Osaisiko joku kertoa, mitä Glorfindel oikeasti tekee Rivendellissä? Johtaako hän Elrondin sotajoukkoja vai mitä?
Glorfindelista...
4
587
Vastaukset
- T.R.Ban
Tässsäpä kyssärissä saattaakin olla pointti. Mitä se oikeestaan siellä teki?
Ensiksihän pitää miettiä, mistä hää sinne oli tullu. Luotammeko versioon yksi, jossa Glorfindel oli todennäköisesti Eregionin pakolaisia, vai luotammeko myöhäisempään mutta julkaisemattomaan versioon, jossa G oli reinkarnoitunut Glorfindel Gondolinista?
Jälkimmäiseenhän versioon liittyy professorin maininta, siitä että G:llä olisi ollut tehtävä. Samantyyppinen kuin istarilla.
Mikä tämä tehtävä oli? Johtaa haltia-armeijaa 1975? Vaiko auttaa Frodoa matkallaan? Vai olla pelkästään yleinen haltiasankari, jollaista on hyvä pitää valmiudessa kaiken varalta (kuten muistamme, G oli aika kova kaveri: lahtas balroginkin!)?
Ottakaapa kantaa ja heitelkää ajatuksia. Ja jos joku viitsii, voisi tarkistaa Professorin kirjoitukset G:stä. Saatto olla HoME XII:ssa, mutta en mee vannoon. Ja Letterseissäkin tais olla ainaskin jotain.- jawetus
Mulla on ollut aina se käsitys, että eka ajan Glorfindel on eri tyyppi kuin toisen ja kolmannen ajan Eregion/Rivendell Angmar.
Hassua, että kirjailija on ottanut saman nimen käyttöön uudelleen. No, ehkä saman nimisiä hemmoja on voinut olla parikin kappaletta.
Jos tuo reinkarnaatiohypoteesi pitäisi paikkaansa yksi motiivi olisi voinut olla juuri tuo III 1975 sota ja Angmarin valtakunnan tuhoaminen.
On kuulema just tuossa HoME XII:ssä ja siellä "Last Writings, Glorfindel" ja "The Problem of Ros". Mullei kyseistä opusta ole, mutta nyt oli jollekulle hyvä paikka käydä asia varmistamassa.
Glorfindel-ongelma on sitten vissiin ollut yksi Tolkienin viimeisistä pohdinnoista.
- piupaupou
isokiho muinaisilta ajoilta (luin jostakin, että Glorfindel olisi tullut takaisin Mandosin[?] saleista, tai jottain)
- jawetus
Osoitteessa http://riku.ermiksson.net/~juha/Angmar.html on Juha-Matti Henrikssonin kirjoittama novelli Glorfindelista ja Angmarin viimeisistä hetkistä.
Glorfindel on hänen yhden novellisarjansa päähenkilö ja mielestäni ne tavoittavat paljon sitä tunnelmaa, joka Glorfindelistä on minulle Tolkienin teksteistä mieleen tullut. Hän on ikään kuin Istari.
Juha-Matin novellit olivat yksi tämän vuoden parhaita löytöjä netistä. Erittäin hyvin kirjoitettuja ja asiantuntevia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549