Istutetaan puita tonteillemme

Paloma.se01

https://yle.fi/uutiset/3-10863916?utm_source=facebook-share&utm_medium=social&fbclid=IwAR39mJh0AWk6ftWqngZHLMQsgSxIOYh2jP-iY09P19ctnwJXKD5Ex2ripKU

Me olemme jo aloittaneet: joka kesä lisäämme puustoa pienellä pihallamme. Meidän aikanamme olemme istuttaneet kaksi omenapuuta, yhden luumupuun, yhden kirsikkapuun, yhden pihlajan ja nyt himoitsen korean pihtaa. Lehtikuusenkin voisi tuoda tuolta metsästä jossa niitä kasvaa tiheään.
Vähemmän viimeisen päälle parturoituja nurmikoita ja enemmän metsää tonteille! Suomessahan me ollaan tää tiedetty aina. (Miinuspuolena tietysti hyttyset kesällä :)

2

73

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen omaa hiilinieluani kasvattanut jo pikkutyttönä isän johdolla metsän istutuksessa ja jatkanut avioiduttuani arboretum-harrastajan kanssa. Yllättävän monet vieraina pidetyt puulajit viihtyvät suomalaisessa talousmetsässäkin, varteenotettava mahdollisuus ilmaston lämmetessä. Ehdotankin taas kerran Mustilan arboretumissa käyntiä. Lehtikuusimetsikkö näyttää suloiselta keväällä neulastupsuissaan, ja se on myös erittäin hyvä vaihtoehto myrkk...siis kyllästetylle puulle.

Oman pihapiirin puista rakastan ikivihreitä havukasveja , erityisesti hemlokkeja, vuori-, japanin- ja lännenhemlokki ovat viihtyneet pian 15 vuotta, itse istutettuja kuten kaikki puutarhassamme. Pienikasvuiset erilaiset havupuut reunustavat tonttia pohjoisen ja idän puolella , aurinkoiset rinnepaikat ovat hedelmäpuiden valtakuntaa. Tontin ulkopuolella kasvaa kyllin vanhoja mäntyjä, vaahteroita ja tammia, vain yksi metsälehmus on istutettu tontin koilliskulmaan. Isoja kuivattavia ja varjostavia puita ei ole, koska nurmialuekin halutaan säilyttää. Tuo mainitsemasi koreanpihta on koristeellinen tuttavuus purppuraisine käpyineen , niitä on kääpiökoossakin, jos ei halua sen kasvavan tukkipuuksi.

• Anonyymi

Juu , Suomessa ollaan ja otamme kaikki liiat puut mökin ja järven välistä, siis liiat tarkoitan. Onhan se upeaa kun on kaunis järvimaisema siinä kolmenkymmenen mertin päässä .voi ihailla lintuja ja veden liplatusta tai peilityyntä,pintaa, eikä hyttyset silloin haittaa. Toista se on pusikoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      822
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      790
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      620
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      49
      600
    5. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      575
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    10. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      522
    Aihe