Finnair Cabin Crew 2020

Anonyymi

Tehdää uusi aloitus nyt käynnissä olevaa hakua sivuten. Oletteko hakeneet, missä vaiheessa rekrynne on ja haetteko osa- vai kokoaikaista työtä?

481

4564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen hakenut, vasta eilen laitoin hakemusta menemään. Kokoaikatyö ensisijaisesti toiveissa, mutta toki myös osa-aikatyö kelpaisi. Lentoemännän ammatti on suurin haaveeni.

    • Anonyymi

      Mä laitoin hakemuksen heinäkuun alkupuolella, ja alkuviikosta tuli kutsu videohaastatteluun ja nettitehtäviin. :) Ilmeisen hitaasti tosin etenee prosessi, koska tulokset onlinetehtävistä tulee kuulemma lokakuussa, kun tää toka kierros päättyy.

      • Anonyymi

        Ne tulokset tulee vasta "jälkikäteen" eli saattaa tulla vasta jopa terveystarkastuksen jälkeen. Hakuprosessi kyllä etenee nopeammin. Syyskuussa on arviointipäivät, niin ainakin netissä on kerrottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne tulokset tulee vasta "jälkikäteen" eli saattaa tulla vasta jopa terveystarkastuksen jälkeen. Hakuprosessi kyllä etenee nopeammin. Syyskuussa on arviointipäivät, niin ainakin netissä on kerrottu.

        joo näin mulle selviskin jo kun tutkin asiaa ! :)


    • Anonyymi

      Mä laitoin hakemuksen joskus heinäkuun alkupuolella ja viime viikolla tuli videohaastattelu- ja nettitehtäväkutsut. Mistä kuulitte, että vasta lokakuussa tulee jatkoon päässeille lisätietoa? JOS näistä
      Netin kautta tehtävistä jutuista nyt pääsee jatkoon, mitä on vielä edessä ennen kurssipaikkaa?

      • Anonyymi

        Sähköpostissa luki että näistä saa vastaukset lokakuussa - tosin jatkoon pääsystä varmaan saakin kuulla tuota ennen, nyt kun tarkemmin järkeilin? Tämän jälkeen täytetään medikysely netissä, jos sen läpäisee on ilmeisesti haastattelut (ryhmä ja yksilö ?) ja jos niistä tulee valituksi saa kurssipaikan. Tosin sekin voi vielä kaatua sit kun on se toinen medikaali eli lääkärin vastaanottokäynti, jos siellä sit jotain ilmenee


    • Anonyymi

      Minulle ei ole kuulunut vielä mitään. Jätin tosin hakemuksen vasta viime viikolla. Jotkut kuitenkin ilmeisesti saaneet lähes heti tiedon jatkosta. Voiko sitten jo olettaa että ei päässyt? Kai siitäkin nyt joku viesti tulee?

      • Anonyymi

        Itse taisin jättää sen vasta viime viikon keskiviikkona ja perjantaina tuli tieto. Riippuu vähän mikä päivä viime viikosta jätit? Voi mennä aika tarkalle, kun kumminkin verkkotehtävät on jo auki. Uskon että Finskin rekryn läpipääsyssä painaa erittäin paljon työkokemus asiakaspalvelu alalta ja kielitaito.


    • Anonyymi

      Finnairin hakuprosessi on todella hermoja raastavaa. En ihan ymmärrä miksi he pistävät ihmiset odottamaan kuukausia ja kurssipaikankin saatua se voi tyssätä.

      • Anonyymi

        Jos olet saanut kerran kurssipaikan niin mihin se voi sen jälkeen vielä tyssätä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet saanut kerran kurssipaikan niin mihin se voi sen jälkeen vielä tyssätä?

        Ennen kurssin alkua tulee käydä ilmailulääkäri tarkastuksessa ja homma voi siihen kosahtaa, vaikka kurssipaikka olisikin.


    • Anonyymi

      Miks Finnairin hakuprosessi on näin pitkä ja epäselvä? Monella ulkomaalaisella yhtiöllä saatat jättää hakemuksen ja olla vielä saman kuukauden aikana jo itse kurssilla.

    • Anonyymi

      Kauankohan kestää et tulee ilmotus siitä et pääseekö eteenpäin noista tehtävistä ja videohaastiksesta? Toivottavasti ei kauheen kauaa!!

      • Anonyymi

        No siinä sanotaan, että aloittavat käymään läpi haastatteluita kun ”eräpäivä” on mennyt umpeen. Eli jos tiistaina 6.8. aloittavat tsekkaamaan 300 hakijan haastattelut niin ehkä siinä menee syyskuun puolelle ihan reilusti..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinä sanotaan, että aloittavat käymään läpi haastatteluita kun ”eräpäivä” on mennyt umpeen. Eli jos tiistaina 6.8. aloittavat tsekkaamaan 300 hakijan haastattelut niin ehkä siinä menee syyskuun puolelle ihan reilusti..?

        Mistä tieto, että vain 300 olisi päässyt hakuprosessissa eteenpäin? No


      • Anonyymi

        ”Saimme iloksemme yli 3000 hakemusta ja olemme nyt käyneet ne läpi suurella mielenkiinnolla.”

        Saivat siis yli 3000 hakemusta, ei 300. Suurin osa kaiketi näistä pääsee jatkoon ja kyllä siinä aikansa menee, että EDES sen 300 videohaastattelua joku katsoo läpi. Luultavasti siis vielä enemmän kuin 300.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Saimme iloksemme yli 3000 hakemusta ja olemme nyt käyneet ne läpi suurella mielenkiinnolla.”

        Saivat siis yli 3000 hakemusta, ei 300. Suurin osa kaiketi näistä pääsee jatkoon ja kyllä siinä aikansa menee, että EDES sen 300 videohaastattelua joku katsoo läpi. Luultavasti siis vielä enemmän kuin 300.

        Joo. Itsellä siis se käsitys emotuttujen kautta, että noin puolet hakijoista tekee videohaastattelut yms. Siksi ihmettelin, että mistä tuo 300 tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinä sanotaan, että aloittavat käymään läpi haastatteluita kun ”eräpäivä” on mennyt umpeen. Eli jos tiistaina 6.8. aloittavat tsekkaamaan 300 hakijan haastattelut niin ehkä siinä menee syyskuun puolelle ihan reilusti..?

        Jo siinä cabin crew-paikkailmoituksessa luki näin:
        Application period: April-August 2019
        Online assignments and a video interview: July-August 2019
        Medical survey: August-September 2019
        Assessment days: September 2019
        Medical check: October 2019
        Training: late autumn 2019/winter and early spring 2020


    • Anonyymi

      Laitoin hakemuksen jo kuukausi sitten eikä mitään oo kuulunut 😭 Mitähän tästä pitäs aatella? Tuleeko sieltä ees joku sposti vaikkei valittaiskaan?

      • Anonyymi

        mäkin laitoin jo kauan sitte sen hakemuksen :( eipä siis tainnut tulla haastattelukutsua.. noh ei oo kovin yllättävää kun ovat kuulemma tosi tiukkoja sen suhteen että pitäis olla väh. 1,5v asiakaspalvelukokemusta ja mulla ei kyllä riitä.. mitä nyt oon lukenu aiempien vuosien keskusteluja niin eivät laita viestiä jos ei valita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mäkin laitoin jo kauan sitte sen hakemuksen :( eipä siis tainnut tulla haastattelukutsua.. noh ei oo kovin yllättävää kun ovat kuulemma tosi tiukkoja sen suhteen että pitäis olla väh. 1,5v asiakaspalvelukokemusta ja mulla ei kyllä riitä.. mitä nyt oon lukenu aiempien vuosien keskusteluja niin eivät laita viestiä jos ei valita

        No vähän inhottavaa... Voisivat sitten suoraan sanoa että tarvii tietyn määrän asiakaspalvelukokemusta 😐


      • Anonyymi

        Mulla on useampi tuttu Finnairilla ja ihan oikeasti ei sinne vaadita mitään ihmeitä eikä yli-ihmisiä! Monella on sellainen mielikuva, että sinne pitäisi olla joku superhyvä asiakaspalvelun ammattilainen ja osata puhua 5-10 kieltä ja olla muutenkin kaikin puolin täydellinen ihminen. Ei pidä ollenkaan paikkaansa! Sinne pääsee oikeasti suht. Helposti. Ei kannata menettää toivoa!


      • Anonyymi

        Viesti hylsystä tulee vasta kun ovat valinneet kaikki kandinaatit. He lähettävät kerrallaan kaikille lopuille hakijoille paloittelun viestin ja toivottavat hyvää syksyä ja menestymistä. Eli voit odottaa siihen syyskuuhun. #kokenut


    • Anonyymi

      Saako kurssin ajalta opintotukea?

      • Anonyymi

        Ei saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa.

        Eikö 8viikon ajalta kuulu saada !


      • Anonyymi

        Ei saa opintotukea.


      • Anonyymi

        Kyllä saa, ainakin Finnairin ask sivuston mukaan. Koska kyseinen koulutus on ns. ammattikoulutus ja siitä saa ammattitutkinnon, niin kyllä toi opintotuen piiriin kuuluu.


      • Anonyymi

        Juu, kyllä opintotukea saa, samoin aikuiskoulutustukea sovitellusti (jos siis täyttää nuo ehdot: 1v. töissä saman työnatajan leivissä, 8 v työkokemusta ylipäätään), jompaa kumpaa toki vaan kerrallaan. :) Voit myös hakea lainatakausta.

        Tsemppiä kaikille hakuun! Tavataan töissä! :)


    • Anonyymi

      Ite oon hakenu ennen ja ilmoitettiin kun en päässyt. Nyt tuli kutsu onneksi videohaastatteluun ja nettitehtäviin! Onko muilla kokemuksia, mitä siinä vieolla kysytään?

      • Anonyymi

        videolla*


      • Anonyymi

        Ne videot pääsee katsomaan just niin monta kertaa kuin haluaa, eli pääset näkemään ne videot jo nyt, jos olet kutsun saanut.


      • Anonyymi

        Okei kiitti! Ääh jännittää! Vastaukset tulee sitten vissiin lokakuussa ja kutsut arviointipäivään.


    • Anonyymi

      Minullekaan ei ole vielä ilmoitettu mitään, hain heinäkuun lopussa. Nythän on käynnissä se vähän niinkuin "toinen" kierros jossa haetaan ensi kevään kursseille. Voinko hakea siinäkin? :D

    • Anonyymi

      Mä hain tavallaan siinä toisessa hakukierroksessa, puhutaanko tässä keskustelussa nyt siitä ekasta vai? 😂 Koska jos joo niin sitten en menetä toivoani sen toisen hakukierroksen suhteen. Tai oletettavasti hain toisessa kun laitoin hakemuksen menemään heinäkuun alussa.

      • Anonyymi

        Hain kanssa tossa toisessa haussa ja tein videohaastiksen plus tehtävät eli jos hait tokassa niin tänään vika päivä ku voi vastata noihin ennakkotehtäviin.


    • Anonyymi

      Joo tänään tosiaan vika päivä laittaa noi videot ja vastata niihin onlinetehtäviin, jos nyt haki siinä toisessa haussa. :) Jännä nähä että minkä aikaa kestää että tulee kutsua eteenpäin jos tulee

      • Anonyymi

        Jep! Tuleekohan se medijuttu samalla kun/jos saa tietää etenemisestä.


      • Anonyymi

        Kuulemma aikaisimmissa hauissa on näin käynyt.


    • Anonyymi

      Mutta nytkin on parhaillaan haku Finnairille? Siis voi laittaa hakemusta menemään, mikäs haku tämä nyt sitten on?

      • Anonyymi

        joo niin voi, mutta laittamalla hakemuksen nyt sisään, et ole "samalla hakukierroksella" kuin tässä keskustelussa nyt muutamat, eli toimittaneet onlinetehtävät ja videohaastattelut.


      • Anonyymi

        Joo kannattaa lukea se työpaikkailmotus ni ei tarvii ihmetellä :)


      • Anonyymi

        No olipas mukava vastaus. Siellä taas meillä oikein ihmisläheinen ja asiakaspalveluhenkinen hakija😂


      • Anonyymi

        Juu samaa katsoin. Todellinen luonne paistaa läpi.


      • Anonyymi

        🙈 Oon pahoillani mutta tosiaan vähän hassua jos ei oo edes lukenu sitä ilmotusta ja eka tullaan ihmettelemään tänne. Tietenkin aina saa kysyä ei siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🙈 Oon pahoillani mutta tosiaan vähän hassua jos ei oo edes lukenu sitä ilmotusta ja eka tullaan ihmettelemään tänne. Tietenkin aina saa kysyä ei siinä.

        Onhan tuo nyt epäselvää, kun avautuu uusia hakuja koko ajan ja on useita eri hakukierroksia. Enempi vastauksesi kertoo sinusta, kuin se että kysytään jotain. Onneksi tällaisen luonteen omaavat karsiutuu kyllä yksilöhaastatteluvaiheessa pois.

        Oikein hyvää kesänjatkoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuo nyt epäselvää, kun avautuu uusia hakuja koko ajan ja on useita eri hakukierroksia. Enempi vastauksesi kertoo sinusta, kuin se että kysytään jotain. Onneksi tällaisen luonteen omaavat karsiutuu kyllä yksilöhaastatteluvaiheessa pois.

        Oikein hyvää kesänjatkoa!

        Oon ihan samaa mieltä että siinähän se ilmoituksessa sanotaan ihan selvästi milloin on mikäkin haku ja muutenkin hakuprosessin eteneminen. Ihmettelen sitä, jos ei edes ilmoitusta ymmärrä/lue, onko ihan tosissaan edes kurssille hakemassa. On niin selvästi kerrottu ilmoituksessa ettei pitäis jäädä kenellekään englantia taitavalle epäselväksi.


      • Anonyymi

        En ole tuo kenelle aiemmin vastattiin, mutta on kyllä epäselvää rekrytointia myös minun mielestäni. Ja päivämääriäkin on muutettu siitä mitä ne keväällä oli kun silloin katsoin. Että ei mikään ihme jos monellekin epäselvää missä mennään. Ja mitä hakua tämä keskustelu koskee? Nyt käynnissä olevaa hakua, niin aloituksessa lukee.. ja haku on ollut käynnissä ties kuinka kauan.

        Asiakkaat lentokoneessa kyselee kuule vaikka ja kuinka paljon "tyhmiä" kysymyksiä. Kyllä sun täytyy niitä sietää. Ja ylimielinen asenne ei ole lentoemännälle toivottava piirre ollenkaan.


    • Anonyymi

      Ilmeisen mahdotonta pitää näitä keskusteluja hyväntuulisina ☝️😔
      Mä hain myös tässä kakkoskierroksessa. Videohaastattelukutsu tuli seuraavana aamuna hakemuksen jättämisestä, nuo tehtävät tuntu menevän ihan kivasti niin että nyt sit jännitellään jatkoa 😁Kokoaikaiseksi haen. Minkälaisilla taustoilla ootte hakemassa? 🙂

      • Anonyymi

        Edit: Näköjään joku juuri kysynyt jatkon aikataulua tuolla kyselyfoorumilla:

        "Saako heti 5.8 jälkeen tietää pääsikö videohaastatteluista ja online tehtävistä jatkoon seuraavaan vaiheeseen?
        Hei! Tieto jatkosta tulee noin kahden viikon päästä. Käymme läpi satojen hakijoiden ennakkotehtävät, joten hieman joutuu vastausta odottamaan."

        ..että täytyy yrittää olla pidättämättä hengitystä.. 😁


    • Anonyymi

      Kiinnostaisi tietää myös muiden taustoja tosiaan! Ite 19 ja kaksoistutkintokoulutus, eli siis yo-todistus ja sosiaali-ja terveysalan tutkinto. Työkokemusta juuri se vaadittu minimi 1,5 vuotta. Ennakkotehtävät ja videohaastattelu meni ihan kivasti, mutta uskon, että niin meni myös monilla muilla, joten saa nyt nähdä.. :D

      • Anonyymi

        Siis saako finskille hakea jo 19- vuotiaat? Monella yhtiöllä on alaikäraja 20-22v.


      • Anonyymi

        Saa jo 18 vuotias hakea, jos vaan on se työkokemus jota vaaditaan :D


    • Anonyymi

      Hain heinäkuun lopussa eikä mitään ole kuulunut. Katsoin, että näköjään finnairin järjestelmä antaa hakea tässä uudessa hakukierroksessa jälleen, eli voinko pistää saman tien uutta hakemusta menemään? Tai no voin varmaan, miksen voisi. :D
      Tuntuu vaan hassulta kun mitään eivät ilmoittaneet edes edellisestä hausta eikä periaatteessa tiedä varmaksi ettei ole jatkossa, täytyypä laittaa cv paremmaksi ja muutenkin hakemus paremmaksi ja kokeilla onnea saman tien uudestaan. Tämä uusi haku sopisi itselleni jopa paremmin, sillä ehtisin juuri ja juuri valmistua sairaanhoitajaksi ja siitä pääsisin saman tien sitten lentoemännäksi jos siis hyvin kävisi.

      Tsemppiä kaikille hakuun!

    • Anonyymi

      Minkälainen kielitaito teillä hakijoilla on? Entä aspakokemus tausta? Mulla on ehkä näissä kaikista eniten puutteita. Aspakokemusta alle vuosi tai noin vuosi ja kielitaito Suomi: äidinkieli, englanti: ehkä 7,5-8 välillä suht. Hyvä kyllä, ruotsi: ihan ok. Muttei sinänsä mitään huimaa kielipäätä. Avaisivatpa norralle haun pian. Jostain syystä uskon, että Finnairilla arvostavat vielä enemmän hyvin monipuolista kielitaitoa kuin norralla, jolla kuitenkin lennetään ihan lähiliikennettä verrattuna Finnairiin jolla lennetään suunnilleen lähes tulkoon ympäri maailmaa. Noh, katsotaan mitä elämä tuo tullessaan.

      • Anonyymi

        Virallisesti mitä vaaditaan on sujuvaa suomea sekä englantia. Tämä tarkoittaa CERF tasoa B1-2, joka vastaa YO-arvosanaa noin C-M. Kuitenkin jos työssä haluaa pärjätä on myös suotavaa osata toista kotimaista kieltä ;). Lisäksi ilmailualalla ylipäätään kielitaito katsotaan aina eduksi, koska ihmiset kulkevat käytännössä joka paikkaan lentoyhtiöiden kilpailuttamisen ja yhteistyön takia. Esimerkiksi Finnairin lähiliikenteessä(Eurooppa) tapaat päivittäin; saksaa, venäjää, kiinaa, japania, ruotsia ja englantia puhuvia ihmisiä sekä tietenkin kohde maan kansalaisuuksia. Hyvä sääntö on, jos pystyt lukemaan ulkomaan uutisia sekä myöskin keskustelemaan ääneen niistä, niin aivan varmasti sulla on riittävä kielitaito :)


      • Anonyymi

        Ei ruotsia ole enää mikään pakko osata. Ainoastaan suomi ja englanti.


      • Anonyymi

        Toivottavasti eivät kauheasti katso YO-tuloksia, sillä sain siitä englannin kielikokeesta C1, mutta yo-kokeesta vaan B. En tiedä mikä mättäsi sillon, mutta. :D


      • Anonyymi

        No itse asiassa suomeakaan ei enää tarvitse osata, ainoastaan englantia. Suomesta kuitenkin huomattavaa etua hakuprosessissa.


      • Anonyymi

        Typerä uudistus. Lähes joka yhtiöllä vaaditaan englannin lisäksi se yhtiön oman kotimaan kielen osaaminen. Mielestäni Finnairin matkustamohenkilöstön tulee aivan ehdottomasti osata suomen kieltä.
        Onneksi sentään norralla vaativat suomen kielen edelleen, mutta kyllä pitäisi Finnairillakin vaatia. Toivottavasti poistavat typerän uudistuksen ja ottavat takaisin suomen kielen vaatimuksiin.


      • Anonyymi

        Puhun naiivina suomea, sujuvasti englantia, keskustelua pystyn ylläpitämään kreikaksi ja alkeet osaan ruotsiksi. Harmittaa, kun ruotsia ei ole tullut ylläpidettyä niin unohtunuthan se on.

        Oon työskennellyt asiakaspalvelussa 16-vuotiaasta asti, eli 10 vuotta enemmän tai vähemmän. Toki opiskeluiden ohessa eli en täyspäiväisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhun naiivina suomea, sujuvasti englantia, keskustelua pystyn ylläpitämään kreikaksi ja alkeet osaan ruotsiksi. Harmittaa, kun ruotsia ei ole tullut ylläpidettyä niin unohtunuthan se on.

        Oon työskennellyt asiakaspalvelussa 16-vuotiaasta asti, eli 10 vuotta enemmän tai vähemmän. Toki opiskeluiden ohessa eli en täyspäiväisesti.

        Haha siis natiivina en naiivina 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerä uudistus. Lähes joka yhtiöllä vaaditaan englannin lisäksi se yhtiön oman kotimaan kielen osaaminen. Mielestäni Finnairin matkustamohenkilöstön tulee aivan ehdottomasti osata suomen kieltä.
        Onneksi sentään norralla vaativat suomen kielen edelleen, mutta kyllä pitäisi Finnairillakin vaatia. Toivottavasti poistavat typerän uudistuksen ja ottavat takaisin suomen kielen vaatimuksiin.

        Ei välttämättä ole typerä. Englanti on ilmailualan virallinen kieli, joten käytännössä et tarvitse kotimaan kieltä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerä uudistus. Lähes joka yhtiöllä vaaditaan englannin lisäksi se yhtiön oman kotimaan kielen osaaminen. Mielestäni Finnairin matkustamohenkilöstön tulee aivan ehdottomasti osata suomen kieltä.
        Onneksi sentään norralla vaativat suomen kielen edelleen, mutta kyllä pitäisi Finnairillakin vaatia. Toivottavasti poistavat typerän uudistuksen ja ottavat takaisin suomen kielen vaatimuksiin.

        Miksi se sinua haittaa? Monipuolisempaa hakijaa jos ei vaadita suomenkieltä.

        Tärkeä uudistus ja varmasti pitävät siitä kiinni.


    • Anonyymi

      Mä oon 24-vuotias, sain kanditutkinnon juuri valmiiksi (espanja pääaineena), ja aikeissa jatkaa nyt maisteria sellasella rauhallisella otteella, jos nyt sattuisin pääsemään töihin niin sit toki sen ehdoilla menis, hain ihan kokoaikaiseksi. Puhun suomen lisäksi enkkua ja espanjaa, ruotsia jotenkin ja italia oon opiskellut vähäsen. Aspakokemusta sanoisin että - 4 vuotta. Saas nähdä miten käy :)

      (Ja tohon ylempään selkkaukseen viitaten: oon ilmeisesti ainoa jonka mielestä toi anonyymin kommentti ei ollut mikään kovin "epäystävällinen". Netissä helppo tulkita muiden viestejä kun ei näe elkeitä yms)

      • Anonyymi

        siis helppo tulkita väärin*


      • Anonyymi

        Vau! Kunpa olis itekki noin fiksu et on oikein kandi! :D sulla varmasti hyvät mahikset päästä!


      • Anonyymi

        En usko sen tuovan mitään lisää, kuitenkin asiakaspalvelukokemus ja kielitaito persoona itsessään lienee pääasia, vaatimushan kun on pelkkä ylioppilastutkinto :)


    • Anonyymi

      Ei ne yo-todistuksen numeroita ala katsoa. :D Se on ihan sama vaikka enkusta olis kirjotettu A, jos sä haastattelussa sillä pystyt kommunikoimaan ja vakuuttamaan muut, se riittää.

      • Anonyymi

        toivotaan näin! :D


      • Anonyymi

        Kannattaa muistaa, että Finnairin 2kk kurssi on kokonaan englanniksi. Niin ainakin siellä Ask.fm sanoivat. Ennen ollu mun mielestä suomeks..


      • Anonyymi

        Juu, se on kokonaan englanniksi, mutta uskoisin, jos vähän katsoo jotain lentosanastoa valmiiksi ja on jo ennestään hyvä englannissa niin pärjää!


      • Anonyymi

        Ei tuommoisesta kannata stressiä ottaa. Englannin kielisestä opetuksesta selviää hyvin ihan perus enkulla, ei tarvitse olla mikään täydellinen. Ja kurssi tosiaan vaihtelee, välillä se on suomeksi ja välillä enkuksi. Mielestäni saisi olla suomalaisella yhtiöllä ihan suomeksi, manuaalit on tottakai enkuksi joka tapauksessa.


      • Anonyymi

        Tuo kurssi on englanniksi vain, jos kurssilla on vähintää yksi ulkomaalainen (joka tietenkään ei osaa Suomea). Muutoin se on suomeksi. Edelleen englanti on virallinen ilmailualan kieli, niin en ymmärrä pointtia, että miksi kurssin välttämättä pitää olla Suomeksi?


    • Anonyymi

      Ei mun tuntemat lentoemännät oo mitään ihmeellisiä enkussa. Ihan perus enkku riittää, ei siellä koneessa mitään tähtitiedettä jutella asiakkaiden kanssa.

      Lentäjillä eri asia. Heille englannin kieli on aivan ehdottoman tärkeä tietenkin.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan saako kurssin ajalta aikuiskoulutustukea? Jossain lukee, että saa ja muualla että ei.

      • Anonyymi

        Ei mun mielestä saa mitään tukia. En kyllä varma ole.


      • Anonyymi

        Ei kyllä saa. Jos saat työttömyyspäivärahaa ennen koulutusta niin sitä voidaan maksaa myös koulutuksen ajalta.


      • Anonyymi

        Miksei saisi? Kumminkin kurssilta saa ammattitutkinnon ja Finnair ainakin on ilmoittanut, että siitä saa opintotukea.


    • Anonyymi

      Eikä nyt tuli että en päässyt itse ainakaan arviointipäivåän mukaan :( voikohan heti hakea nyt käynnissä olevaan haluun uudestaan? Videot tein kiireessä, ja niistä jäi varmasti kiinni.

      • Anonyymi

        voit hakea heti uusiks. vasta jos arvioinipäivän jälkeen karsitaan ulos niin silloin et saa saman vuoden haussa hakea :) mutta nyt voit koska jäit tässä vaiheessa pois etkä seuraavassa


      • Anonyymi

        outoa että sulle tuli nyt jo viesti, kun sanoivat että läpikäyntiin menee 2 viikkoa 🤔


      • Anonyymi

        veikkaan että tuli siks niin nopeasti tulos, kun lähetin ne videot ehkä minuutin ennen ku sulkeutui se juttu! :D mutta nyt ainakin tietää, että ei ole CV:stä välttämättä kiinni etteikö pääsis, pitää vain olla vakuuttavampi videolla ja tehdä tehtävät paremmin.


      • Anonyymi

        Tämä haku on jo päättynyt eli enää ei tähän hakuun voi hakea


      • Anonyymi

        Voi hakea, mutta ei tietenkään "tähän hakuun", koska 5.8 oli dedis videoille, joten eihän se ole edes loogisesti mahdollista :D mutta 1.8 jälkeen tulleet hakemukset ovat sitten taas oma porukkansa ja näiden kurssi alkaa vasta ensi talvena/keväällä


    • Anonyymi

      Millä ihmeellä jaksaa odottaa tuloksia ? Mulla videohaastis meni vähän lonkalta kun en tajunnut että olisi voinut katsoa kyssärit jo aiemmin 🤦🏼‍♀️

      • Anonyymi

        Mulla meni videohaastis omasta mielestä ihan OK, ainoavaan etten yhden videon kysymyksestä meinannu saada selvää, en siis tiedä että vastasinko nyt ihan väärään aiheeseen vai en :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla meni videohaastis omasta mielestä ihan OK, ainoavaan etten yhden videon kysymyksestä meinannu saada selvää, en siis tiedä että vastasinko nyt ihan väärään aiheeseen vai en :D

        Mulla sama, eka kysymys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla meni videohaastis omasta mielestä ihan OK, ainoavaan etten yhden videon kysymyksestä meinannu saada selvää, en siis tiedä että vastasinko nyt ihan väärään aiheeseen vai en :D

        olen innokas nuori yläasteikäinen 14v tyttö, kiinnostuksen vuoksi kyselen millaisia kysymyksiä videohaastattelussa kysyttiin/kysytään?


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tietoa, että mille yhtiölle pääsee "helpoiten"? Enkä tarkoita, että olisi oikeasti jotenkin helppo päästä, mutta Finnair tuskin on se ihan helpoin, varmasti johonkin pääsee helpommin ja vaatimukset ei niin isot. Olen toki perehtynyt eri yhtiöihin itsekin, mutta kiinnostaisi kuulla teidän kokemuksia ja ajatuksia. Minulla ei vielä täyty Finnairin vaatima asiakaspalvelukokemus 1,5v. Lentoemännän työ on valtavan suuri haaveeni ja muutenkin ilmailu kiehtoo ja on lähellä sydäntä.
      Tsemppiä teille kaikille hakuun, toivottavasti näemme taivaalla joskus :)

      • Anonyymi

        en kyllä osaa sanoo... norwegian? tui/thomas cook, norra ?


      • Anonyymi

        No esim. Norra, Thomas Cook, tui, ryanair. Ryanairille taitaa päästä emoksi/stuertiksi aika helpolla.
        Nuo ei mielestäni ole niin tarkkoja aspakokemuksesta kuin finnair.muistakaa, että Finnair laskee kyllä myös sotealan hommat aspa- kokemukseksi. Eikä sinne finnairillekaan niin vaikeaa ole päästä, tunnen monia sinne päässeitä ja ovat itsekin sanoneet ettei ole vaikea päästä ja jengiä löytyy aikalailla laidasta laitaan.


      • Anonyymi

        Näin niin kuin vinkkinä, niin kannattaa tutkia myös sitä aspektia, että onko työyhteisö ja työantaja hyvä?


    • Anonyymi

      Norralle pääsee heittämällä sisälle, lähes kaikki

      • Anonyymi

        En pari vuotta sitten päässyt edes valintakokeisiin vaikka täytin hakukriteerit ja olen vieläpä sairaanhoitajakin. Noh, ens haussa uutta yritystä sisään ja varmaan on CV:ssä jotain vialla.. täytyy muokata.


    • Anonyymi

      Helpolla pääsee Norralle, koska sillä tylsät lennot, ei pääse näkeen maailmaa yhtään. Ei kai kukaan muuten emon hommia jaksa, jos ei pääse maailmaa näkemään. Itse työhän suurimmaksi osaksi tylsää tarjoilua, vaikka turvallisuuden takia koneessa ollaankin.

      • Anonyymi

        Onpas sulla väärä asenne. Nimenomaan tuollaiset "haluan matkustella"- tyypit halutaan karsia pois heti ensimmäisenä. Lentoemännän työ on työskentelyä lentokoneessa. Jos haluat matkustella, harkitse mieluummin vaikka matkaopasta tms


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas sulla väärä asenne. Nimenomaan tuollaiset "haluan matkustella"- tyypit halutaan karsia pois heti ensimmäisenä. Lentoemännän työ on työskentelyä lentokoneessa. Jos haluat matkustella, harkitse mieluummin vaikka matkaopasta tms

        Seuraapa Finskin emojen insta tilejä niin kyllä niitä matkoja siellä eniten hehkutetaan. Ei kai kukaan tyhmä sitä haastattelussa paljasta syyksi hakea emoksi mutta näin se vaan menee.


    • Anonyymi

      Onko monelle tullut jo tuloksia?

      • Anonyymi

        Vielä ei ole tullut mitään mutta oikeesti jos järjellä ajattelee niin mahkut päästä tuhansien joukosta kurssille on tosi pienet 😱. Mä pääsin AMK linjallekin helpommalla aikoinaan


      • Anonyymi

        Juu ei vielä 🤷‍♀️ En muistanutkaan et oon näin malttamaton.. 😅


      • Anonyymi

        Ittellä vahva haju, että joko ensi viikon lopulla, taikka sitä seuraavan viikon alussa tulee tietoa (näin täyttää se 2 viikon tuloksien läpikäymisprosessin aika). Joten turha tässä nyt on päivitellä mailia seuraavien päivien aikana. Ja plus mitä tuossa nyt katso aikaisempien hakujen keskusteluja, niin tieto on tullut läpipääsystä/hylsystä kaikille suhteellisen samaan aikaan.


      • Anonyymi

        Jep noinhan se varmaan on kun oli tuo 2vko:n aikaikkuna. Tulispa tällä viikolla🙈


      • Anonyymi

        Joku on kysynyt Finnairin ask.fm kanavalla, että

        "Hei, tuleeko vastaukset elokuun puolessa välissä vai loppupuolella?"

        vastaus: "Hei! Olemme yhteydessä noin elokuun puolivälissä."

        Hmmm.. Jo ehkä tällä viikolla?!


    • Anonyymi

      Onko kellään tietoa millä perusteella pääsee jatkoon ja kuinka paljon hakijoista jatkaa arviointipäivään ?

      Mulla meni tehtävät suht hyvin, haastattelussa oon enkussa vähän kangerteleva mutta vimppo kysymys meni ookoo

      • Anonyymi

        no voisin kuvitella et englanti on aika tärkeessä osassa ja sitä täytyy osata ilman sen kummempia miettimistaukoja ja kangertelua, koska se on kuitenkin ilmailukieli ja esim kurssi on englanniksi jos mukana on yksikin joka ei suomea puhu :) tehtävät varmasti vaikuttaa myös, koska mittaavat just sitä miten handlaa montaa eri asiaa, mutta ite voisin kuvitella että se millanen persoona oot ja miten hyvin videoilla vastaa on korkeemmassa arvossa.


      • Anonyymi

        Kiinnittävät huomiota vastausten laatuun ja asiakaspalveluhenkisyyteen.


      • Anonyymi

        Ei englanti ole niin tärkeä. Tottakai ilmailukieli on englanti ja lentäjille englanti on super tärkeä, mutta emot ja stuertit selviävät ihan perus enkulla. Turha siitä on mielestäni stressiä ottaa. Itse työ on kuitenkin asiakaspalvelua, vaikka toki koneessa ollaan turvallisuuden takia. Jokainen suomalainen aikuinen selvinnee siitä asiakaspalvelusta koneessa enkun kielellä.
        Eniten haasteita voi tuoda englanniksi oleva manuaalit ja kokeet, mutta eiköhän niistäkin selviä jos motivaatio on korkealla ja sanakirja ahkerassa käytössä tarvittaessa. Kurssi on lyhyt ja intensiivinen, joten hirveästi aikaa millekään ylimääräiselle työlle ei ole.

        Itse uskon, että eniten heille painaa hakijan persoonallisuus ja millainen kuva hakijasta tulee. Jos he tykkäävät jostain todella paljon, eivät ehkä ole kriteerien kanssa niin tarkkoja vaikka jotain uupuisikin. :D
        Ystävällinen miellyttävä luonne, asiakaspalveluhenkisyys varmasti tärkeitä. Samoin tottakai kielipäästä saa plussaa... Jos puhut jotain 10 eri kieltä pääset varmasti jo sillä perusteella 😂


      • Anonyymi

        kyllä se englanti nyt vaan on "niin tärkeä". :D työhän on monien silmään juurikin kielitaidon kannalta sitä "coffee, tea? milk, sugar?", mutta kyllä siinä pitää kielitaito olla aika terävässä kunnossa jos/kun asiakkailla lisäkysymyksiä, tai tulee joku tilanne päälle. Vaatimuksissakin kuitenkin finnairilla ainoa kieli jota täytyy osata on englanti, ei edes suomi, joten siitä voinee toki päätellä vähän että se pitää olla kunnossa :) En tarkota että taso pitäs olla luokkaa äidinkieli, mutta varmasti painaa vaakakupissa aika paljon se että pystyykö hakija tuottaa englanniksi puhetta ongelmitta ja ilman sanojen hakemista koko aikaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei englanti ole niin tärkeä. Tottakai ilmailukieli on englanti ja lentäjille englanti on super tärkeä, mutta emot ja stuertit selviävät ihan perus enkulla. Turha siitä on mielestäni stressiä ottaa. Itse työ on kuitenkin asiakaspalvelua, vaikka toki koneessa ollaan turvallisuuden takia. Jokainen suomalainen aikuinen selvinnee siitä asiakaspalvelusta koneessa enkun kielellä.
        Eniten haasteita voi tuoda englanniksi oleva manuaalit ja kokeet, mutta eiköhän niistäkin selviä jos motivaatio on korkealla ja sanakirja ahkerassa käytössä tarvittaessa. Kurssi on lyhyt ja intensiivinen, joten hirveästi aikaa millekään ylimääräiselle työlle ei ole.

        Itse uskon, että eniten heille painaa hakijan persoonallisuus ja millainen kuva hakijasta tulee. Jos he tykkäävät jostain todella paljon, eivät ehkä ole kriteerien kanssa niin tarkkoja vaikka jotain uupuisikin. :D
        Ystävällinen miellyttävä luonne, asiakaspalveluhenkisyys varmasti tärkeitä. Samoin tottakai kielipäästä saa plussaa... Jos puhut jotain 10 eri kieltä pääset varmasti jo sillä perusteella 😂

        Ei kannata tuudittautua siihen, että jos jotain kriteerejä hakijalta puuttuu, mitä Finnair hakee, niin pääsiisi läpi. OIkeastaan jo pelkästään sen takia, koska hakijoita on 3000, joten kilpailu työpaikoista on aikas kova. Myös pari vuotta sitten muistan lukeneeni sen aikaisen ja tämän hetkisen Finnairin henkilöpäällikön haastattelun, jossa hän sanoi, että valintakriteereistä ei tingitä. Vaikkakin tämä tarkoittaisi sitä, että koulutuskurssit alkavat vajaina, taikka yhtäkään ei valittaisi jatkoon.


      • Anonyymi

        jep, juuri näin. 3000 joukossa on kuitenkin hakijoita jotka täyttävät kaikki kriteerit, niin etusijallahan he ovat, vaikka mukana olisi tyyppejä joilta jotain puuttuu mutta jotka muutoin olisivat hyviä kandidaatteja siltikin :)

        Esim, hakija A puhuu suomea ja englantia sujuvasti, ja aspakokemusta on 4 vuotta, vs. Hakija B joka puhuu suomea, englantia hieman takellellen, aspakokemusta 10 vuotta... voisin kuvitella että A palkataan :)


      • Anonyymi

        Finnair haluaa menestyä muillakin kun kotimaan markkinoilla ja silloin ei ihan ralli-englanti riitä. Kilpailu Aasiassa on kovaa nimenomaan asiakaspalvelun tasossa, lähes kaikki SkyTraxin 5 tähden yhtiöt ovat aasialaisia. Finnairin 4 SkyTrax -tähteä on mainio saavutus.


      • Anonyymi

        huvittaa lukea teidän kommentteja kun tunnen monta Finnairin lentoemäntää ja myös lentäjää :D
        Edelleen totean ihan saman kuin aiemminkin, ihan normi enkulla pärjää, mitään ihmeitä ei todellakaan vaadita. Valinnoissa painaa hyvin monta asiaa ja edelleenkin jos he tykästyvät sinuun niin tykästyvät, jos eivät niin eivät. Itse henk. Koht toivon ettette pääse jatkoon, sillä ette vaikuta kovinkaan hyviltä kyseiseen ammattiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        huvittaa lukea teidän kommentteja kun tunnen monta Finnairin lentoemäntää ja myös lentäjää :D
        Edelleen totean ihan saman kuin aiemminkin, ihan normi enkulla pärjää, mitään ihmeitä ei todellakaan vaadita. Valinnoissa painaa hyvin monta asiaa ja edelleenkin jos he tykästyvät sinuun niin tykästyvät, jos eivät niin eivät. Itse henk. Koht toivon ettette pääse jatkoon, sillä ette vaikuta kovinkaan hyviltä kyseiseen ammattiin.

        "Ette vaikuta hyviltä ammattiin", sanoo henkilö nettipalstalla koska itse "tuntee monia lentoemäntiä ja lentäjiä". :D No, onneksi se et ole sinä rekrytoimassa :)


      • Anonyymi

        Ymmärtäisin jos täällä olis jotain ilkeilyä, niin silloin voiskin todeta ettei joku oo aspatyöhön sopiva. Porukka kuitenkin on pohtinu englannin tärkeyttä, ja se ei tee huonoa hakijaa kenestäkään. Olipa todella outo kommentti.


      • Anonyymi

        Ihmeen helposti hermostutte. Mites siellä koneessa meinasitte pärjätä kun asiakkaat koettelee hermoja? Lentoemännän ja stuertin ammatissa on tärkeää olla pitkäpinnainen. Matkustajia kohtaa satoja päivittäin ja porukkaan mahtuu yhtä sun toista tallaajaa.


    • Anonyymi

      Kuulin kaverilta että Finnair lentäis Losiin. Se ois unelmien täyttymys päästä sinne! Jos pääsee töihin nii voiko sopia että työvuorokohteet ois vaikka esim sinne päin?=)

      • Anonyymi

        toiveita saanee esittää mutta ei kukaan lennä vaan yhtä reittiä :D


    • Anonyymi

      Kiva! Mulle käy myös Miami, Havanna ym. ihanat lämpöset kohteet <3 Länsi kiinnostaa, ei niinkään Aasia☺️

      • Anonyymi

        okei, olitkin vaan trolli 😂😂


      • Anonyymi

        Juuuuh aasialta et välty


      • Anonyymi

        Ei kannata hakea Finnairille jos Aasia ei kiinnosta 😂


      • Anonyymi

        Aion kyllä esittää kohde toiveeni työhaastattelussa. Aion olla rehellinen tulevalle työnantajalleni koska toiset tykkää toisista kulttuureista vaan enempi☺️ -ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aion kyllä esittää kohde toiveeni työhaastattelussa. Aion olla rehellinen tulevalle työnantajalleni koska toiset tykkää toisista kulttuureista vaan enempi☺️ -ap

        voin kertoo että sä karsiudut siinä vaiheessa ulos asap jos mainitset tykkääväsi joistain kulttuureista enemmän kuin toisista. :DD mutta hyvä jos oot rehellinen, niin karsiutuu pois yksi joka ei alalla sovi näemmä


      • Anonyymi

        En aio mennnä tähän trolliin😂


    • Anonyymi

      Ulkonäkö lienee myös aika tärkeä seikka, vaikkei sitä sanota.

    • Anonyymi

      Nyt kun aiemmin joku otti tuon englannin puheeksi niin kysynkin, että minkälainen englannin kielen taito teillä hakijoilla on? Millaiseksi arvioitte oman taitonne asteikolla 4-10?

      Oma haave on olla jonakin päivänä lentoemäntä, mutta itse joudun vielä vähän treenaamaan enkkua ennenkuin haen. Kiinnostaa vähän saada tietoa millaisella kielitaidolla porukka hakee :)

      • Anonyymi

        Aikanaan kun kirjoitin niin enkku oli ylppäritodistuksessa M. Olikohan nyt pari pistettä rajan yläpuolella, joten myös se C oli lähellä. Jokatapauksessa vuosien mittaan enkun kieli on hiutunut paremmaksi, kun nykyisessä työssä ja edellisessä opinahjossa & vaihdossa tarvitsee/tarvitsi enkkua. Joten C:n paperilla pääsin ekasta vaiheesta jatkoon. Todellinen enkkutaito punnitaan ryhmätyössä ja henk. koht. haastattelussa.


      • Anonyymi

        Siis M:n papereilla pääsin. Oon kuulu että huonommallakin arvosanalla on edetty eteen päin.


      • Anonyymi

        Ei niitä kiinnosta ylppäreiden arvosana. Sä voit olla kirjottanu enkusta vaikka A ja pärjäät silti hyvin valintapäivässä. Kyllähän ihmiset kehittyykin (tai huononee) vuosien mittaan. Jos vaikka hakija on 30v ja aikoinaan kirjoittanut enkusta jotain, niin eihän se kerro mitään tämän päivän enkun taidoista.


      • Anonyymi

        Juuri näin ☝️ Itse olen aikoinaan kirjoittanut M:n, mutta tämän jälkeen asunut vuoden verran Yhdysvalloissa, joten eipä tuo ylppäriarvosana kerro mitään tän hetkisestä osaamisesta.


    • Anonyymi

      Nyt tuli linkki terveyskyselyyn!!

      • Anonyymi

        Minä myös sain, olen niin onnellinen, että pääsin edes tähän asti haussa. Oppinut paljon.


      • Anonyymi

        täällä sama, just tuli linkki !


      • Anonyymi

        Tulikohan kaikille medi🤔


      • Anonyymi

        ei varmaankaan, vaan videoiden ja tehtävien perusteella osa mennyt jatkoon. :) muutenhan siellä ois satoja arviointipäivänä.


      • Anonyymi

        Juu niille vaan tulee, ketkä on päässyt jatkoon... eli en minä ainakaan :/ noh aina voi yrittää uudelleen!


    • Anonyymi

      Hei! Mitä olette mieltä oon vähän sekasin nyt! Minulle tuli jo oisko ollut 7.pv tieto etten päässyt seuraavaan vaiheeseen eli arviointipäivään. Kyselin Finnairin ask.fm sivulta että voiko hakea seuraavaan hakuun ja sanoivat, että kyllä. Myöhemmin joku toinen oli kysynyt, että onko jo tulokset 2. Lohkon jatkopaikoista tietoa ja vastattiin että ei vielä ja minun kysymykseni koski 1. Lohkon hakuajanjaksoa, vaikka tarkoitin kyllä ihan edellistä hakua, joka loppui sillon 5 pv. Siellä myös sanottiin, että vielä ei tule elokuun haun tuloksia, vaikka itse sain ne tulokset. Nyt sain kutsun terveyskyselyyn vaikka en ole edes viestin mukaan jatkossa... mitä ihmettä? 😂

      • Anonyymi

        no en usko että täällä kukaan osaa tohon vastata :D täytä terveyskysely nyt ainakin, kyllä sulle jatkoon tulee varmaan tietoa sähköpostitse


      • Anonyymi

        Mulle tuli toi terveyskysely viesti tyyliin n 50 min ennen kun sain virallisen spostiviestin, että pääsin jatkoon. Pientä synkranisointi ongelmaa :D


    • Anonyymi

      Hei!! Nyt itelle tuli ainakin info et se arviointipäivät on 5.9-25.9 joko 9-12 tai 13-16!! Tuliko muillekkin tieto????

      • Anonyymi

        täällä bingo


      • Anonyymi

        Täällä myös!


      • Anonyymi

        Arviointipäivä on jos pääsee medi kaalista jatkoon.


      • Anonyymi

        Juuri näin, itse jo hakuprosessin käyneenä voin todeta, että meille med1 tuli ensin ja jos siitä pääsi läpi, niin arviointipäivään (eli kutsu päivään tuli vasta med1:n läpimenon jälkeen). Sen jälkeen kurssikutsu, mikäli pääsi arviointipäivästä läpi ja vielä lääkärintarkastus, labrat, terveystietojen läpikäynti ym. Näiden kaikkien oltua ok, kurssipaikka varmistui.


    • Anonyymi

      Bingo tosiaankin jee!😂🤘

    • Anonyymi

      Niin täälläkin 💪🏻

    • Anonyymi

      Bingossa onnistuttu myös! Nährään syyskuussa!

    • Anonyymi

      Onkohan kaikki saaneet kutsut työhaastatteluun?🤔

      • Anonyymi

        Ilmeisesti 😂 Täällä myös 🙋‍♀️


      • Anonyymi

        ei kaikki online ja videotehtävät saaneet saa kutsua arviointipäiviin :) ja toki jos medikyselyssä jotain minkä vuoksi on sopimaton ammattiin, niin silloinkin vielä karsiutuu


      • Anonyymi

        Jos ei vielä ole saanut mitään viestiä niin kannattaako laittaa hakemusta jo seuraavalle hakukierrokselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei vielä ole saanut mitään viestiä niin kannattaako laittaa hakemusta jo seuraavalle hakukierrokselle?

        Mietin vaan että onkohan kaikki medikyselyt ja kutsut arviointipäiviin jo lähetetty :)


    • Anonyymi

      Montako täällä meitä on miehiä, jotka ovat saaneet kutsun jatkoon?
      Täällä yksi 🙋‍♂️💪🏼

      Tsemppiä kaikille hakijoille!

      • Anonyymi

        Mies täällä... miten muuten jos pääsee siitä terveyskyselystä niin arviointipäivästä. Meinaatteko laittaa puvun vai pelkästään esim kauluspaidan ja siistin housut tms...


      • Anonyymi

        Mun mielestä kannattaa laittaa ihan normaalit siistit vaatteet, mitkä sopii itselle ja mitä voisi muutenkin käyttää. Välillä siellä on porukka pukeutunut tyyliin lentoemännäksi ja se näyttää suoraan sanottuna todella typerältä.
        Ihan normaalit siistit vaatteet mitkä laittaisit mihin tahansa työhaastatteluun.


      • Anonyymi

        Ai tää koski miehiä, oho sori! :D
        No puku tai siistit housut kauluspaita molemmat on hyviä vaihtoehtoja.


      • Anonyymi

        Haha joo kiitos kommentista! Oon ite ainakin nuori ja näin niin en ehkä laittaisi pukua. Ei jotenkin tunnu luonnolliselta, vaikka stuerttinahan käytetään pukua, mutta silti. Kauluspaita, siistit kengät ja farkut tai sitten vaan se puku ilman solmiota. Pitää miettiä!


      • Anonyymi

        Ite menin ihan mustissa farkuissa ja kauluspaidassa haasttateluun ja kurssipaikka aukesi... Ei tosin finnairille :D


    • Anonyymi

      Kuinka paljon on hakijoita arviointipäivässä vrt kuinka monta saa kurssipaikan ? Onko kellään mitään tietoa

      • Anonyymi

        Kiinnostais kans tietää!


    • Anonyymi

      Eli me jotka ei olla saatu postia niin ilmeisesti ei olla jatkossa...?

    • Anonyymi

      Millainen englannin kielen taito teillä hakijoilla on jotka pääsitte jatkoon? Asteikolla 4-10 mitä arvioisit omaksi enkun taidoksi?
      Omaksi arvioisin ehkä 7. Matkustelen paljon ja olen pärjännyt aina hyvin, mutta en kylläkään päässyt jatkoon.
      Entä paljon jatkoon päässeillä on aspakokemusta? Itselläni alle vuosi, taitaa jäädä siitä kiinni ettei jatkoon päässyt. Halusin hakea silti, koska tiedän että joillain yhtiöillä aspakokemusta painotettu ja silti valittu kurssille ihmisiä joilla ei ole aspakokemusta juuri lainkaan. 😂
      Taidan laittaa kuitenkin hakua taas menemään tällä uudella kierroksella

      • Anonyymi

        Arvioisin enkun noin kasiksi. Oon aloittanut aspatyöt 16-vuotiaana ja nyt 26.


      • Anonyymi

        Kannattaa hakea! Mä pääsin nyt toho terveyskyselyyn asti ja asp kokemusta juuri 2 vuotta ja no englanti hyvä mutta ei mikään mahtava! Ja muita kieliä en puhukkaan suomen lisäksi! Eniten veikkaisin koko olemuksen olevan tosi tärkeä ja sen avulla ehkä pääsinkin videohaastattelusta eteenpäin.


      • Anonyymi

        enkun arvioisin johonkin 7-8 välimaastoon, mut kaiketi ihan hyvin puhun kun jatkoon pääsin, ja videot käytännössä improvisoin eikä ollu mitään lunttilappuja (koska eipä sitä tositilanteissakaan ole :D). aspakokemusta sanoisin et on 4 vuotta ja puhun suomen ja enkun lisäks sujuvaa espanjaa


    • Anonyymi

      Onko kenellekään tullut tietoa jatkosta vielä nyt iltapäivän puolella? Vai onkohan kaikki jatkoon päässeet saaneet jo tiedon aamupäivällä tänään ja muille ilmoitetaan vasta ensi viikolla?

      • Anonyymi

        Mietin just samaa että onkohan kaikki jotka päässeet jatkoon saanut jo viestiä. Tuleekohan osalle vielä ens viikola viestiä 🤔


      • Anonyymi

        Nyt tuli hylky viesti


      • Anonyymi

        Mulle tuli myös hylkyviesti nyt iltapäivällä :(


      • Anonyymi

        Nyt on uusi haku taas menossa.ei muutaku siinä hakemaan ja heti uutta yritystä! Näin toimin itsekin :)


    • Anonyymi

      Tässä ap mieshakija 30v. Siistit vaatteet varmasti riittää, ns. Smart casual. Kauluspaita, puvunhousut ym muut siistit. Ite kiinnitän myös huomiota kenkiin ja muuhun habitukseen. Yleinen habitus ok; hyvä ryhti, avoin elekieli ja kaikista tärkein HYMY.

      Oon ymmärtänyt, että maailmalla Emirates, Qatar jne. hakijat ovat puvuissa. Finnair taas täällä pohjolassa edustaa ns. Nordic Common Sense-kulttuuria eli sitä Smart Casualia. Tää vaan mun aatos:D

      • Anonyymi

        Ap jatkaa. Ja tsemppiä kaikille, joilla ei tällä kerralla tärpännyt. Uutta hakua vaan kehiin! Mulle tuli vuosi sitten myös hylsy, mutta unelmia kannattaa tavotella. Älkää luovuttako:)


      • Anonyymi

        Hei kiitos! Sitä itekki miettisin, että ei ehkä pohjoismaissa olla niin tarkkoja kuin esim. Emiraattien arvioinneissa.


      • Anonyymi

        Kaveri joka tosin on lentäjä, oli puku päällä kaikilla kerroilla ja paikka aukesi, kyse ei tosin ole Finnairista vaan eräästä toisesta yhtiöstä.

        Mutta pääasia on varmasti siisti vaatetus. Mikä itsestä tuntuu parhaimmalta ja missä olo mukava ja itsevarma :)


    • Anonyymi

      Kivan olosta porukkaa täällä. Varmasti Finnair saa hyvää miehistöä itselleen! Olen itse nainen, mutta mielestäni on myös kiva että miehet kiinnostuu yhä enemmän hommasta ja stuertteja näkee nykyään mielestäni paljon enemmän kuin ennen :)
      Lennän paljon Finnairilla ja kyllä on mukavia stuertteja ollut heidän lennoilla

    • Anonyymi

      Mua ahdistaa kaikista eniten noi kaikki kielitestit, haastattelut enkuksi yms. Itse työssä varmasti pärjäisi hyvin englanniksikin, mutta kaikki tuollaiset kielikokeet on kuumottavia kun jännittää suomeksikin niin mites sitten vieraalla kielellä. Varmaan pelkkää sönkötystä ja sanojen hakua ja sekoilua jännityksen takia 😂 olenko ainoa?
      Muuten en ole edes jännittäjä- tyyppiä, mutta tämä on niin valtavan suuri haave itselle, että jännitys on todella kovaa ja paineet valtavat.

      • Anonyymi

        Onhan se jännää ihan varmasti! Mut aika monelle kuitenkin ihan uus tilanne ja uskon et muistaki jännää. Itekään en oo jännittäjä tyyppiä, mutta tottakai sen haastattelun haluis tehä niin hyvin ku ikinä pystyy varsinkin jos pitkäaikainen haave. Tsemppiä sulle kans!😊


      • Anonyymi

        siellä arviointipäivillä jännittää varmasti jokaista :) haastattelut jänniä jo suomeksi ni saati sit aina eri kielillä. mut ite ainakin koitan siellä olla tosi kannustava muitaki kohtaan ja toivon et siellä ois semmonen kiva ”kaikki tukee kaikkia” ilmapiiri, samassa tilanteessahan siellä ollaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siellä arviointipäivillä jännittää varmasti jokaista :) haastattelut jänniä jo suomeksi ni saati sit aina eri kielillä. mut ite ainakin koitan siellä olla tosi kannustava muitaki kohtaan ja toivon et siellä ois semmonen kiva ”kaikki tukee kaikkia” ilmapiiri, samassa tilanteessahan siellä ollaan !

        Jep just noin itekki toivon ja ajattelen!


      • Anonyymi

        Ihana ajattelutapa! Olisitte varmasti myös ihania työkavereita, toivon että pääsette Finnairille. Olette juuri sellaisia empaattisia ja hyväntahtoisia ihmisiä kuten kuuluukin olla. Itse en edennyt tällä kertaa haussa, mutta aion hakea uudelleen.
        Tuollainen jokaista tsemppaava asenne on todella tärkeä arviointipäivillä. Tuetaan toisia ja kannustetaan kaikkia. Se hyvä tiimityöskentely kannattaa aloittaa jo siellä arviointipäivillä, sitä taitoa tarvitaan sitten itse työssäkin :)


    • Anonyymi

      Pakko sanoa että harmittaa kun en tullut valituksi jatkoon, puhun sujuvaa englantia ja pidän suuresti englanniksi puhumisesta tilanteessa kuin tilanteessa, joten haastattelu englanninkielellä ei todellakaan olisi minua AHDISTANUT. Mutta sitten ilmeisesti joku sellainen (ed. vastaaja) jota ahdistaa haastattelu englanniksi, on tullut valituksi. Jotenkin nurinkurista tämä kaikki monelta osin. Luulisi ettei saisi ahdistaa pelkkä haastattelu, kun kuitenkin työssä voi tulla eteen tilanteita myös englanniksi, jossa kysytään muutakin kuin haluaako kahvia vai teetä.

      • Anonyymi

        Kylläpä on katkeraa tekstiä. Hyvä vaan, ettei noin katkera ihminen tullut valituksi. Pelkällä englannin puhumisella et todellakaan pääse lentoemännäksi vaan kokonaisuus ratkaisee, ja se ei sinulla ilmeisestikään ole ihan hallinnassa. En tiedä etenikö edellinen vastaaja vai ei, mutta eiköhän Finnairin rekry päätä itse ketkä hommaan soveltuu parhaiten ja mitä he etsivät.
        Tuommoinen katkeruus ja itsensä nostaminen muita ylemmäksi ei ainakaan paranna mahdollisuuksiasi kyseiseen ammattiin. Lentoemännän tulisi olla ystävällinen luonteeltaan.


      • Anonyymi

        Voihan itse työssä tulla vastaan haastavia tilanteita ihan suomeksikin. Joka ikisessä työssä voi tulla vastaan haastavia tilanteita, niistä selvitään parhaan mukaan ja onneksi lentokoneessakaan kukaan ei ole yksin töissä vaan siellä on kollegoja sun kanssasi, ja työ on kyllä tiimityötä ja haastavista asioista selvitään yhdessä ja autetaan kollegaa tarvittaessa. Ei siellä tarvitse olla mikään täydellinen ihminen ja puhua englantia kuin brittiläinen. Jos selviää cabin crew kurssista = selviää työssäkin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä on katkeraa tekstiä. Hyvä vaan, ettei noin katkera ihminen tullut valituksi. Pelkällä englannin puhumisella et todellakaan pääse lentoemännäksi vaan kokonaisuus ratkaisee, ja se ei sinulla ilmeisestikään ole ihan hallinnassa. En tiedä etenikö edellinen vastaaja vai ei, mutta eiköhän Finnairin rekry päätä itse ketkä hommaan soveltuu parhaiten ja mitä he etsivät.
        Tuommoinen katkeruus ja itsensä nostaminen muita ylemmäksi ei ainakaan paranna mahdollisuuksiasi kyseiseen ammattiin. Lentoemännän tulisi olla ystävällinen luonteeltaan.

        Ok, en tiennyt että tästä nyt pahoitetaan mieli. En ole katkera ihminen, en myöskään katkera että tullut valituksi. Ihmettelen vain tuota jännitystä ja ahdistusta englanninkieliseen haastatteluun liittyen. Onhan tuo tiedossa jo hakuvaiheessa, että haastattelussa testataan kykyä kommunikoida englanniksi, joten ainakin itselläni jo lähtökohtainen ajatus on ollut että jos haastatteluvaiheeseen pääsee, niin siellä tulee kielitaidon testaus eteen. En vain ymmärrä näitä jotka sitten erityisesti siitä alkavat ahdistumaan ja jännittämään. Tiedän kyllä, että muutkin asiat ratkaisee kielitaidon lisäksi, mahdoinko tuosta jotain muuta väittää? Oletko itse kovin ystävällinen, kun totesit olevan hyvä etten tullut valituksi? Se että sanoo oman mielipiteensä suoraan, ei ole itsensä ylemmäksi nostamista tai katkeruutta. Nykyään ei saisi puhua suoraan, kun kaikesta heti vedetään herneet nenään.


      • Anonyymi

        Mun kaveria jännitti juuri nuo englanninkieliset osiot ja nyt on työskennellyt jo yli vuoden lentoemäntänä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä on katkeraa tekstiä. Hyvä vaan, ettei noin katkera ihminen tullut valituksi. Pelkällä englannin puhumisella et todellakaan pääse lentoemännäksi vaan kokonaisuus ratkaisee, ja se ei sinulla ilmeisestikään ole ihan hallinnassa. En tiedä etenikö edellinen vastaaja vai ei, mutta eiköhän Finnairin rekry päätä itse ketkä hommaan soveltuu parhaiten ja mitä he etsivät.
        Tuommoinen katkeruus ja itsensä nostaminen muita ylemmäksi ei ainakaan paranna mahdollisuuksiasi kyseiseen ammattiin. Lentoemännän tulisi olla ystävällinen luonteeltaan.

        Sä kuulostat tässä katkeralta eikä edellinen vastaaja! Mikä tarve lähteä jankkaamaan tolla tavalla


      • Anonyymi

        No kyllä muakin ihmetyttää että tullaan tänne ihmettelemään kun ”mua ei valittu ja toinen valittiin”. Kyllä itseäkin jännittää englanniksi puhuminen haastattelutilanteessa, koska se on niin jännä tilanne muutenkin! Tulin silti valituksi, enkä koe että oon paikkani nyt jotenkin väärillä perustein ansainnut vaan siitä syystä jos itsekin myönnän (kuten ylempänä tää henkilö) että tilanne saattaa tuntua ahdistavalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä muakin ihmetyttää että tullaan tänne ihmettelemään kun ”mua ei valittu ja toinen valittiin”. Kyllä itseäkin jännittää englanniksi puhuminen haastattelutilanteessa, koska se on niin jännä tilanne muutenkin! Tulin silti valituksi, enkä koe että oon paikkani nyt jotenkin väärillä perustein ansainnut vaan siitä syystä jos itsekin myönnän (kuten ylempänä tää henkilö) että tilanne saattaa tuntua ahdistavalta

        Täällä ei saisi jatkosta pudonneet kommentoida ja "ihmetellä"? Kuka väitti että joku on väärin perustein päässyt jatkoon? Ei kukaan. Mutta aasinsiltaa pitkin; liittymättä tähän hakuun, tähän keskusteluun tai edes Finnairiin, niin kyllä rekrytoinneissa jää rannalle myös niitä jotka olisi päteviä työssä, ja valituiksi tulee myös vääriä henkilöitä. Ei minkään firman hakuprosessi ole mikään aukoton seula josta vain oikeasti parhaat menee läpi. Ja mitä matkailualan kielitaitovaatimuksiin tulee, niin kyllä vaatimukset saisikin olla korkealla. Rallienglanti ei kuulosta kovin hyvältä kun muuten palvelutasoa mainostetaan korkealuokkaisena. Ja kyllä, ihmettelen suuresti sitä että jo pelkkä haastattelu ahdistaa millään muotoa. Mutta niinkuin jo totesin, ei nykyään saa sanoa suoraan, kaikki pitää olla ruusuntuoksuista ja ainakin näennäisesti "toisia tukevaa". Ja en ole katkera, edelleenkään :D


      • Anonyymi

        Ihme jankkaamista. Yritä nyt jo päästä yli asiasta. 😂

        Ihan normaalia että pääsykokeet jännittää ja ahdistaakin, varsinkin jos kyseessä on pitkäaikainen haave. Se ei tee kenestäkään huonoa hakijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme jankkaamista. Yritä nyt jo päästä yli asiasta. 😂

        Ihan normaalia että pääsykokeet jännittää ja ahdistaakin, varsinkin jos kyseessä on pitkäaikainen haave. Se ei tee kenestäkään huonoa hakijaa.

        Ei kannata hakea jos jo pääsykoe AHDISTAA 😂


      • Anonyymi

        Jo psykometrisissä testeissä mitataan muutamassa osiossa sitä, että hallitseeko kokonaisuuksia vai takertuuko ykistyiskohtiin. Se ei tietenkään sulje pois sitä, että ei olisi huolellinen tai tarkka. Mutta se Big Picture. Viitaten tähän takertumiseen ja jankkaamiseen :D viime vuonna, kun sain hylyn, niin sain hyvää rakentavaa palautetta, josta otin kopin ja kehittänyt itteäni. Ja nyt tärppäs!:)


      • Anonyymi

        Mikä sinä olet sanomaan kenen kannattaa hakea ja kenen ei. Anna mieluummin itsellesi ohje, että ei kannata hakea enää kun on tuollainen asenne. Miten sinä tuollaisella asenteella kestäisit hankalia matkustajia lennoilla?

        Ja tämän "ahdistuneen" viesti oli ihan hyväntahtoinen ja kyseli vertaistukea. Sinä itse halusit takertua viestiin ja ymmärtää sen mahdollisimman väärin. Kys.henkilö varmasti tarkoitti jännitystä, että häntä JÄNNITTÄÄ valintakokeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata hakea jos jo pääsykoe AHDISTAA 😂

        ihan oikeesti... ”älä hae jos ahdistaa” 😂 en tiennyt et elämässä ei siis saa tarttua asioihim jotka on haaveena mutta syystä tai toisesta jännittää/ahdistaa. oikeesti kuuntele itseäs, sä voit täällä jankuttaa ihan kuinka paljon tahdot siitä kuinka sinua ei jännitä, mut pliis, älä tuu muille sanomaan että ei saa edes hakea jos ahdistaa. sulla on todella ikävä asenne, ja kuten joku yllä sanoi, katkeran kuuloista puhetta. ei ekan viestin perusteella, mut todellakin tän jankkaamisen


    • Anonyymi

      Onko kellään tässä keskustelussa kokemusta Norran pääsykokeissa?

    • Anonyymi

      Onko täällä muita jotka haki heti uudestaan tähän kolmanteen kierrokseen :) itelle tuli hylky viimesestä mutta laitoin heti uuden hakemuksen😊 onko kellään tietoa millon vastaukset tulee?

    • Anonyymi

      Hakemukset käydään läpi syyskuun lopussa 😊 Ootteko päivittäny hakemusta vai lähettäny saman menemään nyt kolmannelle kierrokselle?

    • Anonyymi

      Mä laitan menemään hakemuksen uudelleen. Aion päivittää hakemusta ihan kunnolla, CV:tä päivitän ja pistän myös paremman/selkeämmän CV kuvan. En päässyt edellisellä kerralla ollenkaan eteenpäin joten selvästi CV vaatii päivitystä.

      • Anonyymi

        Mä en päivittäny cv:tä mutta vähän sitä hakemustekstiä :)! Ja kiitos vastauksesta 😊


    • Anonyymi

      Onko muut jo jatkoon päässeet saanu medi1 läpi ja tarkemmat kutsut haastatteluihin? Millonkohan ne tulee, vai oisko ne jo pe pitäny tulla?😱

    • Anonyymi

      Mä jännään ihan samaa. Ahistaa, ku ei tiiä että eikö terveys kysely mennykkää läpi?

      • Anonyymi

        sitä on aikaa tehä ens torstaihin saakka :D jos ne perjantaina porukalle tuli niin ei kai heti tule tietoa. malttakaa nyt :)


    • Anonyymi

      Kivan oloista porukkaa täällä! Voi miten kiva olisi päästä ilmailualalle ja yhdessä taivaalle! Uskon, että tällä alalla on paljon todella hyviä työkavereita. Millaisella taustalla porukka hakee? Itse opiskelen hoitoalaa amk:ssa, mutta tiedän kyllä jo, että sydän vie ilmailualalle aivan ehdottomasti.. ei auta kun toivoa, että pääsisi edes jossain vaiheessa. Tsemppiä hakuun kaikille 😊
      Ja jos ei tärppää nyt niin ei luovuteta! Hakuja tulee kyllä 😊

      • Anonyymi

        Täällä 24v. yliopisto-opiskelija, aloittelen maisteria :) Aspakokemusta on vähän on/offina 5 vuotta. Vieraat kulttuurit ja kielet kiinnostaa tosi paljon, ja tää työ on pitkään ollut sellanen mikä houkuttelee - toki on paljon asioita mitkä mietityttää, esim jaksaminen kun vuorot niin epäsäännöllisiin aikoihin eikä mitään selkeää rytmiä enää ole jos tälle uralle lähtee. :D


    • Anonyymi

      Täällä 20v ravintolatyöntekijä joka hakee nyt toista kertaa 😊 oon myös siitä varma että aion hakea niin kauan kunnes pääsen haha, tämä ilmailuala kiinnostaa niin paljon! Ja tsemppiä kaikille myös! Pitäs vielä kuukaus oottaa että ekat vastaukset tulee :)

    • Anonyymi

      Kysyttiinkö siinä terveyskyselyssä jotain omakannasta?

      • Anonyymi

        Siis ei siinä itse kyselyssä mitään omakannasta ollut, mutta omakannastahan pitää sit tulostaa omat terveystiedot (olikohan 2 vuoden ajalta?) vietäväksi sinne terveystarkastukseen jos kurssille pääsee. Ja halutessaan voivat kysyä vaikka useamman vuoden takaisista asioista tekstejä, jos haluavat.


      • Anonyymi

        Jos on joskus ollu pari paniikkikohtausta intissä mitkä lukee kannassa, eikä oo ollu mitään ennen tai jälkeen sitä, niin pystyykö siitä puhua lääkärin kanssa vai onko se heti niinku moi moi ?


      • Anonyymi

        tuskin täällä kukaan osaa sanoa varmaksi, mutta en usko että suora hylky on, varmaan haluavat kannasta lukea tohon liittyvät tiedot. :) näillä netin keskustelupalstoilla ja esim jodelissa on jotain puhuttu aiheeseen liittyen, et ei ton tyyppinen historia ole heti ehdoton nou nou


    • Anonyymi

      Ootteko kuullu millasista asioista on tullu hylky terveystarkastuksessa?

      • Anonyymi

        Oon kuullu että joku on saannu mm. siitepölyallergiasta hylyn. Ovat kuulemma todella tarkkoja medikaalissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon kuullu että joku on saannu mm. siitepölyallergiasta hylyn. Ovat kuulemma todella tarkkoja medikaalissa.

        Oliko saanut ihan siis siinä lopputarkastuksessa vaikka ilmoitti siitepölyallergian jo alkumedikaalissa?


      • Anonyymi

        Ihan mielenkiinnosta, miten siitepölyallergia vaikuttaa henkilön työskentelyyn lentoemäntänä/stuerttina? Olisi kiinnostavaa kuulla vastaus


    • Anonyymi

      Voi ei, siis mulla on koivu allergia ja joudun ottaan pahimpaan aikaan anti histamiinia. Hylsy siis Medistä tulossa, ahistaa😣

      • Anonyymi

        Onko oikeasti noin tarkkaa? Ei kaikilla yhtiöillä todellakaan ole ja Finnair lienee ainoa yhtiö joka vaatii omakanta- tekstejä. Mun mielestä joku yksityisyys pitää olla hakijoilla eikä työnantajan pitäisi saada urkkia omakanta tietoja.


      • Anonyymi

        Siis antihistamiiniako ei saa ottaa? Lentäjillä ymmärrän, mutta edes lentoemännät? Edes kirurgille ei varmaan ole moista sääntöä 😂😂 uskomatonta!

        Mutta eikös onneksi nykyään suurin osa allergialääkkeistä ole sellaisia, jotka EI sisällä antihistamiinia?


      • Anonyymi

        Allergia on este näin oon kuullut tutuilta.


      • Anonyymi

        Ei kaikille yhtiöille, Finnairille vaa


      • Anonyymi

        Ei mikään pieni allegia ole haitaksi, eri juttu jos on ihan super allerginen. Jos pillereillä pärjää, menee myös medikaali sen suhteen läpi


    • Anonyymi

      Onko se oikeesti edes laillista vaatia näkee omakantaa?

      • Anonyymi

        Samaa ihmettelen. En ole koskaan ikinä kuullut,että mikään työnantaja vaatisi omakanta tekstejä! Eikös ne ole täysin henkilökohtaisia? Kuuluvat hoitavalle henkilökunnalle sekä asiakkaalle itselleen.

        Kuulostaa todella kummalliselta. Edes hoitoalan ihmisiltä ja lääkäreiltä ei todellakaan vaadita mitään omakanta- tekstejä. Ja heillä kuitenkin työssä vastuu myös valtavan kova ja lääkkeiden kanssa ollaan tekemisissä jne.

        Ja tuokin että allergioiden takia on jotkut hylätty. Mä en valitettavasti usko, että kaikki lentävät henkilöt ovat niin terveitä ettei olisi mitään allergiaa, mt-ongelmia tai historiaa mt-ongelmista yms. Sori, mutta en vaan usko! Sen mä nyt ymmärrän, että joku psykoosi, vakava masennus, diabetes, epilepsia, suurentunut riski saada veritulppa yms on tottakai esteitä työlle. Kuinkakohan paljon muuten ns. "Piilomasentuneita" löytyy työelämästä ja myös ilmailualalta.. ties kuinka paljon.

        Minulla ei itselläni ole oma kannassa yhtään mitään salattavaa ja voin kyllä näyttää parin vuoden ajalta tekstit ja verikoetulokset, mutta ihmettelen todella paljon tällaista systeemiä ja mietin onko tämä ihan ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa ihmettelen. En ole koskaan ikinä kuullut,että mikään työnantaja vaatisi omakanta tekstejä! Eikös ne ole täysin henkilökohtaisia? Kuuluvat hoitavalle henkilökunnalle sekä asiakkaalle itselleen.

        Kuulostaa todella kummalliselta. Edes hoitoalan ihmisiltä ja lääkäreiltä ei todellakaan vaadita mitään omakanta- tekstejä. Ja heillä kuitenkin työssä vastuu myös valtavan kova ja lääkkeiden kanssa ollaan tekemisissä jne.

        Ja tuokin että allergioiden takia on jotkut hylätty. Mä en valitettavasti usko, että kaikki lentävät henkilöt ovat niin terveitä ettei olisi mitään allergiaa, mt-ongelmia tai historiaa mt-ongelmista yms. Sori, mutta en vaan usko! Sen mä nyt ymmärrän, että joku psykoosi, vakava masennus, diabetes, epilepsia, suurentunut riski saada veritulppa yms on tottakai esteitä työlle. Kuinkakohan paljon muuten ns. "Piilomasentuneita" löytyy työelämästä ja myös ilmailualalta.. ties kuinka paljon.

        Minulla ei itselläni ole oma kannassa yhtään mitään salattavaa ja voin kyllä näyttää parin vuoden ajalta tekstit ja verikoetulokset, mutta ihmettelen todella paljon tällaista systeemiä ja mietin onko tämä ihan ok.

        Kuten tiedossa on, Finnair vaatii hyvin henkilökohtaisia ja yksityisluontoisia asioita tietoonsa hakijoista ja työntekijöistä, mm. vanhempien / puolison nimiä, just noita hyvin tarkkoja terveystietoja, jne. Uskoakseni heillä on se kultainen oletus, että he voivat vaatia lähes mitä tahansa ja hakijat tukka putkella suostuu toimittamaan kaiken pyydetyn tiedon. Harvalla suomalaisella yrityksellä on näitä megahakuja jonne tarjontaa on liiaksi asti. Tämmöiseltä joukolta on sitten niin helppo vaatia jopa outouteen asti kaikkea mahdollista.

        Ei sillä että itsellänikään olisi mitään salattavaa terveystiedoissa. Ja toki moitteeton terveydentila ton kaltaisessa työssä on tosi tärkeä. Mutta mietin samaa, nimenomaan onko tuollainen ok ja missä se raja kulkee, mitä on oikeasti sopivaa kysyä ja vaatia.


      • Anonyymi

        Eiks ilmailulääkärin pitäis päästä hakijan omakantaan ihan normaalisti? Miksi tulostella tarvii mitään ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa ihmettelen. En ole koskaan ikinä kuullut,että mikään työnantaja vaatisi omakanta tekstejä! Eikös ne ole täysin henkilökohtaisia? Kuuluvat hoitavalle henkilökunnalle sekä asiakkaalle itselleen.

        Kuulostaa todella kummalliselta. Edes hoitoalan ihmisiltä ja lääkäreiltä ei todellakaan vaadita mitään omakanta- tekstejä. Ja heillä kuitenkin työssä vastuu myös valtavan kova ja lääkkeiden kanssa ollaan tekemisissä jne.

        Ja tuokin että allergioiden takia on jotkut hylätty. Mä en valitettavasti usko, että kaikki lentävät henkilöt ovat niin terveitä ettei olisi mitään allergiaa, mt-ongelmia tai historiaa mt-ongelmista yms. Sori, mutta en vaan usko! Sen mä nyt ymmärrän, että joku psykoosi, vakava masennus, diabetes, epilepsia, suurentunut riski saada veritulppa yms on tottakai esteitä työlle. Kuinkakohan paljon muuten ns. "Piilomasentuneita" löytyy työelämästä ja myös ilmailualalta.. ties kuinka paljon.

        Minulla ei itselläni ole oma kannassa yhtään mitään salattavaa ja voin kyllä näyttää parin vuoden ajalta tekstit ja verikoetulokset, mutta ihmettelen todella paljon tällaista systeemiä ja mietin onko tämä ihan ok.

        itellä on yleistyneen ahdistuneisuushäiriön diagnoosi, en syö lääkkeitä eikä vaiva näy oikeastaan kenellekään, moni ei edes arvaisi, mun ongelmat on lähinnä että huolestun joskus asioista liikaa / yliajattelen :D aika ikävää että tästä syystä lienen ehdoton ei, oon täysin varma että medi ei mee läpi, kunhan nyt silti hain, joskus ainakin kuullut että on otettu jos ollu jotain historiaa vaikkapa masennuksesta. kaikin puolin muuten oisinkin mielestäni vahvoilla - aspakokemusta, puhun useampaa kieltä ja muutenkin hyvä ”tiimipelaaja”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks ilmailulääkärin pitäis päästä hakijan omakantaan ihan normaalisti? Miksi tulostella tarvii mitään ?

        Eipä pääse ilman potilaan suostumusta, koska tietojen luovutus terveydenhuollon toimintayksiköiden välillä edellyttää aina hoitosuhdetta ja potilaan suostumusta. Täältä löytyy tarkemmin asiasta tietoa https://www.kanta.fi/kuka-nakee-tietoni


      • Anonyymi

        Eikä Finnair näihin tietoihin ole pääsemässä käsiksi. Ainoastaan sua hoitavat ilmailulääkärit ja - hoitajat, jotka vain ilmoittavat työnantajalle, oletko terveydellisesti soveltuva työhön vai et.


      • Anonyymi

        Okei no joo on heti ymmärrettävämpää. Ilmailulääkäri ja hoitajat on ihan samanlaisia ammattilaisia kuin muutkin terveydenhuollon ihmiset jotka saavat katsella oma kannasta tietojasi jos olet heillä asiakkaana.

        Mutta onkos muilla yhtiöillä tämmöstä menetelmää? Kellään tietoa?


    • Anonyymi

      Tuleeko siis ne vastaukset siitä että onko päässyt videovaiheeseen syyskuun lopussa vai se videovaiheen tulokset? Eli tarkotin että tuleeko kutsu videovaiheeseen aika nopeasti hakemuksen lähetettyä vai?

      • Anonyymi

        Syyskuun lopussa alkavat lukemaan hakemuksia kun hakuaika on päättynyt. Sen jälkeen pitäis tulla tieto pääseekö video haastikseen. Näin oon ymmärtänyt 😁


      • Anonyymi

        Okei, eiku aattelin vaan että sain viime haussa vastauksen 4pv sen jälkeen kun lähetin hakemuksen mut se oli hakuajan lopussa :)


    • Anonyymi

      Mielenkiinnosta kyselen, mikä juuri Finnairissa vetää hakijoita puoleensa näin paljon? Finnair maksaa todella huonoa palkkaa esim. Norwegianiin verrattuna. Norrallakin taitaa olla parempi palkka ja paremmat työehtosopimukset ku finskillä. Finnairin hakukin vaikuttaa aika älyttömältä.

      Finnair on varmaan yleisesti ottaen luotettava hyvä työnantaja. Sekö se on?

      • Anonyymi

        Itselläni Finnair työnantajana edustaa luotettavuutta ja parempia työehtoja. Norwegian on taloudellisesti todella hankalassa tilanteessa, joten jo sen takia moni varmaan vähän seurailee, ennen kuin pistää hakemusta sinne päin. Palkka on Norskilla aloittaessa kyllä parempi, mutta työtunteja sitten taas vastaavasti paljon enemmän, kuin Finnairilla.

        Norra taas on työvuoroiltaan täysaikasella työntekijällä aika hankala, mikäli mielii kotimaan ja lähiseudun lentojen myötä lyhyempiin vuoroihin; niitä ne eivät ole tällä hetkellä. Ja tunteja on myös enemmän.

        Nämä kaikki ovat toki makuasioita, myös mielikuva vaikuttaa paljon siihen, mihin hakemuksen kukin pistää. Itse koen olevani etuoikeutettu, kun tulin valituksi Finnairille. Joku toinen saattaa tuntea samoin päästessään johonkin muualle. Kukin tyylillään. :)


      • Anonyymi

        En löytänyt nopealla haulla muuta kuin seuraavan linkin lentoalan palkoista.

        https://www.proliitto.fi/tama-on-pro/blogit/onko-itsekasta-vaatia-samaa-palkkaa-samasta-tyosta

        Norwegianin aloituspalkka Finnairiin nähden on 50 € parempi, niin en tiedä tuosta "todella huonosta". Myös Mediaani palkka oli päälle 4000 € kuukaudessa finskillä, kuin Norksilla tämä jäi 4000€ luokkaan. Eli pitkässä juoksussa lisineen palkka on piirun verran parempi Finskillä. Tosin tämä on vuoden 2017 tietoa, mutta en usko, että tilanne on muuttunut, koska Norwegianin tilanne huononi taloudellisesti vuonna 2018 ja tällä hetkellä yhtiöllä on menossa kova säästöohjelma. Joten palkankorotuksia tuskin on tulossa seuraavan 5-8 vuoden aikana. Säästöohjelma on saman suuruinen (200 milj €) mikä oli Finnairilla muistaakseni vuosina 2011-2013, mutta Norski laittaa säästöohjelmansa tämän vuoden aikana kuntoon.

        Mutta jos on parempaa tietoa palkoista, niin tästä voi kertoa enemmän? Mielummin johonkin konkretiaan perustuen. En tiedä muista, mutta itse en usko palstatotuuksiin ilman pohjaa. Myös en löydä lähdettä tälle Norskin paremmalle palkalle, muita kuin palstaväittämiä.

        Itselläni on pari kaveria pitkässä työsuhteessa Finskilläla töissä eri tehtävissä täällä Suomessa ja he ainakin ovat kehunneet Finnairia hyvänä työnantajana ja työilmapiiri on hyvä. Eli kaksi asiaa joita arvostan ennen palkkaa. Tietysti ykkösenä tulee työn mielekkyys ja on kiinnostunut siitä. Joten luotan heihin ja siksi olen Finskille hakenut nyt tässä kesän haussa. Medicalin tuloksia odottaen.


      • Anonyymi

        No nyt ei pidä kyllä pätkääkään paikkaansa. Toivottavasti et tuollaisissa palkkatoiveissa ole hakenut Finnairille. Vanhalla työehtosopimuksella olevat vanhat työntekijät saa ihan eri palkkaa kuin uudet. Ei uusille makseta paljoa.

        Finnairin tunneissa ei varmaan oo huomioitu sitä miten paljon joutuu olemaan poissa kotoa kaukolennoilla? Kaikkien on pakko lentää myös kaukolentoja.


      • Anonyymi

        Kuten sanoin edellisessä viestissä; Yleisesti kun haen töitä, niin palkkaus on vasta kolmas ja viimeinen kriteeri.

        Kyllä ja mediaanipalkka käsittää kaikki työntekijät joilla on työsuhteet alkanut kun on. Eli, mediaanipalkka tuollaisenaan ilmoitettuna pitää varmaan paikkansa. Ja tästä syystä laitoin viestiin aloituspalkan, jote me uudet katsomme, kun menemme töihin. Ja uskon myös vakaasti, että amattiliitto pro:n ilmoittama aloituspalkka pitää paikkansa, vaiko?


    • Anonyymi

      monta kertaa haitte/ootte hakenut Finskille? Mä hain nyt kolmatta kertaa ja mietin että arvostaako he sinnikkyyttä?

      • Anonyymi

        Vaikea sanoa mitä he arvostaa, mutta kyllä sinnikkyyden luulisin olevan plussaa riippuen tilanteesta tietenkin. Mihin asti haussa oot aikaisemmin edennyt?:)


      • Anonyymi

        Hain vuos sitten ja sillon en päässy mihinkään, nyt viime haussa pääsin videoon ja ennakkotehtäviin :)


      • Anonyymi

        Noni loistavaa kokoajan lähempänä! :)


      • Anonyymi

        Tää on toka yritys. Hain pari vuotta sitten ja matka tysäs videoihin/ennakkotehtäviin. Hain nyt uudelleen ja menossa haastatteluun. Tuskin matka medikyselyyn tyssää.


      • Anonyymi

        Wau! Mahtavaa! Saitko mitään palautetta videoista/tehtävistä sillon kun et päässy jatkoon? Tsemppiä hei sulle!


      • Anonyymi

        Videoista ei tullut palautetta, mutta tehtävistä joo tuli tulokset ja sitten jonkinasteinen analyysipalaute tuloksista.


      • Anonyymi

        Nice! Varmaan vaan niille jotka pääs jatkoon tuli ku mulle ei vielä :)


      • Anonyymi

        Tässä haussa videoiden palautteet tulee, kun hakuprosessi on ohi. Näin ainakin lukee mun siinä mailissa, jossa oli tieto, että etenit haun toiseen vaiheeseen netti/video tehtäviin.


    • Anonyymi

      Mä ainakin laiton siihe terveyskyselyyn iha rehellisesti, että teini-iässä ollut esim. Ahdistusta, mutta tein siinä lisätietoa kohdassa selväksi, että lääkityksiä ei ole ja ei vaikuta nykyiseen elämään millään tasolla. Toivottavasti siis pääsee eteenpäin..

      • Anonyymi

        Rehellisyys maan perii. Tuskin tuo vaikuttaa ja varsinkin, kun ei ole enään lääkitystä ei ole vaikuta enään. Toitovan silti stemiä!!!


      • Anonyymi

        Kerro sitten miten meni! Pidän peukkuja!


    • Anonyymi

      Mä laitoin, että koivu ja heinäallergia ja oireet hallinassa, kun käytän tarvittaessa antihistamiinia. Onko tämä sitten este cc tehtävään?

      • Anonyymi

        Siis ei vittu mun mielest tää on nii naurettavaa jos jostain tollasesta ei pääse ihan oikeesti. 🤦‍♂️


      • Anonyymi

        Olen kyllä samaa mieltä, koska kyseiset allergiat oireineen ei ole todellakaan pahoja . Plus lääkkeellä käsittääkseni oireet saa miltei olemattomiksi. Jos pääsen sinne viimeiseen vaiheeseen, niin taidanpa piruuttani kysäistä tästä, että mikä on syy tähän.


      • Anonyymi

        Mulla itsellä on heinäallergiaa, ja medikaali meni hiettämällä läpi!


    • Anonyymi

      Mun mielestä allergia on melko vakava este, kun kyse on matkustajien turvallisuudesta?

      • Anonyymi

        No siis juu jos on joku ”vakavampi” allergia, mutta joku pieni heinänuha vaikuttaa oudolta syyltä olla esteenä cc työlle. Mutta toisaalta ei me olla niitä värvääjiä, joten mistä me tiedetään. :D


      • Anonyymi

        No kerro lisää, miten sun mielestä esim.siitepölyallergia tai vaikka pujoallergia vaikuttavat siihen ettei kykenisi huolehtimaan matkustajien turvallisuudesta?
        Lääkärit ja hoitajat on vastuussa ihmishengistä eikä tietääkseni heillekään allergiat ole todellakaan mikään este.


      • Anonyymi

        Mikäli silmäsi vuotavat, niin miten voit nähdä ympäristön turvallisesti? Tarjoilussa nenä vuotaa ja joudut niistämään, siinä merkittävä hygieniariski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli silmäsi vuotavat, niin miten voit nähdä ympäristön turvallisesti? Tarjoilussa nenä vuotaa ja joudut niistämään, siinä merkittävä hygieniariski.

        Hahah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli silmäsi vuotavat, niin miten voit nähdä ympäristön turvallisesti? Tarjoilussa nenä vuotaa ja joudut niistämään, siinä merkittävä hygieniariski.

        Sulla ei selvästi oo ikinä ollu siitepölyallergiaa XD


      • Anonyymi

        No mites ku lentäjillä ei todellakaan tommoset pikku allergiat ole esteenä? Eikä lääkäreillä eikä hoitajilla😂😂


      • Anonyymi

        Kysytään näin, monestikko ootte nähny punasilmäsiä allergisia lentoemäntiä lennolla? Tai jotka niistää ja aivastelee turvademoo tai tarjoilua tehdessä? Lentäjä ei tartuta muita sentää


      • Anonyymi

        Siis mitä ihmettä sä puhut. Ensinnäkään allergiat EI tartu! Se on nyt todella tärkeä tieto opetella ihan ensimmäiseksi.
        Toisekseen, miksi siitepölyallerginen emo/stuertti kauheasti aivastelisi siellä koneessa?
        PS. Lennoille tulee kipeitä ihmisiä vaikka kuinka paljon, todennäköisesti matkustajat tartuttavat toisensa sekä sinut.


      • Anonyymi

        Ei kukaan sanonut, että allergia tarttuisi. Sen sijaan moni muu tauti tarttuu nimenomaan pisaratartuntana eikä se hygieniasta ole vaikkei mitään tarttuvaa olisikaan. Höpsö.


      • Anonyymi

        Nyt en ymmärtänyt kyllä tekstistäsi sanaakaan, höpsö.


      • Anonyymi

        Harmillista! Jaxuhali.


      • Anonyymi

        Jaxuhali? 😂 Eikai tämmösiä ihmisiä hae lentoemännäksi? Ihan oikeasti..oikea ihmisrakas asiakaspalvelualan ammattilainen siellä 😂


      • Anonyymi

        Voimia sulle, koita jaksaa.


      • Anonyymi

        Toivottavasti tämmöset ihmiset karsiutuu pois haun aikana, jaa yleensä onneksi kyllä karsiutuu.
        Vähän korkeampi alaikärajakin saisi finskillä olla. Nää 18- vuotiaat ei oo mitenkään hirveen vakuuttavia.


      • Anonyymi

        Mä oon täyttänyt 19 vuotta ja mun mielestä ikäraja on ihan ok mielummin ei vanhoja äksyilijöitä yli 30 v kuten tää inttäjä täällä. Nimim. arviointi päivässä nähää🤭


      • Anonyymi

        Oho, jopa 19 vuotta! 😂
        No sillähän tuo asenne jo selittyykin, teini vielä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon täyttänyt 19 vuotta ja mun mielestä ikäraja on ihan ok mielummin ei vanhoja äksyilijöitä yli 30 v kuten tää inttäjä täällä. Nimim. arviointi päivässä nähää🤭

        Itse ainakin olen yli 30 v ja en tunne itseäni vanhaksi ja varsinkaan äksyilijäksi....


    • Anonyymi

      Niin minustakin! Ja jos rehellisesti on tarkentanut, että on ottanut allergioistansa selvää ja saanut ne oireettomiksi ennaltaehkäsevällä lääkityksellä, niin luulisi tämän olevan ok. Lisäksi sairauspäiviä 0.

      • Anonyymi

        Montakohan sairauspäivää on liikaa et tulee hylky? 🙈


    • Anonyymi

      Kuinkahan monta menee haastatteluihin ja kuinka monta valitaan ?

    • Anonyymi

      Samaa mäkin mietin?🤔

    • Anonyymi

      Onko jollakin kokemusta tai kuullut ystävän kautta, että millainen Finnairin assessment day on? Olisi mielenkiintoista kuulla mitä arviointipäivässä on luvassa sinne meneville.

      • Anonyymi

        Yksilöhaastattelu, ryhmätehtäviä, kerrotaan työstä yleisesti yms. Tarkempaa näistä ei saa puhua.


    • Anonyymi

      Tuleeko vastaukset siis vasta syyskuun lopussa? Ei siis saa vastauksia ennen haun päättymistä?

    • Anonyymi

      Moi! voisimmeko tehdä jotain FB ryhmä että keskustellaan siellä?

      • Anonyymi

        Hyvä ajatus olisi! :) Esimerkiksi tänä syksynä koulutuksensa aloittavat? Itse olen aloittamassa koulutuksen lokakuun lopussa, varmasti muutamat muutkin, kunhan haku loppuu. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ajatus olisi! :) Esimerkiksi tänä syksynä koulutuksensa aloittavat? Itse olen aloittamassa koulutuksen lokakuun lopussa, varmasti muutamat muutkin, kunhan haku loppuu. :)

        Tarkoitin siis kunhan hakuprosessi on saatu päätökseen. :)


      • Anonyymi

        Miten oot jo päässy kurssille jos hakuprosessi on vielä käynnissä :)? Ei siis ollu tarkotus olla rude tai mitään :)! Oot varmaan hakenu toisella kierroksella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten oot jo päässy kurssille jos hakuprosessi on vielä käynnissä :)? Ei siis ollu tarkotus olla rude tai mitään :)! Oot varmaan hakenu toisella kierroksella?

        Eipä mitään! :) Juuri näin, kuten sanoit, aikaisemmalla kierroksella hakenut. :)


    • Anonyymi

      Hei, aattelin kysyä että voiko tähän työhön saada suosituksia tuttavilta jotka ovat töissä Finskillä matkustamohenkilökuntana vai ? Luulen että ei pysty kun niin moni hakee mutta jos joku sattuis tietämään yms :)

      • Anonyymi

        Olihan siinä hakemuksessa kohta mistä kuulit työpaikasta ja jos laittaa henkilöltä joka työskentelee Finnairilla niin siinä kysytään nimi.


      • Anonyymi

        Muistaakseni siinä hakemuksessa taisi olla erikseen kohta suosituksien kyselemisestä/antamisesta? Mutta tämähän tarkoittaa aina aikaisempia työnantajia, joilta "tuleva" työnantaja voi kysyä suosituksia, jos hakija antaa siihen luvan, tahi ilmoittaa yhteystiedot. En sitten tiedä mikä painoarvo on talon sisässä olevalla henkilöllä suosituksien antamisessa, jos ei ole aikaisemmassa työpaikassa ollut tekemisissä kyseisen hakijan kanssa. Mutta ken tietää...


    • Anonyymi

      Minkä ikäistä porukkaa hakemassa? Mä en vielä nyt pääse hakemaan kun käyn edellistä koulutusta loppuun, mutta aikeissa olisi hakea lentoemännän töitä eri yhtiöiltä ensi vuoden keväästä alkaen. Olen silloin 24v ja pohjalla lukio sekä kaksi amk- tutkintoa (hoitoalalta tuplatutkinto).

      • Anonyymi

        Ite 20, parin vuoden kokemus ilmailualata ja lukion paperit alla :)


      • Anonyymi

        20v, ei kokemusta alalta mutta 3vuoden kokemus asiakaspalvelusta ja lukion paperit :)


      • Anonyymi

        Oletko siis ollut jo lentoemäntänä/stuerttina jossain toisessa yhtiössä vai muuta kokemusta ilmailualalta? :)


    • Anonyymi

      Onko teillä tietoa siitä miten ne valitsee ketkä saa osa-aikaisen sopparin ja ketkä saavat koko- aikasen? Niiden askissa vastattiin että ne valitsee tarpeen mukaan, mutta vähän tylsää jos haluu lentää enemmän ja sit sais vähemmän tunteja...

      • Anonyymi

        Tosta savolaisen antamasta "Saattaapi olla tai saattaapi että ei ole" vastauksesta ei voi oikein päätellä mitään, mikä on työsuhteiden tarve. Siinä vain pidetään molemmat vaihtoehdot auki, jotta osaaikasta tai kokoaikaista pestiä hakevat ei jätä hakematta. Myös tämän vuoden työhaussa oli infona, että Finnair hakee ensisijaisesti koko-aikaisia työntekijöitä ja osa-aikainen työ on myös mahdollinen ja tällä vaikutelmalla minä hain.

        Mitä valintaan tulee niin se on aika yksinkertainen. Jos sanot, että haet kokopäiväistä työtä, niin pääset sille listalle ja vice versa. Jos jostain syystä ei ole tarjota kuin osa-aikaista, niin se on sitten siusta kiinni otatko vastaan vai et.


    • Anonyymi

      Onko muille tullut terveyskyselystä vielä mitään vastausta ja jatkoinfoa haastattelupäivästä? Nimimerkillä huolestunut

      • Anonyymi

        Kyllä tänne sitten tulee tieto, kun vastauksia tulee. Taisi olla minuutin sisällä jatkoinfosta viikko sitten täällä eka viesti 🤣

        Ovat tänään purkaneet vastauksia eli varmaan alkuviikosta tietoa. Pakkohan sen on aika nopeasti tulla, koska arviointipäivä alkaa jo kohta.


      • Anonyymi

        Mäkin niin toiveekkaasti uskoin et ois tullut heti tänään mut ei, pitää viikonlopun yli malttaa 😅 Stressaa että saa sen arviointipäivän sopii kalenteriin kun aika pian ne tosiaan jo 😬


      • Anonyymi

        Tulis jo.... 😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulis jo.... 😅

        No jeeeep!


      • Anonyymi

        Mulla meni järki ottamiseen ja laitoin niille, ettei enään kiinnosta. Poistaa mut rekytoinnista. Kauheeta kyykyyttämistä ja ootattumaista😑


      • Anonyymi

        Finnairin haku on oikeesti kauhein kaikista. En ymmärrä miks pitää tehä nii pitkäks ja vaikeeks.


      • Anonyymi

        Ja maksavat vielä käsittämättömän alhaista palkkaa. Hakijoita silti aina jotain 3000. Huh!

        Mulle on kyllä finnairilainen sanonut että sinne pääsee nykyään helposti, tiedä pitääkö paikkaansa. Itse en ole edes hakenut koska vaadittava aspa kokemus ei täyty vielä. Kannattaiskohan sitä silti hakea vai mieluummin odottelee jos vaikka Norra tai Norwegian avais haun jossain vaiheessa?


      • Anonyymi

        Mutta mitäpä se olisi sinulta pois, jos vaikka hakisit? Eihän tämä näy seuraavien vuosien haussa millään tavalla, vaikka et pääsisi jatkoon. Joten sinuna laittaisin vaan hakemusta menemään :).

        Mun mielestä liian monella tulee heti mieleen palkka, kun hakee töitä. Jospa suurin osa hakijoista ei kumminkaan tee tätä rahan takia, vaan työn mielekkyyden ja kiinnostavuuuden vuoksi?

        Mitä siihen että Finnairille on helppo päästä, niin vastaan tähän: Aidan toiselta puolen on helppo huudella, vai mitä?. Ja onko oikeasti näin, että Finskillä on helppo päästä? Tarkastellaan vuotta 2015 jolloin hakijoita oli 3500, joista netti/video tehtäviin pääsi 900 ja haastatteluihin 400. Lopulta 3500 hakijasta otettiin koulutukseen ja töihin n. alle 200 henkilöä eli hakijoista palkattiin vain alle 6 %. Hyvät todennäköisyydet tulla palkatuksi kun lähetätä hakemuksen? tuskin... Mutta sen allekirjoitan, että jos CV on kunnossa ja enkun kieli myös, niin pääset video/nettitehtäviin helpolla. Tosin toinen vaihe on se, jolloin hakijan tarkkuus ja mitä sanoo/miten tekee tehtävät, on väliä. Eli enään et välttämättä pääse "puhujan" lahjoilla sisään, kun tätä pystyit periaatteessa tekemään hakemuksen jättövaiheessa. Nyt puhutaan omista kyvyistä, jotka sun pitää näyttää edes jollakin tasolla nettitehtävissä. Vaikka pääsisit toiseen vaiheeseen, niin tulla palkatuksi todennäköisyys on vasta päälle 20 %. Joten en edelleen sanoisi, että tässä vaiheessa olisi työpaikka hallussa?
        (Lähteinä https://www.is.fi/matkat/art-2000000971972.html ja Finnairin tilinpäätös vuodelta 2016 https://investors.finnair.com/~/media/Files/F/Finnair-IR/documents/fi/reports-and-presentation/2017/finnair-vuosikertomus-2016-fi-v2.pdf)

        Viime vuosina Finnair on palkannut matkustamotyöntekijöiksi haarukalla 300-500 henkilöä (pois lukien vuosi 2015). Kumminkin hakemuksia on ollut se 3000 joka vuosi. Tämän tiedon saa yhtiö tilinpäätöstiedoista. Koska rekryt on ollut viime aikoina aika suuria ja ensi vuodeksi on tulossa vain 2 uutta konetta eläköityvät tai muuten työstä poistuvat henkilöt, niin uskon, että tän vuoden rekrystä ei enään noin montaa palkata. Viime vuosien suuret rekryt tietysti selittyneen laivaston agressiivisella kasvulla. Finnairilla oli koneita vuonna 2015 46 ja tänä vuonna 59. Lähteinä tähän käytin Finnairin tilinpäätöksiä viime vuosilta. Ne löytyy Finnairin kotisivulta, jos joku haluaa tarkastaa faktani.

        Lopuksi: Ei kannata masentua todennäköisyyksistä. Kumminkin siinä vaiheessa, kun jätät hakemuksen, niin olet tasan tarkkaa samalla onnistumisprosentilla kuin muutkin hakijat. Tämä sen takia, koska Finnair käy kaikki hakemukset läpi ja eivät tee sitä, että esim. tarvittavat ensimmäiset 900 sopivaa hakemusta toiseen vaiheeseen hyväksytään ja loppuja hakemuksia ei edes lueta, vaikka taso olisi riittänyt. Eli rekrytoija haluaa päästä helpolla. Ja myös tämä selittäneen hitaan rekryprosessin, jotta kaikille hakemuksen jättäjille annetaan samat mahdollisuudet ja ketään ei suosita, ja jokainen saa tasapuolisen kohtelun. Tästä on todisteena se, että viime vuosina eri asiaa koskevissa keskustelupalstoilla porukka on pääsyt jatkoon kakkosvaiheeseen katsomatta ajankohtaa,kun on jättänyt hakemuksen, kunhan se on jätetty hakuajan sisäpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mitäpä se olisi sinulta pois, jos vaikka hakisit? Eihän tämä näy seuraavien vuosien haussa millään tavalla, vaikka et pääsisi jatkoon. Joten sinuna laittaisin vaan hakemusta menemään :).

        Mun mielestä liian monella tulee heti mieleen palkka, kun hakee töitä. Jospa suurin osa hakijoista ei kumminkaan tee tätä rahan takia, vaan työn mielekkyyden ja kiinnostavuuuden vuoksi?

        Mitä siihen että Finnairille on helppo päästä, niin vastaan tähän: Aidan toiselta puolen on helppo huudella, vai mitä?. Ja onko oikeasti näin, että Finskillä on helppo päästä? Tarkastellaan vuotta 2015 jolloin hakijoita oli 3500, joista netti/video tehtäviin pääsi 900 ja haastatteluihin 400. Lopulta 3500 hakijasta otettiin koulutukseen ja töihin n. alle 200 henkilöä eli hakijoista palkattiin vain alle 6 %. Hyvät todennäköisyydet tulla palkatuksi kun lähetätä hakemuksen? tuskin... Mutta sen allekirjoitan, että jos CV on kunnossa ja enkun kieli myös, niin pääset video/nettitehtäviin helpolla. Tosin toinen vaihe on se, jolloin hakijan tarkkuus ja mitä sanoo/miten tekee tehtävät, on väliä. Eli enään et välttämättä pääse "puhujan" lahjoilla sisään, kun tätä pystyit periaatteessa tekemään hakemuksen jättövaiheessa. Nyt puhutaan omista kyvyistä, jotka sun pitää näyttää edes jollakin tasolla nettitehtävissä. Vaikka pääsisit toiseen vaiheeseen, niin tulla palkatuksi todennäköisyys on vasta päälle 20 %. Joten en edelleen sanoisi, että tässä vaiheessa olisi työpaikka hallussa?
        (Lähteinä https://www.is.fi/matkat/art-2000000971972.html ja Finnairin tilinpäätös vuodelta 2016 https://investors.finnair.com/~/media/Files/F/Finnair-IR/documents/fi/reports-and-presentation/2017/finnair-vuosikertomus-2016-fi-v2.pdf)

        Viime vuosina Finnair on palkannut matkustamotyöntekijöiksi haarukalla 300-500 henkilöä (pois lukien vuosi 2015). Kumminkin hakemuksia on ollut se 3000 joka vuosi. Tämän tiedon saa yhtiö tilinpäätöstiedoista. Koska rekryt on ollut viime aikoina aika suuria ja ensi vuodeksi on tulossa vain 2 uutta konetta eläköityvät tai muuten työstä poistuvat henkilöt, niin uskon, että tän vuoden rekrystä ei enään noin montaa palkata. Viime vuosien suuret rekryt tietysti selittyneen laivaston agressiivisella kasvulla. Finnairilla oli koneita vuonna 2015 46 ja tänä vuonna 59. Lähteinä tähän käytin Finnairin tilinpäätöksiä viime vuosilta. Ne löytyy Finnairin kotisivulta, jos joku haluaa tarkastaa faktani.

        Lopuksi: Ei kannata masentua todennäköisyyksistä. Kumminkin siinä vaiheessa, kun jätät hakemuksen, niin olet tasan tarkkaa samalla onnistumisprosentilla kuin muutkin hakijat. Tämä sen takia, koska Finnair käy kaikki hakemukset läpi ja eivät tee sitä, että esim. tarvittavat ensimmäiset 900 sopivaa hakemusta toiseen vaiheeseen hyväksytään ja loppuja hakemuksia ei edes lueta, vaikka taso olisi riittänyt. Eli rekrytoija haluaa päästä helpolla. Ja myös tämä selittäneen hitaan rekryprosessin, jotta kaikille hakemuksen jättäjille annetaan samat mahdollisuudet ja ketään ei suosita, ja jokainen saa tasapuolisen kohtelun. Tästä on todisteena se, että viime vuosina eri asiaa koskevissa keskustelupalstoilla porukka on pääsyt jatkoon kakkosvaiheeseen katsomatta ajankohtaa,kun on jättänyt hakemuksen, kunhan se on jätetty hakuajan sisäpuolella.

        Sinun ulosantisi on heikkoa samoin tieto asioista.
        Sinuna opiskelisin kielioppia.


    • Anonyymi

      Olisko kellään mitään sisäpiiritietoa, että jos on ollut lähestymiskielto exälle niin onko sillä merkitystä turvallisuusselvityksessä? Eli pidetäänkö räyhäexää turvallisuusriskinä ja voiko se estää pääsyni lentohommiin?

      • Anonyymi

        no eikai tietenkään sun työnsaantia voi estää se että oot joutunu hakee lähestymiskieltoa exälles, johan se nyt ois jo laitonta että sua rankaistais


      • Anonyymi

        Ennemmin olisin huolissaan, jos asia olisi päin vastoin.


      • Anonyymi

        Kelle tuli jo tietoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelle tuli jo tietoo?

        Ei "kellee".


      • Anonyymi

        Ei vielä mitään 😩😩
        Tekee kohta tiukkaa saada itsensä järkättyä haastatteluihin, kun pitäisi saada vapaata


    • Anonyymi

      Niin sairasta porukkaa, että kestää käydä läpi kyselyt.

    • Anonyymi

      Miten pärjäätte kurssin ajan? Onko kukaan saanut tukia?

      • Anonyymi

        Mulle ainaki myönnettiin ihan Kelan Opintotuki 😊


      • Anonyymi

        Erikoista. Kurssilta nimittäin ei saa kelan opintotukea.


      • Anonyymi

        Onko tukikuukaudet täynnä? Kyllä edelliset on saanut, koska kyseinen koulutus tulkitaan ammatilliseksi koulutukseksi.


    • Anonyymi

      Saakohan koulutusajalta aikuiskoulutustukea ?

      • Anonyymi

        Kyllä saa, mikäli ehdot täyttyvät. Pääsääntöisesti tässä tapauksessa puhutaan sovitellusta aikuiskoulutustuesta, koska kurssin kesto on sen 8 viikkoa. Eli alle 2kk.


    • Anonyymi

      Miten muka ehtii syyskuun alussa jo haastatteluun, ku vielä ei mitää tietoo!

    • Anonyymi

      Hitsiläinen..mun on täysi mahdottomuus enää saada ensi viikolle järkättyä vapaata 😡

    • Anonyymi

      Ei vieläkään!?! 😩 Hermo menee tähän odottamiseen ja stressaamiseen että saa jonkun arviointipäivistä järjestymään 😔

    • Anonyymi

      Eiks ne haastattelut oo ensviikolla? Voi olla, että ilmoittavat jopa vain pari päivää aiemmin.

    • Anonyymi

      Nyt tuli!! Pääsin läpi!

    • Anonyymi

      Nyt tuli! Jee:))

    • Anonyymi

      Jep! Vielä kun pääsis varaamaan sen arviointipäivän..

      • Anonyymi

        Joo taas vähän lisää venailua!🙊


    • Anonyymi

      mulle ei oo tullu mtn, eli ilmeisesti ei mennyt medi läpi! osasinkin olettaa näin. onnea teille! :)

    • Anonyymi

      Voi harmi, älä kuitenkaan lannistu:) Voit olla ylpeä siitä, että noin 3000 joukosta pääsit 300-400 joukkoon vaativan seulan läpi😊

    • Anonyymi

      juuu en lannistu! :D en ollut tän varaan mitn laskenutkaan, sain tässä toisen työn jo välissä 😁

    • Anonyymi

      Lähettävät aamupäivän aikana meilejä. Mulle tuli nyt lisätietokysely.

      • Anonyymi

        Mullekkin tuli se lisäselvitys juttu!


    • Anonyymi

      Varasin ite just arviointipäivän! 😁 siellä nähään!!! Tsemppiä kaikille!😍

      • Anonyymi

        Ihan vain tonttu kysymyksenä, mutta tuonne siis pitää vielä tehdä erillinen tunnus, että pääsee varaamaan ajan?


      • Anonyymi

        Sama juttu! Nyt ei stressaa enää yhtään kun sai ton päivän vaan kalenteriin 😅 Joo mä ainakin loin vielä erikseen tunnuksen tohon samalla s-posti osoitteella mitä oon käyttänyt..


      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta tuleva virkavelii/virkasisko :).


    • Anonyymi

      mulle tuli suora hylky ilman mitään lisäselvittelyitä kun mainitsin ahdistuneisuudesta jota ollut joskus (ei paniikkihäiriötä) :D olin jotenki ymmärtäny että ei automaattisesti este ja saattavat pyytää just lisäselvitykset. pystynköhän hakemaan enää ikinä, tyyliin muutaman vuoden päästä jos ahdistus hoidettu, vai onkohan ikuinen ei jos on koskaan menneisyydessä ollut ahdistusta.. aika harmillista

      • Anonyymi

        Voi harmi...:( Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet esim. joskus aiemmin sairastetusta masennuksesta lisäselvityspyynnön ja päässeet läpi sitten. Jos sairaus on ajankohtainen, se kyllä varmasti estää pääsyn koulutukseen tällä haavaa. Mutta kuten todettua, tulevaisuudessa kannattaa kyllä ehdottomasti koittaa uudemman kerran. :)


      • Anonyymi

        joo näin mäkin oon kuullut, että joillain menneisyydessä ollut esim masennus ja siihen lääkitystä jne. kaiketi vaan tää on heidän mielestä vielä liian ajankohtainen, itseä vaan toki ”ottaa päähän” kun on täysin kykenevä työhön eikä ahdistus näy oikeastaan ulospäin ikinä :D mutta ehkä parin vuoden päästä!


      • Anonyymi

        Tuo med1 on sama kaikilla lentoyhtiöillä eli jos sillä karsiutuu niin mahkut päästä millään yhtiöllä on aika nolla. Mulla menossa lisäselvitykset ja jos ne ei mene läpi niin tämä oli tässä. Ne ei tuu myöhemminkään menemään kun samoja kysytään aina


      • Anonyymi

        kysymys olikin siitä että tulevaisuudessa ihan mahdollista päästä, kun esim ahdistuneisuudesta paranee :) eli vaikka nyt ei mene medi läpi, voi mennä tulevaisuudessa. finskille otettu ennenkin hlökuntaa jolla menneisyydessä esim masennusta


      • Anonyymi

        Juurikin näin. Jos sinut on todettu, että olet parantunut masennuksesta tai ahdistuneisuudesta ( ei ole säännöllistä lääkitystä), niin sitten olet parantunut ja kenelläkään ei ole valittamista :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Jos sinut on todettu, että olet parantunut masennuksesta tai ahdistuneisuudesta ( ei ole säännöllistä lääkitystä), niin sitten olet parantunut ja kenelläkään ei ole valittamista :)

        Jos tulee hylky sairastetun masennuksen takia, voit haastaa oikeuteen, koska heillä on lukuisia työntekijöitä joilla on tai on ollut kyseinen sairaus.
        Alalla on lukemani mukaan ilkeitä sekopäisiä ihmisiä toisilla yhtiöillä. Masennus on sairaus, josta paranee. Tunnollisten ihmisten sairaus usein.


    • Anonyymi

      Mullakin vaativat lisäselvityksiä, jotain kotrollilabroja kolesteroliarvoista jne

    • Anonyymi

      Myös multa lisäselvityksiä haluavat vedoten lihavuuteen. Bmi 30 🙄

      • Anonyymi

        Ihan aiheellista. Tottakai jokainen saa olla minkä kokoinen on eikä siinä mitään, mutta tolla alalla lihavuus voi usein olla aikalailla jopa suora este alalle, sitä ei vaan voi sanoa työnhakuilmoituksessa koska se taitaa olla laitonta.


      • Anonyymi

        Ihminen kenellä bmi 30 voi olla ihan normaalin näköinen ja täysin terve. Tiedän yhen joka bmi:n mukaan ylipainoinen mut en ikinä ois arvannu ellei ois sanonu.


      • Anonyymi

        No just siks ne pyytää lisätietoja kun pelkkä BMI ei vielä kerro tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just siks ne pyytää lisätietoja kun pelkkä BMI ei vielä kerro tarpeeksi.

        Juurikin näin :)


    • Anonyymi

      Huomasitteko, että nyt tulleessa sähköpostissa lukee, että pääasiassa palkkaavat osa-aikaisia työntekijöitä ja vuoden jälkeen voidaan muuttaa kokoaikaiseksi.. 🤔 Hakemuksesta ymmärsin jotenkin aivan toisin päin..

      • Anonyymi

        Moikka!

        Haitko haussa, jonka kurssit alkaisivat keväällä vasta? Vaiko tähän loppuvuoden kursseille vielä? Tuo kokoaikaisuus on asia, jonka itse ainakin tarvitsen, jotta voin tuota hommaa tehdä...


      • Anonyymi

        Loppuvuoden kursseille, arviointipäivään menossa nyt syyskuussa!


      • Anonyymi

        Joo ihmettelin samaa! Tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta. Hain myös siis näihin loppuvuoden kursseille ja arviointipäivä syyskuussa porukkaan.


      • Anonyymi

        Hetkonen... Ja missäköhän kohtaa haussa tahi työhakemuksessa pääsit määrittämään, että mille järjestettävälle kurssille haet? Eikös nämä vasta aukee, kun oot päässy haastattelussa eteen päin?


      • Anonyymi

        Ollaan molemmat varmasti haettu tuossa ns. kakkosrundissa, joille ilmoituksen mukaan kurssit alkaisivat syksyllä/talvella 2019.


      • Anonyymi

        No niinpä tietysti... Tattista vastauksesta :)


    • Anonyymi

      Onks totta että kurssi alkaa vasta keväällä ja ekat lennot kesällä?

      • Anonyymi

        Alkuperäisessä ilmoituksessa oli kurssin ajankohta myöhäinen syksy/talvi2019


    • Anonyymi

      Lisäselvityspyynnössä oli liite, että pitää täyttää lääkärintodistus kokonaan. Siis mitä ? Siinä on puolet terveyskyselyä ja puolet mm silmien visukset, väriaistin tutkimukset, kuiskauskuulo...verenpaine, raajat..jalkaterät..

      • Anonyymi

        Mulla ei edes tullut liitettä.


    • Anonyymi

      Onpa erikoinen rekry Finnairilla ja jotenkin pitkä hidas prosessi. Taitaa olla ihan erilainen rekry esim. Thomas Cookilla, norralla, tuilla, Norwegianilla yms? Onko kukaan hakenut tai ollut koskaan muiden yhtiöiden hakuprosessissa mukana? Ei varmaankaan ole ihan tällaista ollut?

      • Anonyymi

        Ei missään muussa lentoyhtiössä mihin olen hakenut. Ihan simppeli parin osan haastattelu ja kutsut tulleet lyhyen ajan sisään


      • Anonyymi

        Ja mitkäköhän nämä lentoyhtiöt ovat olleet?


    • Anonyymi

      Nyt en ymmärrä? Jos etenen syyskuun haastatteluista:

      A) Millon tarkalleen alkaa kurssi
      B) Millon lennän ekat työvuorot?

      • Anonyymi

        Kannattaa kysyä siellä valintapäivässä suoraan tota asiaa, joskus nimittäin ei ole päässyt töihin heti valmistuttua vaan esim. Vasta 6kk jälkeen.


    • Anonyymi

      Kuinka monta 250 haastatteluun päässeestä valitaan kurssille? Minkä kokosia ne kurssit ovat oppilasmäärältään?

      • Anonyymi

        Mistäs tämä tieto on, että haastatteluun on päässyt 250?


      • Anonyymi

        Tein laskutoimituksen netissä varattavien haastattelupäivien lukumäärällä ja ryhmäkoon mukaan.


      • Anonyymi

        Hyvin laskettu, mutta tuskin täällä kukaan tiedä montako pääsee kurssille lopulta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein laskutoimituksen netissä varattavien haastattelupäivien lukumäärällä ja ryhmäkoon mukaan.

        Jep laskeskelin myös samaa et 250. Ois tosiaan kiinnostavaa tietää montako ottavat kurssille!


    • Anonyymi

      Hi all! Those who had to send in additional medical records, have you heard back from Health Services already? Best of luck to everyone :)

    • Anonyymi

      Joko joku täältä on ollut arviointipäivässä? Minkälainen fiilis jäi? Tää odottelu on tuskaa.. 😅

    • Anonyymi

      Tsemppii kaikille ens viikon haastatteluihin menijöille!❤ Mulla vasta parin viikon päästä👻

    • Anonyymi

      Sä joka olit tänään aamuses arviointiryhmäs. Jäit mun mieleen enkä uskaltanu tulla jutteleen tai saatika pyytää lounaalle. Menit muiden kaa syömään. Jos tunnistat ittes, nii laita spostii:)

    • Anonyymi

      Nähtävästi kaikki tän palstan hakijat ovat karsiutuneet, kun ei enää aktiivisuutta ole.

      • Anonyymi

        Trololo eihän kaikki arviointipäivätkään ole vielä olleet.


    • Anonyymi

      Olin alkuviikosta arvointipäivillä ja jäi ihan hyvä fiilis päivästä kokonaisuutena. Ihmettelen vain kun haaastattelevat 250 (aikojen perusteella) ja kuitenkin kursseja ei ennen lentäneille vain kaksi.

      • Anonyymi

        Niin tälle vuodelle on kaksi alkamassa. Ens vuoden alusta alkaa taas lisää noita kursseja. Näin ainakin käsitin haastattelussa.


      • Anonyymi

        Pluss samoilla haastattelupäivillä on myös haastattelussa nekin, joilla on jo kokemusta alalta jossain toisessa lentohtiössä :).


      • Anonyymi

        Hmm itse ymmärsin, että yhteensä viisi kurssia. Kaksi lentäneille, kaksi ensvuoden alussa uusille ja nyt lokakuussa yksi uusille. Tosiaan on tuo 250 aika paljon :)


      • Anonyymi

        Onko nuo kaksi kurssia ensi vuonna toisesta hakukierroksesta valituille vai nyt tästä kolmannesta joka on käynnissä? Kun netissä lukee että ne alkaa kouluttaa tästä kolmannesta kierroksesta päässeet myöhään talvesta/alku keväästä 2020? Vai tuleeko kolmannelle kierrokselle enemmän kuin 2 kurssia ens talvena/keväänä :)? Sori kun kysyn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nuo kaksi kurssia ensi vuonna toisesta hakukierroksesta valituille vai nyt tästä kolmannesta joka on käynnissä? Kun netissä lukee että ne alkaa kouluttaa tästä kolmannesta kierroksesta päässeet myöhään talvesta/alku keväästä 2020? Vai tuleeko kolmannelle kierrokselle enemmän kuin 2 kurssia ens talvena/keväänä :)? Sori kun kysyn

        Epäilen, että ensisijaisesti aikaisemmin alkavat kurssit täytetään ensiksi. Mutta uskon, että aikaisemmassa haussa olevat ovat myös päässet myöhemmin alkaviin kursseihin, jos kurssin aikataulu on sopinut heille paremmin.


    • Anonyymi

      Montakohan kurssipaikkaa yhdellä kurssilla on? Mietin vain mikä todennäköisyys on menestyä/edetä haastattelupäivänä?

      Montakohan 250 pääsee suunnilleen jatkoon?🤔

      • Anonyymi

        Yhdellä kurssilla muistaakseni aina 20 :)


    • Anonyymi

      Jee sain paikan, kokoaikainen tyosuhdekin toistaiseksi voimassaolevana! Kurssikin alkaa aiemminkin kuin kuvittelin!

    • Anonyymi

      Mitä siis onks jotkut jo saanu tietää? Miten ne sunnuntaina ilmottelee? Mä en oo saanu mitää viestiä..

      • Anonyymi

        Taitaa olla aikaisemman hakuryhmän tuloksia.. Taikka pahansuopa trolli. Kuka nyt netin keskustelupalstoilla puhuisi totta xD


    • Anonyymi

      Mäkin sain tietää että pääsin kokoaikaseen! Ja tällä tokalla kierroksella hain! Onnea muillekin☺️

    • Anonyymi

      Mullekkin ilmotettiin eilen kurssipaikasta, oon ihan sanaton ja onnellinen 😍 kurssi alkaa lokakuussa

      • Anonyymi

        Mitää miten ne nyt jo ilmottelee, en oo edes käny vielä arviointipäivässä XD


      • Anonyymi

        Jos ulkopuolisena pitaisi arvata, osa valituista on takuulla ennen lentaneita / parhaillaan lentavia. Finnairin nakokulmasta he ovat riskittomia valintoja ja jolleivat mokaa assessment-paivaa ovat heille ovet avautuvat heti, huolimatta siita montako assessment-paivaa on viela tulossa.

        Toiseksi, monet parhaillaan lentavat saattaavat tyoskennella lentoyhtiossa kaukanakin Suomesta joten Finnair antaa kaiken mahdollisen ajan naille yksiloille muuttoa varten.


      • Anonyymi

        Näin voi olla. Itse, kun kävin viime viikolla, niin muistaakseni mulle ei ees tarjottu siellä mahdollisuutta aloittaa lokakuussa kurssia, vaan marraskuussa.

        Mutta onneksi olkoo kaikille. jotka jo nyt pääsivät läpi! :)


    • Anonyymi

      Te jotka ootte saaneet kurssipaikan, niin ootteko olleet 5.9 ja eteenpäin alkaneissa haastatteluissa? Tosiaan erikoista, sillä itsellä vasta päivä on viikon päästä😂 Tätä menoa kurssipaikat on jaettu, ennen kuin kaikkia on haastateltu?

      • Anonyymi

        Samaa mietin kans😂


      • Anonyymi

        Joo ihmeelliseltä kuulostaa. Kans arviointipäivään vasta menossa 😬🙋‍♀️


    • Anonyymi

      Kyllä olen ollut haastattelussa 5.9 jälkeen. Älkää huoliko, heillä on varmasti ihan systeemi jonka mukaan toimivat. Tämä ei ole eka kerta kun rekryävät. Plus että tämä on ihan tavallinen käytäntö lentoyhtiöiden rekryprosesseissa joissa järjestetään useampi kurssi. Joskus ei löydy muutamaan päivään ketään ketä halutaan ja joskus yhdessä ryhmässä on viisi joista tietää heti että noi me halutaan. Kyllä he pitävät paikkoja auki vielä joka kurssille. Ei ketään haastatella huvikseen. Tsemppiä ja kyllä te pääsette! Se on hauska päivä! Ja joo en ole
      trolli vaikka varmasti joku toivoisikin niin.

      • Anonyymi

        Kiitos kivasta vastauksesta! Onnea siis jo valituille! Toivottavasti kurssilla tavataan ☺️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kivasta vastauksesta! Onnea siis jo valituille! Toivottavasti kurssilla tavataan ☺️

        Muiden fiiliksiä haastatteluista? Kaikenlaisia tuntemuksia ja ajatuksia kuulis mielellään😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muiden fiiliksiä haastatteluista? Kaikenlaisia tuntemuksia ja ajatuksia kuulis mielellään😊

        Onko muille tullut jo viestit jatkoon tai hylkyyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko muille tullut jo viestit jatkoon tai hylkyyn?

        Ei vielä mitään. Osaispa olla odottamatta ja jännittämättä, kun ihan varmasti saa odottaa viimeiseen päivään asti :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko muille tullut jo viestit jatkoon tai hylkyyn?

        Joo ei vielä.. Tulispa jo tällä viikolla 🙏


    • Anonyymi

      Onks muilla fiilis, että vastasko tarpeeks selvästi haastattelukysymyksiin? Oli niin jännittävää, että vähän pelottaa mitä puhui, vaikka tilanne tuntui luontevalta.

      Ne oli kuitenkin melko neutraaleja. Eivät antaneet ymmärtää miten menee..

      • Anonyymi

        Joo mulla tuli vähän sellanen tunne et saiko ne nyt muka kauheesti irti musta, mutta toivotaan parasta!


      • Anonyymi

        Samanlainen fiilis jäi! Kysymykset ei olleet niin tarkkoja, en oo ihan varma vastasinko aina siihen mitä kysyttiin 😅 Ja tosiaan neutraaleja olivat, en yhtään osaa sanoa kuinka käy, vaikka ennen arviointipäivää oli aika varma fiilis 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlainen fiilis jäi! Kysymykset ei olleet niin tarkkoja, en oo ihan varma vastasinko aina siihen mitä kysyttiin 😅 Ja tosiaan neutraaleja olivat, en yhtään osaa sanoa kuinka käy, vaikka ennen arviointipäivää oli aika varma fiilis 😄

        Sama fiilis!

        Jäin miettimään, kuinka tarkasti ne pystyy perehtymään kunkin hakijan hakemukseen/ansioluetteloon, kun hakijoita on liukuhihnana.

        Jotenkin jäi tunne, että hyvin samalla sapluunalla/kysymyssarajalla käsittelevät kaiken?😁


      • Anonyymi

        Joo sama fiilis täälki! Kyseli tosi pintapuoleisesti ja nopeella tahdilla. Mulla oli ihan yli mukavia ne haastattelijat jotenki vähän hämäs se et ei yhtään tiiä mitä ne oikeesti ajatteli🙈


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama fiilis!

        Jäin miettimään, kuinka tarkasti ne pystyy perehtymään kunkin hakijan hakemukseen/ansioluetteloon, kun hakijoita on liukuhihnana.

        Jotenkin jäi tunne, että hyvin samalla sapluunalla/kysymyssarajalla käsittelevät kaiken?😁

        Sama fiilis

        Jälkikäteen on tosi vaikeaa arvioida, kuinka onnistuit. Itse koitin heittää edes hiukan lennokasta ja humoristista juttua, mutta näihin ei tullut haastattelijoilta oikein vastakaikua :D.

        Joten joo niin mullakin haastattelijat oli tosi neutraaleja ja hankala arvioida vastasko oikein esitettyihin kysymyksiin. SIlti tästä huolimatta oli kyllä mukava haastattelu ja ei kuitenkaan kiusallinen.


    • Anonyymi

      Esittelikö ne muillakin palkat ja kurssitoiveet? Sen jälkeen kertoivat, että suorituksista tulee palaute meiliin myöhemmin. Oliko tää nyt tulkittavissa, että ei jatkoon?🤔

      • Anonyymi

        Juu aivan samalla tavalla mun kohdalla ☝️ Eipä tosta taida voida tulkita mitään.. Jospa huomenna tulis tulokset 🙏


    • Anonyymi

      Oon jännittänyt ja spekuloinut tätä niin paljon, että vaikka tulis hylsy ja suuri pettymys, niin olen iloinen muiden puolesta jotka ovat tulleet valituiksi☺️

      • Anonyymi

        Sama täällä! Tulispa ne vastaukset nyt vaan nopeesti!


    • Anonyymi

      Ite hain nyt kolmannessa(ymmärtääkseni) haussa. Vasta eilen pistin hakemuksen menemään. Kuinkahan nopeesti tästä ekan vaiheen jatkoon pääsemisestä tulee tieto?

      Se vielä jäi mietityttämään, kun kommentteja lukiessa sain kuvan, että ihmiset ovat kirjoittaneet jotain hakemustekstejä. Nyt oon heti paniikissa että enkö huomannut liitettä sellaiselle, mitä kyllä ihmettelin. Eli eikö niin, että pelkkä CV pyydettiin liittämään ja muuten vaan piti täyttää lomakkeen kaikki tarvittavat kohdat. Vai tarkoitatteko sillä hakemuksella sitä "miksi haet meille?" kohtaa? Ite vastasin siihen vaan jollain kolmella lausella. Täällä siis ihmiset puhuivat tosta uudelleen hakemisesta ja pohtivat, että muuttavatko sillä uudella kerralla jotain "hakemustekstistä"(???) tai CV :stä.

      Jos ei nyt kaadu mihinkään puuttuvaan hakemusteksiin, niin uskon kyllä täyttäväni kriteerit seuraavaan vaiheeseen, kun on yli 4 vuoden aspa kokemus ja kielitaito varmasti ihan tarvittavan hyvä. Jännittävää!

      • Anonyymi

        Periaatteessa itse CV:tä ei paljon pysty lyhyessä ajassa päivittään, koska kyseisestä lapusta katsotaan pääosin koulutusta (jos et ole valmistunut tämän ajan sisällä.) ja työkokemusta (jota karttuu myös vähän lyhyessä ajassa). Lähtökohtaisesti varmaan suuremmalla osalla tyssää haku juurikin työkokemuksen puuttumiseen tai kielitaitoon. Tietysti pystyykö uimaan 50 metriä, näkö & kuule muut terveydeen liittyvät asiat, tatuoinnit ja pituus ovat myös ratkaisevia tekijöitä jatkoon pääsyssä.

        Mitä itse hakemustekstiin tulee, niin muistaakseni allekirjoittaneella oli sellainen 10-15 lauseen aika ytimekäs ja kompakti teksti, juurikin tuossa "miksi haet meille" kohdassa. Myös tuossa taisi olla jokin mahdollisuus liittää jokin toinenkin dokumentti CV:n lisäksi (jos muistan oikein), mutta itse en ainakaan sitä tehnyt.

        Niin ja Stemppiä myös sullekin hakuun!

        PS. Haastattelussa tässä kuussa käynyt.


      • Anonyymi

        Ite en kirjottanu mitään hakemustekstiä muualle kuin just tuon pari lausetta kohtaan ”miksi haet meille” ja arviointipäivään asti päässyt. Eli en huolestuis!😊


      • Anonyymi

        Ok hyvä, kiitos vastauksista! :)


    • Anonyymi

      Kauheetaa tää odottaminen🤭😱 tuliskohan tänään tai vasta sit maanantaina?

      • Anonyymi

        Itte oon ainakin henkisesti varautunut, että tulee vasta maanantaina. Toisaalta tulispa vaan tänään, niin pääsee joko onnellisena tai ei onnellisena viikonlopun viettoon... :DDD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itte oon ainakin henkisesti varautunut, että tulee vasta maanantaina. Toisaalta tulispa vaan tänään, niin pääsee joko onnellisena tai ei onnellisena viikonlopun viettoon... :DDD

        Mäkin täällä odotan jännityksellä viestiä. Himpun ristiriitaisin tuntein, koska jos pääsen kurssille niin mun palkkataso tippuu reilulla puolella, miten saa laskut yms maksettu Finskin palkoilla 🤔, mutta toisaalta sitten tekisin työtä mitä haluan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin täällä odotan jännityksellä viestiä. Himpun ristiriitaisin tuntein, koska jos pääsen kurssille niin mun palkkataso tippuu reilulla puolella, miten saa laskut yms maksettu Finskin palkoilla 🤔, mutta toisaalta sitten tekisin työtä mitä haluan

        Täällä sama tilanne. Palkka tippuu todella reippaasti :/ täytyy vaan totutella elämään pienellä palkalla mutta unelma työssä! Jännittävää, tulis jo tieto!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin täällä odotan jännityksellä viestiä. Himpun ristiriitaisin tuntein, koska jos pääsen kurssille niin mun palkkataso tippuu reilulla puolella, miten saa laskut yms maksettu Finskin palkoilla 🤔, mutta toisaalta sitten tekisin työtä mitä haluan

        Sama täällä...Kovasti koitan laskea varoja ja miettiä kaikkea, missä voisin säästää...Lapsiperheessä asuntolainoineen se ei vaan ole ihan helppo homma...Mutta joo, kun ammatti on unelma, niin pitää nähdä myös se tekijä, joka lopulta merkkaa valtavan paljon. Ja Finnairilla kuitenkin on tuo palkkakehitys olemassa, monessa paikassa ei...


    • Anonyymi

      Netissä oli näin.

      Viime vuonnakin hakemuksia tuli hurjat 8 296 kappaletta, joista kurssille valikoitui monipolvisen rekrytointiprosessin kautta 358. Heistä 290 valmistui lentoemännäksi tai stuertiksi. Aniharva kurssilla aloittanut keskeytti. Useita kertoja hakeneita on joitakin kymmeniä.


      Eli siis aika moni karsiutuu vielä siinä varsinaisessa MED2:ssa. Huoh..ei riitä että muuten pääsee läpi, pitää vielä jännätä sen jälkeen lääkärikäyntiä

      • Anonyymi

        Laitetaan nyt aikaisemmassa viestissä olevaan lainaukseen lähde, josta tuo lainaus on otettu. Jos se jotakuta kiinnostaa enemmän. Se on loppupeleissä aika informatiivinen uutisartikkeli (https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006140155.html)

        Muistan kun yksi kaveri laitto minulle juurikin tuon artikkelin whatsappissa kesällä, kun olin just laittanut hakemuksen menemään. Pakko sanoo, että masennuin, kun luin tuon, ja saman tien katosi taistelutahto. No onneks olin jo unohtanut tuon koko uutisartikkelin, kun verkkotehtävät aukes. Plus tälläkin hetkellä odotan maanantaita kuin kuuta nousevaa :).

        Eipä tuossa henk. koht. terveystarkastuksessa ole jännittettävää, jos tietää olevansa kunnossa niin fyysisesti kuin henkisesti. Tiedän, että joillakin hakijoilla voi olla historiaa pitkäaikaisen sairastamisen kanssa, mutta jos sillä ei ole haitallista vaikutusta nykyiseen työkuntoon, niin no worries :).


    • Anonyymi

      Mulle tuli ainaki jo tänään ennakkotehtävät! Laitoin hakemuksen vasta päivää ennen kuin haku sulkeutui. (Oon tosta ylempää toi joka oli huolissaan kun liitin vaan CV, mutta en mitään hakemustekstiä). Vähän yllätti tää nopee aikataulu kun tehtävien deadlinekin on jo ens viikon sunnuntaina!

      Saiko teistä kukaa muu vielä?

      • Anonyymi

        Minulle tuli myös eilen ennakkotehtävät. Nythän he muuten hakee vain osa-aikaiseen työsuhteeseen matkustamohenkiökuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle tuli myös eilen ennakkotehtävät. Nythän he muuten hakee vain osa-aikaiseen työsuhteeseen matkustamohenkiökuntaa.

        Siis mitä? Ei oo vielä tullut tuloksia ja ne hakee jo uusia hakijoita?🤔 jos maanantaina tulee hylsy, niin voikohan tuolle uudelle kierrokselle hakea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä? Ei oo vielä tullut tuloksia ja ne hakee jo uusia hakijoita?🤔 jos maanantaina tulee hylsy, niin voikohan tuolle uudelle kierrokselle hakea?

        Kyllä, kolmas hakukierros alkoi elokuun alussa ja just Finnair rekryn sivuilta katsoin, niin hakuaika tähän päättyy 31.10. Eli etköhän ehdi hakea uudelleen, jos niin huonosti käy että et päässyt nyt hakemallasi kierroksella :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kolmas hakukierros alkoi elokuun alussa ja just Finnair rekryn sivuilta katsoin, niin hakuaika tähän päättyy 31.10. Eli etköhän ehdi hakea uudelleen, jos niin huonosti käy että et päässyt nyt hakemallasi kierroksella :)

        Eiks se oo sillee ettei pysty hakee heti uudestaan jos on päässy arvointipäiviin asti? Ja toiseks nii jos mulle tuli ennakkotehtävät jo ja lähetin ne ja niiden viimenen palautus on ens sunnuntaina, niin pitääkö mun oottaa 31.10 asti kun haku on päättynyt että saan tiedon jatkosta?


      • Anonyymi

        Mulle tuli perjantaina ennakkotehtävät, mutta mietityttää kun tosiaan nyt hakevat vain osa-aikaisia työntekijöitä, että pärjääkö sitä sillä palkalla ja uskaltaako irtisanoa itseään vakituisesta kokopäivätyöstä, jos nyt sattuu kurssille pääsemään. Täytyy nyt harkita jätänkö kesken jo tässä vaiheessa. Harmittaa, että jäi nuo aiemmat tämän vuotiset haut väliin, joissa ois ollut mahdollisuus myös kokoaikaiseen työhön. Onko muilla samoja mietteitä? Tai oisko paikalla henkilöitä, jotka ovat/ovat olleet Finnairilla osa-aikaisena ja osaisivat sanoa, pärjääkö vai onko pakko yrittää tehdä muutakin työtä samalla (mikä lienee todella vaikeaa)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tuli perjantaina ennakkotehtävät, mutta mietityttää kun tosiaan nyt hakevat vain osa-aikaisia työntekijöitä, että pärjääkö sitä sillä palkalla ja uskaltaako irtisanoa itseään vakituisesta kokopäivätyöstä, jos nyt sattuu kurssille pääsemään. Täytyy nyt harkita jätänkö kesken jo tässä vaiheessa. Harmittaa, että jäi nuo aiemmat tämän vuotiset haut väliin, joissa ois ollut mahdollisuus myös kokoaikaiseen työhön. Onko muilla samoja mietteitä? Tai oisko paikalla henkilöitä, jotka ovat/ovat olleet Finnairilla osa-aikaisena ja osaisivat sanoa, pärjääkö vai onko pakko yrittää tehdä muutakin työtä samalla (mikä lienee todella vaikeaa)?

        Kokoaikatyö lisineen max 1700€ kk miinus verot. Osa-aika 45-70h kuussa joten tosta voi laskea...
        Mä jatkan vanhassa duunissa puolet kuusta jos kurssille pääsen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks se oo sillee ettei pysty hakee heti uudestaan jos on päässy arvointipäiviin asti? Ja toiseks nii jos mulle tuli ennakkotehtävät jo ja lähetin ne ja niiden viimenen palautus on ens sunnuntaina, niin pitääkö mun oottaa 31.10 asti kun haku on päättynyt että saan tiedon jatkosta?

        Juu on se valitettavasti niin, että jos on ollut jo arviointipäivillä, niin ei voi enään tänä vuonna hakee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoaikatyö lisineen max 1700€ kk miinus verot. Osa-aika 45-70h kuussa joten tosta voi laskea...
        Mä jatkan vanhassa duunissa puolet kuusta jos kurssille pääsen

        Osa-aikaisille 45-90h. Jos sais sen 90h niin sillä pärjäis mutta tuskinpa ainakaan joka kuukausi sitä on. Tosin kesän ajaksihan on luvassa kuitenkin kokoaikatyö.


    • Anonyymi

      Monelta huomenna tulee tulokset kurssipaikoista? -Hermoraunio

      • Anonyymi

        Heitän villin veikkauksen, että tieto tulee aamupäivän aikana. Aikasemmat "hyväksytty seuraavaan vaiheeseen" viestit on tullut tuolloin :). Terv. 2. Hermoraunio


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitän villin veikkauksen, että tieto tulee aamupäivän aikana. Aikasemmat "hyväksytty seuraavaan vaiheeseen" viestit on tullut tuolloin :). Terv. 2. Hermoraunio

        Täällä odottelee 3. hermoraunio 😅😱


    • Anonyymi

      Osaako joku sanoa yöpyvien määrästä per kuukausi? Ja millaista aikaa yleensä kohteessa? 24h?

      • Anonyymi

        Luultavasti vaihtelee aika lailla riippuen kohteesta, jossain yksi yö, toisessa voi olla 2-4 yötä.


    • Anonyymi

      NYT! Pääsin!! 😍

      • Anonyymi

        Onnee!! Apua mulle ei vielä mitään. Hylyt varmaan tulee sit myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnee!! Apua mulle ei vielä mitään. Hylyt varmaan tulee sit myöhemmin.

        Ei mullekaan ole tullut mitään 🙄


      • Anonyymi

        Vau !
        Mitä siinä lukee ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vau !
        Mitä siinä lukee ?

        Ei mitään infoa vielä, ei soittoa tai s-postia. Kummalla ne ees tulee ?


      • Anonyymi

        Hei onnee myös!! Sama täällä. Hiljaista on...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei onnee myös!! Sama täällä. Hiljaista on...

        Hiljaista täälläkin ääääh.


      • Anonyymi

        Oho ajattelin että ois tullut kaikille samaan aikaan 😯Kiitos onnitteluista! Kirjeessä toivotetaan tervetulleeksi kurssille, kerrottu kurssin ajankohta (mulla alkaa joulukuussa) ja vielä asiaa terveystarkastuksesta sekä virkapukusovituksesta. Noh odotellaan, tän päivän aikanahan kaikille viestien pitäisi tulla! 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho ajattelin että ois tullut kaikille samaan aikaan 😯Kiitos onnitteluista! Kirjeessä toivotetaan tervetulleeksi kurssille, kerrottu kurssin ajankohta (mulla alkaa joulukuussa) ja vielä asiaa terveystarkastuksesta sekä virkapukusovituksesta. Noh odotellaan, tän päivän aikanahan kaikille viestien pitäisi tulla! 🙂

        Sä oot aiemmin lentänyt siis. Mä kun oon ekaa kertaa niin kurssit joko tammi- tai helmikuussa.

        Eli tilanne vielä elää ja mahkuja on 💪🏻


      • Anonyymi

        En päässyt kurssille. Onnea muille kurssille päässeille


      • Anonyymi

        Koska alkaa sulla kurssi, 2/2020? Onnea!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska alkaa sulla kurssi, 2/2020? Onnea!

        Mulla kurssi 12/2019. Olen ensikertalainen, hieman poikkesi kurssiaikataulu siitä, mitä arviointipäivässä esiteltiin. Täällä ei ilmeisesti ketään kurssikavereita? 🙊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla kurssi 12/2019. Olen ensikertalainen, hieman poikkesi kurssiaikataulu siitä, mitä arviointipäivässä esiteltiin. Täällä ei ilmeisesti ketään kurssikavereita? 🙊

        Sain kaks viikkoa sitten tiedon kurssista (02/2020) ja kävin eilen sen ilmailulääkärin medikaalin. Leimat tuli ja nyt sitten odottelemaan.


    • Anonyymi

      Onnea valituille! En valitettavasti päässyt kurssille. Jää olo hakeakko vielä joskus cc-tehtävään vai suunnata voimavarat kohti muita unelmia?😊

      • Anonyymi

        Tännekin tuli nounou. Saitteko jotakin palautetta miksi ette päässeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tännekin tuli nounou. Saitteko jotakin palautetta miksi ette päässeet?

        Englanninkielen taso ei yltänyt sille tasolle mitä hakivat.. simulaatiossa jännitin ja vähän enkkuni taso siinä laskin. Myönnän.. muuten päivittäin pärjään työssäni ja arjessani englannilla mainiosti. No hard feelings!:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englanninkielen taso ei yltänyt sille tasolle mitä hakivat.. simulaatiossa jännitin ja vähän enkkuni taso siinä laskin. Myönnän.. muuten päivittäin pärjään työssäni ja arjessani englannilla mainiosti. No hard feelings!:)

        Nounou täälläkin. Itse en saanut mitään palautetta Finnairilta ja spostissa myös lukikin, että eivät voi antaa henk. koht palautetta. Saitko siis palautetta vai onko tämä omaarvio? :)


    • Anonyymi

      "Arviointipäivän perusteella englannin kielen taitosi ei yltänyt tasolle, jota matkustamohenkilökunnaltamme edellytämme. Voit parantaa kielitaitoasi, jos päätät hakea tehtävään uudestaan."

      Ja sit vielä, että suuren hakijamäärän vuoksi emme voi antaa tarkempaa palautetta hakemuksestasi..

    • Anonyymi

      Hei!

      Sain myös maanantai aamuna meilin kurssillepääsystä. Ensikertalainen, ja olin torstaina iltapäivä (syyskuun viimeisessä assesment dayssa). Jännitti toki, mutta huomasin että monia jännitti enemmän. Simulaatiotilanne oli haastavin, hlökoht haastattelu meni todella mukavasti. Jäi hyvä fiilis ja hyvin hoidettu rekrytointiprosessi, erityisesti tämä testipäivä. Onnea kaikille kurssipaikan saaneille, vielä medikaalit edessä. Tsemppiä niihin!

    • Anonyymi

      pääseeköhän kurssille vielä vaikka vasta 1.10 laitoin hakemuksen?

    • Anonyymi

      Mulla ei varmaan ole tarpeeksi hyvä englanninkielen taito. Olen siis ihan ok enkussa kyllä, mutta ottaen huomioon että kurssi on kokonaan englanniksi ja intensiivinen kurssi muutenki, niin kielimuuri siinä kaiken huipuksi olisi kyllä aika paha juttu. Lisäksi puhuessa saatan mennä lukkoon/sekoilla sanoissa, joten jos siellä kerta on joku simulaatiotehtävä englanniksi niin morjens.. 😂

      No hyvä tietää, juuri tämän vuoksi en edes hakenut tässä haussa, mutta haaveissa kuitenkin on tulevaisuudessa joten siksi seuraan tätäkin ketjua.


      Mutta mutta.. mites te valintapäivässä olleet ja jo lentävät sanoisitte, MITEN kannattaa treenata kielitaitoa ajatellen erityisesti nimenomaan juuri tätä ammattia? Ideoita, vinkkejä? Muut kriteerit täytän ja ilmailuala kutsuu todella paljon, taitaa olla sukuvika. :D

    • Anonyymi

      Te jotka ette päässeet, kannattaa ilman muuta hakea uudestaan. Uskallan väittää, että monella ei-suomenkielisellä valituksi tulleella on huomattavasti huonompi englannin kielen taidon vrt suomenkielisiin hakijoihin. Älkää ihmeessä luovuttako!

      Ainoa neuvoni olisi, että yrittäkää pysyä haastattelutilanteessa mahd. rentona (helpommin sanottu kuin tehty). Stressi vaikuttaa usein kielitaitoon sitä heikentävästi. Ilmailu/palvelualaan liittyvään englanninsanastoon kannattaa tutustua ja miettiä mitä haastattelijat saattavat kysyä teiltä haastattelutilanteessa. Olkaa rohkeita ja omia itsejänne, antakaa personallisuutenne loistaa.

    • Anonyymi

      Mulla meni niin että keväällä joskus jätin CV'n ilmoituksen kautta, heinäkuun lopulla tuli meili jossa oli online-testit ja videohaastattelukysymykset. Näihin oli 2-3vka aikaa vastata 5.8 mennessä, jonka jälkeen aika pian parissa viikossa lähettivät sen medikaali-surveyn. Kysyivät lisäselvitystä ja kävin lääkärissä sitä varten (olin reissussa, joten kävin siellä kohteessa). Sitten tulikin jo aika pian kutsu assessment dayhin. Olin vielä reissussa, niin valitsin kahden viikon aikataulusta sen viimeisen mahdollisen niistä ajankohdista joka oli siis syyskuun lopussa. Siitä päivästä kolmen arkipäivän sisällä saimme tiedon kurssillepääsystä (tästä 9 hengen ryhmästä assesment dayssa). Kokonaisuudessaan siis onlinetestimeilin ja sisäänpääsyn tiedon välissä oli noin 9vka.

      Olen asunut ulkomailla ja käytän englantia päivittäin, joskus jopa luen mielummin englanniksi (uutiset jne, oman alan julkaisut) niin kieli joskus taipuu paremmin kuin suomi.

      Olen tehnyt jonkin verran asiakaspalvelutyötä opintojeni alkupuolella, ja myös englanniksi. Tilaisuus finskillä tästä syystä jännitti ehkä vähemmän koska pystyin helposti puhumaan koetilanteet toisella kielellä. Neuvoisin ennen seuraavaa mahdollista testipäivää miettimään ja harjoittelemaan koneessa ja asiakaspalvelussa tapahtuvia tilanteita ja dialogeja englanniksi, käymään niitä vaikka kumppanin tai kaverin kanssa läpi. Nopeutta tilanne ei vaadi vaan rauhallisuutta ja selkeää ulosantia. Olkaa positiivisia, iloisia omia itseänne, niin silloin kaikki menee hyvin. Jos ei ekalla kerralla tärppää niin seuraavalla kerralla menee läpi!

    • Anonyymi

      Oletteko saaneet kutsua lähipäiviin? Tämä kolmas haku siis kyseessä.

      • Anonyymi

        Ei vielä? Tarkotitko siis medikysely?


      • Anonyymi

        Ei ole kuulunut vielä mitään. Mutta mahtavatko lähettää medit ja kutsut vasta marraskuussa... Hakuaikahan jatkuu 31.10 asti. Tosin en tiedä, mikä tuo 6.10 aikaraja video- ja ennakkotehtävien palautukselle oli, jos hakuaika on vielä meneillään (ainakin Finnair rekryn nettisivun mukaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kuulunut vielä mitään. Mutta mahtavatko lähettää medit ja kutsut vasta marraskuussa... Hakuaikahan jatkuu 31.10 asti. Tosin en tiedä, mikä tuo 6.10 aikaraja video- ja ennakkotehtävien palautukselle oli, jos hakuaika on vielä meneillään (ainakin Finnair rekryn nettisivun mukaan).

        Viimeks kesti 1,5viikkoo sen deadlinen jälkeen, niin toivois että tulis tän viikon lopussa ! Mutta tosiaan toi 31.10 vähä pelottaa että pitääkö oottaa niin kauan vielä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeks kesti 1,5viikkoo sen deadlinen jälkeen, niin toivois että tulis tän viikon lopussa ! Mutta tosiaan toi 31.10 vähä pelottaa että pitääkö oottaa niin kauan vielä..

        Tänään tuli! Ensin medikysely ja sitten viesti jatkoon pääsystä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään tuli! Ensin medikysely ja sitten viesti jatkoon pääsystä!

        Jep! Nyt pitää jännittää että pääseekö medistä läpi..


    • Anonyymi

      Moi, voiko joku terveystarkastuksen läpikäynyt kommentoida mitä siellä tapahtuu. Mulla on jo medicaali mutta kuulemma tämä Finnairin on tarkempi kuin muiden yhtiöiden. Tarkastaako ne kaiken Kanta.fi -järjestelmästä? Mitään ei siis voi "unohtaa"?

      • Anonyymi

        Moi!
        Kaikki terveystiedot viimeisen kahden vuoden ajalta pitää tulostella mukaan hoitajan vastaanotolle. Kannasta nämä saa ja jos on joitain muita, mitkä eivät siellä näy, niin ottaa dokumentit mukaan niistäkin. Kaikki vaan pöytään. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi!
        Kaikki terveystiedot viimeisen kahden vuoden ajalta pitää tulostella mukaan hoitajan vastaanotolle. Kannasta nämä saa ja jos on joitain muita, mitkä eivät siellä näy, niin ottaa dokumentit mukaan niistäkin. Kaikki vaan pöytään. :)

        Näin ymmärtääkseni oli ennen mutta kuulemma nykyään pitää antaa lupa Kanta-merkitöjen selaamiseen ja ne käytiin sieltä läpi. Voiko joku vahvistaa että näin on? Annoitteko suostumuksen tutkia Kantaa myös vastaanoton jälkeen?Vain vain silloin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ymmärtääkseni oli ennen mutta kuulemma nykyään pitää antaa lupa Kanta-merkitöjen selaamiseen ja ne käytiin sieltä läpi. Voiko joku vahvistaa että näin on? Annoitteko suostumuksen tutkia Kantaa myös vastaanoton jälkeen?Vain vain silloin?

        Ok, itse kävin prosessin läpi vajaa vuosi sitten. Silloin ei ainakaan erikseen Kantaa katsottu, omien tositteiden mukaan katsottiin. Mutta jos pyydettäisiin lupa tarkastella, niin antaisin, kaiken kuitenkin tahdotaan olevan täysin avointa noiden terveysasioiden kanssa. Toki tässä tulee montakin yksityisyyttä koskevaa kysymystä mieleen, mutta täytyy ajatella, että ei siellä kiinnitetä huomiota mihinkään muuhun, kuin ammatin kannalta olennaisiin asioihin.


    • Anonyymi

      Olisiko täällä joku joka on käynyt medikaalissa lähiaikoina?

      • Anonyymi

        Kävin juuri äskettäin. Tulostettuina pyysivät viimeisen kahden vuoden merkinnät Kannasta, sen enempää ei Kantaa selailtu. Useassa eri kohdassa vaaditaan kirjallisesti vakuuttamaan, ettei mitään aiemmasta sairaushistoriasta jätä kertomatta ja historiaa haastatellaan moneen otteeseen. Kaikki todella siis kannattaa tuoda rohkeasti esiin.


    • Anonyymi

      Hakuajan piti kestää 31.10 asti, mutta ilmoitus on hävinny finskin sivuilta tänään kokonaan o.O outoa...

    • Anonyymi

      Lähetin hakemuksen noin viikko sitten eikä mitään ole kuulunut, edes sitä että olisivat vastaanottaneet hakemuksen. Onko muilla sama tilanne?

      • Anonyymi

        Voi mennä useempikin viikko että tulee tieto jatkosta. Mulla meni melkein 3 viikkoa.


    • Anonyymi

      Voisko joku vielä vahvistaa että mitä siinä medikaalissa ihan oikeasti tapahtuu. Katsotaan hoitajan kanssa läpi ne tulostetut paperit Kannasta. Eikö niille/lääkärille siis anneta lupaa tutkia Kantaa? Miten ne sitten varmistaa että hakija on tulostanut kaikki tiedot mukaansa?

      • Anonyymi

        Tulostat Kannasta kaikki tiedot, ei kannata jättää mitään kertomatta. Voi muuten joutua kurssilta pois ja jää kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulostat Kannasta kaikki tiedot, ei kannata jättää mitään kertomatta. Voi muuten joutua kurssilta pois ja jää kiinni.

        Ei niitä tietoja sen jälkeen enää kaivella joten jos pääset läpi niin hyvä niin.


    • Anonyymi

      Milloinkohan pitäisi tulla kutsu arviointipäivään vai onko joillekkin jo tullut?

      • Anonyymi

        Tänään tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään tuli.

        Koska niitä pidetään ja oletko siis jo täyttänyt medin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska niitä pidetään ja oletko siis jo täyttänyt medin?

        Medin täytin pari viikkoa sitten ja tulokset tuli viime viikolla. Arviointipäivät ovat marras-joulukuun vaihteessa.


    • Anonyymi

      Hei

      Medikaalissa käyneet - kuinka kauan tuloksissa on kestänyt, jos olette ne saaneet? Erityisesti kiinnostaa lääkärintarkastuksen vastaukset, missä oli kaikki verikokeet sun muut.

      Kiitos vastauksista jo etukäteen! :)

      • Anonyymi

        Medikaalista "läpipääseminen" selviää heti tuolla lääkärin vastaanotolla, sillä labrat valmistuvat nopeasti. Ainakin omalla kohdallani sain tuolla lääkärin käynnillä mukaani todistuksen hyväksytystä medikaalista.


    • Anonyymi

      Hei! Milloinkohan haku on seuraavan kerran taas käynnissä? :)

      • Anonyymi

        Tammikuisia uutisia jos olet seurannut, niin tuskin Finnair rekryää nyt uutta porukkaa hetkeen. Kiinaan ei lennetä ollenkaan, vaikuttaa aivan varmasti niin pilottien kuin kabiinin määrään. Finnairin tulos perustuu käsittääkseni tuohon Aasian liikenteeseen. Ja jos kurssit on siirretty alkavaksi syksyyn 2020, niin kertoohan sekin jo jotain. Norra hakee nyt niin sinne vaan halemusta menemään :)


    • Anonyymi

      Kolmelle viimeiselle kurssille ei tarjota sopimuksia kurssin jälkeen ollenkaan. Kivat niille jotka irtisanoutuivat duuneistaan tuon vuoksi. Karenssia pukkaa...

      • Anonyymi

        Lentoalaan vaikuttaa todella herkästi niin taloudelliset kuin poliittiset suhdanteet. Koronasta (joka on se juttu mikä vaikuttaa) ei ole tietoa, että koska ja miten se saadaan hallintaan, ja hävitettyä. Jos verrataan vuoden 2003 SARS-epidemiaan, niin se alkoi leviämään Aasian ulkopuolelle helmikuun aikana. Vasta kesäkuussa viimeiset matkustusrajoitteet purettin WHO:n toimesta. Tätä tietenkin voidaan pitää epidemian loppumisena (lähteenä: wikin englanninkieliset SARS-artikkeli). Nyt vellovaa epidemiaa pidetään pahempana kuin vuoden 2003 SARS-epidemiaa, joten voi olla, että tämä on saatu vasta hallintaan kesän loppuun mennessä ja syksyllä kaikki on taas normalisoitunut. Tämä väittämä on tietenkin allekirjoittaneen spekulointia.

        Lisäksi varmana tietona Finnair saa tänä vuonna laivastoonsa vain pari uutta konetta, Vuonna 2021 tulee taas pari uutta konetta ja vuodelle 22 vain yksí kone lisää (lähde tilinpäätös 2019). Joten välttämättä viime vuosien aikana nähtyä agressiivista henkilöstön kasvua ei enään tarvita seuraavina vuosina. Spekuloin, että Finnair on voinut mitoittaa muutenkin viime vuoden rekryn liian suureksi.

        Lisäksi haluaisin tiedustella tuosta sopimusten tarjoamisesta, että onko tämä kaverin kautta saatua tietoa vaiko henkiläkohtainen? Tosin tämä on täysin uskottava väite.

        Summasumarun oma arvio on, että haut alkaa vasta kesän loppupuolella/syksyn aikana ja eikä näin maaliskuussa, kuin aikaisemmin.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe