Totuus Astrasta

neutri

Omat kokemukseni autoista noin 20v ajalta ovat Volvosta, Saabista, Renaultista ja VW Golfista. Plus noin 12 eri merkkisestä vuokra-autosta á 5.000-10.000km.

Vuokra-autot ovat tietenkin aina käytännössä uusia, mutta ne kertovat paljon autojen ajettavuudesta toisiinsa verrattuna. Astrat ovat olleet ehdottomasti parhaasta päästä tässä suhteessa.

Nyt olen katselemassa perheeseen "uutta" kakkosautoa, ja Astra on osoittautunut yhdeksi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Katselen asioita ainakin toistaiseksi neutraalisti, sillä yrityksenä on tietenkin löytää hyvä ja luotettava ajopeli 8-12 teuron hinnalla. Merkki ja siihen liittyvät "kansan käsitykset" eivät itsessään ole tärkeitä. Vain faktat rules.

Kovasti olen ihmetellyt Opelien saamaa kritiikkiä, yleensä vain herjoina heitettyinä, ilman perusteluja. Tietävätköhän nämä mustamaalaajat mitään asiasta, mistä tuomioitaan heittelevät? Ovat ehkä joskus tienneet, mutta aika on ajanut heistä ohi kauan sitten?

Olen katsellut paljon saksalaisia lähteitä, ja poikkeuksetta vastaan tulee aina tämä sanoma: Astran G-malli on huimasti parantanut Opelin mainetta. Ja parantaa jatkuvasti edelleen.

Esimerkiksi sinkitty kori on tehnyt ruosteettomuudesta lähes käsitteen. Mutta noteerataanko sitä Suomessa? Ei, vaikka täällä jos missä pitäisi korroosiokestävyyden olla yksi tärkeimmistä kriteereistä.

Opel sijoittuu 5-vuotiaiden autojen vikatilastoissa Saksassa tarkasti keskitasolle, ja suunta on ylöspäin: G-mallia parannettiin kaiken aikaa sitä mukaa kuin vikaantumisherkkyyttä on ilmennyt.
Tyyppivikoja on, kuten jakohihnan katkeamiset (9/98 asti), ilmastoinnin kompressorivikoja (3/2000 asti), vinkuvat takajarrut (2000 asti), klonksuva ohjausakseli (2000 asti), vaihteistovikoja, kuluvat ohjausnivelet, pakoputkingelmia.

Saksassa on 80 miljoonaa asukasta, 16 kertaa enemmän kuin Suomessa. Opeleita on suhteessa ehkä vielä vähän enemmän kuin täällä. Jotenkin luulisi, että siellä tiedetään asiasta jonkin verran.

Vai pitäisikö kuitenkin vain uskoa peräkylän äijiä, jotka täydellisen tietämättömyyden antamalla itsevarmuudella jakavat tuomioitaan merkille kuin merkille?

26

6252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikenlaisten

      Puuropäiden ajatuksista.Aina sama laulu,että jos joskus on ollut ongelmia,niin aina on.Kyllä opelit on järkiostos.

    • Astra 1998

      No kun noin analyyttisesti suhtaudut, niin vastaan:

      Minulla oli Olen Astra 1.8 Sport Caravan v. 1998. Myin sen pois viime kesänä paremmassa kunnossa kuin auto tuli tehtaalta.

      1. Auto oli suorastaan syntisen hauska ajettava farmariksi. Potkua riittää ja varsinkin routapomppuinen kevytsoppitie paljastaa hiukan kovennetun alustan merkityksen.
      Moottori oli jees, lukuun ottamatta tehtaan määräämään jakohihnan vaihtovälin lyhennystä 90 000:sta 60 000 km. Hinta silloin 2400 markkaa.

      2. Vaimo sanoi, että meillä ei ole koskaan ollut yhtä huonoa autoa. Hän tarkasteli asiaan perheen talouden kannalta, johon Astra pudotteli jatkuvasti melkoisia pommeja.

      Korjattuja vikoja:

      - Takalevyjarrut: Vasta 3. evoluutioversio toimi Suomessa. Ensimmäinen oli vähällä jättää tien päälle heti uutena.
      - termostaatti: oli hajoittaa koko moottorin, kun syötti tietokoneelle sitä sun tätä. Tietokone oli aivan ulalla, kun sai välillä oikeita, välillä vääriä ja välillä ei mitään viestejä.
      - Auto oli kylmä pakkasella 100 000 km saakka, kunnes termostaattivikaan ehdittiin puuttua muilta ongelmilta. Vika vaikutti alun perin anturilta. Sekin oli jo vaihdettu.
      - Ohjauslaite: piti uusia takuuseen. Raudan hinta kuulemma 10 000 markkaa.
      - Lämmityslaitteen puhallin: johto irti, onneksi huomattiin ennen saareen menoa; piilossa hanskakotelon alla.
      - tehtaalta tuli käsky uusia takapuskurin tiivisteet.
      - Jonkin huollon yhteydessä kävi ilmi, että takapyörien camberkulmat ovat perusteellisesti väärin säädetyt (siis päin persettä).
      - lisäksi liuta pikkuvikoja, jotka eivät järisyttäneet maailmaa, kuten esimerkiksi H7-valot. Niitä meni 2 paria kuukaudessa, kunnes löysin General Electrixin.

      Saksan tilastot rohkaisevia. Siellä on vissiinkin maanantaipäiviä vähemmän kuin meillä.

      • Gastraus

        ...ja paskapuhetta.

        Itse ostin 2.0-16 vm. 2000 Astran 1/2004. Autolla oli ajettu 61 tkm, nyt mittarissa 98 tkm.

        Minun aikana tehty seuraavat toimenpiteen normaali huoltojen lisäksi;
        - Ajovalojen automatiikkarele (vaihto)
        - Sisätilalämppärin moottori (vaihto)
        - venakopan tiiviste (tihkutti öljyä, josta johtui öljyn kulutus 2dl/10000km) (vaihto)
        - Ajovalopolttimot

        Sähkövikoja ei ole juurikaan ollut. Pari kertaa moottorin häiriövalo syttyi ja sammui ajaessa, mutta näistä ei löytynyt vikakoodia.

        Eipä näillä kokemuksilla voi paljoa valittaa ja kilometrejä on minulla takana 37 tkm.


      • Astra 1998
        Gastraus kirjoitti:

        ...ja paskapuhetta.

        Itse ostin 2.0-16 vm. 2000 Astran 1/2004. Autolla oli ajettu 61 tkm, nyt mittarissa 98 tkm.

        Minun aikana tehty seuraavat toimenpiteen normaali huoltojen lisäksi;
        - Ajovalojen automatiikkarele (vaihto)
        - Sisätilalämppärin moottori (vaihto)
        - venakopan tiiviste (tihkutti öljyä, josta johtui öljyn kulutus 2dl/10000km) (vaihto)
        - Ajovalopolttimot

        Sähkövikoja ei ole juurikaan ollut. Pari kertaa moottorin häiriövalo syttyi ja sammui ajaessa, mutta näistä ei löytynyt vikakoodia.

        Eipä näillä kokemuksilla voi paljoa valittaa ja kilometrejä on minulla takana 37 tkm.

        Tiedoksi vaan:
        Kokosin kirjoitukseeni vain valitut palat eli viat. Pikkuvikoja oli paljon enemmän.

        Kaiken kaikkiaan jäi sellainen tunnelma, että Opel vain kokoaa autoja eri alihankkijoiden tekemistä osista. Näiden laatu ei ole lähestulkoonkaan tasainen. Tehtaita on eri puolilla Eurooppaa. Minulle ei koskaan selvinnyt, missä auto oli valmistettu.

        Olin helpottunut,kun sain sen pois käsistäni. Nykyisen auton (Hyundai) mittarissa on 17 000 km. Eikä yhtäkään vikaa ole ilmennyt. Käsittämätön score Opeliin verrattuna!

        Maanantaipäiviä tuntuu osuneen näiden sivujen kirjoittajien viestien perusteella aika monen Astran kohdalle. Osa puhuu virheettomistä autoista. Millähän tehtaalla ne on tehty?


      • opel
        Astra 1998 kirjoitti:

        Tiedoksi vaan:
        Kokosin kirjoitukseeni vain valitut palat eli viat. Pikkuvikoja oli paljon enemmän.

        Kaiken kaikkiaan jäi sellainen tunnelma, että Opel vain kokoaa autoja eri alihankkijoiden tekemistä osista. Näiden laatu ei ole lähestulkoonkaan tasainen. Tehtaita on eri puolilla Eurooppaa. Minulle ei koskaan selvinnyt, missä auto oli valmistettu.

        Olin helpottunut,kun sain sen pois käsistäni. Nykyisen auton (Hyundai) mittarissa on 17 000 km. Eikä yhtäkään vikaa ole ilmennyt. Käsittämätön score Opeliin verrattuna!

        Maanantaipäiviä tuntuu osuneen näiden sivujen kirjoittajien viestien perusteella aika monen Astran kohdalle. Osa puhuu virheettomistä autoista. Millähän tehtaalla ne on tehty?

        No nyt sulla on ainakin hyvä auto kun hyndain ostit.....heh mulla oli hyndai ja ei muuta ku remonttia ostin uutena. Nyt on opel ja ei ku ajaa vaan. Ei mitään vikaa ja ajoominaisuudet on kohdallaan toisin kuin hyndaissa!!!!!!


      • Onnen tiet eivät käy yksiin
        opel kirjoitti:

        No nyt sulla on ainakin hyvä auto kun hyndain ostit.....heh mulla oli hyndai ja ei muuta ku remonttia ostin uutena. Nyt on opel ja ei ku ajaa vaan. Ei mitään vikaa ja ajoominaisuudet on kohdallaan toisin kuin hyndaissa!!!!!!

        No sehän on hyvä juttu, että olemme molemmat tyytyväisiä uusimpiin ratkaisuihimme. Minä sain Opelilta käteeni viimeksi huonon kortin ja sinä ilmeisesti Hyundailta.

        Yksi tykkää äiteestä ja yksi tyttärestä. Olen kuullut myös, että autoja on jopa erivärisiäkin.


      • lepola

        juu mäkin jouduin vaihtaan takapuskurin tiivisteen ja pakoputken kanatin laakerin. en osta enään ikinä opelia


      • elämä on

        ajakaa esiksi 28vuotta opelilla enenkuin tuutte itkeen tänne et opeli on huono auto. ite oon ajanut opelilla noin 2 000 000km eikä oo sattunut huonoo opelia kohalle. se joka haukuu kyseistä kulkupeliä ei oo omistanut opelia, paskan puhujat on paskanpuhujija


    • Mats

      totta on se, että Astran laatu on parantunut tässä viimeisessä mallissa selvästi aikaisemmasta, joka sekin oli jo kohtalainen ts. ei mitään katastrofaalista. Mutta ne 4-5 vuoden takaiset jakopään hihnaongelmat ja vakavat ruostumiset loivat mainetta. Jos vikoja olisi ollut vain yksittäisissä autoissa mutta kun järjestään...
      Vanha totuus on kuitenkin se, että menetettyä mainitta ei saa hetkessä takasin vaikka olisi ansioitakin...
      Kokonaan toinen puoli asiassa on se, että Opelista saa kohtalaisen auton liki Ladan hinnalla eli käytettyjen hintataso lienee kohdallaan.

    • esko
    • uusin

      tuulilasi,siinä on uuden astran kestotesti ja kuten testistä ilmenee,niin eipä ole opel päässyt eroon jatkuvista sähkövioista. Johtuuko tämä siitä,että ne tehdään englannissa ? itselläni oli vectra jolla ajoin vajaat 40 000 km ja kyllästyin jatkuviin korjaamo käynteihin sähkövikojen vuoksi. vaihdoin vectran viisi vuotta vanhempaan mersuun,jolla on ajettu 250 000,eikä korjaamolla ole tarvinnut käydä kuin huolloissa.

      • toisaalta

        en usko että sähköviat johtuu siitä että uusi astra tehdään englannissa.....uutta astraa kun tehdään saksassa ja belgiassa....ainakin mun uusi astra on tehty saksassa....sähkövikoja ei ole ollut ensimmäistäkään, tosin vanhassa 97 mallin vectrassani oli sähkövikoja ja se oli tehty englannissa ja monet sähköosista turkissa, uudessa astrassani olen kone huoneesta etsinyt löytyykö vielä made in turkki osia; ei löydy, osat suurimmalta osalta Bosch ja valmistusmaa saksa.


    • auto-miekkonen

      on ollut vm.99 1.6 8vent. astra 4v eikä ole ollut yhtä ainutta vikaa! Opel on hyvä auto vaikka kaikki sanoo että olis paljon vikoja olen ajanut 20v opeleilla ja olen tyytyväinen siihen autoon. usko mitä haluat mutta ooppellissa ei ole sen enempää vikaa kuin muissakaan autoissa!

      • Hipsu

        Mulla on kanssa tommonen samanmoinen astra ja nyt mittarissa 150 tkm ja ei kyllä hirveästi vikoja oo ollu tähän asti.
        Tai no yksi isompi vika oli kun moottorin ohjausyksikkö hajosi mutta onneksi meni vielä takuuseen (6vuotta).
        Ei oo ollu sähkövikaa, ylenmääräistä öljynsyöntiä eikä remmiongelmia ym.
        Aikanaan kun Opelia olin ostamassa sain kuulla monet varoitukset ja jutut kuinka huonoja autoja ne on mutta tähän asti ainakin olen ollut tyytyväinen.


      • auto-miekkonen
        Hipsu kirjoitti:

        Mulla on kanssa tommonen samanmoinen astra ja nyt mittarissa 150 tkm ja ei kyllä hirveästi vikoja oo ollu tähän asti.
        Tai no yksi isompi vika oli kun moottorin ohjausyksikkö hajosi mutta onneksi meni vielä takuuseen (6vuotta).
        Ei oo ollu sähkövikaa, ylenmääräistä öljynsyöntiä eikä remmiongelmia ym.
        Aikanaan kun Opelia olin ostamassa sain kuulla monet varoitukset ja jutut kuinka huonoja autoja ne on mutta tähän asti ainakin olen ollut tyytyväinen.

        16venttiilisessä jossa on uudempi moottori taitaa olla enemmän vikoja minulla on vanhempi moottori. Kumpikas sinulla oikein siinä astrassa on? Minä en ole ehtinyt körötellä sillä kuin sellaiset 90 000tkm 4 vuodessa edellinen kuski oli ajanut 20 000. eli yhteensä ajettu 110 000 tkm.


      • ei Opelia
        auto-miekkonen kirjoitti:

        16venttiilisessä jossa on uudempi moottori taitaa olla enemmän vikoja minulla on vanhempi moottori. Kumpikas sinulla oikein siinä astrassa on? Minä en ole ehtinyt körötellä sillä kuin sellaiset 90 000tkm 4 vuodessa edellinen kuski oli ajanut 20 000. eli yhteensä ajettu 110 000 tkm.

        Voihan sitä itsekseen miettiä ja perustella omaa typeeryyttään sanomalla "ei Opeleisssa ole sen enempää vikoja kuin muissakaan autoissa". Totuus on kuitenkin ihan toista.

        Olet siis jo 20 vuotta käynyt vähän väliä pajalla Opelisi kanssa. Se on varmaan ihan kiva harrastus, tai sitten sinulla on jo takapiha täynnä vanhoja romuja joista irroittelet joka viikko jotain osia uusimapaan ritsaasi...

        Onnea ja menestystä valitsemallasi uralla


      • auto-miekkonen
        ei Opelia kirjoitti:

        Voihan sitä itsekseen miettiä ja perustella omaa typeeryyttään sanomalla "ei Opeleisssa ole sen enempää vikoja kuin muissakaan autoissa". Totuus on kuitenkin ihan toista.

        Olet siis jo 20 vuotta käynyt vähän väliä pajalla Opelisi kanssa. Se on varmaan ihan kiva harrastus, tai sitten sinulla on jo takapiha täynnä vanhoja romuja joista irroittelet joka viikko jotain osia uusimapaan ritsaasi...

        Onnea ja menestystä valitsemallasi uralla

        Mutta en ole käynyt opelin kanssa pajalla monestikkaan, paitsi niillä muutamalla vanhalla kadetilla piti käydä. Eikä ole pihassakkaan romuja!


      • Hipsu
        auto-miekkonen kirjoitti:

        16venttiilisessä jossa on uudempi moottori taitaa olla enemmän vikoja minulla on vanhempi moottori. Kumpikas sinulla oikein siinä astrassa on? Minä en ole ehtinyt körötellä sillä kuin sellaiset 90 000tkm 4 vuodessa edellinen kuski oli ajanut 20 000. eli yhteensä ajettu 110 000 tkm.

        Mulla on juuri samanmoinen -99 vuoden 1.6 8 ventt. Hevosvoimia kaikki 75 ja ykspisteruiskulla. Eihän se mikää tykki oo mutta kulkee kun vauhtiin pääsee:)


    • itäautoilija

      Minulla oli edellinen auto Astra 2.0 tdi. Eikä minulle tule enään Opelia.Sähkövikoja aivan perkeleesti, ohjaustehostin uusiksi, etunavat uusiksi, takajarrut uusiksi, lämmityslaite uusiksi, syyläri vaihdettin kuukaden kuluttua, kun huomattin, että tehtaalla oli katkottu sen yläkiinnikkeet. jäähdytys/ lämmitysjärjestelmä sekoili jatkuvasti, kun se eberi oli asennettu tehtaalla jotenkin sinne päin.Talvella oltiin kusessa jos lisälämmitin ei lähtenyt käyntiin.Moottori oli hyvä, joskin söi aikalailla öljyä. Hirveätä taistelua piakallisen huollon kanssa kuka korvaa kuka maksaa.
      Rehellinen vastaus: ÄLÄ OSTA
      Suomessa sokeat tekee pensseleitä...saksassa ooppeleita.

      • Opel on ihan ok

        Auto oli Volkswagen Golf 04, ensimmäisenä vuonna auto vuoti sisään vettä, talvella rupesi takaluukku kuplimaan sinkkiongelma, meni vähän aika tuli ruutuun jotain workshop contact?, jarruvalo katkaisija meni (selvisi 1,5 tunnin jälkeen. Tästä ei kauan mennyt kun kaukosäädin ei toiminut ajattelin että paristo mennyt huonoksi, ei sain takuusta uuden. Meni kuukausi kaksi kun moottori tiellä veto meni, auto ei kulkennut kunnolla ei ohittaminen edes ollut mahdollista turbon solenoidiventiili, vaihdetiin.

        Kun mittarissa oli 60tkm oli jarrulevyt jarrukatkasija (2 kertaa) sekä takaluukku maalattu, oven mikrokatkaisija vaihdettu, valoviksi ja valokatkaisija (ei relettä!) vaihdettu, sen lisäksi auto söi öljyä. (1.9 tdi pd100) longlife 15.90€ litra. Takajarrut rohisevat tyyppivika. Autossa tosi paljon sähköongelmia. Viimeinen vika riitti puhallin ei toiminut kun kakkos nopeudella ja kun et voi edes vaihtaa etulamppuja ilman korjaamo käyntiä.

        Onneksi kaikki meni takuuseen, mutta se että auta kun on ilman autoa.


        Se että vaihdoin auton takaisin Opeliin oli huolto Vw auto ja Laakkonen ovat todella surkeita.


        Nyt ajan astralla taas kotooinen ja turvallinen olo 38tkm mittarissa :).


    • Asterix

      Minulla on 2005 Astra H ja 275000 nyt lasissa.

      viat ja ongelmat:
      - Etu kaiutin takuukorjaukseen heti alkukilometreillä
      - Torvi korjattu
      - Jarrut pitää ääntä (ei vikaa)

      Ei muuta vikaa.. voisin jopa suositella.

      muuta:
      - puoltaa kiihdyttäessä
      - pyyhkijän sulat uutena jo surkeat

      • obelix5

        siihen puoltamiseen kiihdyttäessä auttaa kun vaihtaa alatukivarren puslat uuteen


    • astronautti

      Tulipa ostettua Astra H. Loistavan G elegancen entisenä omistajana olisin halunnut sellaisen nyt kakkosautoksi. Sattui kuitenkin vähän ajettu H kohdalle. Ei tässä mitään tyylikkyyden tai ylellisyyden tunnelmaa ole, penkit eivät ole G:n sport-istuimia lähelläkään, paremmat kuitenkin kuin valtaosassa kilpailijoita. Ajettavuus teki heti vaikutuksen. Ykkösenä mulla on viimevuotinen 30t ajettu mitsu. Toimiva ajopeli, mutta eipä heti tule mieleen, missä olisi parempi kuin tuo -05 astra näyttävyyttä lukuunottamatta.

    • joo itellä on opel astra -94 kilsoja takana 230 000 ei mikää hirviä luku mutta auto pelaa ja perus huoltojen lisäks ei mitää muuta sen kummempaa kaikki sanoo ooppelia paskaks sama se auto ku auto voi saatana olla varma et joka autoon tulee joskus pieniä ja suuria vikoja toisilla enemmän ja toisilla vähemmän eikös se oo tänä päivänä melkein iha sama minkä kotteron ostaa ku melkein kaikki on samaa paskaa vaa eri merkkisenä? vai olenko nyt erehtyny tai jotai sinnepäin

    • 10 vuotta Astroilla

      On ollut Astrat G, H ja nyt J - kaikki ostettu uusina, ja kaikki olleet erinomaisia ajettavia - viimeinen vika oli G:ssä, jossa ohjausyksikköön tuli jokin häiriö. Se meni pikahuollossa vaihtoon, ja maksoi jotain 180 euroa.

      On turha inistä joistain hihnojen vaihdoista kun ne jo ostaessa kerrotaan, että niin on. G:n kohdalla oli kyllä markkinointivirhe, joka peruttiin. Olisiko ollut parempi, ettei olisi peruttu ja annettu hihnojen katketa?

      H:ssa ei ollut yhtään vikaa, ja sen perusvarustelu hakkaa jonkin muotoiluiltaan aataminaikuisen Golfin mennen tullen, se toimi ja oli loppuun asti tekniikaltaan ajateltu.

      J puolestaan on yksi nopeimpia lämpenemään talvisin, - lämpö ja Golf kun eivät kuulu yhteen, kuten tiedetään.

      Eli jos haluaa hyvän perusauton, jolla on likimain ihastuttavaa ajella, niin osta H tai J- mallin Astra. J-mallissa erinomaisinta on sen liikkuvuus, se pyörii vaivatta kuin polkupyörä alamäessä kaupunkiajossa. H-mallikin on hyvä, ja varsinkin mallisarjan lopun 2007.2009 autot todella hiottuja keskisarjan vehkeitä.

      On turha kuunnella -90 luvun rutinoita. Oma vikansa, jos ajelevat noin vanhoilla vehkeillä - enää niistä ei ole verrokeiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe