Lapsenlapset vierailivat yökylän verran, sovittiin että haen lounaan jälkeen urheilutapahtumasta. Siellä lapset söivät lounaaksi pikaruokaa, puolet annoksesta ja loppu roskiin. Jätskiä halusivat, isot pallot, nuoleskelivat, ei jaksaneet, loppu roskiin.
Miten olen voinut kasvattaa noin toimivan lapsen. Aina eletty taloudellisesti ja saatu säästetyksi asunto ja auto ja kohtuullinen elintaso ja vähän säästöjä pahanpäivämme varalle. Lapset ovat saaneet hyvän koulutuksen ilman velkaa, vaatteita tarpeeseen ja harrastukset, mitä ovat halunneet. Keskipalkkaisia on oltu.
Heidän palkkansa ovat vaatimattomia, iso asuntovelka. Nyt kun puhutaan ylivelkaantumisesta koko Euroopan tasolla, en olisi voinut kuvitella, että se kohdistuu myös omaan perheeseen. Kotiin on hankittu uutta mattoa ja huonekalua, vaikka edellisitäkään ei ole pitkä aika. Toki heidän on elämänsä, mutta kyllä ihmettelen. Itselläni on viisaiden, maanläheisten vanhempien opetukset menneet aikanaan perille ja olen niitä pääosin noudattanut.
Minä tässä omaa elämääni onneksi elän.
Eikö maistu - no roskiin
70
163
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä isovanhempi siitä voi huomauttaa, joko lapsille tai näitten vanhemmille mieluiten
Itse ainakin sanoisin painavasti Minäkin mummina puuttuisin ilman huonoa omaatuntoa. Tyttärenpojat ovat usein kesällä yökylässä, useita päiviä kerrallaan ja ruokakaupassakin käydään porukalla ja pikaruokaa saavat välillä. Tuskin kuitenkaan menisin mäkkärissä tai bk:ssa isolla äänellä patistelemaan ja kotonakaan en pitäisi mitään pitkiä puheita, mutta kehottaisin syömään lautasen tyhjäksi motivoiden sillä että seuraavaan ruoka-aikaan on nyt pitkä väli ja voi tulla nälkä ellei syö kunnolla. Moraalikakkuja näille lapsille on turha syöttää, mutta oma esimerkki ja lempeä ohjeistus yleensä tuottavat tulosta.
Onnekseni lapsenlapseni ovat hyvinkasvatettuja ja omatoimisia; tosin äitinsä sanoo, että he tulevat mielellään mummolaan passattaviksi. Kotona he saavat itse valmistaa esim. aamiaisen. Täällä mormor paistaa lettuja ja viipaloi mansikkaa päälle. Ihan mielellään :) Itse he huuhtovat lautasensa ja laittavat tiskikoneeseen.
Tähän taas on sopiva meme joka kiertää facebookissa:
Äiti: "Nyt syöt sitä mitä meillä sattuu olemaan. Asiasta ei puhuta enempää!"
Mummo: " Haluatko voileipäsi sydämen vai kukan muotoon leikattuna, muru?"Äiti on oikeassa. Hän vastaa perheen taloudesta ja ruuasta. Hänellä voi olla täysin hyvä syy sanoa: "Nyt syödään sitä mitä sattuu olemaan." Hän tekee ruokaostokset, hän harkitsee talousmenot.
Hyvin käyttäytyvä lapsi syö lautasen tyhjäksi. Hän voi sanoa, ettei ota isoa annosta ja pyytää sitten lisää, kun huomaa, että ihan hyväähän tämä sapuska.
Mummu saa hemmotella sen kerran kun on paikalla ja lirkutella ruuan kanssa, mutta arkielämä on erikseen.
Pikkumies, joka pihalla esittää kovaa poikaa, kauhistuu tuollaisia kukan muotoon leikattuja voileipiä. Oman lapsenlapsen kohdalla muistan, että hän vastasi lujasti EN, kun kysyin onko hän minun kultani. Kun kysyin, oletko minun kaverini, hän hyvin iloisena vastasi OLEN.
Lapsikin pitää asiallisesta ja järkevästä puheesta, siihen ei 6-vuotiaan kohdalla mahdu sydämmet eikä kultaset, jokuhan voi kuulla!
- Anonyymi
Juuri eilen kun poikani ja poikansa kävivät luonani ....minulla oli tehtynä kaalipataa ...joka oli aina maistunut pojalleni ...tarjosin sitä heille ...pikkumies sanoi heti ettei syö ....no he menivät sitten kotiin syömään....
Jossakin vaiheessa nuo nykyajan lapset ovat todella nirsoja ruuan suhteen....pasta ...makaroniruoat vain ja hampurulainen lisättynä ranskalaisilla ovat sitä "oikeata " ruokaa...
mimmimum-..mi Mukava olla aikuinen, niin ei pakkosyötetä kaikkea mitä eteen laitetaan ja enemmän kuin maha jaksaa vetää.
Eihän se lapsen maha kerrallaan paljon vedä, mutta sitäkin useammin.Näiltä nyt jo isommilta pojilta kysyn kyllä ennen lautaselle laittamista kuinka suuri nälkä heillä on, paljonko laitan jne. tai sitten jos on sellaista ruokaa niin saavat itse ottaa padasta tai kattilasta ja silloin normina on että se mikä otetaan, syödään. Joustavuutta kyllä tarvitaan aina välillä, mutta on totta että nykyajan lapset ovat nirsompia kuin me jotka tykkäsimme että makaroonivelli koulussa oli herkkuruokaa.
Periaatteenani on että en kiristä ruualla, en palkitse ruualla. En uhkaa enkä lahjo ruualla. Haluan että pojat syövät terveellisesti ja riittävästi ja yritän laittaa heille maittavia aterioita ne vähät päivät kun ovat huushollissani.- Anonyymi
Terveellisesti ja riittävästi toiselta palstalta :)
"Mummin murut saivat ensimmäiseksi isot jäätelöannokset mansikoin, kovettuvan suklaakastikkeen ja strösseleiden kera ja ei me sitten niin paljon mitään ehdittykään, iso poika grillasi" Anonyymi kirjoitti:
Terveellisesti ja riittävästi toiselta palstalta :)
"Mummin murut saivat ensimmäiseksi isot jäätelöannokset mansikoin, kovettuvan suklaakastikkeen ja strösseleiden kera ja ei me sitten niin paljon mitään ehdittykään, iso poika grillasi"Toivottavasti lapset saavat sitten kotonaan kuitenkin terveellisempää ja vähemmän lihottavaa ruokaa.
Yli ymmärryksen minulla menee lapsen pannukakkuaamiainen siirapin ja rapean (suolaisen ja käristetynkö?) pekonin kanssa, mustikkalätyt ja vohvelit kermavaahdolla.Tellukka kirjoitti:
Toivottavasti lapset saavat sitten kotonaan kuitenkin terveellisempää ja vähemmän lihottavaa ruokaa.
Yli ymmärryksen minulla menee lapsen pannukakkuaamiainen siirapin ja rapean (suolaisen ja käristetynkö?) pekonin kanssa, mustikkalätyt ja vohvelit kermavaahdolla."Yli ymmärryksen" sinulla tuntuu menevän lähes kaikki jonka kirjoitan, johtuneeko sitten minusta vai sinusta, en tiedä. Antsii olla.
Paloma.se01 kirjoitti:
"Yli ymmärryksen" sinulla tuntuu menevän lähes kaikki jonka kirjoitan, johtuneeko sitten minusta vai sinusta, en tiedä. Antsii olla.
No ei se mitään, voihan nekin sitten täysi-ikäisenä tehdä vatsalaukun pienennysleikkauksen.
- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Toivottavasti lapset saavat sitten kotonaan kuitenkin terveellisempää ja vähemmän lihottavaa ruokaa.
Yli ymmärryksen minulla menee lapsen pannukakkuaamiainen siirapin ja rapean (suolaisen ja käristetynkö?) pekonin kanssa, mustikkalätyt ja vohvelit kermavaahdolla.Unohdit sen brunssiin kuuluvan paloman pyttipannun.
- Anonyymi
En ala neuvomaan vanhempia. He saavat tehdä kuten tahtovat.
En ylipäätään arvostele tai neuvoskele yhtään missään asiassa, elleivät kysy.
Jos lapsenlapsi mun luona ei jaksa syödä kaikkia, niin ei sitten jaksa ja nakkaan roskiseen loput. Ei sen kummempaa. Olisin mielestäni kauhea mummu, jos alkaisin paasaamaan, että kyllä sun nyt on aivan PAKKO syödä kaikki. En ole itsekään nuorena syönyt kaikkia, jos ei ole huvittanut. Aika nirso oon lapsena ollut. Jos olisi pakotettu, niin olisin ollut suorastaan poissa tolaltani:)
Olen melko varma, että lapseni osaavat hoitaa hommansa ookoosti.
Heikunkeikku- Anonyymi
Jos ruokaa heitetään roskiin, niin eivät ole. - Nm. Valaistunut näkemys uupuu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ruokaa heitetään roskiin, niin eivät ole. - Nm. Valaistunut näkemys uupuu
En tiedä heittävätkö ruokia pois. En ole kysynyt. Ehkä loput ruuat lautaselta laittavat koirille?
Minulla ei ole koiraa eikä koiria.
Voisin sanoa, että kun laitan heille ruokaa kotonani, niin aikamoisen tyhjäksi lautaset menevät. Tiedän heidän lempiruokansa ja tottahan toki teen semmosta muonaa, jos kutsun syömään. :)
Heikunkeikku Anonyymi kirjoitti:
En tiedä heittävätkö ruokia pois. En ole kysynyt. Ehkä loput ruuat lautaselta laittavat koirille?
Minulla ei ole koiraa eikä koiria.
Voisin sanoa, että kun laitan heille ruokaa kotonani, niin aikamoisen tyhjäksi lautaset menevät. Tiedän heidän lempiruokansa ja tottahan toki teen semmosta muonaa, jos kutsun syömään. :)
HeikunkeikkuSama täällä. Kun harvoin saan valmistaa ruokaa lapsinlapsilleni, pyrin valmistamaan heidän herkkujaan. Täällä Suomessa on muutama takuuvarma resepti, mm. uunilohi ja kermassa haudutettu perunasipuli- laatikko, salaatin kera. Jälkiruokana suomalaiset mansikat vaniljajäätelön kera. Pari muutakin bravuuria on.
Takuuvarma resepti. pankakor. Kun olen Ruotsissa tyttäreni perheen luona, ja paistan siellä lettuja paistinpannulla, kysyvät lapsenlapseni, saavatko heidän kaverinsa tulla myös. Tottakai. Ja niitä pieniä ihmisentaimia vilistää ahkeraan hellan ja pöydän väliä lautastensa kanssa. " Mormors pankakor" ovat hyvin kuuluisia siinä naapurustossa.suvenkorento12 kirjoitti:
Sama täällä. Kun harvoin saan valmistaa ruokaa lapsinlapsilleni, pyrin valmistamaan heidän herkkujaan. Täällä Suomessa on muutama takuuvarma resepti, mm. uunilohi ja kermassa haudutettu perunasipuli- laatikko, salaatin kera. Jälkiruokana suomalaiset mansikat vaniljajäätelön kera. Pari muutakin bravuuria on.
Takuuvarma resepti. pankakor. Kun olen Ruotsissa tyttäreni perheen luona, ja paistan siellä lettuja paistinpannulla, kysyvät lapsenlapseni, saavatko heidän kaverinsa tulla myös. Tottakai. Ja niitä pieniä ihmisentaimia vilistää ahkeraan hellan ja pöydän väliä lautastensa kanssa. " Mormors pankakor" ovat hyvin kuuluisia siinä naapurustossa.Mormorin pannukakut eli letut ovat kuumaa tavaraa täälläkin. Välillä teen paksuja amerikkalaisia pannukakkuja ja tarjoan ne vaahterasiirapin ja rapean pekonin kanssa, amerikkalaiseen tapaan. Tai mustikkalättyjä,. Vohvelit ja mansikat plus kermavaahto.
Ruokaa ei juuri jää tähteeksi täälläkään, mutta luonnollisestikin otan huomioon heidän toivomuksensa ruuan suhteen ja he saavat olla kaupassa mukana valitsemassa raaka-aineita.
Ei ole ollut ongelmaan oman jälkikasvun kanssa, onneksi, koska voisin olla aikamoinen nipottaja ja tuputtaja jos ei ruoka kelpaisi.Paloma.se01 kirjoitti:
Mormorin pannukakut eli letut ovat kuumaa tavaraa täälläkin. Välillä teen paksuja amerikkalaisia pannukakkuja ja tarjoan ne vaahterasiirapin ja rapean pekonin kanssa, amerikkalaiseen tapaan. Tai mustikkalättyjä,. Vohvelit ja mansikat plus kermavaahto.
Ruokaa ei juuri jää tähteeksi täälläkään, mutta luonnollisestikin otan huomioon heidän toivomuksensa ruuan suhteen ja he saavat olla kaupassa mukana valitsemassa raaka-aineita.
Ei ole ollut ongelmaan oman jälkikasvun kanssa, onneksi, koska voisin olla aikamoinen nipottaja ja tuputtaja jos ei ruoka kelpaisi.Vävyni paistaa sunnuntaina aamuisin lapsille noita amerikkalaisia pannukakkuja ja niihin tykötarpeet.
Minä keitän siellä noiden lettujen kaveriksi pakastemansikoista ja -vadelmista hilloa, aika paljon kuluu sitäkin. :-))suvenkorento12 kirjoitti:
Vävyni paistaa sunnuntaina aamuisin lapsille noita amerikkalaisia pannukakkuja ja niihin tykötarpeet.
Minä keitän siellä noiden lettujen kaveriksi pakastemansikoista ja -vadelmista hilloa, aika paljon kuluu sitäkin. :-))Tyttäremme lapset pelaavat tennistä monta kertaa viikossa, pojalla treenit kuutena päivänä, kilpailut siihen päälle. Energian kulutus valtava.
Perheellä erittäin terveellinen ruokavalio. Jos mormor joskus, kun saa siihen tilaisuuden vain harvoin, haluaa heitä letuilla hemmotella, heillä ei todellakaan ole paino-ongelmia. Tyttäreni tekee valinnan jo ruokakaupassa, kotona ei ole "roskaruokaa".
Perheellä muutenkin liikunnallinen elämäntapa, hoikkia koko perhe.
- Anonyymi
Arvokasta kierrätysmateriaalia.
Öljy loppuu aikanaan, muukin ossiilinen polttoaine. Pitää kierrättä, kehittää uusia energiantuotantotapoja. Biojäte on koko ajan arvokkaampaa energian tuotannossa. Hyvä että sitä tuotetaan.
Niettä mun mielestä sun jälkeläiset on oikein egologisia ja tulevaisuuteen tähtääviä vastuullisia ihmisenalkuja. He tuottavat biojätettä ansiokkaasti. Jos jotain ongelmaa on, se johtuu nykykierrätyksen ongelmista, ei kakaroista.
Hienoja kakaroita!
=DW= - Anonyymi
yhtä palloa vähempää ei saa, ja lasten aterioita kannattaa tilata
grillillä.
tavallisella grillillä tahtoo sämpylät olla niin isoja ettei niitä aikuinenkaan viitsi puputtaa, kun pihvi sisällä on palttoon napin kokoinen
njjjj - Anonyymi
MUTTA kun koko nyky yhteiskunta pyörii sillä olettamalla että on oltava jatkuvaa talouskasvua että saadaan homma pyörimään. Kodinkoneet, huonekalut jne. pitää vaihtaa uusiin 3..5 vuoden välein kun eivät kauempaa kestä tai tulee uusia "mullistavia" malleja ja ominaisuuksia markkinoille!
Tämä koko ilmastohysteria on ihan pelleilyä sen rinnalla mitä ihan oikeasti pitäisi tehdä!- Anonyymi
Niin yrityksiä toivotaan perustettavan ja niille (heille, henkilöstähän pienyrityksessä on kyse) laitetaan kohtuuttomat vaatimukset. Hoidin pienen yrityksen kirjanpitoa rehellisesti ja hänen oli mahdoton pärjätä, että saisi jonkinlaisen kuukausipalkan. Ei pärjää yrittäjä jos ihmiset eivät kokoa ajan muuta/korjaa/uusi. Uusia vaatimuksia vaan hallitus yrityksille tyrkkii.
Min oln omille pennuille opettanut et otetaan vain sen verran kuin aitotaan syödä ja esim pizzasat ei todellakaan jätetä reunoja syömättä.
Aloituksessa olikin kysymys pikaruokalan valmiista annoksesta, jota lapsi ei jaksanut ahtaa kokonaan sisälleen. Ja viisaasti tekikin. "Parempi ämpärissä kuin ympärillä".
Minnes muualle ne tähteet siellä olisi voinut laittaa kuin biojätteisiin, mitä ei saanut menemään alas vaikka olisi peukalolla työntänyt?
Mummo voisi olla seuraavan kerran viisaampi ja ottaa jonkun eväspurkin mukaan, johon laittaisi tähteet ja söisi itse ne kotonaan.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Aloituksessa olikin kysymys pikaruokalan valmiista annoksesta, jota lapsi ei jaksanut ahtaa kokonaan sisälleen. Ja viisaasti tekikin. "Parempi ämpärissä kuin ympärillä".
Minnes muualle ne tähteet siellä olisi voinut laittaa kuin biojätteisiin, mitä ei saanut menemään alas vaikka olisi peukalolla työntänyt?
Mummo voisi olla seuraavan kerran viisaampi ja ottaa jonkun eväspurkin mukaan, johon laittaisi tähteet ja söisi itse ne kotonaan.No kun sanoit, niin niin otinkin. En vaan pystynyt syömään moista mössöä ja laitoin seuraavana päivänä roskiin. Jos mitään muuta ruokaa ei olisi ollut, niin söisin, koska olen kaikkiruokainen. Syön vain nälkääni, mutta kun olen omassa kodissani niin syön itselle mieluisia, terveellisiä ruokia, raasteita, rasvatonta lihaa, kalaa, kasviksia ja nyt tuoreita marjoja. Ei vain menneet alas, vaikka yritin.
Tellukka kirjoitti:
Mummo voisi olla seuraavan kerran viisaampi ja ottaa jonkun eväspurkin mukaan, johon laittaisi tähteet ja söisi itse ne kotonaan.Mummu ois voinu ottaa terveellisen lounaan lapsenlapsille mukaan.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Mummu ois voinu ottaa terveellisen lounaan lapsenlapsille mukaan.
Mistäs minä tiesin ottaa kun oli sovittu että haen heidät lounaan jälkeen. Lounas olikin tapahtumaan tuotu pikaruoka. Päivällinen oli kyllä jo kodissani, samoin iltapala, aamupala ja su-lounas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs minä tiesin ottaa kun oli sovittu että haen heidät lounaan jälkeen. Lounas olikin tapahtumaan tuotu pikaruoka. Päivällinen oli kyllä jo kodissani, samoin iltapala, aamupala ja su-lounas.
Oliko ne lapset itse urheilemassa ennen lounasta vuoden kuumimpana päivänä? Ei kuumana keskipäivänä maistu ruoka kenellekään. Jos heillä oli vain kamala jano eikä kroppa osannut siihen janoon samaistua, vaan luuli että täytyisi syödä.
Minulla kait on monestikin oikeastaan jano vaan jotenki aivot käskyttää mene mään kaapille ja hakemaan jotain syötävää. Mistähän sekin johtuu?
Hytinäx1
- Anonyymi
Kun minun vanhempani menivät naimisiin joskus 50-luvulla niin silloin ostettiin niillä vähillä rahoilla huonekalut jotka sitten kestivät kymmeniä vuosia, olivat täyttä puuta eivätkä mitään lastulevy- tai muoviviritelmiä. Itsestään selvää oli että ruokaa ei heitetty pois.
Isäni kerkesi koko elämänsä aikana omistaa kolme autoa 50 VUODEN AIKANA joista viimeisin jäi vielä minulle perintönä! Täytyy myöntää että ihan samaan malliin ei tule itse elettyä MUTTA perustuuko hyvinvointi ihan oikeasti pelkkään kulutukseen?
Jos näin tosiaan on niin "goodbye" ilmastonsuojelu!Minulle muuttomiehet huomauttivat, että minun olisi aika hankkia uusi sänky.
Höh!
Vastahan tuo on 38v, ei siis niinkään vanha kuin minä. On siihen patja vaihdettu muutaman kerran, mutta raameja eivät saaneet oikein tiukalle, kun jäi huojumaan kummallisesti. Jotain pieniä halenneita peltiläpysköitä jättivät jälkeensä.
Minä en vieläkään huoju vaikka olen 71v. Voihan se olla, että jonakin yönä rusahtaa laudoiksi, kun käännän kylkeäni, mutta kai sen jotenkin saa sitten korjattua.
Likaltani sain ihan hyvän keittiökaluston, kun entiset (38v nekin) tuolini joutui aina kasaamaan uudestaan, jos niillä aikoi istua. Itse hän osti uuden kaluston.
En edes muista, koska olisin viimeksi ostanut mitään huonekaluja. Ehkä silloin viimeksi, kun lapset olivat pieniä. Nyt saan aina niiltä vähän käytettyjä sikäli kun tarvitsen.
Ei sitä enää tässä iässä viitsi investoida uusiin huonekaluihin. Se on nuorempien hommia se.- Anonyymi
Olohuoneessamme on 2 nojatuolia vuodelta 1958. Vahvat, koivurunkoiset, puukäsinojalliset tuolit jotka olen verhoiluttanut siltanosturin istuimen kankaalla. Kestavää! Isäni osti ne veikkausvoitollaan. Vieläkään ei ole tarvinnut edes liitoksia kiristellä.
Seinäkello, heilurimallia, on ostettu 1911 Viipurista. Isäni syntymävuosi.
Vaimoni on varsinainen tuhlari. Hän vaati vaihdettavaksi vuodelta 1982 peräisin olleen , nahkaisen sohvakaluston jonka 2:n istuttava oli käytössäni kulahtanut ja minä olin paikannut nahkapuserostani leikkaamilla suikaleilla symmetriset halkeamat. Ei kelvannut.
Musta pukuni maksoi 250mk, kesäpukuni 500mk ja mustat juhlakenkäni 70mk.
Edellistä autoani, Xaraa pidin 19 vuotta ja olisin pitänyt pitempäänkin mutta mittaristo sekosi ja merkkiliike sanoi halveksien, ettei niin vanhaan enää saa varaosia. Koko kojetaulu olisi pitänyt vaihtaa.
Köyhyys ei ole huvi vaikka se naurattaakin.
- Anonyymi
Mun on hirveän vaikea laittaa ruokaa roskiin. Äitini tapasi parhaimmillaan ottaa homeisen kohdan syötävästä pois ja loppu syötiin. Anoppilassa näin sitten anopin laittavan koko homeisen syötävän pois. Niinhän nykyään suositellaan tehtävän, koska kotona ei voi tietää, onko home myrkyllistä laatua.
Äitini omisti hyvän ruokahalun ja siihen aikaan oli tämä "Afrikassa lapset näkee nälkää, sun pitää syödä" -juttu! Esikoiseni oli hyvä syömään, tosin hänelläkin oli oikkunsa. Kuopukseni eli kai kaakaolla rippukouluikään. Nyt kuopuksella on lapsi, joka syö kaiken mitä vaan annetaan. Minä kuulun myös niihin sodanjälkeisiin sukupolviin, jotka kasvoivat niukkuudessa ja säästäväisyys oli tärkeää eikä ruokaa saanut missään tapauksessa heittää roskiin, olihan meillä maalla sika tai pari, koiria ja silleen eläimiä joille syöttää kaikki mitä ruokapöydästä jäi yli, mikä yleensä ei ollut paljoa, koska olimme seitsemänhenkinen perhe. Nytkin sommittelen pakasteeseen ja jääkaappiin sievästi aterioiden tähteet ja joskus kyllä menee pois heitettäväksi jos ei ole ollut syöjiä. Pahentunut, homeinen tai muuten ei.syömäkelpoinen sapuska menee kyllä kokonaisuudessaan biojätteisiin; sairaalareissut, lääkkeet ja hoito tulee kalliimmaksi kuin joku homeinen piirakka tai musta avokado tai eltaantunut riisi.
Nyt tulen jännittämään miten tyttärenpoika joka lähtee mukanamme Suomessa tulee pitämään Suomen ruuista. Luulen että ei mitään probleemaa; kotona meillähän se on saanut usein suomalaisia ruokia ja makuerot ovat pieniä. Ennakkoluuloton kolmetoistavuotta täyttävä lapsenlapsi lisää nyt kokemukseensa Pohjois-Ruotsin, Etelä-Lapin ja Suomen Oulusta Keski- ja Länsi-Suomeen. Oli tosi innoissaan kun luvattiin että pääsee mukaan. Nuorempi poika miettii vielä.- Anonyymi
Kun minun ennakkoluuloton 4 vuotias lapsenlapseni oli Ruotsissa moikkaamassa kummisetäänsä, niin tuumasi ruuista, että oli ne makeita.
Anonyymi kirjoitti:
Kun minun ennakkoluuloton 4 vuotias lapsenlapseni oli Ruotsissa moikkaamassa kummisetäänsä, niin tuumasi ruuista, että oli ne makeita.
"Onpas makee vaate.", ei todellakaan tarkoita, että se olisi sokerinen, siis nuorten ja lasten sanankäytössä..
Jospa se 4-vuotias lapsenlapsi oli vain sitä mieltä, että kummisetä tarjosi hyviä ruokia.- Anonyymi
suvenkorento12 kirjoitti:
"Onpas makee vaate.", ei todellakaan tarkoita, että se olisi sokerinen, siis nuorten ja lasten sanankäytössä..
Jospa se 4-vuotias lapsenlapsi oli vain sitä mieltä, että kummisetä tarjosi hyviä ruokia.Minä olen yli 60 kymppinen ja puhun makeasta ruuasta, en sokerisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen yli 60 kymppinen ja puhun makeasta ruuasta, en sokerisesta.
Nuoriso puhuu makeista leffoista ja kuteista. Siinä ero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuoriso puhuu makeista leffoista ja kuteista. Siinä ero.
Onko 4 vuotias nuorisoon kuuluva jo?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko 4 vuotias nuorisoon kuuluva jo?
"Pienillä padoilla on korvat." - sanoo vanha sananparsi. Luulen, että neljävuotias poimii sanoja ja sanontoja isommiltaan.
Toki en tiedä teidän tapaustanne, tuli vain mieleeni. Olen istunut lukemattomia sukulounaita ja -päivällisiä Ruotsissa, läsnä ihmisiä useammasta sukupolvesta, siis myös eri-ikäisiä lapsia, enkä muista saaneeni mitenkään erikoisen makeita ruokia.
Jos maailmalla haluaa tarjota "skandinaavista" ruokaa, on viisainta valmistaa se ruotsalaisen keittokirjan ohjeiden mukaan. Supisuomalaiset "rössypotut" ja "klimppisopat" eivät saavuta ymmärrystä.
TV-ssä oli aikanaan hieno ohjelmasarja (toivoisin uusittavaksi), sen nimi oli "Kartanokeitoksia". Siinä eri ikäiset kartanonrouvat kertoivat, millaisia ruokia siinä kartanossa on ollut tapana valmistaa ja tarjota. Olivat lähempänä ruotsalaista makumaailmaa, kuin suomalaista köyhän savupirtin ruokavaliota. Kumpaakaan mitenkään väheksymättä. Kummatkin tekivät niistä tykötarpeista, joita oli saatavilla, tai mihin varat riittivät. Ennen vanhaan sillä oli suuri merkitys, millaiseen taloon tai torppaan olit syntynyt, tänäpäivänä samoja ruokatarvikkeita tarjolla kaikille.
"korento"
Olen kuullut tuosta ruuan makeudesta aikaisemminkin, mutta en oikein ole sataprosenttisesti samaa mieltä. Ei kai täälläkään lisätä sokeria ruokiin, paitsi ehkä tiettyihin leipäsortteihin, esim limppuihin ja joululeipiin. Jauheliharuuat, kuten lihapullat ja jauhelihapihvit, paistetut silakat ja maksapihvit tarjotaan usein kevyesti sokeroidun puolukkamurskan kanssa, mikä antaa makeutta.
Kolmetoistavuotias on erittäin kokeilunhaluinen, ennakkoluuloton ja ruuanlaitosta kiinnostunut itsekin. Kolumbian ruuat kelpasivat hyvin, samoin kaikki muutkin, mitä ovat matkoillaan syöneet. Kotona hän laitta itsekin ruokaa. Oma suosikki on sushi.- Anonyymi
Tottakai SINÄ olet toista mieltä.
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai SINÄ olet toista mieltä.
Niin, mitäpä sitä siirappiin enää sokeria lisäämään.
Jäätelöönkin riittää lisämakeudeksi strösseli ja suklaakastike.
Ostin valmiin Janssonin kiusauksen just äsken. Sokeria siinä lukee aineosissa. Mutta niinpä näkyy lukevan HK:n lihapiirakoissakin. Kasvisliemikuutioissakin näkyy olevan sokeria. Vegetaarisessa hernesopassa ei lue sokeria erikseen, mutta lukee kasvisliemi (luultavasti sitä sokeroitua).
Sitten jääkaapissani on savustettuja kalkkunasiipuja, joitten aineosissa lukee hedelmäsokeri.
Valkoisia papuja purkillinen tomaattikastikkeessa, jossa on sokeria.
Ei satu olemaan nyt valmiita lihapullia, mutta enpä ihmettelisi vaikka niissäkin olisi sokeria.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Niin, mitäpä sitä siirappiin enää sokeria lisäämään.
Jäätelöönkin riittää lisämakeudeksi strösseli ja suklaakastike.
Ostin valmiin Janssonin kiusauksen just äsken. Sokeria siinä lukee aineosissa. Mutta niinpä näkyy lukevan HK:n lihapiirakoissakin. Kasvisliemikuutioissakin näkyy olevan sokeria. Vegetaarisessa hernesopassa ei lue sokeria erikseen, mutta lukee kasvisliemi (luultavasti sitä sokeroitua).
Sitten jääkaapissani on savustettuja kalkkunasiipuja, joitten aineosissa lukee hedelmäsokeri.
Valkoisia papuja purkillinen tomaattikastikkeessa, jossa on sokeria.
Ei satu olemaan nyt valmiita lihapullia, mutta enpä ihmettelisi vaikka niissäkin olisi sokeria.Niinhän nuo kokit sanoo, että joka ruokaan täytyy laittaa sokeria ja suolaa.
Mitäs on se persikkamössö(hemmetin makeeta) mitä ruotsalaiset syö lihapullien kanssa. Anonyymi kirjoitti:
Niinhän nuo kokit sanoo, että joka ruokaan täytyy laittaa sokeria ja suolaa.
Mitäs on se persikkamössö(hemmetin makeeta) mitä ruotsalaiset syö lihapullien kanssa.Persikkamössö? Tuntematon juttu minulle, ellet sitten tarkoita mimosasalaattia joka on kerma/majoneesipohjainen hedelmäsalaatti jota on usein buffet-pöydissä, tai esim kouluissa ja laitoksissa. Mikään erityinen lihapullien lisuke se ei taida olla, ei ainakaan täällä päin missä asun.
En ole koskaan asunut kantaruotsalaisessa huushollissa ja kokemukseni ruotsalaisesta ruuasta perustuu lähinnä kouluruokaan ja mitä nyt on saanut lautaselleen kun on kutsuttu syömään kavereiden ja laajennetun perheen pidoissa.
Ostan erittäin vähän valmisruokia joten ei ole tullut seurattua mitä kaikkea niihin laitetaan.Paloma.se01 kirjoitti:
Persikkamössö? Tuntematon juttu minulle, ellet sitten tarkoita mimosasalaattia joka on kerma/majoneesipohjainen hedelmäsalaatti jota on usein buffet-pöydissä, tai esim kouluissa ja laitoksissa. Mikään erityinen lihapullien lisuke se ei taida olla, ei ainakaan täällä päin missä asun.
En ole koskaan asunut kantaruotsalaisessa huushollissa ja kokemukseni ruotsalaisesta ruuasta perustuu lähinnä kouluruokaan ja mitä nyt on saanut lautaselleen kun on kutsuttu syömään kavereiden ja laajennetun perheen pidoissa.
Ostan erittäin vähän valmisruokia joten ei ole tullut seurattua mitä kaikkea niihin laitetaan."""En ole koskaan asunut kantaruotsalaisessa huushollissa ja kokemukseni ruotsalaisesta ruuasta perustuu lähinnä kouluruokaan ja mitä nyt on saanut lautaselleen kun on kutsuttu syömään kavereiden ja laajennetun perheen pidoissa.
Ostan erittäin vähän valmisruokia joten ei ole tullut seurattua mitä kaikkea niihin laitetaan."""
Silti tiesit olla eri mieltä sen 4v:n kanssa siitä, että ruotsalaiset ruuat ovat makeita.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Persikkamössö? Tuntematon juttu minulle, ellet sitten tarkoita mimosasalaattia joka on kerma/majoneesipohjainen hedelmäsalaatti jota on usein buffet-pöydissä, tai esim kouluissa ja laitoksissa. Mikään erityinen lihapullien lisuke se ei taida olla, ei ainakaan täällä päin missä asun.
Ostan erittäin vähän valmisruokia joten ei ole tullut seurattua mitä kaikkea niihin laitetaan.Olen saanut syödä "kantaruotsalaisen" luona monet monet kerrat, ja voi että he osaavat maustaa ruoat hyvin. Vaikkakin nämä joiden luona olen käynyt joko päivällisellä tai illallisella ovat joko työskennelleet aiemmin, tai työskentelevät kokkeina. Ja voi että heiltä käy nopeasti se ruoan taikominen valmiiksi, eivätkä käytä puolivalmisteita. Ai anteeksi, käyttävät kun on kyse ravuista.
Siksipä onkin sitten huono itsetunto kun tulee oma vuoro tarjota kun ei osaa kokata niin herkullista kuin he. Vaan kyllä he ovat kakistelematta nielleet sen mitä on tarjonnut.
Hytinäx1 Anonyymi kirjoitti:
Olen saanut syödä "kantaruotsalaisen" luona monet monet kerrat, ja voi että he osaavat maustaa ruoat hyvin. Vaikkakin nämä joiden luona olen käynyt joko päivällisellä tai illallisella ovat joko työskennelleet aiemmin, tai työskentelevät kokkeina. Ja voi että heiltä käy nopeasti se ruoan taikominen valmiiksi, eivätkä käytä puolivalmisteita. Ai anteeksi, käyttävät kun on kyse ravuista.
Siksipä onkin sitten huono itsetunto kun tulee oma vuoro tarjota kun ei osaa kokata niin herkullista kuin he. Vaan kyllä he ovat kakistelematta nielleet sen mitä on tarjonnut.
Hytinäx1Nyt juuri heinäkuussa tarjosin alkuruoaksi ruotsalaisille vieraillemme Toast Skagen. Valitettavasti en päässyt hakemaan tuoreita Östermalmin hallista, mistä niitä usein heille ostanut (koska oli lähin halli), vaan käytin pakastettuja katkarapuja. Hyvin maistui, lapset rakastavat sitä ruokaa. Siinä ei ole yhtään sokeria.
"korento"Paloma.se01 kirjoitti:
Ostan erittäin vähän valmisruokia joten ei ole tullut seurattua mitä kaikkea niihin laitetaan.En kuunansa ole törmännyt mihinkään persikkamössöön pääruokien lisukkeena. Sen sijaan lapsenlapseni ovat todella pettyneitä ja ihmeissään, elleivät saa puolukkahilloa lihapullien, kermakastikkeen ja perunamuussin kanssa. Sitä saa jopa Malagan Ikeassa, on se niin must juttu.
suvenkorento12 kirjoitti:
En kuunansa ole törmännyt mihinkään persikkamössöön pääruokien lisukkeena. Sen sijaan lapsenlapseni ovat todella pettyneitä ja ihmeissään, elleivät saa puolukkahilloa lihapullien, kermakastikkeen ja perunamuussin kanssa. Sitä saa jopa Malagan Ikeassa, on se niin must juttu.
Tiesitkö muuten, että IKEAn perunamuusissakin on 2% sokeria?
Ruotsalaisen reseptin mukaan siinä kuuluu ollakin.
https://www.fatsecret.se/kalorier-näring/ikea/potatismos/100g?frc=True
https://www.ica.se/recept/potatismos-grundrecept-399/
- Anonyymi
Pyrin tekemään takuuvarmaa kotiruokaa.
Menee kaupaksi.
En painosta syömään kaikkea. Pyrin annostelemaan sopivasti.
Mieluummin otetaan lisää.
No. Burilaiset on sellaista hätävararuokaa, kun ollaan kaupoilla ja
Normiruoka-aika siirtyy.
Muistan, että lapselleni Mäkkäri oli jossain vaiheessa 'jotain'.
Sitten tuli 'tiedostaminen', eli loppui tykkänään.
Hepsburgereita kasvissellaiset ok.
Ajat muuttuvat kuten aatokset.
Beng - Anonyymi
Lapsenlapsemme syövät sitä mitä pöytään katetaan. Jotain enemmän, jotain vähemmän. Lautaselle panostaessa arvioidaan menekki ja kysytään sitä. Periaate on, että se mitä lautaselle on pyydetty myös syödään.
uutta ja outoa maistatetaan ja kysytään meneekö ja minkä verran.
Ei mitään ongelmaa.
Sama juttu oli omien tenavien kanssa. Kotona valmistettuja perusruokia. Koskaan eivät penskat valittaneet kouluruuista. Vaimo katsoi koulun ruokalistaa ja kun siinä oli esimerkiksi pinaattikeittoa niin hän heitti kattilaa pari perunaa enemmän.
Ammumysliä varten keittiön nurkassa oli kaurahiutalesäkki.
Todellisina puutteen vuosina söimme sieniä jossakin muodossa ka. 5:nä päivänä viikossa. Koskaan eivät tenavat purnanneet mutta nuorempi on sen jälkeen välttänyt sieniä. Ei tee siitä numeroa mutta ei ota lautaselleen.
Vielä vanhuksinakin meillä on kunniottava asenne ruokaan. Biopussi täyttyy lähinnä keitetyista kahvinporoista ja banaanin kuorista. - Anonyymi
Minä syön itse jämät, jos ei maistu kaikki :)
- Anonyymi
"Solokku" ? - Nm. Mitäääh
Anonyymi kirjoitti:
"Solokku" ? - Nm. Mitäääh
Siis kompostiastia . Äiti syö kaikkien jämät lautaselta, ainakin lasten :D.
- Anonyymi
Ahaa, mutta ehkä se juontuu entisistä ajoista; tuolla tavalla äitikin sai ruokaa silloin, kun sitä ei ollut kompostiin asti heitettäväksi. - Nm. Anopin kertomaa
- Anonyymi
Perin, perin harvoin pyydän lapseni porukoita kotiini syömään.
Sitä vastoin aika usein porhallan heidän kotiinsa ruokaa värkkäämään.
Pidän ruuan laitosta. Kun heille menen, niin tiedän oikeastaan tarkasti, mistä kukin tykkään. Rinta rottingilla laittelen ruokaa, joka taatusti kaikille kelpaa. Osa ottaa sitä ja jättää ottamatta tuota, mutta toinen sitten sitä toista ottaa.
Koirien kuppiin ei paljoakaan jää.
Mitä noihin terveysintoilijoihin tulee, joita täälläkin kirjoittelee, niin sanoskelen niin, että jokainen perhe tekee kuten tekee. En hivenenkään vertaa ajattele, miten terveellisesti lapseslapseni syövät. Se ei kuulu minulle. Kun oon "pökännyt" omat lapseni hus-helkuttiin omine eväineen, niin pelatkoon sitten niillä korteilla, jotka olemme minä ja mieheni antaneet:) Vaikka satasesti ajattelen, niin AINA tuun siihen tulokseen, että olemme antaneet oivalliset kortit heidän käyttöön. Jos tahtovat olla käyttämättä, niin se passaa mulle, koska elämät muuttuvat.
Joku täs ketjus arvostelee, että miten NOIN epäterveellisä jne...., mutta oma mielipiteeni on, että me mummut ja paapat ollaan tämmösiä, jotka SAAVAT hieman hemmotella herkuilla. Aina niin on ollut. Miettikää sitä.
Toinen asia on se, että onko loppujen lopuksi suurestikaan merkitystä miten syö. Joku syö ÄÄÄäääärimmäisen terveellisesti ja kuitenkin on jatkuvasti sairas ja joku toinen viis välittää ja on itse terveellisyys.
Oma mielipiteeni on se, että riittävä liikunta ja positiivinen ajattelu vie oi oi ja oi, kovin pitkälle.
Heikunkeikku- Anonyymi
Yömyöhästä, pikkuinen nukkuu ja mummu otti "omaa aikaa" ja nyt lueskelen kirjoituksia. Niin asiaan, tuota "terveellistä ruokaa" myös minä kuulen usein. Taannoin sanoin lapselleni, että kyllä se on niin, että se mikä on jollekin teveellistä ruokaa saattaa toiselle olla epäterveellistä jopa vielä pahempaa, näin se vaan on. Mielestäni terveellinen ruoka on sitä mistä "maha kiittää". Jotenkin tuntuu siltä, että liikaa kontrolloidaan juuri lasten syömistä ruokapöydässä ja puhutaan ääneen "terveellisyydestä". Ehkä tämäkin juontaa mediasta ja kulloisestakin trendistä mikä on vallalla. Mutta, syödään silti mistä tykätään ja mistä ruuasta ei tule mahanpuruja.
- Anonyymi
Ruuan sopivuus ja terveellisyysaiheet eivät ole synonyymejä keskenään. Aika luontaisesti ihmiset välttelevät niitä ruoka-aineita, jotka eivät heidän vatsalleen tm. sovi. Silti voi valita syötävänsä niin, että syö terveellisesti ravitsevaa ravintoa, koska se on no. ja pelkästään valintakysymys. - Nm. Roskaruoka on väärä valinta
Anonyymi kirjoitti:
Yömyöhästä, pikkuinen nukkuu ja mummu otti "omaa aikaa" ja nyt lueskelen kirjoituksia. Niin asiaan, tuota "terveellistä ruokaa" myös minä kuulen usein. Taannoin sanoin lapselleni, että kyllä se on niin, että se mikä on jollekin teveellistä ruokaa saattaa toiselle olla epäterveellistä jopa vielä pahempaa, näin se vaan on. Mielestäni terveellinen ruoka on sitä mistä "maha kiittää". Jotenkin tuntuu siltä, että liikaa kontrolloidaan juuri lasten syömistä ruokapöydässä ja puhutaan ääneen "terveellisyydestä". Ehkä tämäkin juontaa mediasta ja kulloisestakin trendistä mikä on vallalla. Mutta, syödään silti mistä tykätään ja mistä ruuasta ei tule mahanpuruja.
Vaikea kuvitella, että lapsen herkkä maha pitemmän päälle kiittää rapeaksi käristetystä läskistä heti ensimmäisenä aamulla, kun on yön jäljiltä tyhjä vatsa.
Tulokset ehkä huomaa vasta vuosia myöhemmin, kun alkaa närästelyt ja muut vatsavaivat.
- Anonyymi
Joskus on hankala tietää kuinka nälkäisiä lastenlapset ovat kun mennään syömään pikaruokaravintolaan tai jos tehdään ruokaa kotona.
Saavat jättää syömättä jos heille ei satu maistumaan tai eivät jaksa syödä kaikkea lautaselta. Ja ruoka laitetaan siihen biojäte pussiin.
Ennen oli tavallliset ruokalautaset melkein yhtä suuria kuin nykyajan asetit. Ei pieni alle kymmenvuotias pysty millään edes katsomaan sitä ruokamäärää mitä nykyajan lautasille laitetaan. Heiltä kerrassaan menee ruokahalu! Jos pienemmät lapsenlapset syövät luonani ilman vanhempiensa seuraa, pyrin laittamaan ruoka-annoksen asetille, myös vihanneksia , kaikkea saavat maistaa vähän ja kehun sitten kuinka reippaita olivat kun söivät hyvin. Jos heudän vanhempansa ovat samanaikaisesti syömässä niin he saavat laittaa annoksen lautaselle ja pitää silmällä ja maanitella maistaa kaikkea hiukan.
Pikaruokalassa lastenlapset saavat sitä mitä he haluavat , burgerit 90 gr koossa ja saavat jättää syömättä jos haluavat. Joskus pikaruokalan paistorasva maistuu aivan äklöltä ja eihän niitä annoksia voi millään syödä. Useinmiten lastenlapset eivät halua edes burgereita vaan friteerattuja kananlihapaloja ja ranskalaisia. Ruukaan kyllä sanoa heti pikaruokalassa jos ruoka ole hyvää ja mainitsen siitä ennen lähtöämme. Emme ota mukaan mitään vaikka he jotain tarjoavaisitkin. Seuraavalla kerralla se pikaruokala saa jäädä ilman meidän asiakkuutta, Samoin jos olemme tilanneet mukaanotettavaksi, niin jätämme syömättä ja soitan palautetta heti siihen pikaruokaravintolaan mistä tilasinkin annokset.
Kasvissyöjä lastenlapset taas valitsevat kunnon salaatin tai vain ranskalaisia kasvipihvin kanssa. Kun ostamme annoksen mihin kuuluu myös juoma, niin yritän toppuuttaa sitä juoman litkimistä ennen syömistä. Jätskit tai hedelmät he saavat sitten myöhemmin, ehkä tunnin-parin kuluttua ruokailusta luonani.
Jos pikaravintolan ruoka ei ollut syötävää niin yritämme tehdä kotona jotain .Aina on kaapissa varalta spagettia,makaroonia, tomaattimurskaa ja pakasteessa kananrinta fileitä tai valmiiksi paistettuja hampurilaisia, Useasti löytyy myös ranskalaisia joita voi paistaa uunissa tai pannulla. Lapset saavat päättää mitä mausteita käytetään.
Hytinäx1 - Anonyymi
Näin varmaan monilla. Olin köyhä Suomessa siis lapseni asuvat Ruotsissa ja lapsenlapset eivät puhu suomea ja hyvä. Lapseni ovat akateemisen koulutuksen saaneet omilla lainoilla, heillä näyttää menevän hyvin uudet talot 2017 ja tietenkin velkaa, minulla ei ole velkaa asun omassa talossa ja hyvin kulkee kiitos Ruotsin.
Kehutaan täällä kaikki kilpaa lapsenlapsemme. Samalla tulee kehuttua, miten hyviä kasvattajia olemme itse olleet, koska lapsemme osaavat kasvattaa niin hyvin ja oikein omat lapsensa, siis meidän laapsenlapsemme. Ihan vain, ja pelkästään meidän ansiostamme! Aamen!
- Anonyymi
Olen kehunut jo usein , miten hyvä kasvattaja olen ollut pojalleni.
Suurin kunnia siitä kuuluu kuitenkin omille vanhemmilleni.
Lapsenlapsiani en voi kehua, koska heitä ei vielä ole.
Jos joskus sellainen on ja hän on "kelvollinen" , niin otan kunnian täysin itselleni. Jos taas lapsella on piirteitä, joita en katso hyvällä silmällä, niin syy löytyy hänen äidistään tai suvustaan.
- Anonyymi
Luettuani ketjun kommentteja niissä pääpaino oli hukkaruuassa.
Minusta se on yksi tärkeä näkökulma, mutta perheen suurin ongelma velkaantumiseen on tuloihin nähden liian suuri asuntovelka, muodikkaat kalusteet ja tekstiilit (esim. matot). Perhe elää yli varojensa.
Perheen tulevaisuus ei hyvältä näytä, jos mitään muutosta elintapaan ei tapahdu.
Jos kyseessä olisi lapseni, niin laittaisin hänet laskemaan perheensä kuukausitulot ja- menot. Sitten saisi miettiä, mitä voi tehdä tilanteen parantamiseksi.
Hukka -ja roskaruoka ovat minulle aivan käsittämätön juttu.
Perheessäni ei ole koskaan syöty ns."roskaruokaa".
Yhden kerran poikani(7v) söi hampurilaisen Linnanmäellä, jonka kumminsa osti. Sen "aterian" hän oksensi, eikä ole sen jälkeen moiseen "herkkuun" koskenut.
Perheen ja koulun arkiruoka on tärkein ravinto lapsille.
Mummojen ja ukkien "erikoisherkut" ovat mitätön lisä lasten ruokavalioon, eikä niillä ole oikeastaan mitään merkitystä.
Ruoka-annos voi olla ensin pikkiriikkinen ja sitten voi ottaa lisää, jos ruoka maistuu hyvältä.
On se parempi vaihtoehto, kuin laittaa suuri ruoka-annos roskiin.
Kyllä aikuisetkin laittavat ruokaa roskiin, eikä ainoastaan lapset.
Kari Aihisella riittää työtä totuttamaan meitä suomalaisia uusiin makuelämyksiin.
kylmätotuus- Anonyymi
Niin hampurilaispaikassa kuin muissakin ravintoloissa ei ole pakko tilata jättiannoksia jos ei ole valmis syömään annostaan kokonaan. Joskus olen hampurilaispaikassa kerroshampurilaisesta heittänyt pois liiat sämpyläosat, onneksi nykyisin saa annoksia joita ei ole kasvatettu keinotekoisesti suurella määrällä valkoista vehnäsämpylää. Huvittaa kyllä ne "tuplapihvi" hampurilaiset joissa kaksi tai jopa kolme ohutta pihviä vastaa kaupoissa myytäviä yhtä jauhelihapihvejä.
Nykynuoret ovat tottuneet syömään hampurilaispaikkojen makumaailmaa noudattavia ruokia. Kun sellaista ei tarjota kouluaterialla, käydään ostamassa lähikaupasta herkkuja.
Jos on tottunut tavalliseen maustamattomaan kotiruokaan, reilummin maustettu ravintolaruoka voi todellakin laittaa pahimmillaan ohsentamaan. Kerran eräässä työpaikkaravintolassa olin mielissäni kun annos oli hyvin maustettu ja ehkäpä hieman tulinenkin (erityisesti omaan makumaailmaani sopiva). Naapuripöydässä vanhempi pariskunta yritti syödä samaa annosta ja emäntä valitteli ettei voi syödä sitä koska oli liian maustettu.
Hampurilaispaikoissa minua usein etoo vanhan rasvan haju, etenkin iltaisin ja sulkemisaikaan, kun paistoöljyjä ei ole enää vaihdettu moneen tuntiin.
Se jos mikä voi aiheuttaa herkkävatsaiselle pahoinvointia.- Anonyymi
Ei niitä rasvoja taideta vaihtaa edes päivittäin. Tulisi aika kalliita ranskiksia jos kymmeniä litroja öljyä vaihdettaisi muutaman tunnin välein.
Se rasvan haju tulee pikemminkin paistolevyiltä jossa pihvit paistetaan. Yleensä poistoilmahormit vetää sen käryn pois, mutta nykyisissä avokeittiöissä ilmavirtaukset voi vetää käryjä ohikin.
- Anonyymi
Oot nii hyvä jätkä.
- Anonyymi
"Roskiin" ! Teillä ei siis tunneta biojäteastiaa ja / tai kompostia eikä ole ilmoisna ikinä kuultu ilmastonmuutoksesta mitään? - Nm. Takapajulassako elät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603325Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242779Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541857- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971030- 45859
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26850Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103845