Ilkeää

menoa

14

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hah hah!!

      Keksijät tulevat vastaisuudessakin saaman korvauksen omistamiensa keksintöjensä käytöstä. Todella hyvä juttu.

      Mahtaa Linux-peeloja harmittaa kun eivät enää voi korvauksetta kopioida tekeleeseensä mitä hyvänsä ja mistä hyvänsä.

      • sit ei, mitäs jos mä saisin patentoitua #include komennon, mustahan tulis upporikas sen jälkeen!


      • m30-joku on rekisteröinyt sen?

        Onnittelut asenteestasi. Toivon vilpittömästi että kehität killerisovelluksen, joka pudottaa MS Officen kakkoseksi markkinoilta.

        Sitten kun olet käräjillä ja Microsoft esittää sinulle 5 miljardin euron vaatimukset, terästettynä For Next -silmukkaa koskevalla patentillaan ( 350 muuta patenttia), haluasin kysyä, oletko vielä samaa mieltä.

        Patentti on hieno idea, mutta yleensä sitä käyttävät
        a) suuret ja rikkaat = köyhällä ei ole rahaa
        b) sen tarkoitus ei ole suojata keksintöä vaan estää kilpailijoilta vielä parempien keksintöjen tekeminen ja
        c) taata oikeus rahastaa vanhanaikaisilla tuotteilla asiakkaita.


      • jea

        esim. periaatteessa mp3 tiedoston keksijä voisi pyytää korvausta jokaisesta mp3:sta toistavasta ohjelmasta jossa käytetään tietynlaista algorithmiä tai tietynlaista laskenta tapaa kuten mp3 tiedoston purkamisessa mitä tuollaiseen sanoisit ? tai esim. tai joku onnistuu patentoimaan peleissä yleisesti käytetyn algorithmin tai algorithmejä jolloin se voisin veloittaa peli firmoilta jokaisesta pelistä joka käyttää tuota/noita algorithmejä jolloin peli firmat saattaisivat mennä nurin ja pelien hinnat noisisivat...


      • Lööö
        jea kirjoitti:

        esim. periaatteessa mp3 tiedoston keksijä voisi pyytää korvausta jokaisesta mp3:sta toistavasta ohjelmasta jossa käytetään tietynlaista algorithmiä tai tietynlaista laskenta tapaa kuten mp3 tiedoston purkamisessa mitä tuollaiseen sanoisit ? tai esim. tai joku onnistuu patentoimaan peleissä yleisesti käytetyn algorithmin tai algorithmejä jolloin se voisin veloittaa peli firmoilta jokaisesta pelistä joka käyttää tuota/noita algorithmejä jolloin peli firmat saattaisivat mennä nurin ja pelien hinnat noisisivat...

        Miten niin voiSI? MP3 on on patentoitu tekniikka josta ohjelmistovalmistajat kiltisti pulittavat royalty-maksunsa patentin omistajalle heidän keksintönsä hyödyntämisestä omissa tuotteissaan. Yksikään MP3-patentista maksaneista firmoista ei ainakaan tietääkseni ole mennyt nurin, vaikka jakavatkin MP3-soittimiaan parhaimmillaan jopa ilmaiseksi.


      • jea
        Lööö kirjoitti:

        Miten niin voiSI? MP3 on on patentoitu tekniikka josta ohjelmistovalmistajat kiltisti pulittavat royalty-maksunsa patentin omistajalle heidän keksintönsä hyödyntämisestä omissa tuotteissaan. Yksikään MP3-patentista maksaneista firmoista ei ainakaan tietääkseni ole mennyt nurin, vaikka jakavatkin MP3-soittimiaan parhaimmillaan jopa ilmaiseksi.

        no se oli vaan nyt esimerkkina... en äittänytkään että näin kävisi vain näin voisi käydä vaikka käytinkin tuossa mp3:sta esimerkkinä niin se voisi olla mikä muu tahaansa ja kerroin tuossa että miten ohjelmisto patentit saattavat vaikemmissa tapauksissa aiheuttaa kelpaako !...


      • ilmaista lounasta ei ole
        jea kirjoitti:

        no se oli vaan nyt esimerkkina... en äittänytkään että näin kävisi vain näin voisi käydä vaikka käytinkin tuossa mp3:sta esimerkkinä niin se voisi olla mikä muu tahaansa ja kerroin tuossa että miten ohjelmisto patentit saattavat vaikemmissa tapauksissa aiheuttaa kelpaako !...

        Miksi toisten tekemän kalliin tutkimus- ja tuotekehitystyön tulokset pitäisi olla automaattisesti kaikkien käytettävissä ilmaiseksi?

        Tuskinpa MP3-algoritmejakaan on hihasta ravistettu iltakaljoittelun ohessa. Siksipä onkin vähintäänkin kohtuullista että työn tehneellä on oikeus veloittaa sopivaksi katsomansa summa työnsä tuloksista ilman että jokainen nörtti copypasteaa ne tekeleisiinsä.

        Mitä ohjelmistopatentteihin tulee, niiden 20 vuoden voimassaoloaikaa voisi tietenkin lyhentää roimasti, esim. 2-5 vuoteen, jonka aikana keksijän on tahkottava rahansa, jos katsoo siihen pystyvänsä, jonka jälkeen patentin kohteesta tulee vapaata riistaa.


      • jea
        ilmaista lounasta ei ole kirjoitti:

        Miksi toisten tekemän kalliin tutkimus- ja tuotekehitystyön tulokset pitäisi olla automaattisesti kaikkien käytettävissä ilmaiseksi?

        Tuskinpa MP3-algoritmejakaan on hihasta ravistettu iltakaljoittelun ohessa. Siksipä onkin vähintäänkin kohtuullista että työn tehneellä on oikeus veloittaa sopivaksi katsomansa summa työnsä tuloksista ilman että jokainen nörtti copypasteaa ne tekeleisiinsä.

        Mitä ohjelmistopatentteihin tulee, niiden 20 vuoden voimassaoloaikaa voisi tietenkin lyhentää roimasti, esim. 2-5 vuoteen, jonka aikana keksijän on tahkottava rahansa, jos katsoo siihen pystyvänsä, jonka jälkeen patentin kohteesta tulee vapaata riistaa.

        tuskin kaikki algorithmit on ennenkää tätä lakia julkastu yleisön tietoon vaan ne on jouduttu ite selvittämään tutkimalla tai jollain vastaavalla tavalla ja tuskin mikään kaupallinen ohjelmisto talo antaa heidän lähdekoodeja tutkittavaksi yleisölle ellei kyseinen ohjelmito talo tuota open source ohjemia... ja ihan hyvinhän tää järjestelmä on toimint ilman tätä lakiakin. ja tolla sanalla keksijät takovat rahaa siis isot firmat takovat rahaa työntekijöiden tekeleistä eli se vahvistaa isojen firmojen monopolia


      • jeps

        että olen aina vihannut tietokoneita.


      • Pentti Viitonen
        Lööö kirjoitti:

        Miten niin voiSI? MP3 on on patentoitu tekniikka josta ohjelmistovalmistajat kiltisti pulittavat royalty-maksunsa patentin omistajalle heidän keksintönsä hyödyntämisestä omissa tuotteissaan. Yksikään MP3-patentista maksaneista firmoista ei ainakaan tietääkseni ole mennyt nurin, vaikka jakavatkin MP3-soittimiaan parhaimmillaan jopa ilmaiseksi.

        Niin, eihän yksi rojaltimaksu kaadakkaan firmaa. Vaan kun firman käytettävänä saattaakin olla useita kohteita, mistä pulitetaan useita rojaltimaksuja. Jos kauppa käy, niin sillon on millä maksaa.

        Useimmiten käy niin, että jokin suuri yhtiö 'innostuu' samaisesta tuotteesta ja tekee 'innovatiivi' puuskassaan samankaltaisen tuotteen. Samalla samankaltainen tuote onkin hieman edullisempi pk-yrityksen tekemään versioon verrattuna ja silloin taistellaankin jo olemassa olosta. Lopuksi käy niin, ettei ole sitä pk-yritystä. Joko se on mennyt konkurssiin tai myyty kilpailevalle suur-yritykselle.


      • ???
        jeps kirjoitti:

        että olen aina vihannut tietokoneita.

        Vittuako sitten tietokoneella täällä surffaat, jos kerta vihaat niitä? Ei sua ainakaan työn puolesta voi olla tälle palstalle pakotettu tulemaan!


      • mp3
        jea kirjoitti:

        esim. periaatteessa mp3 tiedoston keksijä voisi pyytää korvausta jokaisesta mp3:sta toistavasta ohjelmasta jossa käytetään tietynlaista algorithmiä tai tietynlaista laskenta tapaa kuten mp3 tiedoston purkamisessa mitä tuollaiseen sanoisit ? tai esim. tai joku onnistuu patentoimaan peleissä yleisesti käytetyn algorithmin tai algorithmejä jolloin se voisin veloittaa peli firmoilta jokaisesta pelistä joka käyttää tuota/noita algorithmejä jolloin peli firmat saattaisivat mennä nurin ja pelien hinnat noisisivat...

        http://www.mp3licensing.com/


      • 0987
        ??? kirjoitti:

        Vittuako sitten tietokoneella täällä surffaat, jos kerta vihaat niitä? Ei sua ainakaan työn puolesta voi olla tälle palstalle pakotettu tulemaan!

        Etkö ymmärtänyt, että tuo on vitsi.


    • eu-komissio!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe