Pitäs vaihtaa nykyinen -98 Vectra Sedan johonkin tuliterään farmariin. Olen käynyt koeajamassa useita merkkejä ja ne mitkä ovat jääneet enään mahdollisten joukkoon ovat Vectra ja Mazda 6. Ei kannata kysellä, että miksi ei sitä ja tätä - kun ei tykkää niin ei tykkää ja toisiin ei rahat riitä.
Vectrassa jäi näön puolesta kirvelemään sisäpuolen "lättänä" ja muovinen olemus, mm. vilkun ja pyykimien viiksien toiminta ja lelumaisuus. Ainakin siinä koeajoautossa jarru otti niin syvältä kiinni, että joutui kantapäätä nostamaan lattiasta ja polkemaan koko jalalla, että sai vehkeen pysähtymään. Karvat nousi pystyyn kun ei auto aluksi meinannut pysähtyä ollenkaan. Onko näin oikeasti vai onko tuo kyseinen auto kenties poikkeus?
Muuten Vectralla oli tosi hyvä ajaa - melutaso oli aivan eri planeetalta kuin Mazdassa. Tosin säikähdin joka kerta kun kuopasta ajoin, niin taka-akseli kolahti oikein kunnolla. Joka kerta. Jäi vähän arveluttavat fiilikset. Myös luistonesto toimi minusta paremmin kuin Mazdassa. Tosin en ole ammattilainen.
Se mikä Mazdassa viehättää on se tuntuma mikä sillä on tiehen. Se ei tuntunut olevan mikään pehmeä Citroenimainen lulla vaan sillä tosiaan "tuntee tien", mutta ei pahassa mielessä. Sitä oli tosi mukava ajaa. Ulkonäkö Mazdassa on myös silmää lepuuttava, mutta ne äänet sisällä! Siihenkin tietenkin tottuu, mutta on hieman hankalaa näin aluksi kun on Vectralla jo jonku vuoden ajellu. Sisäpuoli Mazdassa on paljon miellyttävämpi kuin uuden Vectran. Siellä on mukava olla.
Nyt on vaan hillitön taistelu ja mietintä kumpaan kallistun. Kolmen vuoden päästä auto menee joka tapauksessa jälleen vaihtoon. Auto on minulle tapa liikkua paikasta toiseen. Mielellään mukavasti, mutta unohtamatta sitä, että on mukava kuvitella olevansa vielä silloin tällöin nuori mies. "Pillurallia" ei kohta nelikymppinen enään kehtaa ajaa. Ei se etteikö se kiinnostaisi :)
Auttakaa minua. Antakaa lisää hyviä ja huonoja puolia ja mielellään käytössä syntyneitä faktoja.
Vectra vai Mazda 6
13
3342
Vastaukset
- xyz
Itse mietin pari vuotta sitten vectran ja Mazda6 sedanien välillä. Päädyin Vectraan. Syitä oli monia; Mazdan huono pärjääminen TM:n talvitestissä (Vectra voitti), todella häiritsevä sisämelu, mittariston lelumaisuus (makuasia) ja se, että alennuksia ei olisi saanut mistään ja omastak vaihdokista tarjottiin naurettavan vähän. Olen ollut kohtuullisen tyytyväinen valintaani. Vectrassa on tunnetut lastentaudit, jotka korjataan takuuseen. Vilkut ja muut hallintalaitteet ovat todella hyvät, en huolisi enää perinteistä vilkkua. Olen ajanut 40tkm. 1.8 moottori ei ole tykki, mutta kuluttaa kohtuullisen vähän, kun ei tykitä (minulla 7.0 l/100km). Jotkin yksilöt syövät öljyä, mutta minulla ei ole öljyä kulunut huoltovälillä.
- GT6
"Mazda6:n mittaristo on lelumainen?" Outo kommentti, koska sen mittaristohan on aika yksinkertainen, jossa ei ole mitään turhia kikkailuja, on vaan 2 isoa ja selkeää mittaria, joissa on ympärillä kromikehys ja niiden reunoilla pienemmät lämpötila- ja bensamittarit. Vectra GTS:ssä on samanlaiset kromikehykset mittareiden ympärillä, mutta muissa Vectroissa on sitten aika karu ja muovinen mittaristo.
"Mazda6:ssa on todella häiritsevä sisämelu?" Tuo ei oikein pidä paikkaansa sedanien kyseessäollessa. Oikeastaan Mazda6 on sedanina, 15 tuuman renkailla ihan kohtuullisen hiljainen, vaikkakin meluisampi kuin Vectra. Rengasmerkki on Mazdassa huono ja osasyy rengasmeluun. Tuulilasin testissä saatiin muuten dB-mittarilla mitaten Mazda6 farkku hiljaisemmaksi kuin Vectran farkku, kun molemmissa oli samanmerkkiset nastarenkaat.
Mazda on itse asiassa hyvä talviauto, se oli TM:n talvitestissäkin parhaita ajettavia, mutta kylmäpäästöjen (?!), kylmäkulutuksen ja lämmityslaitteen takia sijoitus putosi. En ymmärrä ketä kiinnostaa auton kylmäpäästöt ja onko kylmäkulutuskaan kovin tärkeä ominaisuus, varsinkin jos käyttää lohkolämmitintä. Lämmityslaite on omassa kuutosessa ainakin riittävän hyvä ja lämpöä riittää reilusti. Tosin oma auto on 2,3 l malli, joten olisiko moottorin koolla jotain tekemistä asian kanssa. Vectra arvosteltiin myös hitaasti lämpiäväksi Ilta-Sanomien 1,8 l GTS-mallin koeajossa ja 2,2 l taas lämpeni hyvin TM:n talvitestissä.
Mazdassa on ns. nettohinnoittelu, joten alennuksia ei saa kovin paljon, mutta vastavuoroisesti Mazdaan saa paljon enemmän varusteita ja pykälää isomman moottorinkin Vectran hinnalla. Vectra on aika ylihintainen auto, mutta tietysti väliraha vaihtoautosta voi tasoittaa tilannetta jonkin verran.
En itse pitänyt siitä Vectran vilkusta, esim. Audissa on samanlainen vilkku ratkaistu paljon paremmin. Vectran vilkku on turhaa erikoisuuden tavoittelua ja onhan sen outoa toimintaa arvosteltu lähes jokaisessa autotestissä.
- giuseppe
Nämä asiat on emännän valintaakin vaikeampia. Itse olen työstäny 2.2 direct A wagonilla karvan alle 20tkm enkä valita, miinuksia on peräkontin sulkeminen 'taitolaji' yksi kohta mistä menee suorilta kii, ja se muovisuus. Plussaa taas, vilkku viiksi ´jahka tottuu´, huoltojen hinnat, tilat, minun mielestä ulkonäkö ja ajomukavuus. Mutta käy kurkkaa tuulilasi.fi uusien autojen keskusteluista, siellä on mazda 6 gt vs. opel gts.
- Vectra
Itse mietin samaa asiaa vuona 2003, mutta kylläkin Vectra GTS 2.2 ja Mazda 6 GT 2.3 välillä. Valintani kääntyi Vectraan muutamasta syystä. Vectra tuntui ajossa tukevammalta, oli huomattavasti hiljaisempi ja hallintalaitteet tuntuivat paremmilta. Ulkonäkö on kyllä Mazdassa huomattavasti virtaviivaisempi kuin Vectrassa.
Ajelin tällä GTS kaksi vuotta ja 78 000 kilometriä. Muuten selvittiin määräaikaishuolloilla paitsi etupään kolinaa korjailtiin aluksi pari kertaa ennenkuin hiljeni. Nyt vaihdoin joulukuussa sitten Vectran 2.0T farkkuun ja nyt on takana 10 000 kilometriä ja eikä ainakaan vielä ole mitään huomauttamista autoon. - AMI 44
Ehdottomasti noista kahdesta Mazda.Jos haluat ajaa etkä viettää aikaasi korjaamolla.Japanilainen laatu on vielä tallella mutta sakujen laadusta en ole niinkään varma.Ainakin Fordin laatu ihan per.....
- Voortin miehet kertovat
Mondeo ja Mazda6 sama moottori.
- Tarmo
Voortin miehet kertovat kirjoitti:
Mondeo ja Mazda6 sama moottori.
Taitaa nimenomaan olla juuri se moottori, mikä Mondeossa oikeasti pelittää....muun kirjaimelliseti "lahotessa" ympärille...
- asdf
Voortin miehet kertovat kirjoitti:
Mondeo ja Mazda6 sama moottori.
Juuri niin ja moottori on Mazdan suunnittelema. Sillä se onkin niin luotettava, vai onko joku kuullut Mondeon moottoriongelmista? Kyse on tietysti vain 1,8 l ja 2,0 l moottoreista, jotka on yhteisiä, muut moottorikoot on molemmilla omia.
- Masa
asdf kirjoitti:
Juuri niin ja moottori on Mazdan suunnittelema. Sillä se onkin niin luotettava, vai onko joku kuullut Mondeon moottoriongelmista? Kyse on tietysti vain 1,8 l ja 2,0 l moottoreista, jotka on yhteisiä, muut moottorikoot on molemmilla omia.
Vaikka Opelilla ollaan menty luotettavuudessa mitä ilmeisimmin uuden Vectran myötä eteenpäin, niin silti itselläni istuu tuo opel -kammo aikas tiukassa. Kuitenkin viime joulukuussa rohkaistuin ja koeajoin kyseisen pelin GTS 1,8. Samoihin aikoihin kävin myös ajamassa Mazda 6 GT:tä.
Ensimmäisenä huomioni Opelin kohdalla kiinnittyi jäykästi toimivaan vaihteistoon. Pienemmät vaihteet kun sai survoa väkin siisään, jos mieli vaihtaa nopeasti. Toisena tuli nopeuden myötä esille rengasmelu, joka oli kyllä selvästi kovempaa kuin entisessä avensiksessani. Renkaat olivat nastarenkaat ja muistaakseni 215 leveät. Lisäksi ohjaustuntuma oli aika olematonta moottoritienopeuksissa ja muutenkin tehostusta liikaa.
Mazdassa vastaavasti oli ohjaus tunnokas niin kaupunkipyörittelyssä kuin hieman laittomissa nopeuksissakin. Vaihteisto toimi loistavasti, mutta kuitenkin vitonen oli oudon kaukana ja hieman jäykkä. Meluhan kabiinissa toki oli, mutta ei kuitenkaan omasta mielestäni Vectraa enempää.
Omalla kohdallani vaaka kallistuisi kyllä tuohon Mazdaan, joka on hinta-/kokoluokkansa ehdotonta kärkeä mitä ajettavuuteen ja luotettavuuteen tulee. - kakakakak
Opel on sitten nykyään laadukkain saksalainen jos ette ole vielä huomanneet.
- Anonyymi
kakakakak kirjoitti:
Opel on sitten nykyään laadukkain saksalainen jos ette ole vielä huomanneet.
Niin juuri, sillä saksalaisten premiumien "laadukkuus" on vain silmänlumetta.
- Anonyymi
Paljon laadukkaampia Mazdat ovat, mutta ovatko ne jo vähentyneet liikenteessä, vaikuttaa ainakin siltä. Japseihin verrattuna Vectran vaihteisto ja kytkin ovat kamalat, mutta öljynkulutus pahin ongelma opeleissa. Sähkölaitteet sentään toimii hyvin.
- Anonyymi
Mazdat ruostuneet pois, mutta Opeleita näkyy edelleen paljon. Nuo öljyn kulutuksetkin moottorikohtaisia, kun sattuu hyvä niin ei tarvitse lisäillä vaihtojen välissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137400- 495541
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa603070Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101588Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2001427Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251067Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926