Vectra vai Mazda 6

Romppainen

Pitäs vaihtaa nykyinen -98 Vectra Sedan johonkin tuliterään farmariin. Olen käynyt koeajamassa useita merkkejä ja ne mitkä ovat jääneet enään mahdollisten joukkoon ovat Vectra ja Mazda 6. Ei kannata kysellä, että miksi ei sitä ja tätä - kun ei tykkää niin ei tykkää ja toisiin ei rahat riitä.

Vectrassa jäi näön puolesta kirvelemään sisäpuolen "lättänä" ja muovinen olemus, mm. vilkun ja pyykimien viiksien toiminta ja lelumaisuus. Ainakin siinä koeajoautossa jarru otti niin syvältä kiinni, että joutui kantapäätä nostamaan lattiasta ja polkemaan koko jalalla, että sai vehkeen pysähtymään. Karvat nousi pystyyn kun ei auto aluksi meinannut pysähtyä ollenkaan. Onko näin oikeasti vai onko tuo kyseinen auto kenties poikkeus?

Muuten Vectralla oli tosi hyvä ajaa - melutaso oli aivan eri planeetalta kuin Mazdassa. Tosin säikähdin joka kerta kun kuopasta ajoin, niin taka-akseli kolahti oikein kunnolla. Joka kerta. Jäi vähän arveluttavat fiilikset. Myös luistonesto toimi minusta paremmin kuin Mazdassa. Tosin en ole ammattilainen.

Se mikä Mazdassa viehättää on se tuntuma mikä sillä on tiehen. Se ei tuntunut olevan mikään pehmeä Citroenimainen lulla vaan sillä tosiaan "tuntee tien", mutta ei pahassa mielessä. Sitä oli tosi mukava ajaa. Ulkonäkö Mazdassa on myös silmää lepuuttava, mutta ne äänet sisällä! Siihenkin tietenkin tottuu, mutta on hieman hankalaa näin aluksi kun on Vectralla jo jonku vuoden ajellu. Sisäpuoli Mazdassa on paljon miellyttävämpi kuin uuden Vectran. Siellä on mukava olla.

Nyt on vaan hillitön taistelu ja mietintä kumpaan kallistun. Kolmen vuoden päästä auto menee joka tapauksessa jälleen vaihtoon. Auto on minulle tapa liikkua paikasta toiseen. Mielellään mukavasti, mutta unohtamatta sitä, että on mukava kuvitella olevansa vielä silloin tällöin nuori mies. "Pillurallia" ei kohta nelikymppinen enään kehtaa ajaa. Ei se etteikö se kiinnostaisi :)

Auttakaa minua. Antakaa lisää hyviä ja huonoja puolia ja mielellään käytössä syntyneitä faktoja.

12

3194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xyz

      Itse mietin pari vuotta sitten vectran ja Mazda6 sedanien välillä. Päädyin Vectraan. Syitä oli monia; Mazdan huono pärjääminen TM:n talvitestissä (Vectra voitti), todella häiritsevä sisämelu, mittariston lelumaisuus (makuasia) ja se, että alennuksia ei olisi saanut mistään ja omastak vaihdokista tarjottiin naurettavan vähän. Olen ollut kohtuullisen tyytyväinen valintaani. Vectrassa on tunnetut lastentaudit, jotka korjataan takuuseen. Vilkut ja muut hallintalaitteet ovat todella hyvät, en huolisi enää perinteistä vilkkua. Olen ajanut 40tkm. 1.8 moottori ei ole tykki, mutta kuluttaa kohtuullisen vähän, kun ei tykitä (minulla 7.0 l/100km). Jotkin yksilöt syövät öljyä, mutta minulla ei ole öljyä kulunut huoltovälillä.

      • GT6

        "Mazda6:n mittaristo on lelumainen?" Outo kommentti, koska sen mittaristohan on aika yksinkertainen, jossa ei ole mitään turhia kikkailuja, on vaan 2 isoa ja selkeää mittaria, joissa on ympärillä kromikehys ja niiden reunoilla pienemmät lämpötila- ja bensamittarit. Vectra GTS:ssä on samanlaiset kromikehykset mittareiden ympärillä, mutta muissa Vectroissa on sitten aika karu ja muovinen mittaristo.

        "Mazda6:ssa on todella häiritsevä sisämelu?" Tuo ei oikein pidä paikkaansa sedanien kyseessäollessa. Oikeastaan Mazda6 on sedanina, 15 tuuman renkailla ihan kohtuullisen hiljainen, vaikkakin meluisampi kuin Vectra. Rengasmerkki on Mazdassa huono ja osasyy rengasmeluun. Tuulilasin testissä saatiin muuten dB-mittarilla mitaten Mazda6 farkku hiljaisemmaksi kuin Vectran farkku, kun molemmissa oli samanmerkkiset nastarenkaat.

        Mazda on itse asiassa hyvä talviauto, se oli TM:n talvitestissäkin parhaita ajettavia, mutta kylmäpäästöjen (?!), kylmäkulutuksen ja lämmityslaitteen takia sijoitus putosi. En ymmärrä ketä kiinnostaa auton kylmäpäästöt ja onko kylmäkulutuskaan kovin tärkeä ominaisuus, varsinkin jos käyttää lohkolämmitintä. Lämmityslaite on omassa kuutosessa ainakin riittävän hyvä ja lämpöä riittää reilusti. Tosin oma auto on 2,3 l malli, joten olisiko moottorin koolla jotain tekemistä asian kanssa. Vectra arvosteltiin myös hitaasti lämpiäväksi Ilta-Sanomien 1,8 l GTS-mallin koeajossa ja 2,2 l taas lämpeni hyvin TM:n talvitestissä.

        Mazdassa on ns. nettohinnoittelu, joten alennuksia ei saa kovin paljon, mutta vastavuoroisesti Mazdaan saa paljon enemmän varusteita ja pykälää isomman moottorinkin Vectran hinnalla. Vectra on aika ylihintainen auto, mutta tietysti väliraha vaihtoautosta voi tasoittaa tilannetta jonkin verran.

        En itse pitänyt siitä Vectran vilkusta, esim. Audissa on samanlainen vilkku ratkaistu paljon paremmin. Vectran vilkku on turhaa erikoisuuden tavoittelua ja onhan sen outoa toimintaa arvosteltu lähes jokaisessa autotestissä.


    • giuseppe

      Nämä asiat on emännän valintaakin vaikeampia. Itse olen työstäny 2.2 direct A wagonilla karvan alle 20tkm enkä valita, miinuksia on peräkontin sulkeminen 'taitolaji' yksi kohta mistä menee suorilta kii, ja se muovisuus. Plussaa taas, vilkku viiksi ´jahka tottuu´, huoltojen hinnat, tilat, minun mielestä ulkonäkö ja ajomukavuus. Mutta käy kurkkaa tuulilasi.fi uusien autojen keskusteluista, siellä on mazda 6 gt vs. opel gts.

    • Vectra

      Itse mietin samaa asiaa vuona 2003, mutta kylläkin Vectra GTS 2.2 ja Mazda 6 GT 2.3 välillä. Valintani kääntyi Vectraan muutamasta syystä. Vectra tuntui ajossa tukevammalta, oli huomattavasti hiljaisempi ja hallintalaitteet tuntuivat paremmilta. Ulkonäkö on kyllä Mazdassa huomattavasti virtaviivaisempi kuin Vectrassa.

      Ajelin tällä GTS kaksi vuotta ja 78 000 kilometriä. Muuten selvittiin määräaikaishuolloilla paitsi etupään kolinaa korjailtiin aluksi pari kertaa ennenkuin hiljeni. Nyt vaihdoin joulukuussa sitten Vectran 2.0T farkkuun ja nyt on takana 10 000 kilometriä ja eikä ainakaan vielä ole mitään huomauttamista autoon.

    • AMI 44

      Ehdottomasti noista kahdesta Mazda.Jos haluat ajaa etkä viettää aikaasi korjaamolla.Japanilainen laatu on vielä tallella mutta sakujen laadusta en ole niinkään varma.Ainakin Fordin laatu ihan per.....

      • Voortin miehet kertovat

        Mondeo ja Mazda6 sama moottori.


      • Tarmo
        Voortin miehet kertovat kirjoitti:

        Mondeo ja Mazda6 sama moottori.

        Taitaa nimenomaan olla juuri se moottori, mikä Mondeossa oikeasti pelittää....muun kirjaimelliseti "lahotessa" ympärille...


      • asdf
        Voortin miehet kertovat kirjoitti:

        Mondeo ja Mazda6 sama moottori.

        Juuri niin ja moottori on Mazdan suunnittelema. Sillä se onkin niin luotettava, vai onko joku kuullut Mondeon moottoriongelmista? Kyse on tietysti vain 1,8 l ja 2,0 l moottoreista, jotka on yhteisiä, muut moottorikoot on molemmilla omia.


      • Masa
        asdf kirjoitti:

        Juuri niin ja moottori on Mazdan suunnittelema. Sillä se onkin niin luotettava, vai onko joku kuullut Mondeon moottoriongelmista? Kyse on tietysti vain 1,8 l ja 2,0 l moottoreista, jotka on yhteisiä, muut moottorikoot on molemmilla omia.

        Vaikka Opelilla ollaan menty luotettavuudessa mitä ilmeisimmin uuden Vectran myötä eteenpäin, niin silti itselläni istuu tuo opel -kammo aikas tiukassa. Kuitenkin viime joulukuussa rohkaistuin ja koeajoin kyseisen pelin GTS 1,8. Samoihin aikoihin kävin myös ajamassa Mazda 6 GT:tä.

        Ensimmäisenä huomioni Opelin kohdalla kiinnittyi jäykästi toimivaan vaihteistoon. Pienemmät vaihteet kun sai survoa väkin siisään, jos mieli vaihtaa nopeasti. Toisena tuli nopeuden myötä esille rengasmelu, joka oli kyllä selvästi kovempaa kuin entisessä avensiksessani. Renkaat olivat nastarenkaat ja muistaakseni 215 leveät. Lisäksi ohjaustuntuma oli aika olematonta moottoritienopeuksissa ja muutenkin tehostusta liikaa.

        Mazdassa vastaavasti oli ohjaus tunnokas niin kaupunkipyörittelyssä kuin hieman laittomissa nopeuksissakin. Vaihteisto toimi loistavasti, mutta kuitenkin vitonen oli oudon kaukana ja hieman jäykkä. Meluhan kabiinissa toki oli, mutta ei kuitenkaan omasta mielestäni Vectraa enempää.

        Omalla kohdallani vaaka kallistuisi kyllä tuohon Mazdaan, joka on hinta-/kokoluokkansa ehdotonta kärkeä mitä ajettavuuteen ja luotettavuuteen tulee.


      • kakakakak

        Opel on sitten nykyään laadukkain saksalainen jos ette ole vielä huomanneet.


      • Anonyymi
        kakakakak kirjoitti:

        Opel on sitten nykyään laadukkain saksalainen jos ette ole vielä huomanneet.

        Niin juuri, sillä saksalaisten premiumien "laadukkuus" on vain silmänlumetta.


    • Anonyymi

      Paljon laadukkaampia Mazdat ovat, mutta ovatko ne jo vähentyneet liikenteessä, vaikuttaa ainakin siltä. Japseihin verrattuna Vectran vaihteisto ja kytkin ovat kamalat, mutta öljynkulutus pahin ongelma opeleissa. Sähkölaitteet sentään toimii hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe