Näyte apologiasta

Täällä aina melskaavat kirkon viholliset, luopiot ja muut kriitikot. Kuitenkin kaikkiin näihin täällä esitettyihin virheellisiin väitteisiin ja panetteluihin on myös kirkon vastaukset ja kirkon apologien vastaukset.

Tuomioita ei pidä ladella ennenkuin on tutustunut syyttäjien väitteet kuultuaan, jos niistä on kiinnostunut tai jostain kirkolle loukkaantunut, myös puolustuksen puheenvuoroon.

Tässä on esimerkki. Kun on väitetty että eri versiot Joseph Smithin ensimmäisestä näystä osoittavat siitä jotakin ikävää:

https://www.mormonstoriesessays.com/2019/03/07/four-errors-in-handling-joseph-smiths-1832-first-vision-account/?fbclid=IwAR1BmKKjgPcUy8nY4vZtb_qKiN2L36pT-JPpbe5mxOwiAfznvSQKLpV6FM8

Tämä on englanniksi, mutta kaikkihan sitä osaavat jo meidän sivistyskansassamme.

Joka asiasta pienellä ponnistelulla löytyy puolustuksen puheenvuoro.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos että kerrankin uskalsit linkittää, vaikkakaan et uskaltanut referoida itse lyhyesti noita jutussa mainittuja asioita.

      Otetaan nyt vaikkapa tuo ensimmäinen osoitukseksi apologian täydellisestä hölmöydestä. Kyseessä siis näyssä esiintyvien persoonien lukumäärä, joka vihtelee versiosta toiseen. Siis ketä kaikki Joseph ensimmäisessä näyssään näki.

      Apologia selittää, että ensimmäisessä versiossa herroja oli kaksi, koska herra mainitaan kaksi kertaa. Otetaanpa vertaus. Joku selittää, että hänen luokseen ilmestyi koira ja että hän antoi koiralle luun. Koiria oli siis kaksi, koska koira mainitaan kaksi kertaa. Eihän hän kertomuksessaan sanonut, että hän antoi sille samalle koiralle luun, jonka hän sanoi tuleen luokseen.

      Todellisuudessa jos koiria olisi ollut kaksi, kyllä se olisi jutussa täysin selvästi sanottu.

      Mutta Ollilla on rohkeuttaa osoittaa mormoniapologian onttous ja selittelyjen epätoivoisuus. Nostan hattua!

      • Anonyymi

        Vaivautuikohan Olli lukemaan tuota linkkaamaansa apologiaa itse? Ja onkohan itse lukenut tuota kriittisen sivuston , Mormon Storiesin, kirjoitusta johon tuo apologia on vastineena?

        Jää tosiaan kaipaamaan Ollin omaa referointia sisällöstä. Lisäksi ihmettelen miksi Olli linkitti juuri tämän aiheen eikä antanut vastinetta niille aiheile mistä nimenomaisesti olemme täällä viime päivien ja viikkojen aikana keskustelleet ja pyytäneet Ollilta kommentteja. Sinänsä tietysti tuo Smithin muuttuva näkytarina on hyvä asia käsitellä. Smithin muistihan toimii jännällä tavalla että mitä pidemmän ajan kuluttua väitetyn tapahtuman ajankohdasta Smith tarinaa kertoo niin sitä enemmän hän muistaa yksityiskohtia.

        samar1n


      • Anonyymi

        Olettavatkohan tuon apologian kirjoittaneet että kukaan ei itse vaivaudu lukemaan Smithin kertomusta vuodelta 1832. Kun sen lukee on täysin mahdotonta väittää että Smith puhuisi kahdesta eri Herrasta. Siinä selkeästi puhuu yksi ainoa Herra joka kertoo olevansa ristiinnaulittu maailman syntien tähden ja joka on myöhemmin tuleva Isänsä kunniassa. En jaksa sitä suomentaa vaikka itse näky on varsin lyhyt tuossa 1832 versiossa. Olli varmaan ystävällisesti laittaa linkin kirkon viralliseen suomennokseen jolloin kuka vaan englantia osaamaton voi lukea että yksi ainoa persoona ilmestyi ja puhutteli Smithiä hänen oman kertomansa mukaan.

        Tässä englanniksi
        https://www.josephsmithpapers.org/paper-summary/history-circa-summer-1832/3

        samar1n


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaivautuikohan Olli lukemaan tuota linkkaamaansa apologiaa itse? Ja onkohan itse lukenut tuota kriittisen sivuston , Mormon Storiesin, kirjoitusta johon tuo apologia on vastineena?

        Jää tosiaan kaipaamaan Ollin omaa referointia sisällöstä. Lisäksi ihmettelen miksi Olli linkitti juuri tämän aiheen eikä antanut vastinetta niille aiheile mistä nimenomaisesti olemme täällä viime päivien ja viikkojen aikana keskustelleet ja pyytäneet Ollilta kommentteja. Sinänsä tietysti tuo Smithin muuttuva näkytarina on hyvä asia käsitellä. Smithin muistihan toimii jännällä tavalla että mitä pidemmän ajan kuluttua väitetyn tapahtuman ajankohdasta Smith tarinaa kertoo niin sitä enemmän hän muistaa yksityiskohtia.

        samar1n

        Minähän en enää joka aiheeseen viitsi perehtyä, kun olen sen aikanani tehnyt. Tuo nyt vaan on yksi puheenaihe, jonka kriitikot ottavat aina välillä esille.

        Siitä kiistattomasti näkee, että Joseph Smithin esitystä ensimmäisestä näystään voidaan joka suhteessa puolustaa, eivätkä hänen eri aikona kirjoittamansa versiot millään tavoin kumoa toisiaan eikä mitään väärää tai huijausta ole osoitettavissa sillä tavoin kuin kritiikki väittää.

        Näin on joka ikisessä asiassa, ja jokainen voi löytää jokaisesta asiasta vastaavan puheenvuoron.

        Kirkkomme jokainen asia on puolustettavissa. Jokainen voi tutkia itse asiat ja tehdä omat johtopäätöksensä.

        Ei tarvitse uskoa sitä mitä kriitikot sanovat. Voi ottaa itse selvää. Turha luopua kriitikkojen väitteiden takia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olettavatkohan tuon apologian kirjoittaneet että kukaan ei itse vaivaudu lukemaan Smithin kertomusta vuodelta 1832. Kun sen lukee on täysin mahdotonta väittää että Smith puhuisi kahdesta eri Herrasta. Siinä selkeästi puhuu yksi ainoa Herra joka kertoo olevansa ristiinnaulittu maailman syntien tähden ja joka on myöhemmin tuleva Isänsä kunniassa. En jaksa sitä suomentaa vaikka itse näky on varsin lyhyt tuossa 1832 versiossa. Olli varmaan ystävällisesti laittaa linkin kirkon viralliseen suomennokseen jolloin kuka vaan englantia osaamaton voi lukea että yksi ainoa persoona ilmestyi ja puhutteli Smithiä hänen oman kertomansa mukaan.

        Tässä englanniksi
        https://www.josephsmithpapers.org/paper-summary/history-circa-summer-1832/3

        samar1n

        No, niin, juurihan kerroin, että tuossa antamassani linkissä on selvitys kaikista noista asioista.

        Nyt jokainen kiinnostunut voi verrata noita esitettyjä käsityksiä. Ei tarvitse uskoa juuri tuota mitä Samarin väittää.

        Kriitikot aina väittävät että juuri heidän esityksensä on totuus. Kaukana siitä.


      • Olli.S kirjoitti:

        Minähän en enää joka aiheeseen viitsi perehtyä, kun olen sen aikanani tehnyt. Tuo nyt vaan on yksi puheenaihe, jonka kriitikot ottavat aina välillä esille.

        Siitä kiistattomasti näkee, että Joseph Smithin esitystä ensimmäisestä näystään voidaan joka suhteessa puolustaa, eivätkä hänen eri aikona kirjoittamansa versiot millään tavoin kumoa toisiaan eikä mitään väärää tai huijausta ole osoitettavissa sillä tavoin kuin kritiikki väittää.

        Näin on joka ikisessä asiassa, ja jokainen voi löytää jokaisesta asiasta vastaavan puheenvuoron.

        Kirkkomme jokainen asia on puolustettavissa. Jokainen voi tutkia itse asiat ja tehdä omat johtopäätöksensä.

        Ei tarvitse uskoa sitä mitä kriitikot sanovat. Voi ottaa itse selvää. Turha luopua kriitikkojen väitteiden takia.

        Ai, et siis jaksa edes perehtyä? Linkität täysin onnettomiin selityksiin, joihin et itse vaivaudu edes perehtymään, koska tietenkin erehtymätön Kim Jong-un oli oikeassa, vaikka selittikin näkyään monella eri tavalla. Uskosi siis riittää sinulle, mutta miksi oletat, että se riittäisi meille, jotka jaksamme perehtyä asioihin?

        Kiistattomasti näkee, että apologien selitykset ovat täysin hanurista. Smith puhuu täysin ysiselitteisesti yhdestä Herrasta.

        > Nyt jokainen kiinnostunut voi verrata noita esitettyjä käsityksiä.

        Aivan. Ei edes tarvitse lukea kriitikkojen esityksiä, kun kirkon ja apologian omien selitysten pahan ontumisen näkevät sokeatkin!


    • Hopealanka voisi perehtyä siihen, mitä mustien asiasta sanotaan. Hän on vaan loukkaantunut eikä ota selvää.

      • Mustien asiasta meilä on runsaasti tietoja kirkon omista julkaisuista, mm. Journal of Discourses. Brigham Youngin lausunnot eivät jätä mitään arvailujen varaan.

        Ei sinun Olli pidä loukkaantua, vaikka tällä palstalla joudut kuuntelemaan myös totuutta.


      • Anonyymi

        Sanotaanko siitä että mormonikirkko ei ollut rasistinen vaan mustien pappeuskiellolle on aivan järkevä selitys joka ei ole pätkääkään rasistinen. Fairmormon esittää lyhyesti ja ytimekkäästi mustien pappeuskiellon 300 sivuisessa selostuksessa jossa ei tosin ole päätä eikä häntää ja tarkoituksena on vain turhauttaa asiasta kiinnostuneet.


      • Perehdyn, kun annat linkin. Kokeilin sivustolta muutamalla eri hakusanalla, mutta ei löytynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe