäni tarkoitti hyvällä purjehduskulttuurilla.

        Uskon, että itsekin ennakoit vesillä tulevia tilanteita niin, että annat tilaa muille aluksille, jotta niiden ei sinun takiasi tarvitse ryhtyä tarpeettomiin manoveerauksiin, jos omalla pienellä suunnanmuutoksella tai linjan valinnalle ne ovat vältettävissä. Paino siis sanalla ennakointi ilman, että kyseessä olisi vielä väistämistilanne.
        -MitaanTietamaton-


    • Anonyymi

      Aivan ilmeisesti liputusohje on joillekin kiva ja toisia ei kiinnosta.
      Niin kauan, kun jokainen tekee siten, kun hyväksi katsoo, asiat on mallillaan.
      Silloin, jos mennään puuttumaan muiden tekemisiin, ollaan väärässä paikassa.

      Ohje ei selvästikään nauti niin suurta kannatusta, että sen perusteella voisi katsoa sen kuuluvan kaikkien noudatettavaksi tai edes suotavaksi noudattaa.

    • Anonyymi

      ens viikonloppuna tempasen Prisman lipun perään kun kerran kuulun siihen ässä-kerhoon!
      sitä saa pitää vaikka puoli-tangossa.

    • Anonyymi

      SPVL:n liputusohje ilmaisee lippukulttuurin tarkoituksen ja arvon selkeästi: "Valtaosa liputustavoista perustuu vuosisatojen kuluessa muodostuneeseen käytäntöön. Sen noudattaminen ei ole pakollista, mutta se on osa hyvää merimiestapaa ja myös yksi niistä asioista, joiden mukaan niin kanssaveneilijät kuin ammattimerenkulkijatkin helposti muodostavat käsityksensä veneilijän tiedoista."

      • Anonyymi

        Niin, määrittelen hyvän merimiestavan itse, tiedän mitä siihen katsotaan perinteisesti kuuluvan ja allekirjoitan monta kohtaa mutta perusteettomat osat jätän pois. Veneillessäni en myöskään mieti minkälaisen kuvan kanssaveneilijät muodostavat tiedoistani. En heti keksi mikä voisi vähemmän kiinnostaa. Eli kun näet lippuni yhdeksän jälkeen päättelet - jos siis liputat liputusohjeen puolesta - etten tunne sitä?


      • Anonyymi

        Olisi ollut aika yllätys, jos liputusohjeessa olisi todettu sen olevan pilkunnussijoita varten, jotka ovat juuttuneet anaaliin kehitysvaiheeseen - vaikka se niin onkin :D


      • Anonyymi

        ", joiden mukaan niin kanssaveneilijät kuin ammattimerenkulkijatkin helposti muodostavat käsityksensä veneilijän tiedoista." "

        Aika heikoilla kantimilla on asiat, jos toisen tiedot ja taidot punnistaan pikku-pohjolassa noudatettavan liputustavan mukaan? Entä jos maailman meriä kyntänyt oikea Cap Hornin kiertäjä liittyy suomalaiseen pursiseuraan eikä ole tottunut tähän meidän kulttuuriin? Kaikki muut ja ammattimerenkulkijat arvioivat hänen tiedot vajavaisiksi?


    • Anonyymi

      Voisiko joku kertoa, miksi seuran jäsenyyttä osoittava viiri on nimetty veneenomistajan viiriksi? Veneen omistajana tiedän, omistanko veneeni, ja muille asian ei pitäisi kuulua.

      • Anonyymi

        Perälippu osoittaa seuran, johon vene on rekisteröity.

        Veneenomistajan viiri osoittaa veneen omistajan seuraa, joka voi olla eri, kuin veneen rekisteröintiseura.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perälippu osoittaa seuran, johon vene on rekisteröity.

        Veneenomistajan viiri osoittaa veneen omistajan seuraa, joka voi olla eri, kuin veneen rekisteröintiseura.

        Paitsi jos vene käyttää kauppalippua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perälippu osoittaa seuran, johon vene on rekisteröity.

        Veneenomistajan viiri osoittaa veneen omistajan seuraa, joka voi olla eri, kuin veneen rekisteröintiseura.

        Veneitä ei Suomessa rekisteröidä pursiseuraan, vaan viranomaisen ylläpitämään venerekisteriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneitä ei Suomessa rekisteröidä pursiseuraan, vaan viranomaisen ylläpitämään venerekisteriin.

        Väärin meni silti. Seuran perälippua saa käyttää vain seuran venerekisteriin kirjattu alus. Eikä tämä ole mikään seuran tai liiton sääntöjen rajaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin meni silti. Seuran perälippua saa käyttää vain seuran venerekisteriin kirjattu alus. Eikä tämä ole mikään seuran tai liiton sääntöjen rajaus.

        Mikä lakipykälä määrää näin?

        Ei mikään. Saan yksityishenkilönä ihan vapaasti liputtaa jonkun kultapossukerhon tunnuksella tai jonkin muun, vaikka sitten S-Marketin logolla, jos niin haluan.

        Ainostaan viranomaisten tunnuksia ei saa käyttää, ja rikosnimike siinä tilanteessa taitaa olla virkavallan anastus tms.

        Muuten saa liputtaa miten haluaa.

        Ei pursiseura ole mitään muuta yhdistystä kummallisempi instanssi, eivätkä sen tunnukset nauti muita kerho- ja kaupallisia logoja suurempaa suojaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä lakipykälä määrää näin?

        Ei mikään. Saan yksityishenkilönä ihan vapaasti liputtaa jonkun kultapossukerhon tunnuksella tai jonkin muun, vaikka sitten S-Marketin logolla, jos niin haluan.

        Ainostaan viranomaisten tunnuksia ei saa käyttää, ja rikosnimike siinä tilanteessa taitaa olla virkavallan anastus tms.

        Muuten saa liputtaa miten haluaa.

        Ei pursiseura ole mitään muuta yhdistystä kummallisempi instanssi, eivätkä sen tunnukset nauti muita kerho- ja kaupallisia logoja suurempaa suojaa.

        Laki suomen lipusta sanoo näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki suomen lipusta sanoo näin.

        No eikä sano. Nyt tulkitset ihan omiasi.

        Luin Fillexistä lain Suomen lipusta ja myöskin asetuksen liputtamisesta.

        Missään ei kielletty liputtamasta erikoislipuilla ilman mitään yhdistyskytköksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikä sano. Nyt tulkitset ihan omiasi.

        Luin Fillexistä lain Suomen lipusta ja myöskin asetuksen liputtamisesta.

        Missään ei kielletty liputtamasta erikoislipuilla ilman mitään yhdistyskytköksiä.

        1191/2018, siinä ajantasainen säädös. S-Marketin lipulla liputtamista saattaa rajoittaa S-ryhmän mallisuojaoikeudet, niistä en tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1191/2018, siinä ajantasainen säädös. S-Marketin lipulla liputtamista saattaa rajoittaa S-ryhmän mallisuojaoikeudet, niistä en tiedä.

        Sinullakin lukihäiriö? Tuossa asetuksessa määrätään / koskee yhdistyksiä, ja rajoitetusti myös niiden jäsenistöä.

        Yhdistys voi, yhdistys saa, jäsen sitä ja jäsen tätä.., blaa blaa blaa.

        Rikkomus antaa yhdistykselle oikeuden erottaa jäsen jne.

        Vai oletko sinä henkilökohtaisesti anonut jotakin vahvistuksia erikoislipuille, pyytänyt lippukomitealta lausuntoja ym. Tuskin olet.

        Asetus ei sano mitään seuroihin kuulumattomista henkilöistä ja heidän veneistään.

        Ja mitä tulee S-Markettiin, niin juridisesti on ihan sama heilutanko S-Marketin lippua, vai kuljenko S-Marketin lippalakki päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinullakin lukihäiriö? Tuossa asetuksessa määrätään / koskee yhdistyksiä, ja rajoitetusti myös niiden jäsenistöä.

        Yhdistys voi, yhdistys saa, jäsen sitä ja jäsen tätä.., blaa blaa blaa.

        Rikkomus antaa yhdistykselle oikeuden erottaa jäsen jne.

        Vai oletko sinä henkilökohtaisesti anonut jotakin vahvistuksia erikoislipuille, pyytänyt lippukomitealta lausuntoja ym. Tuskin olet.

        Asetus ei sano mitään seuroihin kuulumattomista henkilöistä ja heidän veneistään.

        Ja mitä tulee S-Markettiin, niin juridisesti on ihan sama heilutanko S-Marketin lippua, vai kuljenko S-Marketin lippalakki päässä.

        Yhdistyksellä on selkeästi oikeus ja jopa velvollisuus asetuksen mukaan ryhtyä oikeustoimiin sinua vastaan, jos luvatta käytät yhdistykselle myönnettyä lippua. Asetuksessa ei enää mainita yhdistyksen pitämää venerekisteriä, mutta yhdistykselle annetaan oikeus päättää siitä, kuka heidän lippuaan saa käyttää. Käytännössä se tarkoittaa yhdistyksen venerekisterissä olevia, useimmissa tapauksissa katsastettuja veneitä.

        Muutoin pätee, mitä laissa sanotaan omien lisäyksien laittamisesta lippuun. Henkilökohtaisesti ei laki anna mahdollisuutta hakea erikoislippuja yksityishenkilölle, siksi kukaan ei ole sellaisia hakenut. S-Marketin lipun suhteen on kysyttävä S-ryhmältä, onko heillä mitään lipun käyttöä vastaan. Lippuja ei missään anneta yleiseenjakoon, lippiksiä jaetaan. Yhtiöiden käytännöt poikkeavat toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistyksellä on selkeästi oikeus ja jopa velvollisuus asetuksen mukaan ryhtyä oikeustoimiin sinua vastaan, jos luvatta käytät yhdistykselle myönnettyä lippua. Asetuksessa ei enää mainita yhdistyksen pitämää venerekisteriä, mutta yhdistykselle annetaan oikeus päättää siitä, kuka heidän lippuaan saa käyttää. Käytännössä se tarkoittaa yhdistyksen venerekisterissä olevia, useimmissa tapauksissa katsastettuja veneitä.

        Muutoin pätee, mitä laissa sanotaan omien lisäyksien laittamisesta lippuun. Henkilökohtaisesti ei laki anna mahdollisuutta hakea erikoislippuja yksityishenkilölle, siksi kukaan ei ole sellaisia hakenut. S-Marketin lipun suhteen on kysyttävä S-ryhmältä, onko heillä mitään lipun käyttöä vastaan. Lippuja ei missään anneta yleiseenjakoon, lippiksiä jaetaan. Yhtiöiden käytännöt poikkeavat toisistaan.

        Missään laissa tai asetuksessa ei nyt vaan tuollaista sanota, se on vaan sinun päässäsi oleva pinttymä, lippu-uskovainen kun olet.

        Näytä lakipykälät, jossa em. asiat selvästi KRIMINALISOIDAAN, muuten lopeta tuollainen paskan jauhaminen!

        Mitä laki faktisesti kieltää, ja mitä laki antaa ymmärtää, on kaksi eri asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään laissa tai asetuksessa ei nyt vaan tuollaista sanota, se on vaan sinun päässäsi oleva pinttymä, lippu-uskovainen kun olet.

        Näytä lakipykälät, jossa em. asiat selvästi KRIMINALISOIDAAN, muuten lopeta tuollainen paskan jauhaminen!

        Mitä laki faktisesti kieltää, ja mitä laki antaa ymmärtää, on kaksi eri asiaa.

        Senkun yrität joko omatekoisen tai jonkun yhdistyksen lipun käyttöä. Sittenhän tiedät.

        Ennen EU-aikoja seuralipun alla purjehtivalla oli erivapauksia tullauksessa. Sen seurauksena asetuksessa on edelleen pykälä lipun väärinkäytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistyksellä on selkeästi oikeus ja jopa velvollisuus asetuksen mukaan ryhtyä oikeustoimiin sinua vastaan, jos luvatta käytät yhdistykselle myönnettyä lippua. Asetuksessa ei enää mainita yhdistyksen pitämää venerekisteriä, mutta yhdistykselle annetaan oikeus päättää siitä, kuka heidän lippuaan saa käyttää. Käytännössä se tarkoittaa yhdistyksen venerekisterissä olevia, useimmissa tapauksissa katsastettuja veneitä.

        Muutoin pätee, mitä laissa sanotaan omien lisäyksien laittamisesta lippuun. Henkilökohtaisesti ei laki anna mahdollisuutta hakea erikoislippuja yksityishenkilölle, siksi kukaan ei ole sellaisia hakenut. S-Marketin lipun suhteen on kysyttävä S-ryhmältä, onko heillä mitään lipun käyttöä vastaan. Lippuja ei missään anneta yleiseenjakoon, lippiksiä jaetaan. Yhtiöiden käytännöt poikkeavat toisistaan.

        Berliinin muuri kaatui 30 vuotta sitten, pitäisiköhän jo pipoa pikkuisen jo löysätä? Kontrolli, vertaisväijyminen, kuri ja järjestys on ihan hienoa mutta pikkuisen pois muodista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senkun yrität joko omatekoisen tai jonkun yhdistyksen lipun käyttöä. Sittenhän tiedät.

        Ennen EU-aikoja seuralipun alla purjehtivalla oli erivapauksia tullauksessa. Sen seurauksena asetuksessa on edelleen pykälä lipun väärinkäytöstä.

        Tiedän ihan "yrittämättäkin", että saan veneeni lipputankoon ripustaa omatekoisen tai ihan minkä tahansa rievun, jota ei nimenomaisesti ole varattu jonkun valtiollisen instanssin käyttöön, ja jonka anastus on laissa kriminalisoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän ihan "yrittämättäkin", että saan veneeni lipputankoon ripustaa omatekoisen tai ihan minkä tahansa rievun, jota ei nimenomaisesti ole varattu jonkun valtiollisen instanssin käyttöön, ja jonka anastus on laissa kriminalisoitu.

        Toki saat laittaa vaikka käytetyt kalsarisi veneesi lipputankoon. Sitä ei ole missäään laissa kielletty. Et kuitenkaan saa laittaa laissa mainittuja virallisia lippuja ilman niiden käyttöoikeutta. Venekerholle myönnetty erikoislippu on yksi sellainen siinä missä valtiolippu (se leijonavaakunallinen). Valvontaviranomaisen on helppo valvoa tuota leijonalippua, mutta hankalampi valvoa venekerhojen virallisia lippuja. Niinpä valvonta on venekerhoilla. Näin ollen väärästä lipun käytöstä tehdään esim. riksoilmoitus ja sitä kautta asia menee eteenpäin ja se on sanktioitu. Yhdistys voi ensisijaisesti antaa oman sanktion jäsenilleen sääntöjensä puitteissa. Ei jäsenten osalta pitää tehdä rikosilmoitus.

        Kun luet lait ajatuksella, selviää tämä sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki saat laittaa vaikka käytetyt kalsarisi veneesi lipputankoon. Sitä ei ole missäään laissa kielletty. Et kuitenkaan saa laittaa laissa mainittuja virallisia lippuja ilman niiden käyttöoikeutta. Venekerholle myönnetty erikoislippu on yksi sellainen siinä missä valtiolippu (se leijonavaakunallinen). Valvontaviranomaisen on helppo valvoa tuota leijonalippua, mutta hankalampi valvoa venekerhojen virallisia lippuja. Niinpä valvonta on venekerhoilla. Näin ollen väärästä lipun käytöstä tehdään esim. riksoilmoitus ja sitä kautta asia menee eteenpäin ja se on sanktioitu. Yhdistys voi ensisijaisesti antaa oman sanktion jäsenilleen sääntöjensä puitteissa. Ei jäsenten osalta pitää tehdä rikosilmoitus.

        Kun luet lait ajatuksella, selviää tämä sinulle.

        Asetus huviveneiden ja huvialusten lipuista
        1 §

        Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää yhdistysrekisteriin merkitylle veneily-yhdistykselle oikeuden käyttää Suomen lipusta annetun lain (380/78) 4 §:n 2 momentissa tarkoitettua erikoislippua, jonka Liikenne- ja viestintävirasto vahvistaa.

        3 §

        Erikoislipun käyttöoikeutta ja vahvistamista koskevassa hakemuksessa on oltava liitteenä kaksi värillistä piirrosta, toinen erikoismerkistä ja toinen lipusta

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20181191

        Tuossa sanotaan selvällä suomenkielellä kellä oikeus käyttää kyseistä erikoislippua. Yhdistyksen säännöissä sitten vielä sanotaan, kenellä yhdistyksen jäsenillä on oikeus käyttää lippua.

        On myös laki, jossa määrätään Suomen lipun värit ja mittasuhteet. Niitä tulee noudattaa. Jotain sinne päin olevia lipun kaltaisia ei saa edes myydä tai pitää.

        https://intermin.fi/suomen-lippu/tietoa-lipusta

        Lippulaki määrittelee Suomen lipun abstraktisesti, joten Suomen lippu voi olla muutakin kuin konkreettinen sinivalkoinen kangaslippu. Jokainen kuvio, joka täyttää Suomen lipun mittasuhteista ja väreistä annetut määräykset, vaikkapa painettuna tarrana, on Suomen lippu.

        Käytettävän Suomen lipun on oltava mittasuhteiltaan ja väreiltään oikea. Suomen lippuun ei saa lisätä mitään kuvioita eikä pitää kaupan lippuja, jotka selkeästi poikkeavat väreiltään ja mittasuhteiltaan säännösten mukaisesta lipusta.

        Suomen lipusta annetussa laissa säädetään myös, että lipun turmelemisesta, epäkunnioittavasta käytöstä, luvattomasta paikaltaan ottamisesta ja virheellisen lipun kauppaamisesta tuomitaan sakkorangaistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki saat laittaa vaikka käytetyt kalsarisi veneesi lipputankoon. Sitä ei ole missäään laissa kielletty. Et kuitenkaan saa laittaa laissa mainittuja virallisia lippuja ilman niiden käyttöoikeutta. Venekerholle myönnetty erikoislippu on yksi sellainen siinä missä valtiolippu (se leijonavaakunallinen). Valvontaviranomaisen on helppo valvoa tuota leijonalippua, mutta hankalampi valvoa venekerhojen virallisia lippuja. Niinpä valvonta on venekerhoilla. Näin ollen väärästä lipun käytöstä tehdään esim. riksoilmoitus ja sitä kautta asia menee eteenpäin ja se on sanktioitu. Yhdistys voi ensisijaisesti antaa oman sanktion jäsenilleen sääntöjensä puitteissa. Ei jäsenten osalta pitää tehdä rikosilmoitus.

        Kun luet lait ajatuksella, selviää tämä sinulle.

        "Niinpä valvonta on venekerhoilla"

        Voi sinua vitun umpimulqvist!

        Vähän niinkuin yksityinen pysäköinnin valvonta? Niinkö? Herää pahvi; millään kerhoilla EI, SIIS EI ole mitään toimivaltaa ruveta suorittamaan lainvalvontaa ja tarkastamaan huviveneitä ja näiden lippuja.

        "ja sitä kautta asia menee eteenpäin ja se on sanktioitu"

        Ole ystävällinen ja kerro, mikä se sanktio on. Tai ihan aluksi kerro mikä rikosnimike, ja sitten mikä sanktio. Lipun häpäisy se ei ainakaan ole, ellei sen tunnusmerkistö täyty.

        Mahtaisi poliisia naurattaa, kun pysäytät ja sanot: mä näin yhden veneen, jossa oli KIELLETTY LIPPU! Menkää nyt äkkiä tarkastaaman se lippu! Se meni tohon suuntaan... Lähtevät varmaan pillit soiden perään etsimään sitä lippua?


      • Anonyymi

        Et taida paljon tietää Suomen oikeusjärjestelmästä???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistyksellä on selkeästi oikeus ja jopa velvollisuus asetuksen mukaan ryhtyä oikeustoimiin sinua vastaan, jos luvatta käytät yhdistykselle myönnettyä lippua. Asetuksessa ei enää mainita yhdistyksen pitämää venerekisteriä, mutta yhdistykselle annetaan oikeus päättää siitä, kuka heidän lippuaan saa käyttää. Käytännössä se tarkoittaa yhdistyksen venerekisterissä olevia, useimmissa tapauksissa katsastettuja veneitä.

        Muutoin pätee, mitä laissa sanotaan omien lisäyksien laittamisesta lippuun. Henkilökohtaisesti ei laki anna mahdollisuutta hakea erikoislippuja yksityishenkilölle, siksi kukaan ei ole sellaisia hakenut. S-Marketin lipun suhteen on kysyttävä S-ryhmältä, onko heillä mitään lipun käyttöä vastaan. Lippuja ei missään anneta yleiseenjakoon, lippiksiä jaetaan. Yhtiöiden käytännöt poikkeavat toisistaan.

        Olet osittain oikeassa. Jos sellaisessa veneessä, jota ei ole merkitty seuran rekisteriin, on seuran lippu, niin periaatteessa se pykälä "asiaankuulumattomista merkinnöistä" pätee ja ko. henkilö voidaan tuomita siitä sakkoon.

        Mutta ei seuralla ole mitään velvollisuutta tehdä rikosilmoitusta tai ruveta johonkin muihin oikeustoimiin sellaista lippua oikeudettomasti käyttävää kohtaan. Ensinnäkin laissa mainittu lipun asiaton käyttö ei tarkasti ottaen ole rikos ja toiseksi maksimirangaistus on sakkoja, joten yksityishenkilöillä tai -organisaatioilla ei ole ilmoitusvelvollisuutta.

        Ainoa tilanne, jossa seuralle voisi koitua jotain sanktioita, olisi se, että sillä ei ole lainkaan rekisteriä veneistä, joille se on antanut lipunkäyttöoikeuden.


    • Anonyymi

      Hyvä keskustelu, kaikki viisi palstan aktivistia saatiin "liputtamaan" tärkeän asian puolesta.! Otetaanko se ahtaan väylän asia.....taas seuraavaksi?

      Gyllenbögel

    • Minulla on lippu ylhäällä kun vene on asuttu ja ollaan paikalla. Kotisatamassa lippu on pois, mutta reissussa se on ylhäällä yötä päivää. Vierassatamissa tunnin poissaolo rantaravintolaan ei aiheuta vieelä lipputoimia, mutta jos on tiedossa että olemme pois tuntikausia, lasken lipun.

    • Anonyymi

      Jotain yhteys siinä varmaan on, että liputustapojen vastustajat suosivat alatyylistä ilmaisua.

      • Anonyymi

        Vaikutat kouluja käymättömältä nakilta.
        (siteeraus liputuksen kannattajalta, joka on ylätyylinen?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikutat kouluja käymättömältä nakilta.
        (siteeraus liputuksen kannattajalta, joka on ylätyylinen?)

        Voit verrata ilmaisua kehotukseen työntää lipputanko hanuriin, tai vaikka aloittajan vertausta Quasimodoon.


    • Anonyymi

      Vähän koomista se on, kun suomalaispurjehtijat pilkuntarkasti poistavat lipun klo 21 ollessaan esim ruotsalaisissa ja virolaisissa satamissa, samalla kuin paikalliset ja muunmaalaiset veneilijät kylmästi pitävät lippua ylhäällä yötä päivää. Vastaavasti maristaan siitä, ettei esim. ruotsalainen purjehtija vedä lippuaan yöksi alas Suomessa ollessaan.

      Lippuun liittyvät säännökset koskevat yksistään Suomen lippua Suomen maaperällä tai aluevesillä. Muutoin sääntönä on maassa maan tavalla. Epävarmoissa tapauksissa oletus on kaiketi se, että lippua on näytettävä mieluummin kuin olla näyttämättä. Lippu on kansallistunnus, ja aikoinaan oli elämän ja kuoleman kysymys näyttää oikeata väriä toisen aluksen lähestyessä. Lahdenpoukamaan ankkuroitu alus, jonka lippu kuuliaisesti oli laskettu yöksi, olisi
      saattanut saada piraattina ta vihollisena tykinlaukauksen kylkeensä.!

      Kiltisti noudatan kotimaan vesillä pursiseurani liputusohjeita vaikka ne eivät lakitasoisia ole.(Lippu-asetuksen velvoitteet 8-21 hrs ym koskevat vain virallista liputusta). Mutta please - älkää ottako siniristilippua alas yöksi esim Piritassa tai Tukholmassa. Lipun funktio on olla kansallistunnus 24/7 vierailla vesillä.

      ReinnoF

      • Anonyymi

        ”Lahdenpoukamaan ankkuroitu alus, jonka lippu kuuliaisesti oli laskettu yöksi, olisi saattanut saada piraattina ta vihollisena tykinlaukauksen kylkeensä.”

        Sen sijaan kun tämä olisi kuuliaisesti pitänyt piraatti- tai vihollislippunsa salossa, hänet olisi jätetty upottamatta.

        Normaaliälyllä varustettu piraatti olisi varmaan osannut myös varustaa aluksensa kohdemaan lipulla, jos hengissä säilyminen olisi ollut siitä kiinni.


      • Anonyymi

        Suomen laki tai kansainvälinen laki eivät vaadi kansallisuustunnuksen näyttämistä. Valtioiden lainsäädännöt vaihtelevat ja on maita, joissa se on pakollista. Viro ja Ruotsi eivät kuulu niihin, joten siellä voi seilata ilman lippua tai lipun kanssa, laskea yöksi tai olla laskematta ihan kuten Suomessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen laki tai kansainvälinen laki eivät vaadi kansallisuustunnuksen näyttämistä. Valtioiden lainsäädännöt vaihtelevat ja on maita, joissa se on pakollista. Viro ja Ruotsi eivät kuulu niihin, joten siellä voi seilata ilman lippua tai lipun kanssa, laskea yöksi tai olla laskematta ihan kuten Suomessakin.

        Velvollisuutta lipun näyttämiselle ei tosiaan ole (ellei satu olemaan sukellusvene pinta-ajossa viatonta kauttakulkua harjoittamassa), mutta liputtomuus aiheuttaa riskin joutua tarkastustoimien kohteeksi silloinkin, kun siihen ei ole muuta syytä, kuin liputtomuus.

        Alukset ovat lippuvaltionsa lainkäyttövallan alaisia, mistä taas johtuu, että muilla valtioilla ei ole erityisempää syytä niitä valvoa. Ajatus on se, että kansallisuusvaltio vastaa alusten rekisteröinnistä ja huolehtii siitä, että sen lipun alla kulkevat alukset ovat merikelpoisia, miehistöt päteviä jne. Kansalaisuudettomaksi epäiltyyn alukseen taas voi, ja on syytäkin kohdistaa valvontatoimia näiden seikkojen varmistamiseksi. Liputtomuus luo olettaman kansalaisuudettomuudesta.

        Lipun näyttäminen taas luo olettaman siitä, että kaikki on kunnossa. Lipun käyttö on siis aluksen oikeus, ja merkittävä sellainen.


    • Anonyymi

      Lippu säilyy paremmassa kunnossa, kun sitä ei turhaan pidetä esillä. En minä yöllä käy satamaveneiden lippuja ihailemassa, joten turhaan ne siellä liehuisivat. Tarkkaa seurantaa en ole tehnyt, mutta arvelisin yli 50 prosenttisesti svedut ja saket laskevat yöksi lippunsa ja jopa noudattavat klo 21 sääntöä.

    • Anonyymi

      Monasti otan lipun pois yöksi ja yhtä usein unohdan.
      Vastapainoksi unohdan usein laittaa lipun, kun lähden vesille joskus unohdan jonkun fenderinkin alas.

      Kukaan ei ole vielä valittanut.

      • Anonyymi

        fendarit alhaalla = huoria veneessä

        pätee edelleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        fendarit alhaalla = huoria veneessä

        pätee edelleen?

        Pätee ihan yhtä huonosti kuin korvarenkaallinen mies on homo :-).
        Kaikki tsaarinajan perinteet eivät enää toimi 2000-luvulla.
        -MitaanTietamaton-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        fendarit alhaalla = huoria veneessä

        pätee edelleen?

        Noita koodeja on niin paljon, ettei niitä kakkia voi tietää. Noudatatko sinä sitä tapaa?


      • Anonyymi

        Fendarit alhaalla tarkoittaa samaa kuin zulu-lippu: tarvitsen hinausta. 70-luvulla eräältä kilpapurjehtijalta opin, että alhaalla lepuuttajia pitävät helsinkiläiset.

        Itse vertaan sitä sepalusten avoinna pitämiseen. Eihän se kiellettyä ole, mutta näyttää pahalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fendarit alhaalla tarkoittaa samaa kuin zulu-lippu: tarvitsen hinausta. 70-luvulla eräältä kilpapurjehtijalta opin, että alhaalla lepuuttajia pitävät helsinkiläiset.

        Itse vertaan sitä sepalusten avoinna pitämiseen. Eihän se kiellettyä ole, mutta näyttää pahalta.

        Niin, kaikilla ei sepaluksen auki pitäminen ei aiheuta samaa reaktiota kuin sinulla.
        Jos joku asia ei näytä hyvältä, niin viepähän huomion pois rumasta naamasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        fendarit alhaalla = huoria veneessä

        pätee edelleen?

        Satamaan tulijat näköjään kaipaavat yleensä veneisiinsä huoria ja hinausta. Satamissa olijat ilmeisesti vain huoria.


    • Anonyymi

      Olisi mielestäni aika muuttaa liputussääntöä niin, että lippu ylhäällä, kun vene miehitettynä. Ei olisi tätäkään riitelyä. Itse olen noudattanut hyvinkin tarkkaan nykyistä sääntöä, mutta mielestäni se olisi aika jo muuttaa.

      • Kaikkein fiksuinta olisi, että SPV heittäisi koko pumagan roskakoriin eikä yrittäisi leikkiä lainsäätäjää. Ei ole mitään tarvetta muulle ohjeistukselle kuin se, mitä Suomen lainsäädännöstä löytyy. Eli selkokielellä: suomalaisessa veneessä saa halutessaan käyttää Suomen lippua mutta ei ole pakko ja jos vene on kirjattu sellaiseen veneily-yhdistykseen, jolle on myönnetty oma lipputunnus, saa siinä halutessaan käyttää myös ko. yhdistyksen perälippua. Lisäksi saa täysin laillisesti käyttää Suomen aluevesillä mitä tahansa muuta lippua, ellei ko. lippua ole Suomen lainsäädännössä määrätty tiettyyn käyttöön. Toisin sanoen esim. Tasavallan presidentin lippua ei saa käyttää, ellei satu olemaan Tasavallan presidentti.
        Ja kansainvälisillä vesillä pätee muuten sama, mutta lisäksi muiden valtioiden liput ja YK-lippu ovat sellaisia, joita ei saa käyttää.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Kaikkein fiksuinta olisi, että SPV heittäisi koko pumagan roskakoriin eikä yrittäisi leikkiä lainsäätäjää. Ei ole mitään tarvetta muulle ohjeistukselle kuin se, mitä Suomen lainsäädännöstä löytyy. Eli selkokielellä: suomalaisessa veneessä saa halutessaan käyttää Suomen lippua mutta ei ole pakko ja jos vene on kirjattu sellaiseen veneily-yhdistykseen, jolle on myönnetty oma lipputunnus, saa siinä halutessaan käyttää myös ko. yhdistyksen perälippua. Lisäksi saa täysin laillisesti käyttää Suomen aluevesillä mitä tahansa muuta lippua, ellei ko. lippua ole Suomen lainsäädännössä määrätty tiettyyn käyttöön. Toisin sanoen esim. Tasavallan presidentin lippua ei saa käyttää, ellei satu olemaan Tasavallan presidentti.
        Ja kansainvälisillä vesillä pätee muuten sama, mutta lisäksi muiden valtioiden liput ja YK-lippu ovat sellaisia, joita ei saa käyttää.

        DDR-sukupolven käytänteistä voisi tosiaan jo luopua. Muurin kaatumisen 30-vuotisjuhlan kunniaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DDR-sukupolven käytänteistä voisi tosiaan jo luopua. Muurin kaatumisen 30-vuotisjuhlan kunniaksi.

        No olihan se DDR-sukupolvikin siinä vuosisatojen varrella hetkisen ja käytänteet ollut siinäkin sukupolvessa olemassa. DDR ei silti olemassa ollessaan mitenkään niihin käytänteisiin jälkeä jättänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olihan se DDR-sukupolvikin siinä vuosisatojen varrella hetkisen ja käytänteet ollut siinäkin sukupolvessa olemassa. DDR ei silti olemassa ollessaan mitenkään niihin käytänteisiin jälkeä jättänyt.

        Valitettavasti vertaisväijyminen juurtui tiukkaan näille vesille. Yksi viisas proffa joskus totesi että on satumainen onni ettei suomaasta tullut kansandemoratiaa - jälki olisi ollut kammottavaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti vertaisväijyminen juurtui tiukkaan näille vesille. Yksi viisas proffa joskus totesi että on satumainen onni ettei suomaasta tullut kansandemoratiaa - jälki olisi ollut kammottavaa...

        Todella kovasti ne vertaisväijyvät toisten tekemisiä, jotka eivät omaa lippuaan laske. Sen näkee hyvin tämän keskustelun kirjoituksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella kovasti ne vertaisväijyvät toisten tekemisiä, jotka eivät omaa lippuaan laske. Sen näkee hyvin tämän keskustelun kirjoituksista.

        Ihan kuin vaan. Mutta vasurihenkinen kyyläysmeininki saisi jo unohtua. Kaikki tavallaan ja suvaitsevasti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kuin vaan. Mutta vasurihenkinen kyyläysmeininki saisi jo unohtua. Kaikki tavallaan ja suvaitsevasti...

        Hiukan vasuriin päin kallellaan onkin liputustapojen vähättely ja lipunlaskijoiden kyyläys, enemmän suvaitsevaisuutta voisi toivoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiukan vasuriin päin kallellaan onkin liputustapojen vähättely ja lipunlaskijoiden kyyläys, enemmän suvaitsevaisuutta voisi toivoa.

        Porvariperheenä uskottiin aina hyvien voittoon ja NL vetoisen totalitäärisen järjestelmän kaatumiseen. Asiasta riideltiin monesti tuttavapiireissä ja tiukkapipoisimmat kommarit oli aivan sietämätöntä ja suvaitsematonta porukkaa mielipiteineen.

        Tätä henkeä on jäljellä yhdistystoiminnassa, ratkaisu olisi sääntöjen modernisointi ja vastuun lopullinen siirto jokaiselle itselleen, liput ja katsastukset, purjenumerot etc voisi siirtää historiaan aikansa ratkaisuina...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvariperheenä uskottiin aina hyvien voittoon ja NL vetoisen totalitäärisen järjestelmän kaatumiseen. Asiasta riideltiin monesti tuttavapiireissä ja tiukkapipoisimmat kommarit oli aivan sietämätöntä ja suvaitsematonta porukkaa mielipiteineen.

        Tätä henkeä on jäljellä yhdistystoiminnassa, ratkaisu olisi sääntöjen modernisointi ja vastuun lopullinen siirto jokaiselle itselleen, liput ja katsastukset, purjenumerot etc voisi siirtää historiaan aikansa ratkaisuina...

        Edes TUL-seurat aikanaan eivät liikoja punalipulla liputtaneet. Ja muut pursiseurat ovat aina olleet melkoisen porvarillisia ja turha sääntely kaukana toiminnasta.

        Liptustavat eivät ole sääntelyä, ne ovat vain nimensä mukaisesti tapoja. Katsastustoiminnan yksi oleellinen tarkoitus on pitää jäykkä viranomaissääntely poissa. Purjenumerot taas ovat tunniste ja kilpapurjehduksessa välttämättömyys. Muiden osaltahan ei numeroita vaadita, mutta hyvin useat silti numeronsa haluavat. Mitä ja miksi pitäisi modernisoida?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edes TUL-seurat aikanaan eivät liikoja punalipulla liputtaneet. Ja muut pursiseurat ovat aina olleet melkoisen porvarillisia ja turha sääntely kaukana toiminnasta.

        Liptustavat eivät ole sääntelyä, ne ovat vain nimensä mukaisesti tapoja. Katsastustoiminnan yksi oleellinen tarkoitus on pitää jäykkä viranomaissääntely poissa. Purjenumerot taas ovat tunniste ja kilpapurjehduksessa välttämättömyys. Muiden osaltahan ei numeroita vaadita, mutta hyvin useat silti numeronsa haluavat. Mitä ja miksi pitäisi modernisoida?

        Liputustavat ovat okei, kunhan niistä ei nillitetä, jos jollakin on erilainen tapa. Katsastus on okei, kunhan se on neuvoa-antava eikä edellytys laituripaikkaan tai saaritukikohdan käyttöön. Purjenumero ei ole kilpailuissa välttämättömyys, sillä maailmassa on lukuisa määrä eri lajien kilpailuja, joissa numero on kilpailukohtainen esim. ralliautoilu.
        -MitaanTietamaton-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edes TUL-seurat aikanaan eivät liikoja punalipulla liputtaneet. Ja muut pursiseurat ovat aina olleet melkoisen porvarillisia ja turha sääntely kaukana toiminnasta.

        Liptustavat eivät ole sääntelyä, ne ovat vain nimensä mukaisesti tapoja. Katsastustoiminnan yksi oleellinen tarkoitus on pitää jäykkä viranomaissääntely poissa. Purjenumerot taas ovat tunniste ja kilpapurjehduksessa välttämättömyys. Muiden osaltahan ei numeroita vaadita, mutta hyvin useat silti numeronsa haluavat. Mitä ja miksi pitäisi modernisoida?

        On kovin etäinen ajatus, että julkinen valta sekaantuisi katsastustoimintaan. Ylivoimainen enemmistö veneistä on katsastamattomia ja mitään painetta katsastuksen suuntaan ei ole. Sääntely nykyisellään antaa riittävän viitekehyksen merikelpoisuudelle.

        Kommenttisi edustaa juuri sitä NL/DDR ajatusmaailmaa josta pitäisi pyrkiä pois ja siirtää vastuu järjestelmältä jokaiselle yksilölle. Seuratoiminta voisi tällä tavoin uusiutua, mutta en pidä tätä todennäköisenä koska se on lähes ainoa platformi jossa vasemmistolainen holhouskulttuuri toistaiseksi säilyy dynamiikan puuttuessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kovin etäinen ajatus, että julkinen valta sekaantuisi katsastustoimintaan. Ylivoimainen enemmistö veneistä on katsastamattomia ja mitään painetta katsastuksen suuntaan ei ole. Sääntely nykyisellään antaa riittävän viitekehyksen merikelpoisuudelle.

        Kommenttisi edustaa juuri sitä NL/DDR ajatusmaailmaa josta pitäisi pyrkiä pois ja siirtää vastuu järjestelmältä jokaiselle yksilölle. Seuratoiminta voisi tällä tavoin uusiutua, mutta en pidä tätä todennäköisenä koska se on lähes ainoa platformi jossa vasemmistolainen holhouskulttuuri toistaiseksi säilyy dynamiikan puuttuessa.

        Kyllä liputusfetismi on ennemminkin konservatiiviporvarillinen kuin vasemmistolainen ilmiö. Isänmaallista paatosta.

        Sama koskee pursiseuratoimintaa yleensäkin. Porvarillisen idean mukaisesti liitytään vapaaehtoisesti järjestöön, jolla on sääntöjä ja käytänteitä, jotka ovat kaikkea muuta kuin vapaita. On sääntöjä, traditioita, ohjeita, puolisotilaallisesti järjestetty hierarkia.

        Tämä on tietysti stereotyyppinen kärjistys. Ainakin omassa seurassani meininki on verraten rentoa, vapaata ja yksilöllisiä valintoja kunnioittavaa. En kärsi katsastuksesta, ja muuta pakkopullaa ei toimintaan sisälly.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kovin etäinen ajatus, että julkinen valta sekaantuisi katsastustoimintaan. Ylivoimainen enemmistö veneistä on katsastamattomia ja mitään painetta katsastuksen suuntaan ei ole. Sääntely nykyisellään antaa riittävän viitekehyksen merikelpoisuudelle.

        Kommenttisi edustaa juuri sitä NL/DDR ajatusmaailmaa josta pitäisi pyrkiä pois ja siirtää vastuu järjestelmältä jokaiselle yksilölle. Seuratoiminta voisi tällä tavoin uusiutua, mutta en pidä tätä todennäköisenä koska se on lähes ainoa platformi jossa vasemmistolainen holhouskulttuuri toistaiseksi säilyy dynamiikan puuttuessa.

        Viranomainen vaatii suunnilleen vain liivit, ankkurin ja tarkastetun sammuttimen. Lista voisi hyvinkin pidentyä ja monimutkaistua, jos vapaaehtoista katsastusta ei olisi. Mitään viitekehystä merikelpoisuudesta katsastamattomilla veneillä ei ole.

        Jo ajatus toiminnan vasemmistolaisuudesta kertoo, miten metsässä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viranomainen vaatii suunnilleen vain liivit, ankkurin ja tarkastetun sammuttimen. Lista voisi hyvinkin pidentyä ja monimutkaistua, jos vapaaehtoista katsastusta ei olisi. Mitään viitekehystä merikelpoisuudesta katsastamattomilla veneillä ei ole.

        Jo ajatus toiminnan vasemmistolaisuudesta kertoo, miten metsässä olet.

        Valtaosa veneistä on katsastamattomia. Ajatus valtion katsastuksesta on juuri taas vasemmistolaista hapatusta jossa ainoa punainen lanka on kasvattaa valtion roolia kaikkialla.

        Katsastus määräyksineen on huvittavaa viranomaisleikkiä - ajatus että mitään tietämätön innokas veneilijä tarkastaa muiden veneitä on hupaisa. Meidän kotiin voisi tulla katsastamaan myös ruohonleikkurin ja pihaterassin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa veneistä on katsastamattomia. Ajatus valtion katsastuksesta on juuri taas vasemmistolaista hapatusta jossa ainoa punainen lanka on kasvattaa valtion roolia kaikkialla.

        Katsastus määräyksineen on huvittavaa viranomaisleikkiä - ajatus että mitään tietämätön innokas veneilijä tarkastaa muiden veneitä on hupaisa. Meidän kotiin voisi tulla katsastamaan myös ruohonleikkurin ja pihaterassin.

        Vaikka en ole enää veneseuran jäsen eikä kiuluakaan ole katsastettu muutamaan vuoteen, niin pidän silti katsastusta hyvänä asiana. Monessa tapauksessa se on täysin vapaaehtoista.

        Valitettavasti siinä on leimaus autokatsastuksesta, joten nimitys ei ole ihan kuvaava. Omalla kohdalla siitä on ollut iloa mielipiteiden ja kokemusten vaihtona katsastajan kanssa. Toki katsastajia on moneen junaan, mutta empiirisesti havaittuna ovat kokenutta ja osaavaa väkeä.

        Itse näen katdastuksen toisena mielipiteenä siitä, miten on valmistauduttu tulevaan kauteen. En kuitenkaan kiellä, että eteen voi tulla joku nippelinrakastelija.
        -MitaanTietamaton-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka en ole enää veneseuran jäsen eikä kiuluakaan ole katsastettu muutamaan vuoteen, niin pidän silti katsastusta hyvänä asiana. Monessa tapauksessa se on täysin vapaaehtoista.

        Valitettavasti siinä on leimaus autokatsastuksesta, joten nimitys ei ole ihan kuvaava. Omalla kohdalla siitä on ollut iloa mielipiteiden ja kokemusten vaihtona katsastajan kanssa. Toki katsastajia on moneen junaan, mutta empiirisesti havaittuna ovat kokenutta ja osaavaa väkeä.

        Itse näen katdastuksen toisena mielipiteenä siitä, miten on valmistauduttu tulevaan kauteen. En kuitenkaan kiellä, että eteen voi tulla joku nippelinrakastelija.
        -MitaanTietamaton-

        Niin, onkohan se julkisuudesta tuttu katsastaja jo eläköitynyt, jolle ei käynyt se, että veneessä oli kaksi taskulamppua, vaan piti olla yksi taskulamppu ja varapolttimo, kun katsastussäännöt niin määräsivät.

        Kapitänleutnant Satiainen


    • Anonyymi

      Lähestyisin asiaa toisesta näkökulmasta: Miksi emme noudattaisi nykyistä liputustapaa? Voiko joku sanoa siitä koituvan jotain haittaa? Ainakin tapaa noudattavat saavat siitä omalla tavallaan hyvää mieltä ja se on aivan konkreettinen hyvä puoli.

      • Anonyymi

        Nykykäytännön aikana pitää vilkuilla lomalla ja viikonloppuisin kelloa että saa lipun alas noin yhdeksänaikaan illalla. Lisäksi pitää mennä veneellä klo yhdeksän aikaan joka sotkee usein muita hommia. Ja koko asia pitäisi vielä muistaa - ei sovi huonomuistiselle.

        Kyllä tuosta turhasta ylös / als hilailusta on haittaa ihan normaali elämälle. Siksi olen päättänyt jo 20 vuotta sitten noudattaa kansainvälistä tapaa. Lippu ylös kun köydet irtoaa kotisatamasta ja lippu alas kun köydet kiinnittyy kotisatamassa.


      • Ongelmahan on lähinnä siinä, että osa niistä, jotka tykkäävät ko. tapaa noudattaa, arvostelevat niitä, jotka viittaavat sille kintaalla. Jos he pitäisivät suunsa kiinni (ja SPV heittäisi liputusohjeensa roskiin tai edes muotoilisi sen uudelleen niin, että siinä selvästi sanottaisiin, että se on lähinnä historiakertomus eikä millään tavalla ketään velvoittava eikä edes suositus), niin näitä keskusteluja ei juuri käytäisi.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Ongelmahan on lähinnä siinä, että osa niistä, jotka tykkäävät ko. tapaa noudattaa, arvostelevat niitä, jotka viittaavat sille kintaalla. Jos he pitäisivät suunsa kiinni (ja SPV heittäisi liputusohjeensa roskiin tai edes muotoilisi sen uudelleen niin, että siinä selvästi sanottaisiin, että se on lähinnä historiakertomus eikä millään tavalla ketään velvoittava eikä edes suositus), niin näitä keskusteluja ei juuri käytäisi.

        Siinä lukee ohje. Ohjeita voi noudattaa enemmän tai vähemmän, tai olla kokonaan noudattamatta. Ihan samalla tavalla kuin pukeutumisohjeita kutsuille, ruokailutapoja ja käytöstapoja.

        Mitä haittaa siitä on, että joku tavat tunteva kirjoittaa niitä koskevan ohjeen?


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Ongelmahan on lähinnä siinä, että osa niistä, jotka tykkäävät ko. tapaa noudattaa, arvostelevat niitä, jotka viittaavat sille kintaalla. Jos he pitäisivät suunsa kiinni (ja SPV heittäisi liputusohjeensa roskiin tai edes muotoilisi sen uudelleen niin, että siinä selvästi sanottaisiin, että se on lähinnä historiakertomus eikä millään tavalla ketään velvoittava eikä edes suositus), niin näitä keskusteluja ei juuri käytäisi.

        Luehan uudestaan tämä viestiketju tai mikä hyvänsä kymmenistä aiemmista. Itse olet ensimmäisiä arvostelemaan ohjetta ja sen mukana ohjetta noudattavia. Kaiken kaikkiaan arvostelijoita ovat juuri ne, tämänkin aloittajasta alkaen, jotka eivät viitsisi lippuoperaatioita tehdä.

        Joillekin tavat ovat vain sitä, mitä laki vaatii, toisille enemmän ihan vapaaehtoisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykykäytännön aikana pitää vilkuilla lomalla ja viikonloppuisin kelloa että saa lipun alas noin yhdeksänaikaan illalla. Lisäksi pitää mennä veneellä klo yhdeksän aikaan joka sotkee usein muita hommia. Ja koko asia pitäisi vielä muistaa - ei sovi huonomuistiselle.

        Kyllä tuosta turhasta ylös / als hilailusta on haittaa ihan normaali elämälle. Siksi olen päättänyt jo 20 vuotta sitten noudattaa kansainvälistä tapaa. Lippu ylös kun köydet irtoaa kotisatamasta ja lippu alas kun köydet kiinnittyy kotisatamassa.

        Lippu lasketaan auringon laskiessa tai viimeistään klo 21. Ei tarvitse mennä veneelle tasan klo yhdeksän laskemaan lippua, koska sen voi halutessaan laskea vaikkapa klo 14.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä lukee ohje. Ohjeita voi noudattaa enemmän tai vähemmän, tai olla kokonaan noudattamatta. Ihan samalla tavalla kuin pukeutumisohjeita kutsuille, ruokailutapoja ja käytöstapoja.

        Mitä haittaa siitä on, että joku tavat tunteva kirjoittaa niitä koskevan ohjeen?

        Minä menen aina kutsuille likaisissa verkkareissa ja kauluksettomassa t-paidassa, vaikka dress code olisi smart casual.

        Mikään laki ei minua kiellä näin tekemästä.

        Saavat näin kaikki mulkut minkä ansaitsevat. Minuahan ei ohjeilla määräillä!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä menen aina kutsuille likaisissa verkkareissa ja kauluksettomassa t-paidassa, vaikka dress code olisi smart casual.

        Mikään laki ei minua kiellä näin tekemästä.

        Saavat näin kaikki mulkut minkä ansaitsevat. Minuahan ei ohjeilla määräillä!!!

        Oletko kommunisti tai vasemmistolainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kommunisti tai vasemmistolainen?

        Arvaas uudestaan. Suomen vähiten koulutetuin puoluehan se on. Siellä asuu siäuurin herraviha nykyään ja sen myötä mm. tiedekriittisyys, rotukriittisyys, rokotuskriittisyys ja lippukriittisyys


    • Anonyymi

      Minulla on seuran lippu aina ylhäällä kun olennulkona (luulin että niin kuuluukin) ja otan sen pois kun kiinnitän laituriin.

      Jos jään veneeseen yöpymään niin kyllä nostan sen aamukahveella ja lasken iltapalalla, mahdollisuuksien mukaan välillä 8-21 liputan.

      Ei kiinnosta mitä joku elämänkoulu perussveneilijä tekee, mutta jos asia on ongelmallinen niin riittää toki sekin että ottaa lipputangon pois, joko laiturissaolon ajaksintai pysyvästi. Silloin, simsalabim, veneessä eibole lipputankoa eikä lippusäännöt koske.

    • Anonyymi

      Ongelma ei ole niissä, jotka liputtavat tavallaan vaan niissä, jota siitä ottavat herneen nenäänsä.

      • Anonyymi

        En muista koska joku olisi valittanut täällä huonosta liputuskulttuurista. Ei, aloitukset on aina näitä liputuskriittisiä. Enimmillään tarinaan ympätään joku kiljuva kommodori joka tulee itkemään liputuksesta. Enpä ole sellaisenkaan todielämässä törmännyt.

        Liputa siis aivan niinkuin haluat, oikeasti ketään ei kiinnosta vaikka vetäisit vaimon pikkupöksyt salkoon. En usko että kukaan tulee vinkumaan vaikka laskisit lipun aamukahdeksalta ja nostaisit iltayhdeksältä. Toki pitäisivät outona. Kokeile ihmeeessä.


      • Anonyymi

        Joku pienten asioiden suuri mies haluaa siis liputtaa haluamanaan aikana mutta ei kuitenkaan olla liputtamatta? Ok lupaan etten pahoita miekt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista koska joku olisi valittanut täällä huonosta liputuskulttuurista. Ei, aloitukset on aina näitä liputuskriittisiä. Enimmillään tarinaan ympätään joku kiljuva kommodori joka tulee itkemään liputuksesta. Enpä ole sellaisenkaan todielämässä törmännyt.

        Liputa siis aivan niinkuin haluat, oikeasti ketään ei kiinnosta vaikka vetäisit vaimon pikkupöksyt salkoon. En usko että kukaan tulee vinkumaan vaikka laskisit lipun aamukahdeksalta ja nostaisit iltayhdeksältä. Toki pitäisivät outona. Kokeile ihmeeessä.

        Pikkupöksyt näyttäisivät minunkin mielestäni oudoilta. Koskeeko niitä sama liputusohje, kun kerran otit sen puheeksi?
        Onko pakko olla vaimon pöksyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkupöksyt näyttäisivät minunkin mielestäni oudoilta. Koskeeko niitä sama liputusohje, kun kerran otit sen puheeksi?
        Onko pakko olla vaimon pöksyt?

        Veneseurojen pikkupöksylippukuvastoa odotellen..


    • Anonyymi

      Minkälainen mäntti ahdistuu joistain liputussäännöistä? Ketäään ei vaan kiinnosta, jöttäkää liputtamatta tai jos tuntuu tärkeältä liputtaa vöärin niin liputtakaa väärin. Ehkäpä siitä tulee tärkeä ja voimakas olo.

      • Anonyymi

        DDR-sukupolvi haluaa vahtia ja kontrolloida jokaista yksilöä. Näinhän se on aina ollut, toivottavasti jo pikkuhiljaa alkaisi jäämään pois. Keskustelun perusteella ei vaan taida olla näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DDR-sukupolvi haluaa vahtia ja kontrolloida jokaista yksilöä. Näinhän se on aina ollut, toivottavasti jo pikkuhiljaa alkaisi jäämään pois. Keskustelun perusteella ei vaan taida olla näin.

        Oletpas kovin addiktoitunut DDR:ään. Jäikö siitä suuri kaipuu vai pahat traumat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpas kovin addiktoitunut DDR:ään. Jäikö siitä suuri kaipuu vai pahat traumat?

        Porvariperheessa minullekin jäi traumat, jospa vielä näkisi omana elinaikana tuon perinnön poistuvan. Liike-elämästä kadonnut jo tyystin, mutta kulttuuri on edelleen pesiytynyt järjestötoimintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvariperheessa minullekin jäi traumat, jospa vielä näkisi omana elinaikana tuon perinnön poistuvan. Liike-elämästä kadonnut jo tyystin, mutta kulttuuri on edelleen pesiytynyt järjestötoimintaan.

        Itsehän noista säännöistä jankkaat. Kaikki moneen kertaan ehdottaneetn että jos ei huvita niin älä noudata. Ei tule sakkoa, ei vankeutta. Enintään joku pitää vähän tyhmänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsehän noista säännöistä jankkaat. Kaikki moneen kertaan ehdottaneetn että jos ei huvita niin älä noudata. Ei tule sakkoa, ei vankeutta. Enintään joku pitää vähän tyhmänä.

        Heh, pikkuisen on vastakarvaan kuljettu eri reittejä kun nöyrä hallintoalamainen. Päin naamaa ei ole kukaan vielä tullut tyhmäksi haukkumaan, jostain syystä :)...


    • DDR:ään ja Neuvostoliittoon päti ihan samat säännöt kuin pakolaisiin ja maahanmuuttoon tänään. Niistä ei saa puhua.

      • Juu, todella. Jokaisesta niistä jaksetaan jauhaa loputtomasti. Ja erityisesti siitä, miten niistä ei saa puhua.


    • Anonyymi

      Liputussäännöt kunniaan!

      • Anonyymi

        Täällä näkee usein moitteita tämän venesivuston toimintakaavasta, mutta eikö tämäkin ketju todista kuinka elävää ja monipolvista keskustelu täällä voi olla.
        Tässäkin ketjussa on jo pitkälti yli toistasataa postausta niinkin kiinnostavasta aiheesta kuin veneen perälippu.
        Mainittakoon että jopa viisi viestiä on täältä poistettu sopimattomuuden vuoksi. Tuo on selvä osoitus, että aihe koskettaa jonkun tunne elämää hyvinkin herkästä paikasta.
        Eräs asia näistä keskusteluista nykyisin puuttuu, on pieni tunnistin leima tai puumerkki postauksen yhteydestä. Se toisi näihin mielipiteisiin aidon keskustelu tunnelman.

        Flag ship


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä näkee usein moitteita tämän venesivuston toimintakaavasta, mutta eikö tämäkin ketju todista kuinka elävää ja monipolvista keskustelu täällä voi olla.
        Tässäkin ketjussa on jo pitkälti yli toistasataa postausta niinkin kiinnostavasta aiheesta kuin veneen perälippu.
        Mainittakoon että jopa viisi viestiä on täältä poistettu sopimattomuuden vuoksi. Tuo on selvä osoitus, että aihe koskettaa jonkun tunne elämää hyvinkin herkästä paikasta.
        Eräs asia näistä keskusteluista nykyisin puuttuu, on pieni tunnistin leima tai puumerkki postauksen yhteydestä. Se toisi näihin mielipiteisiin aidon keskustelu tunnelman.

        Flag ship

        Olisi tosiaan mukava nähdä kuka kirjoittaa, entinen systeemi jossa nimimerkki oli heti alussa toimi, vaikka nimimerkki olisikin vaihtuva. ”Reiskan” ja ”Epätietoisen” sananvaihto toimii paremmin kuin ”Anonymi” vs. ”Anonyymi”.

        Ei tänne viestin loppuun muista enää mitään nimimerkkiä keksiä. Rekisteröityä taas ei haluaisi.

        ”Siimajalka”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä näkee usein moitteita tämän venesivuston toimintakaavasta, mutta eikö tämäkin ketju todista kuinka elävää ja monipolvista keskustelu täällä voi olla.
        Tässäkin ketjussa on jo pitkälti yli toistasataa postausta niinkin kiinnostavasta aiheesta kuin veneen perälippu.
        Mainittakoon että jopa viisi viestiä on täältä poistettu sopimattomuuden vuoksi. Tuo on selvä osoitus, että aihe koskettaa jonkun tunne elämää hyvinkin herkästä paikasta.
        Eräs asia näistä keskusteluista nykyisin puuttuu, on pieni tunnistin leima tai puumerkki postauksen yhteydestä. Se toisi näihin mielipiteisiin aidon keskustelu tunnelman.

        Flag ship

        "Mainittakoon että jopa viisi viestiä on täältä poistettu sopimattomuuden vuoksi."

        Ne poistetut on seksisivustojen mainoksia. Eivät liity mitenkään aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mainittakoon että jopa viisi viestiä on täältä poistettu sopimattomuuden vuoksi."

        Ne poistetut on seksisivustojen mainoksia. Eivät liity mitenkään aiheeseen.

        Olet oikeassa. Minäkin näin jonkun niistä.
        Mukava lukea että Siimajalkakin kaipaisi jotakin puumerkkiä postaukseen.
        Ehkäpä meitä muitakin ilmaantuu, joiden mielestä se olisi sopiva menettely D

        Flag ship


    • Anonyymi

      Ja miten olisi se mustan kolmion käyttö!?

      • Anonyymi

        Saan seuran kommodorilta kartiota koskevan paimenkirjeen joka syksy. Aina uhataan kurinpidollisilla toimilla, koska en sopeudu yhdessä sovittuihin normeihin. Vielä ei uhkausta olla toteutettu, mutta jatkuva pelko on.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe